سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
ساختمان هاي مناطق 5، 2 و 22 ملزم به استفاده از بتن استاندارد شدند
اقدام شهرداري براي افزايش مقاومت ساختمان ها
گروه شهري- از اين پس در همه ساختمان هاي بتني يا فلزي با اجراي سازه اي بتني واقع در مناطق 2۵،و 22 استفاده از بتن آماده استاندارد اجباري مي شود.
به دليل اهميت مقاوم سازي ساختمان ها و ارتقاي كيفي آنها، همه شهرداران مناطق 5۲، و۲۲ مكلف شدند، كنترل هاي لازم براي تضمين استفاده از بتن آماده استاندارد و مصرف صحيح آن را بر اساس مقررات ملي ساختمان به عمل آورند.
ابوالقاسم وحدتي اصل قائم مقام معاون شهرسازي شهرداري تهران گفت: با در نظر گرفتن اهداف برنامه چهارم توسعه، اجراي مصوبه هيأت وزيران، اجراي مقررات ملي ساختمان در مورد استفاده از مصالح استاندارد و از آنجا كه استاندارد ملي بتن آماده مشمول مقررات استاندارد اجباري است، مالكان همه پروژه ها در محدوده مناطق 5، 2 و 22 كه تاكنون پروانه ساختماني براي پلاك خود دريافت نكرده اند، موظف هستند از بتن آماده استاندارد استفاده كنند.
وي تأكيد كرد: مالكان موظف اند گواهي تضمين كيفيت بتن مورد استفاده خود را به تأييد شركت هاي بتن داراي گواهي استاندارد از مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران برسانند. وحدتي اصل افزود: در پلاك هايي كه به دلايل محدوديت هاي فني مانند عرض گذر يا معبر نامناسب، امكان تردد ماشين آلات حمل و نقل و پمپاژ بتن مقدور نباشد، ارائه گواهي عدم امكان تأمين بتن آماده استاندارد توسط انجمن توليدكنندگان بتن آماده استاندارد به شهرداري منطقه مربوطه الزامي است.
به گفته قائم مقام معاونت شهرسازي در چنين شرايطي مهندسان مجري يا ناظر، ملزم به ارائه طرح اختلاط بتن براي پروژه مذكور هستند و در هر مرحله بتن ريزي بايد توسط يكي از آزمايشگاه هاي مورد تأييد مؤسسه استاندارد، نمونه گيري انجام و نتايج به همراه گزارش مربوطه به شهرداري اعلام شود.وي با تأكيد بر منظوركردن تمهيداتي براي انبوه سازان گفت: آن گروه از انبوه سازاني كه داراي بناي بيش از 10 هزار متر مربع باشند، مي توانند با تأمين تمامي شرايط استاندارد و اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذي صلاح، نسبت به ساخت بتن در محل پروژه و صرفاً براي مصرف در همان پروژه اقدام كنند.

آماده باش شهرداري
ترافيك پايان سال، شديدتر از سالهاي گذشته است
014793.jpg
گروه شهري- با وجود بارش برف در مناطق مختلف تهران، روز گذشته تمام خيابان هاي شهر باز و رفت و آمد خودروها در آن جريان داشت.
گزارش هاي رسيده از مناطق مختلف پايتخت حاكي از آن است كه با وجود كندي حركت خودروها در برخي از معابر به دليل افزايش سفرها در پايان سال، بارش برف و باران موجب بسته  شدن يا لغزندگي خيابان ها نشد. در همين حال مديركل خدمات شهري شهرداري تهران نيز از آماده باش معاونت هاي خدمات شهري مناطق 22گانه شهرداري تهران از زمان آغاز بارش برف صبح ديروز خبر داد و گفت: با تلاش 10 هزار كارگر و نيروي خدمات شهري در سطح پايتخت، تمام معابر باز و رفت و آمد در آنها جريان داشت.
به گزارش سما، محسن صادقيان با بيان اين  كه آنچه در بارش برف روز گذشته موجب تعجب ما شد اين بود كه شدت بارش برف در مناطق جنوبي شهر تهران بيشتر از مناطق شمالي شهر بوده است، افزود: به عنوان نمونه در محور كمربندي آزادگان گزارش هايي از بارش شديد برف، لغزندگي جاده و كندي حركت خودروها رسيده كه بلافاصله نيروهاي خدمات شهري به محل اعزام و كار شن پاشي و باز كردن معبر را انجام دادند.
در عين حال گزارش هاي هواشناسي از آخر هفته اي باراني و نيمه ابري در تهران خبر مي دهند. بر اساس پيش بيني سامانه هاي هواشناسي پس از دو روز هواي آفتابي، با آخر هفته اي باراني و نيمه ابري روبه رو خواهيم شد.
پيش بيني ترافيك آخر سال
از سوي ديگر بر اساس پيش بيني شهرداري تهران ترافيك روزهاي پاياني سال، شديدتر از سالهاي گذشته است.
جعفر تشكري  هاشمي به مهر گفت: به علت اين كه امسال همزمان با آغاز سال نو، ماه محرم نيز به پايان مي رسد حجم خريد و سفرهاي درون شهري مردم به شدت افزايش خواهد يافت.وي با بيان اين كه امسال بي شك استقبال از بهار پرشورتر خواهد بود گفت: اگر ارگان هاي مسئول در پرداخت عيدي و حقوق اسفند كارمندان سريع تر اقدام كنند تا زمان خريد شب عيد به روزهاي پاياني سال موكول نشود، شاهد كاهش حجم بسيار زياد ترافيك خواهيم بود.
معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران در ادامه با تأكيد بر اين كه يكي از مشكلات مردم در روزهاي پاياني سال مشكل نقدينگي بانك هاست افزود: آماده  نگه  داشتن دستگاه هاي خودپرداز بانك ها در اين روزها و افزايش ساعت كار بانك ها در اسفند بر كاهش حجم ترافيك مؤثر خواهد بود.

در سمينار پروتكل كيوتو در ايران عنوان شد
ميانگين سن خودروهاي سنگين ايران 14 سال
بيشتر از اروپاست
ايسنا: نماينده سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در بخش حمل ونقل اعلام كرد: سهم خودروهاي شخصي در توليد گاز دي اكسيدكربن به عنوان مهمترين گاز گلخانه اي جهان در سال 2005 در سفرهاي شهري كشور 02/55 درصد، تاكسيها 86/21 درصد، موتورسيكلت 39/10 درصد، اتوبوس 70/5 درصد، ميني بوس 56/5 درصد، ون 13/1 درصد، و مترو 32/0 درصد بوده است.
مهدي نژاد روز گذشته در سمينار يك روزه پروتكل كيوتو، مكانيسم توسعه پاك؛ فرصتهاي جمهوري اسلامي ايران كه به همت گروه توسعه پايدار و محيط زيست مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به وضعيت كنوني حمل و نقل در كشور و انتشار گازهاي گلخانه اي گفت: بر اساس آخرين آمار در سال 1384، 862 ميليارد نفر-كيلومتر در حمل و نقل مسافري كشور جابجا شدند و 5/300 ميليارد تن -كيلومتر در بخش حمل و نقل باري كشور جابجا شده است. وي افزود: ميزان مصرف انرژي در حمل و نقل كشور در اين مدت 255 ميليون بشكه معادل نفت خام و ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي 120 ميليون تن معادل گاز دي اكسيدكربن( CO2) بوده است.
نماينده سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با اشاره به وضعيت حمل و نقل باري در كشور گفت: بر اساس آمارهاي موجود در سال 2005 ميلادي سيستم حمل و نقل باري كشور 5/33 ميليون تن گاز دي اكسيد كربن بر اثر مصرف 76 ميليون بشكه معادل نفت خام منتشر كرده است .مهدي  نژاد با اشاره به اين كه بيش از 30 درصد از خودروهاي سبك كشور بيش از 20 سال سن دارند، گفت:ميانگين سن خودروهاي سنگين در اروپا 8 سال است و اين رقم در كشور ما 22 سال شده است.

معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهردار:
ساختار شهرداري تهران
اصلاح مي شود
سما: بحث مربوط به اصلاح ساختار شهرداري تهران از جمله اقداماتي است كه در دستور كار معاونت هماهنگي و برنامه ريزي قرار دارد زيرا اين ساختار مربوط به سال 67 است. حسين كلخوراني، معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران با بيان اين مطلب گفت: يكي از وظايف اصلي معاونت هماهنگي و برنامه ريزي بخش مربوط به سازمان و تشكيلات است و از آنجائي كه ساختار و سازمان شهرداري تهران مربوط به سال 67 است بايد اصلاح اين ساختار را انجام دهيم.
كلخوراني گفت: البته در طول سالهاي گذشته تغييرات مقطعي در اين زمينه انجام گرفته اما به صورت اساسي و ريشه اي نبوده است كه از زمان حضور مديريت جديد شهري درصدد اصلاح اين ساختار برآمديم و آن را در برنامه هاي خود قرار داديم.كلخوراني با بيان اينكه فناوري اطلاعات در كشور دچار عقب افتادگي زيادي است گفت: در اين مورد شهرداري تهران هم مستثني نيست اما سازمان فناوري اطلاعات نيز كه زيرمجموعه معاونت هماهنگي برنامه ريزي است براي رفع كاستي ها فعاليتهاي بسياري انجام داده است. در حوزه IT نيز اقدامات مناسبي صورت گرفته اما به زيرساخت ها كمتر توجه شده است.
وي به سيستم پيام شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: اين سيستم در زمان خود كم نظير بوده است، اما آن زمان از تمام فايلهاي سيستم بهره برداري مناسبي صورت نگرفته است كه در تلاشيم اين بخش را فعال كنيم.
به گفته كلخوراني مطالعات و پژوهش در امور شهري به عهده معاونت هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري است اين در حالي است كه از سه سال پيش مركز مطالعات و برنامه ريزي شهر كه قبلا در اين حوزه بوده به معاونت شهرسازي رفته اما اخيرا به دستور شهردار تهران اين مركز دوباره به حوزه اين معاونت واگذار شده است. وي با بيان اينكه درصدديم ماموريت ويژه اي را در اين زمينه دنبال كرده و خطاي كار مطالعاتي متمركز را برطرف كنيم گفت: در اين زمينه ايجاد گروههاي مطالعاتي از جمله گروههاي حمل و نقل و ترافيك، خدمات شهري، امور زيست محيطي، امور بافتهاي فرسوده و شاخصهاي فني و عمراني را منطبق با وظايف اصلي شهرداري پيشنهاد داديم تا در راه بهبود ساختار و سازمان كار مطالعاتي خود را دنبال كنند.
معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري تهران افزود: اگرچه اين گروهها از سوي خود معاونت ها در ادارات اداره مي شوند اما با ديدگاه مطالعاتي و با بهره گيري از تمام توان و تجربه شهرها و كشورها اين اقدام صورت مي گيرد.
وي سپس به دستور شهردار تهران مبني بر تحقق شهر الكترونيك به صورت عام اشاره كرد و گفت: بررسي هاي زيرگروههاي اين موضوع به صورت خاص را نيز در دستور كار خود قرار داديم به طوري كه 11 مورد از جمله مراجعه اينترنتي براي آخرين وضعيت شهرسازي و معماري، پرداخت عوارض از طريق اينترنت و آدرس يابي اينترنتي را به عنوان ارائه خدمات اينترنتي در برنامه هاي خود قرار داديم.

آغاز مرحله دوم ساماندهي مسافربرهاي شخصي ازامروز
سما: همزمان با پايان مرحله اول طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي تهران كه در آن بيش از 40 هزار راننده مسافر بر ثبت نام كردند، مرحله دوم اين طرح از صبح امروز آغاز مي شود.
سرپرست اداره كل برنامه ريزي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: خوشبختانه طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي با استقبال خوب بيش از 40 هزار راننده كه به دعوت مديريت شهري پاسخ مثبت دادند رو به رو شد.
در انتهاي مرحله اول طرح در پايان بهمن، بيش از 37 هزار نفر با مراجعه به شعب پيك بادپا و 3 هزار نفر ديگر نيز از طريق اينترنت ثبت نام كرده اند.

بازديد شهرداران مناطق شهر كابل از منطقه 22 تهران
گروه شهري: مشاورين شهردار و شهرداران مناطق شهر كابل در ادامه ديدارهاي خود در روزهاي 26 و 29 بهمن سال جاري از منطقه 22 بازديد كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 22 اصغر نصيري شهردار منطقه 22 به همراه مشاورين و معاونين خود طي نشستي با مشاورين شهردار و شهرداران مناطق 22گانه شهر كابل به بحث و گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.نصيري اين منطقه را الگوي نوين توسعه پايدار شهري معرفي كرد و گفت: با بهره گيري از تجارب اساتيد علمي و دانشگاهي توانسته ايم منطقه را به سمت دستيابي به توسعه پايدار سوق دهيم.
اين نشست به منظور آشنايي مشاورين شهردار و شهرداران مناطق 22گانه شهر كابل با ساخت و سازهاي شهري در منطقه 22 برگزار شد.

نگاه
014790.jpg
رسول آذرگون

ارتقاي شيوه اجرا و نظارت در سامانه 137
گروه شهري- به منظور كيفي سازي بيشتر در ارائه خدمات سامانه 137، از اول اسفندماه برنامه نرم افزاري جديدي در تمام مراكز شهرداري براي پيگيري خواسته ها و پيام هاي شهروندان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
عليرضا ربيعي مسئول سامانه 137 شهرداري تهران با اعلام اين نكته افزود: در هفته گذشته بسياري از پرسنل شهرداري نواحي مختلف تحت آموزش هاي پيشرفته قرار گرفتند و پس از پايان آموزش آنان، معاونت مناطق شهرداري نيز در كلاس هاي آموزشي شركت كردند.
وي با اشاره به پايان آموزش هاي انجام شده اظهار داشت:  هدف از اين آموزش استفاده از نرم افزار جديدي است كه در اين سامانه مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت تا براساس آن نظارت و كنترل بيشتري بر فعاليت هاي پرسنل شهرداري به منظور رفع خواسته هاي شهروندان داشته باشيم.
ربيعي استفاده از اين نرم افزار را در گزارش گيري مديران ارشد شهرداري ضروري دانست و افزود: با توجه به هويت شهروند محوري سامانه 137 و در جهت برنامه ريزي فعاليت هاي شهرداري برپايه خواسته هاي مردمي، اقدام سريع و دقيق مورد توجه اين سامانه است كه با به كارگيري اين نرم افزار، امكان ارتقاي خدمات رساني به شهروندان بيشتر مي شود.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
حبيب كاشاني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي از مناطق مختلف شهرداري، چهارشنبه دوم اسفند ماه در منطقه 21 با شهروندان اين منطقه ديدار و به مشكلات آنان رسيدگي خواهد كرد.
بر اين اساس شهروندان اين منطقه مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شوراي شهر به روابط عمومي شهرداري مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |