چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
با كشته و مجروح شدن 500 تروريست
توطئه كشتار زائران در عراق خنثي شد
گروه بين الملل - عمليات گسترده نيرو هاي نظامي و پليس عراق مانع از وقوع فاجعه و كشتار وسيع عزاداران عاشورا شد. در اين عمليات كه با پشتيباني سربازان آمريكايي و همراهي جنگنده  ها و تانك هاي اين كشور همراه بود 320 تروريست كشته۱۹۰، تروريست زخمي و 650 تن از آنان دستگير شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين عمليات همچنين رهبر گروه تروريستي جند السماء يا سربازان آسماني كه طراح اين عمليات بودند به قتل رسيد.
به گزارش ايسنا اين عمليات به طور گسترده در اطراف شهر نجف انجام شد و طي آن يك بالگرد آمريكايي سقوط كرد كه بر اثر آن هشت نظامي آمريكايي كشته و مجروح شدند. همچنين در عمليات مذكور 15 نظامي عراقي كشته و مجروح شدند. دولت عراق براي حفظ امنيت شهر  ها و مردم در خلال سوگواري هاي ماه محرم به ويژه روزهاي تاسوعا و عاشورا تمهيدات ويژه اي اتخاذ كرده بود به طوري كه فقط يازده هزار نيروي پليس و امنيتي كنترل و امنيت شهر نجف را بر عهده داشتند.
در همين حال مقامات امنيتي عراق از خنثي شدن طرح ترور آيت الله سيستاني خبر دادند. بنا بر اين گزارش سه تروريست كه از مدتي پيش منزلي در مجاورت محل سكونت آيت الله سيستاني كرايه كرده بودند، روز گذشته قبل از انجام هر عملياتي دستگير شدند.
با وجود كنترل امنيتي شهر هاي عراق طي روز هاي تاسوعا و عاشورا عمليات تروريستي در نقاط مختلف اين كشور انجام شد. ديروز بر اثر انفجار چند بمب در كركوك يازده نفر زخمي شدند. در خانقين كه كرد هاي شيعه در آن سكونت دارند عمليات ترويستي منجر به كشته شدن 13 تن و جراحت 39 تن ديگر شد. در مندلي نيز يك عمليات انتحاري در مقابل يك مسجد شيعيان منجر به كشته شدن 12 تن و جراحت 40 تن ديگر شد. در بعقوبه نيز درگيري گشتي هاي پليس با تروريست ها منجر به قتل 5 تروريست شد.
انشعاب در جبهه اهل تسنن
يك عضو جبهه توافق اهل تسنن عراق اعلام كرد كه بزودي برخي اعضاي اين جبهه انشعاب كرده و فراكسيون جديدي را تشكيل خواهند داد. عبدالملك جبوري با اعلام اين خبر گفت هدف از تشكيل فراكسيون جديد برخورد واقع بينانه تر با مسائل روز بدون در نظر گرفتن موضوعات قومي و طايفه اي است.از سوي ديگر عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در مصاحبه با شبكه الجزيره بار ديگر بر تشكيل نظام فدرالي در عراق تاكيد كرد. وي در اين مصاحبه گفت كه با توجه به وجود اصل تشكيل مناطق فدرال در قانون اساسي عراق، خواهان برقراري منطقه فدرال در مركز، جنوب و منطقه بغداد در عراق هستيم. وي گفت: چنين نظامي در حل مشكلات عراق سهم بسزايي خواهد داشت.
علي شيميايي اعتراف كرد
ايسنا از اعتراف رسمي علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي به اتهامات وارده از سوي دادگاه عالي قضايي عراق به وي درخصوص جنايات الانفال خبر داد. به گزارش ايسنا پسرعموي صدام، در دادگاه الانفال ضمن اعتراف به اتهامات وارده از سوي اين دادگاه اظهار داشت:  در سال 1988 دستور تخليه  يك روستاي كردنشين را صادر كردم و اين دستور در چارچوب عمليات انفال انجام گرفت.
علي شيميايي در حال حاضر به اتهام كشتار كردها به همراه پنج تن ديگر از معاونان صدام از جمله صابر عبدالعزيز الدوري مدير سازمان اطلاعات نظامي سابق عراق، طاهر توفيق العاني استاندار شهر موصل در زمان عمليات  انفال، سلطان هاشم احمد تايي وزير دفاع سابق و يكي از فرماندهان عمليات انفال، حسين رشيد تكريتي عضو فرماندهي عالي نيروهاي مسلح عراق و فرهام مطلق الجبوري مدير سازمان اطلاعات نظامي عراق در منطقه شرقي محاكمه مي شود.

حسن نصرالله:
آمريكا در پي جنگ داخلي در لبنان است
012447.jpg
گروه بين الملل  -  سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان طي سخناني به مناسبت روز عاشور اظهار داشت كه آمريكا قصد دارد با استفاده از مزدوران خود در لبنان در اين كشور جنگ داخلي راه اندازد.
به گزارش واحد مركزي خبر دبيركل حزب الله افزود:آمريكا براي انتقام گرفتن از مقاومت ومقابله با امت اسلامي در منطقه به ايجاد فتنه مذهبي روي آورده كه مظاهر آن را مي توان در فلسطين،لبنان و عراق مشاهده كرد.
سيد حسن نصرالله همچنين با اشاره به تهديدهاي جورج بوش براي هدف قرار دادن مقاومت اسلامي لبنان اعلام كرد: در صورتي كه بوش دستور انجام عمليات عليه حزب الله را صادر كند، ما دست بسته نخواهيم نشست.
به گزارش ايسنا سيدحسن نصرالله گفت: بوش نمي تواند تصور كند كه اگر جنگ عليه ما اعلام كند، ما گردانهايمان را براي قرباني شدن تقديم مي كنيم. ما به او يادآور مي شويم كه ما نواده هاي همان امامي هستيم كه فرياد برآورد  هيهات من  الذله هرگز تن به ذلت نمي دهم.
وي تاكيد كرد: ما به اين دليل متهم هستيم كه اسراييل را در جنگ شكست سختي داديم، از ملت و قضيه فلسطين حمايت مي كنيم و همچنان بر حل بحران اسراييل با اعراب اصرار داريم.
دبيركل حزب الله لبنان همچنين با اشاره به فعاليت برخي از احزاب داخلي مانندحزب حاكم لبنان گفت: اين احزاب تلاش هاي گسترده اي براي شعله ور كردن فتنه مذهبي و اختلاف افكني ميان اهل تشيع و تسنن انجام مي دهند كه همه  اين اقدامات براي خدمات رساني به اسراييل انجام مي گيرد.
وي تاكيد كرد:  آنچه كه اخيرا در بيروت رخ داد و منجر به كشته شدن چهار تن و زخمي شدن 50 تن ديگرشد، كاملا سازماندهي شده بود و با هدف كشاندن حزب الله به درگيري هاي داخلي انجام گرفت.
نصرالله با تاكيد بر نقش مثبت ارتش لبنان براي متوقف كردن اين درگيري ها و عدم گسترش آن گفت: عاملان اين درگيري ها و كشتارها بايد اعلام شوند.
وي تاكيد كرد : حزب الله لبنان با اين اقدامات به فتنه هاي مذهبي يا جنگ داخلي كشيده نمي شود و سلاحش را بر روي هيچ كس نشانه نمي رود.

ديدار شيمون پرز با امير قطر
واحد مركزي خبر: شيمون پرز معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز با امير قطر ديدار كرد.به گزارش شبكه هاي خبري عربي به نقل از برخي منابع شيمون پرز معاون نخست وزير اسرائيل كه براي شركت در يك همايش به قطر سفر كرده است در حاشيه اين همايش با امير قطر ديدار كرد.اين شبكه هيچ توضيحي درباره محتواي مذاكرات پرز و امير قطر و ساير ديدارهاي وي با مقام هاي قطري نداد و خبر ورود پرز را هم چند ساعت پس از انتشار توسط برخي رسانه ها اعلام كرد.اين نخستين خبر رسمي از ديدار يك رهبر كشور عربي منطقه خليج فارس با يك مسئول بلندپايه رژيم صهيونيستي محسوب مي شود.
قطر تنها كشور خليج فارس است كه دفتر نمايندگي تجاري رژيم صهيونيستي در آن داير شده و به همين جهت هدف انتقادهاي فزاينده اعراب و مسلمانان قرار دارد.

نشست سران در مكه
گروه بين الملل- به گزارش روزنامه عكاظ چاپ عربستان، سران فلسطين روز 16 بهمن در مكه نشست خواهند داشت. در اين نشست اسماعيل هنيه و خالد مشعل از سوي حماس و محمود عباس به همراه احمد قريع از سوي فتح حضور خواهند داشت. به گزارش واحد مركزي خبر عمرو موسي، دبيركل اتحاديه عرب و امير بندر بن سلطان و برخي ديگر از مقامات سياسي كشورهاي عربي در اين نشست شركت خواهند كرد.
مقامات عربستان اميد وارند اين نشست منجر به تفاهم فتح و حماس براي تشكيل دولت وحدت ملي گردد.

آغاز سفر دوره اي رئيس جمهوري چين به آفريقا
هوجين تائو ،رئيس جمهوري چين و عمر البشير،رئيس جمهوري سودان
012444.jpg
واحد مركزي خبر: هوجين تائو رئيس جمهور چين سه شنبه براي سفري دوره اي به كشورهاي آفريقايي، پكن پايتخت اين كشور را ترك كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، از زماني كه هو جي نتائو در سال 2003 به رياست جمهوري چين دست يافت اين سومين بار است كه به كشورهاي آفريقايي سفر مي كند تا روابط كشورش را با قاره آفريقا در زمينه هاي مختلف تقويت كند رئيس جمهور چين در اين سفر دوره اي از هشت كشور آفريقايي از جمله سودان كه از متحدان سنتي چين به شمار مي رود بازديد خواهد كرد.
خبرگزاري چين نو اعلام كرد هوجين نتائو در اين سفر كه تا دهم فوريه
( 21 بهمن) طول خواهد كشيد به ترتيب به كشورهاي كامرون ليبريا، سودان، زامبيا، ناميبيا، آفريقاي جنوبي، موزامبيك و جزاير سيشل سفر خواهد كرد.
پيش از عزيمت رئيس جمهور چين به آفريقا وزير تجارت چين بر تعهد اين كشور براي حذف بدهي برخي از كشورهاي آفريقايي تأكيد كرد. مقامات پكن در نشست سران چين و آفريقا كه نوامبر گذشته در پايتخت چين برگزار شد قول دادند بدهي هاي سي و سه كشور آفريقايي را ببخشند؛ با اين وجود مقامات پكن درباره ميزان اين بدهي ها جزئياتي ارائه نكردند.
وزير تجارت چين در عين حال اعلام كرد اين كشور قصد دارد سه ميليارد دلار وام در اختيار كشورهاي آفريقايي قرار دهد تا زيرساخت هاي خود را تقويت كنند.
ژاي ژون معاون وزير امور خارجه چين در امور آفريقا در كنفرانسي مطبوعاتي درباره اهداف سفر جديد رئيس جمهور چين به آفريقا اعلام كرد، هوجين تائو در ديدار با عمرالبشير همتاي سوداني خود درباره مسائل مختلف از جمله بحران منطقه آشوب زده دارفور در غرب سودان گفت وگو و تبادل نظر خواهند كرد.
وي افزود، سران چين و سودان در اين ديدار درباره راه هاي مناسب براي تقويت روابط دوجانبه پكن و خارطوم و همچنين تقويت صلح و ثبات در منطقه دارفور گفت وگو خواهند كرد.
چين در سالهاي اخير براي توسعه و تقويت روابط خود با كشورهاي آفريقايي تلاش هاي گسترده اي آغاز كرده است و بسياري از كشورهاي آفريقايي نيز از اين روابط استقبال كرده اند. رئيس جمهور سودان چندي پيش در مصاحبه اي مطبوعاتي در اين باره ضمن ابراز خرسندي از روابط حسنه كشورش با چين در زمينه  هاي مختلف خواستار تلاش هر دو كشور براي تقويت و توسعه روابط دوجانبه در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و تجاري شد. عمرالبشير در جمع روزنامه نگاران داخلي و خارجي تاكيد كرد روابط و مناسبات دوستانه خارطوم و پكن بر پايه هاي محكم استوار شده است و ما تلاش مي كنيم سطح روابط دو كشور بر اساس تامين منافع دو كشور و رعايت احترام متقابل ارتقا يابد. عمرالبشير خاطرنشان كرد چين به رغم داشتن روابط با كشورهاي آفريقايي هرگز در امور داخلي اين كشورها دخالت نكرده است به همين علت تمام كشورهاي قاره سياه تلاش مي كنند روابط و مناسبات خود را با اين قدرت بزرگ اقتصادي آسيا تقويت كنند. رئيس جمهور سودان تصريح كرد نشست سران مجمع همكاري هاي چين و آفريقا كه اوايل نوامبر گذشته در پكن برگزار شد به خوبي نشان داد كه چين روابط دوستانه اي با كشورهاي آفريقايي برقرار كرده و در حال حاضر به بزرگ ترين شريك تجاري و اقتصادي بسياري از كشورهاي آفريقايي تبديل شده است. عمرالبشير با اشاره به حضور متعدد سران كشورهاي آفريقايي در نشست سران مجمع همكاري هاي چين و آفريقا در پكن خاطرنشان كرد هيچ گاه اين تعداد از سران و مقامات بلندپايه آفريقايي در يك نشست مشترك خارج از آفريقا شركت نكرده بودند.
مسئولان چين و ده كشور آفريقايي در اين نشست در پكن شانزده توافق نامه اقتصادي و تجاري به ارزش كلي يك ميليارد و نهصد ميليون دلار امضا كردند. اين قراردادها كه هيچ كدام درباره نفت نبود در دومين و آخرين روز از نشست سران چين و كشورهاي آفريقايي در پكن در چارچوب دومين كنفرانس پيمانكاران چين در آفريقا امضا شد. قراردادهاي ياد شده ميان آفريقا و چين بيشتر در زمينه منابع طبيعي زيرساخت ها ، دارايي، فناوري و ارتباطات منعقد شدند. چين در سالهاي اخير هيچ قرارداد نفتي با كشورهاي آفريقايي امضا نكرده است؛ اين در حالي است كه چين در سالهاي اخير با هدف گسترش و تنوع منابع تامين انرژي مورد نياز خود روابط و همكاري هايش را با كشورهاي آفريقايي افزايش داده است. چين رشد اقتصادي قابل توجهي دارد و اين كشور براي تامين انرژي مورد نياز خود به شدت به كشورهاي نفت خيز وابسته است. دولت چين براي كمك به توسعه در قاره سياه تدابير مؤثري در نظر گرفته است كه از آن جمله مي توان به مضاعف شدن كمك هاي مالي چين به كشورهاي آفريقايي در سه سال آينده، لغو بخشي از بدهي  كشورهاي آفريقايي و اعطاي وام هاي كم سود به اين كشورها اشاره كرد.

مذاكرات شش جانبه از سرگرفته مي شود
گروه بين الملل- وزارت امورخارجه چين با انتشار اطلاعيه اي، از دور جديد مذاكرات شش جانبه پكن براي حل مسئله هسته اي كره شمالي در 19 بهمن ماه خبر داد.
به گزارش ايرنا طرف هاي مذاكرات شش جانبه از هشتم فوريه دور جديد مذاكرات خود را درباره حل وفصل مسئله هسته اي كره شمالي و لزوم عاري سازي شبه جزيره كره از تسليحات هسته اي آغاز خواهند كرد.
چين، آمريكا، روسيه، ژاپن، كره جنوبي و كره شمالي شش كشور مذاكره كننده درخصوص حل مسئله هسته اي شبه جزيره كره هستند. مذاكراتي كه تاكنون پنج دور آن برگزار شده است.
خبرگزاري كيودو به نقل از معاون سخنگوي دولت ژاپن از خشنودي ژاپن نسبت به از سرگيري مذاكرات خبر داد. اين در حالي است كه به گزارش يونايتدپرس دولت آمريكا قصد دارد در چارچوب اين مذاكرات بخشي از تحريم هاي مالي بر ضد كره شمالي را لغو كند. روز دوشنبه روزنامه ژاپني يوميوري شيمبون به نقل از منابع آگاه در دولت بوش نوشت مقامات وزارت امور خارجه آمريكا، مقامات خزانه داري اين كشور را براي لغو قانون توقيف 13ميليون دلار از دارايي هاي كره شمالي متقاعد كرده اند. آمريكا در سال 2005، نزديك به 24 ميليون دلار از دارايي هاي كره شمالي را به اتهام تجارت غيرقانوني توقيف كرد.

اختلاف راهبردي آمريكا و انگليس در عراق
واحد مركزي خبر: آمريكا و انگليس در زمينه خروج نيروها از عراق دچار اختلاف نظر راهبردي شده اند.
به نوشته روزنامه كريستين ساينس مانيتور ، زماني كه جرج بوش، رييس جمهوري آمريكا، در سال 2002 تا 2003 ائتلاف خود را براي حمله به عراق تشكيل مي داد توني بلر، نخست وزير انگليس، صريح ترين متحد آن بود و اين دو در بحث برانگيزترين مسائل در اين جنگ مانند زندان ابوغريب، فلوجه و راهبرد سياسي و نظامي، توانسته اند اتحاد خود را حفظ كنند.
اما اكنون نشانه هايي از ناسازگاري مشاهده مي شود به طوري كه دولت بلر مستاصل براي آغاز كاهش نيروي 7 هزار نفري انگليس مستقر در بصره است و اين درحالي است كه بوش درحال اعزام بيش از 21 هزار نيروي ديگر به عراق است.
آن اختلاف نظر هفته گذشته كه زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در بغداد، از عصبانيت آمريكا درباره تمايل انگليس به آغاز خروج نيروهايش از عراق سخن گفت آشكارتر شد.
به گفته اعضاي پارلمان انگليس ،متحدان ديگر با يكديگر همراه نيستند. پروفسور جرج جافي كارشناس خاورميانه در مركز مطالعات بين المللي در دانشگاه كمبريج مي گويد نمي توان وانمود كرد هيچ اختلافي در زمينه راهبرد وجود ندارد. انگليسي  ها مصمم به خروج از عراقند، چه موقعيت آنها در بصره امن باشد چه نباشد و اگر آمريكاييها قويا بر ضد طرفداران صدر در بغداد وارد عمل شوند نيروهاي انگليسي با تهديدي واقعي مواجه خواهند شد. برخي تحليلگران مي گويند بلر با تغيير جهت ناگهاني در واشنگتن غافلگير شده است زماني كه گروه تحقيق عراق در گزارشي خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از عراق تا سال 2008 و مذاكره با ايران و سوريه شد بلر از آن استقبال كرد و دولت انگليس تصور مي كرد اين گزارش راهبرد جديدي است كه بايد اتخاذ شود.
دولت انگليس رسما مي گويد هيچ اختلاف و هيچ جدول زماني براي خروج نيروها وجود ندارد گرچه مطمئن است كه مي تواند استان بصره را در بهار به عراقي ها واگذار كند اما به گفته كارشناسان، وزراي دولت انگليس به طور خصوصي مايلند حداقل برخي نيروها را به دلايل متعدد از عراق خارج كنند.

اعتراض
دولت تركيه
به درخواست شركت ملي نفت عراق
واحد مركزي خبر: وزير مشاور دولت تركيه در امور بازرگاني خارجي به درخواست شركت ملي نفت عراق براي مذاكره شركت هاي تركيه اي با مقامات حكومت محلي كردستان عراق اعتراض كرد.
قرار است اين مذاكره جهت تمديد مجوز انتقال فرآورده هاي نفتي از تركيه به عراق صورت گيرد.
به نوشته روزنامه زمان چاپ تركيه، كورشات توزمن وزير مشاور در امور بازرگاني خارجي تركيه با ارسال نامه اي براي وزارت نفت عراق اين درخواست را غيرقابل قبول دانست و تاكيد كرد، دولت تركيه در اين زمينه تنها دولت عراق را مخاطب خود مي داند.

علي اف
احتمال جنگ با ارمنستان را
بر سر مسئله قره باغ منتفي نمي داند
واحد مركزي خبر:  روزنامه لوموند چاپ فرانسه نوشت الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان اگر چه راه حل صلح آميز را براي حل اختلافات اين كشور با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ ترجيح مي دهد، در عين حال گزينه اقدام نظامي را منتفي نمي داند.
به گزارش آسوشيتدپرس از پاريس، الهام علي اف قبل از ورود به پاريس براي ديداري سه روزه از فرانسه، در گفتگو با روزنامه لوموند گفت مسئله قره باغ اولويت اول جمهوري آذربايجان است. جمهوري نفت خيز آذربايجان به واسطه رشد قدرت اقتصادي خود اخيرا به لحاظ سياسي نيز قوي تر شده است.
وي به لوموند گفت واضح است كه قدرت سياسي ما روزي به ابزار لازم براي آزادسازي تمام سرزمين  هايمان تبديل خواهد شد.
علي اف گفت ترجيح مي دهيم به طريق صلح آميز مسئله قره باغ را حل كنيم اما اگر ناچار شويم متوسل به جنگ خواهيم شد.
قره باغ كه منطقه كوهستاني تحت قلمروي جمهوري آذربايجان و محل سكونت ارامنه است، از زمان پايان جنگ شش ساله در سال 1994 تحت كنترل نيروهاي ارمنستان درآمده است.
تنش و اختلاف ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ همچنان باقي است.

پليس تركيه
46 مظنون القاعده را دستگير كرد
012450.jpg
ايسنا: خبرگزاري آناتولي تركيه اعلام كرد: پليس تركيه 46 فرد مظنون به ارتباط با القاعده را دستگير كرد.
براساس اين گزارش 25 تن از دستگيرشدگان در استان كنيا در مركز تركيه نگهداري شده اند. 21 تن ديگر در جريان حمله به استان هاي استانبول و ازمير و استان ماردين دستگير شده اند.
پليس تركيه بعد از عمليات انتحاري نوامبر سال 2003 از سوي شبه نظاميان القاعده، عمليات هايي را عليه اين شبه نظاميان آغاز كرده است.

كوتاه از جهان سياست
جان بولتون:
واشنگتن در عراق متحد منافع راهبردي ندارد
واحد مركزي خبر: جان بولتون نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل گفت: آمريكا در تضمين وحدت و يكپارچگي عراق هيچگونه منافع استراتژيكي ندارد.
بولتون در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه اظهار داشت آمريكا بايد خيلي زودتر مسئوليت هاي سياسي و امنيتي را به عراقي ها واگذار مي كرد.وي گفت: با توجه به اين واقعيت كه يك عراق وجود داشته باشد يا 3 عراق، آمريكا هيچ گونه منافع استراتژيكي در اين كشور ندارد پس بهتر است آمريكا مسئوليت ها را به عراقي ها واگذار كند.بولتون گفت تضمين منافع استراتژيك ما در اين است كه متوجه باشيم آنچه در عراق روي مي دهد اين گونه نيست كه اين كشور كاملاً شكست خورده است كه در نتيجه آن به پناهگاهي براي تروريست ها تبديل شود يا يك كشور تروريستي محسوب گردد.

استفاده اسرائيل از بمب هاي خوشه اي
عليه مردم لبنان
ايرنا: وزارت خارجه آمريكا به طور رسمي  تاييد كرد كه اسرائيل در جريان حملات ?? روزه خود به لبنان به طور گسترده از بمب هاي خوشه اي ساخت آمريكا عليه غيرنظاميان لبناني استفاده كرده است.
واشنگتن مي گويد، هنگام فروش اين تسليحات مرگبار به اسرائيل، از آن رژيم تعهد گرفته كه اين نوع سلاحها را عليه غيرنظاميان بكار نبرد. صدها لبناني توسط همين بمب هاي اهدايي آمريكا به اسرائيل كشته شدند. اين گزارش وزارت خارجه آمريكا در شرايطي تقديم كنگره شده كه رسانه ها گزارش دادند اسرائيل كيت هاي كامپيوتري بمب هاي هوشمند به مبلغ ???ميليون دلار از شركت بوئينگ آمريكا مستقر در شيكاگو دريافت كرده است. روزنامه اسرائيلي جروزالم پست نوشت اين كيت ها مي تواند سلاحهاي متعارف ??? كيلويي را به بمب هاي دقيق با هدايت ماهواره تبديل كند. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز نيز اخيراً گزارش داده بود موافقتنامه بين آمريكا و اسرائيل بر سر نحوه استفاده از بمب هاي خوشه اي نقض شده است.

مخالفت نيروهاي هلندي با همكاري در اجراي
طرح نابودي مزارع خشخاش در افغانستان
واحد مركزي خبر: مقامات نظامي هلند مستقر در استان اروزگان در جنوب افغانستان اعلام كردند قصد ندارند در اجراي طرح حامد كرزاي رئيس جمهوري اين كشور در خصوص نابودي كشتزارهاي خشخاش در افغانستان همكاري كنند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از آمستردام اگنس فان اردن وزير همكاري در بخش توسعه هلند در مصاحبه اي راديويي اعلام كرد از آنجايي كه كشاورزان افغان هيچ چاره اي جز كشت خشخاش ندارند اجراي اين طرح سازنده و مفيد نخواهد بود. وي كه ماه گذشته از نيروهاي هلندي مستقر در استان اروزگان ديدن كرده بود افزود: همكاري نيروهاي هلندي در اجراي فرمان كرزاي مبني بر نابودسازي كشتزارهاي خشخاش كه ماه جاري به همه استانداران اين كشور ابلاغ شد، مأموريت ما را در مشاركت در بازسازي اين كشور جنگ زده به مخاطره خواهد افكند.

عادل الجبير، سفير جديد عربستان در واشنگتن
ايسنا :  پادشاه عربستان طي دستوري "عادل بن احمد الجبير" را به عنوان سفير جديد رياض در واشنگتن منصوب كرد. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط- چاپ لندن- ملك عبدالله بن عبد العزيز، پادشاه عربستان بنا به درخواست تركي  الصفيل، سفير عربستان در واشنگتن كه خواستار استعفا و انصراف از منصبش شده بود، عادل بن احمد الجبير، سخنگوي سابق سفارت عربستان در واشنگتن را به عنوان سفير جديد اين كشور در عربستان تعيين كرد.

عمليات عليه اسرائيل
عمليات استشهادي يك عضو شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي در جنوب اسرائيل منجر به كشته و مجروح شدن 18 اسرائيلي شد. به گزارش واحد مركزي خبر اين عمليات در منطقه ايلات و با مشاركت گردان هاي شهداي الاقصي و شاخه نظامي فتح انجام شد. در پي اين عمليات كه به كشته شدن سه اسرائيلي انجاميد، جهاد اسلامي آن را پاسخي به جنايت هاي اين رژيم اعلام كرد و سخنگوي جنبش حماس نيز از آن به عنوان پاسخ طبيعي به تجاوزات و كشتار اسرائيلي ها در غزه و كرانه باختري نام برد، اما ياسر عبدربه مشاور عالي محمود عباس با محكوم كردن اين عمليات گفت كه چنين اقداماتي به نفع مردم فلسطين نيست.

در پي توافق خالد مشعل و محمود عباس صورت گرفت:
برقراري آرامش در فلسطين
گروه بين الملل - در پي توافق دوجانبه جنبش هاي فتح و حماس براي برقراري آتش بس و اعلام آن از سوي دو جنبش كه درگيري ميان آنها در دو ماه گذشته 60 كشته بر جاي گذاشته است، درگيري ها ميان فلسطينيان كه طي چند روز گذشته تشديد شده بود متوقف شد. به گزارش آسوشيتدپرس، مبارزان اين دو گروه كه نسبت به آتش بس اعلام شده بي اعتنايي كرده بودند تا روز گذشته در شهر غزه درگير بودند.
اين در حالي است كه نيمه شب دوشنبه اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين با يك نماينده از طرف محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرد. قرار بود آتش بس موقت از ساعت 3 صبح سه شنبه به اجرا درآيد. تاكنون چندين توافق براي ايجاد آتش بس موقت با هدف پايان دادن به درگيري هاي داخلي فلسطين ميان فتح و حماس نقض شده است. در درگيري هاي حاميان جنبش فتح و حماس در مناطق فلسطيني يكشنبه شب دو تن از نيروهاي وابسته به حماس كشته و هشت تن ديگر نيز بر اثر اين درگيري ها به شدت زخمي شدند. همچنين جنبش فتح در اقدام ديگري، مسئول برجسته اي از گردان عزالدين قسام وابسته به جنبش حماس را به همراه دو تن از محافظانش ربود و نيز يكي ديگر از نيروهاي وابسته به حماس در منطقه خان يونس بر اثر شليك گلوله توسط افراد ناشناس كه جنبش حماس مي گويد وابسته به فتح بودند، كشته شد. خبرگزاري كويت نيز از انفجار يك بمب در نزديكي منزل سليم الشيخ خليل، محافظ شخصي محمد دحلان، رهبر برجسته  جنبش فتح خبر داد.

نماينده ويژه آمريكا در مبارزه
با پ.ك.ك وارد آنكارا شد
ايرنا: ژنرال جوزف رالستون هماهنگ كننده آمريكا در مبارزه با حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) براي ديدار و گفت وگو با مقامات تركيه وارد آنكارا شد. گزارش رسانه هاي تركيه حاكي است كه ژنرال بازنشسته رالستون در آنكارا علاوه بر ديدار با اديب باش ار همتاي ترك خود، با عبدالله گل وزير امور خارجه و ژنرال ياشار بيوك آنيت رئيس ستاد فرماندهي ارتش تركيه نيز ديدار خواهد كرد. جوزف رالستون و ژنرال باش ار، چند ماه پيش به عنوان نمايندگان ويژه آمريكا و تركيه براي هماهنگي مبارزه مشترك دو كشور با حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك.) انتخاب شدند. وي در  كردستان عراق با مسعود بارزاني درباره پ.ك.ك گفت وگو كرده بود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |