پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
رهبرمعظم انقلاب در واكنش به هتك حرمت مسجدالاقصي:
سكوت مسلمانان جايز نيست
بايد با هوشياري توطئه فتنه گران را خنثي كرد
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار دبيركل جهاد اسلامي فلسطين تصريح كردند: دنياي اسلام بايد در مقابل اهانت رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي واكنش جدي نشان دهد.
ايشان مسئله مسجدالاقصي را مسئله اي ديني و مشترك ميان همه مسلمانان دانستند و با تاكيد بر لزوم تحرك مسئولان كشورهاي اسلامي افزودند: واكنش دنياي اسلام به اين حركت اهانت آميز بايد به گونه اي باشد كه موجب پشيماني رژيم اشغالگر قدس شود؛ زيرا سكوت در اين قضيه به هيچ وجه جايز نيست.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فتنه تغيير جنگ فلسطيني - صهيونيستي به جنگ فلسطيني - فلسطيني و ابراز تأسف از كشته شدن فلسطيني ها از هر گروه در اين درگيري ها خاطرنشان كردند: همه، اعم از گروه هاي فلسطيني و كشورهاي اسلامي بايد تلاش كنند تا دشمن در توطئه خود موفق نشود و آتش جنگ داخلي به سرعت فروكش كند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تاكيد بر لزوم وحدت شيعه و سني و حفظ ايمان و اميد به نصرت و وعده  الهي، افزودند: پيروزي حزب الله لبنان در مقابل رژيم صهيونيستي، موفقيت حماس در فلسطين و پيشرفت هاي نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف، موارد برجسته از تحقق وعده  الهي است كه اميد و ايستادگي را در مسلمانان روزافزون كرده است. ايشان با اشاره به توطئه  آمريكا و اسرائيل براي ايجاد فتنه و اختلاف در دنياي اسلام خاطرنشان كردند: بايد با هوشياري، مجاهدت و ايستادگي در مقابل ارعاب و تطميع دشمن، توطئه فتنه گران را خنثي كرد.
رهبر انقلاب اسلامي با ابراز خرسندي از آثار ارزشمند نهضت بيداري اسلامي در جهان افزودند: ايمان واحد، عامل اساسي در اتحاد و همبستگي مسلمانان بوده است و ما بايد به تكليف اسلامي خود و آن چه براي بيداري اسلامي لازم باشد، عمل كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي روحيه استقامت و نشاط انقلابي را در مردم ايران، به ويژه جوانان، در مقايسه با سالهاي قبل، بيشتر و بسيار روزافزون دانستند و تاكيد كردند: جهانيان در بيست و دوم بهمن امسال نيز روحيه قوي و نشاط انقلابي بسيار بالاي مردم ايران را خواهند ديد.
در اين ديدار رمضان عبدالله دبيركل جهاد اسلامي فلسطين با تبريك بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و تجليل از امام خميني، نظام جمهوري اسلامي ايران را پايگاه اصلي ايستادگي در مقابل جبهه كفر دانست و تاكيد كرد: مردم فلسطين و گروه هاي مبارز با وجود همه فشارها و تهديدها، بر عهد خود با شهداي انتفاضه مبني بر ادامه مسير مبارزه، پايدار و مستحكم هستند.
دبيركل جهاد اسلامي فلسطين با اشاره به شرايط داخلي رژيم صهيونيستي و شكست اين رژيم در مقابل حزب الله لبنان، ناتواني و ضعف اسرائيل را بيش از هر زمان ديگر دانست و خاطرنشان كرد: مردم فلسطين در مقابل توطئه  جديد اين رژيم براي هتك حرمت مسجدالاقصي ساكت نخواهند نشست و پاسخ اين بي حرمتي را خواهند داد.

با اشاره به تخريب بخشي ازمسجد الاقصي
احمدي نژاد: سازمان كنفرانس اسلامي واكنش نشان دهد
013467.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد با اشاره به اقدامات اخير رژيم صهيونيستي براي تخريب بخشي از مسجدالاقصي، قبله اول مسلمين، با محكوم كردن اين اقدام خواستار فعال شدن كشورهاي اسلامي و واكنش سازمان كنفرانس اسلامي به اين جنايت شد.
رئيس جمهوري صبح روز گذشته در آغاز جلسات هيات وزيران گفت: ذات رژيم صهيونيستي تخريب، ايجاد درگيري و تنش است و اين حركت تحريك كننده كه به تشديد مخاصمات در منطقه منجر مي شود نيز در همين راستا در حال اجراست.
وي با ابراز تاسف از سكوت مدعيان فرهنگ و حقوق بشر در برابر جنايات و اقدامات ضدبشري و ضدفرهنگي رژيم صهيونيستي، خاطرنشان كرد: امروز محكوم كردن اقدامات رژيم صهيونيستي كه مدعي دروغين پيروي از يهوديان است و پيگيري احقاق حقوق ملت مظلوم فلسطين، به معني ناديده گرفتن پيروان ساير اديان نيست؛ زيرا هيچ يك از اديان الهي جنايت، نسل كشي و تجاوز را تاييد نمي كنند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري،احمدي نژاد با تاكيد بر لزوم فعال شدن بيشتر سازمان كنفرانس اسلامي و كشورهاي اسلامي براي جلوگيري از اين توطئه شوم، تصريح كرد: سازمان ملل متحد اعم از شوراي امنيت و مجمع عمومي سازمان ملل كه متاسفانه تاكنون بارها شاهد رفتار متناقض آن بوده ايم، در مقابل اين فتنه انگيزي نبايد سكوت كنند و بايد از ادامه اقدامات قانون شكنانه و تجاوزها و حرمت شكني هاي گروهي بي هويت، فاقد اخلاق و خودخواه در منطقه جلوگيري كنند.
رئيس جمهوري ديروز همچنين با وزير خارجه هند و دبيركل جنبش انقلابي جهاد اسلامي به طور جداگانه ديدار كرد.

رزمايش سپاه پاسداران ديروز در خليج فارس آغاز شد
آزمايش موفق پدافند تورام 1 در رزمايش صاعقه
013464.jpg
گروه سياسي - فرمانده نيروي هوايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بكارگيري سامانه فوق مدرن پدافند تورام يك (TORM1)در رزمايش تخصصي صاعقه را موفقيت آميز ارزيابي كرد.
سردار سرتيپ پاسدار حسين سلامي در تشريح اهداف رزمايش تخصصي صاعقه كه روز گذشته در منطقه جنوبي و مركزي آبهاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان آغاز شده و تا امروز ادامه دارد،گفت: در راستاي تحقق نظريه دفاعي سپاه پاسداران برمبناي استراتژي نظامي بازدارنده و دفاع اطمينان بخش و تهاجم تنبيهي عليه متجاوزان، نيروي هوايي سپاه از افزودن سيستم هاي جديد موشكي به سامانه پدافندي خود در راستاي تقويت بنيه دفاعي، گام بر مي دارد.
به گزارش روابط عمومي كل سپاه پاسداران، وي در ادامه با اشاره به اينكه برد سامانه مدرن تورام يك، 12كيلومتر با قابليت افزايش تا 20كيلومتر است، تاكيدكرد: تورام يك، سامانه اي چابك، چالاك، پرتحرك،بسيار دقيق و با امكان واكنش سريع است و هر سامانه موشكي قادر است در آن واحد 47هدف را رهگيري و با هشت هدف درگير شود.
سلامي اظهار داشت:سامانه تورام يك قادر است با هواپيماهاي كوچك،هواپيماهاي باقابليت مانور بالا و سرعت زياد و موشك هاي پيشرفته كروز درگير شود و در كمتر از يك ثانيه،آماده رهگيري مجدد و پرتاب هاي متعدد شود.

لاريجاني: آمريكا، مسئول ربودن ديپلمات ايراني است
گروه سياسي- چهارروز پس ازربوده شدن دبيردوم سفارت ايران دربغداد دبيرشوراي عالي امنيت ملي درواكنش به اين مسئله نيروهاي آمريكايي رامسؤول ربودن جلال شرفي در بغداد دانست.
علي لاريجاني كه دركنفرانس خبري مشترك با وزيرخارجه هند به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي گفت و مهر خبرآن را منتشر كرد درباره عوامل ربودن جلال شرفي دربغداد گفت: نشانه اي از اين كه گروه هاي تروريستي ديپلمات ايراني را ربوده باشند، وجود ندارد و ما آمريكايي ها را مسؤول اين كار مي دانيم.همچنين به گزارش ايسنا وي با اشاره به اينكه اينگونه ماجراجويي ها ازجانب آمريكايي ها خودآنها رانيز متضرر خواهدكرد،گفت:اگر هدف آمريكا حمايت از دولت مالكي و ايجاد امنيت درعراق است، بايد بدانندربودن ديپلمات ها درواقع دولت عراق راتضعيف مي كند. درهمين حال منوچهر متكي وزيرخارجه نيزدركنفرانس خبري مشترك با همتاي هندي خود درارتباط باربوده شدن دبيردوم سفارت ايران در عراق گفت: طبيعي است كه تحولات اخيردر عراق يكي از نگراني هاي اساسي مربوط به اين كشور است. متأسفانه 3 روزپيش يكي از ديپلمات هاي جمهوري اسلامي توسط افراد ناشناسي كه البته به لباس و خودرو پليس منطقه اي مجهز بودند ربوده شده است.اين درحالي است كه توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد جزئيات ربوده شدن ديپلمات ايراني در عراق به وسيله افرادي مبدل به لباس هاي نظامي عراقي را تاييد نكرد و گفت: همه  آنچه ما مي دانيم اين است كه دولت عراق در حال تحقيق در اين باره است و قطعا ما از كنوانسيون وين درباره  ديپلمات ها حمايت مي كنيم و به آن پايبنديم. اسنو هرگونه دخالت آمريكا دراين باره را رد كرد و گفت: فقط ازگزارش هاي رسانه اي درباره  اين آدم ربايي مطلع است و بنابراين نمي تواند هيچ چيزي را تاييد كند.
اظهارات زيباري
وزير خارجه عراق عصر ديروز در يك گفت و گوي مطبوعاتي از وجود مدارك و مستندات قابل توجه در خصوص ربوده شدن دبير دوم سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد خبر داد. به گزارش ايرنا، هوشيار زيباري در اين گفت و گو كه در محل وزارت امور خارجه عراق انجام شد افزود: در خصوص اين آدم ربايي هياتي متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي دفاع، كشور، امور خارجه و نخست وزير عراق در حال تحقيق است. وي با بيان اين نكته كه مدارك زيادي عليه ربايندگان به دست هيات تحقيق اين پرونده رسيده است تصريح كرد: اين گونه حوادث مي تواند مشكلاتي را در مصالح داخلي و خارجي عراق ايجاد نمايد.
به گفته وي سفارت آمريكا در بغداد و قواي چند مليتي مستقر در عراق ارتباطي با اين مسئله ندارند و نتيجه تحقيقات گروهي متشكل از وزارت دفاع و كشور براي اخذ دستورات لازم به نخست وزير عراق تقديم شده است.
لاريجاني در مونيخ
متكي در موناكو
وزيرخارجه با اشاره به اينكه دبيرشوراي عالي امنيت ملي را دركنفرانس مونيخ همراهي نخواهدكرد، گفت: در سال هاي گذشته همواره ايران در اجلاس امنيتي مونيخ شركت كرده است و امسال نيز علي لاريجاني در اين اجلاس شركت خواهد كرد و من در اجلاس ديگري در فرانسه يعني اجلاس موناكو شركت خواهم كرد. دبيرشوراي عالي امنيت ملي كه از تاريخ 20 تا 22 بهمن دركنفرانس امنيتي مونيخ شركت خواهدكرد با تأييد انجام مذاكرات با مقامات كشورهاي غربي درحاشيه اين كنفرانس، در پاسخ به سؤالي درباره احتمال مذاكره وي بامقامات آمريكايي گفت: هيچ وقت نگفته ايم با كسي مذاكره نمي كنيم.
راه اندازي سانتريفيوژهاي جديد
علي لاريجاني كه درجريان كنفرانس خبري مشترك با وزيرخارجه هند به سؤالات خبرنگاران پاسخ مي گفت و ايسنا خبر آنرا منتشركرد،
بقيه در صفحه 25
با اشاره به بازرسي هاي اعمال شده توسط آژانس بر تأسيسات هسته اي كشورمان نيزاظهار داشت: بازرسان آژانس بازديدهاي خودرا به عمل مي آورند و چيز پنهاني در اين خصوص وجود ندارد.
وي درباره انتشار برخي اخباردرروزهاي اخيرمبني بر راه اندازي دو زنجيره سانتريفيوژ ديگرگفت: فعاليتهاي هسته اي ما مسير روشني دارد و زيرنظر آژانس درحال انجام است.مهرنيزگزارش داد دبيرشوراي عالي امنيت ملي درپاسخ به پرسشي مبني براينكه با توجه به مواضع پيشين هند درشوراي حكام آژانس چگونه مي شود به اين كشور اعتماد كرد، گفت: ما بايدازهمه ظرفيت هاي ديپلماتيك استفاده كنيم هر چندبابرخي كشورهادرمواردي همفكر نباشيم.منوچهرمتكي وزيرخارجه نيز روزگذشته درنشست خبري جداگانه اي با موكرجي وزيرخارجه هند درباره راه اندازي دو آبشار جديد سانتريفيوژ درنطنزگفت: فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران روند قانوني خود را زيرنظردوربين هاي آژانس به همراه بازرسي بازرسان آژانس دنبال مي كند. اگردرهرمرحله از فعاليت ها، فعاليتي انجام شود و نياز باشد اعلام عمومي گردد، توسط سازمان انرژي اتمي يا وزارت خارجه اعلام مي شود.

فرانسه ربودن ديپلمات ايراني را محكوم كرد
ايرنا: فرانسه روز گذشته از ربودن ديپلمات ايراني در عراق به عنوان اقدامي غيرقابل قبول ياد كرد و خواستار آزادي فوري وي شد.ژان باپتيست ماتي سخنگوي وزارت خارجه فرانسه، ضمن اعلام نگراني كشورش از ربوده شدن ديپلمات ايراني، افزود: اين اقدام غيرقابل قبول را محكوم مي كنيم و خواستار آزادي فوري وي هستيم.

حداد عادل: هيچ بحراني كشور را تهديد نمي كند
گروه سياسي - رئيس مجلس در پاسخ به برخي ادعاها مبني بر بحراني بودن شرايط فعلي كشور و نگراني برخي از مسئولان تصريح كرد: مادامي كه ملت ايران متحد باشد هيچ بحراني اين ملت را تهديد نخواهد كرد.
غلامعلي حداد عادل كه در كنفرانس مطبوعاتي خود در مجلس سخن مي گفت افزود: آنچه مهم است عزم يك ملت براي داشتن استقلال و ايستادگي در مقابل مداخله خارجي است. همه بايد در اين شرايط در جهت همگرايي و تفاهم گام  بردارند و تا حدود زيادي هم همين طور است.
بودجه سايه
وي در ادامه تنظيم بودجه سايه از سوي سازمان مديريت را يك تمرين و اقدام احتياطي دانست و افزود: نبايد آن  را به گونه اي تلقي كرد كه خيلي جدي جلوه داده شود.
حداد عادل همچنين از سفر لاريجاني به مونيخ حمايت كرده و افزود: حضور وي به اين دليل است كه به اعتقاد ما تنها راه حل مسئله هسته اي ما مذاكره است و در عين حال عزم نظام بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي مي باشد.
حمايت از بودجه
رئيس مجلس همچنين بودجه تنظيم شده از سوي دولت براي سال آينده را بهتر از بودجه 85 دانست و با انقباضي دانستن بودجه گفت: موضوع اصلي اختلاف سال پيش نمايندگان با دولت بر سر خواست دولت براي افزايش بودجه عمراني بود كه امسال اين مشكل تا حدود زيادي رفع شده و به نظر من در اين بودجه دولت سعي كرده وابستگي نفتي را نيز كاهش دهد.
حمايت از شيعيان
وي همچنين در خصوص كشتار شيعيان جهان در روزهاي اخير به ويژه در يمن و اقدام مجلس ايران در اين خصوص گفت: ما از هر فرصتي و امكاني براي تأكيد بر وحدت استفاده مي كنيم و هدف تمام اين موارد اخير اين است كه مسلمانان نيروي خود را صرف برخورد با هم كنند و دشمن با استفاده از غوغاي مصنوعي ايجاد شده به اهداف خود برسد.حداد عادل همچنين درخصوص ربوده شدن ديپلمات هاي ايراني در عراق گفت: ما دليلي براي سهل انگاري دولت عراق نمي بينيم و بر اين باوريم كه آمريكا اجازه اداره كشور را به دولت عراق نمي دهد.
در حاشيه مجلس
* رضا عبداللهي به عنوان رئيس، محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابي فرد كه هر دو نواب رئيس مجلس هستند به عنوان نواب اول و دوم، محمدمهدي مفتح و احمد نيك فر و هادي حق شناس نيز به عنوان منشي هاي هيأت رئيسه كميسيون تلفيق مشخص شدند. اين كميسيون از سه شنبه كار خود را آغاز مي كند.
* طرح قانوني تشكيل شوراي عالي قرآن اعلام وصول شد. نمايندگان در جلسه آتي خود يعني سه شنبه 24 بهمن، جلسه رأي اعتماد به غلامحسين الهام را در دستور خواهند داشت.
* 206 نماينده با امضاي بيانيه اي، اقدامات ضد ديني رژيم صهيونيستي و تخريب ديوار مسجد الاقصي را محكوم كردند. رئيس مجلس نيز در كنفرانس مطبوعاتي خود از مسلمانان خواست به جاي فرو غلطيدن در ابهامات موهوم، متوجه دشمن اصلي باشند.
* 7 تن از نمايندگان در تذكري به وزراي جهاد كشاورزي، صنايع و بازرگاني رسيدگي به علت رد صلاحيت گسترده جمعي از داوطلبان هيأت نمايندگي اتاق هاي بازرگاني و صنايع و معادن را خواستار شدند.
* نمايندگان پس از دو جلسه بحث و بررسي با كليات طرح نحوه تشكيل كميسيون برنامه و بودجه و شيوه رسيدگي به لايحه بودجه مخالفت كردند. از 199 نماينده حاضر در جلسه، اين طرح با 107 موافق مواجه شد اما چون تغيير آيين نامه به دوسوم آراء نياز دارد اين طرح به تصويب نرسيد.
* سخنگوي فراكسيون اقليت مجلس از آمادگي اين فراكسيون براي انجام يك مذاكره شفاف با آمريكايي ها با حفظ اقتدار و منافع ملي كشورمان خبر داد. نورالدين پيرمؤذن با اشاره به جلسه فراكسيون اقليت گفت: با توجه به اعلام آمادگي نمايندگان كنگره آمريكا براي مذاكره با ايران، فراكسيون اقليت نيز آمادگي خود را اعلام مي دارد.
* وزير اقتصاد و دارايي در پاسخ به سئوال بيژن شهبازخاني نماينده ملاير در مورد انتشار فهرست رانت خواران در سيستم بانكي كشور براي نمايندگان مجلس گفت: چنين اختياري ندارم، نمي دانم براي چه اين ليست را مي  خواهيد.
* 134 نماينده در نامه اي به حداد عادل نوشتند: متأسفانه هيأت رئيسه بر خلاف آيين نامه و قانون اساسي اصرار دارد كه هيچ يك از سئوالات نمايندگان در موعد نزديك به مهلت مقرر در قانون اساسي مطرح نشود و به نظر مي رسد كه با تصميم جديد هيأت رئيسه، نمايندگان بيش از گذشته مسلوب الاختيار خواهند شد.

يادداشت
انقلاب اسلامي و عدم تعهد ايدئولوژيك
دكتر ابراهيم متقي
انقلاب هاي سياسي نه تنها منجر به تغيير در ساختار قدرت مي شوند،  بلكه فرايندهاي سياسي و سياست خارجي را نيز با تغيير و دگرگوني همراه مي سازند. به هر ميزان تاثير انقلاب بر ساختار سياسي گسترده تر باشد،طبيعي است كه نتايج و پيامدهاي آن نيز بر سرنوشت يك جامعه تاثيرات بيشتري بر جاي خواهد گذاشت. تمامي نظريه پردازان بر اين اعتقاد هستند كه جهت گيري سياست خارجي ايران در دوران پس از پيروزي انقلاب تغيير يافته است اما فرايندهاي ايجادشده در رويكرد هر نظريه پردازي متفاوت مي باشد.
شواهد نشان مي دهد كه در دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، جهت گيري و استراتژي سياست خارجي ايران براساس مدل ائتلاف و اتحاد تنظيم گرديده بود. در اين دوران، ائتلاف با غرب را مي توان به عنوان نشانه عيني، رفتاري و كاركردي سياست خارجي ايران دانست. انقلاب اسلامي توانست بر جهت گيري سياست خارجي ايران تاثيرگذار باشد. فرايندهاي سياسي بعد از انقلاب، مبتني بر استراتژي عدم تعهد بود در حالي كه دو نظريه در ارتباط با عدم تعهد وجود دارد.
گروه اول، بر اساس عدم تعهد ملي گرايانه رفتارهاي سياسي ايران را مورد بررسي قرار مي دهند. چنين الگويي مي توانست روابط سياسي ايران و آمريكا را از وضعيت دولت دست نشانده به شرايط مبتني بر برابري سياسي و توازن استراتژيك تغيير دهد. سياست عدم تعهد ملت گرايانه، مبتني بر تاريخ روابط خارجي ايران با قدرت هاي بزرگ، شرايط ژئوپلتيكي ايران در منطقه و همچنين اصل مقابله به مثل در روابط خارجي بوده است. نشانه هاي چنين الگويي از روابط طي بهمن ماه 1357 تا آبان 1358 ادامه يافت.
گروه دوم، رفتار سياست خارجي ايران را براساس نشانه هايي از عدم تعهد ايدئولوژيك تفسير مي كنند. اين الگوي رفتاري،  واكنشي نسبت به روابط دست نشاندگي ايران در برابر كشورهاي غربي محسوب مي شد. به طور كلي، عدم تعهد ايدئولوژيك بر شاخص هاي سياسي اسلام تاكيد دارد. چنين روندي منجر به باز توليد اسلامي سياسي در روابط خارجي ايران گرديده است. الگوي مبتني بر عدم تعهد ايدئولوژيك ،نظام بين المللي را براساس دارالحرب و دارالاسلام مورد تحليل قرار مي دهد. اين الگو نه تنها بر برابري سياسي و توازن استراتژيك تاكيد دارد، بلكه هر گونه برتري جهان غرب و آمريكا را به عنوان نفي هويت و موجوديت ايدئولوژيك تلقي مي كند. بنابراين الگوي مبتني بر قدرت سازي براي مقابله با برتري طلبي و هژمونيك گرايي غرب را فراروي خود قرار داده است.
چنين روندي در دوران هاي مختلف مورد توجه قرار گرفته است، هرگاه نشانه هايي از تعارض سياسي و استراتژيك ايران و آمريكا شكل مي گيرد، بايد آن را بر مبناي عدم تعهد ايدئولوژيك مورد تفسير قرار داد. قواعد بازي براساس شاخص هاي ايدئولوژيك نه تنها بر موازنه، رقابت و همكاري در سطوح مختلف رفتار منطقه اي و بين المللي تاكيد مي كند، بلكه هرگونه برتري طلبي غرب و آمريكا را نيز مورد انتقاد و چالش قرار مي دهد. اين امر به مفهوم آن است كه قدرت سازي بدون قواعد ايدئولوژيك تحقق پيدا نمي كند. نظم وستفاليايي بر نشانه هايي از برتري جهان غرب تاكيد دارد. به طور كلي، الگوي دولت - ملت تفكيك حوزه رفتار سياسي و منطقه اي كشورها را مورد توجه قرار مي دهد، در حالي كه الگوي مبتني بر عدم تعهد استراتژيك بر نشانه هايي از جمله اعتماد به نفس، مقاومت و همچنين خوداتكايي در روابط خارجي تاكيد مي كند.
آنچه در حوزه روابط منطقه اي ايران با قدرت هاي بزرگ به عنوان نشانه تعارض تلقي مي شود، انعكاس اصول عدم تعهد ايدئولوژيك است. قدرت سازي در روابط بين المللي از اصول اوليه عدم تعهد ايدئولوژيك محسوب مي شود. قدرت نه تنها واقعيت روابط بين المللي تلقي مي گردد،  بلكه بايد نشانه هاي آن را در عدم تعهد ايدئولوژيك نيز مشاهده نمود. به همين دليل است كه تداوم تعارض ايران و آمريكا براساس چنين الگويي اجتناب ناپذير مي باشد، زيرا دو الگوي يادشده براساس قالب هاي پارادايميك متفاوت قرار دارند.

اخبار كوتاه
سياست خارجي : علي اكبر ولايتي مشاور امور بين المللي مقام معظم رهبري امروز براي ديدار و گفتگو با مقامات بلند پايه روسيه وارد مسكو مي شود. مشاور امور بين المللي مقام معظم رهبري قرار است با سرگئي لاوروف وزير امور خارجه، ايگور ايوانف دبير شوراي امنيت ملي، يوگني پريماكف رييس اتاق بازرگاني روسيه و وزير امور خارجه اسبق اين كشور ديدار كند. به گزارش ايرنا، روابط دوجانبه ايران و روسيه و مسايل بين المللي در دستور كار مذاكرات ولايتي با مقامات روسيه قرار دارد.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني گفت: كشورهاي آفريقايي به ويژه سنگال جايگاه بالايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار ايساكو امباكه سفير سنگال در جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اهميت اشتراكات فرهنگي و مذهبي دو كشور اظهار اميدواري كرد تا همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و سنگال با توجه به ظرفيت هاي فراوان در قالب امت اسلامي و سازمان كنفرانس اسلامي گسترش يابد.
حوزه علميه: استاد درس خارج فقه حوزه علميه قم گفت: بيانيه علماي شيعه در پاسخ به بيانيه فتواي علماي وهابي براي ايجاد فضاي گفتگو آماده شده است. به گزارش مركز خبر حوزه علميه قم ، آيت الله ناصر مكارم شيرازي با اشاره به رواج نوعي شيعه ترسي بين غربي ها و علماي اهل تسنن گفت: غربي ها پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و استقرار حكومت شيعي، حاكميت اكثريت شيعه در عراق، وارد كردن ضربه شديد و عجيب حزب الله لبنان بر اسراييل و حضور شيعيان در خط مقدم مبارزه عليه استكبار، منافع خود را به شدت در خطر ديدند و اين توهم را در برادران اهل سنت ايجاد كردند كه كشورهاي آنها تحت تاثير مذهب شيعه قرار خواهد گرفت. آيت الله مكارم شيرازي همچنين با تاكيد بر مراقبت بر فعاليت بهايي ها در ايران گفت: بهايي ها به طور مسلم با صهيونيست ها در ارتباط  هستند و مهم ترين مراكز آنان در آمريكا و اسراييل است و با آنها همكاري دارند و هر وقت كه دست به آنها مي زني، صداي نمايندگان كنگره آمريكا بلند مي شود.
وزارت خارجه: سيد محمد علي حسيني سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به اقدامات تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي در تخريب درهاي ورودي مسجد الاقصي، گفت: تخريب در ورودي مسجد الاقصي جزئي از نقشه هاي شوم براي تخريب همه جانبه آثار تاريخي و ديني مسلمانان بوده كه به شدت محكوم مي گردد.
انقلاب: مراجع تقليد، وزارتخانه ها، نهادها، تشكل ها و ارگانهاي مختلف، با صدور اطلاعيه هاي جداگانه، ملت شريف ايران را به شركت هرچه باشكوه تر در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن دعوت كردند. هيأت دولت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري، جامعه روحانيت مبارز، جبهه مشاركت ايران اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه مذاهب اسلامي، مجمع اسلامي بانوان، ائتلاف چكاد آزادانديشان، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، اتحاديه بين المللي سازمان هاي غيردولتي مدافع حقوق ملت فلسطين و مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از جمله دهها گروهي هستند كه با صدور بيانيه هاي جداگانه خواستار حضور پرشور مردم در راهپيمايي 22بهمن شدند.
سياست خارجي: محمدحسن اختري، سفير ايران در دمشق طي مراسمي كه به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سفارت ايران در دمشق برگزار شد، به سفر قريب الوقوع بشار اسد، رئيس جمهور سوريه به تهران اشاره كرد و گفت: ايران در تمام زمينه ها با سوريه روابطي عميق دارد و ما منتظر سفر اسد هستيم.

مردم در ميهماني لاله ها
013458.jpg
عكس:مهدي بيات
گروه سياسي - مراسم ويژه ميهماني لاله ها امروز با قرائت پيام مقام معظم رهبري رأس ساعت 14 در بهشت زهرا تهران و همزمان در 18 هزار گلزار شهيد در سراسر كشور برگزار مي شود.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و كميته ارتباطات و اطلاع رساني ستاد مركزي دهه فجر انقلاب اسلامي در اطلاعيه اي اعلام كردند:
در اين روز قبور منور و مطهر 220 هزار تن از شهداي انقلاب اسلامي و هشت سال دفاع مقدس غبار روبي و عطرافشاني مي شود و پرچم جمهوري اسلامي نيز بر سر اين قبور به اهتزاز در مي آيد. بالگردهاي نيروهاي مسلح هم در مناطقي كه امكان پروازي وجود داشته باشد از جمله روستاها و مراكز استان ها، گلزار شهدا را گلباران مي كنند.

به دنبال تفاهم دولت و مجلس و با تصويب لايحه خدمات كشوري
حقوق ها همطراز مي شود
گروه سياسي - لايحه مديريت كشوري كه دربرگيرنده نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت است، پس از 3 سال بحث كارشناسي ميان دولت و مجلس با اعلام انصراف دولت از استرداد اين لايحه، بالاخره به عنوان گامي جدي در راستاي تحقق عدالت در نظام اداري كشور براي مدت 5 سال به تصويب رسيد.
پس از 7 جلسه مشترك كه با حضور سران دو قوه مجريه و مقننه درخصوص اين لايحه برگزار شد، دولت در آخرين جلسه مشترك قبل از جلسه علني روز گذشته، متقاعد شد از استرداد لايحه منصرف شده و آن  را به صورت پلكاني اجرا كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي هم با اشاره به جلسه سه شنبه شب خود با رئيس جمهور گفت: در دو جلسه طولاني با حضور رئيس جمهور و جمعي از مسئولان دولت تفاهم هاي بسيار مثبت و خوبي در مورد لايحه متمم بودجه و مديريت خدمات كشوري حاصل شد.
حداد عادل ادامه داد: در مورد متمم بودجه، مجلس نظر كميسيون بودجه را به دولت توضيح داد و قرار شد لايحه به يك اصلاحيه تبديل شود و از سوي ديگر مجلس و دولت تفاهم كردند زمينه را براي اجرايي شدن لايحه مديريت خدمات كشوري فراهم كنند. در جلسه ديروز مجلس نيز پس از آن كه محمدرضا باهنر كه رياست جلسه علني ديروز را به عهده داشت از نامه دست نويس پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور كه لحظاتي قبل به دست او رسيده بود خبر داد، نمايندگان براي تعيين مدت آزمايشي اين لايحه وارد شور شدند.
اين لايحه كه مطابق اصل 85 قانون اساسي در كميسيون مشترك به تصويب رسيده و نهايي شده بود صرفاً براي تعيين مدت به رأي گذاشته شد و پس از آن كه پيشنهاد 5/2 سال و 3 سال رأي مثبت نمايندگان را كسب نكرد، نهايتاً نمايندگان علي رغم نظر كميسيون مشترك بر 7 ساله بودن مدت تصويب آزمايشي اين قانون، به تصويب اين قانون براي مدت 5 سال رأي مثبت دادند.
مخالفان تصويب 7 ساله بر اين باور بودند كه تصويب طولاني مدت اين لايحه منجر به بسته شدن دست نمايندگان براي رفع ايرادات محتمل در اين خصوص خواهد شد.
نمايندگان روز گذشته در حالي اين لايحه را به تصويب رساندند كه جمعي از بازنشستگان و معلمان در طول دو هفته اخير با تجمع جلوي مجلس خواستار تصويب اين لايحه شده بودند و هنگام تصويب اين لايحه نيز اين تجمع ادامه داشت. رئيس مجلس نيز روز گذشته با تأكيد بر اجراي پلكاني اين لايحه گفت: دولت و مجلس اعتقاد دارند كه فاصله موجود ميان حقوق ها و پراكندگي ها قابل توجيه نيست ولي درعين حال هر نوع برون رفت از وضع موجود بايد مطابق با واقعيت ها و امكانات دولت باشد.
حداد عادل توافق دولت و مجلس بر سر اين لايحه را نمونه آشكار همدلي اين دو قوه دانست و افزود: انتظارات مردم و كارشناسان از اين لايحه بايد در حد واقعيات باشد و دولت تصميم گرفته سال آتي افزايش حقوق ها را به صورت پلكاني معكوس انجام دهد.وي افزود: در طول 5 سال به حقوق كم درآمدها بيشتر اضافه خواهدشد و به دارندگان حقوق زياد، ميزان كمتري اضافه مي شود.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس با بيان اين كه تغيير قانون نظام هماهنگ پرداخت از مجلس پنجم پيگيري مي شد افزود: براساس اولين مصوبه مجلس هفتم دولت موظف بود ظرف دو ماه لايحه اي در اين خصوص ارائه دهد و نهايتاً ارديبهشت 83 لايحه جامع تري را درخصوص مديريت خدمات كشوري ارائه كرد كه شامل نظام هماهنگ پرداخت نيز بود. وي افزود: مجلس بحث بازنشستگان و نيروهاي نظامي و انتظامي را هم به اين لايحه اضافه و در كميسيون مشتركي با 23 عضو از كميسيون هاي تخصصي مجلس مطابق اصل 85 قانون اساسي بررسي و تصويب نمود.

رئيس دفتر رئيس جمهوري:
همچنان سخنگوي دولت مي مانم
گروه سياسي - رئيس دفتر رئيس جمهوري گفت: بر اساس تصميمات گرفته شده ، در صورت تصدي وزارت دادگستري كماكان سخنگوي دولت باقي خواهم  ماند.
غلامحسين الهام در گفتگو با مهر در پاسخ به اين سئوال كه آيا رئيس دفتر جديدي براي رئيس جمهوري مشخص شده يا خير، افزود: گزينه هايي مطرح است اما هنوز فردي نهايي نشده است .
سخنگوي دولت كه ظهر ديروز به مناسبت دهه فجر در جمع كاركنان نهاد رياست جمهوري در مسجد سلمان اين نهاد حضور پيدا كرده بود ، در سخناني در هفتمين روز دهه فجر كه ايسنا خبر آن را منتشر كرد،اظهار داشت: عده اي توزيع عادلانه  امكانات را اين گونه معنا مي كنند كه ثروت كشور در دست يك قبيله  هزار فرقه باشد و بقيه مردم در استثمار اعضاي اين قبيله باشند. آنها دائم تبليغ مي كنند كه اين دولت اصل 44 قانون اساسي را عملياتي و اجرا نكرده و دائم به دولت مي گويند عجله كن! عجله كن! و اگر دولت بگويد مي خواهم طوري اين اصل را اجرا كنم كه همه  مردم برخوردار شوند، سر و صدا و جنگ رواني ايجاد مي كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |