پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
فيلم فجر از نيمه راه گذشت
جشنواره هرچه دارد، امروز و فردا رو مي كند
013359.jpg
عكس: محمد توكلي
گروه ادب و هنر - خميازه هاي كشدار و پر سر و صدا در سينماي مطبوعات كه به اعتقاد برخي انگار قلب جشنواره فيلم فجر در آن مي تپد با گذشت 5 روز بيشتر به گوش مي رسد؛ البته اگر بشود ايستاده خميازه كشيد.
ناهماهنگي هاي جشنواره اي به روي بيست و پنجمين آن نو نشده است، اما حضور نمايندگاني بين 1 تا 20 نفر از 49 روزنامه ، 16 خبرگزاري ، 26 نشريه تخصصي سينما ، 14 پايگاه اينترنتي هنري - سينمايي ، 35 گروه راديويي و تلويزيوني ، 45 نشريه عمومي ، 22 گروه عكاسي و تلويزيوني خارجي در كنار خيل عظيمي از عكاسان كه نمي خواهند لحظه اي از فيگورهاي عوامل فيلم را از دست بدهند ، 100 داور بخش تجلي اراده ملي از 25 سازمان ، وزارتخانه و نهاد دولتي و غير دولتي و 255 عضو انجمن منتقدان در كنار تعداد بيشماري ديگران جايي براي فيلم ديدن در سينماي كوچك فلسطين نگذاشته است. اين همه به جز سينماگراني اند كه سينماي بزرگ صحرا را رها مي كنند و برخلاف طول سال كه روي خوش به مطبوعاتي ها نشان نمي دهند در تمام اين 10 روز با كارت هاي VIP ميهمان سينما فلسطينند. اين تعداد نامحدود موجب شده صندلي كه هيچ، جايي براي فيلم ديدن روي زمين هم پيدا نشود.
با تمام اين احوال جشنواره اي كه نمي تواند به اتكاي وزن فيلم هايش خبرساز شود و مجبور است به ضرب شايعات رسيدن و حذف چند فيلم اسم و رسم دار تنورش را گرم نگه دارد ، با گذر از نيمه كار خود با شتاب بيشتري پيش مي رود و قصد دارد چنته اش را آخر سر خالي كند . سنتوري مهرجويي با اكران محدود در سينماي مطبوعات و يك سانس از سينما سروش بالاخره به جشنواره رسيد ولي مخمصه سجادي هنوز آماده نشده است .
سينماي ايران شاعرانه است
در كنار نمايش فيلم و دور از جار و جنجال هاي سينمايي ، ماريو موني چلي، كارگردان سينماي ايتاليا كه به دعوت عباس كيارستمي به همراه همسرش به ايران آمده است، پيش از اكران فيلم خود با عنوان بورژواي كوچك در موزه  سينما در سخناني پس از ابراز خرسندي از سفر به ايران گفت: دليل خوشحالي من اين است كه سينماي ايران، سينماي بسيار باشكوهي است و در سال هاي اخير، به ويژه در ايتاليا، فضاي زيادي براي خودش باز كرد.
به گزارش ايسنا، ماريو موني چلي در مراسمي كه با حضور عباس كيارستمي، عليرضا رضاداد - دبير جشنواره - و محمدحسن پزشك - مديرعامل موزه سينما، برگزار شد، همچنين اظهار كرد: مي دانم درخواست هاي زيادي براي ديدن سينماي ايران هست و اگرچه، متأسفانه زياد فيلم هاي ايراني را نديده ام، ولي معتقدم فيلم هاي ايراني و به خصوص فيلم هاي عباس كيارستمي كه بيشتر آنها را ديده ام، داراي فضاي باز، با روحي شاعرانه است.
عباس كيارستمي نيز در اين نشست با اشاره به ميزباني اش از موني چلي، او را فيلمسازي معتبر و برجسته براي هم نسل هاي فيلمسازش در ايران معرفي كرد و گفت: وقتي به دوستانم گفتم كه چند ماه پيش، ماريو موني چلي را در ايتاليا ملاقات كردم، باورشان نشد.
عليرضا رضاداد، دبير اين دوره  جشنواره فيلم فجر، نيز در متني خطاب به موني چلي عنوان كرد: شما به كشوري پا گذاشته ايد كه سينماي آن چند سالي بيش از سن شما قدمت دارد و مردمي پذيراي شما شده اند كه رفتار و كلام طنز آميز را با پوست و گوشت خود لمس مي كنند و ارزش آن را با تكيه بر مباني فرهنگي خويش مي ستايند، چرا كه باور دارند شاد كردن دل آدميان از پرخير و بركت ترين اعمال محسوب مي شود.
ماريو موني چلي، 15 مه 1915 در توسكوني ايتاليا متولد شد. وي كارگردان 66 فيلم است و گفته مي شود برخي فيلم هاي وي از جمله: معامله بزرگ در خيابان مدونا ، جنگ بزرگ ، دوستان من ، بورژواي كوچك و زندگي دوگانه ماتيا پاسكالز ، به سنت اصيل طنز اجتماعي ايتاليايي عمق و معناي خاصي بخشيده است. موني چلي از مهم ترين كارگرداناني است كه به نقد، هجو، اصول و قواعد دست وپاگير و غيرانساني بورژوازي پرداخته است. قرار است از وي در مراسم اختتاميه بيست وپنجمين جشنواره  فيلم فجر با اهداي لوح تقدير شود.
نشست هاي مطبوعاتي در سينما فلسطين
بازار نشست هاي مطبوعاتي همچنان داغ است آن هم بخاطر اين كه هر كس به صندلي سالن اصلي سينما فلسطين مي رسد ديگر آن را رها نمي كند و از اين لحاظ ، نظر گردانندگان جشنواره كه تمايل داشتند سالن ها پرو پيمان باشد ، تأمين شده است.
در اولين نشست ، وحيد موسائيان، كارگردان فيلم گوشواره ، تأكيد كرد مسير فيلمسازي اش تغيير نكرده و بر همان شيوه توليد قبلي خود عمل مي كند. به گزارش مهر، اين فيلم با حضور موسائيان، مسعود رايگان و رويا تيموريان بازيگران، هوشنگ مرادي كرماني فيلمنامه نويس و شهريار اسدي فيلمبردار مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
موسائيان درباره ساخت اين فيلم گفت: من قصه مرادي كرماني را خواندم و از آن خوشم آمد. زيرا اين قصه از جمله داستان هايي بود كه در آن مفاهيم فرهنگي وجود داشت. اگر من به سمت سينماي تجاري و مبتذل مي رفتم، اين تعريف را قبول داشتم كه تغيير مسير داده ام، اما در روند فيلمسازي من هيچ تغييري اتفاق نيفتاده است.
در نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي راننده تاكسي غير از مهدي صباغ زاده كارگردان، حبيب اسماعيلي و قربان محمدپور فيلمنامه نويسان، لاله اسكندري و هيلدا رنجبران بازيگران فيلم نيزحضور داشتند.
صباغ زاده درباره حضور فيلم در بخش مهمان جشنواره فجر گفت: از گذشته به نوع نگاه جشنواره اي كاملا آگاهي و شناخت داشتم. قصدم اين نبود كه فيلم را به جشنواره ارائه دهم، اما دوستان علاقه مند بودند فيلم در جشنواره ديده شود و در بخش ميهمان قرار بگيرد. من هم مخالفتي نكردم. وي در مورد ويژگي هاي فيلم خود خاطرنشان كرد: من فيلمي  ساده ساخته ام و تلاش هم دارم با مخاطب عام ارتباط برقرار كنم. البته بخش هايي از فيلم امكان دارد با دغدغه هاي من هم نزديك باشد.
اما احمدرضا معتمدي قصد خود از ساخت فيلم قاعده بازي را در نشست اين فيلم تلاش براي خنداندن مخاطب عنوان كرد. اين نشست با حضور، داريوش ارجمند، گوهر خيرانديش، حيدر ساجدي و فرج اله حيدري برگزار شد.
وي ادامه داد: من هيچ ادعايي ندارم. ما به همراه گروه تلاش كرده ايم و به اينجا رسيده ايم. اميدوارم درباره اين فيلم منتقدين نقدهاي خود را بنويسند تا من به تمام كمي ها، كاستي ها و نقاط قوت فيلم پي ببرم. بيشتر تكنيك هاي من براي خنديدن مهم بود. براي نمونه من از فيلم هاي پدرخوانده ، هملت و ... براي قرينه سازي در فيلم استفاده كردم.
دومين فيلم بلند سينمايي محمدمهدي عسگرپور با حضور كارگردان، حسين ياري و پانته آ بهرام بازيگران، مرتضي پورصمدي فيلمبردار، ناصر عنصري تهيه كننده و محمدرضا گوهري فيلمنامه نويس با نام اقليما در نشست مطبوعاتي ديگري مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
عسگرپور درباره طرح بحث خرافات در اين فيلم گفت: خرافات نخستين رويكرد براي كسي است كه اين اتفاقات برايش مي افتد. شخصيت اصلي داستان وقتي به قرآن و دعا روي مي آورد دچار آرامش دروني خاصي مي شود. در اين گونه موارد رايج است كه راه هاي آسان با استفاده از ابزار فيزيكي مورد استفاده قرار بگيرد. اينكه شخصيت اصلي قصه فكر كند دچار توهم شده امري بسيار طبيعي است.
او درباره مرگ شخصيت زن داستان عنوان كرد: او دنبال چيز ديگري در زندگي اش مي گردد و ضربه هايي از اطرافيانش مي خورد. طبيعي ترين اتفاق براي او مرگ است. چون بايد مي رفت تا آنها كه مانده اند از خود بپرسند به چه دليل اين كار را كرده اند.
آخرين نشست مربوط به فيلم روز باران بود. اسماعيل براري، كارگردان فيلم گفت: براي نخستين بار كه فيلمنامه  فيلم را خواندم، علاقه مند به ساخت اين فيلم شدم و آمادگي خودم را به تهيه كننده اعلام كردم تا فيلمنامه را به شخص ديگري ندهند. براري درباره عدم استفاده از بازيگران مطرح در فيلمش گفت: داشتن چهره براي مقاصدي به كار مي رود كه بيشتر براي فيلم هاي تجاري مناسب است، آن چيزي كه در اين فيلم مي توانست بازي ها را يكدست كند انتخاب مستند گونه آن بود و به خاطر همين نمي توانستيم از بازيگران چهره كه پيش زمينه اي را القا كنند بهره ببريم.
معرفي نامزدان جشنواره
در حالي كه نامزدان جشنواره در بخش هاي مختلف فردا معرفي مي شوند ، نامزدهاي آثار مستند در بخش هاي بهترين فيلم ، بهترين كارگرداني و بهترين تحقيق و پژوهش معرفي شدند. به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم فجر ، در بخش بهترين فيلم مستند ، تهران انار ندارد ساخته مسعود بخشي ، خاطرات يك هفتاد و پنج ساله ساخته محمدرضا اصلاني ، سرزمين گمشده ساخته وحيد موسائيان و ليلي كجاست؟ ساخته محمد شيرواني نامزد دريافت سيمرغ بلورين هستند.
در بخش بهترين كارگرداني نيز ، مسعود بخشي براي مستند تهران انار ندارد  ، مهرداد اسكويي براي روزهاي بي تقويم ، محمود كياني فلاورجاني براي زيستن ، وحيد موسائيان براي سرزمين گمشده  ، كاوه بهرامي مقدم براي سفر در امتداد سرزمين كهن و محمد شيرواني براي ليلي كجاست ؟ براي دريافت سيمرغ بلورين اين بخش نامزد شده اند.
پيروز كلانتري براي تهران چند درجه ريشتر  ، محمدرضا اصلاني براي خاطرات يك هفتادو پنج ساله  ، منوچهر طياب براي درياي پارس  ، اميد بنكدار و كيوان علي محمدي براي سرخ ، وحيد موسائيان براي سرزمين گمشده و محمدرضا درويشي براي ليلي كجاست ؟ نامزدهاي بخش تحقيق و پژوهش هستند.
اخراجي ها هنوز بهترين فيلم تماشاگران
اخراجي ها به كارگرداني مسعود ده نمكي با بيش از 89 درصد آراي مردمي همچنان در رتبه  نخست آمار مردمي در بخش مسابقه  سينماي ايران، در پنجمين روز جشنواره قرار دارد. طبق اعلام ستاد انتخاب فيلم مردمي جشنواره  فجر، اتوبوس شب به كارگرداني كيومرث پوراحمد با بيش از 68 درصد آمار مردمي در رتبه  دوم قرار گرفت ، خون بازي با بيش از 67 درصد آمار مردمي و پاداش سكوت با بيش از 65 درصد آمار مردمي به ترتيب در رتبه  سوم تا چهارم قرار گرفتند. بچه هاي ابدي نيز با بيش از 58 درصد آرا و پابرهنه در بهشت با بيش از 50 درصد آرا در رتبه  پنجم و ششم قرار گرفت.
در بخش فيلم هاي خارجي جشنواره  فيلم فجر به ترتيب هاله ، مرد حصيري ، زندگي ديگران ، جنگجوي خداوند و سياه به ترتيب بين 26 تا 15 درصد آراي مردمي در رتبه هاي اول تا ششم آمار مردمي قرار دارند.

بازسازي يوم الله 22 بهمن در 4 نقطه تهران
گروه ادب و هنر- رخدادهاي چهار نقطه از شهر تهران با نزديك شدن به يوم الله 22 بهمن، هم چون روزهاي پرالتهاب آن روز، به وسيله گروه هاي تئاتري بازسازي مي شود.
اين حماسه آفريني ها كه حضور پرشور مردم را در صحنه هاي مختلف روزهاي پرشور انقلاب سال 57 نشان مي دهد، در زندان قصر، چهارصد دستگاه- خيابان پيروزي، كاخ نياوران و در نهايت محل اولين سخنراني امام در بهشت زهرا به وسيله چند گروه تئاتري و در قالب نمايش  هاي خياباني بازسازي مي  شود.
۱۰ دستگاه اتوبوس منقش به تصاويري از تظاهرات مردم در بهمن ماه سال 1357 كه عنوان كاروان نور را به خود اختصاص داده اند، با حضور در مناطق 22گانه تهران به ارايه خدمات فرهنگي و هنري با موضوع انقلاب مي پردازند.
اتوبوس هاي كاروان نور، با حمايت معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، خدماتي فرهنگي و هنري با موضوع انقلاب به مردم ارايه مي دهند.
حركت اين كاروان ها كه از روز پنج شنبه 12 بهمن ماه آغاز شده تا روز يكشنبه 22 بهمن ماه ادامه دارد و قرار است در نهايت با حضور در 360 نقطه تهران فعاليت هاي فرهنگي انجام دهند.

روزنامه نگاران دفاع مقدس دهم اسفند تجليل مي شوند
ايلنا: دبير اجرايي گردهمايي مطبوعات دفاع مقدس اعلام كرد: طي مراسمي در دهم اسفند ماه از خبرنگاران و نويسندگان عرصه دفاع مقدس تجليل مي شود.
حجت  الاسلام حسين زكريايي افزود  : از آن جايي كه در هفته دفاع مقدس امسال موفق به برگزاري جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع مقدس نشديم، دنبال اين بوديم تحت هر شرايطي از نويسندگان و فعالان عرصه دفاع مقدس كه در راه حفظ و نشر ارزش  هاي دفاع مقدس تلاش مي كنند، تجليل كنيم  .
بر اين اساس طي هماهنگي  هايي با معاونت مطبوعاتي و اطلاع  رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آنها خواسته شد با مشاركت اين معاونت و مجمع خبرنگاران و نويسندگان مطبوعاتي دفاع مقدس اين جشنواره را برگزار كنيم.
وي اظهار داشت  : از آنجايي كه اين جشنواره دهم اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد و اين ايام با ماه محرم و صفر همزمان شده است، نام جشنواره زيبنده اين ايام نبود. بر اين اساس امسال استثنائا نام جشنواره را به گردهمايي مطبوعات دفاع مقدس تغيير داديم.
زكريايي يادآور شد: هر يك از شركت  كنندگان مي توانند در همه رشته ها آثار خودشان را ارسال كنند و تعدد آثار ارسالي محدوديتي ندارد.

يك هفته با تئاتر
جمشيد مشايخي و جهانگير الماسي در صحنه
گروه ادب و هنر- اجراي شانزدهمين سال نمايش خورشيد كاروان بازگشت جمشيد مشايخي و جهانگير الماسي به صحنه تئاتر و آغاز اجراي چند نمايش جديد در تالارهاي مختلف تهران از مهمترين رويدادهاي نمايشي اين هفته است.
نمايش خورشيد كاروان نوشته مهدي سهيلي اين هفته شانزدهمين سال اجراي خود را در سالن بزرگ وزارت كشور آغاز كرد. اين نمايش كه امسال به كارگرداني محمود فرهنگ به صحنه آمده است در مدت 20 روز پذيراي 70 هزار تماشاگر خواهد بود. در اجراي جديد نمايش خورشيد كاروان بيش از 40 بازيگر به اجراي نقش مي پردازند.
جمشيد مشايخي بازيگر پيشكسوت تئاتر نيز قرار است با بازي در نمايشي به كارگرداني هادي مرزبان بار ديگر به صحنه تئاتر بازگردد. اين نمايش كه دكتر نون زنش را از مصدق بيشتر دوست دارد عنوان دارد بر اساس داستاني به همين نام نوشته شهرام رحيميان توسط حسين پاكدل نوشته شده، درباره روزنامه نگاري است كه به خاطر نجات جان همسرش ناچار مي شود از مصاحبه دروغين با دكتر مصدق پرده بردارد.در اين نمايش بازيگراني چون شهرام عبدلي روح الله كماني، مهدي عبادتي و فرزانه كابلي در كنار جمشيد مشايخي به ايفاي نقش مي پردازند.جمشيد مشايخي تاكنون بارها اعلام كرده بود كه عاشق تئاتر است اما مجال و توان لازم را براي حضور در صحنه ندارد.
نمايش و اينك يحيي نوشته سيد عظيم موسوي به كارگرداني سياوش تهمورث از اين هفته در سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه آمد. اين نمايش كه پيش از اين در چهارمين جشنواره تئاتر رضوي و سومين همايش هاي آيين هاي عاشورايي اجرا شد بازيگراني چون رسول نجفيان، محمد پور حسن، ناهيد مسلمي، اسماعيل بختياري و سياوش تهمورث حضور دارند. داستان نمايش درباره پرده خواني است به نام يحيي كه پرده خواني را از پدرش به ارث برده و اكنون در سن كهولت قصد دارد آخرين پرده خواني را انجام دهد. درگيري او با وجدانش كه آيا پرده را به امر خير بفروشد يا نه شكل كلي داستان را تحت الشعاع قرار مي دهد.
تهمورث مي گويد اين نمايش درباره مفهوم معجزه اديان گوناگون است. من در اين نمايش مي كوشم اين موضوع را مطرح كنم كه ايمان و ساده دلي مي تواند در زندگي ما مؤثر باشد. حضور جهانگير الماسي نيز در صحنه از ديگر رويدادهاي نمايشي اين هفته است. او كه پس از سال ها فعاليت در سينما اكنون به تئاتر آمده از اين هفته با نمايش بدرود امپراتور در تالار چهارسو به هنرنمايي مي پردازد. نمايش بدرود امپراتور بر اساس نوشته جان گابريل بوركمن اثر هنريك ايبسن توسط محمد ابراهيميان تنظيم و با كارگرداني علي پويان به اجرا درآمده است. الماسي درباره حضورش در اين نمايش مي گويد براي من حضور در تئاتر از دو جهت اسباب تعظيم و سرخوشي است. اسباب تعظيم من است از اين جهت كه با كار شاخص و دقيقي روي صحنه مي روم و سرخوشي هم از اين جهت كه علي رغم بالا رفتن سن هنوز جان تئاتر و جاودانگي اش اين محبت را به من داده كه بتوانم هنوز هم بخشي از حضور شريفش را حمل كنم و هنوز هم نقشي را ايفا كنم.

آخر هفته با تلويزيون
از نفس دوباره تا بايكوت!
گروه ادب و هنر - در روزهاي آخر هفته، تلويزيون فيلم هاي نفس دوباره ساخته ژان پيرملويل، افسانه 1900 اثر جوزپه تورناتوره، بايكوت به كارگرداني محسن مخملباف و ما همه زنده ايم كار اسماعيل فلاح پور را روي آنتن مي برد.
فيلم هاي بايكوت و ما همه خوبيم در واقع به مناسبت دهه فجر از تلويزيون پخش مي شود. بايكوت از ساخته هاي اوليه محسن مخملباف تاكنون بارها از سيما روي آنتن رفته، بار ديگر روز جمعه در ساعت 30/17 از شبكه دوم پخش خواهد شد.
بايكوت در سال 1365 به نمايش عمومي درآمد و پرفروش ترين فيلم سال هم شد، مجيد مجيدي كارگردان نام آشناي امروز، نقش اصلي را بازي كرده است. فيلم ماجراي مردي به نام واله معصومي است كه عضو يكي از سازمان هاي چپي است كه عليه نظام شاه مبارزه مي كند. در پي اتفاقاتي واله دستگير و زنداني مي شود. در زندان او شرايط دشواري را تجربه كرده، جايي كه مرگ در يك قدمي اش است و انديشه هاي ماركسيستي او را دچار خلاء مي كنند.مخملباف سال ها پيش اعلام كرد كه بايكوت را براساس خاطرات شخصي خود از زندان هاي رژيم شاه، نوشته و كارگرداني كرده. بايكوت در زمان خودش به لحاظ تكنيكي يك گام بلند به جلو محسوب شد. به ويژه اين كه فيلم، پس از سياه مشق هايي چون توبه نصوح و دو چشم بي سو ساخته شده بود.
بايكوت همچنان به عنوان فيلم حادثه اي با ته مايه اي فلسفي، سياسي، جذاب به نظر مي رسد. هر چند چيزي كه در دهه 60 از آن به عنوان تسلط تكنيكي ياد مي شد، حالا جلوه چنداني ندارد. به خصوص بايد به زوم هاي فراوان فيلم اشاره كرد كه توي ذوق مي زند.
با اين همه بايكوت به عنوان تنها فيلم حادثه اي مخملباف اثري قابل تأمل است.
ما هنوز زنده ايم روز پنجشنبه از شبكه تهران روي آنتن مي رود. در اين فيلم تلويزيوني حسين محجوب، سيروس كهوري نژاد، قربان نجفي كاظم افرندنيا، نقش هاي محوري را بازي مي كنند.
ما هنوز زنده ايم ماجراي آسايشگاه جانبازاني را به تصوير مي كشد كه در آن از بيماري خاصي رنج مي برند و با شنيدن هرگونه صداي مهيب ياد و خاطره جبهه براي آنها زنده مي شود. فيلم در روز تاسوعايي مي گذرد كه مصادف با چهارشنبه سوري است. بچه هاي محل براي تفريح، تعدادي ترقه به داخل آسايشگاه پرتاب مي كنند و صداي آن منجر به حاد شدن بيماري جانبازان مي شود.
دكتر معالج براي تسكين حال جانبازان تصميم مي گيرد آنها را به مرخصي بفرستد، اما شش نفر از آنها مصمم اند در آسايشگاه بمانند و ياد روزهاي جبهه و جنگ را با خواندن زيارت عاشورا زنده كنند.
نفس دوباره نيز در قالب برنامه سينما چهار در ساعت 30/20 از شبكه چهار روي آنتن مي رود. در اين فيلم كه از ساخته هاي ژان پيرملويل، كارگردان نام آشناي فرانسوي است، لينوونتورا و پل موريس ايفاي نقش كرده اند. نفس دوباره اثري پليسي و خوش پرداخت است كه در آن تمام مولفه هاي سينماي ملويل به چشم مي خورد.
ملويل كه با فيلم سامورايي جايگاه ويژه اي را كسب كرده به غمخوار گنگسترها شهرت دارد.در نفس دوباره او ماجراي فردي را روايت مي كند كه از زندان فرار مي كند و به شهر مارسي مي رود.او اعتقاد دارد فردي به نام جوريچي در محكوميت نقش داشته است. افسانه 1900 نيز در قالب برنامه صد فيلم در ساعت 30/22 روز جمعه از شبكه سه پخش مي شود. اين فيلم توسط جوزپه تورناتوره كارگرداني شده كه در اين جا با فيلم سينما پاراديزو شناخته شده است.
افسانه 1900 ماجراهايش در زمان جنگ جهاني دوم مي گذرد. اين فيلم در چندين جشنواره معتبر جوايزي را دريافت كرده است.

اخبار كوتاه
هنر زنان ايراني در تركيه: نمايشگاه آثار هنري زنان آذري ايران در آنكارا برپا شد. در اين نمايشگاه آثاري از كارهاي دستي زنان هنرمند استان آذربايجان شرقي شامل آثار نقاشي، خوشنويسي، سرمه دوزي، بريده دوزي، قيطان دوزي، طراحي روي پارچه، معرق، سفال، ورني، قالي، تابلوفرش و ... تا 22بهمن ماه  جاري به نمايش در مي آيد.
نمايشگاه مدار نور: مراسم تقدير از برگزيدگان نمايشگاه عكس آئيني مدار نور عصر ديروز در تالار فردوسي جهاد دانشگاهي مشهد برگزار شد و نشست تخصصي عكاسي آئيني با حضور هيأت داوران و عكاسان شركت كننده امروز پنج شنبه 19 بهمن در نگارخانه ميرك مشهد برگزار مي شود.
نمايشگاه عكس آئيني مدار نور به همت انجمن سينماي جوانان ايران دفتر مشهد با همكاري كانون هنر خراسان، ستاد برگزاري جشنواره هاي فرهنگي و هنري سفير عرش و معاونت هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي به منظور ارج گذاري به ساحت مقدس پيامبر اعظم (ص) در قالب مسابقه برگزار مي شود.
نمايشگاه عكس آفريقا: نمايشگاه عكس هاي كامران عدل از معماري خاكي شهري آفريقايي در تهران برپا مي شود. اين نمايشگاه در بر گيرنده 10 عكس سياه وسفيد عدل از ديوار بنايي با معماري خاكي در جنه - شهري باستاني و گلي در كشور مالي - است. او براي نخستين بار عكس هايش را در ابعاد 100 در 70 چاپ كرده و از 27 بهمن ماه سال جاري به گالري خاك مي برد.
013362.jpg
اليور استون بار ديگر 11سپتامبر: اليور استون ، كارگردان جنجال برانگيز هاليوود، براي ساخت فيلم بعدي خود، بار ديگر به سراغ حادثه 11 سپتامبر مي رود. استون كه سال گذشته فيلم جنجال برانگيز مركز تجارت جهاني را ساخت، در پروژه جديد خود نيز به سراغ حادثه 11 سپتامبر رفته و بدين منظور، اميلو استيوز را دعوت به كار كرده است. نويسنده فيلم مشهور راهي بسوي 911 قرار است فيلمنامه فيلم جديد استون را بنويسد.
مسابقه نيايش و آفرينش: كانون آفرينش هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سال جديد ميزبان 2 مسابقه آفرينش و نيايش خواهد بود. شركت كنندگان اين 2 مسابقه را كودكان و نوجوانان عضو مراكز ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان تشكيل مي دهند. شركت كنندگان مسابقه نيايش از ابتداي ارديبهشت ماه سال جديد فرصت دارند آثار خود را تا پايان شهريور به دبيرخانه ارسال كنند. مسابقه آفرينش نيز از اول مهرماه 86 به مدت 2 ماه پذيراي آثار ارسالي نوجوانان خواهد بود.
افتتاح مجهزترين آمفي تئاتر خراسان جنوبي: بزرگترين و مجهزترين آمفي تئاتر استان خراسان جنوبي همزمان با بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران مورد بهره برداري قرار مي گيرد. مرحله دوم مجتمع فرهنگي هنري بيرجند شامل سالن آمفي تئاتر با زيربنايي معادل 990 متر مربع و ظرفيت حدود 400 نفر روز 21 بهمن ماه 85 با افتتاح رسمي توسط مسئولان مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سفر چهار اثر راديويي به اسلواكي: برنامه هاي راديويي رنگين بال ، اين يك تئاتر خياباني است ، ما بچه هاي ايرانيم و ايران در گذر زمان از ايران به جشنواره اسلواكي ارائه شدند. برگزاركننده اين جشنواره رقابتي راديو اسلواكي با همكاري اتحاديه راديو و تلويزيون هاي آسيا و اقيانوسيه (ABU) است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |