سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
در نشست خبري جشنواره پويانمايي
چيني فروشان: پويا نمايي ايران ديگر مهجور نيست
014703.jpg
گروه ادب و هنر- نشست خبري پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران صبح گذشته با حضور محسن چيني فروشان مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و نمايندگان رسانه هاي جمعي برگزار شد. در اين نشست، چيني فروشان و محمدرضا كريمي صارمي دبير جشنواره پويانمايي جزييات برنامه هاي پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران را تشريح كردند.
در ابتداي اين نشست محسن چيني فروشان با اشاره به اينكه سينما علاوه بر نقش سرگرم كنندگي كه دارد، رسانه اي اثرگذار بر مخاطب حتي در حوزه سياست است گفت: سينماي انيميشن با توجه به قشر سني مخاطبانش در مقايسه با ساير گونه هاي سينمايي اثر تربيتي بيشتري بر گروه سني كودك و نوجوان دارد و بخش عمده اي از برنامه هاي اين قشر را پويانمايي ها تشكيل مي دهند. با توجه به اينكه بيش از ده ميليون نفر در اين گروه سني هستند توجه به اين هنر ضروري است.
مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در ادامه با مقايسه وضعيت امروز سينماي پويانمايي با سال هاي گذشته گفت: مي توان گفت پويانمايي ايران از مهجوريت درآمده است. زماني آرزو داشتيم اين سينما مطرح شود و حالا بعد از سالها اين ادعا را داريم كه سينماي پويانمايي ايران از زمان آغاز جشنواره پويانمايي يعني از ده سال گذشته تاكنون رشد قابل توجهي داشته است و امروزه سينماگران و مؤسسات بسياري در اين زمينه فعاليت مي كنند.
چيني فروشان با اعلام اينكه امسال 61 كشور در جشنواره پويانمايي تهران شركت مي كنند گفت: 137 فيلم از 61 كشور جهان به همراه 24 فيلم ايراني در بخش مسابقه بين الملل پنجمين جشنواره پويانمايي تهران با يكديگر به رقابت مي پردازند. در اين دوره استقبال انيماتورهاي ديگر كشورها براي حضور در اين رويداد بسيار چشمگيرتر از دوره هاي قبل بوده و از تمام قاره ها جديدترين فيلم هاي انيميشن به جشنواره ارسال شده است. هيأت انتخاب اين بخش از 562 فيلم ارسال شده 161 فيلم را براي حضور در بخش مسابقه بين الملل انتخاب كرده است. در بخش مسابقه سينماي ايران از بين بيش از هزار اثر 103فيلم براي شركت در بخش مسابقه برگزيده شدند و در بخش مسابقه بين الملل نيز 23 فيلم ايراني و 137 فيلم خارجي حضور دارند.
مدير عامل كانون در ادامه با اشاره به استاندارد بودن تركيب هيأت داوران گفت: در اين دوره تركيبي از داوران ايراني و خارجي آثار را داوري مي كنند. پروين تجويد، ناصر گل محمدي، حميد نويم، امير محمد دهستاني، محمد مهدي عسگرپور و اوليويه ژرار كاترين، بوريوي داونكويچ از كروواسي، اتو آلد راسويس، اگنس واتسون مقي از فرانسه، عبدالله عليمراد به ترتيب داوران مسابقه ايران و مسابقه بين الملل هستند. مهندس چيني فروشان در ادامه در تشريح برنامه  بخش هاي اصلي و جنبي پنجمين جشنواره بين المللي پويانمايي تهران گفت: علاوه بر حضور 104 فيلم در مسابقه ايران و 161 فيلم در بخش مسابقه بين الملل، نمايش هاي ويژه، چشم انداز، كارگاه ها و نشست هاي تخصصي از ديگر برنامه هاي اين دوره از جشنواره است. در بخش نمايش هاي ويژه آثار دو كارگردان صاحب سبك ايراني در زمينه انيميشن به نمايش در مي آيد. همچنين در اين بخش سينماي كشورهاي پيشرو در زمينه انيميشن با نمايش آثار برتر آن كشورها بررسي مي شود. جشنواره جشنواره ها و نمايش فيلم هاي بلند نيز از ديگر بخش هاي نمايش ويژه است. بخش چشم انداز جشنواره به بررسي عملكرد و فعاليت  چند مؤسسه توليد فيلم هاي انيميشن در داخل و خارج از كشور اختصاص دارد. همچنين فيلم هاي برگزيده چهار دوره جشنواره پويانمايي تهران در اين بخش به روي پرده مي رود. برپايي كارگاه هاي آموزشي و نشست هاي تخصصي از ديگر برنامه هاي جنبي جشنواره است.
مدير عامل كانون هدف بخش چشم انداز جشنواره را افزايش توليد فيلم هاي پويانمايي و فعال شدن بخش خصوصي در اين زمينه عنوان و اظهار اميدواري كرد با فعالتر شدن اين بخش شاهد اكران گسترده فيلم هاي پويانمايي در كشور باشيم و علاوه برآن بخش توليد بازيهاي رايانه اي كه طرفدار زيادي در بين گروه سني كودك و نوجوان دارد و متأسفانه در انحصار بازي هاي خارجي است را در كشور فعال كرده و همچنين استفاده از كتاب فيلم (كتاب همراه با بازي رايانه اي) را هم با انتشار كتاب فيلم با قيمت مناسب در بين اين گروه سني رواج دهيم. چيني فروشان اظهار اميدواري كرد با فعال كردن بخش بازي هاي رايانه اي كه پايه  آنها انيميشن است، به توليد مطلوب داخلي دست پيدا كنيم و در دوره هاي بعدي جشنواره، بخشي را به اين بازي ها اختصاص دهيم.
مدير عامل كانون همچنين از حضور محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي وزارت ارشاد در اين دوره از جشنواره خبر داد و گفت:  اميدواريم با حضور ايشان بتوانيم كمك هاي بيشتري را در جهت توليد انيميشن از وزارت ارشاد دريافت كنيم.
چيني فروشان با اعلام اينكه جشنواره انيميشن ايران جزو پنج جشنواره رده اول دنيا است، گفت: قرار است در يك برنامه به صورت آن لاين اخبار و رويدادهاي جشنواره دو نوبت در روز پخش شود. كريمي صارمي دبير جشنواره در تشريح اين برنامه گفت: اين برنامه روزها از ساعت 11تا 12ظهر و بعدازظهرها از ساعت 18تا 19 شامل دقايقي از فيلم هاي نمايش داده شده، نقد و بررسي فيلم ها، معرفي سرزمين ايران، پوشش نشست هاي تخصصي خواهد بود.

وزارتخانه ها ديگر آثار هنري نمي خرند
ايسنا: اميررضا خادم از حذف نيم درصد بودجه عمراني وزارتخانه ها براي خريد آثار هنري در لايحه بودجه سال۸۶ خبر داد.
نماينده تهران افزود: در لايحه بودجه چيزي در اين رابطه وجود ندارد، ولي نيم درصد براي حمايت از مباحث فرهنگي هنري و سينمايي و... در قانون برنامه چهارم لحاظ شده كه براساس آن دستگاه ها مي توانند مقداري از اعتبارات خود را براي ارتقاي سطح فرهنگي كاركنان خود هزينه كنند.
به گفته وي، آن چيزي كه براي خريد آثار هنري پيشنهاد شده بود و سال گذشته هم رد شد، امسال نيز در لايحه بودجه مطرح نشده است. سال گذشته هم اين پيشنهاد از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ما ارائه شد كه آن را در مجلس مطرح كرديم، ولي راي نياورد و امسال هم چنين پيشنهادي مطرح نشد. به گفته اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس، در سال گذشته عنوان شد چون ارزش گذاري اين اقدامات و ميزان اعتباري كه بايد براي آنها گذاشته شود، خود يك شرايط خاص را مي طلبد، امكان دارد برخي مسائل و حرف ها پيش آيد، لذا حذف شد. بنابراين چون كار كميسيون فرهنگي در خصوص بررسي لايحه بخش فرهنگي به اتمام رسيده، ديگر نمي توان در اين رابطه اقدامي انجام داد.

۶ نمايش روي صحنه تئاتر شهر
گروه ادب و هنر- مجموعه تئاتر شهر اين هفته با اجراي۶ نمايش فعاليت خود را پيگيري مي كند.
واحد اطلاع رساني مجموعه تئاتر شهر اعلام كرد: در تالار چهارسو نمايش بدرود امپراتور نوشته محمد ابراهيميان به كارگرداني علي پويان ساعت 19:30 روي صحنه مي رود. در تالار قشقايي هم نمايش شب نشيني باشكوه آقاجون حسين فرخي ساعت 18 روي صحنه مي رود. در همين تالار ساعت 19:30 نمايش منظومه مور بي ملكه ناصح كامكاري اجرا مي شود.
در تالار سايه هم نمايش حياط خلوت چيستا يثربي ساعت 18 روي صحنه خواهد رفت، ضمن اينكه در همين تالار نمايش نور زمستاني سعيد شاپوري ساعت 20 اجرا مي شود. در كارگاه نمايش نيز نمايش زخمه بر رمل آتيلا پسياني ساعت 20 روي صحنه مي رود. هفته گذشته اجراي نمايش هاي و اينك يحيي به كارگرداني سياوش طهمورث و فرجام به كارگرداني احمد ايراني خواه در تالار اصلي و نو به پايان رسيد.

افتتاح بزرگترين فروشگاه كتاب  در سال 87
مهر: كار احداث بزرگترين فروشگاه كتاب كشور وابسته به مؤسسه نشر شهر، با حضور رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آغاز شد.
اميرمسعود شهرام نيا، مدير موسسه نشر شهر درباره اين پروژه گفت: زمين اين طرح از جمله زمين هاي شهرداري است كه قرار بوده پروژه هايي در آن اجرا شود كه به هر دليلي به نتيجه نرسيده است. اساساً يكي از مشكلات ما در تهران نداشتن فروشگاه هاي جامع و بزرگ كتاب به سبك كشورهاي ديگر؛ مثلاً ويرجين در اروپا و يا فروشگاه كتاب دبي است كه چندين هزار متر فضاي فروشگاهي به وجود آمده تا مخاطب بتواند به راحتي و يكجا كتاب هاي مورد نظرش را انتخاب و تهيه كند. او پيش بيني كرد كه بتوان 50 هزار عنوان كتاب را در اين فروشگاه به نمايش گذاشت. شهرام نيا افزود: ما پيش بيني كرده ايم كه مي توانيم همه عناوين دو سال جديد مثلاً كتاب هاي سال 85 و 86 را براي سال 87 در آن گرد آوريم.
او با بيان اينكه اعتبار اوليه براي ساخت اين فروشگاه 5/1 ميليارد تومان است، ابراز اميدواري كرد كه اوايل سال 87 از آن بهره برداري شود.

يك هفته با موسيقي
همايش موسيقي انقلاب
گروه ادب و هنر- برگزاري همايش موسيقي انقلاب، توركنسرت گروه دستان در اروپا، اعلام برنامه هاي نشست بررسي موسيقي تعزيه و تأليف كتاب تاريخ موسيقي ايران توسط خواننده ياردبستاني مهمترين رويدادهاي هفته گذشته در عرصه موسيقي بود.
همايش بين المللي هنر انقلاب در چهارمين روز از برگزاري اش به موسيقي و بررسي نقش آن در انقلاب پرداخت. در ابتداي اين همايش هوشنگ جاويد پژوهشگر موسيقي ترانه شرقي غمگين از ايرج جنتي را نمونه اي از ترانه هاي با درون مايه هاي سياسي خواند و گفت: اين ترانه محتواي غني سياسي دارد، ولي در دوره اي درون مايه سياسي اش را محو كردند.
پژوهشگر موسيقي نواحي در ادامه به ناديده گرفته شدن برخي افراد فعال در زمينه موسيقي در دوران انقلاب اشاره كرد و گفت: بي پروايي سياسي بر موسيقي ايران آنقدر سايه انداخته بود كه برخي از افراد فعال، ناديده گرفته شدند. به عنوان مثال فريدون فروغي يكي از كساني است كه با ترانه هاي انقلابي خود، حرف تازه اي براي جامعه درگير با تغيير و انقلاب به همراه داشت. ترانه بت شكن با شعري از فرهنگ قاسمي در همان دوران شكل گرفت كه متأسفانه به اين وجه از نگاه فريدون فروغي به ترانه هاي انقلاب توجهي نشده است.
محمد گلريز خواننده سرودهاي انقلاب نيز در اين همايش با اشاره به نقش راديو در شكل گيري و ساخت سرودهاي انقلاب اشاره كرد و گفت: در آن دوران راديو تنها رسانه اي بود كه در اشاعه فرهنگ انقلاب نقش داشت. تا اينكه با فعاليت مجدد مركز حفظ و اشاعه موسيقي به مديريت محمدرضا لطفي، ساخت سرودهاي انقلابي پا گرفت و اين مسير در طول 8 سال دفاع مقدس ادامه پيدا كرد و بسياري از آهنگسازان و خوانندگان بدون چشمداشت مالي، آثار ارزنده اي را خلق كردند؛ اين روند ادامه داشت تا اينكه با ساخت سرود و آلبوم دريغا با شعر حميد سبزواري و آهنگسازي محمدعلي شكوهي، - پس از رحلت امام خميني(ره)- جريان سرودهاي انقلابي كمرنگ شد.
خواننده سرودهاي انقلابي در پايان به هجوم تبليغات بر ضد سرودهاي انقلابي اشاره كرد و گفت: از اواخر دهه شصت به بعد، تبليغات سوء عليه سرودهاي انقلابي شدت گرفت كه با بي توجهي مسئولين وقت، اين نوع موسيقي به انزوا كشيده شد. اين هفته اعلام شد گروه موسيقي دستان اسفند ماه در چند كشور اروپايي به اجراي برنامه موسيقي مي پردازد. اين گروه ابتدا در فستيوال مادريد اسپانيا كنسرت برگزار مي كند.
در بخش با كلام اين برنامه، قطعاتي از آلبوم درياي بي پايان با صداي سالار عقيلي - در بيات اصفهان - اجرا مي شود و در بخش بي كلام قطعاتي از ساخته هاي حميد متبسم و حسين بهروزي نيا را در دستگاه نوا و مايه دشتي اجرا خواهد شد. گروه موسيقي دستان سپس در سالن فيلارموني شهر كلن آلمان اجراي برنامه دارند و بلافاصله مجموعه اي از قطعات كنسرت هاي اجرا شده در اسپانيا و آلمان را در آمستردام هلند برگزار خواهند كرد. سعيد فرج پوري، پژمان حدادي، بهنام ساماني، حسين بهروزي نيا و حميد متبسم اعضاي گروه دستان هستند.

اخبار كوتاه
دوسالانه پوستر جهان اسلام: دومين دوسالانه بين المللي پوستر جهان اسلام وارد مراحل پاياني انتخاب آثار شد. دوسالانه پوستر جهان اسلام در چهار بخش با موضوع: پيامبر اعظم(ص)، فرهنگي- اجتماعي، فلسطين و مشاهير جهان اسلام برگزار مي شود، كه پس از مرحله انتخاب آثار مقدمات برپايي نمايشگاه آغاز گرديده و مؤسسه صبا، ميزبان دومين دوره اين دوسالانه خواهد بود.
معرفي داوران كودك و نوجوان به جيفوني: امور بين الملل بنياد سينمايي فارابي، داوران كودك و نوجوان ايراني را به جشنواره فيلم كودك و نوجوان جيفوني معرفي مي كند. متولدين 11تيرماه 71 تا 11 دي ماه 73 مي توانند در مورد فيلم محبوبشان بنويسند و همراه با كپي شناسنامه و موافقتنامه كتبي والدين به امور بين الملل فارابي تحويل دهند. سال گذشته 4 داور كودك و نوجوان ايراني در جشنواره جيفوني حضور داشتند.
نشست نقد ادبيات دفاع مقدس: دوازدهمين نشست نقد ادبيات دفاع مقدس مشهد به كتاب آخرين پرواز اثر سيدعليرضا مهرداد اختصاص يافته است. آخرين پرواز سال گذشته با شمارگان دو هزار نسخه از سوي انتشارات زلال انديشه به چاپ رسيده است. نشست نقد كتاب روز پنجشنبه دهم اسفند ماه ساعت 15 در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد اعلام شده است.
پنجمين جشنواره تئاتر پليس: پنجمين جشنواره سراسري تئاتر پليس از دهم اسفندماه در سه بخش دانشجويي، گروههاي آزاد و گروههاي داخلي(انتظامي) به صورت رقابتي برگزار مي شود. ستاد خبري جشنواره تئاتر پليس اعلام كرد در حاشيه اين جشنواره روز 12 اسفند سمينار علمي و تخصصي پليس برگزار خواهد شد.
جايزه كتاب سال شهر : علي عسگري، رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران از برگزاري نخستين جايزه كتاب سال شهر در سال آينده خبر داد. عسگري گفت: كارها و برنامه هاي اين جشنواره در جريان است اما ما به لحاظ برخي محدوديت ها و ملاحظات، برگزاري اين جايزه را به بهار سال آينده و شايد نيمه نخست سال 86 موكول كرده ايم. عسگري در خصوص دليل اين اقدام توضيح داد: نمي خواستيم جايزه ما، جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران را تحت الشعاع قرار دهد.
جشنواره سراسري داستان كوتاه در زاهدان: نخستين جشنواره سراسري داستان كوتاه نيمروز از اول تا سوم اسفندماه در زاهدان برگزار مي شود. رئيس حوزه هنري سيستان و بلوچستان گفت اين جشنواره در بخش هايي با عنوان سيره پيامبراعظم(ص)، خرده فرهنگها و آداب و رسوم اقوام ايران و آزاد برگزار مي شود. پس از اعلام فراخوان اين جشنواره در آبان ماه امسال تعداد 648 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه 52 داستان براي مرحله نهايي انتخاب شده اند. اين جشنواره 3 برگزيده در بخش آزاد، 3 برگزيده در بخش موضوعي و يك برگزيده در بخش ويژه خواهد داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |