پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
برگزاري نشست مكه
رهبران فلسطين: با بشارت توافق بر مي گرديم
013488.jpg
ايسنا: خالد مشعل، محمود عباس و اسماعيل هنيه در نشست مكه تاكيد كردند، اين نشست را زماني ترك خواهند كرد كه به توافق نهايي دست يابند.
محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ابتداي اين نشست سه جانبه كه با حضور خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس و اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين برگزار شد، تاكيد كرد: دستيابي به توافق درست در زماني كه با تهديدات اسراييل عليه مسجدالاقصي روبروييم، بسيار مهم است. چه بسا اين تلاش ها با هدف ايجاد شكست در توافق دوجانبه صورت مي گيرد.
خالد مشعل نيز اظهار داشت: ما به خاطر ملتي كه سال هاي سال از دست اشغالگران و تجاوزات آنان با رنج و سختي روبرو بوده است، در اين مكان مقدس گرد هم آمديم تا ثابت كنيم كه اجازه نمي دهيم مشكلات ملت فلسطين افزايش يابد.
وي ضمن محكوم كردن تجاوزات نيروهاي رژيم صهيونيستي عليه مسجد الاقصي و تخريب آن اعلام كرد: ما به عربستان آمده ايم تا به حرمت خو ن هاي ريخته شده به احياي حقوق ملت رنجديده فلسطين بپردازيم.
خالد مشعل اظهار داشت: ما چاره اي به جز توافق نداريم چرا كه ما تنها با يك جبهه روبروييم و آن جبهه اشغالگراني است كه از سال هاي سال فلسطيني ها را هدف قرار داده اند.
رئيس دفتر سياسي حماس گفت: ما چيز غير ممكني نمي خواهيم بلكه خواهان بازگرداندن حقوق مشروع فلسطيني ها به آنها هستيم و اين كار سختي نيست.
اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين نيز اظهار داشت: با توجه به اقداماتي كه اسراييلي ها عليه ملت فلسطين صورت مي دهند ما بايد از هر فرصتي براي برقراري وحدت ميان فلسطيني ها استفاده كنيم. وي ضمن قدرداني از طرح پادشاه عربستان و فراهم كردن فرصتي براي دستيابي به توافق ميان فلسطيني ها اعلام كرد: مسئله فلسطين قابل توجه جهان عرب و اسلام است و اين نشست صفحه جديدي در روابط گروه هاي فلسطيني ايجاد خواهد كرد.
هنيه اعلام كرد: با توجه به مكاني كه در آن هستيم يعني مكه و با توجه به ماهي كه در آن قرار داريم يعني ماه محرم بايد بدانيم كه اين جايگاه و اين زمان دال بر حفظ وحدت امت اسلامي و تحكيم اين وحدت است.
نخست وزير فلسطين تاكيد كرد: ما تنها در صورتي به فلسطين باز مي گرديم كه به فلسطيني ها بشارت دهيم توافقي واقعي ميان گروه هاي فلسطيني ايجاد شده است.
وي اظهار داشت: اين توافق بايد توافقي كامل و همه جانبه باشد، نه توافقي جزئي كه تنها براي مدتي خشونت ها را خاموش كند و دوباره شروع شود، به طوري كه بايد بر اساس اين توافق ديگر هيچ خشونتي در فلسطين شاهد نباشيم. هيچ يك از مسئولان عربستاني در اين نشست حضور نداشتند.
پيش از اين پادشاه عربستان در ديدار با رهبران فلسطيني كه به منظور شركت در نشست حل اختلافاتشان راهي اين كشور شده اند، بر امكان تحقق صلح ميان آنها تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري كويت، ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان، در ديدار با خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس در دمشق و اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين تاكيد كرد:  در صورتي كه اهداف هر دو طرف صادقانه باشد، صلح و آشتي ميان رهبران فلسطيني ها محقق مي شود.
دبيرخانه اتحاديه بين المللي سازمانهاي غير دولتي مدافع حقوق ملت فلسطين طي بيانيه اي تجاوز رژيم صهيونيستي به حريم مسجد الاقصي و تخريب برخي ابنيه تاريخي اين مكان مقدس را محكوم كرد.

بررسي اوضاع افغانستان در نشست 2 روزه  وزيران دفاع ناتو
گروه بين الملل - وزيران دفاع ناتو در نشست  دو روزه در اسپانيا در تلاش هستند تا استراتژي نظامي خود را در افغانستان هماهنگ كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در نشست غير رسمي و دو روزه  سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در سويل اسپانيا كه از امروز آغاز مي شود، آمريكا به هم پيمانان خود در ناتو فشار خواهد آورد تا نيروها و منابع بيشتري را با توجه به حملات جديد نيروهاي طالبان كه در بهار آينده پيش بيني شده است، به افغانستان بفرستند.
واشنگتن قول داده است كه  ۱۰‎/۶ ميليارد دلار ديگر در افغانستان هزينه كند و ظرف چهار ماه آينده  ۳ هزار نيروي آمريكايي به اين كشور اعزام كند.
در همين حال، يك مقام رسمي اعلام كرد كه ژنرال آمريكايي فرمانده جديد سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در افغانستان، به روساي دفاع كشورهاي عضو ناتو فشار خواهد آورد تا اين مقامات نهايت تلاش خود را براي اعزام نيرو به افغانستان انجام دهند.
ناتو در حال حاضر رهبري  ۳۵ هزار نيروي ايساف (نيروهاي بين المللي كمك به برقراري امنيت) را در افغانستان برعهده دارد.
به گزارش روزنامه فايننشال تايمز يكي از مقامات ناتو به اين روزنامه انگليسي گفت: در اين همايش پيشنهادهايي براي نحوه اجراي عمليات وسيع ناتو مورد ارزيابي و تحليل قرار خواهد گرفت.
دولت آلمان نيز قرار است چند فروند از هواپيماهاي تورنادو خود را پس از تاييد مجلس آلمان به منظور پشتيباني نيروهاي ناتو در مزار شريف در شمال افغانستان، به اين كشور بفرستد.

هشدار فرماندهان ارتش درباره شكست استراتژي جديد بوش
مهر: فرماندهان ارشد ارتش آمريكا به رئيس جمهور و وزير دفاع اين كشور اعلام كردند كه در صورت عدم مشاركت مردم عراق در امر بازسازي و برقراري امنيت، استراتژي جديد بوش در عراق قطعاً با شكست روبه رو مي شود.
روزنامه نيويورك تايمز، تيتر اول شماره ديروز خود را به درج خبري مبني بر افزايش انتقادها از بوش از سوي فرماندهان ارتش در رابطه با استراتژي جديد آمريكا در عراق اختصاص داده است.
بر اساس اين خبر، فرماندهان ارتش از بوش و گيتس خواسته اند زمينه هاي حضور بيشتر عراقي ها در امور جاري اين كشور را فراهم كنند؛ در غير اين صورت استراتژي جديد رئيس جمهور آمريكا كارآيي چنداني در عراق نخواهد داشت.
از سوي ديگر خبر مي رسد انتقادها از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا نيز درباره اقدامات امنيتي در عراق افزايش يافته است، به طوري كه فرماندهان ارتش در اعتراض به رايس عنوان كرده اند: با به كارگيري استراتژي جديد در عراق فقط 350 شغل جديد امنيتي در عراق ايجاد مي شود كه اين ميزان فرصت شغلي با توجه به حجم انبوه افراد بيكار در عراق آمار بسيار ضعيفي است.
بر اساس گزارش نيويورك تايمز، فرماندهان ارتش آمريكا بارها اين نكته را عنوان كرده اند كه فقط با افزايش نيرو نمي توان امنيت را در عراق برقرار كرد و اين امر نيازمند حضور مردم و گروههاي عراقي در امور جاري عراق از قبيل بازسازي كشور است.
بر همين اساس در گذشته نيز برخي مقامهاي آمريكايي اعلام كرده بودند كه يكي از راههاي كاهش ناامني ها در عراق اشتغال زايي در اين كشور است.

نگاه
كنفرانس امنيتي مونيخ
در حكم اجلاس اقتصادي داووس
عزيز شاه محمدي
كنفرانس امنيتي مونيخ در سال 1962 تأسيس شده است. اين كنفرانس اساساً براي هماهنگي امنيتي و سياسي ميان آمريكا و اروپا برگزار مي شود. در 44 سال اخير اين كنفرانس فقط دو مدير داشته است. مدير فعلي كنفرانس مونيخ مشاور سياسي و امنيتي هلموت كهل صدراعظم اسبق آلمان بوده است. از دوره صدراعظمي گرهارد شرودر دعوت از كشورهاي غيرعضو Nato نيز صورت مي گيرد. دعوت شدگان معمولاً مقامات امنيتي، نظاميان، اعضاي پارلمان، وزيران و شخصيت هاي دولتي و كارشناسان امنيتي هستند. مقامات و چهره هاي اقتصادي نيز در سال هاي اخير به كنفرانس مونيخ دعوت مي شوند. به قول مدير كنفرانس اعتبار كنفرانس مونيخ به حضور قوي شركت كنندگان آمريكايي بستگي دارد.
در سال 2007 اتحاديه اروپا پنجاهمين سالگرد تولد خود را جشن مي گيرد. براي آلمان كه در زمره بنيانگذاران اتحاديه اروپا بوده و تا خرداد 1386 رئيس دوره اي اتحاديه اروپا خواهد بود، تقارن اين پنجاه سالگي فرخنده است. مضافاً اين كه آلمان در سال 2007 پس از روسيه رياست گروه هشت را نيز برعهده خواهد گرفت. كنفرانس مونيخ در حالي برگزار مي شود كه آمريكا در عراق و ناتو در افغانستان در رسيدن به اهداف شان ناكام بوده اند. اين در حالي است كه در اجلاس سران ناتو در ريگا در لتوني كشورهاي عضو از يك طرف مسئوليت جهاني امنيتي براي ناتو تصويب كردند ولي از طرف ديگر با درخواست ناتو براي اعزام نيروي بيشتر به افغانستان مخالفت كردند. گرچه آنگلا مركل دو روز پيش بر نقش بيشتر سازمان ملل در مناقشات بين المللي تأكيد كرد اما اروپا و آمريكا، آشكارا بر ناتو سرمايه گذاري بيشتري مي كنند. قرار است كشورهاي استراليا، ژاپن و زلاندنو نيز نوعي همكاري امنيتي را با ناتو شروع كنند. ناتو با كويت قرارداد امنيتي امضا كرده است و مشابه اين قرارداد نيز به زودي با قطر امضا خواهد شد. اخيراً نيز در رياض پايتخت عربستان سعودي كنفرانس امنيتي و مشورتي ناتو برگزار شد. مسئوليت ناتو در عراق فعلاً در حد آموزش نظامي نيروهاي عراقي است.
بعد از اقدام يكجانبه آمريكا در حمله به عراق و مخالفت آلمان و فرانسه با آن، روابط واشنگتن و اروپا گرماي چنداني نداشت. لذا جريان كنفرانس مونيخ در سال گذشته بيشتر جلسه آشتي كنان ميان اروپا و آمريكا بود. البته از نقش مركل در اين ميان نبايد گذشت. فرانسه به دليل در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري و انگليس به دليل انواع مشكلات و رسوايي هاي توني بلر فعلاً در جريان مسائل حاد سياسي منطقه خاورميانه نيست اما آلمان (مركل صدراعظم آلمان) فارغ از اين مسائل عملاً پا در جاي پاي انگليس گذاشته است. مركل از اول آذر سال 84 كه به قدرت رسيده است در جانبداري از آمريكا گوي سبقت را از ساير اروپاييان ربوده است. وي در اين مدت كلمه اي در انتقاد از سياست بوش در خاورميانه به زبان نرانده است.

روسيه خواهان انعقاد پيماني درباره استقرار سپر موشكي آمريكا در اروپا است
مهر: يك مقام ارشد وزارت امور خارجه روسيه شب گذشته اعلام كرد كه روسيه بر آمريكا فشار خواهد آورد تا قرارداد صلحي در صورت عملي شدن طرحهاي استقرار سپر موشكي آمريكا در اروپاي مركزي منعقد شود .
الكساندر كارامارنكو درگفتگو با خبرگزاري اينترفكس گفت : در مقابل موضوع استقرار يك سيستم دفاع ضد موشكي آمريكا، روسيه قصد دارد انجام گفتگو درباره توافقنامه اي را كه از نظر حقوقي لازم الاجراست، دنبال كند كه در زمينه تضمين پتانسيلهاي نظامي هر طرف است كه بر ديگري هدايت نشود.
وي افزود: روسيه خواهان بررسي پيامدهاي بي ثبات كننده ايجاد سيستم ضد موشكي در جهان از جمله نصب آن در اروپا است.

كوتاه از جهان سياست
كنفرانس امنيتي مونيخ فردا برگزار مي شود
گروه  بين الملل- چهل و سومين كنفرانس امنيتي مونيخ از 20 تا 22 بهمن برگزار مي شود. در اين كنفرانس 250 نفر از 40 كشور جهان شركت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر چهل و سومين كنفرانس مونيخ در حالي با شعار در بحران هاي جهاني، مسئوليت جهاني، كار خود را آغاز مي كند كه سياستمداران فعال در زمينه مسائل امنيتي و دفاعي در آن حضور پيدا مي كنند، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، دبيركل ناتو، وزير دفاع آمريكا، صدر اعظم آلمان و علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در كنفرانس مونيخ شركت خواهند كرد.

كشورها و شركت هاي غربي در گسترش سلاح هاي هسته اي دست دارند
واحد مركزي خبر: دولت پاكستان برخي كشورها و شركت هاي غربي را به دست  داشتن در گسترش سلاح هاي هسته اي متهم كرد.
روزنامه اردو زبان جنگ به نقل از سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان نوشت: پاكستان هيچ گاه در گسترش سلاح هاي هسته اي در جهان نقش نداشته است، بلكه برخي شركت ها و كشورهاي غربي در اين باره دست دارند.خانم تسنيم اسلم به خبرنگاران گفت: پاكستان به تعهدات خود براي توليد نكردن سلاح هاي هسته اي در جهان كاملاً واقف است. وي با اشاره به تلاش پاكستان براي تشكيل گروه كشورهاي همسو با صلح خاورميانه گفت: دولت پاكستان تصميم دارد به منظور حل مسئله فلسطين اشغالي و عراق با كشورهايي اسلامي كه خواهان ايجاد ثبات و امنيت در منطقه هستند، مشورت و رايزني كند.

هشدار تركيه به آمريكا در صورت تصويب قطعنامه اي درباره نسل كشي ارامنه
واحد مركزي خبر: وزير امور خارجه تركيه هشدار داد: تصويب پيش نويس قطعنامه اي درباره نسل كشي ارامنه در كنگره آمريكا، روابط 2 كشور را مختل مي كند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، در حالي كه دولت جرج بوش اعلام كرده است تلاش مي كند اعضاي كنگره آمريكا را متقاعد كند از تصويب اين قطعنامه صرف نظر كنند، عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه گفت:  آمريكا نبايد وارد ماجراي نسل كشي ارامنه شود.
وي پس از گفت و گو با مسئولان بلندپايه آمريكا در واشنگتن گفت: اين مساله روابط تركيه و آمريكا را با خطر جدي مواجه مي كند.دولت بوش هم از تصويب اين قطعنامه بيم دارد و تاكنون با تلاش هاي اعضاي كنگره براي به رسميت شناختن كشتار ارامنه به عنوان نسل كشي مخالفت كرده است.
مهرماه گذشته كه مجمع ملي فرانسه قانوني را درباره به رسميت شناختن نسل كشي ارامنه تصويب كرد، يكي از مسئولان ارشد ارتش تركيه تعليق روابط نظامي با اين كشور را اعلام كرد.

پنتاگون مركز فرماندهي نظامي تازه اي در آفريقا
ايجاد مي كند
گروه بين الملل- رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا در كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا اعلا كرد كه رئيس جمهوري آمريكا تصميم گرفته است فرماندهي جديدي را جايگزين فرماندهي پيشين به جاي مانده از جنگ سرد در افريقا كند.
به گفته وي، اين فرماندهي بر امنيت، همكاري و حمايت دفاعي از ماموريت هاي نظامي وغير نظامي در آفريقا متمركز است.
به گزارش خبر گزاري فرانسه،جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در بيانيه اي اعلام كرد: اين فرماندهي جديد همكاري امنيتي ما با كشورهاي آفريقايي را مستحكم تر خواهد كرد و براساس اين فرماندهي شرايطي جديد براي تقويت توانايي هاي نظامي شركاي ما در آفريقا ايجاد مي شود.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |