سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
پايان بي نتيجه نشست سه جانبه اولمرت، رايس و عباس
014775.jpg
گروه بين الملل نشست سه جانبه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي و كاندوليزا رايس ديروز برگزار شد. اگر رايس در 2 ماه اخير دوبار به منطقه سفر كرده است اما نشست سه جانبه ديروز تجربه جديدي بود كه بيشتر براي پررنگ كردن نقش آمريكا در حل مناقشه فلسطين و اسرائيل كاربرد داشت. رايس پس از جلسه دو ساعته ديروز در چند جمله نتيجه مذاكرات را اينگونه برشمرد كه ديدار محمود عباس و اولمرت ادامه خواهد يافت و اين دو بر مشاركت آمريكا در روند مذاكرات اصرار دارند و بالاخره اين كه شركت كنندگان در نشست سه جانبه بر تعهدشان به تشكيل دو كشور مستقل فلسطين و اسرائيل تأكيد كردند.
محور اصلي مذاكره مسئله تشكيل دولت متحد ملي فلسطين به رهبري اسماعيل هنيه از حماس و بحث نحوه مواجهه اين دولت با شروط كميته چهارجانبه (آمريكا، اتحاديه اروپا، سازمان ملل و روسيه) است. براساس قرارداد مكه كه 12 روز پيش به امضا رسيد حماس و فتح درمورد تشكيل دولت متحد ملي به توافق رسيدند اما حماس حاضر نيست شرط آمريكا و اسرائيل را دائر بر به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي بپذيرد. در مقابل آمريكا و اسرائيل و اتحاديه اروپا نيز اعلام كردند، اگر دولت متحد ملي فلسطين، اسرائيل را به رسميت نشناسد، دولت فلسطيني به رهبري اسماعيل هنيه را به رسميت نخواهند شناخت و اين به معني ادامه تحريم اقتصادي بر ضد ملت فلسطين است.
به نوشته روزنامه اسرائيلي هاآرتص، آمريكا و اسرائيل منتظر تشكيل دولت متحد فلسطين هستند و پس از آن نسبت به دولت هنيه اعلام موضع خواهند كرد. روشن است كه آمريكا و اسرائيل درحالي كه جنبش مقاومت اسلامي (حماس) را يك گروه تروريستي معرفي مي كنند، به دولت فلسطيني به رهبري هنيه از رهبران حماس روي خوش نشان نخواهند داد.
به نوشته روزنامه لبناني ديلي استار، دولت آمريكا سعي دارد با مانورهاي ديپلماتيك اينگونه نمايش دهد كه قصد دارد روند متوقف شده صلح در خاورميانه را احيا كند درحالي كه در واقع سعي دارد با مقصر جلوه دادن حماس، فلسطيني ها را به سمت درگيري داخلي هدايت كند.

روسيه به چك و لهستان
در مورد استقرار رادارهاي آمريكا هشدار داد
ايرنا: نيكلاي سالاوتسف، فرمانده نيروي موشك هاي راهبردي روسيه روز گذشته اعلام كرد در صورت استقرار اجزاي پدافند موشكي آمريكا در خاك كشورهاي لهستان و چك، موشكهاي روسي به سوي اين كشورها هدف گيري خواهد شد.
سالاوتسف گفت: روسيه به دقت وضعيت پيرامون تصميم آمريكا براي استقرار اين سيستم ها را دنبال مي كند. وي افزود: روسيه در صورت لزوم، در زمان كوتاه  توليد موشك هاي ميان برد را از سر خواهد گرفت و اين كار دشواري نيست. وي از برنامه استقرار هفت موشك پيشرفته توپول - ام در سايتهاي موشكي كشورش در سال ميلادي 2007 خبر داد.
پيش از اين بالويفسكي، رئيس ستاد فرماندهي نيروهاي مسلح روسيه از احتمال خروج مسكو از توافقنامه كاهش موشك هاي ميان برد با آمريكا در واكنش به تلاش واشنگتن براي استقرار ايستگاه هاي راداري سيستم سپر موشكي آمريكايي در جمهوري چك و لهستان خبر داده بود.

عرب ها درباره آمريكا چگونه فكر مي كنند
014772.jpg
گروه بين الملل مؤسسه بين المللي نظرسنجي زاگبي و دانشگاه مريلند آمريكا اخيرا نظرسنجي در شش كشور عربي درباره نظر مردم اين كشورها نسبت به آمريكا انجام داده است. نتايج كلي اين نظرسنجي نشان مي دهد، به طور كلي 78 درصد از مردم اين شش كشور عربي ديدگاهي به شدت منفي نسبت به آمريكا دارند. دليل اين ديدگاه منفي هم يا جنگ عراق است يا مناقشه فلسطين. نكته جالب اين نظر سنجي نظرات مردم اردن است كه برخلاف پادشاهشان كه آمريكايي ترين رهبر عربي منطقه به شمار مي آيد، نظري كاملا منفي نسبت به واشنگتن دارند. نكته ديگر اين نظرسنجي اين است كه 45 درصد از مردم عرب اين شش كشور عربي، مسلمان بودن را مهمترين بخش هويت خود مي دانند و به آن بيش از عرب بودن اهميت مي دهند.

ناآرامي هاي بغداد ادامه دارد
گروه بين الملل- وقوع حداقل سه انفجار در بغداد طي روز گذشته بدنبال بمب گذاري پرتلفات روز دوشنبه عوامل تروريستي در يكي از بازارهاي بغداد كه حداقل 60 كشته برجاي گذاشت طرح مهار خشونت ها كه از اواخر هفته گذشته از سوي دولت عراق به مرحله اجرا درآمده را با چالش جدي مواجه كرده  است.
در انفجارهاي ديروز در مناطق مختلف بغداد حداقل 90 تن كشته و مجروح شدند. وقوع انفجارهاي پي درپي طي روزهاي آغازين هفته جاري و به رغم آرام شدن نسبي اوضاع در بغداد پس از اجراي طرح امنيتي دولت نوري المالكي، نخست وزير از چهارشنبه هفته گذشته موجي از نارضايتي را براي مالكي به ارمغان آورده است.در حالي كه سرتيپ دوم عبود قنبر، مسئول برقراري امنيت در بغداد ظهر روز يكشنبه با توجه به كاهش نسبي بمب  گذاري ها در اين شهر آشوب زده نمايندگان رسانه هاي خبري مستقر در بغداد را به ديدار از نقاط مختلف شهر فراخواند تنها چند ساعت بعد انفجار بمبي قوي حداقل 60 كشته برجاي گذاشت. با وجود انفجار اين بمب قاسم موسوي، سخنگوي منصوب شده از سوي ارتش عراق براي اطلاع رساني پيرامون طرح جديد كاهش خشونت ها از افول 80 درصدي ناآرامي هاي پايتخت پس از اجرايي شدن آن خبر داد. جواد البولاني، وزير كشور عراق وعده داده با اجراي طرح امنيتي بغداد، اين شهر از وجود تروريست ها پاك سازي شود. اين در حالي است كه علاوه بر ناكامي نيروهاي عراقي در سركوب شورش ها، انتشار اخباري كه از اقدامات غيرقانوني پاره اي واحدهاي امنيتي عراق حكايت دارد فشار بر وزارت كشور را دوچندان كرده است.

نگاه
در باغ سبز
محمدعلي مهتدي
همچنان كه انتظار مي رفت، ديدار سه جانبه خانم كاندوليزا رايس، ايهود اولمرت و محمود عباس در قدس غربي به هيچ نتيجه ملموسي نيانجاميد و لذا در پايان اين ديدار تنها خانم رايس بيانيه كوتاهي را شتابزده قرائت كرد مبني بر اين كه آمريكا همچنان از طرح دو دولت جانبداري مي كند و مذاكرات در آينده ادامه خواهد يافت و وي باز هم به منطقه خواهد آمد.
قبل از اين ديدار و پس از توافق مكه بين فتح و حماس پيرامون تشكيل يك كابينه وحدت ملي تماسهاي فشرده اي توسط نمايندگان محمود عباس و نيز برخي از كشورهاي عربي با مسوولان آمريكايي گرفته شده بود تا آمريكا كابينه وحدت ملي را كه نماينده همه ملت فلسطين خواهد بود تحريم نكند و دست كم بپذيرد كه فرصتي به اين كابينه داده شود. اما خانم رايس در بيانيه كوتاهش همچنان تاكيد كرد كه اين كابينه بايد در چارچوب شرايط عنوان شده از سوي كميته چهارجانبه عمل كند يعني اسرائيل را به رسميت بشناسد، به توافقهاي قبلي با اسرائيل پايبند باشد و خشونت، يعني مقاومت، را كنار بگذارد. تاكيد اين شرايط كه نه فقط حماس بلكه بسياري ديگر از سازمان هاي فلسطيني نيز زير بار آن نمي روند، بدين معني است كه طرف فلسطيني همچنان بايد امتياز بدهد و از عوامل قدرت خود دست بر دارد تا در مقابل، وعده تشكيل دولت مستقل فلسطيني را دريافت كند، وعده اي كه هيچ امكاني براي تحقق آن وجود ندارد. زيرا آمريكا و اسرائيل هرگز حاضر به بحث يا مذاكره پيرامون سرزمين و حدود اين دولت و آينده قدس و سرنوشت چند ميليون آواره فلسطيني در خارج نمي شوند، و اين در حاليست كه سرزمين هاي اشغالي همچنان در محاصره اسرائيل است و اسرائيل به ساخت ديوار نژادپرستانه و نيز ساخت شهركهاي صهيونيست نشين در ساحل غربي ادامه مي دهد و حدود يازده هزار فلسطيني را در زندان و كرانه باختري و نوار غزه را به صورت دو بازداشتگاه بزرگ براي ملت فلسطين درآورده است.
ايهود اولمرت و خانم رايس، همچنان از طرح نقشه راه به عنوان اساس مذاكرات ياد مي كنند اما نقشه راه مدتهاست كه مرده است و مسئول مرگ آن نيز خود اسرائيل و شخص آريل شارون است كه با عنوان كردن 14 ايراد و با عمل نكردن به مواد آن و با ادامه شهرك سازي اين طرح را نقش  بر آب كرد. آنها اگر اكنون همچنان از نقشه راه سخن مي گويند مقصودشان بند مربوط به حذف مقاومت تحت عنوان مبارزه با تروريسم است. يعني محمود عباس بايد با مقاومت در فلسطين درگير شود تا ثابت كند كه مي تواند طرف مذاكره باشد و به همين دليل است كه پس از توافق مكه و آشتي بين فتح و حماس، ايالات متحده آمريكا كمك 128 ميليون دلاري خود به تشكيلات خودگردان را به حال تعليق درآورد.
واقعيت اين است كه در افق چيزي به نام دولت مستقل فلسطيني وجود ندارد و خانم رايس عملاً مي خواهد به فلسطيني ها هوا بفروشد و در باغ سبز نشان دهد وگرنه آنچه آمريكا در خاورميانه دنبال مي كند حل مسأله فلسطين و تشكيل دولت فلسطيني نيست، بلكه عاري كردن خاورميانه از هرگونه مقاومت به بهانه مبارزه با تروريسم است.
اما اين كه چرا در شرايط كنوني خانم رايس به منطقه مي آيد و از دولت فلسطين و زنده كردن نقشه راه سخن مي گويد، نتيجه نياز آمريكا به رژيم هاي به اصطلاح ميانه رو عرب است تا در يك ائتلاف زير عنوان مقابله با گسترش نفوذ ايران شركت كنند و اين رژيم ها نيز كه با توجه به جنايات روزمره اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي فلسطين زير فشار افكار عمومي منطقه قرار دارند شرط كرده اند كه آمريكا بايد مسأله فلسطين را حل كند تا اين رژيم ها از زير بار اين فشار درآيند. درست مانند اوايل دهه نود گذشته كه آمريكا براي مداخله نظامي در كويت و عراق به چنين ائتلافي نياز داشت و جورج بوش پدر همين قول را به رژيم هاي عربي داد و در نتيجه كنفرانس صلح مادريد شروع شد و فلسطيني ها و عرب ها همه برگه هاي خود را مجاني در اختيار آمريكا و اسرائيل قرار دادند و به هيچ چيز هم نرسيدند و اينك همان سناريو بار ديگر تكرار مي شود. با آن كه حديث شريف مي گويد: لايلدغ المؤمن من جحر مرتين (مؤمن دوبار از يك سوراخ گزيده نمي شود) معلوم نيست رژيم هاي عربي چند بار بايد از يك سوراخ گزيده شوند تا به خود آيند!به نظر مي رسد كه در آينده شاهد دوري جديد و طولاني از مذاكرات بيهوده و بي ثمر و به  گفته اسحاق شامير، مذاكره براي مذاكره خواهيم بود. اينك توپ در زمين رژيم هاي عربي به ويژه دولت عربستان سعودي و شخص ملك عبدالله است تا حداقل اعتبار طرح صلح خود و اعتبار توافق مكه مكرمه را حفظ كند.

كوتاه از جهان سياست
سفر وزير خارجه آلمان به باكو
گروه بين الملل - فرانك والتر اشتاين ماير وزير خارجه آلمان، ديروز در چارچوب سفر به كشورهاي منطقه قفقاز ، وارد باكو پايتخت جمهوري آذربايجان شد.
وي در اين سفر يك روزه با الهام علي اف رييس جمهوري آذربايجان ، المار محمدياراف وزير خارجه و رونق عبدالله اف رييس شركت دولتي نفت اين كشور ديدار و گفت و گو مي كنند.به گزارش خبر گزاري المان، هدف از سفر وزير خارجه آلمان به جمهوري آذربايجان، گسترش روابط سياسي و اقتصادي دوجانبه، همكاري در بخش انرژي به ويژه نفت و تقويت مناسبات باكو با اتحاديه اروپا است. وزير خارجه آلمان پس از جمهوري آذربايجان به كشورهاي گرجستان و ارمنستان نيز سفر خواهد كرد.

انفجار 30 بمب در تايلند
ايسنا: در پي انفجار بيش از 30 بمب در جنوب تايلند كه باعث كشته شدن شش تن و زخمي شدن بيش از 50 تن ديگر شد، نخست وزير اين كشور ديروز خواستار برگزاري يك نشست فوري امنيتي شد.به گزارش خبرگزاري رويتر، ساعاتي پيش از برگزاري اين نشست يك سرگرد ارتش تايلند در نزديكي محل ورود به منزلش در يكي از چهار استان جنوبي اين كشور كه شب دوشنبه 30 بمب در آن ها منفجر شد، كشته شد.پليس تايلند گفت،  وي بعد از برداشتن يك بسته  بمب گذاري شده كشته شد. در اين انفجار پسر هفت ساله  اين سرگرد ارتش تايلند نيز زخمي شد.همچنين 16 مدرسه، خانه و كيوسك تلفن نيز در منطقه مالاي به آتش كشيده شدند.

بلر: ما مسئول درگيري هاي داخلي عراق نيستيم
گروه بين الملل - نخست وزير انگليس با تاكيد بر اين كه نسبت به پايان دادن به خشونت ها و خونريزي ها در عراق به شدت احساس مسئوليت مي كند، اين گفته را كه خشونت هاي عراق نتيجه  طرح ريزي هاي نادرست و اشتباه نيروهاي ائتلاف تحت امر آمريكا است،رد كرد. بلر در گفت وگو با شبكه بي.بي.سي گفت: سر و سامان دادن به اوضاع مسئوليت بي قيد و شرط ما است. آنچه كه من مخالف آن هستم اين است كه بگوييم دليل مشكلات كنوني عراق تنها به خاطر طرح ريزي هاي نادرست پيش از جنگ است.

۶۶ كشته در انفجار قطار در هند
گروه بين الملل انفجار يك بمب قوي در قطاري كه از هند عازم پاكستان بود، 66 كشته به جا گذاشت. مقام هاي دهلي نو لحظاتي بعد از اين انفجار كه در خط لوله دوستي ميان هند و پاكستان به وقوع پيوست اين اقدام تروريستي را براي لطمه زدن به روند صلح ميان هند و پاكستان عنوان كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير خطوط راه آهن هند پس از وقوع اين انفجار در جمع خبرنگاران گفت، مواد منفجره در دو كيف دستي كه به منظور انجام اين حمله به كار گرفته شده بودند، كشف شد. اين انفجار كه باعث انهدام دو واگن در اين قطار مسافربري شد اواخر نيمه شب در نزديكي شهر پانيپات واقع در 100 كيلومتري شمال دهلي نو (پايتخت هند) به وقوع پيوست. در همين حال تلويزيون دولتي هند به نقل از منابع اطلاعاتي اين كشور اعلام كرد كه اين انفجار احتمالا با حمله  ژوئيه گذشته به قطاري در بمبئي كه منجر به كشته شدن 185 تن شد، مرتبط است.

القاعده در مرز افغانستان و پاكستان فعال شده است
گروه بين الملل - روزنامه نيويورك تايمز ديروز به نقل از منابع خبري خود نوشت، رهبران فعال القاعده در پاكستان كنترل خود را برشبكه  تروريستي شان احيا كرده اند و در يك سال گذشته مجموعه اي از اردوگاه هاي آموزشي را در مناطق قبيله  اي در نزديكي مرز افغانستان ايجاد كردند.روزنامه  نيويورك تايمز به نقل از مقامات ضد تروريسم و اطلاعاتي آمريكا كه خواستند نامشان فاش نشود، نوشت، مدارك زيادي وجود دارد حاكي از اينكه اسامه بن لادن و معاونش ايمن الظواهري يك مخفيگاه عملياتي در كوهستان هاي منطقه ا ي قبيله اي شمال وزيرستان در پاكستان ايجاد كرده اند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |