سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
فضاپيماي اوليس در راه شناسايي قطب جنوب خورشيد
آموندسن عصر فضا
014685.jpg
014688.jpg
تصويري با رنگ كاذب از قطب خورشيد كه فضاپيماي سوهو آن را گرفته است. در اين عكس مي توانيد برخي از چاله هاي تاج قطب جنوب(مناطق تيره)را مشاهده كنيد كه بادهاي خورشيدي از آنها خارج مي شوند.
اين مدارگرد براي آنكه بتواند از بالاي قطب هاي خورشيد بگذرد، پس از پرتاب از زمين به سوي مشتري، غول منظومه شمسي، رفت و در نهايت با استفاده از نيروي گرانش آن، در مداري قطبي به دور خورشيد قرار گرفت.


گروه دانش- تا صد سال پيش قطب جنوب سرزميني اسرار آميز بود. جويندگان قطب، آموندسن و اسكات با رنج و سختي بسيار به آنجا رسيدند. شرايط آن زمان بسيار شبيه به شرايط امروزي ما است. تنها با اين تفاوت كه اين بار هدف ما قطب خورشيد است.
به نوشته سايت نجوم، اريك پوسنر از ناسا مي گويد: قطب جنوب خورشيد مكاني بدون نقشه است و ما به زحمت مي توانيم اين منطقه را تشخيص دهيم. بيشتر فضاپيماهاي تحقيقاتي در بالاي خط استواي خورشيد، با ديدي ضعيف و عرض جغرافيايي زياد نسبت به قطب جنوب خورشيد، قرار دارند. هم اكنون فضاپيمايي وجود دارد كه مي تواند قطب خورشيد را بررسي كند.
اوليس، مأموريت مشترك بين ناسا و اِسا است كه از سال 1990 آغاز شد. فضاپيماي اوليس، پروازش را از روي شاتل آغاز كرد. اين فضاپيما در ? فوريه امسال بر فراز بيشترين عرض جغرافيايي خورشيدي پرواز كرد؛ كه دقيقاً بالاي قطب جنوب خورشيد است. اوليس پيش از اين دو بار بر فراز قطب هاي خورشيد پرواز كرده بود.يك بار در سال هاي ????و ديگري در سال 2???. اين پروازها كوتاه ولي پربار بودند.
جذابيت هاي بسياري كه در قطب هاي خورشيد بود باعث شد كه اين مأموريت ترتيب داده شود. از بين آنها مي توان به اين موارد اشاره كرد:
*قطب هاي مغناطيسي خورشيد نسبت به قطب هاي جغرافيايي آن وارونه است. به اين معنا كه قطب شمال مغناطيسي خورشيد در مكان قطب جنوب جغرافيايي آن قرار دارد و قطب جنوب مغناطيسي در مكان قطب شمال جغرافيايي است و جهت ميدان مغناطيسي خورشيد نيز از قطب شمال به جنوب است و كشش مغناطيسي خورشيد نيز وارونه است. به گفته اريك پوسنر بيشتر مردم اين را نمي دانند اما چنين شرايطي روي زمين نيز موجود است و مكان قطب هاي مغناطيسي برعكس قطب هاي جغرافيايي هستند. ميدان هاي  مغناطيسي زمين و خورشيد شباهت هاي زيادي دارند. پس از مدتي با يك جابجايي، مكان قطب هاي مغناطيسي آنها تغيير مي كند. اين اتفاق در خورشيد هر ?? سال يك بار رخ مي دهد كه همراه با دوره لكه هاي خورشيدي است. اين اتفاق در زمين هر ??? هزار سال رخ مي دهد. تحقيقات و بررسي هاي ميدان مغناطيسي خورشيد به ما كمك مي كند تا درباره قطب هاي زمين بيشتر بدانيم.
* برفراز قطب هاي خورشيد چاله هاي تاج خورشيدي قرار دارند. در اين مناطق ميدان مغناطيسي خورشيد به بادهاي خورشيدي اجازه فرار مي دهد. بادهايي گرم و داغ از پروتون و الكترون كه در حال حاضر اوليس در حال بررسي آنها است. زمين نيز گودال هاي قطبي دارد كه به آنها چاله هاي اوزون مي گويند. تركيبات و ساختار آن كاملاً با ساختار فيزيكي خورشيد نامربوط است.به گفته پوسنر اين جذاب است كه بدانيم خيلي از قطب ها نيز گودال دارند.
* علاوه بر اينكه ميدان مغناطيسي خورشيد اجازه مي دهد كه بادهاي خورشيدي از آن خارج شوند، اجازه مي دهد كه پرتوهاي كيهاني نيز از آن عبور كرده و وارد شوند. فضاي بالاي قطب هاي خورشيد مي تواند مكاني باشد كه مواد ميان ستاره اي كه در منظومه شمسي موجوديت ندارند در آنجا يافت شوند.
در سال ???? زماني كه نخستين پرواز اوليس از بالاي قطب خورشيد صورت گرفت؛ ما اين چنين فكر مي كرديم. اما كاملاً در اشتباه بوديم! يك چيزي از ورود پرتوهاي كيهاني جلوگيري مي كند و آنها را خارج از مناطق قطبي خورشيد نگه مي دارد. گذر امسال شانس ما را در مطالعه اين پديده نيز افزايش مي دهد.
همچنين داده هاي اخير نشان مي دهند كه دماي قطب شمال خورشيد با دماي قطب جنوب آن متفاوت است.
اين فضاپيما در??? ميليون كيلومتري بالاي خورشيد پرواز مي كند كه فاصله اي امن و مكاني مناسب براي بررسي بادهاي قطبي خورشيد و مناطق مغناطيسي آن است. اوليس نيز مانند اسكات به دنبال قطب رفت و هيچ گاه برنخواهد گشت. اين فضاپيما نيز پس از پايان عملياتش در فضا رها مي شود.

چهره هفته
مرگ مخترع آسايش
الميرا صديقي: چند ثانيه در حالي كه روبه روي تلويزيون نشسته ايد و با خيال راحت از راه دور و با كنترل سبكي كه در دستتان است كانال ها را عوض مي كنيد مكث كنيد. دكمه ميوت (سكوت) تلويزيونتان را بزنيد. رابرت ادلر، اتريشي مخترع كنترل هاي از راه دور تلويزيون در سن 93 سالگي جان خود را از دست داده است. او همان كسي است كه با تلاش و تحقيقات پيوسته اش توانست شما را براي يك عمر از بلند شدن از جايتان و تعويض كانال هاي تلويزيون راحت كند.
ادلر در سال 1913 در وين متولد شد. او پس از آنكه توانست دكترايش را در رشته فيزيك از دانشگاه وين بگيرد به انگلستان مهاجرت كرد و پس از اتمام جنگ جهاني دوم به آمريكا رفت و در سال 1941 به كمپاني بزرگ زنيت پيوست. 10 سال بعد او رئيس كل تحقيقات و نايب رئيس در اين كمپاني شد و مسير پيشرفت را به سرعت طي كرد.
كنترل از راه دور در سال ???? توسط ادلر اختراع شد و در دهه ???? بود كه اين وسيله به همراه استاندارد دستگاه تلويزيون تبديل شد. اين اختراع باعث تحول عظيمي در صنعت ساخت تلويزيون شد. از آن زمان، هنگام كه از يك برنامه در يك كانال خاص خسته
م شويم، بدون كمترين ناراحتي و اشكال كانال ها مختلف را به ميل خود و با سرعت تغيير مي دهيم، بي آن كه از جايمان تكان بخوريم.
آقاي ادلر در طول 58 سال فعاليتش حدود 180 اختراع داشت كه كنترل از راه دور ، معروف ترين اختراع وي بود. كنترل از راه دور در ابتدا به اندازه يك كيف بود و به همت ادلر و همكارش بوري، در مراحل بعدي، اين ابزار كه به وسيله سيم به دستگاه هاي پخش وصل مي شد ، بدون سيم ساخته شد.
به گفته همسر اين مخترع، براي او اختراع كنترل تلويزيون جذابيت زيادي نداشته است، زيرا او تمام عمرش را به خواندن كتاب ها مشغول بوده و كمتر تلويزيون نگاه مي كرده است. حتي وقتي اين اختراع او مورد برخي سرزنش ها در مورد تنبل شدن تماشاگران تلويزيون قرار گرفت، ابراز ناراحتي مي كرده كه هرگز تصور نمي كرده است تلاش او براي راحت تر شدن زندگي بشر روزي به اشكال گيري در مورد وي بينجامد.
آقاي ادلر مدتي بعد به خاطر اين اختراع و روانه شدن كنترل ها به بازار به همراه همكارش مورد تشويق بسياري قرار گرفت و در نهايت جايزه امي را در آمريكا دريافت كرد. او در طول سال ها تحقيقاتش حدود 45 مقاله تخصصي چاپ كرد و در سال 1951 به خاطر فعاليت هايش در زمينه سيگنال ها و سيستم هاي الترو مكانيكال لوح سپاس دريافت كرد. سال 1967 نيز او از دانشگاه جورج واشنگتن به خاطر تحقيقات گسترده اش جايزه گرفت و سال 1980 نيز مدال افتخاري اديسون به او اهدا شد.

اين داستان تكراري، فقط براي دانشمندان خوش شانس اتفاق مي افتد
اشتباه معجزه آسا
014691.jpg
در تاريخ زياد اتفاق افتاده كه يك اشتباه منجر به كشف بزرگي شده باشد و اين درست همان اتفاقي است كه به تازگي براي يك محقق آمريكايي رخ داده است. كاترين اسكافر به دنبال كشف دارو براي درمان بيماري التهاب كرون و زخم روده بود كه به اشتباه دارويي براي درمان سرطان كشف كرد.
او به همراه برخي محققان دانشگاه پزشكي روچستر نيويورك، در جريان يافتن دارويي براي مشكل مبتلايان به بيماري التهاب كرون و زخم روده تحقيقي گروهي انجام مي دادند كه اسكافر حين انجام آزمايش در اندازه گيري مواد آزمايش اشتباه مي كند و تمام كشت هاي سلولي مورد آزمايش از بين مي روند و همكارانش به او اعتراض مي كنند. اما اتفاقي كه به عنوان يك اشتباه رخ داده، بيشتر شبيه معجزه است. ماده حاصل از اين اشتباه، تركيبي براي درمان سرطان است.
در حال حاضر هم پژوهشگران مشغول بررسي تأثيرات اين تركيب جديد هستند و اميدوارند بتوانند از آن براي درمان سرطان كولون، كبد و پوست استفاده كنند؛ زيرا اين راهي جديد براي حمله به تومورهاي مقاوم در برابر داروست.
كاترين اسكافر و همكارانش با انجام آزمايش روي موش ها دريافتند اين تركيب جديد به شكسته شدن ديواره سلولي تومور كمك مي كند.
او نيز مانند ديگر پژوهشگران، از سلول هاي سرطاني روده به عنوان مدل استفاده كرد؛ چرا كه سلول هاي طبيعي انسان براي مطالعه آزمايشگاهي و رشد ناپايدارند و خيلي سريع از بين مي روند و مناسب اين تحقيقات نيستند. در عوض سلول هاي سرطاني مقاوم ترند و بيشتر زنده مي مانند.
او تركيبي را به نام تعديل كننده PPAR-گاما امتحان كرد كه تا كنون در هيچ داروي سرطاني نبوده است و هيچ كس حتي فكرش را هم نمي كرد كه بتوان از اين ماده براي درمان سرطان استفاده كرد.
در نهايت اين گروه با انجام چند آزمايش روي اين تركيب جديد، دريافتند كه اين تركيب تعداد زيادي از لايه هاي سلول هاي
اپي تليال تومور را از بين برده است؛ سلول هاي
اپي تليال اندامي مانند كولون و پوست.
همچنين مجله بين المللي سرطان در گزارش خود ذكر كرده كه در آزمايش هاي انجام شده از سوي محققان، تومور كولون موش ها با استفاده از اين تركيب، بدون اينكه به آنها آسيبي برساند، از بين مي رود.
اسكافر مي گويد: آنها قسمتي از سلول اسكلتي به نام توبولين را هدف قرار مي دهند؛ توبولين در ساخت ميكروتوبول ها استفاده مي شود كه ساختار سلولي را تشكيل مي دهد.اين تركيب سلول هاي سرطاني را از بين مي برد، اما سلول هاي سرطاني نيز مكانيسمي براي دفع تأثيرات داروها ايجاد مي كنند كه به اين حالت مقاومت مي گويند.
به گفته كاترين اسكافر، مقاومت در برابر درمان هاي آنتي توبولين، يكي از مشكلات بزرگي است كه در درمان بسياري از سرطان ها وجود دارد كه ما راه ديگري براي گرفتن توبولين ها در نظر گرفته ايم.
استفاده از تركيب PPAR-گاما مي تواند يكي از همين راه هاي جديد مبارزه با ايجاد حالت مقاومت باشد و به اين معنا است كه اين تركيب مي تواند بر مقاومتي كه سلول هاي تومور در برابر شيمي درماني از خود نشان مي دهند، غلبه كند.
ترجم:نسرين خسرو شاهي / منبع:رويترز

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |