يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۹ - Feb 18, 2007
اظهار اميدواري تهيه كنندگان از آغاز به كار ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سينمايي
يارانه سينما به جيب قاچاقچيان مي رود
عكس: محمد توكلي
014424.jpg
گروه ادب وهنر- طرح عملياتي مبارزه با نشر و توزيع فيلم هاي غيرمجاز و قاچاق محصولات سينمايي ايراني و خارجي از ديروز آغاز شد. هدف از اجراي اين طرح شناسايي و برخورد قانوني با فروشندگان فيلم ها و آثار سينمايي غيرمجاز است. اين طرح عملياتي كه در ادامه عرضه  ويژه و كاهش قيمت محصولات سينمايي طي ماه هاي اخير انجام مي شود، با هدف حفظ حقوق تهيه كنندگان آثار سينمايي در راستاي حمايت از سينماي ملي كشور، صيانت از حريم خصوصي افراد به طور مستمر ادامه خواهد يافت.
با مجرمين برخورد نمي شود
مرتضي شايسته، تهيه كننده شكل گيري معضل قاچاق فيلم را به سال هاي قبل از حضور سيف الله داد در معاونت سينمايي نسبت داده و مي گويد: سال هاي زيادي است كه به اين معضل واكنش نشان مي دهيم، نامه مي نويسيم و پيگيري مي كنيم. شايد تا به حال بيش از 200 جلسه براي پيگيري پديده شوم قاچاق فيلم هاي ايراني با ارگان هاي مختلف در وزارت ارشاد داشتيم . امروزه شبكه ويدئويي قانوني توزيع و فروش فيلم نيز به طور كامل از بين رفته است. مردم مي توانند فيلم ها را به يك هشتم قيمت از سوپر ماركت ها و يا كنار خيابان تهيه كنند. در حال حاضر تعداد زيادي از سينماهاي شهرستان ها در معرض تعطيلي كامل قرار دارند، چون سي.دي هاي غيرمجاز زودتر از فيلم ها به شهرستان ها رسيده است. او در ادامه مي گويد: فيلمي كه مي تواند 500 ميليون درآمد داشته باشد، با ورود به شبكه قاچاق 400 ميليون را به راحتي از دست مي دهد. به نظر مي رسد اين روزها همه چيز براي حراج سرمايه صاحبان فيلم ها مهياست و هيچ تهيه كننده اي در امان نيست. تهيه كننده فيلم هاي ايراني اين روزها متأسفانه ناخواسته جيب قاچاقچي را پرسود مي كند. به عنوان مثال بيش از 700 هزار سي دي قاچاق فيلم مهمان مامان و تنها 5هزار سي دي قانوني اين فيلم به فروش رسيد. دو ميليون نسخه غيرقانوني فيلم مارمولك نيز به راحتي توزيع و فروخته شد. برآورد ما اين است كه اين شبكه ساليانه بيش از 250ميليارد تومان درآمد دارد و فيلم هاي غيرمجاز كم كم صاحب آرم و بسته بندي هم مي شوند. طرح عملياتي مبارزه با نشر و توزيع فيلم هاي غير مجاز و قاچاق محصولات سينمايي اهميت زيادي دارد و مي تواند امنيت را به سينما بازگرداند. اميدوارم فعاليت ستاد تشكيل شده استمرار داشته و اين حركت حمايتي ، ادامه پيدا كند. سيروس تسليمي، تهيه كننده نيز معتقد است: در هيچ كشوري فيلم هاي ملي و داخلي به اين صورت غيرقانوني فروخته نمي شوند. او مي گويد: اين معضل تا جايي پيش رفته كه براي فيلم ها پوستر و جلد نيز طراحي مي كنند و در سطح چند صدهزار نسخه اي در سطح ايران تكثير مي كنند. قبلاً اين اتفاق تنها براي فيلم هاي قديمي تر مي افتاد اما امروزه فيلم هاي روي اكران و اكران نشده نيز درگير شده اند.ما نمي دانيم اين شبكه از كجا هدايت
مي شود، اما اگر نظير اين اتفاق در كشورهاي اروپايي و آمريكايي رخ دهد با مجرمين همانند يك سارق برخورد مي شود، اما در ايران تا امروز به دليل نبود قانون كپي رايت و نبود قانون مدون، سرمايه ها به راحتي بر باد رفته است.اين تهيه كننده در ادامه با اشاره به پيگير بودن اهالي سينما در رفع اين معضل و در نهايت تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق كالا مي گويد: خوشبختانه اين روزها شديداً پيگير هستيم و خانه سينما نيز كه وظيفه حمايت و حفظ حقوق سينماگران را بر عهده دارد اقدامات مؤثري انجام داده است.
حسن توكل نيا، يكي ديگر از تهيه كننده هايي كه مانند ساير همكارانش از گزند شبكه غيرقانوني توزيع در امان نبوده ، نيز در اين رابطه مي گويد: مسئولين تا كنون فقط صحبت از حمايت آثار فرهنگي را به ميان مي آوردند، ولي در عمل هيچ علاقه اي به اين موضوع نشان نمي دادند. ما فيلم را تبليغ مي كنيم و قاچاقچي ها سود مي برند. ما اميدواريم مسئولين حالا با آغاز فعاليت اين ستاد به فكر بيفتند و طبق فرموده مقام معظم رهبري وظيفه شرعي و عرفي خود را در جلوگيري از تكثير غيرمجاز انجام دهند. البته وقتي اتوبوس هاي بين راهي فيلم غيرمجاز نمايش مي دهند ديگر از نوجوان دستفروش انتظار نمي رود. وقتي ويدئو كلوپ هايي كه از وزارت ارشاد مجوز گرفته اند، فيلم هاي قاچاق شده را نمايش مي دهند، ديگر چه صحبتي باقي مي ماند، ما حالا مي خواهيم آب ريخته را جمع كنيم. مؤسسه رسانه هاي تصويري نيز ديگر درآمدي ندارد؛ فيلمي را كه آنها 50 ميليون تومان مي خريدند حالا برايش 20ميليون تومان هم نمي دهند.
حال سينما خوب نيست
محمد نيك بين، تهيه كننده نيز معتقد است: از آنجايي كه حجم عمليات اين شبكه قاچاق بسيار گسترده است، هيچ نهادي مسئوليت رسيدگي به اين معضل را بر عهده نمي گرفت. تا به حال كه مرجع مسئولي براي رسيدگي وجود نداشت ،اين اهمال از سوي مسئولان باعث ترديد سينماگران مي شد و اين شبهه كه شايد قصد و نيت سويي در ميان باشد به وجود مي آمد. اين عدم پيگيري ها باعث مي شد اوضاع سينماي شكننده و فقير ما روزبه روز وخيم تر شده و از سويي تعدادي سودجو به صورت غيرقانوني منفعت ببرند و ما ورشكست شويم ،اما ستاد مبارزه با قاچاق توزيع فيلم مي تواند به اين شبهات پايان دهد و اميدواريم اين ستاد با اقدام به جا در جهت رفع اين معضل بكوشد. در حال حاضر در تمام دنيا درآمد اصلي فيلم ها حاصل از فروش ويدئويي است، اما اين درآمد در ايران كم كم از بين مي رود و مجموعه اين عوامل بر توليد فيلم ها اثر مي گذارد، چون وقتي توانايي تهيه كننده كم شود و سرمايه اي نداشته باشد، مسلماً وام هاي وزارت ارشاد كمكي در راه جبران آن نمي كند. انگار اين روزها اين سوبسيدها به جيب همان قاچاقچي ها مي رود.

اكبر آقا با تئاتر خداحافظي كرد
014451.jpg
گروه ادب و هنر- اكبر عبدي كه تا چندي پيش نمايش اكبرآقا آكتور تئاتر را در تالار سنگلج اجرا مي كرد،  گفت:  عطاي تئاتر را به لقايش بخشيدم.
وي با انتقاد از شرايط نامساعد اجراي تئاتر افزود: علي رغم تمام موفقيت هاي اين نمايش، به شدت از اجراي تئاتر پشيمان هستم و امكان ندارد ديگر تئاتر كار كنم.
عبدي گفت: بعد از 130 شب كه نمايش را اجرا كرده ايم، هنوز درآمد حاصل از فروش گيشه را به ما پرداخت نكرده اند و به همين دليل هنوز نتوانسته ام با عوامل گروه تسويه حساب كنم.
اين بازيگر تئاتر با انتقاد از عملكرد ضعيف مسئولان تئاتر گفت: ما بودجه نخواستيم بلكه درآمد خود را مي خواهيم و اين در حالي است كه حتي پيش پرداخت نمايش به ما داده نشده است. در صورتي كه اين بودجه بايد صرف تهيه لباس و دكور نمايش مي شد.
عبدي گفت: در تمام اين سالها به تئاتر گلريز نرفتم، چون مي خواستم نمايشي كمدي اجرا كنم كه در عين سنگين بودن، تماشاگر هم داشته باشد، اما با برخوردي كه شده است متوجه شدم اجراي برنامه در عروسي ها بهتر از اجراي تئاتر است. عبدي با اشاره به انعقاد قرارداد با 48 تن از اعضاي گروهش گفت: بچه هاي تئاتر را دريابيد اين افراد به سختي كار مي كنند و زحمات فراواني را متقبل مي شوند اما كسي به فكر آنها نيست. وقتي با من اينگونه برخوردي مي شود، بايد به حال جوان ترها تاسف خورد.

دوشنبه؛ افتتاح سمپوزيوم جهاني مجسمه سازي تهران
گروه ادب و هنر- نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران فردا با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افتتاح مي شود.
آيين گشايش سمپوزيوم در يكي از سالن هاي پارك چيتگر و همجوار با فضاي آزادي كه براي برپايي كارگاه هاي مجسمه سازي سمپوزيوم در ميدان بهار اين پارك انتخاب شده است برگزار مي شود.در اين مراسم پس از ارائه گزارشي توسط محمد مهدي عسگرپور، دبير سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي، سخنراني مهندس چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و پخش دو مستند از فعاليت هاي دبيرخانه و اقدامات مجموع دست اندركاران سمپوزيوم در يك سال گذشته، هنرمندان برگزيده در برنامه اي جداگانه معرفي شده و هر يك به مدت 10 دقيقه به خوانش طرح خود مي پردازند.
۲۲ نفر هنرمند مجسمه ساز براي شركت در نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران دعوت شده اند كه از اين تعداد 16 نفر خارجي و 6 نفر ايراني هستند. هنرمندان حاضر در سمپوزيوم 20 روز براي اجراي طرح خود فرصت دارند و با پايان مهلت مقرر مجموعه آثار داوري شده و برگزيدگان نهايي انتخاب خواهند شد. به نفر اول 70 هزار دلار جايزه تعلق مي گيرد.

يك هفته با هنرهاي تجسمي
حمايت از سنت ها
گروه ادب و هنر- خبر درگذشت هنرمند پيشكسوت حسن اسماعيل زاده مشهور به چليپا از آخرين بازمانده هاي نقاشي قهوه خانه اي در اولين روز هفته گذشته موجب افسوس جامعه هنري شد. هنر زنده ياد اسماعيل زاده ملهم از تاريخ و فرهنگ غني ايراني و اسلامي است و آثار به جاي مانده از اين نقاش بزرگ با موضوعات ملي، حماسي و مذهبي به تصوير كشيده شده اند.با درگذشت اين هنرمند، بار ديگر بر تداوم و حمايت هنرمندان رشته هنرهاي سنتي يادآوري مي شود و نيز توجه به حفظ ميراث استاد حسن اسماعيل زاده و امثال او ضرورت مي يابد.
اما نمايش هنر ايران و   آثار هنرمندان ايراني در خارج از مرز هاي كشورمان از ديگر رويدادهاي هنرهاي تجسمي كشور است كه از جمله مي توان به نمايش كارهاي دستي زنان هنرمند استان آذربايجان شرقي شامل سرمه دوزي، بريده دوزي، طراحي روي پارچه،  نقاشي، سفال، معرق و ...در آنكارا اشاره كرد. همچنين جلوه هايي از فرهنگ ايران مانند انواع صنايع دستي، فرش، مولاژهاي تخت جمشيد، البسه اقوام ايراني و اسناد پنجاه سال سابقه روابط ايران و تايلند در دانشگاه بانكوك در تايلند به نمايش درآمد.
از سويي ديگر نمايشگاه شكوه پارسي در سومين دوره نمايش عمومي خود در ژاپن در موزه ملي تاريخ ژاپن شهر ساكورا آغاز به كار كرد و تا پنجم فروردين آينده برقرار خواهد بود.در اين نمايشگاه 210 شي ء تاريخي از آثار منحصر به فرد هزاره پنجم قبل از ميلاد تا پايان دوره ساساني از چهار موزه ملي، رضا عباسي، آذربايجان و تخت جمشيد انتخاب و به ژاپن ارسال شده اند.
تأكيد بر ضرورت ايجاد موزه كاريكاتور انقلاب و جنگ از سوي رئيس خانه كاريكاتور ايران، از موضوعات ديگري بود كه در هفته گذشته عنوان شد. شجاعي طباطبايي گفته است، كاريكاتور در زمان انقلاب و جنگ، مردم را به مبارزه، مقاومت و استمرار در رسيدن به پيروزي تشويق مي كرد.اتمام طراحي يك موزه و خبر افتتاح دو موزه ديگر در شهرهاي كشورمان، از اتفاقات خوشايند هنري است كه در هفته پيش شاهد بوديم.
موزه مردم شناسي قصر شيرين در صورت ساخت، تنها موزه اين شهر است كه در ساختمان اداري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال راه اندازي است. طراحي اين موزه اكنون به پايان رسيده است و پس از آن قرار است گردآوري و تكميل آثاري كه در آن به نمايش گذاشته مي شود، آغاز شود.موزه آب نراق در آب انبار حاج عبادالباقي يكي از بناهاي تاريخي نراق در روز جهاني موزه ها افتتاح مي شود و به نمايش وسايل و ابزار آبكشي در گذشته و امروز مي پردازد.و بالاخره اين كه شنيديم تنها موزه شهر ساوه نيز در روز جهاني موزه ها افتتاح خواهد شد. موزه مردم شناسي ساوه در بنايي متعلق به دوران صفوي و در گنبد چهار سوق شهر ساخته مي شود و بخشي از آن به نمايش آثار ايل شاهسون اختصاص مي يابد. گفته شده اين موزه در روز 28ارديبهشت 86 آغاز به كار مي كند.

اخبار كوتاه
جايزه  برلين به خدمتكار پادشاه انگليس: جايزه ويژه انجمن منتقدين جشنواره فيلم برلين به فيلمي درباره  جنگ جهاني دوم اختصاص يافت. جشنواره بين المللي فيلم برلين، كه با اهداي جوايز به آثار برتر پايان يافت، جايزه ويژه منتقدين اين جشنواره را به فيلم من خدمتكار پادشاه انگليس بودم اهدا كرد.
انيميشن نامزد اسكار در تهران: فيلم سينمايي قلعه معلق هاول كه سال 2006 نامزد اسكار بهترين پويانمايي شده بود، در بخش نمايش فيلم هاي بلند پنجمين جشنواره پويانمايي تهران حضور دارد. اين فيلم ساخته هايائو ميازاكي هنرمند برجسته و صاحب سبك ژاپني است كه برنده جايزه بهترين پويانمايي از انجمن منتقدان نيويورك در سال 2005، برنده بهترين جوايز انسي در سال 2006 و نامزد بهترين پويانمايي بلند آكادمي فيلم هاي علمي تخيلي و فانتزي و ترسناك سال 2006 شده است.
درگذشت يك پيشكسوت: محمد خواجوي ها معروف به ماني ، از هنرمندان پيشكسوت راديو و عرصه دوبلاژ، پس از يك بيماري طولاني مدت صبح امروز در سن 78 سالگي چشم از جهان فروبست. مرحوم ماني از اوايل دهه 1330 وارد راديو شد و بيشتر در عرصه مديريت دوبلاژ و گويندگي فيلم هاي مستند فعاليت داشت.
سه نمايش ايراني در پاريس: سه نمايش ايراني و يك نمايش فرانسوي فروردين ماه 86 در هفته فرهنگي ايران در فرانسه روي صحنه مي رود. هفته فرهنگي ايران در فرانسه به همت رايزن فرهنگي سفارت ايران از اول تا چهاردهم فروردين ماه آينده در پاريس برگزار مي شود و در آن يك نمايش به كارگرداني علي راضي، نمايش پروانه و يوغ به كارگرداني آروند دشت آراي و يك نمايش سياه بازي روي صحنه خواهد رفت.
آغاز به كار هيات انتخاب جايزه شهيد آويني: فعاليت هيات انتخاب نخستين دوره اهداء جايزه بزرگ شهيد آويني براي گزينش برترين مستندهاي سال آغاز شد. هيات انتخاب شامل پوران درخشنده، محمدرضا مقدسيان، فرهاد ورهرام، فريده فرخنده كيش،  محمدرضا عرب،  مجيد اسماعيلي و رضا درستكار از جمع حدود 450 اثر ارسالي به دبيرخانه جايزه بزرگ شهيد آويني، مستند هاي برتر راهيافته به بخش اصلي اين رويداد فرهنگي هنري را انتخاب مي كنند.
نشانه شناسي سينما: هم انديشي نشانه شناسي سينما با همكاري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر و موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.اين هم انديشي يكشنبه 29 بهمن ماه از ساعت 9 تا 18 در سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود. از جمله مقالات اين سمينار، تاريخچه مطالعات زبان شناختي و نشانه شناختي سينما، بررسي نشانه، معنايي مذاكره در فيلم كافه ترانزيت از فاجعه تا خلق زيبايي شناختي، فرآيند معناسازي در سينماتوگرافي برسون، بررسي نشانه شناختي نگاه آينه در فيلم اسرار حروف، روايت شناسي فيلم ليلا و مهمان مامان، نشانه شناسي عنوان بندي آغاز فيلم، راهكارهاي بيان غياب در رسانه سينما و... است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |