يكشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۹ - Feb 18, 2007
اسپيتزر راز سحابي مارپيچي را پيدا مي كند؟
كشف دنباله دارها در اطراف ستاره مرده
اين تصوير آخرين تصوير تهيه شده به وسيله تلسكوپ فضايي اسپيتزر است .آنچه در مركز سحابي ديده مي شود بقاياي موجود از ستاره مادر اين سحابي است كه به طور شگفت انگيزي با صفحه اي از مواد منجمد و يخ زده احاطه شده.
014433.jpg
گروه دانش- تلسكوپ فضايي اسپيتزر تعداد زيادي ستاره دنباله دار اطراف يك ستاره مرده پيدا كرده است.
در فاصله 700سال نوري دورتر از ما در صورت فلكي دلو سحابي زيبايي به نام سحابي مارپيچي قرار دارد، اين سحابي از مرگ ستاره اي مثل خورشيد ما به وجود آمده است. ستاره موقع مرگ، منفجرشده و لايه هاي بيروني اش را در فضا پراكنده است. آنچه كه از اين ستاره باقي مانده جرمي را تشكيل مي دهد كه كوتوله سفيد ناميده مي شود. اين كوتوله سفيد هنوز هم مقداري انرژي دارد و كاملا سرد و نابود نشده. نور اين كوتوله سفيد، مواد پرتاب شده را داغ مي كند و موجب مي شود آنها با رنگ هاي شگفت آوري ديده شوند. اين زيبايي كيهاني، كه سحابي سياره نما ناميده مي شود، مدت زيادي دوام نمي آورد؛ شايد ??هزار سال ديگر، اين ابرهاي درخشان محو شوند و كوتوله سفيد مركزي و دنباله دارهايي كه اطرافش پيدا شده اند، به تنهايي در فضا سرد شوند. اين سرنوشتي است كه ميلياردها سال بعد، براي خورشيد هم پيش مي آيد.
چشم غول پيكر سبز
به نوشته پارس اسكاي، تلسكوپ فضايي اسپيتزر در تصوير جديد خود ، صفحه اي از مواد يخي را درون سحابي مارپيچي آشكار كرد. دليل تشكيل و تجمع اين ذرات يخ زده هنوز ناشناخته است اما دانشمندان گمان مي كنند مرگ ستاره باعث شده تا ناحيه اي كه دنباله دارها در آن دور اين ستاره مي گردند، جلوتر بيايد طوري كه اين ناحيه ستاره را احاطه كند.
دكتر كيت سو سرپرست تيم پژوهشي دانشگاه آريزونا، مي گويد: ديدن غبار اطراف اين ستاره براي ما بسيار شگفت انگيز بود! غبار احتمالا از دنباله دارهايي است كه از مرگ ستاره مادرشان جان سالم به در برده اند. تصوير جديد اسپيتزر، سحابي مارپيچي را در نور فروسرخ نشان مي دهد. در اين تصوير ستاره مركزي نقطه سرخي در ميان سحابي است؛ مانند مردمك قرمزي داخل چشم غول پيكر سبز.
دانشمندان، ستاره كوتوله سفيد مركزي سحابي مارپيچي را بسيار بررسي كرده بودند، اما تاحالا نتوانسته بودند لايه اي از غبار در چنين فاصله نزديكي از ستاره پيدا كنند. تلسكوپ فضايي اسپيتزر توانست در نور فرو سرخ، درخششي از صفحه غبار را در فاصله ?? تا ??? واحد نجومي (يك واحد نجومي برابر فاصله زمين تا خورشيد، حدود ??? ميليون كيلومتر است) شناسايي كند.
غبار از كجا آمده؟
بنابر آنچه ستاره شناسان مي گويند، احتمال مي رود غبار، از برخورد دنباله دارهاي در حال گردش به دور ستاره، در لبه هاي خارجي آن منظومه، به وجود آمده باشد. چند ميليون سال پيش، پيش از تشكيل كوتوله سفيد، زماني كه هنوز ستاره اي زنده و فعال مانند خورشيد بود، دنباله دارها و شايد سياراتش در مدارهاي منظمي دور آن مي چرخيدند. اما زماني كه ستاره به پايان عمر خود رسيد، سيارات دروني سوختند يا ستاره منبسط شده آنها را بلعيد. سيارات خارجي، خرده سياره ها و دنباله  دارها هم احتمالا دچار بي نظمي شده اند.
براي منظومه شمسي ما نيز حدود ? ميليارد سال ديگر، سرنوشت مشابهي پيش خواهد آمد. مانند سحابي مارپيچي، در رنگهاي زيبا خواهد درخشيد و خورشيد، كه در آن زمان تبديل به يك كوتوله سفيد شده است، با مجموعه اي از سيارات خارجي و دنباله دارهايي كه باقي مانده اند، احاطه خواهد شد.

با چشم بيونيك، نابينايان هم مي توانند ببينند
ايسنا: يك پيوند چشم بيونيك كه مي تواند بينايي ميليونها انسان نابينا را به آنها بازگرداند ، طي دو سال آينده در اختيار بيماران قرار خواهد گرفت. محققان در آمريكا عمل اوليه پيوند را در 50 تا 75 بيمار انجام داده اند. اين وسيله با عنوان آرگو II از يك دوربين مجهز به عينك استفاده مي كند تا اطلاعات بصري را به الكترودها در چشم منتقل كند.
پروفسور مارك هومايون از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي دراين باره گفت:آنچه ما سعي داريم انجام دهيم اين است كه تصاوير در لحظه از دوربين گرفته و آنها را به پالس هاي الكتريكي ظريف تبديل كنيم كه به كمك آنها حتي افراد نابينا نيز قادر به ديدن باشند.
اين وسيله جديد با كاشتن مجموعه اي از الكترودهاي ظريف در پشت قرنيه كار مي كند.

طراحي نرم افزار پيش بيني سكته هاي قلبي
گروه دانش- نرم افزار پيش بيني سكته هاي قلبي براي نخستين بار در ايران طراحي شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميركبير، مجري اين طرح با بيان اينكه بروز سكته هاي قلبي امروزه از مهم ترين عوامل مرگ و مير در جهان به شمار مي رود، گفت: يكي از شايع ترين انواع آريتمي هاي قلبي كه با به وجود آمدن ترومبوس در حفره هاي منقبض شده قلب، باعث بروز سكته هاي قبلي مي شود، فيبريلاسيون دهليزي AF است.
سهراب صابري مقدم هدف از اجراي اين پروژه را ارائه يك الگوريتم جامع براي پيش بيني پايان پذيري خود به خودي AF اعلام كرد.

فرهنگ وآموزش
برگزاري همايش بين المللي
فرهنگ 7 هزار ساله تپه حصار

گروه اجتماعي- همايش بين المللي فرهنگ 7 هزار ساله تپه حصار صبح ديروز با حضور جمعي از باستان شناسان ايران و كشورهاي خارجي در دامغان گشايش يافت.
در اين همايش 2 روزه تپه حصار در ابعاد مختلف پژوهشي ازجمله كاوشها، پراكنش مراكز عصر برنز در اطراف كوير مركزي ايران مورد بررسي قرار مي گيرد.
سيد طه هاشمي معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين همايش، تپه حصار را تپه اي مهم و بي نظير و مشهور در ايران و جهان دانست و گفت: اين همايش از چند منظر يك همايش ارزشمند تخصصي و كارگاهي است. وي افزود: با سرعتي كه پروژه هاي عمراني (ساختن سد ها، جاده ها و...) دارند، بعيد نيست كه بخش بزرگي از آثار تاريخي كشور از ميان بروند و من با اين وضعيت اعلام خطر مي كنم.معاون سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع نيز در اين همايش گفت: اين همايش با دو هدف نجات بخشي و بازخواني تحقيقات و فعاليتهاي پژوهشي برگزار شده است.
هاشمي همچنين با اشاره به تهديد آثار تاريخي كشورمان از سوي قاچاقچيان، بر لزوم مبارزه با اين افراد و حفاظت مناسب از آثار كشف  شده تاكيد و بيان كرد: ما به هيچ قيمتي نمي گذاريم، حتي يكي از آثار تاريخي معمولي كشور نيز از دست برود، چه برسد به اثري مانند مقبره  كوروش.
در اين همايش باستان شناساني از ايران، آمريكا، فرانسه، هند، ايتاليا، تركيه، آلمان و روسيه حضور دارند.
تپه حصار واقع در حاشيه جنوبي شهر دامغان براي نخستين بار در سال 1312مورد كاوش قرار گرفت و بر اثر اين كاوشها مشخص شد كه اين محوطه باستاني داراي سه دوره اصلي فرهنگي از اواخر نوسنگي تا پايان عصر مفرغ است. بر اساس يافته هاي به دست آمده، تاريخ قديمي ترين لايه هاي تپه حصار به اواسط هزاره  پنجم قبل از ميلاد باز مي گردد.
اخذ كمك اجباري درمدارس، همچنان ممنوع است
014427.jpg
گروه اجتماعي- وزير آموزش و پرورش گفت: وقتي والدين 300ميليارد تومان به مدارس كمك مي كنند، دليلي براي دريافت اجباري اين پول وجود ندارد.
به گزارش مهر محمود فرشيدي افزود: از نگاه شرعي و قانوني نيز دريافت كمك اجباري به اين وزارتخانه مفهومي ندارد و با افرادي كه از والدين تقاضاي كمك ناخواسته دارند برخورد خواهد شد.
گفته هاي وزير آموزش و پرورش در حالي است كه مسئولان مدارس امسال شگرد جديدي به كار بستند و هنگام مراجعه والدين براي دريافت كارنامه خواستار كمك اولياي دانش آموزان به مدرسه شدند. اين موضوع موجب واكنش وزارت آموزش و پرورش شد و عباس رهي، مدير كل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش در نشستي با خبرنگاران به صراحت اعلام كرد كه اخذ هرگونه وجه توسط اولياي مدارس هنگام ارائه كارنامه ممنوع است.
آنكارا، ميزبان همايش تعامل ادبيات تركيه و ايران
014430.jpg
گروه اجتماعي- همايش تعامل تركيه و ايران از سوي دبير خانه همايش هاي استاد شهريار، طي روزهاي 30 بهمن و اول اسفند (19 و 20 فوريه) در آنكارا برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، علي اصغر شعردوست، مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در امور فرهنگ و تمدن در اين باره گفت: اين همايش سومين همايش بزرگداشت استاد شهريار است كه بنياد زبان كشور تركيه و رايزني فرهنگي ايران در آنكارا در برگزاري آن مشاركت دارند. دبيركل همايش هاي بين المللي بزرگداشت يكصدمين سالگرد تولد شهريار اظهار داشت: در اين همايش غلامعلي حداد عادل، رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي نيز سخنراني خواهد داشت و دانشمنداني از ايران و تركيه حضور مي يابند.
وي گفت: در اين همايش دوروزه از شهريارپژوهان نامدار تركيه و مترجمان آثار استاد به زبان تركي استانبولي تجليل و جوايزي به آنها اهدا خواهد شد.
برنامه زمان بندي آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي
مهر: برنامه زمان بندي آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي سال تحصيلي
87 - 86 از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شد.
ثبت نام در اين آزمون از تاريخ 23 بهمن آغاز شده و تا 15 اسفند ادامه دارد. همچنين زمان و مكان توزيع كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي روز 15 ارديبهشت سال 86 به اطلاع داوطلبان مي رسد. بر اساس برنامه زمان بندي اعلام شده در دفترچه آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي در سال 86 اين آزمون در 31خرداد 86 برگزار مي شود.
جشنواره صنايع دستي زنان مسلمان در زنجان
زنجان- خبرنگار همشهري: نخستين جشنواره هنرهاي سنتي و صنايع دستي زنان مسلمان قرار است به مدت 5 روز از دوم اسفندماه در محل نمايشگاه هاي بين المللي كاسپين زنجان برگزار شود.
مسعود احمدي نيا معاون صنايع  دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان در اين باره گفته است كه از تشكل ها، هنرمندان و صنعتگران خارج از كشور نيز براي ارائه آثار و بازديد از اين جشنواره دعوت به عمل آمده است، اما وي از بانوان هنرمند بخش صنايع دستي كه قرار است از خارج از كشور به جشنواره بيايند، نامي نبرده است. محوريت جشنواره صنايع دستي، پژوهش هاي مردم شناسي و تشكل ها، سازمان ها و دستگاه هايي كه در حوزه زنان كارآفرين فعالند، ذكر شده است. در جشنواره همچنين از همه دستگاه هاي كشور كه به نوعي در بخش زنان هنرمند فعاليت دارند، آثاري ارائه مي شود.
هزينه سفر به عتبات عاليات تغيير نمي كند
ايسنا : مسئول امور عتبات عاليات در سازمان حج و زيارت اعلام كرد: هزينه  سفر به عتبات عاليات عراق در مناسبت ها تغيير نمي كند.
حسين اكبري با بيان اينكه هزينه  اعزام زائر به عتبات عاليات عراق از استان تهران 234 هزار تومان است، گفت: هر زائري كه از اول بهمن كه هزينه  سفر به عتبات عاليات عراق كاهش يافته،  مبلغ بيشتري را پرداخت كرده، به سازمان حج و زيارت مراجعه كند.
وي اظهار كرد: سازمان حج و زيارت همچنين به دفاتر خدمات زيارتي فعال در عتبات عاليات عراق بخشنامه كرده كه در صورت بروز تخلف و دريافت مبلغ اضافي از زائران مجوز اين دفاتر براي مدتي لغو مي شود.
اكبري گفت: شنيده شده است برخي از دفاتر خدمات زيارتي هزينه  زيارتي عتبات عاليات عراق را براي اربعين و نوروز افزايش داده اند،  بنابر اين از مردم درخواست مي شود ضمن توجه به اين مسئله در صورت بروز تخلفي از سوي دفاتر زيارتي به سازمان حج و زيارت مراجعه كنند تا اقدامات لازم صورت گيرد.
اعلام ظرفيت هاي دستياري در زمان انتخاب رشته
گروه اجتماعي- ظرفيت هاي دستياري قطعي نشده است و در زمان انتخاب رشته به داوطلبان اعلام مي شود.
بهرام عين اللهي دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به نياز سنجي صورت گرفته، ظرفيت پذيرش در آزمون دستياري امسال نسبت به سال گذشته تغيير چنداني نخواهد داشت.
وي افزود: حدود 16 هزار نفر در سي و چهارمين دوره پذيرش دستيار تخصصي در رشته هاي باليني پزشكي نام نويسي كرده اند.
آزمون كتبي پذيرش دستيار تخصصي ساعت 9 صبح روز پنج شنبه 3 اسفند در دانشگاه هاي علوم پزشكي اروميه، اصفهان، اهواز، ايران، بابل، كرمانشاه، لرستان، شهيد بهشتي، اراك، بندرعباس، تهران، تبريز، زاهدان، زنجان، سمنان، شيراز، قزوين، كاشان، گلستان، اردبيل، كرمان، گيلان، مازندران، مشهد، بقيه  الله، همدان، يزد و كردستان و در 25 رشته تخصصي پزشكي باليني برگزار مي شود.
كارت ورود به جلسه نيز در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 1 و 2 اسفند در محل دانشگاه انتخابي جهت شركت در آزمون توزيع مي شود.
راه اندازي دانشگاه مجازي در قم
قم- خبرنگار همشهري: دانشگاه قم براي نخستين بار در كشور اقدام به راه اندازي دانشگاه مجازي در مقطع كارشناسي ارشد رشته حقوق كرد.
رئيس آموزش الكترونيكي دانشگاه قم با اعلام اين مطلب گفت: دانشگاه قم پس از 2 سال تحقيق و مطالعه واحدهاي آموزش مجازي كشور در سال 85 موفق به اخذ موافقت قطعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري جهت راه  اندازي دانشگاه مجازي شد.
بهروز مينايي با اشاره به شيوه پذيرش دانشجو در اين دانشگاه خاطرنشان كرد: از ميان متقاضيان ثبت نام با توجه به معدل و رشته  كارشناسي داوطلب، تعدادي دانش پذير جذب مي شوند كه اين تعداد در صورت كسب حداقل نمره 12 در هر درس و معدل 14 به عنوان دانشجو پذيرفته خواهند شد.
وي در باره نحوه ثبت نام افزود: ثبت نام دانش پذيران از امروز (29 بهمن ماه) آغاز و تا 8 اسفند ماه به صورت اينترنتي ادامه دارد و متقاضيان مي توانند با مراجعه به سايت vu.qom.ac.ir جهت ثبت نام اقدام كنند.
مينايي تصريح كرد: دروس به صورت فايل هاي صوتي و تصويري از طريق اينترنت در اختيار دانشجويان قرار مي گيرند و تنها چند كلاس جهت رفع اشكال و امتحانات پايان ترم به صورت حضوري انجام مي پذيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |