چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي:
بودجه 86 بهزيستي فقط يك درصد افزايش يافته است
.مهر:بودجه اي كه براي سازمان بهزيستي در سال 86 در نظر گرفته شده نسبت به اعتبارات سال جاري فقط يك درصد افزايش يافته است، بنابراين سازمان در انجام برنامه ها و پرداخت مستمري مددجويان با مشكل مواجه خواهد شد.
معاون پشتيباني سازمان بهزيستي در خصوص بودجه اي كه براي سازمان بهزيستي در لايحه بودجه سال 86 درنظر گرفته شده است ، افزود: با اعتبار ات در نظر گرفته شده براي بهزيستي در سال آينده و افزايش يك درصدي آن، نه تنها مستمري مددجويان افزايش پيدا نمي كند بلكه سازمان در پرداخت مستمري هاي فعلي نيز با مشكل مواجه خواهد شد.مهدي عبدوس خاطر نشان كرد: سازمان بهزيستي براي انجام برنامه محول شده و همچنين پرداخت مستمري مددجويان پيشنهاد 850 ميليارد تومان اعتبار را مطرح كرده بود در صورتي كه با اين افزايش موافقت نشد و تنها 198 ميليارد تومان براي سازمان در نظر گرفته شد.
وي تأكيد كرد: با بودجه در نظر گرفته شده حتي نمي توان بخشهايي از قانون جامع حمايت از حقوق معلولان را اجرايي كرد چه برسد به اينكه بخواهيم تمامي موارد و بندهاي مندرج در قانون را اجرايي كنيم.معاون پشتيباني سازمان بهزيستي گفت: با توجه به اينكه بهزيستي وظايف و برنامه هاي زيادي براي حمايت از اقشار نيازمند و آسيب ديده، معلولان، زنان سرپرست خانوار و مددجويان دارد به همين دليل بايد اعتبارات كافي نيز براي اجراي اين امور در اختيار اين سازمان قرار داده شود

معاون حقوقي وزير علوم:
طرح مجلس براي پذيرش دانشجو
كنار گذاشته شود
مهر: مصلحت به اين است كه طرح مجلس در زمينه سنجش و پذيرش دانشجو كنار گذاشته شود و به جاي آن لايحه وزارت علوم به تصويب نهايي برسد.
دكتر سيد محمد حسيني معاون حقوقي وزير علوم با بيان اين مطلب افزود: وزارت علوم با طرح مجلس در زمينه كنكور سراسري مخالف است و اين طرح را طرحي شتاب زده مي داند.وي اضافه كرد: ما بايد به دنبال حل مشكلات كنكور باشيم و از افزودن به مشكلات جلوگيري كنيم اما طرح مجلس نه تنها مشكلات را كاهش نمي دهد بلكه دردسرهاي بيشتري نيز ايجاد خواهد كرد.
معاون حقوقي وزير علوم افزود: بايد طرح سنجش و پذيرش مجلس كمي بيشتر مورد بررسي قرار مي گرفت. البته بهتر بود لايحه وزارت علوم به جاي طرح نمايندگان كميسيون آموزش مطرح مي شد و به تصويب مي رسيد.
حسيني يادآور شد: وزارت علوم با حذف صد در صد كنكور مخالف است اما به شدت موافق كاهش وزن كنكور سه ساعته و تاثير سوابق تحصيلي است.

تازه ترين اقدامات براي ارتقاي معيشت فرهنگيان
ايسنا: تازه ترين اقدامات آموزش وپرورش براي ارتقاي معيشت فرهنگيان اعلام شد.
بنابراين به گزارش پرداخت ماهانه 25 ساعت اضافه كار ساعتي به كليه دفترداران، پرداخت اضافه كار به عوامل اجرايي در واحدهاي آموزشي ابتدايي و راهنمايي و تأمين پرداخت 100 درصد هزينه هاي بيمه همگاني و مكمل جانبازان و درمان خاص آنها از جمله اين مصوبات است.
همچنين بر اساس مصوبه جديد اداره كل امور اداري وزارت آموزش و پرورش براي دارندگان مدرك پزشكي در رشته هاي بهداشتي، درماني، كشاورزي و محيط زيست كه به طور رسمي منصوب و تمام وقت مشغول به خدمت هستند مقرر شده است با رعايت ضوابط و مقررات مربوط به معادل مجموع حقوق و فوق العاده شغل، ماهانه حق محروميت از مطب درنظر گرفته شود.
بر اساس اين گزارش در راستاي تحقق بخشنامه هيأت وزيران در خصوص نيرو هاي شركتي، آن دسته از نيروهاي شركتي كه به مشاغل كارشناسي و كمك كارشناسي اشتغال داشته و داراي مدرك تحصيلي دانشگاهي هستند در صورت وجود رديف استخدامي به صورت استخدام شده و در غير اين صورت به شكل قراردادي و در چارچوب آيين نامه  پيماني براي آنها قرارداد يكساله بسته مي شود. همچنين در مشاغل مسئول دفتري، امور دفتري، ماشين نويسي، نگهباني، سرايدار و نيروهاي شركتي داراي مدرك ديپلم و بالاتر به صورت كار معين و مبلغ معين به مدت يكسال عقد قرارداد خواهد شد.

مدير كل پژوهشي وزارت علوم:
اعتبارات پژوهشي كشور، يك سوم يارانه بنزين است
ايسنا: مديركل امور پژوهشي وزارت علوم با ابراز نگراني از كمبود اعتبارات تخصيص يافته به بخش پژوهش ابراز اميدواري كرد روزي برسد كه لااقل به اندازه يارانه اي كه صرف بنزين مي شود، به پژوهش كشور بها داده شود!
دكتر بهزاد سلطاني با بيان اين كه يارانه تخصيص به بنزين، سه برابر كل اعتبارات پژوهشي كشور است، گفت: در اين شرايط اين سؤال مطرح مي شود كه پژوهش مهمتراست يا يارانه بنزين؟
دكتر سلطاني افزود: يارانه اي كه براي دور ريز نان در نظر گرفته مي شود نيز دو برابر كل اعتبارات پژوهشي كشور است و اين نشان دهنده اين است كه در عمل آن گونه كه بايد به اهميت پژوهش در كشور توجه نمي شود.
مدير كل امور پژوهشي وزارت علوم خاطرنشان كرد: براي مثال به تك تك اعضاي يك تيم ورزشي به خاطر كسب مقام در بازي هاي آسيائي اخير حدود 15 ميليون تومان جايزه دادند، اين در حالي است كه وزارت علوم توان پرداخت يك دهم هداياي داده شده به ورزشكاران را به برترين هاي بزرگترين مسابقات علمي و پژوهشي ندارد.
وي در ادامه با اشاره به بودجه پژوهش امسال گفت: اخيراً در هيأت دولت تصويب شده است كه يك تا چهار درصد اعتبارات هزينه اي وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي بايد صرف هزينه پژوهش شود كه اين خوب است ولي حتي اگر اجرا شود، باز هم راضي كننده نيست و من اميدوارم بودجه سال 86 كه تازه به مجلس رفته است بهتر از سالهاي قبل باشد زيرا تا امسال خوب نبوده و رقم چنداني در بودجه كشور نيست به طوري كه حتي نمي توان آن را با بودجه يارانه بنزين مقايسه كرد.
وي ترسيم اهداف پنج ساله پژوهش، راهبردهاي اين اهداف و برنامه هاي مشخص براي آن را از موضوعات اين سند عنوان و خاطر نشان كرد: شش هدف مشخص شامل انسجام بخشي به سياستگذاري هاي علم و فن آوري در كشور،  ارتقاء تجاري سازي پژوهش و فن آوري و جذب و بومي سازي آن، ارتقاء سطح دانش، دانشگاه ها و مهارت پژوهشي، ارتقاء كمي و كيفي آموزش عالي (كه داراي شاخصه هاي كمي هستند)، تسهيل پژوهش و فن آوري به لحاظ مالي و مقرراتي و ارتقاء فن آوري هاي نوين در اين سند مدنظر قرار گرفته كه با اولويت بندي و هدفگذاري هاي كمي و شاخص هاي داده شده به اهداف مي توان آنها را اندازه گيري كرد.

يك كارگردان نمايش با انتقاد شديد از شتابزدگي در تئاتر كشور:
جشنواره هاي تئاتر را كاهش دهيد
012423.jpg
گروه ادب و هنر- سيدجواد هاشمي، نويسنده و كارگردان نمايش دروازه ساعات با انتقاد شديد از تعدد جشنواره هاي گوناگون تئاتر گفت: وقتي همه نهادها، اداره ها، سازمان ها و وزارتخانه هاي كشور به خودشان اجازه مي دهند كه جشنواره تئاتر برگزار كنند، ديگر چه جايي براي تخصص و صرف صحيح بودجه باقي مي ماند؟ 
هاشمي كه دوشنبه هفته جاري در دومين روز از سومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي، نمايش خود را در ميان استقبال خوب تماشاگران به روي صحنه برد، افزود: همايش امسال نسبت به دو دوره قبل، كيفيت بالاتري دارد و قدري عميق تر به مساله نگاه شده، اما شتابزدگي طبق معمول در كارهاي ما وجود دارد و اين به شدت به كار لطمه مي زند.
نويسنده و كارگردان دروازه ساعات ادامه داد: يكي از مهم ترين علت هاي اين شتابزدگي، وجود جشنواره هاي متعدد است كه سبب مي شود زمان بسيار كمي براي آماده سازي و تمرين باقي بماند. مثلاً از پايان جشنواره تئاتر فجر فقط 20 روز گذشته كه براي آماده  كردن يك نمايش، بسيار  بسيار اندك است.
هاشمي افزود: باوركردني نيست، اما خود من در عرض يك هفته كارم را آماده كردم.
براي آماده  كردن صحنه اول نمايش، فقط دو ساعت زمان صرف شده است و واقعاً فكر مي كنم همين كه بچه ها در اين مدت كم توانسته  اند 90 دقيقه كار را حفظ كنند، جاي شكرش باقي است.
كارگردان و بازيگر باسابقه  كشورمان ادامه داد: وقتي من تنها 10 دقيقه قبل از اجرا، لباسم دوخته مي شود،  چه طور مي  توانم از بازيگرم انتظار كار خوب داشته باشم و لباس به دست و پايش گير نكند؟
هاشمي تصريح كرد: به همين خاطر است كه بهتر است جشنواره ها كاهش يابند و در هم تلفيق شوند. هيچ اشكالي ندارد كه تئاتر فجر را موضوعي كنيم و در آن بخش هاي عاشورائيان،  دفاع مقدس و ... را تعريف كنيم. به اين ترتيب جشنواره اي بزرگ خواهيم داشت كه مي توانيم با صرف بودجه مناسب و حجم تبليغات كلان و گسترده، بهره بسيار بيشتري از آن ببريم.
هاشمي تأكيد كرد: به اعتقاد من هيچ نهاد و سازماني به جز مركز هنرهاي نمايشي نبايد اجازه برپايي جشنواره داشته باشد و مركز هم تا جايي كه مي شود بايد جشنواره ها را كاهش داده، كيفيت برگزاري آن ها را بالا ببرد؛ ضمن آن كه نهادها و وزارتخانه هاي ديگر هم مي توانند به جشنواره هاي مورد نظر خود كمك كنند، نه اين كه رأسا آن را اجرا كنند.

افزايش مشكلات مردم براي تأمين هزينه هاي درمان
در سال آينده
مهر: معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با تأكيد بر اين كه سرانه پايين درمان باعث ايجاد فشار مضاعف به مردم در زمينه پرداخت هزينه هاي سلامت مي شود، گفت: با توجه به سرانه پايين درمان در كشور، مشكلات مردم در مورد هزينه هاي بهداشتي و درماني در مراكز دولتي و خصوصي، سال آينده بيشتر خواهد شد.
وي اظهار داشت: حدود 80 درصد بستري ها در مراكز درماني بخش دولتي صورت مي گيرد.
با توجه به پايين بودن سرانه درمان، بيمارستانهاي دولتي در سال آينده با معضل و مشكلات زيادي روبه رو خواهند شد و سلامت مردم به ويژه در بخش هاي دولتي را دچار چالش هاي بزرگ خواهد كرد.
وي تصريح كرد: پايين بودن سرانه درمان باعث مي شود كه پرداختي سازمان هاي بيمه گر كاهش يابد و در اين صورت مردم بايد مابقي هزينه بهداشت و درمان خود را چه در بخش خصوصي و چه دولتي، از جيب بپردازند و اين امر موجب عدم امكان پذيري اجراي قانون برنامه چهارم توسعه در مورد كاهش پرداختي هزينه هاي مردم در زمينه بهداشت و درمان به 30 درصد، خواهد شد چون هم اكنون نيز مردم 60 تا 80 درصد هزينه سلامت را خودشان پرداخت مي كنند.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به كليات بودجه دولت، اعتبارات بخش سلامت و بهداشت و درمان افزايشي نخواهد داشت. دكتر حسين حسني افزود: سرانه درمان نيز 4300 تومان در نظر گرفته شده كه با سرانه واقعي بسيار فاصله دارد.
وي اظهار داشت: با توجه به تورم سال آينده و كسري بودجه اي كه وزارت بهداشت هم اكنون با آن مواجه است، مي توان گفت كه بودجه وزارت بهداشت براي سال 86 ، يك تا 2 درصد نيز رشد منفي داشته است.
وي تصريح كرد: بودجه وزارت بهداشت و درمان براي سال آينده به حدي است كه اين وزارتخانه نمي تواند اجراي برنامه جديدي را براي سال آينده شروع كند.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: در بودجه سال آينده براي سيستم ارجاع و پزشك و خانواده نيز اعتباري در نظر گرفته نشده، در صورتي كه اجراي اين طرح از 2 سال قبل آغاز شده است

دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
در دوره دكتراي تخصصي دانشجو مي پذيرد
گروه اجتماعي: دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي براي سال تحصيلي 87 86 در مقطع دكتري تخصصي (Ph.D.) دانشجو مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي، اين دانشگاه براي دوره هاي دكتراي تخصصي در رشته هاي مهندسي برق، مهندسي عمران (آب، سازه، خاك و پي)، مهندسي مكانيك (تبديل انرژي، طراحي كاربردي)، مهندسي صنايع، شيمي (الكتروشيمي، شيمي، فيزيك) و رياضي دانشجو مي پذيرد.
گفتني است، آخرين مهلت ارسال مدارك براي داوطلبان شركت در آزمون زبان انگليسي تا 15 بهمن ماه سال جاري و براي دارندگان مدرك قابل قبول زبان انگليسي 25 فروردين ماه سال آينده است.
داوطلبان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس اينترنتي www.ktu.ac.ir مراجعه كنند.

لزوم ثبت مهريه با شرط ضمن عقد
گروه اجتماعي معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در بخشنامه اي سران دفاتر ازدواج را مكلف كرد تا در موقع ثبت ازدواج، در نحوه پرداخت مهريه، توافق بر عندالاستطاعه مالي زوج به صورت شرط ضمن عقد درج و به امضا زوجين برسد.
به گزارش روابط عمومي ثبت، متن كامل اين بخشنامه به اين شرح است: سردفتران ازدواج مكلفند در موقع اجراي صيغه عقد و ثبت واقعه ازدواج، درصورتي كه زوجين در نحوه پرداخت مهريه، بر عندالاستطاعه مالي زوج توافق نمايند، به صورت شرط ضمن عقد درج و به امضاي زوجين برسانند.
همچنين از سوي رئيس سازمان ثبت مسئوليت ابلاغ اين بخشنامه و نظارت بر اجراي صحيح آن برعهده كليه مديران و رؤساي واحدهاي ثبتي كل كشور قرار داده شده است.

زمان برگزاري
آزمون رشته مديريت خانه دانشگاه جامع
تغيير كرد
گروه اجتماعي- تاريخ برگزاري آزمون پايان پودمان هاي آموزشي رشته مديريت خانه دانشگاه جامع علمي- كاربردي تغيير كرد.
دكتر عبدالله افشار، معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي- كاربردي با اعلام اين خبر افزود: آزمون پايان پودمان هاي آموزشي روانشناسي و تعليم و تربيت كودكان و تزئينات داخلي خانه 19 بهمن ماه، مشاوره خانواده و كاربرد و اصول نگهداري لوازم خانگي 20 بهمن، پرورش گل هاي زينتي و دروس عمومي 26 بهمن ماه، مديريت اقتصاد و برنامه ريزي و كاربري كامپيوتر 27 بهمن ماه، جمعيت، بهداشت و فوريت هاي پزشكي و حقوق 3 اسفندماه، آشپزي و سفره آرايي و  آداب و معاشرت و همسرداري 4 اسفند ماه برگزار مي شود.
اطلاعات تكميلي پيرامون توزيع كارت آزمون از طريق روابط عمومي دانشگاه، هفته نامه جامع و سايت دانشگاه جامع علمي- كاربردي در اختيار داوطلبان رشته مديريت خانه قرار مي گيرد.

گزارشي از وضعيت SMS خبري همشهري
پاسخي براي بيش 150 هزار مشترك
گروه اجتماعي - مشتركان خبرهاي SMS همشهري اين روزها از طريق تلفن و پيام كوتاه 3 گلايه اصلي را مطرح كرده اند. نخست اينكه چرا تعداد خبرهاي ارسالي براي آنها در مقايسه با گذشته كاهش يافته است. دوم آنكه علت تأخير در دريافت خبرها چيست و سوم اينكه به چه علت مانند ماههاي نخست، نوع اخبار دريافتي از سوي مشتركان، طبق خواسته آنان نيست؟
محمد مهاجري مديرمركز اطلاع رساني الكترونيك همشهري در اين باره مي گويد: اين انتظارات بحق مشتركان همشهري كاملاً بجاست و ما آن را نشانه رويكرد مثبت شهروندان به رسانه جديدي (SMS) مي دانيم، كه بسيار زودتر از حد تصور، جايگاه خود را باز كرده است.
وي مي گويد: تعداد مشتركان SMS همشهري تا روز پنجشنبه 5/11/85 به رقم 798/156 نفر رسيده و با رشد فزاينده اي كه از آن برخوردار است، به نظر مي رسد تا پايان اسفند به 250 تا 300 هزار مشترك بالغ شود. اين رقم،  از يك سو براي ما افتخاري بزرگ است و از سوي ديگر مشوقي براي تلاش بيشتر در راستاي خدمت رساني گسترده تر. حال اگر فرض كنيم براي 798/156 مشتركي كه به آن اشاره شد، در هر روز به طور متوسط فقط 5 تا 8 خبر ارسال شود، مجموع اخبار ارسالي به 800 هزار تا يك ميليون و سيصد هزار مي رسد كه در حال حاضر، ظرفيت هاي فني در اختيار همشهري (و بهتر است بگوييم ظرفيت هاي سيستم مخابراتي) به سادگي پاسخگوي چنين حجمي از SMS نيست. بنابراين گريزي نيست جز آنكه از تعداد اخبار ارسالي براي هر مشترك بكاهيم.
وي مي  افزود: روشن است كه ارسال خبرها به ميزان كنوني، به دليل تنگناهاي فني كه به آن اشاره شد، با سرعت و در زمان كوتاه امكان پذير نيست. بنابراين گاه اتفاق مي افتد كه بين زمان شروع ارسال خبر تا زمان دريافت آن توسط مشتركان، بعضاً بين يك تا 4 ساعت تأخير به وجود مي آيد. تا هنگامي كه تعداد مشتركان، يك سوم ميزان فعلي بود، امكان انتخاب گروههاي هفتگانه خبري (اجتماعي، اقتصادي، سياسي، شهري، فرهنگي، IT، ورزشي) وجود داشت، اما در حال حاضر، براي مشتركان جديد، گزيده اي از اخبار مختلف ارسال مي شود كه گرچه براي آنها قانع كننده نيست، اما با امكانات كنوني فني همشهري، متأسفانه راه ديگري وجود ندارد.
مهاجري در ادامه مي گويد: آنچه در بالا به آن اشاره شد، بيان نقايص و كاستي ها بود. اما لازم است در كنار آن به برخي اميدواري ها نيز اشاره كنيم. به لطف خدا و تلاش همكاران مان قابليت هاي جديدي در راه است و اميد داريم با دعاي خير شما قبل از پايان سال جاري با راه افتادن آنها خدمتي در خور مردم عزيزمان ارائه كنيم. ضمن اينكه اصلاحات محتوايي و شكلي را نيز در دستور كارمان داريم. در آن صورت جامه عمل پوشاندن به خواسته هاي مشتركان بسيار ساده تر و سريع تر خواهد بود.
مديرمركز اطلاع رساني الكترونيك همشهري در پايان اضافه مي كند: واقعيت آن است كه گرچه مي دانستيم رسانه SMS مورد اقبال مردم كشورمان قرار مي گيرد، اما اين سرعت استقبال را توقع نداشتيم و خود را براي چنين حجمي از كار آماده نكرده بوديم. اما هم اينك برآوردي دقيق تر از نيازها داريم و گمان مي كنيم برنامه هاي ميان مدت و درازمدت را با چشماني بازتر طراحي مي كنيم.
اميدواريم مشتركان خوب  SMS همشهري كاستي هايي را كه هم اكنون با آن مواجهيم به ديده اغماض بنگرند و با لطف و محبتي كه دارند، مايه پشتگرمي ما را در فراهم ساختن امكانات پيشرفته تر فراهم آورند.

فرش هاي ايراني
برنده جايزه بهترين طراحي نمايشگاه دبي
012420.jpg
ميراث خبر: شركت اخوان فرشچي از ايران به دليل طراحي مدرن و شركت هاي حيدريان و ذوالانواري در رشته طراحي سنتي عشاير، برنده بهترين جايزه دومين مسابقات بين المللي طراحي فرش (CDA) شدند.
در اين مسابقه كه 14 ژانويه سال جاري (2007) برگزار شد، علاوه بر شركت فرش اخوان فرشچي، شركت فرش حيدريان نيز به دليل ارائه اثري كه از سوي هيأت داوران، به عنوان نمونه اي حقيقي از تداوم سنت بافندگي اعلام شد، جايزه بهترين طراحي فرش در سبك هاي سنتي عشاير را از آن خود كرد. شركت فرش ذوالانواري نيز از ديگر برندگان اين جايزه بود كه دو كار دست بافت ارائه شده از سوي اين شركت از طرف هيأت داوران به عنوان اثري معرفي شد كه علاوه بر حفظ ويژگي هاي سنتي، ويژگي هاي ظاهري يك اثر مدرن را نيز دارد. اثر ديگري از اين شركت نيز به دليل ارائه طرح گبه با استفاده از طرح هاي سنتي دو جايزه از يازده جايزه اول اين مسابقه را به خود اختصاص داد.دردومين مسابقات بين المللي طراحي فرش كه ژانويه سال جاري در دبي برگزار شد، 140 اثر دست بافت از 15 كشور جهان شركت داشت كه از ميان اين 140 اثر يازده اثر به عنوان برترين هاي طراحي فرش جايزه طراحي فرش امسال را به خود اختصاص دادند.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |