يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۹ - Feb 18, 2007
ارزش سرمايه گذاري در بازار سهام طي سال جاري اعلام شد
روي مرز 5 ميليارد دلار
گروه بورس- ارزش كل نقدينگي سرازير شده به سوي بورس تهران در طول يكسال اخير به مرز 5 ميليارد دلار رسيد.
طبق آخرين آمار رسمي منتشر شده در بورس تهران، از اول امسال تاكنون 43 هزار و 300 ميليارد ريال از نقدينگي بازار براي خريد اوراق سهام و 430 ميليارد ريال ديگر براي خريد اوراق مشاركت پرداخت شده است. طبق اين آمار ارزش داد و ستدهاي انجام شده در تابلوي غيررسمي بورس نيز به 66ميليارد ريال رسيده است.
بازده بازار
اما همزمان با رشد ارزش مبادلات در تالارهاي بورس، آمار دريافتي از كاهش نسبي بازده بازار نسبت به آغاز زمستان 85 حكايت دارد. در حالي كه در پايان پاييز، ميانگين بازده سرمايه گذاري در بورس تهران از مرز 5/6 1درصد فراتر رفته بود، در روزهاي پاياني بهمن ماه متوسط بازده بورس به محدوده 3/14 درصد بازگشته است. طبق اين آمار رقم رشد شاخص اصلي عملكرد بازار هم در حد 4/4درصد محدود شده است.
در اين مدت شاخص عملكرد سهام صنعتي بورس تهران 5 درصد رشد كرده و شاخص عملكرد سهام واسطه گران مالي شامل بانك ها، ليزينگ ها و هلدينگ ها 1/1 درصد تنزل داشته است.
كارنامه بازار
طبق اين آمار، ارزش جاري بازار سهام تهران، 5/2 درصد، در طول سال جاري، رشد كرده و به 370 هزار ميليارد ريال نزديك شده است. در اين مدت، به طور متوسط روزانه 202 ميليارد ريال نقدينگي براي خريد سهام در بورس تهران پرداخت شده، به طور متوسط از اول سال جاري به اين سو 53 ميليون سهم در روز در تالارهاي بورس داد و ستد شده است.

جمع آوري صف هاي فروش توسعه معادن روي
014454.jpg
گروه بورس- در مبادلات روز گذشته بازار سهام از ميزان صف هاي فروش شركت توسعه معادن روي كاسته شد.
در حالي كه شركت توسعه معادن روي در ماه گذشته با صف هاي سنگين سهامداران براي فروش سهام خود در اين شركت مواجه بود روز گذشته از ميزان صف هاي فروش سهام اين شركت كاسته شد. صف  هاي فروش اين سهم در طول يك ماه گذشته به 20 ميليون سهم نيز رسيده بود اما در داد و ستدهاي ديروز صف هاي فروش سهام اين شركت به زير يك ميليون سهم كاهش پيدا كرد.
بر اساس اين گزارش، در دادوستدهاي ديروز بازارگرداني سهام بر روي شركت هاي خودرويي گسترش يافت و چهار شركت؛ ايران خودرو، سايپا، ايران خودرو ديزل و سايپا آذين از جمله شركت هايي بودند كه عمليات بازارگرداني سهام بر روي سهام آنها ادامه يافت.
ديروز همچنين شركت معدني و صنعتي چادرملو بار ديگر به جدول تقاضاي بازار پيوست و 568 دستور براي خريد 5/4 ميليون سهم اين شركت صادر شد. ملي سرب و روي و سرمايه گذاري ساختمان ايران نيز از ديگر شركت هايي بودند كه به جدول تقاضاي بازار پيوستند. ديروز سهامداران براي خريد يك ميليون سهم سرمايه گذاري ساختمان 102 تقاضا پر كردند و صف هاي خريد ملي سرب و روي نيز از مرز يك ميليون سهم فراتر رفت.

ادامه صعود شاخص
روي منحني مس
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در معاملات اولين روز هفته با 11 واحد افزايش به كار خود پايان داد.
بر اساس اين گزارش، در داد و ستدهاي ديروز بار ديگر شاخص كل بورس تهران در نتيجه افزايش ارزش سهام شركت ملي صنايع مس ايران افزايش يافت و خود را به 10 هزار واحد نزديك تر كرد. ديروز شاخص هاي بازده بازار و صنعت نيز هركدام به ترتيب 36 و 9 واحد افزايش يافتند، شاخص واسطه گري هاي مالي نيز با 24 واحد صعود به كار خود پايان داد. ديروز شركت ملي صنايع مس ايران با 5/9 واحد تأثير مثبت بر شاخص بيشترين سهم را در صعود شاخص داشت. پس از شركت مس، ايران خودرو و بانك پارسيان در مجموع 3 واحد شاخص بورس را بالا كشيدند. شركت هاي ايران خودرو ديزل، ملي سرب و روي ايران و سرمايه گذاري توسعه ملي از ديگر شركت هاي تأثيرگذار در صعود شاخص بودند. در مبادلات ديروز سيمان فارس و خوزستان بيشترين نقش را در نزول شاخص داشت اما اين تأثيرفقط 78 صدم واحد بود.

بورس نفت ايران تا يك ماه ديگرتأسيس مي شود
ايلنا: وزير اقتصاد از راه ژاندازي بورس نفت ايران طي يك ماه آينده خبر داد و بر لزوم هماهنگي زيرمجموعه ژهاي بخش نفت براي حركت در قالبي جديد و هماهنگ با بورس نفت تاكيد كرد.
داوود دانش ژجعفري، در حاشيه نخستين اجلاس بين ژالمللي صنعت پالايش نفت ايران، گفت: تاسيس بورس نفت نيازمند مقدماتي است كه دو وزارتخانه نفت و امور اقتصادي و دارايي به دنبال فراهم كردن آن هستند.دانش ژجعفري، در خصوص موانع تاخير در راه ژاندازي بورس نفت، توضيح داد: در حال حاضر فروش نفت، فرآورده ژهاي نفتي و مواد پتروشيمي در كشور روالي دارد كه با آمدن بورس نفت تحت تاثير قرار مي ژگيرد. بر اين اساس بايد هماهنگي ژهايي در درون صنعت نفت ايجاد شود، تا با راه ژاندازي بورس در قالب طرحي جديد كار خود را انجام دهند. وزير امور اقتصادي و دارايي، بر فراهم كردن مقدمات راه ژاندازي بورس نفت از سوي وزارت نفت تاكيد كرد و در پاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت بين ژالمللي نشدن، اين بورس كارايي لازم را خواهد داشت؟، پاسخ داد: اين مورد نيز يكي از بررسي هاي ما بوده؛ زيرا يك اقدام بين ژالمللي، نيازمند هماهنگي با كشورهاي علاقه مند به همكاري است.

فروش 60 درصد سهام هپكو براي سومين بار
رقابت براي خريد 2 بلوك سهام پارسيان به امروز موكول شد
گروه بورس- بورس تهران در مبادلات ديروز براي سومين بار در 2 سال گذشته شاهد عرضه سهام هپكو بود.
امروز ( يكشنبه )علي صحرايي ناظر معاملات سازمان بورس و اوراق بهادار درباره معامله سهام هپكو گفت: تعداد 201 ميليون سهم اين شركت ديروز در بورس تهران به قيمت هر سهم 3 هزار و 500 ريال فروخته شد. پيش از اين در پاييز امسال اين ميزان سهام به شركت واگن سازي كوثر فروخته شده بود اما به دليل تأخير اين شركت در پرداخت وجه سهام خريداري شده، شوراي بورس معامله را باطل اعلام كرد. صحرايي همچنين در خصوص عرضه دو بلوك از سهام بانك پارسيان گفت: معامله سهام بانك پارسيان به علت رقابت زياد به امروز (يكشنبه )موكول شد. سهام پارسيان در 2 بلوك 50 ميليون و 61 ميليون سهمي عرضه شده بود. وي تصريح كرد: قيمت هر سهم پارسيان در بلوك 50 ميليون سهمي در پايان رقابت ديروز به يك هزار و 847 و بلوك 61 ميليون سهمي به يك هزار و 879 ريال رسيد.

به منظور اجراي سياست هاي اصل 44 انجام مي شود
حضور شركت هاي ايراني در بورس هاي خارجي
گروه بورس در حالي كه بسياري از پتانسيل هاي قانون بازار اوراق بهادار معطل مانده، مديرعامل شركت تازه تاسيس بورس از پذيرش سهام شركت هاي ايراني در بورس هاي خارجي سخن مي گويد.
براي اولين بار نيست كه مسئولان بازار سرمايه چنين وعده هاي دور و درازي را مطرح مي كنند. در سال 83 نيز دبيركل وقت بورس، از نهايي شدن مذاكرات براي عرضه سهام ايران خودرو و غدير در بورس لوكزامبورگ خبر داده بود، خبري كه هيچ گاه محقق نشد.
علي رحماني، مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار در اين باره مي گويد: با اخذ مجوز از دولت، براي پذيرش شركت هاي دولتي در بورس هاي خارجي اقدام خواهيم كرد. اودر گفت و گو با ايسنا مي افزايد: در اسفندماه با يك بورس خارجي براي ورود شركت هاي ايراني به آن  مذاكره اي داريم، با مسئولان فولاد مباركه هم صحبت هايي شده و آن ها نيز ابراز علاقه كرده اند كه شركت آن ها در بورس هاي خارجي پذيرش شود.
رحماني خود در ادامه به مشكلات چنين اقدامي اشاره مي كند و مي گويد: شركتي كه مي خواهد در بورس هاي خارجي پذيرش شود الزامات گزارشگري بورس مقصد را بايد داشته باشد و براي شركت ها نيز هزينه خواهد شد بنابراين تمام اين موارد بايد مدنظر قرار گيرد.
او در ادامه به مقررات سختي كه براي سرمايه گذاري خارجي در ايران وجود دارد، اشاره مي كند و تصريح دارد: با وجود اين كه در قانون سرمايه گذاري خارجي آمده كه نبايد تفاوتي بين سرمايه گذار داخلي و خارجي باشد، اما با توجه به محدوديت هاي موجود خيلي اميد نداريم كه اين طرح جواب دهد.
علي رحماني همچنين در گفت وگويي ديگر با همشهري در توضيح خبر ايسنا تاكيد مي كند: تفاهم نامه اوليه اي در خصوص پذيرش متقابل شركت هاي ايراني در بورس هاي خارجي امضا كرده ايم اما براي انجام اين كار هنوز كارهاي بسياري وجود دارد. وي از ذكر نام بورس هايي كه با آنان مذاكره شده است خودداري كرده و توضيح مي دهد: قوانين كنوني كه در اين زمينه وجود دارد ، قوانين دست و پاگيري است به علت اين كه مجوز فروش تنها 10 درصد از سهام شركت هاي داخلي به سرمايه گذاران خارجي را مي دهد اما تلاش ما اين است كه اين ميزان را در توافقاتي با دولت افزايش دهيم.
وي در خصوص دلايل پذيرش شركت هاي ايراني در بورس هاي خارجي مي گويد: به دليل تفاوت  نرخ ارز در صورتي كه سرمايه گذار خارجي پس از خريد سهام شركت هاي داخلي قصد فروش آن را داشته باشد به دليل اين كه خريدار داخلي است مشكلاتي به وجود مي آيد اما با پذيرش شركت هاي داخلي در بورس هاي خارجي فروشنده و خريدار خارجي هستند در نتيجه ريسك نرخ ارز نيز از بين مي رود و يا كنترل مي شود.
ضرورت اجراي سياست هاي اصل 44
مديرعامل شركت بورس در ادامه در خصوص دلايل عرضه سهام شركت هاي داخلي در بورس هاي خارجي مي گويد: يكي از دلايل اين كار اجراي سياست هاي اصل 44 در واگذاري سهام شركت هاي دولتي است. در واقع به دليل عدم كشش بازار داخلي، استفاده از وجوه سرمايه گذاران خارجي در اجراي اين سياست ها مؤثر است و پذيرش شركت هاي دولتي در بورس هاي خارجي زمينه  اي را براي اجراي سياست هاي اصل 44 فراهم خواهد كرد.
رحماني اجراي مواد ياد شده را مشكل مي داند و تأكيد مي كند: به رغم مشكلات زيادي كه براي اجراي اين كار وجود دارد مذاكرات جدي با دولت براي افزايش سهم 10 درصدي سرمايه گذار خارجي وجود دارد كه در صورت تصويب هيأت دولت توسط بورس اجرا خواهد شد.

تغييرات قيمت سهام
014382.jpg
014385.jpg
014388.jpg
014391.jpg
014394.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |