پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۲ - Feb 8, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه فردا را از عمر خويش شمارد، مرگ را خوب نشناخته است.

نهج الفصاحه، حديث 2966
امروز با حافظ
خداوندا مرا آن ده كه آن به
وصال او ز عمر جاودان به
بود خاكش زخون ارغوان به
گلي كان پايمال سرو ما گشت
آب و هوا
013491.jpg

عكس روز
013494.jpg
عكس: خبرگزاري فرانسه‎/ آدرين دنيس
تيم ملي پرتغال بامداد چهارشنبه با نتيجه 2 بر صفر برزيل را در يك ديدار دوستانه كه در شهر لندن برگزار شد شكست داد. فرد (بازيكن سمت راست) از برزيل تسليم حركت خشن هوگو ويانا از پرتغال شده است.

درشهر چه خبر
مكالمات كرجي ها
از اين پس خانواده هاي كرجي با تماس با شماره تلفن 1818 مي توانند از ريز مكالمات و صورتحساب تلفن ثابت خود و احياناً ميزان مكالمات اعضاي پر چانه خانواده مطلع شوند. همزمان با ايام الله دهه مبارك فجر سيستم گوياي ريزمكالمات و صورتحساب تلفن مشتركان در اين منطقه راه اندازي شد. اين سيستم با هدف خدمت  رساني به تمامي مشتركان تلفن ثابت ايجاد شده است . ريز مكالمات از طريق سيستم شنيداري يا نمابر براي مشتركان قابل دريافت است. شهروندان كرجي براي استفاده از اين خدمات بايد ابتدا به مراكز مخابراتي منطقه مراجعه و يك رمز 5 رقمي دريافت كنند. در حال حاضر مخابرات منطقه كرج حدود 750 هزار مشترك دارد.

نمايشگاه اسباب بازي
نخستين نمايشگاه اسباب بازي بومي و محلي استان هرمزگان در بندرعباس افتتاح شد. در اين نمايشگاه هنرمندان ده ها نوع از اسباب بازي هاي بومي و محلي متعلق به اين استان را تهيه و مسئولان آنها را در معرض ديد عموم قرار داده اند. هدف از برگزاري اين نمايشگاه احياي اسباب بازي هايي است كه نسل هاي گذشته وقت خودشان را صرف بازي با آنها مي كرده  اند. نخستين نمايشگاه اسباب بازي هاي بومي و محلي هرمزگان تا سه شنبه 24بهمن ماه در محل مركز شماره 3 كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهر بندرعباس ادامه خواهد داشت. در اطلاعيه منتشره كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان آمده است اين مركز درحال حاضر داراي 5 هزار عضو است كه زير نظر 57 مربي فعاليت دارند. تعداد كتاب هاي موجود در كتابخانه هاي مراكز يازده گانه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هرمزگان نيز 70 هزار جلد عنوان شده است.

ماهيگيري و كوهنوردي
ممنوع
رئيس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استان مازندران كوهنوردان را از صعود به ارتفاعات برفگير و صيادان را براي ماهيگيري در درياي خزر برحذر داشت. بهزاد پورمحمد گفت: بر اساس گزارش هواشناسي از اواخر امروز هواي استان مازندران همراه با بارش رگبار، طوفان و در ارتفاعات با بارش برف و كولاك همراه خواهد بود. همچنين دريا نيز مواج است. وي با بيان اينكه احتمال ريزش بهمن و كولاك در مناطق كوهستاني وجود دارد، ادامه داد: گروه هاي كوهنوردي استان و ساير مناطق كشور كه قصد كوهنوردي و صعود به ارتفاعات برفگير مازندران را دارند، از سفر به اين مناطق خودداري كنند. اين  ستاد همچنين از ساكنين مناطق سيل گير خواست تا نكات ايمني را رعايت و آمادگي لازم را براي مقابله داشته باشند. آمادگي نيروهاي امدادي و همكاري با آنان از ديگر نكات مورد توجه ستاد حوادث غيرمترقبه مازندران در روزهاي آينده است. همچنين افزايش بارش برف و وزش باد در استان هاي كهگيلويه و بويراحمد، لرستان، كردستان، كرمانشاه، شرق خوزستان، غرب فارس، غرب اصفهان، جنوب آذربايجان غربي و گيلان پيش بيني مي شود.

اكو توريسم يزد
۳۲ منطقه اكوتوريسم و 18 روستاي نمونه گردشگري در استان يزد شناسايي شده اند. در استان يزد، 6 هزارو 500 اثر تاريخي و فرهنگي شناسايي شده كه بيش از يكهزار مورد آن در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است. اين استان، همه ساله در تعطيلات نوروزي، پذيراي صدها هزار نفر از مسافران و گردشگران داخلي و خارجي است. همچنين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد اعلام كرد: نخستين انجمن صنفي راهنمايان گردشگري استان يزد در آستانه سال نو، فعاليت خود را آغاز كرد. نظارت بر توانمندي هاي راهنمايان تور و رتبه بندي آنها از جمله اهداف تأسيس اين انجمن است.

تقويت مخابراتي
به منظور تقويت شبكه كابل عمليات كابل برگردان در مراكز مخابرات شهيد حق شناس، يزدان پناه، ملت و غريبي آغاز  شد. با اجراي عمليات كابل برگردان در مركز مخابرات شهيد حق شناس پيش شماره هاي 4470 تا 4472، در مركز مخابرات يزدان پناه پيش شماره هاي 4480 تا 4484، در مركز مخابرات ملت پيش شماره هاي 3390 تا 3396، 331 و 3397 و در مركز مخابرات شهيد غريبي نيز پيش شماره هاي 2220 تا 2224، 2267، 2268 به مدت 48 ساعت با اختلال همراه است.

بازار
سوسيس و كالباس گران
013443.jpg
كارشناسان همواره مصرف كمتر سوسيس و كالباس را توصيه مي كنند. در حال حاضر سرانه مصرف سوسيس و كالباس در ايران 4 كيلو گرم در مقابل سرانه 60 كيلويي اروپايي هاست.
با اين حال قيمت اين محصولات در يك سال گذشته بين 10تا 31 درصد رشد داشته است . گويا گراني مواد اوليه به ويژه گوشت موجبات اين رشد قيمت را فراهم آورده است. از سوي ديگر زندگي ماشيني و سرعت سر سام آور آن، فست فود  ها را آسان ترين گزينه قابل دسترس شاغلان قرار داده است .هم اكنون بر اساس آمارهاي  موجود، تعداد اغذيه فروشي هاي داراي مجوز در شهر تهران بالغ بر 3 هزار باب است كه اگر به اين تعداد، اغذيه فروشي هاي فاقد مجوز را بيفزاييم، تعداد آنها بالغ بر 4 هزار باب خواهد شد.
با توجه به گراني گوشت، فرآورده هايي مانند سوسيس و كالباس كه ارزان تر از گوشت هستند در فهرست خريد دهك هاي پايين جامعه جايگاه ويژه اي دارد لذا نظارت بر كيفيت توليد اين مواد غذايي ضروري است.

سكه، طلا و ارز
013446.jpg

ببخشيد؛ الان چكار مي كنيد؟
013506.jpg
ميكائيل شهرستاني
تمرين در دفتر كار
قصد دارم نمايش برادران كارامازوف را براي اجرا در مجموعه تئاترشهر آماده كنم. نمايش برادران كارامازوف را بر اساس رمان مشهور داستايفسكي روي صحنه مي برم. اصغر همت، اسماعيل بختياري، علي ميلاني، صنم صالحي، رضا افشار، محمد رضا علي اكبري، محمد حسن عشقيان وبهناز بستان دوست بازيگران نمايش برادران كارامازوف هستند. در اين نمايش علاوه بر گروهي كه همواره با آن ها همكاري دارم، تعدادي از بازيگران با تجربه تر نيز حضور دارند كه از آن ميان مي توانم به مصطفي عبداللهي، علي ميلاني، اسماعيل بختياري و مينو زاهدي اشاره كنم . به احتمال زياد اين نمايش بعد از تعميرات تئاتر شهر، در سال جديد در تالار قشقايي يا چهارسو روي صحنه مي رود و اميدوارم از اولين گروه هايي باشم كه در سال جديد اجرا دارند.
013500.jpg
ضياءالدين دري
من و ديورا
با گذشت 7 ماه از تصوير برداري سريال كلاه پهلوي همچنان تا بيش از يك سال ديگر درگير تصوير برداري اين سريال خواهيم بود. كلاه پهلوي به تهيه كنندگي محمد رضا تخت كشيان در 30 قسمت
۵۰ دقيقه اي براي گروه فيلم و سريال شبكه اول ساخته مي شود. در اين مجموعه تلويزيوني بخشي از تاريخ معاصر ايران و مساله كشف حجاب در زمان رضاخان پهلوي به نمايش در مي آيد. كلاه پهلوي داستان جواني به نام فرخ را روايت
مي كند كه پس از ادامه تحصيل در فرانسه به ايران مي آيد و در شهري كوچك فرماندار مي شود. در همين زمان فرمان كشف حجاب از سوي رضاخان صادر مي شود و او موظف به اجراي اين فرمان است اما... غير از اين امسال با فيلم من و ديورا در بخش مهمان جشنواره فجر نيز حضور دارم.
013497.jpg
پوران درخشنده
ترديد در بچه هاي ابدي
با بچه هاي ابدي در بخش رقابتي جشنواره  فيلم فجر حضور دارم. بچه هاي ابدي درباره  دختري به نام نگار است كه در آستانه ازدواج با سعيد متوجه مي شود كه او تعهدي در زندگي اش دارد كه نمي تواند آن را به خاطر ازدواج ناديده بگيرد. نگار دچار ترديد مي شود كه آيا به سعيد حق دهد و آينده زندگي مشتركشان را با نفر سوم تقسيم كند يا . . . در اين فيلم شهاب حسيني، الهام حميدي، هادي مرزبان، آهو خردمند، پانته آ بهرام، مهدي ميامي به ايفاي نقش مي پردازند. حسين جعفريان مدير فيلمبرداري ، داوود يوسفيان تدوين كننده، كامبيز روشن روان سازنده موسيقي متن، مهري شيرازي چهره پرداز، يدالله نجفي صدا بردار، امير حسين قاسمي صداگذار و بهزاد كزازي طراح صحنه و لباس اين فيلم هستند. اين فيلم را تقديم مي كنم به همه كساني كه كفش  كودكي  شان هنوز اندازه پايشان است .
013503.jpg
عادل بزدوده
چه خبر در كانون
چي شده چه خبر  را اسفند ماه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان روي صحنه مي برم . هم اكنون مشغول ضبط موسيقي و صداهاي نمايش هستيم و اميدواريم با طي شدن مراحل آماده سازي،  نمايش تا اوايل اسفند ماه آماده  اجرا شود. نمايش چي شده چه خبر درباره  يك اتفاق در يك سرزمين است ، كه در آن صداهايي عجيب باعث ترس و وحشت مردم مي شود و آنها از آن جا مي روند، اما چند سال بعد دوباره همين صداها شنيده مي شود و اين بار مردم تصميم مي گيرند ايستادگي كنند و … اين نمايش با استفاده از عروسكهاي ميله اي و سايه اي اجرا مي شود و زهرا جعفري در ساخت عروسكها، مرا همراهي مي كند. همچنين مرتضي سعيديان، حسين زينالي همراه با يك گروه جوان، مرا در عروسك  گرداني اين نمايش همراهي مي كنند.

نظر شما
محله گرايي
013440.jpg
پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري در تاريخ 24 تا 28 دي ماه سال جاري اقدام به اجراي يك نظر سنجي تلفني در باره محله ها و محله گرايي در تهران كردند. در اين  نظر سنجي             به طور تصادفي با 1168 نفر از مردم تهران تماس گرفته شد. نتايج اين نظر سنجي نشان مي دهد كه اكثريت پاسخگويان (75 درصد) خود را متعلق به محله اي خاصي مي دانند. مهمترين معيار هم محله اي بودن از نظر پاسخگويان عبارت است از: سابقه سكونت در يك محله و تعلق خاطر به آن (21درصد)، نزديكي فرهنگي (15درصد)، صميميت (14درصد) و وضعيت اقتصادي(11درصد).
۲۹درصد از پاسخگويان كنجكاوي افراد محله در زندگي يكديگر را از معايب احتمالي محلي گرايي مي دانند. باوجود اين، اكثريت پاسخگويان محاسن قابل توجهي براي تقويت محله گرايي ذكر كرده اند كه در نمودار نشان داده شده است. اين نظرسنجي ها ادامه دارد.
ممكن است در روزهاي آينده، پژوهشگران مركز مطالعات و تحقيقات رسانه اي همشهري، با تلفن شما هم تماس بگيرند.

چشم انتظار
سيد مهدي شجاعي
زين سان كه پاي عزم تو در خواب رفته است
بسيار مشكل است به منزل رسيدنت
در جاي جاي جاده پرپيچ و تابي كه نامش زندگي است، دسته ها و گروه هاي مختلف، از هر ايل و قبيله و حزب و تيره و طايفه اي، نشانه اي گذاشته اند. علمي برافراشته  اند، پرچمي به دست گرفته اند، حدود و ثغوري رسم كرده اند و دكان و دستگاهي به هم زده اند. هر كدام از اين احزاب، چنين گمان يا وانمود مي كنندكه خود حقيقت محض اند و ديگران - همه ديگران - باطل مطلق.
اينان مصداقي بارز و روشن و تمام عيارند. براي آيه: كلُ حزب بما لديهم فرحون۱
هر كدام از اين جماعات مختلف و گوناگون، كل خلايق را به دو دسته خودي و غيرخودي تقسيم كرده اند و هر كس را در خيام خود نديده اند، لاجرم نامش را در فهرست دشمنان خدا و پيامبر و مردم جا داده اند.
اينان از حديث: الطرق الي الله بعدد انفاس الخلائق۲ چنين فهميده اند كه تنها از يك مسير به خدا مي توان رسيد و آن همان مسيري است كه خود راهبري مي كنند. اگر تقسيم كار به اين قبايل سپرده شود، عاجزترين و نالايق ترين فرد خود را به شايسته ترين انسان غيرخودي ترجيح مي دهند. اگر در جايگاه قضاوت بنشينند، هر منكري از اعضاي قبيله خود را معروف مي بينند و سهو و صغيره مي شمرند و اعمال معروف و مباح ديگران را ذنب لا يغفر تلقي مي كنند.
اين احزاب و طوايف و قبايل، چنين نيست كه چشم انتظار آمدن موعود نباشند بلكه به عكس، بسيار دم از انتظار مي زنند و در فراق موعود مويه مي كنند. اما... اما موعود را هم موجودي قابل ارزيابي و گزينش مي بينند و آن موعودي را مي پذيرند كه آنان را بپذيرد و بر تفكر و تحزبشان صحه بگذارد.
ناگفته پيداست كه بر اين جنس از چشم و نگاه و بر اين قاب ميان تهي، نام انتظار نمي توان نهاد. انتظار اين نيست و اين انتظار نيست.

۱ - هر حزب و گروهي به داشته هاي خود خشنود است.
۲ - راه هاي به سوي خدا به تعداد تك تك آدميان است.
Smshojaee.persianblog.Com

مسابقه با جايزه‎/۲۰
كدام غذا؟
مصرف كدام يك از مواد غذايي زير، بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد؟
A) گوشت قرمزC) ميوه و سبزيجات
B) حبوبات و برنجD) گوشت سفيد
نحوه شركت در مسابقه
شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 16 امروز - براي تهراني ها - و تا ساعت 18 - براي شهرستاني ها - به شماره 3000251 و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 9165-202-0912 اس ام اس كنند. به حساب 10 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران و 5 نفر از شهرستان ها) جايزه نقدي واريز مي شود.
013449.jpg
پاسخ صحيح مسابقه شماره، 19 گزينه A بود.

تلويزيون
013452.jpg

آلودگي هواي تهران
013455.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
باران
به سر كار كه مي رفتم، هواي دلم مثل آسمان گرفته بود. دلم مي خواست كه باران ببارد. وقتي كار تمام شد و به خانه برمي گشتم، آسمان شروع به باريدن كرد. سعي كردم به نداشتن چتر، سوراخ كفش و همچنين چكه كردن سقف خانه ام اهميتي ندهم و نهايت لذت را از باران ببرم. ناگهان ماشيني با سرعت از كنارم رد شد و آب و گل جمع شده در چاله خيابان را بر روي لباس هايم پاشيد.
زهرا آخوندي

گشتي در دنياي خبرها
كوتاه بودن ارتفاع دروازه
هامبورگ: سرانجام مسئولان باشگاه هامبورگ آلمان متوجه شدند به چه دليل تيم شان در رده هاي پايين جدول رقابت هاي بوندسليگا قرار دارد. اين تيم در اين فصل از 20 بازي تنها 15 امتياز كسب كرده و به همين دليل هفته گذشته توماس دال مربي اين تيم از كار بركنار شد. اما ديروز يكي از روزنامه هاي آلمان نوشت ارتفاع دروازه هاي ورزشگاه اختصاصي اين باشگاه 5 سانتيمتر كوتاه تر از حد استاندارد است. در پي انتشار اين خبر مسئولان باشگاه  هامبورگ اعلام كردند بار ديگر به اندازه گيري ارتفاع دروازه ها خواهند پرداخت.
مسابقه دو در راه پله ها
نيويورك: از 30 سال قبل تا كنون هر سال مسابقه دو در راه پله هاي ساختمان امپاير استيت نيويورك برگزار مي شود. امسال هم 1576 دونده آماتور و حرفه اي در اين رقابت شركت كردند و مسير 320 متري مسابقه را طي 10 دقيقه دويدند. امسال بار ديگر توماس دلد از آلمان در يك رقابت فشرده با هموطن خود قهرمان شد. دلد سال گذشته نيز عنوان قهرماني را به خود اختصاص داده بود. وي مسير مسابقه را طي 10 دقيقه و 20 ثانيه طي كرد در حالي كه ركورد بالا رفتن از راه پله هاي اين ساختمان 9 دقيقه و 33 ثانيه است. پيرترين شركت كننده در مسابقه امسال يك پيرمرد 77 ساله بود كه به عنوان نفر نهصد و نود و چهارم از خط پايان عبور كرد.
خستگي و خودرو پليس
توكيو: يك مرد در ژاپن كه از پياده رفتن خسته شده بود براي رسيدن به خانه، خودرو پليس را به سرقت برد. اين مرد كه چند كيسه خريد كرده بود ناگهان با يك خودرو پليس كه با موتور روشن كنار خيابان رها شده بود مواجه شد. وي كه بسيار خسته بود با تمام كيسه هاي خريد خود پشت فرمان خودرو پريد و به خانه رفت. البته 15 دقيقه بعد از اينكه وي به خانه رسيد، پليس او را دستگير كرد. وي هدف از ارتكاب اين سرقت را تنها، خسته بودن اعلام كرد.
چشمان كبود شهردار
مسكو: شهردار 70 ساله شهر مسكو ديروز در حالي در جلسه شوراي شهر حاضر شد كه زير يكي از چشمانش كبود بود و پيشاني اش زخمي شده بود. وي براي اينكه به تمام شايعات پايان بدهد بلافاصله پس از آغاز جلسه شورا گفت كه در جريان يك سانحه اسكي چنين اتفاقي برايش رخ داده است. يوري لوژكف از سال 1992 به عنوان شهردار مسكو مشغول به كار است.
از زندان تا هتل 5 ستاره
بوداپست: مقامات زندانهاي كشور مجارستان براي جبران كسري بودجه قصد دارند تعدادي از زندانها را بفروشند تا اين اماكن تبديل به هتل 5 ستاره شوند. يكي از اين زندان ها، زنداني است كه در آن خطرناك ترين زندانيان كشور مجارستان نگهداري مي شوند. در حال حاضر ميزان تراكم در زندانهاي مجارستان 138 درصد است.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |