يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۹ - Feb 18, 2007
با هدف استفاده از ظرفيت هاي مردمي شورا ها صورت گرفت
تفاهم با وزارت تعاون براي تقويت شوراها
گروه شهري: تفاهمنامه همكاري ميان شوراي عالي استان ها و وزارت تعاون با هدف استفاده از ظرفيت هاي مردمي شوراها ي اسلامي شهر و روستا و توسعه بخش تعاون، توسط مهدي چمران رئيس شوراي عالي استان ها و محمد عباسي وزير تعاون امضاء شد.
در اين تفاهم نامه، اهداف پيش بيني شده براي تشكيل شوراها مطابق اصل يكصدم قانون اساسي و تحقق جايگاه بخش تعاون مندرج در اصول 43 و 44 قانون اساسي، استفاده بهينه از پايگاه مردمي و توانايي نهاد شوراها در جلب مشاركت هاي مردمي و تسريع در خدمت رساني به شهروندان و روستائيان، همچنين پرهيز از انجام كارهاي موازي و حفظ سرمايه هاي ملي و رفع موانع احتمالي در روند انجام وظيفه شوراها مورد تاكيد قرار گرفته است.
از سوي ديگر، همكاري ادارات و سازمان هاي تابعه وزارت تعاون با شوراهاي اسلامي كشوري در انجام وظيفه نظارتي نهاد شورا در چارچوب مقررات، همكاري شوراها در جلب مشاركت هاي مردمي و جلب كمك و امكانات دولتي و عمومي در راستاي تقويت بخش تعاون، همچنين همكاري وزارت تعاون و سازمان هاي تابعه آن با شوراهاي اسلامي در تأسيس تعاوني هاي ارائه كننده خدمات شهري و روستايي، همكاري با شوراها براي توسعه بخش تعاون و استفاده از نظر هاي مشورتي شوراها در تهيه و اجراي برنامه ها براساس نيازها وظرفيت هاي محلي و منطقه اي و مشاركت و همكاري متقابل در اجراي پروژه هاي تحقيقاتي از محور هاي اصلي تفاهمنامه همكاري ميان شوراي عالي استان ها و وزارت تعاون به شمار مي رود.
همكاري و هماهنگي سازمان هاي تابعه وزارت تعاون با شهرداري ها در خريد و واگذاري زمين به اعضاي شركت هاي تعاوني مسكن، همكاري و اهتمام شوراهاي اسلامي در تأسيس و گسترش تعاوني هاي فراگير و توسعه شهري و روستايي در چارچوب اهداف  بخش تعاون، همكاري و مشاركت در خصوص تشكيل تعاوني هاي مجتمع فروشگاهي و نمايشگاهي به منظور عرضه توليدات شركت هاي تعاوني و ميادين ميوه و تره بار از ديگر موضوعات اين تفاهمنامه است.
بر اساس اين تفاهمنامه در هر استان، كارگروهي به رياست رئيس شوراي استان و عضويت مديركل تعاون و يكي از معاونان وي، دو نفر از اعضاي شوراي استان و نماينده شوراي شهر مركز استان مسئوليت نظارت بر اجراي تفاهمنامه را عهده دار خواهد بود.

تشكيل سازمان قطار شهري در شهر هاي
بالاي 500 هزار نفر جمعيت
ايسنا:  سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، بخشنامه بودجه سال 86 شهرداريها را به استانداران سراسر كشور ابلاغ كرد. بر اساس اين گزارش در فصل 4 اين بخشنامه، سياستها و راهكارهاي اجرايي وزارت كشور در مورد شهرداريها و مديريت شهري در حوزه حمل و نقل و ترافيك، امور مالي و اعتباري، آمار و فناوري اطلاعات، آموزش و تحقيقات، خدمات شهري، توانمندسازي سيستم اداري شهرداريها و برنامه ريزي و توسعه شهري درج شده است.
همچنين در خصوص توسعه حمل و نقل و ترافيك شهري در بخشنامه بودجه سال 86 شهرداريها، مهمترين موارد شامل انجام مطالعات ساماندهي حمل و نقل و ترافيك در شهرهاي بالاي 200 هزار نفر جمعيت، تشكيل سازمان قطار شهري و ايجاد و توسعه سيستمهاي حمل و نقل ريلي شامل مترو و قطار سبك شهري در شهرهاي بالاي 500 هزار نفر جمعيت ،است.

تصميم وزارت كشور براي احداث
۵ خط منوريل در تهران
مهر: با تصويب هيئت نمايندگان تبصره 13 ، تمامي خطوط مترو تهران تعيين تكليف شد و طبق بودجه اختصاص يافته به اين بخش ، مترو پايتخت تا سال 1392 به بهره برداري كامل خواهد رسيد.
مهدي هاشمي ، معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور ديروز در نشست خبري با اشاره به اختصاص يافتن 168 ميليارد تومان به بخش مترو طي سال جاري و سال آينده ، گفت: تا به امروز در بخش احداث مترو سالانه تنها 5/2 كيلومتر خط مترو احداث مي شد كه اين ميزان طي سالهاي آينده به سالي 20 كيلومتر خواهد رسيد.رئيس سازمان شهرداري هاي كشور با بيان اينكه بخشي از بودجه مورد نياز مترو نيز از طريق شهرداري تهران تامين خواهد شد افزود: علاوه بر اين مقدار 217 ميليون دلار نيز به صورت ارزي براي احداث خطوط مترو در نظر گرفته شده است.وي با اشاره به بحث احداث منوريل در تهران و مخالفت هاي كارشناسان شهرداري با اين موضوع ، اعلام كرد: احداث 5 خط منوريل در تهران در دستور كار قرار دارد كه 2 خط به تصويب رسيده و 3 خط ديگر در حال بررسي است.رئيس سازمان شهرداري هاي كشور ، خطوط مصوب را از ميدان بسيج به تهرانپارس و قلعه مرغي ، عنوان و تاكيد كرد: براي تصويب اين طرحها بيش از 3 سال كار كارشناسي صورت گرفته و منوريل به جهت سرعت احداث و هزينه كم اجرا در دستور كار قرار دارد.وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه طرح اوليه منوريل كه به شوراي شهر ارائه شده بود را 3 برگ كاغذ دانسته بود گفت: مطالعات انجام شده در اين زمينه به ارتفاع يك ميز است و در چندين جلسه اين موضوع با كارشناسان شهرداري به بحث گذاشته شده است.هاشمي با اشاره به آخرين جلسه خود با مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران افزود: در اين جلسات بحث كارشناسي صورت گرفته و حتي شهردار تهران نيز با احداث منوريل مخالفتي ندارد.
تحقق يك سوم از اهداف تبصره 13
در بحث توسعه ناوگان اتوبوسراني از 6500 دستگاه ، 2900 دستگاه، در توسعه ناوگان ميني بوس از 12500 دستگاه ، 3900 ، در بحث تاكسيراني از 30 هزار دستگاه ، 6255 تاكسي و در بحث جايگزيني خودروهاي فرسوده ، از 250 هزار دستگاه ، 60 هزار خودرو نو تحويل شده است كه با توجه به اين آمار ، يك سوم اهداف تبصره 13 محقق شده است. مهدي هاشمي با ارائه آماري از ميزان تحقق اهداف تبصره 13 سال جاري گفت : منظور از پايان سال در تبصره 13 پايان سال مالي دولت يعني تير ماه است كه تا به آن روز بسياري از اهداف اين تبصره محقق خواهد شد.
رئيس سازمان شهرداري هاي كشوربا بيان اينكه سال آينده در توليد اتوبوس به سقف توليد 10 هزار دستگاه در سال خواهيم رسيد افزود: اين ميزان در سال 87 به 15 هزار دستگاه در سال افزايش خواهد يافت .وي بودجه اختصاص يافته به احداث مترو در شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز را علاوه بر 25 ميليارد سال جاري 20 ميليارد در سال آينده اعلام كرد و تاكيد كرد: از۱۶۸ ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته به مترو تهران 50 ميليارد تومان طي سال جاري براي احداث خطوط مترو مصوب در تهران اختصاص خواهد يافت.

نگاه
014505.jpg
داودكاظمي
معاون وزير رفاه:خط فقر در تهران۴۰۰،هزار تومان

سكونت در مجاورت بزرگراه ها، سرطان زا ست
ايرنا: عميد مرندي عضو هيات علمي  انجمن متخصصان محيط زيست هشدار داد: سكونت در مجاورت بزرگراه هاي پرترافيك، ضريب ابتلاي افراد، به ويژه كودكان را به سرطان افزايش مي دهد. وي با استناد به نتيجه تحقيقات انجام  شده، گفت: زندگي در مجاورت بزرگراه هاي پرترافيك با نرخ سرطان در كودكان رابطه مستقيم دارد.
اين محقق افزود: آسيب پذيري كودكان ساكن در منازل مجاور خيابان هايي كه بالغ بر ??هزار خودرو در آن به طور روزانه تردد مي كنند، در حدود 6 برابر ساير كودكان است.
به گفته اين كارشناس، علت اصلي ابتلاي كودكان و بزرگسالان به سرطان خون، تاثير هيدروكربن هاي حلقوي از جمله بنزن است كه خودروها منبع عمده انتشار آنها هستند.

آخر سال و كالاهاي دست دوم
اين سنت كه در بعضي از كشورهاي ديگر هم اجرا مي شود، بيشتر به خانه تكاني هاي آخر سال مربوط مي شود. منظورمان همان هبه است. شهرداري تهران هم با اشاره به اين سنت از شهروندان خواسته است كه در خانه تكاني آخر سال وسايل دست دوم بلااستفاده خود را از طريق تلفن 137به شهرداري تحويل دهند تا شهرداري هم آنها را به نيازمندان بدهد.
تابلوزدايي از بزرگراه ها
بالاخره گلايه ها از فراواني تابلوهاي تبليغاتي نتيجه داد. سازمان زيباسازي شهرتهران اعلام كرده است كه تعداد تابلوهاي تبليغاتي در بزرگراه هاي پرتردد تهران از حد خارج شده و براي رعايت استاندارد و كاهش ضريب خطاي ديد، نيمي از آنها برچيده مي شود.

پل سه راه نعمت آباد گشايش يافت
اتصال شريان هاي
جنوب غرب تهران
به آزاد راه هاي ساوه و قم
014508.jpg
گروه شهري- پل سه راه نعمت آباد در مسير ارتباطي بزرگراه آيت الله سعيدي با بزرگراه شهيد كاظمي صبح ديروز با حضور محمد باقر قاليباف - شهردار تهران در منطقه 19 به بهره برداري رسيد.
اين طرح به منظور ايجاد ارتباط بين بزرگراه هاي داخل شهر از جمله نواب ، يادگار امام (ره) و آيت الله سعيدي و محور ارتباطي بين ورودي هاي جنوب غربي تهران مانند قم ، ساوه ، جاده ساوه و اسلامشهر احداث شده است.به نظر مي رسد درصورت اتصال ادامه يادگار امام (ره) به بزرگراه ساوه شاهد كاهش چشمگير ترافيك در جاده ساوه و سه راه نعمت آباد باشيم.
ازجمله تاثيرات ترافيكي تقاطع غير هم سطح آيت الله سعيدي با شهيد كاظمي علاوه بر ايجاد ارتباط بين محل هاي جنوب غرب تهران از جمله عبدل آباد ، خاني آباد و ميدان مركزي ميوه و تره بار با ساير شهرك هاي حومه كرج  ؛ عبارت است از فراهم كردن امكان اتصال ميان بزرگراههاي شهيد كاظمي به آيت الله سعيدي ، نواب و جاده ساوه در سه راهي كه تا پيش از اين به نام سه راهي سرگردان مشهوربود .
بنا براين گزارش يكي ديگر از طرحهاي مهم ترافيكي كه در منطقه 19 دردست اجرا قرار دارد طرح ادامه بزرگراه بعثت به سمت شرق تا جاده ساوه است كه هم اكنون در تندگويان متوقف مانده است. براساس اين طرح قرار است بخشي از اراضي قلعه مرغي به همين منظور مورد بهره برداري قرارگرفته و دو تقاطع غير هم سطح به نام بعثت _ تندگويان و بعثت _ جوانه احداث شود.
همچنين تقاطعات غيرهم سطح خلازير به آيت الله سعيدي به منظور تامين حركت هاي چپگرد ، تقاطع ميثاق ، شقايق ، ساماندهي ميدان فتح و زيرگذرهاي شاد آباد ، خليج و طرح كاروانسراي سنگي ازجمله ديگر طرح هاي دردست اجراي شهرداري تهران در مناطق جنوبي شهر تهران به شمار مي رود.
اين گزارش مي افزايد، قاليباف در مراسم افتتاحيه پل سه راه نعمت آباد طي سخناني گفت: با يك نگاه منصفانه به مجموعه اقدامات صورت گرفته در مناطق جنوبي شهر سرعت تغيير و تحولات را به خوبي درك خواهيم كرد.
شهردار تهران با تاكيد براينكه اساسا ماهيت و سطح زندگي در محلات حاشيه اي و فقيرنشين جنوب شهر بايد متحول شود گفت : شهرداري تهران در سال 86 به دنبال آن است با تمركز فعاليت هاي عمراني ، فرهنگي، رفاهي ، ورزشي و خدماتي در جنوب شهر به سمت تغيير ماهيت زندگي ساكنين اين مناطق حركت كند.
به گفته قاليباف ، با برنامه ريزيهاي صورت گرفته براي سال 86 در نظر داريم شتاب اقدامات عمراني و خدمات رساني را به ويژه در مناطق جنوبي شهر سرعت بيشتر بخشيم .
وي افزود: در بودجه پيشنهادي شهرداري تهران به شوراي اسلامي شهر اعتبارات بخش فني عمراني در نظر گرفته شده براي شهر تهران نسبت به سال گذشته بيش از 80 درصد رشد داشته است. شهردار با اشاره بر جديت مديريت شهري در ارتقاء كيفيت زندگي شهروندان، از وجود بافت هاي فرسوده به عنوان زخم هاي كهنه بر پيكر جنوب شهر ياد كرد كه متاسفانه در۲۰ سال گذشته هيچ اقدامي براي رفع اين معضل از سوي ارگانهاي متولي صورت نگرفته است .
قاليباف اظهار اميدواري كرد: در سال 86 با كمك ساكنين اين گونه بافتها ، شوراياران ، معتمدين محلات و انديشيدن تمهيدات لازم به منظور جذب سرمايه گذاران بخش خصوصي بحث اصلاح بافتهاي فرسوده به ويژه در مناطق 20 و 17 كه روي گسل زلزله قراردارند با جديت دنبال شود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |