چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
تصميم شوراي شهر تهران براي كمك به تثبيت قيمت مسكن
نرخ عوارض ساخت و ساز
سال آينده افزايش نمي يابد
گروه شهري- رئيس شوراي شهر تهران از تصميم اعضاي شورا براي افزايش نيافتن عوارض ساخت و ساز در سال آينده با توجه به فضاي عمومي  به وجود آمده در خصوص گراني مسكن خبر داد، اما گفت كه اين موضوع هنوز به تصويب نهايي نرسيده است.
مهدي چمران ظهر روز يكشنبه در حاشيه دويست و نود و ششمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر تهران در پاسخ به اين پرسش كه افزايش نيافتن عوارض ساخت و ساز آيا شهرداري را در سال آينده با كمبود بودجه مواجه نمي كند، گفت: به خاطر شكستن فضاي عمومي جامعه به دنبال عدم افزايش عوارض ساخت و ساز هستيم.
رئيس شوراي شهر تهران با بيان اين كه عوارض نوسازي از عوارض ساختماني متفاوت است گفت: افزايش پلكاني عوارض نوسازي بر اساس مصوبه مجلس است و هر كس كه ملكش بيشتر باشد بايد عوارض نوسازي بيشتري نيز پرداخت كند. به گفته وي تعيين عوارض ساختماني جزء اختيارات شوراي شهر است.
بقيه از صفحه اول
چمران در عين حال گفت: عوارض شهرداري در گراني هاي اخير مسكن تأثيري نداشته است و حاضريم اين را ثابت كنيم اما به خاطر فضاي عمومي  تصميم به افزايش نيافتن عوارض ساخت وساز داريم.
وي با بيان اين كه عوارض ساخت و ساز در سال گذشته افزايش چنداني نداشته است و چهار سال گذشته بيشتر در راستاي تثبيت نرخ عوارض اقدام كرده ايم، خاطرنشان كرد: سال گذشته براساس دفترچه تعيين ارزش املاك وزارت دارايي مجبور به افزايش عوارض ساختمان بوديم اما حتي براي افزايش آن هم سقف 5/13درصدي را تعيين كرده بوديم.
رئيس شوراي شهر تهران خاطرنشان كرد: در حالي اگر مي خواستيم ميزان عوارض را بر اساس دفترچه مذكور افزايش دهيم نرخ عوارض برخي از نقاط تا 40درصد افزايش مي يافت.
در صورتي كه شوراي شهر تهران با حذف عوارض از بافت هاي فرسوده باعث شد كه نرخ عوارض براي 80 درصد ساختمان هاي شهر افزايش نيابد. به گفته وي در حال حاضر 60 درصد درآمد شهرداري از محل عوارض تراكم ساختماني است.
چمران ثابت ماندن نرخ عوارض ايمني ساختما ن ها در شهر تهران، عوارض تمديد پروانه ساختمان هاي نيمه كاره، عوارض صدور پروانه و تفكيك اراضي و عوارض صدور گذرنامه در شهر تهران را از مصوبات جلسه يكشنبه عنوان كرد و گفت: نرخ پيشنهاد شده براي اخذ عوارض ساليانه از وسايل نقليه شماره گذاري شده در شهر تهران، اخذ عوارض از بارنامه هاي صادرشده در شهر تهران و اخذ عوارض از بيمه نامه هاي صادرشده در شهر تهران(به عنوان آيتم هاي جديد درآمد شهرداري در سال 86) تصويب شد.
وي از تصويب يك فوريت لايحه دوفوريتي لايحه اخذ عوارض نقل و انتقال اموال غيرمنقول خبر داد.
رئيس شوراي شهر تهران خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه شورا تا 15 بهمن فرصت تصويب عوارض را دارد به همين دليل شنبه هفته آينده جلسه فوق العاده اي براي بررسي ساير لوايح برگزار خواهد شد كه در آن پيشنهاد اخذ عوارض از بيمه نامه هاي حوادث خودروهاي فرسوده بررسي خواهد شد.

برآورد كارشناسان از تأثير اجتماعي سهميه بندي بنزين در سال آينده
شوك در بهار، التيام در زمستان، شايد هم ديرتر
عكس: جوادگلزار
012468.jpg
گروه شهري: در حالي كه زيربناي شبكه حمل و نقل عمومي كشور براي تحمل پيامدهاي طرح سهميه بندي بنزين آماده سازي نشده است، اجراي اين طرح در بهار آينده سيماي كلانشهرهاي ايران را با شوك مواجه خواهد كرد.
اين گزارش حاكي است كه برآيند نظرات كارشناسي مطرح شده در رسانه هاي 2 هفته گذشته بر اين نكته تأكيد دارد كه اگر چه تلاش براي كاهش مصرف بنزين و تعديل قيمت آن اقدامي ضروري و سرنوشت ساز است، اما براي آنكه اجراي چنين طرحي توده شهروندان را با مشقت هاي بعضا دشوار روبه رو نكند، لازم بود كه در ابتدا دولت امكانات مناسب براي توسعه و تجهيز شبكه حمل و نقل عمومي، از قبيل مترو، اتوبوس و... را در اختيار شهرداري ها قرار مي داد.
علي جمالي كارشناس محيط زيست، در اين باره مي گويد كه سهميه بندي بنزين براي شهروندان بسته اي از تهديدها و فرصت هاست. تهديدها بلافاصله پس از اجراي طرح شروع مي شوند، اما فرصت ها ماه ها بعد از آن و شايد هم تا ساليان بعد پديدار مي شوند. از سوي ديگر عمده تهديدها قاعده اجتماع را در بر مي گيرد و دشواري هاي ناشي از اجراي طرح عمدتا مردمي را دربر مي گيرد كه يا سهميه بندي و افزايش قيمت بنزين ناچارشان خواهد كرد با عدم استفاده از خودروي شخصي در حاشيه خيابانها سرگردان شوند يا شرايط بعضا غيرانساني استفاده از مترو و اتوبوس هاي بسيار متراكم و شلوغ را تحمل كنند. وي اشاره مي كند هر وقت يك شهروند در شرايط عادي در مترو و اتوبوس بتواند يك صندلي براي نشستن و رسيدن به مقصد پيدا كند، آنگاه مي توان گفت زمان مناسب براي اجراي تصميمات انقباضي در حمل و نقل شهري فرا رسيده است.
شايد، 5 سال بعد
محمد قمي، نماينده قديمي و بسيار باسابقه مجلس از مدافعان طرح سهميه بندي بنزين است. اگرچه او هم تلويحا اعتقاد دارد كه نتايج اين طرح در درازمدت پديدار شده و حتي از مدافعان تبديل تبصره 13 به يك قانون 5 ساله است. او در اين باره مي گويد كه: خارج شدن بنزين از سبد حمايتي دولت، گام موثري در هدفمند و منطقي كردن يارانه ها خواهد بود.
وي در گفت وگو با ايسنا ضمن تاكيد بر افزايش قيمت بنزين و يا سهميه بندي آن به ستاد تبصره 13 گفت: بايد هر كس به اندازه سهمي كه دارد بتواند از يارانه ها استفاده كند و براي دولت در اين راه آرزوي موفقيت و پيشرفت در رسيدن به اهداف را داريم.عضو كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان مي كند كه تبصره 13 با تبديل شدن به يك قانون 5 ساله و استفاده از يارانه خريد بنزين، بايد سهم حمل و نقل عمومي را افزايش دهد و طبق برنامه ارائه شده آن را به سهم 75 درصدي برساند.
وي اضافه مي كند اين كار هيچ بودجه اي بر دولت تحميل نمي نمايد و تنها با بودجه اي كه سالها براي خريد بنزين پرداخت مي شد تامين مي شود و از اين بودجه براي توسعه يكي از مهمترين اركان كشور يعني حمل و نقل عمومي استفاده مي شود و اين روشي در مديريت مصرف سوخت است كه مورد تاييد من و ساير نمايندگان مجلس است.پيشنهاد قمي براي كنترل آثار اجتماعي سهميه بندي بنزين جالب است. او خواستار افزايش حقوق و دستمزد قشر متوسط جامعه است تا در صورت اتخاذ تصميم افزايش قيمت بنزين به اين طبقه از جامعه آسيبي وارد نيايد.
كمك بلاعوض براي توليد
و تبديل گازسوزها
خبر ديگري در اين باره حاكي است كه كارخانه هاي خودروسازي و پيمانكاران در صورت تصويب مجلس سال آينده در راستاي كاهش ميزان آلايندگي خودروها و مصرف بنزين، در ازاي توليد هر دستگاه خودروي دوگانه سوز يا تبديل هر دستگاه خودروي بنزيني به دوگانه سوز متناسب با هزينه هاي متعلقه، حداكثر تا 7 ميليون ريال كمك بلاعوض دريافت مي كنند.
به گزارش ايسنا براساس بند د تبصره 13 لايحه بودجه سال 1386 كل كشور و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، شركت ملي نفت ايران مكلف خواهد بود تا پايان سال 1386 در ازاي توليد هر دستگاه خودروي دوگانه سوز يا تبديل هر دستگاه خودروي بنزيني به دوگانه سوز متناسب با هزينه هاي متعلقه، حداكثر تا 7 ميليون ريال براي هر دستگاه خودرو و پيمانكاران مربوط، قرار دهد. همچنين اين شركت وظيفه دارد هر 3 ماه يك بار متناسب با تعداد خودروهاي توليدي دوگانه سوز و خودروهاي بنزيني تبديل شده به دوگانه سوز، نسبت به تسويه حساب با كارخانه هاي خودروسازي و پيمانكاران مربوط اقدام كند.

تهران، شهر جهاني؟
سيدمهدي معيني
كساني كه حداقل يك بار از مبادي ورودي شرقي، غربي و جنوبي جاده اي به تهران وارد يا از آن خارج شده و زمان طي شده در خودرو را به ويژه در راه بندان هاي روزهاي تعطيل از 20 كيلومتري تهران تجربه كرده اند از خود سؤال مي كنند چرا بايد چندبرابر زمان سفر، در خودروي خود براي رسيدن به مقصد نهايي يا خروج از تهران وقت صرف نمايند و مسئول اين  همه اتلاف وقت و انرژي كيست؟
از سوي ديگر شاهد آنيم كه در اسناد منتشره طرح جامع اخير، تهران را شهر جهاني ناميده اند. بر اساس تعاريف، شهري جهاني است كه بتواند در عرصه اقتصاد و تبادل اطلاعات عينيت پيدا نمايد در حالي كه در حال  حاضر، سهم تهران از اقتصاد جهاني بسيار اندك و هنوز فاقد تكنولوژي اطلاعاتي است و در برخي عرصه ها، حتي در منطقه قابل رقابت نيست. خارج از اين مقوله نيز اين شهر با وجود دو فرودگاه بين المللي و چند ترمينال مسافربري جاده اي با دارا بودن تنها يك ايستگاه راه آهن متمركز آن هم مربوط به 50 سال پيش به دليل موقعيت جغرافيايي آن، پاسخگوي جابه جايي آسان و سريع مسافر و كالا نبوده و تهران از اين نظر در مقايسه با ديگر شهرهاي دنيا بسيار فقير است. علي رغم توسعه مترو در سال هاي اخير و مطالعات انجام يافته توسط مشاور فرانسوي سيسترا براي توسعه آتي متروي اين شهر 10 ميليوني، هيچ پيش بيني مكان يابي، طراحي، ساخت و توسعه ايستگاه هاي ديگري براي جابه جايي ريلي كالا و مسافر برون شهري حداقل در اسناد موجود مشاهده نمي شود و مشخص نيست چرا صحبت از توسعه ايستگاه كنوني راه آهن به عنوان يكي از طرح هاي موضوعي‎/ موضعي مي شود. شهرهاي جهاني نظير پاريس با 105 كيلومترمربع وسعت و 5/2 ميليون جمعيت، 6 ايستگاه و در لندن 700 كيلومتر مربعي با
7 ميليون جمعيت نيز بيش از 10 ايستگاه راه آهن برون شهري دارد. با اين حال اگر به ماده 28 در فصل اول بسترسازي براي رشد اقتصادي و مواد 33 و 34 فصل دوم تعامل فعال با اقتصاد جهاني احكام برنامه چهارم توسعه دقت شود مطمئناً سهم جابه جايي مسافر و كالا به خصوص گردشگر در سال هاي آتي از مقصد تهران افزايش چشمگيري مي يابد. در آن صورت نيازمند توسعه خطوط ريلي و گسترش امكان ارتباط سريع با ساير شهرهاي كشورهاي همسايه هستيم. براي آن كه باز هم همان تجربه فرودگاه بين المللي امام خميني و عدم ساخت راه دسترسي مسافرين به فرودگاه پيش از راه اندازي، تكرار نشود بايستي هرچه سريع تر مسئولين ذي ربط چند ايستگاه راه آهن در تهران براي دسترسي آسان و راحت سفرهاي ريلي به مقصد داخل و خارج از كشور مكان يابي كنند چراكه پيش بيني نكردن ايستگاه هاي راه آهن مورد نياز براي توسعه آتي اين كلانشهر، مستلزم صرف هزينه هاي بسيار گزاف و سرسام آور براي تملك سايت مورد نياز است. با اين وجود آيا هنوز مي توان گفت كه تهران يك شهر جهاني قابل رقابت با ديگر پايتخت هاي دنيا است؟
* كارشناس شهرسازي

خانه هاي سازگار با محيط زيست در انگليس
يونايتدپرس: به دنبال صدور فرمان اخير دولتي در انگليس، شركت هاي ساختمان سازي در صدد يافتن راههاي عملي براي ساخت  خانه هاي سازگار با محيط زيست، يا به اصطلاح خانه هاي سبز برآمدند.قانونگذاران در لندن خواستار ساخت خانه هاي جديدي طي يك دهه آينده شده اند كه مصرف  كربن آنها صفر باشد. اين خانه ها بايد به همان اندازه كه انرژي مصرف مي كنند، انرژي توليد كنند تا انتشار گاز دي اكسيد كربن كه عامل گرم شدن زمين است كاهش يابد. قرار است براي تحقق اين هدف، خريداران اينگونه خانه ها ماليات كمتري بپردازند. همچنين بودجه عمومي براي ساخت خانه هاي سبز به طرحهايي اختصاص مي يابد كه استانداردهاي حفظ محيط زيست را رعايت كند. ساخت بناي Bedzed در اين كشور يكي از اين نمونه هاست كه در سال 2002 تكميل شده است. اين بنا تنها بناي بزرگي است كه در آن مسئله بازدهي انرژي از جمله انرژي خورشيدي، بازيافت فاضلاب و استفاده اشتراكي از خودرو رعايت شده است.

چتر سنگين دود مه بر فراز شهر
هواي تهران امروز به شرايط اضطرار نزديك مي شود
گروه شهري با تداوم وارونگي دما انتظار مي رود امروز آلودگي هواي تهران تشديد شده و به شرايط اضطرار نزديك شود.پيش بيني هاي هواشناسي حكايت از آن دارد كه دست كم تا شنبه آينده هواي تهران همچنان پايدار خواهد بود و باتوجه به ازسرگيري فعاليت ادارات و مراكز آموزشي پس از دو روز تعطيلي و درپيش بودن تعطيلي پنج شنبه و جمعه، امروز چهارشنبه تراكم ترافيك احتمالا غلظت چتر دودمه را بر فراز شهر حتي از وضعيت دو هفته گذشته هم سنگين تر خواهد كرد. در اين باره از سالمندان و بيماران تنفسي درخواست شده از تردد در خيابان ها و مراكز آلوده خودداري كنند. در شرايط مشابه حتي پيشنهاد تعطيلي مدارس نيز بررسي مي شده است، اما تاكنون چنين تصميمي در روزهاي گذشته مورد بررسي قرار نگرفته است.
تعطيلي كميته اضطرار
از سوي ديگر مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز گفته است كه باوجود آنكه هواي تهران در 10 ماه گذشته بيش از 60 روز در شرايط هشدار قرار گرفته است اما كميته اضطرار كاهش آلودگي هواي تهران حتي يك بار هم تشكيل جلسه نداده است.
۱۶ عضو اين كميته به رياست استاندار تهران مكلف هستند كه درصورت اعلام وضعيت هشدار توسط سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل جلسه داده و تمهيدات لازم را براي سالم شدن وضعيت هوا اتخاذ كنند.
دعوت مردم به مشاركت عمومي و پرهيز از هرگونه فعاليتي كه به افزايش آلودگي هوا منجر شود، كاهش فعاليت بيماران قلبي و ريوي و مبتلايان به آسم در فضاي باز، خارج نشدن از منزل در مواقع غيرضروري، استفاده از ماسك غيراستاندارد، كاهش استفاده از وسايل نقليه شخصي و استفاده از وسايل نقليه عمومي و... از اقداماتي است كه هنگام قرارگرفتن در وضعيت هشدار توصيه شده است.

پرسه
ترافيك آموزي به سوادآموزان
نبود فرهنگ ترافيك و رانندگي در شهر فقط به دليل پايين بودن سطح سواد نيست، اما شايد اين روش هم مناسب باشد. سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران تصميم گرفته است با انتشار جلد دوم كتاب رفت وآمد در شهر در شمارگان 28 هزار نسخه و توزيع آن در ميان آموزشياران و سواد آموزان نهضت سوادآموزي، فرهنگ ترافيك را به سوادآموزان بياموزد.
گدايان همه جا
012465.jpg
تكدي گري در بسياري از شهرهاي ايران رونق دارد، اما در بعضي از شهرها حضور متكديان بيشتر ديده مي شود. مثل افزايش چشمگير متكديان در مشهد در ايام محرم.
اين روزها رهاشدن گدايان در سطح شهر مشهد چهره نامناسبي به اين شهر داده است. استاندار خراسان رضوي گفته كه شهرداري و بهزيستي مشهد بايد گدايان را جمع آوري و مددكاري كنند.
سرويس هاي بهداشتي بيشتر مي شود
هر كسي در شهرهاي بزرگ مشكلات نبود سرويس هاي بهداشتي را تجربه كرده است. شهرداري تهران از دو سال پيش ساخت سرويس هاي بهداشتي مكانيزه را آغاز كرد و مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران مي گويد كه بيشتر 60 دستگاه سرويس بهداشتي در دست ساخت به بهره برداري رسيده است. ضمن اين كه سازمان پاركها و فضاي سبز هم سرويس هاي بهداشتي مساجد را كه خارج از مساجد بوده اند بازسازي كرده است.

نگاه
012462.jpg
نويد شريفي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |