چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۹۵ - Jan 31, 2007
دومين توافق مهم گازي كشور اين هفته امضاء شد
با امضاي قرارداد توسعه فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي سرمايه گذاري 10 ميليارد دلاري شل و رپسول در صنعت نفت ايران عملي مي شود
012492.jpg
گروه اقتصادي- در حالي كه جمهوري اسلامي در شرايط تحريم و فشار دولت آمريكا قراردارد، توافق هاي پياپي در دوهفته اخير در مورد دو طرح مهم صادرات گاز به شبه قاره هند و توليد گاز مايع با دوشركت اروپايي تهديدات آمريكا را به چالش كشيده است.
در هفته گذشته پس توافق 3 كشور پاكستان و هند با ايران درمورد روش تعيين قيمت گاز صادراتي نخستين رويداد در به چالش كشيدن تلاش هاي دولت آمريكا براي كاهش
سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز ايران بود. با امضاي توافق نامه اي كه درپايان دوروز مذاكرات فشرده ميان نمايندگان سه كشور امضاء شد و تأكيد نمايندگان هند وپاكستان بر اولويت تأمين منابع انرژي پيش از اهميت مسايل سياسي نخستين ضربه به سياست هاي منزوي كننده  آمريكا درقبال جمهوري اسلامي ايران بود. پس از انتشار گزارش هاي خبري درمورد اين توافق، برخي نمايندگان دولت آمريكا از عدم حمايت از طرح مورد توافق ايران با دو كشور پاكستان وهند سخن گفت. ولي اين مواضع تأثير چنداني در مواضع كشورها وشركت هاي طرف مذاكره با نمايندگان كشورمان نداشت. درپي اين رويداد غير منتظره براي آمريكا يكشنبه شب نيز قرارداد ديگري سياست هاي منزوي كننده ايران را به چالش كشيد و به رغم درخواست طرف هاي خارجي براي عدم انعكاس گسترده توافق انجام شده قراداد مقدماتي توليد روزانه 3 ميليارد فوت مكعب گاز ترش از فازهاي 13 و۱۴ پارس جنوبي به عنوان تأسيسات بالادستي قرارداد پرشين ال ان جي با دوشركت انگليسي هلندي شل و اسپانيايي رپسول به امضاء رسيد. براساس گزارش شركت نفت و گاز پارس با نهايي شدن قرارداد اوليه طرح توسعه دوفاز ميدان گازي پارس جنوبي تا پايان سال جاري ميلادي ارزش اين قرارداد به 10 ميليارد دلار خواهد رسيد.
اظهارات مقامات شركت هاي خارجي
و ناكامي دولت آمريكا
در اين مراسم، نماينده شركت رپسول اين قراداد را يك رويداد مهم خواند و گفت: به آنچه در پروژه توسعه فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي دست يافته ژايم، افتخار مي ژكنيم.
فرناندز كاستا، در سخناني رسمي پيش از امضاي قرارداد افزود: امروز روز افتخار است،روز افتخار براي حضور در اين مكان و آنچه به آن دست يافتيم، يعني توافقي كه براي يك پروژه بزرگ سرمايه ژگذاري ميان شركت ژهاي بين المللي نفتي و شركت ملي نفت ايران حاصل شده است.وي با تشكر از همكاري و هماهنگي مذاكره كنندگان ايراني و نقش آنان در نهايي شدن قرارداد اظهار اميدواري كرد به زودي براي نهايي كردن قرارداد نحوه سرمايه ژگذاري در تهران حضور يابد.پس ازوي مدير پروژه پرشين ال ان جي شركت شل درتهران نيز گفت: اين يك طرح بزرگ بين المللي است كه گاز توليدي آن به بازارهاي بزرگ اروپا، آسياي شرقي و شبه قاره هند صادر مي شود.استيو راتليف، افزود: اميدواريم به زودي در ماه ژهاي آينده و پيش از نوروز توافق نامه ژهاي بعدي اين پروژه در تهران امضاء شود.راتليف افزود: طرح توسعه فازهاي 13 و 14 منجر به تأمين حدود 3 ميليارد فوت مكعب گاز براي كارخانه پرشين ال. ان جي مي شود كه سالانه 16 ميليون تن گاز مايع طبيعي توليد مي كند. درپي امضاي اين قرارداد منابع دولت آمريكا از بررسي اين قرارداد از سوي دولت اين كشور خبرداده است. ديروز خبرگزاري رويتر با اعلام اين خبركه وزارت امور خارجه آمريكا از بررسي قرارداد اخير شركت  شل با ايران در چارچوب قانون تحريم ايران و ليبي خبر داد، افزود: تحقيقات كنگره آمريكا نشان مي دهد تاكنون آمريكا در عمل نتوانسته است تحت اين قانون هيچ شركتي را به علت سرمايه گذاري در بخش انرژي ايران مورد تحريم قرار دهد.
۱۵ هزارنفر اشتغال
غلامحسين نوذري، مدير عامل شركت نفت ايران درحاشيه امضاي اين قرارداد درجمع خبرنگاران از آغاز مطالعه پروژه توليد گاز مايع (جي تي ال) در دو هفته آينده خبرداد و گفت: مذاكرات با شركت لوكويل براي آزادگان شمالي نيز دراين روزها آغاز مي شود. وي تاكيد كرد كه مذاكرات با چيني ژها براي توسعه ميدان يادآوران نيز ادامه دارد.وي درمورد قرارداد توسعه فازهاي 13 و 14 پارس جنوبي، نيزگفت: با آغاز طرح توسعه فازهاي 13 و 14 ميدان گازي پارس جنوبي، بيش از 15 هزار نفر نيروي متخصص و غيرمتخصص دراين طرح مشغول به كار مي شوند.علاوه براين، طبق قرارداد پيمانكار خارجي طرح بايد حداقل 51 درصد از كالاها و تجهيزات مورد نياز خود را از صنايع داخلي تامين كند. يك درصد از مجموع سرمايه پروژه نيز قرار است صرف آموزش نيروي انساني شود.نوذري همچنين گفت: برآورد اوليه سرمايه گذاري براي توسعه اين دو فاز در بخش بالادستي (اكتشاف و استخراج) 3/4 ميليارد دلار و در بخش پايين دستي شامل تبديل گاز حدود 6 ميليارد دلار است.نوذري تاكيد كرد، بخش بالادستي پروژه به صورت بيع متقابل توسعه مي يابد ولي بخش پايين دستي به صورت مشاركت درتوليد اجرا مي شود و شركت ملي نفت ايران 50 درصد و هر كدام از دو شركت شل و رپسول 25 درصد سهم دارند. براساس اين قرارداد گاز ترش توليدي از دوفاز به گاز شيرين تبديل شده و گاز شيرين نيز به گازطبيعي مايع (LG) تبديل مي شود.ايران با داشتن ?? تريليون متر مكعب گاز، ?? درصد ذخيره ثابت شده گاز جهان را در اختيار دارد و دومين دارنده ذخاير گاز جهان پس از روسيه است.

در هفته منتهي به۶ بهمن ماه
قيمت هر كيلو گوجه فرنگي۳۰.5درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي- قيمت هر كيلو گوجه فرنگي در هفته منتهي به ششم بهمن ماه جاري نسبت به يك هفته قبل 5/30 درصد كاهش يافت. به گزارش بانك مركزي، با بررسي متوسط قيمت خرده فروشي براي برخي از مواد خوراكي، قيمت هر كيلو گوجه فرنگي در تهران از 20 هزار و 350 ريال در هفته منتهي به 29 دي ماه به 14 هزار و 150 ريال در هفته منتهي به ششم بهمن ماه جاري كاهش يافت. قيمت هر كيلو گوجه فرنگي در ميادين شهرداري نيز 6400 ريال تا 7900 ريال گزارش شده است.
البته قيمت هر كيلو گوجه فرنگي در هفته منتهي به ششم بهمن ماه جاري نسبت به مدت مشابه ماه قبل كه 7550 ريال بوده، 4/87 درصد افزايش نشان مي دهد. همچنين هر شانه تخم مرغ (2 كيلوگرم) در هفته منتهي به ششم بهمن ماه جاري به 25 هزار و 780 ريال رسيد، اين در حالي است كه اين رقم در مدت مشابه هفته قبل 25 هزار و 20 ريال بود كه 3 درصد افزايش نشان مي دهد. در عين حال، قيمت هر شانه تخم مرغ (2 كيلوگرم) نسبت به يك ماه قبل 6/3 درصد افزايش يافته است.

يادداشت
اوپك گازي؛ اتحاد استراتژيك ميان ايران و روسيه
دكتر محمد خوش چهره
پيشنهاد مقام معظم رهبري راجع به ايجاد اتحاد استراتژيك ميان ايران و روسيه در مورد گاز، به عنوان يك حامل اصلي انرژي، بحثي فوق العاده حساس و قابل توجه است كه اهميت آن از چند لحاظ قابل طرح كردن است.
اول آنكه دو كشور ايران و روسيه به خاطر موقعيت خاصي كه وفور منابع نفت و گاز و همچنين ساير ويژگي هاي مشابه و متفاوت و خاص به عنوان موقعيت ژئواكونوميك و ژئوپولتيك به آنها داده است و متعاقبا وابستگي كشورهاي جهان خصوصا كشورهاي صنعتي به انرژي به عنوان يك مولفه اصلي توليد صنعتي و مصارف غيرصنعتي،  داراي جايگاه ويژه اي در ميان كشورهاي دارنده انرژي هستند.
نكته ديگر، از آنجا كه ذخاير نفت به علت محدوديتشان از يك سو و شتاب بهره برداري از آنها از سوي ديگر، به عنوان يك منبع انرژي رو به اتمام مطرح است، كشورهاي دارنده انرژي هاي جايگزين خصوصا گازطبيعي داراي ويژگي ممتازي هستند.
جنبه مهم ديگر، ميزان بالاي وابستگي كشورهاي صنعتي خصوصا كشورهاي اتحاديه اروپا و آمريكا به واردات نفت و گاز است، به طوري كه آمريكا روزانه حدود دوسوم نفت مورد نياز خود را و بالغ بر 50 درصد گاز مصرفي  خود را از طريق واردات تامين مي كند و اين وابستگي براي اروپا به شدت حساس تر است. بنابراين، كارشناسان انرژي و تحليل گران اقتصادي-سياسي در تحليل استراتژيك اين مسئله، دسترسي به منابع انرژي پايدار و به تعبيري ارزان را يكي از مولفه هاي اصلي اقتدار اقتصادي و سياسي و متعاقبا جلوگيري از آسيب پذيري و ضعف اقتصادي-سياسي مي دانند.
از اين رو، اكثر صاحبنظران بحث انرژي در يك تحليل مشترك، وابستگي به انرژي را به عنوان ابزار اصلي سلطه و اقتدار و يا برعكس، وابستگي مي دانند. اين در حالي است كه كشورهاي عضو اوپك به عنوان توليدكنندگان اصلي نفت جهان، تاكنون به علت نفوذ و سلطه آمريكا و انگليس بر بعضي از سران اصلي اما وابسته و دست نشانده اوپك در نيم قرن گذشته، نتوانسته اند جريان اصلي حركت بازار نفت را در اختيار بگيرند و اين آمريكا و انگليس بوده اند كه شريان حركتي اوپك را در اختيار داشته اند. از اين رو اين توليدكنندگان نفت و اوپك نبوده اند كه حرف اصلي و آخر را در قيمت يا ميزان توليد نفت در عرصه جهاني زده اند، بلكه همواره اراده آمريكا و انگليس از زبان كشورها و شركت هاي نفتي، به جز كشورهاي مستقل، جاري و ساري بوده است.
اما شرايط گازطبيعي با نفت تفاوت دارد، چرا كه منابع محدودي از ذخاير گازطبيعي جهان در اختيار كشورهاي وابسته به آمريكا قرار دارد، بنابراين ايجاد يك اتحاد استراتژيك و پايدار در بخش گازطبيعي مي تواند ضمن حداكثر كردن منابع دو كشور ايران و روسيه در اين زمينه، ابزار قدرتي در اختيار آنها قرار دهد كه در مقياس جهاني آنها را در يك موقعيت مسلط چانه زني در مباحث مربوط به گاز و كل مباحث اقتصادي و غيراقتصادي قرار دهد.
به دلايل فوق، مطرح كردن بحث ايجاد اتحاد گازي ميان ايران و روسيه توسط مقام معظم رهبري، علاوه بر توجه دادن ساير كشورهاي دنيا به اين مسئله، ايجاد و تأكيد بر آغاز يك حركت استراتژيك ميان ايران و روسيه است كه در بسياري از موارد داراي تهديدات و فرصت هاي مشترك منطقه اي و جهاني هستند.
البته قطعاً، آمريكا و انگليس براي جلوگيري از ايجاد يك اتحاد استراتژيك گازي ميان ايران و روسيه، فشارهايي را بر روي جناح حاكم روسيه مخصوصا طيف موجود در حاكميت روسيه كه گرايش هاي معناداري نسبت به غرب و آمريكا دارد و عموماً متاثر از لابي هاي صهيونيست ها است، اعمال خواهد كرد و با تحريك شديد سعي مي كند از آن به عنوان عامل بازدارنده در برابر ايجاد چنين اتحادي استفاده كند.
ولي طرح چنين مسائلي همانطور كه مقام معظم رهبري مطرح كرده اند، موجب آگاهي اقشار مردم روسيه و ايران خواهد شد و زمينه يك حركت معنادار به سمت اين اتحاد استراتژيك را كه منافع ملي دو كشور را دربردارد، ايجاد خواهد كرد، بنابراين مسئله مهم در اين باره، رسانه اي كردن اين موضوع بسيار مهم است كه از سوي مقام معظم رهبري صورت گرفت.

تأكيد كانون عالي كارفرمايان ايران
برتعامل مثبت با دولت
گروه اقتصادي- كانون عالي جديد كارفرمايان ايران پس از رد غيرقانوني بودن انحلال كانون سابق توسط ديوان عدالت اداري اطلاعيه اي صادر كرد. براساس اطلاعيه كانون عالي كارفرمايان ايران، اين كانون برابر قوانين كشوري و بين المللي پس از اعلام انحلال كانون قبلي و در جهت دفاع از حقوق حقه كارفرمايان تشكيل شده و هدف آن جلوگيري از ايجاد اغتشاش و بي نظمي  در فضاي كسب و كار كشور با رعايت كليه موازين قانوني و اخلاق حرفه اي شكل گرفته است . در اين اطلاعيه تاكيد شده است كه انتخابات اين كانون براي برگزيدن اعضاي هيات مديره انجام شده و درپي آن نيز ثبت شده و به وظايف قانوني خود عمل كرده و مي كند. اين كانون با تاكيد بر انجام وظيفه و پاسخگويي به نياز هاي كارآفرينان كشور خاطر نشان كرده است ، اين نهاد  با نهاد هاي حكومتي به ويژه وزارت كار و امور اجتماعي تعامل مثبت داشته و خواهد داشت.

در پايان مهرماه امسال
دارايي هاي خارجي كشور از 57.6 ميليارد دلار فراتر رفت
گروه اقتصادي- دارايي هاي خارجي بانك مركزي در پايان مهرماه امسال
با 40.4 درصد رشد نسبت به مهرماه سال گذشته از۵۷.6ميليارد دلار فراتر رفت.
اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي مجموع دارايي هاي خارجي كشور در پايان مهرماه را 518 هزار و 946 ميليارد ريال معادل 6/57 ميليارد دلار اعلام كرد كه بدين ترتيب دارايي هاي خارجي كشور از ابتداي سال جاري تا پايان مهرماه از رشدي 2/21 درصدي برخوردار بوده است. همچنين در پايان مهرماه امسال، بدهي هاي ارزي بانك مركزي با 3/41 درصد رشد نسبت به سال قبل به 3/183 هزار ميليارد ريال معادل 3/20 ميليارد دلار رسيد. بر اساس گزارش اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي، مجموع دارايي هاي خارجي سيستم بانكي كشور نيز بيش از 870 هزار ميليارد ريال معادل 7/96 ميليارد دلار است كه نسبت به مهرماه سال قبل 6/26 درصد افزايش نشان مي دهد.
افزايش 90 درصدي بدهي بانك ها به بانك مركزي
در پايان مهرماه بدهي بخش دولتي به بانك مركزي به 127 هزار و 401 ميليارد ريال رسيد كه نسبت به يك سال قبل 1/0 درصد و نسبت به ابتداي سال جاري 4/3 درصد كاهش نشان مي دهد. از رقم فوق، 104 هزار ميليارد ريال آن بدهي دولت و 23 هزار ميليارد ريال آن نيز بدهي شركت ها و مؤسسات دولتي به بانك مركزي بوده است. بدهي دولت به بانك مركزي در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 5/0 درصد افزايش يافته اما بدهي شركت ها و مؤسسات دولتي 7/2 درصد كاهش يافته است. بدهي بانك ها به بانك مركزي نيز با رشد 3/90 درصدي نسبت به مهرماه سال 84 به 7/44 هزار ميليارد ريال رسيده است.
كاهش 9 هزار ميليارد ريالي بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي
اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي همچنين اعلام كرد: بدهي بخش دولتي به سيستم بانكي در هفت ماهه نخست امسال با 6/1 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 238 هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به شهريورماه امسال حدود 9 هزار ميليارد ريال كاهش نشان مي دهد. همچنين، بدهي دولت به سيستم بانكي در پايان مهرماه امسال به 6/145 هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مهرماه سال گذشته 7/7 درصد رشد نشان مي دهد. در مقابل، بدهي شركت ها و مؤسسات دولتي به سيستم بانكي در مدت فوق 6/6 درصد كاهش يافته و به 6/92 هزار ميليارد ريال رسيده است.
رشد سپرده گذاري نزد بانك ها
ميزان سپرده گذاري مردم نزد بانك هاي كشور طي سال جاري رشد قابل توجهي يافته و بر اين اساس، ميزان سپرده هاي غيرديداري (شامل سپرده هاي قرض الحسنه و مدت دار) از ابتداي سال 85 تا پايان مهرماه بيش از 138 هزار ميليارد ريال افزايش يافته و به 741 هزار ميليارد ريال رسيده است كه نسبت به مهرماه سال قبل رشد 7/37 درصدي نشان مي دهد.
بدين ترتيب، ميزان سپرده گذاري قرض الحسنه پس انداز نزد بانك ها و مؤسسات اعتباري كشور در هفت ماهه نخست امسال 8/29 درصد رشد يافته و از 93 هزار ميليارد ريال ابتداي سال به بيش از 121 هزار ميليارد ريال رسيده است كه بدين ترتيب، ميزان سپرده هاي قرض الحسنه پس انداز در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته 7/35 درصد رشد كرده است كه نشانگر افزايش تمايل مردم به سپرده هاي قرض الحسنه است.
از سوي ديگر، ارقام سرمايه گذاري مدت دار بانك هاي كشور نيز نشان دهنده رشد قابل توجه تمايل مردم به اين نوع سپرده هاي بانكي است. بر اين اساس، در هفت ماهه نخست امسال ميزان سپرده هاي سرمايه گذاري مدت دار نزد بانك ها و مؤسسات اعتباري كشور به حدود 595 هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به مهرماه سال قبل 7/37 درصد رشد نشان مي دهد.
گزارش اداره بررسي ها و سياست هاي اقتصادي بانك مركزي همچنين از رشد 3/38 درصدي ميزان تسهيلات اعطايي بانك ها و مؤسسات اعتباري كشور در 12 ماهه منتهي به مهرماه 85 حكايت دارد. بر اين اساس، ميزان كل تسهيلات اعطايي بانك ها و مؤسسات اعتباري در پايان مهرماه امسال به بيش از 979 هزار ميليارد ريال رسيده است.

قيمت بنزين سال آينده به صورت پلكاني
افزايش نخواهد يافت
گروه اقتصادي - درپي مصاحبه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران و اعلام خبراحتمال افزايش پلكاني قيمت بنزين براي مصرف هاي بالا و بيش از سهميه تعيين شده به عنوان يك گزينه اين شركت در اطلاعيه اي اين امر را كه در تعدادي از روزنامه ها تيتر نخست شده بود تكذيب كرد.اين چندمين بار است كه برخي اظهارات مطرح شده از سوي مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي درمورد قيمت بنزين تكذيب مي شود. دراطلاعيه اي كه از سوي اين شركت منتشرشده تاكيد شده است: پيرو انعكاس نامناسب سخنان معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش مبني بر محاسبه قيمت بنزين در سال آينده به صورت پلكاني به استحضار مي رساند: همچنان كه در متن لايحه توسعه حمل و نقل عمومي درون شهري و مديريت مصرف سوخت(بند۶ ) مطرح شده است افزايش قيمت بنزين بصورت پلكاني براي عموم مصرف كنندگان به هيچ وجه مطرح نيست، بلكه صرفا تعيين و اخذ جريمه از مصرف كنندگان پر مصرف مطرح بوده و همچنين در موارد رعايت نكردن براي جلوگيري از آلايندگي، جريمه پلكاني منظور مي شود.
علاوه براين، در حال حاضر اين مسئله به صورت لايحه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است.

گفت وگوي امروز
طرح ايجاد خوشه هاي صنعتي از ابتداي سال آينده اجرايي مي شود
گروه اقتصادي: يكي از اهداف مهم دولت افزايش اشتغال است و بر اساس برنامه چهارم توسعه بايد به طور متوسط سالانه حداقل 900 هزار فرصت شغلي در كشور ايجاد شود تا نرخ بيكاري تا پايان اين سال به 2/8 درصد برسد. مسئولان وزارت كار و امور اجتماعي پس از اجرايي شدن طرح راه اندازي بنگاه هاي زود بازده اقتصادي در صدد هستند تا طرح خوشه هاي صنعتي را به اين منظور اجرايي كنند. در خصوص جزئيات اين طرح با جواد فرشباف ماهريان، معاون توسعه كار آفريني وزير كار گفتگو كرده ايم.
***
* ظاهراً دولت مصمم است تا گام دوم خود را براي ايجاد اشتغال پايدار در بنگاه هاي كوچك اجرايي كند، براي نيل به اين منظور چه مراحلي بايد طي شوند؟
هم اكنون اين طرح به عنوان گامي جهت ايجاد اشتغال پايدار در دولت مد نظر قرار گرفته است كه بر اساس آن بايد چند كار به طور همزمان انجام شود تا بنگاه هاي ايجادشده از پايداري بالايي برخوردار شوند. براي نيل به اين مهم در مرحله نخست از مسئولان استان ها خواسته ايم ايجاد خوشه هاي صنعتي را درون شهرك هاي صنعتي به عنوان يك روش كاري در اولويت قرار دهند. به اين ترتيب شهرك هاي صنعتي با مجموعه هاي آموزش فني و حرفه اي در ارتباط خواهند بود تا مجريان طرح ها در محل اجراي طرح خود به آموزش هاي فني و حرفه اي دسترسي داشته باشند. اين طرح به زودي به مسئولان استان ها ابلاغ خواهد شد.
* آيا تفاهم نامه اي نيز ميان دستگاه هاي ذي ربط به امضا رسيده است؟
- تفاهم نامه اي در اين راستا ميان مسئولان سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي با مسئولان سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور منعقد شده است كه بر اساس آن مقرر شده است در 72 شهرك صنعتي فضاي آموزش فني و حرفه اي ايجاد شود. همچنين از مسئولان سازمان صنايع كوچك خواسته ايم تا در كنار شهرك هاي صنعتي، مراكز خدمات فناوري اطلاعات را هم راه اندازي كنند تا صاحبان مستقر در اين شهرك هاي صنعتي از چند جهت بتوانند به عنوان يك خوشه صنعتي عمل كنند.
* مسئولان وزارت صنايع در گذشته تخصصي شدن شهرك هاي صنعتي را مد نظر داشتند، آيا راه اندازي خوشه هاي صنعتي به نوعي همان خواسته گذشته مسئولان اين وزارتخانه محسوب نمي شود؟
- در اين روش سه بخش سازمان صنايع كوچك، شهرك هاي صنعتي و سازمان آموزش فني و حرفه اي در كنار يكديگر قرار مي گيرند. اين امر خود باعث خواهد شد كه توانمندي شهرك هاي صنعتي در ايجاد خوشه هاي صنعتي افزايش يابد كه به اين ترتيب شهرك هاي صنعتي به بازار كار تبديل خواهند شد.
* دستورالعمل اجرايي اين طرح چه زماني به مسئولان استان ها ابلاغ مي شود ؟
- اين دستورالعمل به زودي به سازمان كار استان ها ابلاغ مي شود تا از ابتداي سال آينده به طور دقيق اجرايي شود.با اجرايي شدن اين طرح، ميزان نظارت بر هزينه كرد منابع بانكي هم افزايش مي يابد. در اين ميان هم به طرح هايي كه ماهيت اشتغال زايي بيشتري دارند تسهيلات ارائه خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |