سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
اخطار به جامعه جهاني
آمادگي در برابر خطر برخورد شهاب سنگ ها با زمين
014715.jpg
گروه دانش- گروهي از ستاره شناسان، مهندسان و دانشمندان در همايش انجمن پيشبرد علوم آمريكا از سازمان ملل متحد درخواست كردند با توجه به نزديك شدن كم سابقه برخورد يك شهاب سنگ بزرگ به كره زمين در سال 2036 ، سازمان ملل متحد بايد مسئوليت اقدامات لازم جهت جلوگيري از برخورد اين قبيل اجسام آسماني با زمين را تقبل كند.
به گزارش رويترز، منجمان در حال بررسي مسير حركت شهاب سنگي به نام آپوفيس هستند كه ممكن است يك در 45هزار، در روز 13آوريل سال ????2036با زمين برخورد كند. براي همين، ناسا قصد دارد در آينده نزديك برنامه شناسايي شهاب سنگهاي داراي خطر برخورد با زمين خود را گسترده تر كرده و صدها سنگ آسماني با اين مشخصات را زيرنظر بگيرد.
به گفته راستي اشوايكارت فضانورد بازنشسته، خطر شهاب سنگها تنها به شهاب سنگ آپوفيس مربوط نمي شود و نياز به تعيين اصولي مشخص در زمينه مواجهه با اين قبيل وقايع ضروري به نظر مي رسد. اشوايكارت يكي از خدمه سفينه آپولو 9 است كه در ماه مارس سال 1969 از كنار ماه عبور كرد. وي در همايش انجمن پيشرفت علوم آمريكا در سانفرانسيكو اعلام كرد قصد دارد هفته آينده گزارشي براي كميته استفاده صلح آميز از فضا در سازمان ملل متحد ارسال كرده و خواهان تنظيم راهكارهاي بين المللي در صورت تهديد كره زمين توسط سنگهاي آسماني شود. انجمن كاشفان فضا در آمريكا كه شامل گروهي از فضانوردان و منجمين قديمي است، در سال جاري ميزباني كارگاه هاي آموزشي سطح بالايي را با همين موضوع بر عهده خواهد گرفت تا بتواند برنامه مشخصي را براي مواجهه با اين حوادث آماده كرده و برنامه پيشنهادي خود را تا سال 2009 براي سازمان ملل ارسال كند.
به گزارش ايرنا، يكي از نخستين فضانوردان حضور يافته در ايستگاه فضايي بين المللي به نام اد لو ، در اين باره گفته  است كه يكي از پذيرفته ترين روش هاي مقابله با سنگ هاي آسماني كه به زمين نزديك مي شوند عبارت است از ارسال يك سفينه به سوي شهاب سنگ كه آن سفينه با حركت در كنار شهاب سنگ براي مدتي مشخص، با استفاده از نيروي جاذبه خود مسير شهاب سنگ را اندكي منحرف كرده و از برخورد آن با زمين جلوگيري مي كند. به طور مثال براي شهاب سنگي به بزرگي شهاب سنگ آپوفيس با قطر ??? متر، يك سفينه بايد به مدت ?? روز در نزديكي آن پرواز كند تا بتواند با كمك اثر جاذبه اندك خود، مسير حركت شهاب سنگ را به ميزان جزيي تغيير داده و مانع برخورد آن با زمين شود. چنين مأموريتي در حدود ??? ميليون دلار هزينه خواهد داشت.
ناسا اعلام كرده است عواقب برخورد شهاب سنگي به بزرگي آپوفيس با زمين به جنس شهاب سنگ و نيز زاويه برخورد آن با زمين بستگي دارد اما به هر حال چنانچه چنين سنگ آسماني در يك شهر فرود بيايد، تمامي شهر را نابود خواهد كرد.

كاوشگر بيگل۲ روي مريخ گم شده است
014709.jpg
نيوساينتيست: تلاش مهندسان براي پيدا كردن محل سقوط كاوشگر بيگل ? روي سطح سياره مريخ بي نتيجه مانده است.
سفينه مدارگرد شناسايي مريخ (MRO) ناسا كه در مدار سياره مريخ است، قوي ترين دوربين در خارج از جو زمين را دارد و تاكنون توانسته برخي ديگر از كاوشگرهاي فرود آمده روي سطح مريخ، از جمله دوقلوهاي روح و فرصت و كاوشگر قديمي تر رهياب را روي سطح مريخ پيدا كند، اما اين سفينه نيز تاكنون هيچ اثري از محل سقوط بيگل ? متعلق به سازمان فضايي اروپا، اسا، پيدا نكرده است.
بيگل ? ساخت انگليس بود كه در ماه دسامبر سال???? در لحظه فرود روي مريخ ارتباط آن با زمين قطع شد و از آن زمان تاكنون سرنوشت اين سفينه، از جمله محل سقوط آن، در هاله اي از ابهام باقي مانده است. در ماه دسامبر سال ???? گروه سازنده كاوشگر بيگل ? با استفاده از دوربين يكي ديگر از سفينه هاي موجود در مدار مريخ به نام مارس گلوبال سروي ير اعلام كردند احتمالا بقاياي اين سفينه را درون يك دهانه به قطر ??متر روي سطح مريخ پيدا كرده اند، اما هم اكنون اين محققان در پژوهشي جديد با استفاده از دوربين بسيار قدرتمند سفينه مدارگرد شناسايي مريخ همان دهانه را مجددا بررسي كرده اند و هيچ نشانه اي از بيگل? نيافتند. دوربين اين سفينه موسوم به دوربين هاي رايز مي تواند اجسامي به ابعاد تنها ??سانتي متر را روي سطح مريخ شناسايي كند.

انتقال نورمرئي از كابل هاي بسيار كوچك
014712.jpg
گروه دانش- فيزيك دانان دانشگاه بوستون توانستند نورمرئي را از طريق كابلي كه صدها مرتبه كوچكتر از موي انسان است، انتقال دهند. اين امر به پيشرفت هايي در زمينه فناوري خورشيدي و محاسبات نوري منجر خواهد شد.
قانوني در اپتيك وجود دارد كه بيان مي كند نور نمي تواند از حفره اي كه خيلي كوچكتر از طول موج نور است عبور كند. كشف فيزيك دانان بوستون اين قانون را بي اعتبار مي كند. اين گروه توانستند نور مرئي با طول موج 380 تا 750 نانومتر را از طريق كابلي با قطر كمتر از 380 نانومتر، انتقال دهند.

درخشش مبتكران قزويني
قزوين- خبرنگار همشهري: دستگاه خونگيري اتوماتيك كه توسط مبتكران قزويني ساخته شده است، در جشنواره بين المللي اختراعات و نوآوري هاي مسكو حائز مقام اول شد.
سيدحسن بزرگي مديركل انتقال  خون استان قزوين با اعلام اين خبر گفت: اين مبتكرين در بين 28 كشور شركت كننده در جشنواره بين المللي اختراعات و نوآوري هاي مسكو در سال 2007 موفق به كسب مقام اول و مدال طلا شدند. وي افزود: اين اختراع همچنين موفق به كسب كاپ ويژه خانه همكاري هاي بين المللي علوم و فنون روسيه به همراه ديپلم افتخار از وزارت علوم روسيه براي اولين بار در كشور شد.

فرهنگ وآموزش
در صورت توزيع پيك هاي نوروزي
تكليف عيد ممنوع است
ايلنا: مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي گفت: در صورتي كه پيك هاي نوروزي بين دانش  آموزان توزيع شود، معلمان مجاز به ارائه تكاليف ويه عيد، اضافه بر پيك هاي نوروزي نيستند.
ابوالقاسم جامعه بزرگ، مديركل دفتر آموزش و پرورش پيش دبستاني و ابتدايي افزود: تهيه و توزيع پيك هاي نوروزي مانند سال هاي گذشته به سازمان هاي آموزش و پرورش هر استان واگذار شده است.
به گفته وي محتوا و سرفصل هاي پيك هاي نوروزي به سازمان هاي آموزش و پرورش هر استان ارائه شده و بايد پيك هاي نوروزي مطابق اين سرفصل ها تهيه شود.
وي با اشاره به توزيع پيك هاي نوروزي بين دانش آموزان دوره ابتدايي خاطرنشان كرد: پيك هاي نوروزي با توجه به مسائل محلي، فرهنگي و اجتماعي هر استان و متناسب با مسائل روز تهيه مي شود كه موضوع ترافيك، تصادفات و سوانح رانندگي از جمله مسائل مورد توجه در پيك هاي نوروزي امسال است.
23 ارديبهشت ؛ امتحانات دوره پيش دانشگاهي
گروه اجتماعي - امتحانات هماهنگ نيم سال دوم دوره پيش دانشگاهي سراسر كشور از ?? ارديبهشت سال ????آغاز مي شود.
اين امتحانات كه به صورت هماهنگ در سطح كشور برگزار مي شود تا ??ارديبهشت ادامه مي يابد.
تدوين شيوه نامه اجراي درس تمرين معلمي
ايسنا: شيوه نامه اجراي درس تمرين معلمي، به منظور بهره گيري از نظريات و پيشنهادهاي صاحب نظران سازمان هاي آموزش و پرورش استانها تدوين شد.
در اين شيوه نامه مباحثي چون تقويت اعتماد به نفس، رشد توانايي هاي حرفه اي و دانش معلمي،  تعميق يادگيري هاي فراگيران، تقويت اعتقاد به معلمان، فراگيري مستمر از طريق كسب تجربه، ارتقاي دانش و مهارت، توجه بيشتر به مسائل تربيتي، نگرش مثبت به تأثير طرح درس در فرايند آموزش، تقويت تفكر انتقادي، تقويت مشاهده، نقد و بررسي محيط هاي آموزشي، آماده سازي دانشجو و معلمان در به كارگيري رويكردهاي نوين آموزشي و تربيتي مطرح شده است.
شناسنامه سلامت دانش آموزان تكميل مي شود
مهر :معاينات تكميل شناسنامه سلامت دانش آموازن پايه سوم ابتدايي و اول راهنمايي شهرستان هاي استان تهران تا ابتداي سال تحصيلي آينده به پايان مي رسد.
كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران تصريح كرد: بر اساس هماهنگي هاي انجام شده با وزارت بهداشت ، مراكز بهداشتي وابسته به مدرسه كارشناسان بهداشت عمومي و نيروهاي آزاد و قراردادي وزارت آموزش و پرورش به تكميل اين شناسنامه ها مي پردازند.الهه حسن پور تاكيد كرد: بينايي و شنوايي سنجي ، معاينات پوست و مو و دندان ها از جمله مهم ترين محورهاي تكميل شناسنامه سلامت دانش آموزان است.
امكانات مدارس دولتي در خدمت
مراكز آموزش از راه دور
ايسنا: وزير آموزش و پرورش در بخشنامه اي بر استفاده از ظرفيت هاي مؤسسه آموزش از راه دور تأكيد كرد.
محمود فرشيدي در بخشنامه اي از سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها خواست تا با هدف عدالت محوري و ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي، بر بهره گيري از شيوه هاي نوين، از جمله آموزش از راه دور، اهتمام ورزند.

رقابت۲۰ دانشگاه برتر جهان اسلام
گروه اجتماعي- نشست تخصصي كشورهاي جهان اسلام براي تعيين معيارها و مكانيزم  اجرايي طرح رتبه بندي دانشگاه هاي جهان اسلام صبح ديروز برگزار شد.
منصور كبگانيان، معاون پوهشي وزارت علوم در اين باره گفت: در جريان نشست اخير آيسسكو مقرر شد بانك اسلامي جهاني بورسي را براي حمايت از 20 دانشگاه منتخب كشورهاي اسلامي ارايه كند تا توانمندي اين 20 دانشگاه براي ورود در عرصه رقابتهاي جهاني ارتقا يابد.
وي با اشاره به اين كه برخي از كشورها ادعاي سهم بيشتري از ميان اين 20 دانشگاه منتخب را داشتند: مقرر شد تا معيار و شاخص هايي براي انتخاب اين 20 دانشگاه تعيين شود.
وي افزود: براي تعيين اين شاخص ها، متخصصان مربوطه از كشورهاي مختلف در اين نشست پيشنهادهاي مطرح در اين زمينه را بررسي مي كنند.
به گفته كبگانيان در اين نشست علاوه بر تعيين شاخص ها، مكانيزم و نحوه اجراي طرح رتبه بندي نيز مورد بررسي قرار مي گيرد. معاون پوهشي وزارت علوم افزود: البته شاخص ها و معيارهاي رتبه بندي و مكانيزم اجرايي آن طي نشستي كه دو ماه آينده در ايران برگزار مي شود نهايي و مصوب خواهد شد.
افزايش ظرفيت دوره هاي روزانه كارشناسي ارشد
مهر: معاونت آموزشي وزارت علوم از پذيرش 30 هزار داوطلب در آزمون كارشناسي ارشد امسال خبر داد.
حسن خالقي گفت: وزارت علوم در نظر دارد افزايش ظرفيت دوره هاي روزانه كارشناسي ارشد را تا 10 درصد اعمال كند.
وي افزود: با وجود تنگناهاي مالي، اين وزارتخانه به طور جدي در صدد ايجاد راهكاري براي افزايش ظرفيت و توسعه تحصيلات تكميلي است.
خالقي با اشاره به برنامه چهارم توسعه گفت: بر اساس برنامه، دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري بايد سالانه رشد 15 درصدي ظرفيت دانشجو داشته باشند. البته اين افزايش ظرفيت شامل كليه دانشگاه هاي تحت تابعه وزارت علوم كه دوره هاي كارشناسي ارشد را برگزار مي كنند خواهد شد.
آزمون كارشناسي ارشد؛ 9 تا 12 اسفند
گروه اجتماعي- آزمون كارشناسي ارشد امسال 9 تا 12 اسفند برگزار مي شود.
بر اساس برنامه زماني اعلام شده توسط سازمان سنجش، كارت ورود به جلسه و برگه راهنماي شركت در آزمون داوطلبان صبح و بعدازظهر 7 و 8 اسفند در 38 شهرستان توزيع مي شود.
در آزمون كارشناسي ارشد سال 1386 براي 134 رشته امتحاني پذيرش دانشجو صورت مي گيرد كه 129 رشته به طور متمركز توسط سازمان سنجش و 5 كد رشته ديگر نيز با هماهنگي سازمان توسط ارگان هاي ذي ربط انجام مي شود.
طراحي لباس دانشجويان
مهر: معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم از برگزاري نمايشگاه مد لباس در دانشگاه ها خبر داد.
محمد باقر خرمشاد گفت : تعيين يك نوع لباس و پوشش خاص براي دانشجويان اصلاً در شأن دانشجو و دانشگاه نيست، اما پوشش مناسب و با وقار دانشجويان مد نظر وزارت علوم است. وي اضافه كرد : برگزاري جشنواره مد لباس و طراحي مد لباس دانشجو از برنامه هاي قابل توجه وزارت علوم در دانشگاه هاي كشور خواهد بود. برقراري نمايشگاه هاي مد لباس از سال آينده اجرا خواهد شد. خرمشاد در مورد ويگي هاي لباس دانشجو افزود : لباس دانشجو بايد ويگي هاي خاصي داشته باشد. سادگي، شيك بودن، با وقار بودن و در شأن دانشگاه بودن از ويگي هاي لباس دانشجو است .

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |