پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
رئيس كميته امور اجتماعي:
مهم  ترين چالش عسلويه اعتياد است
*معاون امور پيشگيري بهزيستي بوشهر:سال 60 فقط يك معتاد در منطقه وجود داشت
013377.jpg
گروه اجتماعي - رئيس كميته امور اجتماعي منطقه عسلويه اعلام كرد: در منطقه عسلويه انواع مواد مخدر به راحتي خريد و فروش مي  شود.
به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به عسلويه ، عبدالله حاجياني، رئيس كميته امور اجتماعي اين منطقه در جمع خبرنگاران، گفت: انواع مختلف مواد از راه دريا و كوه  هاي اطراف وارد منطقه مي  شود و مهم  ترين چالش اين منطقه اعتياد است.وي تصريح كرد: يكي ديگر از مشكلات منطقه عسلويه افزايش مهاجرت افراد است كه اين امر باعث بهم زدن تركيب جمعيتي شده است تا پيش از شروع پروژه نفتي پارس جنوبي در اين منطقه 24هزار نفر زندگي مي  كردند كه با افزايش جمعيت مهاجر در حال حاضر 60 هزار جمعيت مهاجر در اين منطقه در كنار ساكنان بومي زندگي مي  كنند. حاجياني در خصوص چالش  هاي ديگر اين منطقه، گفت: در حال حاضر چالش مهم ديگر منطقه عسلويه ناهنجاري  هاي اخلاقي است، به گونه اي كه برخي از اتباع پاكستاني در قالب تكدي  گري به توزيع مواد مخدر و اعمال غيراخلاقي مبادرت مي  كنند.
رئيس كميته امور اجتماعي منطقه عسلويه، با انتقاد از عدم توسعه فرهنگي در منطقه يادآور شد: متأسفانه فرهنگ، خدمات رفاهي و مسائل اجتماعي در اين منطقه رشد نكرده و اين منطقه فقط از نظر صنعتي رشد ناگهاني يافته است.حاجياني با بيان اين كه يكي از دلايل بروز ناهنجاري مختلف اجتماعي در منطقه، وجود بافت كارگري و نبود تفريحات لازم است، تصريح كرد: هم اكنون امكانات تفريحي بهبود يافته است، ولي همچنان نيازها وجود دارد؛ چرا كه در بسياري از اتاق هاي كارگري حتي يك تلويزيون و هيچ وسيله سرگرمي وجودندارد.
رئيس كميته امور اجتماعي منطقه عسلويه با انتقاد از عدم بكارگيري نيروهاي بومي در اجراي پروژه  هاي نفت پارس جنوبي، گفت: معمولاً شركت  هاي مختلف براي اجراي پروژه  هاي خود نيروي انساني را نيز با خود مي  آورند و به همين دليل افراد بومي ساكن در منطقه بيكار مانده اند. وي تصريح كرد: همه شركت  ها موظف شده بودند كه 50 درصد نيروي انساني خود را از افراد بومي اين منطقه انتخاب كنند كه متأسفانه اين طرح تاكنون اجرايي نشده است.
حاجياني در پايان تأكيد كرد: تفاهمنامه اي ميان وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و وزارت نفت براي كنترل آسيب هاي اجتماعي در منطقه عسلويه امضاء شده اما اين تفاهمنامه هيچ گاه عملياتي نشد و بودجه لازم در اختيار سازمان بهزيستي قرار نگرفته است.
معاون امور پيشگيري بهزيستي استان بوشهر نيز گفت: نبود امكانات و دوري 4 ماهه از زن و فرزندان و ساعت هاي طولاني كار سخت و طاقت فرسا موجب شده است كارگران به استعمال مواد مخدر روي بياورند.
زرين تاج زند اضافه كرد: كارگري كه در گرماي 60درجه و 98 درصد شرجي هوا بايد 12 ساعت در لوله هاي بزرگ جوشكاري كند، قطعا نياز به شرايطي دارد كه وضعيت برايش قابل تحمل باشد. زند خاطرنشان كرد: در اتاق هاي كارگري نيز 12 تا 14 كارگر هر كدام تنها يك تخت و يك گاز پيك نيك دارند. وي گفت: در سال 60 تنها يك معتاد در منطقه وجود داشت ولي هم اكنون از كودك دو ساله تا پيران همه با مواد مخدر آشنا شده اند. معاون امور پيشگيري بهزيستي استان بوشهر افزود: بسياري از سيستان و بلوچستان تنها به دليل قاچاق مواد مخدر به عسلويه مي آيند؛ چنانچه در سال جاري 3 تن حشيش كه مي خواست به كشورهاي ديگر منتقل شود، كشف و امحا شد.
از سوي ديگر محمود بندر آپي كارشناس پيشگيري از آسيب هاي عسلويه مي گويد: اگر صيانت از مخزن در پارس جنوبي رعايت شود 50 سال و اگر رعايت نشود 30 سال ديگر اين مخزن قابل استفاده است و بعد از آن منطقه اي با آسيب اجتماعي بالا و بدون استفاده خواهيم داشت.

رتبه اول حبس زدايي براي دادگستري خراسان شمالي
گروه اجتماعي - جانشين رئيس دادگستري كل خراسان شمالي گفت: دادگستري اين استان در طرح حبس زدايي رتبه اول را در بين دستگاه هاي قضايي استان هاي كشور كسب كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان زندانها، حجت الاسلام مصطفي عبداللهي گفت: ميزان ورودي مجرمان به زندان هاي خراسان شمالي در سه ماهه سوم سال جاري 71 درصد كاهش نشان مي دهد.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه در سه ماهه نخست سال جاري ميزان ورودي به زندان هاي استان خراسان شمالي داراي رشد قابل ملاحظه اي بوده است.
اين مسئول قضايي خراسان شمالي، دليل اين امر را اجراي طرح حبس زدايي توسط قضات استان دانست.
عبداللهي ميانگين زمان رسيدگي به پرونده ها در دادگستري هاي خراسان شمالي را بين 20تا 22روز اعلام كرد و از قضات خواست تا به پرونده هاي قضايي در اسرع وقت رسيدگي نمايند.
وي تشكيل ستاد حفاظت اجتماعي، دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان و نوجوانان، حفاظت از حقوق شهروندي، اراضي ملي، شوراي قضايي و ستاد ديه را مهمترين فعاليت هاي دادگستري اين استان برشمرد.

در صورت موافقت شوراي عالي بيمه
سهم مردم در هزينه داروهاي گران كاهش مي يابد
گروه اجتماعي- معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: پيشنهادي به شوراي عالي بيمه ارائه شده است مبني براين كه بيماران بيمه شده براي داروهاي ارزان، فرانشيز بيشتري پرداخت كنند و در مقابل براي داروهاي گران قيمت، بخش عمده هزينه ها را سازمان هاي بيمه گر بپردازند.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، علي فتاحي  گفت: در صورت تصويب اين پيشنهاد در شوراي عالي بيمه 100 درصد هزينه داروهاي گران قيمت از سوي سازمان هاي بيمه گر پرداخت خواهد شد و مردم ديگر براي دريافت داروهاي گران قيمت با مشكل مواجه نخواهند شد.
وي افزود: در حال حاضر 8 هزار و 153 نفر از بيماران خاص كه شامل بيماران دياليزي، تالاسمي و هموفيلي مي شوند، تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي هستند كه 100 درصد هزينه هاي دارويي اين بيماران از سوي اين سازمان پرداخت مي شود.
فتاحي با بيان اين كه 3 هزار و 562 نفر از بيماران مبتلا به ام. اس تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي هستند، گفت: درباره بيماران سرطاني، با توجه به اين كه هنوز در زمره بيماران خاص محسوب نشده اند، سازمان تأمين اجتماعي 85 درصد هزينه هاي دارويي آنان را پرداخت مي كند.
معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي همچنين در ارتباط با اظهار نظر يكي از نمايندگان مجلس درباره محروم بودن بيماران ايدزي از حمايت هاي درماني سازمان هاي بيمه گر  افزود: بيماران ايدزي كه در مراكز خاص و در بخش هاي عفوني بستري مي شوند ، خدمات لازم را از سوي سازمان بيمه گر دريافت مي كنند.

اجراي طرح تشديد مقابله با ورود سلاح به كشور
013374.jpg
پليس: جانشين فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه پليس با دارندگان هرگونه سلاح غير مجاز در كشور برخورد قانوني مي كند، افزود: ناجا طرح تشديد برخورد با واردكنندگان و دارندگان سلاح را به اجرا درمي آورد.
سردار حسين ذوالفقاري، جانشين فرمانده نيروي انتظامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: ناامني هاي موجود در كشور عراق باعث شد كه عده اي فرصت طلب اقدام به خريد و فروش و حمل آن به داخل كشور و در نهايت ايجاد ناامني كنند.
وي با اشاره به اينكه از كشور تركيه نيز شاهد ورود سلاح كلت كمري به داخل كشور هستيم، تصريح كرد: تاكنون محموله هاي مختلفي از اين سلاح در استان هاي كشور شناسايي و كشف شده است.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي در ادامه از كشف 22هزار قبضه انواع سلاح جنگي و شكاري غيرمجاز از ابتداي سال جاري در كشور خبر داد و خاطر نشان كرد: در برخي موارد از اين سلاح ها براي ارتكاب جرائم مختلفي از قبيل سرقت مسلحانه، نزاع و ... استفاده مي شود.
سردار ذوالفقاري از كساني كه با خود سلاح حمل كرده و يا سلاح نگهداري مي كنند خواست با ماموران نيروي انتظامي همكاري و نسبت به تحويل سلاح خود اقدام كنند.

انتقاد از طرح واگذاري وظايف حمايتي سازمان بهزيستي
گروه اجتماعي - مدير عامل انجمن حمايت از حقوق معلولين واگذاري امور زنان سرپرست خانوار را مغاير با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و اصل 44 قانون اساسي دانست. علي همت محمودنژاد در مصاحبه با همشهري، طرح اين موضوع را در چارچوب لايحه بودجه سال 1385 اقدامي در راستاي انحلال سازمان بهزيستي خواند كه اكنون به اين صورت مطرح شده است.
محمودنژاد گفت بودجه سازمان بهزيستي از طريق دولت تامين مي شود و مجلس، سازمان بازرسي كل كشور و ساير سازمانهاي نظارتي كشور بر هزينه آن نظارت مي كنند، در حالي كه بودجه كميته امداد خارج از شمول محسوب مي شود. از اين رو، انتقال اين بودجه نه تنها غيرقانوني بلكه دخل و تصرف در بيت المال است و چه بسا در پاره اي موارد به فعاليتهاي شبهه ناك منجر شود.
وي اضافه كرد نزديك به 500 مركز غيردولتي در كشور عهده دار فعاليتهاي زنان سرپرست خانوار هستند كه در اين مراكز حدود 3000 نفر مددكار و مدديار مشغول به كار هستند و در صورت عملي شدن اين طرح،  بيم از بيكاري اين افراد وجود دارد. محمودنژاد اين امر را مغاير با رهنمودهاي مقام معظم رهبري و اصل 44 قانون اساسي ارزيابي كرد.
مدير عامل انجمن حمايت از حقوق معلولين همچنين تصويب اين طرح را باعث تضعيف سازمان بهزيستي و به طبع آن موقعيت معلولين در كشور ارزيابي كرد. وي پيش بيني كرد در صورت تصويب طرح، معلولين خواستار تأسيس وزارت رفاه معلولين مانند كشور افغانستان شوند. وي يادآوري كرد افغانستان از نظر اجتماعي،  اقتصادي، فرهنگي و سياسي تفاوتهاي قابل توجهي با ايران دارد، اما داراي وزارت رفاه معلولين است.
محمودنژاد در پايان اظهار اميدواري كرد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با بررسيهاي دقيق و كارشناسانه،  با اين طرح ناسنجيده مخالفت كنند و نشان دهند مجلس خانه ملت است.

در مراسم افتتاح نخستين مركز دولتي درمان سرپايي اعتياد زنان اعلام شد:
بهره برداري از مركز نگهداري معتادان در شهريار تا پايان سال
ايسنا: نخستين مركز دولتي درمان سرپايي اعتياد زنان (شهيد ذوالفقاري) شامل مركز نگهداري، دارالسلامت، مهد كودك، دارالقرآن و ... صبح ديروز در منطقه 18 تهران افتتاح شد.
محمد نفريه، رئيس سازمان بهزيستي استان تهران در مراسم افتتاح اين مركز با اشاره به اينكه پيرو سفرهاي استاني هيات دولت مقرر شد تا يك مركز درمان اعتياد ويژه زنان در تهران راه اندازي شود، اظهار كرد: سال گذشته 21هزار معتاد در مراكز دولتي و غيردولتي تحت پوشش رفتند كه 5 هزار و 987 نفر آنها كه 176 آنها زن بودند، در مراكز دولتي پذيرش شدند.
وي مركز شهيد ذوالفقاري را بهترين مركز در حوزه درمان اعتياد زنان خواند و اذعان كرد: راه اندازي يك DIC ويژه زنان و يك مركز نگهداري زنان معتاد از ديگر مصوبات هيات دولت بوده است كه در زمينه راه اندازي مركز اول با يكي از پزشكان زن متخصص و در خصوص مركز دوم با مركز تولد دوباره طرف قرارداد شده ايم.
رئيس سازمان بهزيستي استان تهران اذعان كرد: مركز DIC ويژه زنان در تهران و مركز نگهداري معتادان در شهريار تا پايان سال بهره برداري مي شود.
در ادامه مراسم، سعيد صفاتيان، مدير كل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز با اشاره به اينكه افغانستان باشد يا نباشد، با مشكلي تحت عنوان مواد مخدر و روانگردان ها درگير خواهيم بود، گفت: مقابله، پيشگيري و درمان سه راه مبارزه با مواد مخدر در سياست هاي كلان نظام طراحي شده است و با تصويب سياست هاي كلان نظام در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگاه ها به خط مشي ثابتي رسيده اند.
مدير كل درمان و بازتواني ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اختصاص بودجه مناسب به درمان اعتياد در سال جاري اذعان كرد: با توجه به حجم معتادان كشور، افراد تزريقي و جوان بودن جامعه بايد در هر زمينه برنامه خاصي بويژه در حوزه پيشگيري تدوين كرد؛ اگر چه در قانون، اعتياد جرم است؛ اما تلاش داريم نگاه كمك به معتادان را تقويت كنيم.

در 9 ماهه امسال نسبت به سال قبل
ازدواج 3 و طلاق 9 درصد افزايش يافت
گروه اجتماعي- در 9 ماهه سال جاري 583 هزار و 184 فقره ازدواج انجام شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 3 درصد افزايش داشته است.
به گزارش روابط عمومي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور همچنين در همين مدت 65 هزار و 904 فقره طلاق انجام شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 9 درصد افزايش داشته است.
بر اساس گزارش آمار عملكرد و فعاليت هاي 9 ماهه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در اين مدت در ازاي هر 9/8 ازدواج يك طلاق به وقوع پيوسته است.
همچنين بر اساس آمار ارائه شده، مجموع درآمدهاي وصولي سازمان در 9 ماهه سال  جاري 12 درصد كاهش داشته و از 1853 هزار ميليارد و 498 ميليون و 197 هزار و 908 ريال در سال 84 به 1627 هزار ميليارد و 507 ميليون و 666 هزار و 767 ريال رسيده است.
همچنين اين آمار نشان مي دهد كه جمع درآمد املاك در 9 ماهه 1385 مبلغ 219 ميليارد و 507 ميليون و 804 هزار و 62 ريال است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزايش نشان مي دهد.
بر اساس آمار مذكور، جمع درآمدهاي اجرا، فروش اوراق و دفاتر و ثبت شركت ها در 9 ماهه 1385 به ترتيب 32، 59 و 13 درصد افزايش و جمع درآمد دفاتر اسناد رسمي نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد كاهش يافته است.
جمع كل اسناد مالكيت صادره نيز در 9 ماهه 1385 تعداد 978 هزار و 384 فقره و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد 922 هزار و 303 فقره بوده 6 درصد افزايش داشته است.
همچنين تعداد املاك تحديد حدود شده، تفكيك هاي انجام شده و افرازهاي انجام شده در 9 ماهه 1385 به ترتيب يك، 9 و 35 درصد افزايش را نشان مي دهد.
همچنين معاملات انجام شده در دفاتر اسناد رسمي در 9 ماهه 1385 تعداد 10 ميليون و 318 هزار و 826 فقره بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزايش داشته است. پرونده هاي تشكيلي و مختومه شده اجرا در 9 ماهه 1385 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب 8 درصد و 18درصد افزايش داشته است.
شركت هاي ثبت شده در 9 ماهه 1385 تعداد 66 هزار و 201 فقره و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزايش داشته است. بر اساس همين آمار شركت هاي منحله در 9 ماهه 1385 تعداد 3 هزار و 550 فقره و نسبت به 9 ماهه سال قبل 3 درصد كاهش داشته است.
اختراعات ثبت شده و علائم به ثبت رسيده در 9 ماهه 1385 به ترتيب تعداد 3 هزار و 694 و 7 هزار و 556 فقره بوده و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب 63 و يك درصد افزايش داشته است.

اعتبار بخش هاي مختلف امور زنان تجميع مي شود
گروه اجتماعي- مشاور رئيس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: از سال آينده در جهت رسيدگي بيشتر به زنان سرپرست خانوار و اشتغال فارغ التحصيلان زن، اعتبار بخش هاي مختلف تجميع خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مركز امور زنان و خانواده، زهره طبيب زاده در ارتباط مستقيم با زنان استان اردبيل با بيان اين مطلب افزود: مركز امور بانوان به عنوان مركزي ستادي جايگاه مشاوره اي دارد و قادر نيست در بسياري از امور اجرايي دخالت كند و بايد دستگاه هاي اجرايي در كشور با فراجنسي عمل كردن توجه خاص به حل مشكلات زنان داشته باشند.
وي با بيان اين كه در سال آينده اولويت كاري توجه به زنان سرپرست خانوار و اشتغال آنان است تأكيد كرد: هم اكنون 147 هزار زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد و بيش از 55 هزار نفر در پشت نوبت هستند كه تنها با مساعدت دستگاه هاي حمايتي مي توانيم اينها را تحت پوشش قرار دهيم.

از سوي كميته امداد به مناسبت دهه فجر صورت گرفت
واگذاري 5 هزار واحد مسكوني به خانواده هاي بي بضاعت
گروه اجتماعي - كمك به آزادي 850 زنداني نيازمند و واگذاري 5 هزار واحد مسكوني به خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد از برنامه هاي اين نهاد در دهه فجر است.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد، در اين زمينه 320 واحد مسكوني به مدد جويان كميته امداد استان تهران با مشاركت نيكوكاران واگذار گرديد. همچنين صدها طرح خوداشتغالي و خودكفايي مددجويان كميته امداد و تجليل از زنان سرپرست خانوار و مادران نمونه در استان هاي كشور اجرا گرديد.
اين گزارش حاكي است، همزمان با دهه فجر توزيع 9 ميليون كالا برگ ويژه اقشار آسيب پذير در سراسر كشور آغاز شده است. 5/7 ميليون نفر از خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد و ساير نيازمندان مورد شناسايي اين نهاد و 5/1 ميليون نفر از خانواده هاي تحت حمايت سازمان بهزيستي مشمول دريافت اين كالاهاي يارانه اي هستند.
ديگر برنامه كميته امداد، در هفتمين روز از دهه فجر روز پيامبر اعظم، انقلاب اسلامي، عدالت و محروميت زدايي، توزيع پوشاك به 300 هزار خانواده تحت حمايت كميته امداد امام خميني استان تهران و ساير نيازمندان با هزينه اي بالغ بر 30 ميليارد ريال بود. همچنين آغاز توزيع 3 ميليارد و 500 ميليون ريال بن كالا بين خانواده هاي سادات نيازمند استان تهران توسط شهرداري و كميته امداد امام خميني از ديگر اقدامات اين روز است.بنابراين گزارش، مركز تشخيص پزشكي ولي عصر(عج) وابسته به كميته امداد امام خميني از تاريخ 12 لغايت 20 بهمن ماه خدمات تصويربرداري MRI را با 50 درصد تخفيف براي عموم به انجام مي رساند.
براي اولين بار در استان يزد
طرح دادگاه درمان مدار اجرايي  شد

گروه اجتماعي - اجراي طرح دادگاه درمان مدار در محاكم انقلاب سراسر استان يزد آغاز شد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني قوه قضائيه، در جلسه اي كه به همين منظور در دفتر رئيس كل دادگستري استان يزد برگزار شد غلامحسين حيدري با اشاره به اينكه با اجراي طرح دادگاه درمان مدار امكان ترك اعتياد بخشي از معتادين وجود دارد اظهار داشت: مجموعه دادگستري كل استان يزد از اجراي اين طرح در استان استقبال نموده و اميدواريم اجراي اين طرح زمينه بازگشت بسياري از معتادين به كانون گرم جامعه را فراهم آورد.
در اين جلسه سيدمحمود ميرزماني معاون پيشگيري سازمان بهزيستي كشور نيز از اجراي اين طرح براي اولين بار در استان يزد ابراز خشنودي كرد و گفت: اميدواريم اين طرح الگويي براي ساير استان ها در زمينه كاهش اعتياد در جامعه قرار گيرد.
در ابتداي اين جلسه نيز تقديسي، مسئول دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي استان يزد با اشاره به اينكه طرح دادگاه درمان مدار براي اولين بار در كشور در استان يزد اجرا مي گردد گفت: اين طرح با عنوان نمونه از ابتداي سال جاري در دادگستري شهرستان اردكان اجرا گرديد كه حدود 35 تا 40 درصد معتادين موفق به ترك اعتياد شدند.
وي افزود: در اين طرح پس از دستگيري معتاد و صدور حكم توسط دادگاه در صورتي كه متهم بومي بوده و در موقع دستگيري به همراه خويش مواد مخدر نداشته است اعلام مي گردد در صورت تمايل جهت ترك اعتياد خويش مجازات وي به مدت يك يا دو سال به تعليق درخواهد آمد و در صورت بهبودي كامل مجازات وي منتفي خواهد شد.
وي همچنين اظهار داشت: معتاد پس از ابراز تمايل خويش جهت ترك اعتياد به كلينيك درمان ارجاع داده مي شود و كلينيك ماهيانه گزارشي مبني بر بهبودي يا عدم بهبودي به دادگاه ارسال مي نمايد و در صورتي كه ترك اعتياد توأم با موفقيت نباشد وي به دادگاه معرفي مي شود.

بامردم
رانندگان متخلف
بسياري از مشكلات ترافيك تهران علاوه بر تعداد زياد خودروها در مقايسه با ظرفيت محدود خيابان ها و كمبود وسايل نقليه عمومي، رفتار بعضي از رانندگان است كه همه مقررات را زير پا مي گذارند و حقي براي عابر پياده و ديگر خودروها قائل نيستند. برخورد قاطع تر با اين متخلفان براي پيشگيري از تخلفات ضروري است.
شهربانو موسوي داران- تهران
وضعيت بحراني رودخانه ها
با توجه به آلودگي گسترده آب رودخانه ها در استان مازندران، لازم است بپرسيم، سازمان حفاظت محيط زيست براي برخورد قانوني با اين مسئله چه اقدامي به عمل آورده است، چون ادامه وضعيت فعلي، به مرگ اكوسيستم هاي رودخانه اي در اين استان منجر خواهد شد.
هادي جوادي  خواه- نور
يك تجربه مفيد
در هندوستان بسياري از قطعات صنايع بزرگ، به ويژه صنايع الكترونيك، در شهرهاي كوچك و روستاها و توسط ساكنان اين نواحي توليد مي شود تا ضمن ايجاد اشتغال از مهاجرت بي رويه به شهرهاي بزرگ و مسايل و پيامدهاي آن جلوگيري به عمل آيد. در كشور ما نيز به جاي تمركز 50درصد فعاليت هاي اقتصادي در تهران بايد همين روش در پيش گرفته شود تا توازن جمعيتي و تعادل اقتصادي در تمام كشور به وجود آيد.
م. اعظم سلطاني- نيشاپور
سنگفرش پياده رو
براي سنگفرش كردن پياده رو خيابان 64 غربي يوسف آباد مقابل پلاك هاي۱۰ و 12، حدود شش ماه است كه محل، حفاري شده اما به همان صورت رها شده است. اميدواريم اين كار نيمه كاره هرچه زودتر به انجام برسد.
كلهري- تهران
مهم تر از كنكور
با عنايت به مسايل گوناگوني كه براي اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور وجود دارد، از مسئولان مربوطه تقاضا دارم، تلاش هايشان را صرف حل اين مشكلات نمايند، كنكور دانشگاه ها در حال حاضر مسايل خاصي ندارد كه اين همه وقت و انرژي صرف تغييرات آن شود. سه فرزند فارغ التحصيل دانشگاهي در رشته هاي عمران، كشاورزي و برق دارم كه هر سه نياز به كار دارند. فكر مي كنم، اولويت مملكت، قبل از كنكور، تأ مين كار براي همين جوانان باشد.
ن. الف- رشت
قدرداني و انتقاد
در مراجعه به اداره ماليات منطقه غرب تهران واقع در خيابان ستارخان، كارم با سهولت انجام شد كه جاي تشكر دارد. اما در مراجعه بعدي به تأمين اجتماعي منطقه،۱۳ به علت پيدا نشدن مداركم، پاسخ دريافت نكردم و قرار شد 10 روز ديگر مراجعه كنم. من واقعيت را گفتم به اميد روزي كه هيچ مراجعه كننده اي در ادارات معطل نشود.
محمد نيك نام مقدم- تهران
در پي وام ازدواج
براي استفاده از وام ازدواج به بانك  هاي مختلف كرمانشاه مراجعه كردم كه اعلام نمودند دريافت وام ازدواج فقط از طريق صندوق مهر امام رضا(ع) امكان پذير است، به صندوق مذكور نيز مراجعه كردم. گفتند وام تنها به كساني تعلق مي گيرد كه پس از 25/4/85 ازدواج كرده اند. اگر مبناي پرداخت وام به زوج هاي جوان ابتداي سال 1385 قرار بگيرد در زندگي بسياري از جوانان گشايش حاصل خواهد شد.
ايرج همتي- كرمانشاه
تقاضاي آسفالت يك خيابان
بيش از 15 سال است كه ساكن خيابان رودبار شرقي، نرسيده به تقاطع ميرداماد و شريعتي هستم. آسفالت كامل اين خيابان از خواست هاي ديرين ساكنان آن است كه اميدوارم، هر چه زودتر عملي شود.
حسين فرد- تهران
تخلف آشكار رانندگي
استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي، يك تخلف آشكار است كه متأسفانه، رواج يافته و در مواردي باعث حوادث رانندگي ناگوار به ويژه تصادف با عابران پياده مي شود. برخورد قاطع و قانوني با اين قبيل متخلفان ضروري است.
سليم اصغري- گرگان
در انتظار مصوبه دولت
همواره منتظر لطف دولت و تصويب قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق براي بازنشسته ها هستيم. در شرايط كنوني با حقوق هاي 170 هزار توماني، زندگي بر ما بازنشستگان خيلي سخت مي گذرد. لطفاً قبل از پايان سال اين طرح را عملي سازيد.
احمد صالحي زاده- تهران
نقش سرمايه هاي سرگردان در گراني مسكن
@ صاحبان سرمايه هاي سرگردان پس از اين كه بازار خودرو و تلفن همراه با ركود روبه رو شد، به خريد و فروش مسكن روي آورده اند و باعث رشد كاذب قيمت مسكن در اين زمان از سال شده اند. البته اين يكي از دلايل گراني مسكن است نه همه آن. لازم است دولت با تدبيرهاي لازم، سرمايه ها را به بخش توليد سوق دهد تا اين گونه باعث افزايش تورم و هزينه هاي زندگي نشود.
فريبرز خسروخاني- همدان
به خاطر كودكان و كهنسالان و...
يك پل هوايي پررفت و آمد عابر پياده جنب دانشگاه صنعتي شريف در خيابان آزادي وجود دارد كه از چند سال قبل، مسئولان قول برقي كردن پله هاي آن  را داده بودند كه تاكنون عملي نشده است. اجراي اين طرح امكان رفت و آمد از پل را براي عابران كهنسال، بيماران و خردسالان فراهم مي كند.
مهدي اميري- تهران
تعرفه هاي بيمه و هزينه سنگين درمان
بيمه هاي درماني از نيازهاي ضروري جامعه ماست اما متأسفانه تعرفه هاي بيمه در مقايسه با هزينه  هاي سرسام آور پزشكي و درمان، جوابگوي نياز بيماران نيست و بايد براي تأمين نياز بيمه شدگان اقدام اساسي شود.
ش. سيد حسيني- برازجان
يارانه مسكن
از كارمندان آموزش و پرورش تهران هستم، يارانه مسكن ما از سال 83 تاكنون پرداخت نشده است، در صورتي كه همه كاركنان ستادي آموزش و پرورش اين يارانه را دريافت كرده اند. لطفاً عدالت را در مورد كادرهاي آموزشي هم رعايت كنند.
ميرزايي- تهران
توسعه بي رويه كرج
@ طرح جامع شهرستان كرج- كه همچنان بي رويه توسعه مي يابد- در چه زماني تهيه مي شود و به اجرا درمي آيد. با ادامه وضعيت فعلي، كرج از كلان شهرهاي پرجمعيت خواهد بود كه با مشكلات پيش بيني نشده اي روبه رو مي گردد.
گيو فرزين- كرج
بلوك هاي مفيد و بلوك هاي غيرمفيد!
در اطراف حسينيه ارشاد در خيابان شريعتي بلوك هايي در وسط خيابان قرار داده اند كه موجب انتخاب راحت مسير براي خودروها مي شود و بلوك هايي نيز در روبه روي خيابان قبا قرار داده شده كه باعث خلوتي اين خيابان و رواني ترافيك اين خيابان شده است، كه اين اقدام شهرداري قابل تقدير است. اما بلوك هايي كه در وسط خيابان شهيد ناطق نوري (زمرد) گذاشته شده چندان مفيد واقع نشده و گاهي باعث دشواري آمد و شد خودروها نيز مي شود.
حسين كاشاني- تهران
واردات و مشاغل
@ واردات كالاهاي خارجي به صورت حساب نشده ، بسياري از مشاغل را كه متكي به توليدات داخلي است از بين مي برد. اميد است به اين مسئله عنايت كافي مبذول گردد.
هوشنگ. ط- سمنان
بهسازي پياده روها با كيفيت بهتر
@ در خصوص انجام عمليات بهسازي پياده روهاي خيابان ولي عصر حد فاصل چهار راه تا ميدان ولي عصر مشاهده مي گردد كه اجراي كار از كيفيت لازم برخوردار نيست، به طوري كه سطح نهايي پياده رو ناهموار است. با توجه به قدمت تاريخي خيابان ولي عصر كه يكي از زيباترين و مهم ترين خيابان هاي تهران مي باشد و همچنين هدف شهرداري از اجراي اين كار كه قطعاً هزينه هاي زيادي را دربرداشته، ضروري است مجريان مربوطه دقت و كنترل به خرج دهند تا كيفيت مطلوب حاصل گردد.
پژمان كامفر (مهندس ناظر نقشه بردار)- تهران

روز گذشته صورت گرفت
تجمع مدافعان ميراث فرهنگي مقابل وزارت نيرو
گروه اجتماعي - در پي صدور مجوز سازمان ميراث فرهنگي براي آبگيري سد سيوند در محوطه باستاني تنگه بلاغي، جمعي از مدافعان ميراث فرهنگي و دوستداران محيط زيست با عنوان ما نگران از دست رفتن سرمايه هاي فرهنگي و طبيعي كشوريم در يك تجمع اعتراض آميز شركت كردند.
ايرنا: جمعي از مدافعان ميراث فرهنگي و دوستداران محيط زيست صبح ديروز مقابل ساختمان وزارت نيرو در تهران تجمع اعتراض آميز برپا كردند.
علت برپايي اين تجمع، صدور مجوز از سوي سازمان ميراث فرهنگي براي آبگيري سد سيوند در استان فارس اعلام شده است، ولي تجمع كنندگان در پلاكاردهايي كه حمل مي كردند، خواسته هايي فراتر از اين موضوع داشتند. ما نگران از دست رفتن سرمايه هاي فرهنگي و طبيعي كشوريم عنوان نامه اي سرگشاده خطاب به وزيران نيرو و جهاد كشاورزي و رؤساي سازمان هاي ميراث فرهنگي و محيط زيست بود كه در اين تجمع پخش شد. در اين نامه آمده است به نظر ما با آبگيري سد سيوند كه در محوطه باستاني تنگه بلاغي ساخته شده، حدود يكصد محل باستاني كه در بردارنده آثاري از دوران غارنشيني تا دوران هخامنشي است، براي هميشه نابود مي شود. در اين نوشته مطرح شده كه به علت فاصله پنج كيلومتري درياچه سد سيوند با آرامگاه كوروش، رطوبت سد ممكن است سبب آسيب ديدگي اين آرامگاه شود. مدافعان ميراث فرهنگي معتقدند محوطه باستاني تپه مهرعلي فارس در استان فارس با 7هزار سال سابقه، با آبگيري سد ملاصدرا در آبان ماه امسال به زير آب رفت و عمليات ساخت سد شهدا روي رودخانه مارون نيز آسيب زيادي به محدوده  شهر باستاني ارجان مربوط به دوره عيلامي وارد ساخته است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |