با حضور گسترده در ششمين دوره انتخابات اتاق هاي بازرگاني صورت مي گيرد
گام بلند بخش خصوصي براي نوآفريني،
تحول و توسعه كشور
|
|
|
|
|
|
گروه اقتصادي- ششمين دوره انتخابات اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور فردا در سايه فضاي جديد اقتصادي در اثر ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 و تغيير رويكرد اقتصاد كشور از بخش دولتي به بخش خصوصي برگزار مي شود.
نوآفرينان اتاق تهران (به محوريت دكتر نهاونديان) مجمع فعالان توسعه (به محوريت مهندس خاموشي) و تحول خواهان (به محوريت مهندس صفايي فراهاني) سه گروه اصلي رقابت هاي انتخاباتي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران هستند، كه سواي شعارهاي انتخاباتي، هر سه گروه بر ضرورت حضور گسترده فعالان اقتصادي در انتخابات اين دوره اتاق بازرگاني تاكيد مي كنند و آن را اولين گام جدي بخش خصوصي پس از ابلاغ سياست هاي اصل 44 براي اعلام آمادگي در تحول اقتصادي كشور مي دانند.
نوآفريني در اقتصاد كشور
دكتر محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني تهران مهمترين مسئله براي بخش خصوصي در شرايط فعلي را تشويق فعالان اقتصادي به مشاركت در انتخابات مي داند و مي گويد: حضور گسترده در انتخابات اتاق نشان دهنده ديدگاه بخش خصوصي نسبت به اقتصاد كشور و پيام آور نشاط در فضاي اقتصادي كنوني است؛ پيامي كه در شرايط فعلي، اقتصاد كشور به آن بسيار نيازمند است.
وي مي افزايد: نياز به ديپلماسي اقتصادي در شرايط كنوني بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود و طبعا بخش خصوصي و اتاق هاي بازرگاني سهم مهمتر و موثرتري را در تقويت ديپلماسي اقتصادي بر عهده دارند و درواقع حضور ايران در مناسبات اقتصادي منطقه اي و بين المللي بسيار موثرتر از وضع موجود مي تواند باشد.
عضو ارشد گروه انتخاباتي نوآفرينان اتاق تهران، نكته مهم ديگر در شرايط كنوني اقتصاد كشور را مذاكرات ايران با گروه كاري پيوستن به سازمان تجارت جهاني مي داند و اضافه مي كند: هر چه بخش خصوصي در حوزه هاي مختلف اقتصادي كشور فعال تر باشد و نسبت به مقررات جهاني تجارت آگا ه تر بوده و نقش موثرتري ايفا كند، مي تواند نمايندگان دولت را نيز از ديدگاه هاي خود تغذيه كند و توان اقتصادي و كارشناسي مذاكره كنندگان كشور را بالاتر ببرد و از اين رو، افزايش توان علمي و كارشناسي بخش خصوصي ايران در شرايط فعلي از ضرورت دوچنداني برخوردار است.
وي اجراي سياست هاي كلي اصل 44 را به معناي تحقق بخشيدن به كوچك شدن بخش دولتي و رشد متوازن بخش خصوصي مي داند و مي افزايد: اتاق بازرگاني كه نمايندگي بخش خصوصي را عهده دار است، بايد متشكل از كساني باشد كه اولا به اين انتقال محوريت اقتصادي معتقد باشند و ثانيا توان و روحيه ايجاد تحول و تغيير و نوآفريني در اقتصاد كشور و اتاق بازرگاني را داشته باشند. به بيان ديگر، اكنون در نقطه عطف تاريخ اقتصاد كشور قرار داريم و اين نقطه عطف نيازمند مديريت نوآفرين و مديريت تحول زا است.
ضرورت حضور قدرتمند بخش خصوصي در انتخابات
مسعود دانشمند سخنگوي اتاق بازرگاني ايران و عضو گروه انتخاباتي مجمع فعالان توسعه اتاق بازرگاني را تنها جايگاه قانوني بخش خصوصي مي داند و مي گويد: بخش خصوصي براي اينكه به سهم و جايگاه واقعي خود در اقتصاد ايران برسد، نيازمند حضور پررنگ فعالان اقتصادي در انتخابات اتاق هاي بازرگاني است.
وي با دعوت از تمامي دارندگان كارت بازرگاني براي حضور در انتخابات 2 اسفند، مي افزايد: حضور در انتخابات اتاق هاي بازرگاني مهمترين مسئله فعلي بخش خصوصي است و اگر اعضاي اتاق با راي پايين انتخاب شوند، مطمئنا حرف و سخن آنان نزد بخش دولتي از اثربخشي لازم برخوردار نخواهد بود.
وي ادامه مي دهد: حضور قدرتمند بخش خصوصي در انتخابات اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور نشان دهنده آماده بودن بخش خصوصي براي پذيرش مسئوليت بزرگ اقتصاد كشوري است كه تاكنون بر بخش دولتي تكيه داشته است.
وي با بيان اينكه فضاي پس از سياست هاي اصل 44 مسئوليت اين دوره اتاق هاي بازرگاني را بسيار سنگين ساخته است، مي افزايد: ايجاد فضاي جديد اقتصادي در كشور نيازمند حضور قطعي و گسترده فعالان بخش خصوصي در انتخابات اتاق هاي بازرگاني است.
تحول اتاق هاي بازرگاني ضروري است
محسن صفايي فراهاني عضو گروه تحول خواهان اتاق بازرگاني (اصلاح طلبان) نيز با بيان اينكه اتاق بازرگاني طي سال هاي اخير به درستي به وظيفه خود عمل نكرده است، مي گويد: اتاق بازرگاني پارلمان بخش خصوصي است و نمود فعاليت هاي اين بخش است اما در 27 سال گذشته اتاق نتوانسته اين نقش را به خوبي ايفا كند و سهم اتاق هاي بازرگاني در تهيه و تدوين برنامه هاي توسعه پنج ساله اول، دوم، سوم و حتي چهارم بسيار ناچيز بوده است و اتاق بازرگاني در بهبود مديريت كسب وكار ايران نيز نقشي نداشته است.
وي مي افزايد: وظيفه اتاق بازرگاني كه از تجمع صاحبان صنايع و فعالان اقتصادي تشكيل مي شود، تاثيرگذاري بر اقتصاد و تصميمات كلان اقتصادي و بهبود محيط كسب وكار است اما در اقتصاد ما هيچ اثري از حضور اتاق هاي بازرگاني در تدوين قوانين و مقررات نبوده است و از ديگر سو نيز شاهد هستيم كه اتاق بازرگاني عملا از حق و جايگاه قانوني بخش خصوصي دفاع درخوري نكرده است.
وي با ضروري دانستن ايجاد كميته هاي تخصصي در اتاق بازرگاني مي گويد: اين كميته ها با حضور كارشناسان و صاحبنظران توانمند مي توانند براي اجراي قوانين موجود و احقاق حق بخش خصوصي و رسانه اي كردن آن، فضا را براي فعاليت كار اين بخش در مقابل دولت فراهم آورند.
رقابت 132 نفر در انتخابات اتاق تهران
براساس اعلام انجمن نظارت بر انتخابات اتاق هاي بازرگاني، در مجموع 132 نفر حايز شرايط شركت در انتخابات اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران هستند. از اين تعداد نامزد شركت در انتخابات، 68 نفر براي به دست آوردن 20 كرسي هيات نمايندگان اتاق تهران در بخش بازرگاني، 57 نفر براي به دست آوردن 16 كرسي هيات نمايندگان اتاق تهران در بخش صنعت و 8 نفر نيز براي احتساب 4 كرسي بخش معدن به رقابت خواهند پرداخت.
هيات نمايندگان اتاق تهران بايد از 60 عضو تشكيل شود كه 40 نفر از رقابت هاي انتخاباتي مشخص مي شوند و۲۰ عضو ديگر را وزراي بازرگاني و صنايع و معادن، تعيين مي كنند.
|