سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
با گذشت 11 ماه از سال
خط فقر هنوز رسماً اعلام نشده است
مشاور وزير رفاه روز شنبه خط فقر در تهران را 400 هزار تومان اعلام كرد
گروه اجتماعي- وزير رفاه روز گذشته در پاسخ به پرسش يكي از نمايندگان درباره خط فقر گفت: داريم روي خط فقر كار مي كنيم.
عبدالرضا مصري، وزير رفاه و تأمين اجتماعي، در حالي از كار كردن وزارتخانه متبوعش بر روي مبحث خط فقر سخن مي گويد كه ميزان خط فقر در كشور بايد هر 6 ماه يك بار از سوي وزارت رفاه اعلام شود.
اين در حالي است كه با پايان يافتن 11 ماه از سال جاري هنوز خط فقر امسال از سوي مسئولين وزارت رفاه اعلام نشده است. موسي رضا ثروتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، در پاسخ به چرايي تأخير وزارت رفاه در اعلام خط فقر گفت: هر ساله تعيين خط فقر و كمك رساني به اقشار آسيب پذير بر عهده وزارت رفاه است اما تاكنون وزارت رفاه نسبت به اعلام خط فقر اقدام نكرده است و اين اعلام نشدن، سبب بروز مشكلاتي در هدفمند كردن يارانه ها مي شود.
به گفته ثروتي عملكرد وزراء در حضورشان بررسي مي شود و نمايندگان مجلس اميدوارند به اين طريق بتوانند وزراء را به عمل كردن به و ظايفشان ملزم كنند. در حالي كه لايحه بودجه سال آينده در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و تخصيص يارانه ها به اقشار آسيب پذير تنها در صورت شناسايي آنها ممكن است نمي توان انتظار داشت در حالي كه هنوز خط فقر نيمه اول سال جاري تعيين نشده است افرادي را كه در گروه اقشار آسيب پذير قرار دارند و درآمدشان زير خط فقر است شناسايي كرد.
اسحاق صلاحي كجور، معاون يارانه هاي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، در روزهاي نخست مرداد ماه سال جاري به اعلام خط فقر در سال گذشته بسنده كرده و خط فقر شديد و مطلق را براي خانواده هاي شهري با بعد 6/4 نفر به ترتيب 65 و 162هزار تومان و براي خانواده هاي روستايي 51 و 113هزار تومان اعلام كرد كه همان وقت با واكنش برخي كارشناسان روبه رو شد چرا كه ميزان خط فقر اعلام شده سال 83 براي يك خانوار شهري 250 هزار تومان اعلام شده بود. هرچند كه وزير رفاه با حضور در مجلس شوراي اسلامي تنها به ذكر اين نكته كه وزارتخانه متبوعش در حال بررسي خط فقر است اكتفا كرده اما صلاحي كجور 2 روز پيش از آن اعلام كرده بود كه خط فقر مشخص شده و براي اعلام عمومي نيازمند موافقت شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي است.
گفتني است كه شوراي عالي رفاه به رياست رئيس جمهور تشكيل مي شود و بيش از يك سال است كه اين شورا تشكيل جلسه نداده است. به نظر مي رسد اگر فاصله تشكيل جلسات اين شورا به ترتيب پيش آمده باشد همه ساله براي اعلام خط فقر با تأخير زيادي روبه رو هستيم. راغفر، مشاور وزير رفاه در امور تأمين اجتماعي نيز هفته گذشته در گفت وگو با ايسنا اعلام كرد: خانواده هاي تهراني براي خروج از خط فقر نيازمند درآمد 400 هزار تومان در ماه هستند.

در نشست مركز مطالعات و تحقيقات
روزنامه همشهري اعلام شد
هويت زنان در پس كليشه هاي رسانه اي گم شده است
014721.jpg
گروه اجتماعي - نگاه به زواياي گوناگون كليشه هاي جنسي درباره زنان موضوع نشست سوم مركز مطالعات و تحقيقات روزنامه همشهري بود.
يوسف اباذري، جامعه شناس در اين نشست گفت: با توجه به كالايي شدن جامعه كه فرزند سرمايه داري است، افرادهمواره به خود به عنوان كالايي قابل عرضه نگاه مي كنند و در اين ميان دختران جوان آسيب پذيرترند. به گفته اباذري در چنين وضعيتي همسان نگري به زنان و دختران ايراني با توجه به شرايط زيستي متفاوت آنان خطاست. سهيلا صادقي نيز گفت: از جمله فضاهايي كه در چند دهه اخير در ايران، امكانات و آسيب هايي را به طور همزمان با خود داشته، فضاهاي شهري است. وي افزود: متناسب با زمينه فرهنگي جامعه ايران، به نظر مي رسد هرچه از فضاهاي شهري عمومي به فضاهاي شهري نيمه خصوصي منتقل شويم، شاهد حضور برجسته تر زنان باشيم. فضاهاي عمومي محل تعامل و حركت تمامي اقشار جامعه در سطح خانوادگي است و نقش هاي جنسيتي در اين فضاها از اشتراك و همپوشاني برخوردار است.
حسن خجسته هم در اين نشست گفت: زنان امروزه جايگاه و وضعيت متفاوتي از آنچه در گذشته داشته اند را به دست آورده اند كه باعث بروز نقش هايي شده كه هويت زنان متأثر از اين نقش هاي پيچيده در ميان تار و پود جامعه گم شده است. وي هويت هاي رايج در جامعه را معلول سه عنصر اصلي جنسيت، خانواده و جامعه دانست. به تعبير او اين جنس و جنسيت زن است كه هويت او را در تعامل و تقابل با جنس مخالف شكل مي دهد و تعاريف و كاركرد هاي رايج آن را درون افكار عمومي منقش مي كند نه قابليت هاي ذاتي او.
ناصر كرمي نيز در اين نشست از تغيير الگوي مصرف به عنوان بنياد توسعه پايدار ياد كرد و گفت:نكته اين است كه مصرف اساساً مؤلفه اي است كه از سوي زنان مديريت و هدايت مي شود. به تعبيري چون نقطه آغاز تخريب و آلودگي محيط زيست فرايندي است كه در آشپزخانه ها رخ مي دهد، كنترل اين فرايند نيز بايد در آشپزخانه و توسط زنان آغاز شود. به گفته او گذشته از آنكه زنان عمدتاً بيشترين نقش را در شكل گيري جريان هاي سياسي و اجتماعي سبزگرا به عهده داشته و عمده رهبران احزاب سبز نيز زن هستند، بنا به قاعده پيش گفته، در دستيابي به توسعه پايدار نيز زنان نقشي افزونتر از مردان دارند.شيوا كريمي هم در پايان گفت: رسانه ها خواه آشكار، خواه نهان مملو از گفتمان هاي جنسيتي هستند. اينكه ما به عنوان زن يا مرد كيستيم و چگونه بايد در فضاهاي مختلف رفتار كنيم، بخشي از فرهنگ جنسيتي است كه توسط نهادهايي چون رسانه بازتوليد مي شود.

تحصيل متولدين 68
در دوره كارداني
دانشگاه آزاد مجاز است
گروه اجتماعي - رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي اعلام كرد: با توجه به اينكه ثبت ژنام مشمولان ديپلم فني حرفه ژاي و كاردانش براي ورود بدون آزمون به دوره كارداني دانشگاه آزاد اسلامي قبل از دي ژماه 85 صورت گرفته، ثبت ژنام و شروع به تحصيل اين دسته مشمولان بلامانع است.
سردار كارگر، رئيس سازمان وظيفه عمومي نيروي انتظامي، افزود: متولدين 68 كه جزو اين دسته از مشمولان بوده و قبل از دي ژماه سال جاري براي ورود به دوره كارداني دانشگاه آزاد اسلامي درخواست داده ژاند، نيز مي ژتوانند براي ثبت ژنام و شروع به تحصيل به دانشگاه واحد مربوطه مراجعه كنند.
وي گفت: پس از ثبت ژنام مشمولان مذكور، دانشگاه آزاد اسلامي مي ژتواند درخواست معافيت تحصيلي كند.
وي افزود: از دي ژماه 85 صرفاً براي مشمولاني كه در آزمون ورودي مراكز آموزش عالي شركت كرده و قبول شده ژ باشند، معافيت تحصيلي صادر خواهد شد.

 ۳۰ هزار دانش آموز معتاد در مدارس
ايسنا: براساس نتايج طرح ارزيابي سريع وضعيت سوء مصرف و وابستگي به مواد مخدر كه روي 4500معتاد در استان هاي مختلف كشور با انتخاب نمونه هايي از زندان ها، مراكز درماني و معتادان خياباني انجام شده، ميانگين سني معتادان 3/1 سال كاهش يافته است.
بر اساس نتايج اين طرح، ميانگين سني معتادان با حذف اطلاعات زندان ها، از 35/34 در سال 77 به 06/33 در سال۸۳ رسيده و اغلب معتادان در طيف سني 20 تا 30 سال هستند.
همچنين نتايج طرح ارزيابي سريع وضعيت سوء مصرف و وابستگي به مواد مخدر كه از سوي موسسه داريوش انجام شده استژ، حاكي است: حدود 100 تا 120 هزار معتاد كشور توسط دوستان هم مدرسه اي خود به مصرف مواد تشويق شده اند. هرچند سهم تشويق معتادان توسط دوستان مدرسه در مقابل سهم دوستان خارج از مدرسه (750 هزار نفر) در جمعيت حدود 2 ميليوني معتادانژ، چشمگير نيست، اما بايد گفت، از زاويه ديد مسئولان آموزش و پرورش، اين رقم عدد كمي نيست. بر اساس اين گزارش، 6/1درصد معتادان مورد بررسي، دانش آموز بوده اند و اين محاسبه نشان مي دهد، حدود 30 هزار دانش آموز معتاد در آموزش و پرورش تحصيل مي كنند كه اين امر نيازمند توجه جدي و برنامه ريزي دقيق مسئولان است.

برگزاري سومين همايش كارآفريني زنان
014718.jpg
گروه اجتماعي سومين همايش كارآفريني زنان به همت انجمن ملي زنان كار آفرين با حمايت دانشگاه هاي تهران، شهيد بهشتي و دانشگاه صنعتي شريف
9 اسفند ماه در سالن جابربن حيان دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود.
فرشته سليماني دبير سومين همايش زنان دانش آموخته دانشگاهي ضمن اعلام اين مطلب گفت: هدف از برپايي اين همايش ترويج فرهنگ كارآفريني براي زنان دانشگاهي است كه با توجه به رشته و تخصص خود بتوانند كارآفريني ايجاد كرده و در راستاي تخصص و توانايي خود فعاليت اقتصادي داشته باشند و منجر به اشتغال زايي شوند.فرانك قهرمان پور عضو هيأت علمي همايش نيز گفت: موضوعات مورد بحث در اين همايش شامل چالش هاي فراروي كارآفريني دانش آموختگان زن ايراني، بررسي فرصتهاي كارآفريني براي آنان، بررسي تغيير متغيرهاي محيطي بر رشد كارآفريني زنان ، بررسي گرايش هاي كار آفريني در مورد دانش آموختگان و ارائه تجربه دانش آموختگان زن كارآفرين است كه هر كدام از اينها مي تواند زمينه اي براي يك پژوهش باشد.فخرالسادات محتشمي پور مسئول كميته ارتباطات انجمن زنان كارآفرين نيز در ارتباط با برگزاري همايش هاي پيشين گفت: در دو همايش گذشته ابتدا به چالش هاي پيش روي كارآفرينان و پس از آن به بحث هاي توسعه كارآفريني پرداخته شد و در اين همايش به دنبال پشتوانه كردن تجربه و دانش با يكديگر هستيم تا با اين تركيب بتوانيم به نتايج بهتري در زمينه كارآفريني زنان دست پيدا كنيم.

از سوي بنياد مسكن كردستان صورت گرفت
تحويل 1240 واحد مسكوني به زلزله زدگان بم
سنندج- خبرنگار همشهري: مسئول ستاد بازسازي بنياد مسكن انقلاب اسلامي كردستان مستقر در بم گفت: يك هزار و 240 واحد مسكوني از ميزان تعهد بيش از دو هزار واحد اين بنياد در شهر بم، به مردم تحويل داده  شد.
افشين آور افزود: بنياد مسكن كردستان تعهد احداث بيش از دو هزار واحد مسكوني، تجاري و خدماتي را بر عهده داشت كه از اين تعداد تاكنون يك هزار و 636واحد احداث شده كه يك هزار و 240 واحد آن به مردم واگذار شده است. وي با اشاره به اينكه 440مورد از واحدهاي تجاري و 17 مورد نيز خدماتي بوده گفت: تاكنون اين تعداد جهت احداث واحدهاي تجاري و خدماتي به اين ستاد مراجعه كرده اند و احتمال افزايش احداث واحدهاي بيشتر نيز وجود دارد. وي اضافه كرد: عمليات ساخت و ساز اين واحدها از نيمه دوم سال 83 در منطقه هفت شهري و در مركز شهر بم آغاز شد و پيش بيني مي شود تا اواخر خردادماه آينده كليه تعهدات بنياد مسكن كردستان در اين شهر به پايان برسد. وي هزينه هر واحد را 155ميليون ريال ذكر كرد و گفت:  از اين ميزان 45 ميليون ريال به صورت وام بلاعوض و بقيه به صورت وام كم بهره در اختيار مردم آسيب  ديده شهر بم قرار مي گيرد.

پاسخ مسئولان
با كيفيت مطلوب عرضه مي شود
احتراماً، در پي درج مطلبي در ستون با مردم آن روزنامه در مورخ 20/10/85 به اطلاع مي رساند: محصولات عرضه شده در سازمان ميادين ميوه و تره بار به دليل رعايت ضوابط درجه بندي محصولات و نرخ گذاري متمركز، در تمامي ميادين و بازارهاي تحت پوشش يكسان است. همچنين وجود بازرس هاي ويژه و سركشي مكرر به ميادين در طول هفته ضمانت اجرايي اين امر است. طبق بازديدهاي مكرر به عمل آمده در بازار معلم، محصولات كشاورزي با كيفيت مطلوب عرضه مي شود.
روابط عمومي و امور بين الملل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران

با مردم
تخلف در پيمان هاي كار
با توجه به وجود قراردادهاي دوگانه كار، بعضي از كارفرمايان با بستن قرارداد موقت(90 روزه) كه سقف آن ماهي 180 هزار تومان مي باشد، در عمل به آنها حقوق قرارداد دايم يعني 150 هزار تومان را پرداخت مي كنند. وزارت كار بايد با اين تخلف آشكار برخورد قانوني داشته باشد.
مقصودي- پاكدشت ورامين
كاركنان شركتي
كاركنان شركتي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي از بسياري مزايا كه به كارمندان رسمي يا كارگران تعلق مي گيرد محروم مي باشند. در پرداخت سهام عدالت بايد كاركنان اين شركت ها در اولويت قرار گيرند.
سماواتي- رشت
تقلب در فروش خودرو
بر اساس آگهي فروش يك دستگاه خودرو پرايد، به نشاني فروشنده در شهرك قدس(غرب) مراجعه كردم و پس از خريد متوجه شدم كه شاسي خودرو از بين رفته و نياز به تعويض دارد. خريداران خودرو، متوجه اين قبيل سرهم بندي ها و تقلب ها باشند.
ادريسي- تهران
ذبح گوسفند در پايانه مسافري!
@ روز چهارشنبه 25 بهمن ماه در ترمينال غرب، چهار رأس گوسفند را در مقابل يك اتوبوس ذبح كردند. چنين اعمالي در يك پايانه كه جنبه بين المللي هم دارد نبايد انجام شود. به خصوص كه از لحاظ بهداشتي هم قابل تأييد نمي باشد. بر عهده مسئولان پايانه غرب است كه به مسافران و مستقبلين آنها تفهيم كنند كه ذبح گوسفند را نه در مقابل ديدگان مسافران و به خصوص كودكان، بلكه در مكان هاي مخصوصي انجام دهند.
كحالي- تهران
خانواده زيان ديده
يك دستگاه لباسشويي متعلق به شركتي كه عمده واردات آن كامپيوتر است، خريداري كردم كه در مدت كوتاهي دچار نقص فني شد. عليرغم وجود دفترچه ضمانت نامه حاضر به تعمير اساسي و يا تعويض لباسشويي نشدند. در حالي كه بخش قابل توجهي از اندوخته ما كه يك خانواده كارگري هستيم، هدر رفته است. چگونه مي توانيم از حقوق خود دفاع كنيم؟! 
بشيري- كرمانشاه
مسئله مهريه
@ وقتي مهريه عندالمطالبه است بسياري از بانوان براي تأمين حقوق حقه خود بايد، سال ها دوندگي كنند، اگر عندالاستطاعه شود كه تكليف روشن است! بودن بدهكاران در زندان و ديگر مشكلات مربوط به مهريه، ناشي از نبود ضوابط روشن براي پيشگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي است وگرنه، هر قانوني به خاطر چنين ضعف هايي ممكن است دستاويز سوءاستفاده فرصت طلبان قرار گيرد.
كلانتريان- تهران
مستأجران كم درآمد
اميدواريم براي قانونمندي اجاره بهاي مسكن راهي پيدا شود تا مستأجران كه اغلب از خانواده هاي كم درآمد هستند زير فشار روزافزون مشكلات اقتصادي نباشند.
م.ن- آبيك قزوين
متمركز عمل كنيد
@ براي جمع آوري و تبديل خودروهاي فرسوده، بايد سازماني با سازوكارهاي كافي و ضمانت اجرايي لازم تشكيل شود تا ضمن حل معضلات مربوط به خودروهاي فرسوده فعلي، در آينده نيز با همكاري شركت هاي بيمه تسهيلات مربوط به تعويض خودروها را به نسبت عمر خودرو فراهم كند. پراكندگي فعلي در متوليان و تصميم گيران جمع آوري خودروهاي فرسوده، كار را كند كرده و به زيان منافع ملي است.
عظيم داودخواه- تهران
خيابان يا پاركينگ موقت؟!
در خيابان شهيد اجاره دار- 10 متري ارامنه سال هاست كه تابلو توقف ممنوع نصب شده است، اما بهتر است مأموران راهنمايي و رانندگي سري به اين خيابان بزنند تا دريابند كه تبديل به يك پاركينگ موقت شده است!
س- ش- تهران
جدول كشي ناقص
@ جدول كشي خيابان سوم غربي در مهرشهر كرج، ناقص مانده است و نيازمند رسيدگي است.
علي محمدي دست- مهرشهركرج
نبود پاركينگ در ميدان ميوه  و تره بار
بازار ميوه و تره بار اختياريه پاركينگ ندارد و اين كمبود، مشكلات گوناگوني براي مراجعان ايجاد مي كند.
ماجد- تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |