پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
شاهكار جديد هابل:
بررسي جو يك سياره فراخورشيدي
013407.jpg
نجوم: تلسكوپ فضايي هابل در شاهكار جديد خود اتمسفر يك سياره فراخورشيدي را بررسي كرد.
به نوشته سايت پارس اسكاي، ابزارآلات تلسكوپ فضايي هابل اتمسفر سياره فراخورشيدي HD 209458b را بررسي كردند. HD 209458b سياره اي فوق العاده بزرگ و گازي است كه به ستاره مادرش بسيار نزديك است و مدارش را در 3.5 سال طي مي كند. اين فاصله بزرگ باعث مي شود دماي سياره خيلي بالا برود تا جايي كه دماي آن به دماي خورشيد برسد در نتيجه اتمسفر خارجي سياره تبخير مي شود. اگر ما مي توانستيم اين سياره را ببينيم آن را شبيه به دنباله داري با دم  كشيده مي ديديم. اين سياره هميشه مقدار زيادي از مواد خود را در اثر اين نزديكي از دست مي دهد اما آن قدر بزرگ است كه مي تواند تا 5 ميليارد سال ديگر دوام بياورد.
سايت نجوم در اين باره نوشت كه پژوهش جديد با تلسكوپ هابل لايه اي را در جو بالايي سياره پيدا كرده كه به دليل دماي بسيار بالا در حال جدا شدن از سياره است؛ مانند بخاري كه از يك ظرف آب  جوش خارج مي شود. گيلدا بالستر، راهنماي گروه پژوهشي از دانشگاه آريزونا، مي گويد: لايه اي كه ما بررسي كرديم، يك ناحيه گذرا است كه دماي ذرات پرتاب شونده آن از 1000 كلوين تا 15000 كلوين است؛ حتي داغ تر از خورشيد. با اين كشف مي توانيم مشاهده كنيم چگونه يك سياره جو خود را از دست مي دهد .
داده هاي هابل نشان مي دهد چگونه تابش هاي قوي فرابنفش از ستاره مادر ممكن است دماي لايه بالايي جو سياره را بالا ببرد و آن را مانند يك بالن منبسط كند. گاز آن قدر داغ است و سريع حركت مي كند كه از دام گرانش سياره با سرعتي حدود 10000 تن در ثانيه، بيش از 3 برابر سرعت ريزش آب در آبشار نياگارا، مي گريزد.
اين سياره بسيار داغ، نمونه بزرگي از مشتري است. اين سيارات، مشتري هاي داغ ناميده مي شوند. چون مانند مشتري، گازي شكل و بزرگ هستند و علاوه بر آن به ستاره مادر خود بسيار نزديكند. احتمالاً اگر مشتري نيز به خورشيد نزديك بود، مانند HD 209458b ديده مي شد. حدود 10 تا 15 درصد سيارات فراخورشيدي كشف شده، كه تعداد آنها تاكنون به بيش از 200 عدد رسيده است، مشتري هاي داغ هستند.HD 209458b يكي از سيارات فراخورشيدي است كه بسيار مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است؛ زيرا اين سياره از نمونه هاي معدودي است كه از مقابل ستاره مادر خود عبور مي كند و موجب كاهش نور ستاره مادر مي شود. HD 209458b در فاصله 150 سال نوري از زمين در صورت فلكي برساووش قرار دارد.
گذر سياره از مقابل ستاره به ستاره شناسان اين موقعيت را مي دهد كه بتوانند ساختار شيميايي جو سياره را با طيف سنجي از نور ستاره مادر شناسايي كنند. مانند زماني كه بخواهيد شكل اثر انگشت هاي روي يك شيشه را با مقدار نوري كه مانع مي شود وارد اتاق شود، بررسي كنيد.

پيش از اين هابل اثرات كربن، اكسيژن و سديم را علاوه بر هيدروژن در جو سيارات فراخورشيدي مشاهده كرده بود. اين مطالعات اولين سرنخ ها براي پي بردن به ساختار شيميايي جو سيارات فراخورشيدي است. رصدهاي تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا نيز جو داغ سياره را در نور فروسرخ مشخص كرده است.

استفاده از بال جيرجيرك در نانوساختارها
013410.jpg
گروه دانش- پژوهشگران بخش علوم مولكولي آزمايشگاه ملي چين و دانشكده شيمي دانشگاه پكينگ، روشي براي استفاده از بال هاي جيرجيرك دشتي به عنوان بلوك  هاي چاپ در مقياس نانو، پيدا كرده اند. اين روش مي تواند براي ساخت پوشش لنزهاي ضد بازتابش، مورد استفاده قرارگيرد.

جيرجيرك هاي دشتي بيشتر در نواحي گرمسير زندگي مي كنند و به خاطر اندازه بزرگ (طول جيرجيرك هاي بالغ به 5 سانتي متر مي رسد) و صداي بلندشان، در ميان شاخ و برگ ها به آساني پيدا مي شوند. بال آنها توسط هزاران برآمدگي ريزِ شبيه ستون پوشانده شده است، به طوري كه نور فرودي را پراكنده كرده و مانع بازتابش آن مي شوند. هر كدام از اين ستون هاي مخروطي شكل، ارتفاعي معادل چهارصد نانومتر داشته و به صورت مايل و با زاويه 30درجه نسبت به سطح، روي آن قرار گرفته است.
اين محققان بال را كاملاً تميز كرده و سپس آن را روي لايه  گرم شده اي از پلي متيل متاكريلات (PMMA)، با فشاري مناسب قرار دادند. پلي متيل متاكريلات ماده اي است كه اغلب براي ساخت قالب ها مورد استفاده قرار مي گيرد. با برداشتن بال،  آرايه هايي از نانوچاه (ساختارهاي بال به صورت معكوس) روي قالب PMMA ايجاد مي شود. اين قالب ها براي كپي كردن نانوساختارهاي مزبور، روي گستره وسيعي از سطوح قابل استفاده اند.
جين زانگ از دانشگاه پكينگ در اين باره مي گويد: با استفاده از بال جيرجيرك دشتي به عنوان مهر، مي توانيم تا نانوساختارهاي طبيعي را روي سطوح، كپي كنيم درحالي كه ساخت اين نانوساختارها با روش هاي معمول بسيار مشكل است. سطح بال جيرجيرك هاي دشتي با ماده اي موم شكل پوشانده شده و اين ماده مانع چسبيدن بال به قالب پلاستيكي مي شود. بعد از اين كه قالب PMMA سرد و محكم شد مي توان الگوي روي آن را با استفاده از فرآيندهايي مثل قلم زني يوني واكنش پذير (RIE)، به يك بستر سيليكوني منتقل كرد. بستر هاي سيليكوني كه پس از قلم زني ساخته مي شوند، آرايه هايي منظم از نانوچاه در سطح خود دارند. تحقيقات اخير نشان داده است كه چنين سطحي مي تواند مانع بازتابش نور شود. بنابراين اين بستر هاي سيليكوني، براي استفاده در لنزها و ابزارهاي نوري ضد بازتابش بسيار مناسب اند.
013413.jpg
اين فرآيند مقرون به صرفه است اما هنوز در اين زمينه مشكلاتي وجود دارد. به عنوان نمونه، بستر هاي سيليكوني توليد شده با قلم زني، يكنواخت نيستند و حتي تعدادي از نانوچاه ها با يكديگر تداخل پيدا مي كنند. به همين دليل، به نظر مي رسد كه PMMA، پوششي ايده آل براي فرآيند قلم زني مزبور نيست و لازم است كه موادي متفاوت و همچنين زمان هاي قلم زني متفاوت، مورد بررسي قرار گيرند. علاوه بر آن، هر بال فقط چند بار مي تواند براي ساخت قالب، مورد استفاده قرار گيرد.
زانگ در اين باره گفت: يكي از مشكلات اساسي اين فرآيند اين است كه هر مهر (بال) تنها چند بار قابل استفاده است زيرا فشار و گرماي اعمال شده در حين ليتوگرافي نانوچاپي، ساختار روي مهر (بال) را تغيير مي دهد.

توفان هاي جوي تايتان
013341.jpg
تصوير شماتيك جدايي هويگنس از كاسيني و فرود آن روي تايتان
013434.jpg
نمايي از جو تايتان كه تلسكوپ ها گرفته اند

گروه دانش- يك ماه قبل از فرود هويگنس روي سطح تايتان، در يك اتفاق نادر، اين قمر از مقابل دو ستاره با فاصله زماني 5/7 ساعت گذشت. اين يك فرصت استثنايي براي تحقيق درباره جو تايتان بود. برونو سيكاردي از رصدخانه پاريس، يك سفر تحقيقاتي براي رصد و ثبت اين پديده ترتيب داد و حالا نتايج علمي آن منتشر شده است.
به نوشته سايت نجوم، دو پديده كه در نوامبر 2003 اتفاق افتاد، باعث شد تا گروهي از اخترشناسان بتوانند دنياي دورافتاده تايتان را بررسي كنند.
اين بررسي ها موجب تاييد الگوي جوي تايتان شد؛ الگويي كه قرار بود براي فرود هويگنس از آن استفاده شود. اين اطلاعات ارزشمند به دانشمندان در تعيين مسير فرود هويگنس كمك كرد و موجب شناخت بيشتر لايه هاي جو تايتان شد.
گاهي اوقات تايتان از مقابل ستاره اي دوردست مي گذرد و مانع رسيدن نور آن به ما مي شود. اما چون تايتان جوي غليظ دارد، نور ستاره يك دفعه قطع نمي شود، بلكه به تدريج كم مي شود و سپس ناپديد مي شود. اخترشناسان با بررسي چگونگي كم شدن نور ستاره و آهنگ تغييرات نور، مي توانند برخي از خصوصيات جو را تشخيص دهند. يك ماه قبل از فرود هويگنس روي سطح تايتان، هم چنين اتفاقي افتاد.
اختفاي اول بعد از نيمه شب در اقيانوس هند و نيمه جنوبي آفريقا و اختفاي دوم در اروپاي غربي، اقيانوس اطلس و نيمه شمالي آمريكا قابل رؤيت بود. تيم هاي رصدي در طول مسير اختفاها مستقر شدند و به رصد آن پرداختند. سيكاردي با اشاره به يكي از اين اختفاها مي گويد: جو تايتان مانند يك عدسي عمل مي كند. طوري كه در ميان اختفا يك درخشش پر نور اتفاق مي افتد. اگر جو تايتان كاملا يكنواخت بود، اين درخشش فقط در نزديكي مركز سايه سياره اتفاق مي افتاد.
اما او با بررسي بعدهاي داده هاي رصدي متوجه شد كه شكل اين درخشش روي زمين به صورت يك مثلث بوده است. اين پديده مانند آن است كه نور ردشده از ميان يك ليوان آب روي ميز، قسمت هاي روشني پديد آورد. نور كانوني شده كاملا دايره اي نيست زيرا ليوان يك عدسي كامل نيست.
بررسي شكل درخشش نشان داد كه جو تايتان در قسمت شمال آن پخ شده بود. دليل اين امر آن است كه در زمان اختفا، قطب جنوب تايتان به سمت خورشيد بوده و گازهاي آن ناحيه با گرم شدن به سمت شمال قمر و گازهاي سرد شمالي به سمت پايين حركت كرده بودند.
سيكاردي و تيمش با بررسي اطلاعات اختفاها نكته مهم ديگري را نيز كشف كردند. آنها متوجه توفاني با سرعت و ارتفاع بالا شدند كه در عرض 50 درجه شمالي تايتان مي وزيد. آنها سرعت توفان را 720 كيلومتر در ساعت و ارتفاع آن را 200 كيلومتري جو تايتان تخمين زدند.
سيكاردي اين توفان را به يك جِت تشبيه مي كند و مي گويد: ما به گروه هدايت هويگنس هشدار داديم كه در ارتفاع 510 كيلومتري انتظار ضربه هايي را به دليل تغييرات سريع دمايي داشته باشند.
در 14 ژانويه 2005 هويگنس چنين ضربه هايي را هنگام فرود تجربه كرد. ژان پير لبرتون، يكي از دانشمندان همكار در پروژه هويگنس مي گويد: در اين ارتفاع، هويگنس تفاوت دمايي محسوسي را اندازه گيري كرد. با اينكه دو سال از زمان فرود هويگنس مي گذرد، هنوز كار روي داده هاي آن ادامه دارد و بررسي داده ها موجب شناخت بهتر ما از اين قمر سرد و دورافتاده مي شود.

گفت وگو با دكتر بهرام مبشر، كاشف دورترين كهكشان جهان
سطح علمي مردم ايران و آمريكا يكسان است
ايرنا: كاشف دورترين و پرجرم ترين كهكشان جهان كه برنده رتبه نخست بيستمين جشنواره بين المللي خوارزمي در بخش محققان ايراني مقيم خارج از كشور شد، در يك كنفرانس مطبوعاتي به تشريح دستاوردهاي علمي خود پرداخت.
دكتر بهرام مبشر دانشمند ايراني و نماينده آژانس فضايي اروپا در ماموريت تلسكوپ فضايي هابل با استفاده از اطلاعات ناشي از دو فقره از بزرگترين مشاهدات بزرگ ناسا، تلسكوپ هاي فضايي هابل و اسپيتزر و بزرگترين تلسكوپ هاي مستقر در زمين يك خوشه تماشايي كهكشاني به نام JD-2 كشف كرده است كه بطور بالقوه مي تواند تئوري هاي فعلي در مورد تشكيل كهكشان ها را تغيير دهد.
اين دانشمند 45ساله كه دكتري كيهان شناسي دارد، گفت: اين يكي از دورترين اشيايي است كه تاكنون كشف شده است و جرم آن هشت برابر جرم كهكشان راه شيري است و 800ميليون سال پس از بيگ بنگ تشكيل شده است.
پرفسور مبشر افزود، در حال حاضر اعتقاد بر اين است كه كهكشان هاي بزرگ از برخورد كهكشان هاي كوچك در طول عمر جهان بوجود آمده اند. با اين وجود كشف من در رابطه با اين كهكشان نشان مي دهد كه ممكن است اين كهكشان ها به سرعت تشكيل شده باشند و بدين ترتيب تئوري هاي فعلي را زير سوال مي برد.
مبشر در پاسخ به سوالي در زمينه اينكه در حال حاضر درباره كدام موضوع ها تحقيق مي كنيد، به خبرنگاران گفت: چندين پروژه تحقيقاتي به موازات هم در حال انجام دارم. يكي از آنها طرح گودز است. در اين طرح با استفاده از تلسكوپ هاي بزرگ زميني و فضايي انواع داده ها در طول موج هاي متفاوت جمع آوري شده اند. از هر طول موج اطلاعات خاصي استخراج مي شود كه پس از تركيب همه آنها يك تصوير چند بعدي از كهكشان ها يا جهان به دست مي آيد. وي افزود: از روي اين تصويرها مي توان پارامترهاي كيهان شناسي از جمله باز يا بسته بودن جهان، آينده جهان، چگونگي شكل گيري كهكشان ها و غيره را اندازه گيري كرد.
پروفسور مبشر گفت: پروژه بعدي، بزرگ ترين طرح من است كه با استفاده از تلسكوپ هابل انجام مي شود.
اين طرح درباره خوشه هاي كهكشاني است و به سئوال چگونه خوشه هاي كهكشاني در مقاطع مختلف زماني در طول عمر جهان به وجود آمده اند؟ جواب مي گويد.
وي افزود: طرح ديگر من مشاهدات فراژرف هابل Ultra Deep Field UDF عميق ترين تصويري است كه تا به حال بشر از جهان گرفته است. در اين پروژه مي توان دورترين نقاط جهان را مشاهده كرد و آن قدر دور رفت كه به ابتداي جهان رسيد. زيرا هر چه در آسمان به دوردست ها رويد در حقيقت در زمان به عقب رفته ايد. با استفاده از طرح فراژرف به كهكشان هايي رسيده ايم كه نور ساطع شده از آنها به زماني بر مي گردد كه جهان تنها 10درصد عمر فعلي اش را داشته است. يعني به كهكشان هايي رسيده ايم كه بسيار جوان هستند؟
مبشر در رابطه با اندازه گيري سن عالم گفت: طبق اندازه گيري ما طول سن عالم به حدود 14ميليارد سال مي رسد و با توجه به ابرنواخترها پارامترهاي كيهاني را نيز مي توان اندازه گرفت و متوجه شد كه جهان باز است يا بسته. اين دانشمند ايراني در پاسخ به سوالي در زمينه اينكه چرا تحقيق در رشته نجوم در ايران با مشكل مواجه مي شود و چه اقداماتي مي توان در اين باره انجام داد، گفت: كمبود امكانات و راه هاي انتقال علوم جديد به كشور از عمده ترين عامل هاي بروز اين نوع مشكلات هستند. وي گفت: افراد محدودي در مقاطع و رشته هاي مختلف در ايران هستند كه مي توانند ايده هاي جديد را به دانشجويان ما انتقال دهند كه به نظر من محدود بودن رابطه ميان افراد متخصص داخلي و خارجي اين مشكل را تشديد كرده است در حالي كه مي توان با اعزام دانشجويان به كنفرانس هاي بين المللي و ورود محققان خارجي به دانشگاه ها دانشجويان را با شيوه هاي جديد كيهان شناسي آشنا كرد و اقدام موثري در حل اين مشكل انجام داد.
پروفسور مبشر درباره چگونگي ترويج و اشاعه اطلاعات در سطح عموم جامعه ايران گفت: اطلاع رساني از طريق سايت هاي اينترنتي، برگزاري سمينارها و مطبوعات به اين موضوع كمك مي كند.
وي گفت: اگر حداقل در هفته يك يا چند مرتبه يك مطلب علمي هر چند كوچك به زبان ساده و قابل فهم براي غيرمتخصصان نگارش شود بسيار تاثير گذار است.
وي در خصوص سطح علمي جامعه ايران در مقايسه با مردم كشورهاي ديگر گفت كه به عقيده او سطح علمي مردم ايران و كشورهايي مثل آمريكا، انگليس و امثال آنها يكسان است.

اخبار
013335.jpg
نقص امنيتي جديد در سيسكو
گروه دانش- سيسكو اعلام كرد كه يك نقطه آسيب پذير خطرناك در ابزار IOS، كشف  شده كه احتمالاً توسط خراب كاران اينترنتي و هكرها براي ايجاد اختلال در سيستم به كار مي رفته  است.
علت بروز اين نقص امنيتي، خطايي است كه هنگام پردازش داده هاي معيوب و ارسال شده به پورت 5060 ابزار پشتيباني كننده خدمات مكالمه صوتي روي داده است. شرايط فوق، اين امكان را براي كاربران غيرمجاز و دوردست، فراهم مي كند تا با نفوذ به سيستم ها و شبكه، فعاليت آنها را به شدت مختل كنند.
كاربران IOS سيسكو با توجه به فراواني تعداد نسخه هاي آسيب پذير بايد هرچه زودتر براي دريافت راهكارهاي امنيتي، هرچه سريع تر به آدرس اين شركت براي به روزرساني هاي امنيتي مراجعه كنند.
013338.jpg
ساخت حسگري جديد
براي كشف اسرار كيهاني

گروه دانش- يك حسگر جديد ساخت يك متخصص هلندي مي تواند اطلاعات جديدي درباره تولد سيستم هاي ستاره اي و سيارات در اختيار دانشمندان علم نجوم قرار دهد. اين حسگر ظريف و بسيار حساس براي حل اسرار فضاي بيرون از زمين از راه شناسايي فركانس هاي تراهرتز موجود در پرتوهاي كيهاني طراحي شده است.
مرلين هاجنيوس، اين حسگر را براي موسسه فناوري نانوساينس كاولي در دانشگاه دلف و با همكاري موسسه تحقيقات فضايي هلند طراحي كرده است. اين ردياب موسوم به تابش سنج الكتروني حرارتي از يك قطعه كوچك از يك ابررسانا با عنوان نيوبيوم نيتريد تشكيل شده است. يك آنتن در مقياس بسيار كوچك از جنس طلا پرتوهاي تراهرتزي را به دام انداخته و آنها را از طريق اتصالات به قطعه كوچك ابررسانا مي فرستد و اين قطعه كوچك ابررسانا مانند يك ترمومتر بي نهايت حساس عمل مي كند. با خواندن اين ترمومتر، دانشمندان مي توانند پرتوهاي تراهرتزي را بسيار دقيق تر اندازه گيري كنند.

گامي ديگر
براي پاسپورت هاي الكترونيكي

گروه دانش- دپارتمان تسهيلات اينترنتي نيوزيلند گام ديگري به سوي سيستم پاسپورت برداشته است.اين دپارتمان به منظور پيشرفت در توسعه مجدد سيستم جاري، قراردادهاي بزرگ و تجربه يكپارچگي سيستم ها، پيشنهاد يك مقاطعه كاري بزرگ را داده است. در نوامبر 2005، دپارتمان اولين پاسپورت هاي الكترونيكي خود را كه شامل چيپ هاي پيوسته با دارندگان پاسپورت مي شد را در نسخه ديجيتالي شده عكس آنان ارائه كرد و ساير داده هاي شخصي فرد نيز در پاسپورت قرارداده شده است.
ديويد فيلپ، مدير پاسپورت دپارتمان گفته است، در كنار معرفي پاسپورت الكترونيكي، ما سيستم پاسپورت فعلي را كه در سال 1992 ارائه شد، تعويض خواهيم كرد. سيستم جديد، سطح بالاتر امنيت و توانايي پردازش را فراهم مي آورد. همچنين اين سيستم، پردازش مجدد پاسپورت را براي مشتريان ساده تر خواهد كرد. هزينه هاي پاسپورت در جهت كمك به پرداخت هزينه هاي پاسپورت هاي الكترونيكي جديد و پروژه توسعه مجدد به مبلغ 150 دلار نيوزيلند (معادل با 103 دلار آمريكا) براي بزرگسالان افزايش يافته است.
013344.jpg
توصيه اپل به كاربران:
فعلا روي ويستا آي تيونز نريزيد

گروه دانش- اپل به كاربران نرم افزار آي تيونز توصيه كرده است تا زماني كه نسخه جديد اين نرم افزار نيامده، از ارتقا و نصب ويندوز ويستا اجتناب كنند.به گزارش فاوانيوز، مدت زيادي است كه كاربران آزمايشي ويستا مشكلات اجرايي از آخرين نمونه ارائه شده آي تيونز يعني نسخه 7.0.2 را گزارش داده اند. اين موضوع به صورت رسمي بر روي سايت اپل تأييد شده  است. در اين سايت به كاربران آي تيونز توصيه شده است براي نصب ويندوز ويستا منتظر بمانند تا نمونه بعدي آي تيونز عرضه شود. اين نسخه در هفته هاي آينده در دسترس خواهد بود.مشكلاتي كه كاربران ويستا ممكن است آنها را تجربه كنند، شامل ناتواني در اجراي قطعات خريداري شده از فروشگاه هاي آي تيونز، ناتواني در هماهنگ كردن تقويم، تغييرات تصادفي و ناگهاني در تنظيمات آي پاد و ازكارافتادگي كامل دستگاه است.

ويندوز ويستا (1)
تفاوت هاي خوب و بد ويستا با ويندوزهاي ديگر
013332.jpg
پنج سال وقت صرف آن شد، خطوطي از كد كه براي چندين بار پوشاندن كره خاكي كافي است، هزاران ساعت از وقت توسعه دهندگان و برنامه نويسان كه براي نگهداري و بررسي همه آنها به يك سوپركامپيوتر نياز داشتند - و سرانجام ويندوز ويستا (Vista) ارائه شد.
توسعه ويستا، با هسته ويندوز سرور 2003 آغاز شد و آن نيز به نوبه خود با هسته ويندوز XP SP2 شروع شد و نه چندان دور از كار انجام شده روي ويندوز NT غول پيكر. چه شما ويندوز را دوست داشته باشيد چه نداشته باشيد، چه به توانايي مايكروسافت در نوآوري ايمان داشته باشيد چه نداشته باشيد، نمي توانيد تلاش هاي بخش تحقيق و توسعه(R&D) غول نرم افزاري را در مورد ويندوز ناديده بگيريد.
سوال اين است، همه اين كارها براي شما و براي مراكز تجاري سرتاسر دنيا چه مفهومي در بر دارد؟ مزاياي آن چيست؟ معايب آن چيست؟ هيچ شكي نيست كه ويستا داراي جنبه هاي مثبت و منفي است، از نصب و مديريت ساده تر تا ويژگي هاي ضد سرقت سختگيرانه، از گرافيك هاي سه بعدي ويدئويي پيشرفته تا يك پيشرفت قابل توجه در نيازهاي سخت افزاري ويدئويي، از هزاران پيشرفت امنيتي تا تجربه كاربر User Account Control مأيوس كننده. اما تغييرات به وجود آمده در مقايسه با كل مجموعه چشمگير نيست. در هر حال ويستا آشكارا يك سيستم عامل بهتر از XP است.
اما يك نسخه جديد عمده از ويندوز مايكروسافت چگونه مي تواند قابل اجتناب باشد؟ اين معماي ويندوز ويستا است. دورنماي ويستا ايجاد زيربنايي براي آينده بود. پس مي توان انتظار داشت كه مزاياي آن طي زمان آشكار شوند. در حال حاضر، دو ويژگي بارز عبارتند از امنيت و ظاهر آن. ويندوز ويستا بايد در آينده شما حضور داشته باشد؟ براي كمك به شما جهت ارزيابي اين پرسش، اين مقاله روي بزرگترين نقاط قوت و ضعف محصول مذكور تمركز مي كند. شما قاضي باشيد.
در اين ستون مجالي يافتيم تا توانايي ها و برخي معايب ويندوز جديد شركت مايكروسافت را براي شما بيان كنيم.
البته اين ويندوز تازه وارد بازار جهاني شده و بايد كمي صبر كنيم و ببينيم تا كاربران آن كه احتمالا به ميليون ها نفر مي رسند نيز چه نظري در اين رابطه دارند.
ظاهر ديداري
بسياري از منتقدان نرم افزار كلا تصور نادرستي در مورد رابط جديد Aero و زيرسيستم گرافيكي Windows Presentation Foundation (يا WPF، با نام مستعار Avalon) ويستا داشته اند.
به Aero اغلب به عنوان يك تزئين غير كاركردي بيهوده نگريسته شده است؛ چيزي زيبا براي پوشاندن رابط كاربر. افرادي كه در مورد اين كه منوي گرافيكي بايد عمودي حركت كند يا افقي بيخود بحث مي كنند همان هايي هستند كه توان به نمايش گذاشته شده از سوي Avalon براي انتقال برنامه هاي آينده ويندوز را ناديده مي گيرند. موضوع كاري نيست كه مايكروسافت با رابط ويستا انجام مي دهد، موضوع مفهومي است كه مي تواند با وجود همه اين توان در دستان طراحان و توسعه دهندگان برنامه هاي كاربردي با نرم افزار شما تحقق يابد.رابط Aero و رابط هاي كاربر برنامه هاي كاربردي كه از WPF در آينده به صورت كامل بهره خواهند برد، مي توانند از اين افكت هاي گرافيكي استفاده كنند: D2، 3D، انيميشن 3D، مقياس بندي آسان، متن مبتني بر بردار و حركت و رندر شكل، شفافيت، بلور كردن، سايه هاي حركت، حركت هاي شيء و موارد بسيار زياد ديگر.
رابط كاربر ارتقا يافته ويستا
رابط كاربر Aero يك نمايش كمينه از برخي از چيزهايي است كه سازندگان برنامه هاي كاربردي مي توانند با استفاده از WPF از آنها بهره ببرند. مشخص است كه مايكروسافت عمدا طراحان خود را از تبديل سيستم عامل به يك گردشگاه theme باز داشته است. به هر حال، استفاده از شفافيت در Sidebar ويندوز تصوري از چيزهاي ممكن به شما مي دهد. آيكون هاي قابل تغيير (از نظر اندازه) Windows Explorer نشانه ديگري هستند. Photo Gallery ويندوز يك ابزار عالي براي مديريت تصاوير است كه تا حد زيادي به توان WPF وابسته است. شفافيت (Transparency) يك دسك تاپ درهم و برهم را به نمايش مي گذارد. هيچ چيز مانند احساس آزاردهنده تلاش براي يافتن يك پنجره در ميان 20 پنجره باز نيست. و هنوز بسياري از كاربران قدرتمند به اين صورت كار مي كنند.
استفاده مايكروسافت از شفافيت در ويستا ظريف و ماهرانه است. آن چيزي نيست كه هنگامي كه به ويستا نگاه مي كنيد ببينيد؛ چيزي است كه در هنگام استفاده از آن احساس خواهيد كرد. هر چه حس زيبايي شناسي شما قوي تر باشد، بهتر و بيشتر آن را احساس خواهيد كرد. شما مي دانيد كه پنجره در پشت پنجره فعلي قرار دارد. شما قادر به مشاهده آن هستيد و آن را گم نكرده ايد.
اما يك تغيير مهم در منوي Start، ارائه جستجوي مبتني بر متن است. اين ايده از وب گرفته شده است. هنگامي كه شما براي اجرا كردن يك برنامه اقدام مي كنيد و نمي دانيد كه كجاي منوي Start قرار دارد، فقط كافي است نام برنامه را درون جستجوي يكپارچه منوي Start تايپ كنيد. Control Panel روي برخي سيستم ها حدود 50 اپلت دارد. تايپ كردن نام اپلت مورد نظرتان در قسمت جستجوي يكپارچه Control Panel بسيار ساده تر از آن است كه بخواهيد مستقيما سراغ آن برويد. يافتن راه خود در ويندوز هميشه آسان نبوده است.
اما مايكروسافت ويژگي هاي متعدد كليدي به ويستا افزوده است كه مديريت پنجره ها و يافتن فايل ها را بسيار ساده تر كرده است.

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |