پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
بزرگراه هاي جنت آباد و همت نفس تازه مي كنند
زيرگذر شهران دوشنبه به بهره برداري مي رسد
گروه شهري - زيرگذر شهران 6 ماه زودتر از موعد مقرر دوشنبه آماده بهره برداري خواهد شد.
با افتتاح اين زيرگذر 750 متري به همراه 2 پل كندرو كه به طرفين پل موجود شهران در بزرگراه همت اضافه خواهد شد، از بار ترافيكي بزرگراه شهيد ستاري ، جنت آباد ، بلوار دهكده وهمت كاسته مي شود ، درواقع بارترافيكي شمال غرب تهران از ايران پارس به آيت الله كاشاني و از آنجا به اتوبان تهران- كرج وبزرگراه رسالت منتقل شده و دسترسي به غرب آيت الله كاشاني و بزرگراه رسالت و ورزشگاه آزادي راحت تر ميسر خواهد شد.بنا براين گزارش افتتاح تقاطع غيرهم سطح سئول- نيايش نيز 22 اسفند ماه امسال اعلام شد. طول پل غيرهم سطح سئول - نيايش 700 متر و عرض آن بين 9 تا 15 متر متغير است كه در دو جهت شمالي و جنوبي و جنوبي - شمالي هر كدام با دوباند در دست ساخت است.
با احداث اين تقاطع و حذف چراغ راهنمايي، بار ترافيكي شريان هاي شرقي ـ غربي تعديل شده وروان سازي ترافيك را در تقاطع موازي با خيابان سئول، از شمال در بزرگراههاي چمران، يادگار امام(ره) تا انتهاي غربي ترين نقطه تهران واز جنوب در اتوبان كردستان و خيابان وليعصرشاهد خواهيم بود. همچنين با توجه به احداث راستگرد، حركت هاي نيايش به سئول و برعكس نيز روان خواهد شد.
پيش بيني مي شود با احداث تقاطع غيرهم سطح سئول- نيايش بيش از 7 ميليارد تومان در سال صرفه جويي ريالي ناشي از كاهش اتلاف وقت شهروندان و بيش از 9 ميليون ليتر معادل 4 ميليون دلار (مجموعاً معادل 10 ميليارد تومان) در سال صرفه جويي در سوخت حاصل شود.
اين گزارش همچنين از افتتاح بخشي از بزرگراه امام علي از پل فرجام تا سر پل آغاز درششم اسفند امسال خبر مي دهد.پيش بيني مي شود از آنجا كه در شرق تهران حركت هاي شمالي ـ جنوبي بسيار ضعيف است با افتتاح اين پروژه مشكل ترافيكي شرق تهران كاهش يابد.
افتتاح مسير دو و نيم كيلومتري بزرگراه امام علي از پل فرجام تا پل آغاز علاوه براينكه زمينه ترميم حدود 25 هزارمتر مساحت بافت هاي فرسوده در مناطق 4 و 8 و مسيل باختر را فراهم نموده است، سبب تسهيل و رواني ترافيك در محور بزرگراه رسالت، خيابان گلبرگ، خيابان مسيل باختر، خيابان فرجام و راه اندازي كامل ارتباطات مربوط به طول تقريبي 12 كيلومتر (رمپ و لوپ) خواهدشد.
اين در حالي است كه با احداث يك لوپ در شمال شرق تقاطع رسالت- امام علي بار ترافيكي مورد اشاره به راحتي به سمت غرب شهر هدايت خواهد شد.
بنا براين گزارش، بزرگراه امام علي واقع در شرق تهران يكي از طولاني ترين بزرگراه هاي شمالي جنوبي تهران است كه از منطقه يك شروع و به طول تقريبي 22 كيلومتر پس از عبور از مناطق 4، 7، 8 ، 15 و۲۰ به بزرگراه آزادگان متصل مي شود.

گزارش رئيس كميسيون فني، عمراني و شهرسازي شوراي شهر
تلاش ها براي نوسازي بافت هاي فرسوده ناكافي بوده است
گروه شهري- رئيس كميسيون فني، عمراني و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در يك نشست مطبوعاتي با ارائه گزارشي از فعاليت اين كميسيون طي 4 سال گذشته، توسعه و تقويت حمل و نقل عمومي و احياي بافت هاي فرسوده و اداره شهر بر اساس طرح هاي راهبردي و كارشناسي را از اولويت ها و دغذغه هاي اصلي شوراي شهر عنوان كرد.
حسن زياري ديروز در جمع خبرنگاران از تشكيل كميته هاي پنجگانه شامل: حمل و نقل و ترافيك،  معماري و شهرسازي،  ايمن سازي و مقاوم سازي،  فناوري اطلاعات و نظارت بر پروژه هاي عمراني در شوراي دوم به عنوان گامي مثبت ياد كرد و گفت: عمده فعاليت كميته حمل و نقل، تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي بوده و در اين راستا از اساتيد و كارشناسان ترافيك استفاده شده است.
وي افزود: در زمينه تقويت ناوگان اتوبوسراني در اين مدت حدود 4 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه و 2 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده نيز از رده خارج شده و در زمينه توسعه مترو طرح ها و لوايح خوبي در شوراي شهر به تصويب رسيده است.زياري، مجوز استفاده از بخش خصوصي در اتوبوسراني و تقويت تاكسيراني و ميني بوسراني و ارائه تسهيلات مربوط به ساخت پاركينگ هاي طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي و مجوزهاي مربوط به استفاده از سيستم هاي حمل و نقل عمومي ريلي و الزام شهرداري به استفاده از سيستم جي پي اس در ايستگاه هاي اتوبوس و همچنين ارائه طرح جامع حمل و نقل و ترافيك و ارائه طرح مديريت واحد ترافيك و همچنين ارائه سياست هاي ترافيكي سالانه به راهنمايي و رانندگي را از جمله مصوبات شوراي شهر در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي و تلاش براي بهبود وضعيت ترافيك شهري عنوان كرد.رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر با بيان اينكه دست كم حدود 50 درصد بناهاي مسكوني تهران بافت فرسوده و آسيب پذير است گفت: شوراي شهر در اين مدت تسهيلات تشويقي از جمله افزايش نيافتن عوارض در بافت هاي فرسوده و بخشودگي عوارض ساخت و ساز تا 90 درصد متناسب با تعداد پلاك هاي تجميع شده و اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي در نظر گرفت ولي با اين وجود اينها به تنهايي كافي نيست و براي احياي بافت هاي فرسوده بايد تعامل و همكاري جدي ميان همه دستگاهها يعني شهرداري، دولت، بانكها، بنگاههاي اقتصادي و همچنين با مشاركت مردم به وجود آيد.
وي همچنين با اشاره به مراحل تهيه طرح جامع و تفصيلي، بررسي طرح جامع تهران را در 37 جلسه در شوراي شهر و ساماندهي 21 نقطه جمعيتي را از كارهاي خوب اين دوره عنوان كرد و گفت: ساماندهي گورستان ها و انتقال نمايشگاه بين المللي، تثبيت نرخ مازاد تراكم و سختگيري در تخلفات ساختماني از فعاليت هاي كميسيون در بحث شهرسازي بوده است.زياري افزود: تهيه طرح جامع و تفصيلي شهر تهران پس از 15 سال بي برنامگي، ساماندهي حريم تهران، حفظ اراضي عباس آباد از ساخت و ساز و تبديل آن به مجموعه فرهنگي و فضاي سبز، مصوبه احداث نمايشگاه بين المللي جديد در شهر آفتاب و ساماندهي و احداث گورستانهاي جديد در شرق و غرب تهران، تثبيت نرخ مازاد تراكم طي 4 سال،  جلوگيري و برخورد جدي با ساخت و سازهاي غيرمجاز، تهيه شناسنامه فني ساختمان نيز از ديگر اقدامات كميته شهرسازي شوراي شهر به شمار مي رود.

برنامه سازمان ميادين ميوه و تره بار در 2 سال آينده اعلام شد
احداث 50 بازار و ميدان جديد ميوه و تره بار در شهر تهران
013512.jpg
سما: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از برنامه ايجاد 50 بازار و ميدان جديد ميوه و تره بار در سطح شهر تهران طي 2 سال آينده خبر داد و گفت: تعداد بازارها و ميادين عرضه ميوه و تره بار در سطح شهر، به 150 مركز خواهد رسيد.
عبدالرحمن چراغعلي با اشاره به برنامه هاي آتي سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران براي افزايش تعداد بازارها و ميادين عرضه ميوه و تره بار در سطح شهر تهران، تصريح كرد: برنامه احداث 50 بازار و ميدان عرضه ميوه و تره بار جديد در دستور كار سازمان ميادين قرار دارد كه در صورت تحقق اين برنامه تعداد ميادين و بازارهاي ميوه و تره بار تهران به 150 عدد در 2 سال آينده خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: پس از تصويب بودجه سال 86 و براساس ميزان اعتبار در نظر گرفته شده تلاش مي كنيم حداقل 40 درصد از بازارهاي جديد را در سال 86 احداث كنيم.

نگاه
رسول آذرگون
013509.jpg

بحران جدي در بافت فرسوده تبريز
تبريز - خبرنگار همشهري: شهردار تبريز در جريان كلنگ زني پروژه مشاركتي بلوك گلستان تبريز طي سخناني با اشاره به وجود بيش از 5 هزار هكتار بافت فرسوده در مركز شهر تبريز، اين مسئله را يك بحران جدي ذكر كرد و خاطرنشان ساخت كه در صورت تداوم بي توجهي به اين امر، به طور قطع و به هنگام بروز اولين حادثه، خطرات جبران ناپذيري متوجه تبريز مي شود.
عليرضا نوين درخصوص پروژه مشاركتي گلستان گفت: احياي بافت هاي فرسوده شهري و بازسازي بلوك هاي شناسايي شده در اين بخش بالغ بر 2500 هكتار است كه در تلاش هستيم با مشاركت سرمايه گذاران بخش خصوصي نسبت به احياي آن اقدام كنيم.
نوين افزود: علاوه بر بافت هاي فرسوده، مشكل حاشيه نشيني نيز در سطح 2500 هكتار تبريز را رنج مي دهد .

مسافران نوروزي در خيابان هاي مشهد نخوابند
پيك نيك دسته جمعي مسافران در خيابان هاي پردرخت مشهد به پايان رسيد. شهردار مشهد گفته است كه اسكان موقت مسافران در تعطيلات نوروزي در خيابان ها و معابر شهري اين كلانشهر ممنوع شده است. هاشم بني هاشمي اضافه كرد كه نيروي انتظامي با ديدن چنين مواردي با آنها برخورد خواهد كرد.
تاكسي هاي پاسخگو
وقتي صحبت از واگذاري فعاليتي به بخش خصوصي مي شود، تصور بسياري از شهروندان اين است كه نظارت دولت يا نهاد مسئول از آن بخش برداشته مي شود. اما حسين تيموري مديرعامل سازمان تاكسيراني گفته است كه اگر تاكسي هاي خصوصي مرتكب عمل خلاف قانون شوند، قبل از رانندگان، مديران شركت هاي مربوطه بازخواست مي شوند.

آغاز طرح استقبال از بهار از 14 اسفند
مهر: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران از آغاز اجراي طرح استقبال از بهار شهرداري تهران در مناطق 22گانه شهر تهران از 14 اسفند 85 تا 14 فروردين 86 ، به مدت 30 روز و در 150 موضوع شهري خبر داد.
محسن صادقيان با اشاره به تهيه و تدوين طرح استقبال از بهار كه هر ساله در آستانه فرارسيدن سال جديد از سوي شهرداري تهران در سطح شهر تهران اجرا مي شود، افزود: طرح استقبال از بهار از سوي شهرداري تهران در 150 موضوع و در حوزه هاي خدمات شهري ، حمل و نقل و ترافيك ، فني و عمراني و اجتماعي و فرهنگي از 14 اسفندماه امسال به مدت 30 روز در تهران اجرا مي شود.
به گفته وي، شستشوي گاردريل ها ، جداول و سرعت گيرها، پركردن چاله ها، مرمت آسفالت پل ها و خيابان ها، پاكسازي و آراستگي معابر عمومي شهر و ساختمان هاي اصلي با مشاركت شهروندان تهراني، حذف نوشته هاي نامناسب در سطح ديواره هاي شهر ، پاكسازي پوسترهاي زائد نصب شده بر بدنه ساختمانها و پانل هاي تبليغاتي و... بخشي از موضوع هاي كاري طرح استقبال از بهار در آستانه فرا رسيدن سال نو خواهد بود.

تأكيد بر محله محوري درفعاليت هاي سال 86 شهرداري
سما: معاون امور مناطق شهرداري تهران گفت: مناطق شهرداري تهران ، فعاليت هاي سال 86 خود را با ديد محله اي برنامه ريزي كرده، به طوري كه مردم اثرگذاري اين فعاليت ها را فصل به فصل حس كنند.
فرهاد يعقوبي كه ديروز در جلسه شوراي معاونان منطقه 5 شهرداري تهران حاضر شده بود با بيان اين مطلب گفت: بايد تلاش كنيم تا با رفع نواقص سال جاري و همچنين بررسي نقاط ضعف و قوت خود به گونه اي كارها را پيش ببريم كه در سال آينده ضعف هاي موجود برطرف شود.معاون امور مناطق شهرداري تهران درباره طرح بزرگراه آسيا گفت: اميدواريم بحث مربوط به تملك املاك داخل طرح بزرگراه آسيا تا پايان امسال و اوايل سال بعد انجام شود تا اين پروژه نيز به اتمام برسد. به گفته يعقوبي شهرداري تهران از مناطق شهرداري انتظار فعاليت هاي فرامنطقه اي را ندارد و آنها بايد با ديد محله گرايي، برنامه ريزي درست و منطقي توجه به محله ها را اساس كار خود قرار دهند و با توجه به نياز محلات و شهروندان از طريق 137 و ارتباط خوب با شوراياري ها فعاليت خود را ادامه دهند.

۵ بزرگراه تهران در تعطيلات نوروزي آسفالت مي شود
سما: عليرضا كشميري مدير آسفالت سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران اعلام كرد: 5 بزرگراه همت، رسالت، شيخ فضل الله نوري، يادگار امام و امام علي به طور كامل در نوروز 86 آسفالت مي شوند.
در تعطيلات نوروزي سال گذشته بزرگراه هاي مدرس، چمران، صياد شيرازي و نواب به طور كامل آسفالت شدند و براساس برنامه هاي شهرداري تهران سال هاي آينده نيز در نوروز مرمت و آسفالت كردن بزرگراه هاي تهران ادامه مي يابد.

نيم ميليارد آسيايي در زاغه ها زندگي مي كنند
ايرنا: يك گروه امدادرسان بين المللي خواستار تلاش كشورهاي آسيايي در زمينه تامين مسكن مناسب براي بيش از نيم ميليارد نفر زاغه نشين مناطق شهري شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور، گروه مسكن براي بشريت مستقر در آمريكا با انتشار گزارشي اعلام كرد، در صورت رسيدگي فوري به اين معضل و با توجه به انتقال احتمالي 5/1 ميليارد نفر ديگر از روستانشين ها به شهرها در 30 سال آينده، وضعيت موجود احتمالا وخيم تر مي شود.
با در نظر گرفتن اين كه اغلب مهاجران را افرادي فقير تشكيل مي دهند كه به دنبال زندگي بهتر در مناطق شهري هستند، اين معضل صدمات شديد اقتصادي، اجتماعي و سياسي بر جاي مي گذارد.
براساس اين گزارش، منطقه آسيا و اقيانوس آرام در بحبوحه دوره انتقال روستانشينان به شهرها به سر مي برد، وضعيتي كه تقاضا براي خانه هاي ارزان قيمت در شهرها را افزايش مي دهد.
رشد اقتصادي پرقدرت قاره آسيا به ويژه با توجه به رشد توليد داخلي 7/10 درصدي چين در سال گذشته ميلادي، آن را به منطقه اي مساعد براي سرمايه گذاري خارجي بدل كرده است.
با اين حال، برآورد مي شود كه 554 ميليون نفر در زاغه هاي شهري اين منطقه و در شرايطي زندگي مي  كنند كه دسترسي محدودي به آب شرب سالم، سيستم فاضلاب و ديگر تسهيلات اوليه زندگي دارند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |