چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
يك ميزگرد منحصر به فرد با حضور نامزدان اسكار
ما قبل از بازيگري شغل هاي عجيب داشتيم
ترجمه: اميررضا نوري زاده
012306.jpg
012303.jpg
012315.jpg
012309.jpg
012312.jpg
012318.jpg
طبق روال چند سال گذشته ميزگرد اسكار نشريه نيوزويك با حضور چندتن از هنرپيشگان مطرح كه بيش از سايرين شانس حضور در بين نامزدان اسكار را داشتند، برگزار شد.
شش هنرپيشه منتخب ميزگرد امسال، برادپيت (از فيلم بابل)، فارست ويتاكر (از فيلم آخرين پادشاه اسكاتلند)، لئوناردو دي كاپريو (از فيلم الماس خون)، كيت بلانشت (از فيلم يادداشت هايي از يك رسوايي)، هلن ميرن (از فيلم ملكه) و پنه  لوپه كروز (از فيلم بازگشت) بودند. اين ميزگرد با حضور شون اسميت و ديويد آنسن دو تن از منتقدان برجسته سينماي جهان و نشريه نيوزويك برگزار شد.
*وقتي به والدينتان گفتيد كه دوست داريد هنرپيشه شويد، آنها چه عكس العملي داشتند؟
هلن ميرن: والدين من كاملاً  مخالف هنرپيشه شدن من بودند و به همين خاطر من سه سال آموزگار بودم اما هرگز در اين كار موفق نبودم ولي تا سن 22 سالگي هنرپيشه حرفه اي نبودم.
فارست ويتاكر: والدينم اصرار داشتند كه من در رشته اي غيرسينمايي در دانشگاه تحصيل كنم و حتي پس از گذشت۱۰سال از فعاليت حرفه اي بازيگري ام، هنوز اصرار داشتند كه من در دانشگاه ادامه تحصيل دهم البته من درآمد چنداني نداشتم و بعضي اوقات واقعاً در مضيقه بودم، اما باز اصرار مي كردم كه هنرپيشگي بهترين حرفه براي من است.
*ما شنيده ايم كه اولين نقش سينمايي شما در يك فيلم عربي بوده است؟
كيت بلانشت: من دانشجوي هنر دانشگاه بودم كه ناگهان تصميم گرفتم يك سال مرخصي بگيرم و به سفر بروم. من فقط 2500 دلار استراليا داشتم كه پول زيادي نبود و در اواخر سفر يك ساله ام به دليل مشكلات مالي در هتل هاي ارزان قيمت اتاق مي گرفتم تا اينكه در قاهره پول هايم تمام شد و بعد با يك مصري آشنا شدم كه نقشي در يك فيلم مصري را به من پيشنهاد كرد كه دستمزد اندكي داشت ولي من به خاطر مشكلات مالي بلافاصله پذيرفتم.
*همه شما قبل از بازيگري شغل هاي عجيب و غريبي داشتيد. فارست يك خواننده تنور كلاسيك بود و هلن در كارناوال ها سرود مي خواند.
پيت: من هم راننده آژانس بودم.
دي كاپريو:  واقعا؟! 
پيت: من فقط براي دو ماه اين كار را داشتم، روزي كه تصميم گرفتم از اين كار بيرون بيايم، صاحب آژانس از من خواهش كرد كه فقط يك مسافر ديگر را در آن روز به مقصد برسانم. آن روز مقصد من كلاس بازيگري روي راندن بود، من همان روز با او آشنا شدم و مسير زندگي ام تغيير كرد.
* لئو، تو اولين فيلمت زندگي اين پسر را در 16سالگي بازي كردي!
دي كاپريو: در آن زمان هنوز نمي دانستم سرصحنه بايد چه عكس العملي داشته باشم و مايكل كاتن جونز از من حمايت كرد. او بويژه به من تذكر داد كه در مكالماتم با رابرت دنيرو مراقب باشم!
*ولي تو اين شانس را داشتي كه در همين ابتداي كار الگوي نوجوانان باشي!
دي كاپريو: برخي شبكه هاي تلويزيوني و مجلات مانورهاي تبليغاتي در مورد من داشتند ولي خودم سعي مي كردم تا از اين موج تبليغاتي دور باشم. دوست داشتم هنرپيشه اي باشم كه با تفكر بازي مي كند ولي بعد از چند سال به فيلم تايتانيك رسيدم كه باعث شد همه به عنوان يك كالاي تجاري به من نگاه كنند. اين قضيه واقعاً  آزاردهنده بود و من مي خواستم پس از آن بازيگري را كنار بگذارم. البته نمي خواهم بگويم كه آن فيلم زندگي مرا تغيير نداد، چون باعث شد موقعيت هاي تازه اي داشته  باشم و از همه مهمتر اينكه كنترل حرفه اي را بدست آورم.
* براد، در تمام اين سالها به نظر مي رسيد كه استوديو ها دوست دارند تو يك هنرپيشه نقش اول باشي ولي خود تو اين را نمي خواستي!
برادپيت: بازيگري براي من به معناي كشف حقيقت هاي دروني ام است ولي فيلمنامه هايي كه براي بازي من در نقش اول برايم فرستاده مي شد، همه مشابه هم بودند و به نظرم هر كسي مي توانست در آنها بازي كند و هيچ گونه مكاشفه اي در آنها وجود نداشت.
دي كاپريو: من براي رابطه ام با مارتين اسكورسيزي ارزش زيادي قائل هستم چون برايم بسيار مهم بود كه بتوانم فرد قابل اعتمادي را پيدا كنم. به نظرم مسخره است كه شما تمام توانايي  بازيگري را در چارچوب اختيارات ديگران قرار دهيد. همه ما بايد چند جلسه با كارگردان داشته باشيم و ديدگاه هاي آنها درباره يك فيلم را بشنويم و رعايت كنيم ولي هميشه بين آن چيزي كه مطرح مي شود و آنچه روي پرده مي بينيم تفاوت زيادي وجود دارد.
ميرن: البته براي هنرپيشه هاي زن شرايط به مراتب بدتر است و شما بايد بازي فانتزي و غيرواقعي ارائه دهيد. استوديوها هميشه تلاش مي كنند شما را محدود كنند و شما در مقابل بايد دائماً  تلاش كنيد تا از اين محدوديت ها خارج شويد. آنها نمي خواهند شما مسن تر شويد يا تغيير چنداني داشته باشيد و در اينچنين شرايطي، نقشي كه فاقد چنين شرايطي باشد، عالي است. اين اتفاق در فيلم مظنون اصلي براي من افتاد. در آن فيلم من اجازه داشتم تا زني به سن خودم باشد و نيازي به گريم غليظ نداشتم.
*فارست: تو اكثراً  در نقش هايي بازي كردي كه براي سياه پوستان نوشته نشده بود! 
ويتاكر: البته فقط چند كارگردان بودند كه اين موضوع را علناً  با من مطرح كردند. البته گاهي حضور من در فيلم ها كاملاً  تصادفي بود مثل فيلم رنگ پول كه هنرپيشه اي را از فيلم اخراج كردند و بعد من جايگزين شدم.
هلن ميرن: همسرم (تيلور هكفورد) فيلمي را كارگرداني كرد كه... البته اسم آن را فراموش كردم. فيلمي با بازي دبرا وينگر؟
ديويد آنسن: A office ad a Getelma
ميرن: بله!  نقش او گاست براي يك سفيدپوست نوشته شده بود ولي تيلور به استوديو تأكيد كرد كه از گاست در اين نقش بازي كند و او براي بازي در اين فيلم يك اسكار دريافت كرد.
* تماشاي چه فيلمي باعث شد شما تصميم به هنرپيشه شدن بگيريد؟
كروز: مرا ببند!  مرا بازكن! از پدرو آلمودوار. وقتي اين فيلم را ديدم سيزده سالم بود و به شدت تحت تأثير فيلم بودم.
بلانشت: تنها نقشي كه مي خواستم بازي كنم، نقش لوسي در فيلم تو مرد خوبي هستي، چارلي براون بود.
پيت: يادم مي آيد كه فيلم تب شنبه شب را خيلي پسنديده بودم!
ميرن: اولين فيلمي كه توجهم را جلب كرد، فيلم ماجرا از ميكل آنجلو آنتونيوني بود. من تا آن زمان فقط فيلم هاي راك هادسن و دوريس دي را ديده بودم و چندان با سينماي هنري آشنا نبودم.
ويتا كر: وقتي بچه بودم، از هنرپيشه هاي سياه پوست در سينما خبر چنداني نبود به همين دليل بازيگري را چندان جدي نمي گرفتم. اولين هنرپيشه اي كه مرا تحت تأثير قرار داد، سيدني پواتيه بود.
دي كاپريو: وقتي 7 سالم بود تست بازيگري دادم ولي رد شدم. اما هميشه مي دانستم كه روزي هنرپيشه مي شوم تا اينكه در 16 سالگي در اولين فيلم بازي كردم و بعد از بازي در آن فيلم فيلم ها را جدي تماشا مي كردم. يادم مي آيد وقتي بازي جيمز دين در فيلم شرق بهشت را ديدم به خودم گفتم: پس مي شود بازي به اين خوبي هم داشت.
* آيا نقش هايي هستند كه شما دوست داشتيد در آن بازي مي كرديد؟
دي كاپريو: چندين نقش از جمله برت لنكستر در فيلم بوي خوش موفقيت، دنيرو در فيلم راننده تاكسي.
كروز: هر كدام از دو نقش اصلي در فيلم دوران مهرورزي، شرلي مك لين در آپارتمان.
بلانشت: هر كدام از فيلم هاي اليزابت تيلور
* هلن، آيا ملكه اليزابت بازي تو را ديده است؟
ميرن: مطمئن هستم كه ديده است چون كمتر كسي مي تواند فيلمي را كه درباره خودش است، نبيند! يك تاريخ نويس به نام رابرت ليسي كه به ملكه بسيار نزديك است، به من گفت كه او از فيلم چندان بدش نيامده است.
* پنه لوپه، اولين فيلم انگليسي زبان تو Hi lo coutry بود، كنار آمدن با زبان انگليسي در آن فيلم را چگونه ارزيابي مي كني؟
كروز: بازي در آن فيلم يك كابوس بود. من حتي يك كلمه از حرف هاي كارگردان (استفن فريزر) را متوجه نمي شدم. او لهجه غليظي داشت و من فقط كلمات مربوط به ديالوگم را حفظ كرده بودم. اين قضيه به حدي شديد بود كه چند بار به گريه افتادم.
*براد، لهجه ايرلندي تو در فيلم Satch به قدري غليظ است كه ما حتي يك كلمه از حرف هايت را نمي فهميم!
پيت: بازي در آن فيلم در لحظه آخر قطعي شد، من چند هفته لهجه ايرلندي را تمرين مي كردم ولي موفق نبودم و شايد هم خيلي قضيه را جدي گرفته بودم. به همين خاطر به گاريچي گفتم: تو خودت در اين نقش بازي كن چون كار من نيست و او گفت: خب باشد. يه كاري مي كند. ولي همان شب ياد بازي بنيچيو دلي تورو در فيلم مظنونين هميشگي افتادم. در آن فيلم هيچ كس يك كلمه از حرف هاي او را متوجه نمي شد. بنابراين شبانه به شمال لندن رفتم و در خيابان مشغول تمرين شدم و فردا در نقش مورد علاقه ام بازي كردم.
* همه شما ثروتمند و مشهور هستيد و جايگاه حرفه اي خوبي داريد. پس چرا به كاركردن و بازيگري ادامه مي دهيد؟
دي كاپريو: من بازيگري را دوست دارم و هيچ فرم ديگري از هنر مرا تا اين حد تحت تأثير قرار نمي دهد.
ويتاكر: من مجذوب جادوي سينما هستم. واقعاً  چه كسي دوست ندارد بخشي از آن باشد؟
كروز: بازي در هر فيلم به من يادآوري مي كند كه هنوز چيزي درباره بازيگري نمي دانم و هنوز بايد به بازي و يادگيري ادامه دهم.
پيت: من براي علاقه ام به فيلمنامه ها و احترام به صنعت سينما به كار ادامه مي دهم و مي خواهم هميشه بهتر از قبل باشم.
بلانشت: كيشلوفسكي در جايي گفته كه فيلمسازي، گفت وگو با مخاطب است و من هم در موقع بازي احساس زنده بودن مي كنم.
ميرن: بخاطر پول، البته جنبه هاي هنري هم در آن وجود دارد ولي من چندان به سراغ آنها نمي روم!
منبع:نيوزويك /29 ژانويه

سايه روشن
كلينت ايستوود
بازي در اينديانا جونز 4
012300.jpg
كارگردان محبوب آكادمي كه امسال هم با آخرين ساخته اش از بخت هاي جدي دريافت اسكار است، اين روزها با يك پيشنهاد جدي براي بازيگري مواجه شده است. استيون اسپيلبرگ قصد دارد اينديانا جونز 4 را مقابل دوربين ببرد و از ايستوود دعوت كرده تا در اين فيلم بازي كند. گويا نقشي كه براي ايستوود در نظر گرفته شده يكي از نقش هاي محوري فيلم است. اسپيلبرگ اصرار خاصي بر حضور اين سينماگر كهنه كار در اين فيلم دارد و مسئولان پارامونت را مجاب كرده كه با پرداخت دستمزدي بالا، رضايت ايستوود را براي بازي در اينديانا جونز 4 جلب كند. ايستوود كه با بازيگري كار در سينما را آغاز كرد، خيلي زود حضور توأمان در پشت و جلوي دوربين را تجربه كرد. ايستوود سالهاست تنها در فيلم هايي بازي كرده كه خودش كارگرداني آن را برعهده داشته و هنوز جواب قطعي به پيشنهاد اسپيلبرگ نداده است.
پيرس برازنان
بازي در ماجراي تامس كراون۲
012297.jpg
وقتي پيرس برازنان سرانجام لباس مأمور 007 را از تن در آورد و در كازينو رويال جاي خود را به بازيگر ديگري داد، خيلي ها از پايان دوران جيمزباند سابق خبر دادند. با اين همه برازنان همچنان قصد دارد در سطح اول هاليوود باقي بماند. اين بازيگر به تازگي از حضور در قسمت دوم ماجراي تامس كراون خبر داده است. قسمت اول ماجراي تامس كراون در سال 1999 با بازي پيرس برازنان مقابل دوربين رفت كه بازسازي فيلمي به همين نام بود و سالها پيش استيو مك كوئين و في داناوي نقش هاي اصلي اش را بازي كرده بودند.
قسمت دوم ماجراي تامس كراون در استانبول مقابل دوربين خواهد رفت و فعلاً  تنها چيزي كه در موردش قطعي شده، بازي پيرس برازنان در آن است.
فرانك دارا بونت
كارگرداني داستاني از كينگ
012294.jpg
فرانك دارابونت كه با فيلم هاي رهايي از شاوشنگ و مسير سبز از منتقدان لقب ديويد لين جديد سينما را دريافت كرد، با شكست يكي دو پروژه بلند پروازانه اش قدري به حاشيه رفت. او اين بار قصد دارد داستاني از استفن كينگ را مقابل دوربين ببرد. داستان هاي كينگ همواره با اقبال مخاطبان همراه شده و دارابونت با كارگرداني فيلم مه كه براساس داستاني از كينگ ساخته خواهد شد، قصد دارد كاري را عرصه كند كه گيشه اي تضمين  شده داشته باشد. مه ماجراي افرادي را روايت مي كند كه در پي مواجهه با يك توفان در مي يابند اين رويداد طبيعي، مخلوقاتي غيرطبيعي را براي مبارزه با آنها اجير كرده است. مه از اواسط فوريه در لس آنجلس كليد خواهد خورد و تاكنون حضور آندره براگر و لورن هولدن در آن قطعي شده است.
ران هاوارد
روزهاي پركاري
012321.jpg
ران هاوارد اين روزها يكي از گرفتارترين كارگردانان هاليوود است. رمز داوينچي گرچه از سوي منتقدان تحويل گرفته نشد و واكنش هاي منفي زيادي را در سراسر جهان برانگيخت ولي سود سرشاري را نصيب كمپاني سازنده اش كرد. هاوارد به عنوان كارگرداني پولساز حالا مورد توجه استوديوهاي بسياري است. او به زودي كودكان امپراتور را براي يونيورسال پيكچرز و ايمجين اينترتيمنت مقابل دوربين خواهد برد.
ماجراي اين فيلم در نيويورك اتفاق مي افتد و رويدادهاي يك ماه پيش از حمله 11 سپتامبر را به تصوير مي كشد.هاوارد همچنين قصد دارد فرشتگان و شيطان را به عنوان دنباله رمز داوينچي با حضور تام هنكس بسازد.

نگاه
نگاهي به حضور فيلم هاي خارجي در اسكار
سالني به وسعت جهان
گروه ادب و هنر- امسال با اعلام اسامي نامزدهاي جوايز اسكار 2007، شاهد رخداد جالبي بوديم و مشخص شد فيلم هايي مورد توجه داوران آكادمي قرار گرفته اند كه به مسائل بين المللي چون تروريسم و رواج جنگ و خشونت پرداخته اند. داستان سه فيلم از پنج فيلم نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم (بابل، ملكه و نامه هايي از ايوجيما) در خارج آمريكا مي گذرد. چهار زن از پنج نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگر زن (پنه لوپه كروز، جودي دنچ، هلن ميرن و كيت وينسلت) آمريكايي نيستند و در بين كارگردان هاي نامزد اسكار نيز استفن فريزر (ملكه)، پل گرين گرس (يونايتد 93) و آنخاندرو گونزالز (بابل) آمريكايي نيستند.
گوانزالز در اين زمينه مي گويد: اكنون دنياي هنر دگوگون شده و جامعه سينمايي اكنون يك جامعه كاملاً بين المللي است. حالا مرزهاي فرهنگي و زبان بيگانه مفهومي ندارد، بلكه انسانيت و احساس مورد توجه قرار مي گيرد و ما از قدرت سينما براي حذف مرزها كمك مي گيريم و دريافته ايم كه يك ارتباط فرهنگي وجود دارد كه بايد تقويت شود و اكثر فيلم ها مردم تمام جهان را به عنوان مخاطب در نظر دارند. فيلم اسپانيايي- مكزيكي هزارتوي پن نه تنها براي دريافت جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي كانديد شد بلكه در شاخه هاي بهترين فيلمنامه اورژينال، فيلمبرداري، طراحي، هنري، گريم و موسيقي متن نامزد شده است. همچنين داستان الماس خونين با بازي لئوناردو دي كاپريو و آخرين پادشاه اسكاتلند با حضور فارست ويتاكر در آفريقا مي گذرد و درباره مشكلات سياسي و اقتصادي اين قاره است. جالب اينجاست كه در فيلم پراميد آمريكايي پرچم هاي پدرانمان ، دختران رؤيايي در بين 5 فيلم كانديد جايزه بهترين فيلم نيستند در حالي كه فيلم دختران رؤيايي نامزد 8 جايزه اسكار شده است.شايد تنها هنرمند غيرآمريكايي كه انتظار مي رفت در بين نامزدان اسكار حضور داشته باشد ولي اثري از او نيست، ساشا بارون كوهن هنرپيشه نقش بورات در فيلمي كمدي به همين نام است، اما حضور چهار بازيگر زن غيرآمريكايي در بين كانديداها باعث شگفتي اكثر منتقدان شد اما كارگردان فيلم آلماني زندگي ديگران كه فيلمش نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي است در عكس العمل به اين قضيه مي گويد: زبان واقعي سينماي جهان انگليسي، فرانسه و يا اسپانيايي نيست.اسامي نامزدان هفتاد و نهمين دوره اسكار كه در روز 25 فوريه برگزار مي شود، يادآور سالهاي دهه 1960 و 1970 است زماني كه فيلم Z از الجزاير نامزد بهترين فيلم و بهترين فيلم خارجي شد و يا سوفيالورن اسكار بهترين هنرپيشه را براي فيلم دو زن به دست آورد. از سوي ديگر اين روند باعث شده تا بسياري از داستانهاي بين المللي اكنون مورد توجه تهيه كنندگان در استوديوهاي بزرگ قرار گيرد. فيلم بابل با 7 نامزدي درچهار كشور فيلمبرداري شد و به پنج زبان خارجي ساخته شد. شخصيت هاي اصلي اين فيلم دو پسر مراكشي، يك پرستار مكزيكي و دو فرزندش، يك زوج آمريكايي و يك پدر و دختر ژاپني هستند.
دانيل باتسك مدير توزيع استوديو ميراماكس كه دو فيلم ونوس و ملكه را در سطح جهان توزيع كرده است، در اين زمينه مي گويد: گرچه داستان فيلم ملكه در انگلستان مي گذرد ولي فيلمي است كه موضوعات مختلفي را در برمي گيرد كه براي مردم مناطق مختلف جهان مهم است؛ از جمله شيوه اي كه يك زن با مشكلات نسل جديد برخورد مي كند. مارك والبرگ هنرپيشه فيلم مردگان كه براي بازي در اين فيلم نامزد دريافت جايزه اسكار شده است، در اين رابطه مي گويد: اميدوارم كه اين روند همچنان ادامه يابد.امسال فيلم هاي خارجي خوبي بود كه واقعاً ارزش تماشا كردن را داشت و سالها بود كه چنين وضعيتي را در سينما شاهد نبوديم.
يكي ديگر از فيلم هايي كه امسال مورد توجه مردم جهان و به ويژه ژاپني ها قرار گرفته است، فيلم نامه هايي از ايوجيما از كلينت ايستوود درباره نبردي خونين در جنگ دوم جهاني است كه حدود 40 ميليون دلار در سطح جهان فروش داشته است ولي اميد مي رود كه اين فيلم فقط در ژاپن حدود 40 ميليون دلار فروش داشته باشد.
آلن هورن مدير توزيع فيلم استوديو وارنر مي گويد: اكنون اغلب مديران استوديوها و افراد فعال در بخش هاي مختلف صنعت سينما پذيرفته اند كه سينما يك پديده تجاري جهاني است و اكنون براي ما مهم است كه فيلمي را با توجه به ذائقه جهاني توليد كنيم.
منبع: لس آنجلس تايمز، 24 ژانويه

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |