يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۹ - Feb 18, 2007
مخالفت مجلس نمايندگان آمريكا با سياست هاي بوش
014493.jpg
گروه بين الملل- مجلس نمايندگان ايالات متحده روز گذشته با اكثريت آرا به قطعنامه اي راي داد كه در آن بر مخالفت اعضاي اين مجلس با طرح بوش براي اعزام 21 هزار و پانصد نيروي تازه نفس به عراق براي پيوستن به 140 هزار نظامي آمريكايي مستقر در اين كشور تاكيد شده است.
در راي گيري روز گذشته كه به دنبال سه روز گفتگو بر سر محتواي قطعنامه و تأثير آن بر وضعيت نظاميان آمريكايي در عراق انجام شد اين قطعنامه با 246 رأي موافق در برابر 182 راي مخالف به تصويب رسيد. اگر چه اقليت جمهوريخواه مجلس نمايندگان سعي داشت مانع از در دستور كار قرار گرفتن اين قطعنامه شود ليكن راي مثبت 17 نماينده جمهوريخواه به آن در رأي گيري نهايي شكستي سياسي براي اين حزب و جورج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده محسوب مي شود.
اين قطعنامه براي كاخ سفيد الزام آور نيست اما تصويب آن به وجهه بوش لطمه اي جدي وارد كرد و اولين مورد مخالفت صريح قانونگذاران آمريكايي با سياست هاي بوش در عراق است.
قرار بود اين قطعنامه امروز در سنا نيز به راي گذاشته شود ولي با توجه به اعلام تعطيلي سنا به مدت يك هفته بررسي آن به تعويق افتاد و هنوز زمان دقيقي براي بررسي آن در سنا اعلام نشده است.
در حالي كه اكثر رسانه هاي جهان توجهي خاص به اين قطعنامه نشان دادند آنچه از نظر دور ماند اين كه صرفنظر از غيرالزام آور بودن اين گونه قطعنامه ها براي رئيس جمهور آمريكا در متن 97 كلمه  اي آن هيچ اشاره اي به تسريع روند خروج نيروهاي آمريكايي از عراق، مذموم شمردن تهاجم ائتلاف تحت رهبري ارتش ايالات متحده به عراق و اشغال چهار ساله اين كشور نشده است.
اين بدان معناست كه مجلس نمايندگان كنگره با صدور اين قطعنامه صرفا مخالفت خود را با تشديد جنگ عراق با اعزام نيروهاي بيشتر اعلام داشته اند و تلويحا مؤيد اين واقعيت است كه حزب دموكرات كه پيشنهاددهنده اين قطعنامه بود با ماهيت جنگ عراق و اشغال اين كشور از سوي ارتش ايالات متحده مخالفتي ندارد.
نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان كنگره و رهبر اكثريت دموكرات در اين مجلس كه 434 عضو دارد طي اظهاراتي پس از تصويب قطعنامه همگام با تاكيد بر لزوم بازگرداندن نيروهاي آمريكايي در عراق از حمايت كنگره از ارتش آمريكا خبر داد.
علاوه بر او ساير اعضاي مجلس نمايندگان هم اعلام كردند كنگره تلاش نخواهد كرد با عدم تصويب متمم بودجه هاي درخواستي بوش براي جنگ عراق، ارتش را تحت فشار قرار دهد.

سفر ناگهاني رايس به بغداد
گروه بين الملل- كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده صبح روز گذشته در چارچوب سفر خود به خاورميانه به طور ناگهاني و بدون برنامه ريزي قبلي وارد بغداد، پايتخت عراق شد.
رايس كه عصر ديروز عراق را به مقصد بيت المقدس در سرزمين هاي اشغالي ترك گفت در ديدار كوتاهش از عراق با جلال طالباني، رئيس جمهور و نوري المالكي، نخست وزير اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. او همچنين در آخرين روز از اجراي طرح ضربتي افزايش امنيت بغداد و پيش از ترك اين شهر با ديويد پترائوس، فرمانده جديد نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق هم ديداري داشت.
وزارت امور خارجه ايالات متحده پيش از اين هدف رايس از سفر به منطقه خاورميانه را ديدار با مقامات ارشد اسرائيل و رهبران فلسطينيان در آستانه نشست سه جانبه ايالات متحده، حاكميت خودگردان فلسطيني و رژيم صهيونيستي عنوان كرده بود كه در آن ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل و محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني راه هاي احياي طرح پيشنهادي ايالات متحده براي اعاده صلح به خاورميانه موسوم به نقشه راه را بررسي مي كنند.
رايس پس از ورود به بيت المقدس بلافاصله با تيزپي ليوني، همتاي اسرائيلي خود ديدار كرد و قرار است امروز پس از ملاقات با اولمرت براي ديدار با عباس راهي رام الله شود.
نشست سه جانبه رايس، عباس و اولمرت قرار است فردا در هتل بزرگ بيت المقدس برگزار شود.
واگذاري مسئوليت تشكيل دولت وحدت ملي فلسطيني به اسماعيل هنيه، نخست وزير مستعفي دولت خودگردان فلسطيني و تأكيد حماس بر اجتناب اين گروه از به رسميت شناختن اسرائيل نتيجه نشست فردا را در هاله اي از ابهام قرار داده است. گفته مي شود رايس قرار است در اين نشست براي اولين بار موضوع تشكيل كشور مستقل فلسطيني را در چارچوب نقشه راه مطرح كند.

يك مقام سابق آمريكا:
هند، به راي عليه ايران وادار شده بود
ايرنا: يك مقام ارشد سابق دولت بوش فاش ساخت كه هند براي راي عليه ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي  تحت فشار قرار گرفته بود.
به گزارش روزنامه انگليسي زبان هندو چاپ دهلي نو، استفين جي. ريدميكر گفت كه موافقت نامه همكاري هسته اي هند و آمريكا باعث تغييرات زيادي در روش و رفتار هند نسبت به منع گسترش شد.
ريدميكر در دسامبر سال گذشته ميلادي از سمت معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور پيمان منع گسترش و امنيت بين المللي استعفا كرد.
اين مقام سابق آمريكايي كه در گردهمايي تحت عنوان ايران، كره شمالي و آينده پيمان منع گسترش در مؤسسه مطالعات و تحليل دفاعي هند، در دهلي نو سخنراني مي كرد، افزود: بهترين مثال اين تغييرات، دو راي هند عليه ايران در آژانس بين المللي انرژي هسته اي است.
وي گفت: من اولين شخصي هستم كه اقرار مي كنم هند براي اين راي ها تحت فشار بود.
ريدميكر هنگام تصدي خود در وزارت امور خارجه آمريكا در مذاكرات دو جانبه با هند در مورد موضوعات هسته اي مشاركت داشت. وي همچنين در راس هيات اعزامي آمريكا در دو نشست با گروه تامين هسته اي (ان. اس. جي.) پس از پيمان همكاري هسته اي بين هند و آمريكا در ژوئيه ماه سال ????ميلادي نيز حضور داشت.
وي افزود: با توجه به اينكه مسائل ايران و كره شمالي حل نشده است، خواسته از هند بيشتر خواهد بود.
اين مقام سابق دولت بوش مدعي شد: اقدام شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران، براي كشورهايي همچون هند بهتر بود. اما اگر اين روند به سمت فشار بيشتر تحريم هاي اقتصادي توسط اتحاديه كشورها همچون آمريكا، اروپا و ژاپن پيش رود، در آن صورت هند بايد خود انتخاب كند.
وي افزود: هند بايد در مورد مشاركت در اقدامات اقتصادي اين كشورها (عليه ايران) تصميم گيري كند.

تركيه و گفتگو با رهبران اقليم كردستان عراق
ايرنا: ارگان هاي دولتي تركيه در مورد برقراري مناسبات نزديك و گفتگو با رهبران اقليم كردستان عراق، با يكديگر دچار اختلاف شده اند.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه هفته گذشته گفته بود: در صورتي كه برقراري مناسبات نزديك با رهبران اقليم كردستان عراق، نتايج مثبتي در تامين آرامش داشته باشد، با آنان گفتگو مي كنيم.
اين در حالي است كه ژنرال ياشار بيوك آنيت رئيس ستاد ارتش تركيه كه سرگرم ديدار از آمريكاست، روز گذشته گفت: با حاميان پ.ك.ك در شمال عراق گفتگو نمي كنم.
احمد نجدت سزر رئيس جمهوري تركيه نيز با گفتگوي رسمي تركيه با رهبران اقليم كردستان عراق مخالف است و ماه هاست كه با سفر جلال طالباني رئيس جمهوري عراق به تركيه مخالفت مي كند و احتمال مي رود كه تا حدود سه ماه ديگر كه از دوران رياست جمهوري سزر باقي است، اين سفر صورت نخواهد گرفت. عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه ديروز پيش از سفر به عربستان سعودي با سئوال خبرنگاران در اين خصوص روبه رو شد. گل با انتقاد تلويحي از مخالفت با برقراري ارتباط بين تركيه و اقليم كردستان عراق و در حمايت از اردوغان گفت: تركيه خواهان كمك به تامين صلح و ثبات در عراق است و در اين مورد با همه گروه هاي عراقي گفتگو مي كند. وزير امور خارجه تركيه افزود: نظاميان وظايفي دارند و سياسيون و ديپلمات ها نيز وظايفي دارند و هر كس بايد در حوزه وظايف با مخاطبين خود سخن بگويد و از اين گونه مسائل زمينه اي براي مشاجره سياسي فراهم نكند. اردوغان پنجشنبه گذشته گفته بود: توسعه مناسبات با دولت اقليم كردستان عراق محتمل است به شرط آن كه اين نزديكي موجب برقراري آرامش و صلح شود و نتايج مثبتي در پي داشته باشد. نخست وزير تركيه افزوده بود: اگر هر گامي كه در اين راستا برداشته مي شود، براي ما و آنان آرامش به بار آورد، هميشه آماده برداشتن آن گام هستيم.
مطبوعات تركيه اين سخن را به عنوان اولين پيام گرم به رهبران كردهاي عراقي منتشر كرده بودند. ژنرال بازنشسته اديب باش ار نماينده تركيه در هماهنگي تركيه، آمريكا و عراق در مبارزه با پ.ك.ك نيز كه اخيرا گفته بود در صورت لزوم با رهبران گروه هاي كرد اقليم كردستان عراق گفتگو خواهد كرد، شب گذشته در يك سخنراني در شهر آدانا واقع در جنوب تركيه گفت: سخنان من اشتباه تعبير شده است.
باش ار در گفتگوي اختصاصي با شبكه تلويزيوني ان.تي.وي گفته بود: گفتگو با رهبران گروه هاي كرد عراقي در مورد مبارزه با پ.ك.ك براي تركيه خط قرمز نيست.
وي اضافه كرده بود: در صورتي كه احساس كنم اين گفتگو مفيد واقع خواهد شد، با هماهنگي ديگر ارگان هاي دولتي تركيه، اين مذاكرات را آغاز خواهم كرد.
باش ار كه گفته مي شود به جمع مخالفان گفتگو با رهبران كرد عراقي پيوسته است، شب گذشته در سخنراني خود گفت: هدف من گفتگوي رسمي ارگان هاي دولتي تركيه با رهبران اقليم كردستان عراق نيست، بلكه من خواهان گفتگوهاي فني در اين مورد هستم كه اين گونه مذاكرات هم همواره وجود داشته است. وي بدون ذكر نامي گفت: ارگان هاي دولتي تركيه نبايد رهبران عشاير كرد عراقي را مخاطب خود قرار دهند.
باش ار با انتقاد از سياست هاي آمريكا و اقليم كردستان عراق در مورد حضور نيروهاي پ.ك.ك در شمال عراق گفت: تركيه از وضعيت فعلي ناخشنود است. در جريان سفر دو هفته پيش عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه به آمريكا، واشنگتن به تركيه پيشنهاد كرد كه در مورد حضور نيروهاي پ.ك.ك در شمال عراق با رهبران گروه هاي كرد عراق وارد گفتگو شود.
ناظران آگاه در آنكارا عقيده دارند كه واشنگتن در قبال درخواست هاي مكرر تركيه براي مقابله آمريكا با حضور نيروهاي پ.ك.ك در شمال عراق، درصدد است كه تركيه را در شرايطي قرار دهد كه از موضع مخالفت با تشكيل دولت فدرال كرد در شمال عراق و حاكميت اين دولت بر تصاحب كركوك، عدول كرده و مناسبات خود با اقليم كردستان عراق را بهبود بخشد.
محافل ملي گراي تركيه با اين سياست مخالفت كرده و خواهان مداخله تركيه در شمال عراق هستند، در مقابل محافل غربگرا در تركيه عقيده دارند كه تعامل با دولت فدرال كرد در شمال عراق و همسويي با سياست هاي آمريكا در قبال عراق، در دراز مدت به نفع تركيه خواهد بود.

كوتاه از جهان سياست
پنتاگون به دنبال افزايش حضور خود در آفريقاست
واحد مركزي خبر: جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا با طرح پنتاگون براي تشكيل مركز فرماندهي مستقل براي آفريقا در ارتش اين كشور موافقت كرد.
با تشكيل اين مركز فرماندهي جديد نظارت بر فعاليتهاي نظامي آمريكا در كل قاره آفريقا كه به بهانه همكاري با كشورهاي آفريقايي و مبارزه با تروريسم صورت مي گيرد تحت يك فرماندهي واحد قرار خواهد گرفت.
آمريكا با گسترش حضور نظامي خود در آفريقا بارها تمايل خود را براي تسلط بر منابع عظيم انرژي اين قاره نشان داده است.در حال حاضر بيش از ده درصد نفت مورد نياز آمريكا از آفريقا تامين مي شود و رقابتهاي سياسي و اقتصادي ديگر كشورها به ويژه چين در اين قاره نگرانيهايي را براي واشنگتن به همراه داشته است.

چين وكنترل بيشتر بر صادرات هسته اي
ايسنا: چند روز پس از توافق بين المللي بر سر كنار گذاشتن تدريجي برنامه  هسته اي كره شمالي، چين اعلام كرد در نظر دارد كنترل بر صادرات تجهيزات هسته  اي  اش را تقويت كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، رسانه هاي دولتي چين گزارش دادند، ون جيابائو، نخست وزير چين با امضاي حكمي استفاده از كالاها و فن آوري هسته  اي چين براي انجام انفجارهاي اتمي بدون توافق پيشين را ممنوع اعلام كرد. واردكنندگان كالاهاي چيني نيز از استفاده از اين كالاها و فن آوري ها براي تكثير هسته اي به غير از مواردي كه با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي شود، منع مي شوند. اگرچه در اين حكم هيچ اشاره  خاصي به كره شمالي نشده است اما اين اقدام به دنبال توافقنامه  هسته اي كره  شمالي صورت گرفت.
براساس اين توافقنامه پيونگ يانگ با بستن تاسيسات هسته  اي اش در يانگ بيون و اجازه به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي براي بازديد از سايت هايش موافقت كرد.

عبدالله گل، عازم عربستان سعودي شد
واحد مركزي خبر: وزير امور خارجه تركيه به منظور پيشبرد تلاشها براي حل و فصل مناقشه فلسطين و رژيم صهيونيستي ديروز عازم عربستان سعودي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آنكارا، عبدالله گل اعلام كرد ديدار وي با ملك عبدالله پادشاه عربستان و سعود الفيصل وزير امور خارجه اين كشور ادامه مذاكرات آنكارا ميان مقامات تركيه و سعود الفيصل در ژانويه و پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان در اوايل ماه جاري خواهد بود. وي پيش از ترك تركيه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام كرد صلح در فلسطين تاثيراتي مثبت بر تمامي مشكلات خاورميانه خواهد داشت. وي افزود:  مذاكرات در مورد ناآرامي هاي عراق در دستور كار سفر وي به عربستان سعودي قرار خواهد داشت.مذاكرات عبدالله گل در عربستان سعودي در پي سفر روز پنج شنبه ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل به تركيه صورت مي گيرد.
تركيه از پيشنهاد مشرف به منظور تشكيل گروهي از كشورهاي اسلامي كه محور فعاليت آن برقراري صلح در خاورميانه خواهد بود حمايت كرده است.

انفجار در كويته پاكستان 60 كشته و مجروح به جا گذاشت
گروه بين الملل- انفجار يك بمب قوي داخل يك دادگاه در شهر كويته در استان بلوچستان پاكستان بيش از 60 كشته و مجروح به جا گذاشت. در ميان 15 كشته شده اين انفجار قاضي دادگاه و پنج وكيل آن هم ديده مي شود.
هنوز هيچ شخص يا گروهي مسئوليت اين انفجار را كه معلوم نيست انتحاري بوده يا نه به عهده نگرفته است. اين چهارمين انفجار در هفته هاي اخير در شهر كويته است، به همين دليل از ديروز مأموران امنيتي و ارتش پاكستان در اين منطقه به حال آماده باش كامل درآمدند. استان بلوچستان پاكستان و به ويژه شهر كويته به دليل نزديكي به افغانستان از يك سو و وجود قوميت هاي مختلف از سوي ديگر، در سالهاي اخير محل درگيري و خشونت هاي بسيار بوده  است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |