سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
گفت وگو با بن افلك، بازيگر تغيير مسير به بهانه پخش از تلويزيون
فرصتي براي بروز احساسات
ترجمه: كيكاووس زياري
014700.jpg
تغيير مسير يكي از فيلم  هاي موفق و پرفروش بن افلك است كه سال 2002 ساخته شد. وي در فيلم در نقش يك وكيل دعاوي به نام گاوين بانك بازي مي كند كه به دليل عجله در رسيدن به دادگاه با ماشين مرد سياهپوستي به نام دويل گيپسن (با بازي ساموئل ال جكسن) تصادف مي كند. وي بلافاصله تصادف را ترك مي كند تا خودش را به دادگاه برساند. اين در حالي است كه گيپسن هم به خاطر مشكل پسرش راهي شركت در يك دادگاه ديگر است. گاوين بانك هنگام حضور در دادگاه متوجه مي شود اوراق پرونده اش را گم كرده و براي پيدا كردن آنها به صحنه تصادف برمي گردد. وي فقط يك روز فرصت دارد كه مدارك را به دادگاه ارائه دهد. اما گيپسن كه از كار گاوين خشمگين و عصباني است، تصميم به انتقام گيري مي گيرد، دنباله قصه درگيري ها و تضاد بين اين دو مرد را به نمايش مي گذارد.
***
* تغيير مسير را به عنوان يك فيلم بازيگر توصيف كرده ايد. منظورتان از اين اصطلاح كيست؟
- به اين دليل مي گويم تغيير مسير يك فيلم بازيگر است كه قصه فيلم كاملاً  براساس كاراكترها و روابط بين آنان نوشته و پرداخته شده است. در حقيقت اين كاراكترهاي فيلم هستند كه قصه را پيش مي برند. قصه فيلم در اين باره است كه آدم ها چه اقداماتي انجام مي دهند و نسبت به يكديگر چه نوع رفتار و گرايشي دارند. به اين ترتيب خط اصلي قصه فيلم بر پايه رفتارها و گرايشات آدم ها شكل مي گيرد. در چنين حالتي بازيگران فيلم در خدمت آن قرار مي گيرند كه مسائل و حوادث را به پيش ببرند. با پديد آمدن اين وضعيت است كه بازيگران قصه فيلم را از محلي به محلي ديگر منتقل مي كنند و به اين ترتيب قصه جلو مي رود و مي تواند به حركت خود ادامه دهد. در قصه فيلم تصنع زيادي وجود ندارد. در كل قصه اتفاقات زيادي رخ نمي دهد و مهمترين نكته اين است كه بر اثر تصادفي كه ناخواسته رخ مي دهد دو آدم به اجبار در ارتباط با يكديگر قرار مي گيرند. در حقيقت در اين جا يك دايره خلق مي شود. كاراكتر من اقدامي را انجام مي دهد كه باعث ناراحتي در بخش كاراكتر جكسن مي شود. اين اتفاق در دقايق اوليه فيلم رخ مي دهد. پس از آن او در صدد تلافي برمي آيد و ضربه اي به من مي زند. ما ناخواسته وارد اين دايره مي شويم و به قصد انتقام گيري پشت سر هم باعث آزار و اذيت يكديگر مي شويم. نكته اصلي اين است كه اين اقدامات (كنش ها و واكنش هاي ما دو نفر نسبت به يكديگر) تأثيرات زيادي بر زندگي هر دوي ما مي گذارد. اين تأثيرات مثبت نيست و براي هر دوي ما مشكلاتي خلق مي كند، پس مي بينيد كه كل مسأله باز هم به نوع بازي و اجراي ما دو نفر برمي گردد، تغيير مسير بازيگران خيلي خوبي دارد كه نقش هايشان را خيلي خوب بازي مي كنند و اين يكي از جنبه هاي فوق العاده فيلم است.
* فيلم درباره دو كاراكتر است كه به يك اندازه در قصه فيلم اهميت دارند و قصه هر دو را هم به صورت كامل تعريف مي كند. چه چيز اين مسأله باعث جذب شما به بازي در آن شد؟
- يكي از نكاتي كه در ارتباط با اين فيلم خيلي دوست دارم اين است كه به صورت همزمان داراي دو پروتاگونيست است. هر دو كاراكتر قصه كارهايي را انجام مي دهند كه بايد نسبت به آنها احساس مسئوليت داشته باشند. فكر مي كنم شيوه اي كه قصه فيلم در تعريف اين دو نفر در پيش مي گيرد، باعث مي شود تا تماشاچي بتواند با هر دوي آنها ارتباط برقرار كرده و مسائل مربوط به آنها را درك كند. در اين شرايط بيننده خيلي راحت مي تواند توجه خود را از اين كاراكتر به سمت آن يكي معطوف كند و به راحتي در دنياي اين دو سير كند. اين آمد و رفت بين قصه اين دو (و تغيير جهتي كه قصه فيلم در اين ارتباط مي دهد) باعث مي شود تا هر دو كاراكتر به شكلي برابر معرفي شوند. اين يك شيوه غيرمعمول در صنعت سينما و كار فيلمسازي است. از اين جهت فكر مي كنم تغيير مسير فيلمي است كه خيلي دوست دارم تماشا كنم و ديگران را ترغيب به ديدنش كنم. اين شيوه فيلمسازي جذاب است و به بازي در آن افتخار مي كنم.
* گفته ايد كه بازي در نقش چالش زيادي داشت. به عنوان يك بازيگر چگونه با اين مسئله كنار آمديد؟
- ما بازيگران معمولاً  نقش هايي معمولي بازي مي كنيم. زماني كه از ما خواسته مي شود كمي جلوتر برويم و در نقشي سه بعدي و چند وجهي ظاهر شويم، طبيعي است كه با وظيفه دشواري روبه رو مي شويم. بعضي وقت ها آدم خيلي راحت جلوي دوربين مي آيد و مي گويد: من يك فرمانده هستم و يا اين كه من آدم بده ماجرا هستم . در اين حالت هم تو و هم تماشاچي مي داند كه چه اتفاقي قرار است بيفتد و بازي تو چگونه خواهد بود.
وقتي شما ذهنيت و نظريات تماشاگران را به چالش مي طلبيد و از او مي خواهيد در اين باره فكر كند كه قرار است در ادامه داستان فيلم چه اتفاقي رخ بدهد، آن وقت تماشاچي هم از شما به عنوان يك كاراكتر مي خواهد كه با بازي خود توضيحات بيشتري درباره اين شخصيت بدهيد. آنها مي خواهند بدانند شما در حال فكر كردن به چه چيزي هستيد و چه فكرهايي در پشت چشم شما نهفته است. در اين حالت آنها بهتر مي توانند درك كنند كه چه اتفاقاتي دارد رخ مي دهد.
در چنين شرايطي بازيگر فرصت بيشتري براي ارائه يك بازي خوب دارد و مي تواند مقدار زيادي احساسات را در دل نقش بگنجاند. اين احساسات و رفتارهايي كه بازيگر از خودش ارائه مي دهد، گرايشات و نيات كاراكتر را برملا و آشكار مي كند. راجر ميشل كه تغيير مسير را كارگرداني كرده، فيلمسازي پيچيده و درون گرا است. وي بسيار خوش فكر است و از نظر كار با بازيگران به شدت حساس است. او حسي قوي در ارتباط با بازيگر دارد و طوري فيلم خود را مي سازد كه مي تواند به راحتي با تماشاچي ارتباط برقرار كند. او تمام چيزهايي را كه به عنوان يك كارگردان انتظار داريد در خودش دارد.
* اين روزها سن شما بالا رفته است، در ارتباط با نقش هايي كه مي گيريد اين مسئله ناراحت تان نمي كند؟
- تازه دارم سي و پنج ساله مي شوم، اما اين بازي ادامه دارد. نگران اين نيستم كه به بالاي سي سالگي رسيده ام. بسياري از دوستان و همكارانم در اين سن و سال ازدواج كرده، صاحب بچه شده و احتمالاً  خانه نشين شده اند. اما من مي خواهم به بازيگري ادامه بدهم. فكر نمي كنم ازدواج و پدر شدن مانعي در راه ادامه فعاليت هنري يك بازيگر باشد.
* اما طي چند سال اخير فيلم موفق زيادي نداشته ايد.
- موفقيت يا عدم موفقيت فيلم ها را نمي توان پيش بيني كرد. از سوي ديگر بسياري از بقيه همكارانم هم فيلم هايي در كارنامه شان دارند كه از نظر تجاري شكست خورده اند. اين قانون بازي است، كه كسي مثل مرا هم در برمي گيرد، براي مثال براي فيلمي مثل دير ديول زحمت خيلي زيادي كشيدم، ولي فروش فيلم در گيشه انتظارات تهيه كنندگانش را برآورده نكرد، اين فيلم بشدت مرا خسته كرد، طوري كه احساس كردم بايد براي مدتي استراحت كنم.
* استقبال منتقدين سينمايي از تغيير مسير خوشحال تان كرد؟
- صد درصد، آنها متوجه اين نكته شدند كه فيلم صرفاً  يك كار سرگرم كننده نيست و حرف هايي براي گفتن دارد. خوشحالم كه آنها اين مسئله را درك كرده و در نوشته هايشان به آن اشاره كردند. مي دانيد، اين روزها كمتر فيلمي با حال و هواي تغيير مسير ساخته مي شود. نكته جالب توجه اين است كه فيلم به صورت همزمان مورد تأييد منتقدين و تماشاگران قرار گرفت.
* در تبليغي براي تمام ترس ها نقش  جك راين مأمور ضدجاسوسي را بازي كرديد. اين فيلم فروش خوبي هم كرد. قصد نداريد در قسمت ديگري از ماجراجويي هاي اين كاراكتر ظاهر شويد؟
- واقعيت امر اين است كه تهيه كنندگان فيلم بايد به فكر توليد قسمت تازه اي از اين مجموعه فيلم بيفتند. تام كلنسي نويسنده چند كتاب ديگر هم ارتباط با ماجراجويي هايي جك راين دارد. هر زمان تهيه كنندگان فيلم تصميم بگيرند به سراغ توليد قسمت جديدي از اين فيلم بروند، من هم آماده ام كه لباس رزم جك راين را به تن كنم.
* درباره هريسون فورد كه در سه قسمت اول اين مجموعه فيلم نقش جك راين را بازي كرد، چه نظري داريد؟
- فورد بازيگري فوق العاده است و جك راين يكي از بهترين نقش هايي بود كه- در كنار اينديانا جونز- روي پرده سينما بازي كرد. فيلم هاي او را دوست دارم. خيلي حيف شد كه سن زياد اجازه نداد او بيشتر از اين در نقش جك راين بازي كند.
كوتاه شده از بي بي سي و فيلم مانتلي

سايه روشن
پولانسكي پامپي را مي سازد
014697.jpg
رومن پولانسكي فيلم پامپي را كارگرداني و تهيه خواهد كرد. اين بزرگترين فيلم او تا به حال خواهد بود كه بودجه اي معادل 130 ميليون دلار خواهد داشت. فيلم را رابرت هريس بر اساس كتاب پرفروشي نوشته خودش خواهد نوشت كه داستان مهندس جواني است كه مي خواهد قنات بزرگي را ترميم كند تا امپراطوري رم تخريب نشود. او در نهايت خود را در ميانه سياست و عشق پيدا مي كند. فيلمبرداري فيلم تابستان امسال در ايتاليا آغاز خواهد شد.
انيميشن تازه استوديو آردمن
استوديوي آردمن كه والاس و گروميت اش پارسال اسكار بهترين انيميشن را از آن خود كرد و همين سه شنبه با استوديوي دريم وركز همكاري هفت ساله اش را رسماً قطع كرد باز هم به دنبال كسب موفقيت هاي تازه است. نيك پارك كارگردان خلاق قسمت نخست دارد روي طراحي هاي دنباله آن كار مي كند. سخنگوي استوديوي آردمن مي گويد والاس و گروميت زنده اند. اين پروژه روي ميز قرار گرفته است. شايد تلويزيوني باشد و شايد هم يك فيلم سينمايي اما همه اش به اين ربط دارد كه خط داستاني چگونه پرورش داده شود. به محض اين كه او كشيدن طرح ها را تمام كند كار روي پروژه آغاز خواهد شد.
راسل كرو در ناتينگهام
014694.jpg
راسل كرو ستاره استراليايي قرار است در فيلمي به نام ناتينگهام بازي كند و 20 ميليون دلار بگيرد. فيلم يك داستان وارونه شده از افسانه رابين هود است. در اين فيلم داروغه كه برخلاف افسانه مرد خوبي است جناياتي را كه دزدي به نام رابين هود(!) و افرادش مرتكب شده اند كشف مي كند. جالب اينجاست كه در اين فيلم رابين و داروغه بر سر دوشيزه ماريان رقابت عاطفي دارند. كرو نقش داروغه را بازي خواهد كرد. براي اين فيلم هنوز كارگرداني انتخاب نشده است اما نام كساني مثل رايدلي اسكات، سام رايمي، جان ترتلتب و برايان سينگر شنيده مي شود. فيلم كه در بين استوديوها هواخواهان زيادي داشت بالاخره به يونيورسال رسيده است و برايان گازار كه فيلم اسكاري ذهن زيبا را تهيه كرده بود آن را تهيه خواهد كرد. اين چهارمين همكاري يونيورسال با كرو است. بناست فيلمبرداري فيلم در اواخر امسال و يا اوايل سال 2008 شروع شود. كرو امسال دو فيلم گنگستر آمريكايي و 3:10 به يوما را آماده نمايش دارد.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |