سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
در ديدار مسئولان و دست اندركاران اجراي سياست هاي كلي اصل 44 اعلام شد
انتقاد رهبري از كندي اجراي اصل 44
اين مشكل از بي توجهي
به نقش سياستهاي اصل 44 در ايجاد تحول عظيم اقتصادي در كشور ناشي شده و يا به علت برداشت هاي مختلف و نرسيدن به يك درك مشترك در بخشها
و دستگاه هاي مختلف
به وجود آمده است
همه فعاليت ها
و برنامه ريزي هاي اقتصادي بايد در چارچوب سياست هاي اصل 44 صورت گيرد
براي افزايش ثروت ملي
بايد راه سرمايه گذاري
و توليد اقتصادي
براي همه مردم
هموار شود
014742.jpg
گروه سياسي - رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به سابقه ابلاغ سياستهاي كلي اصل 44 در دو مرحله در اول خرداد 1384 و يازدهم تير،۱۳۸۵ اقدامات انجام گرفته براي اجراي اين سياستها را رضايتبخش ندانستند و خاطرنشان كردند: اين مشكل از بي توجهي به نقش سياستهاي اصل 44 در ايجاد تحول عظيم اقتصادي در كشور ناشي شده و يا به علت برداشت هاي مختلف و نرسيدن به يك درك مشترك در بخشها و دستگاههاي مختلف به وجود آمده است كه هدف از برگزاري اين جلسه تبيين اهميت موضوع و رسيدن به يك برداشت واحد است.
حضرت آيت الله خامنه اي صبح ديروز در ديدار مسئولان و دست اندركاران اجراي سياستهاي كلي اصل 44، در بيانات مهمي تلاش براي عملي شدن اين سياستهاي تحول آفرين را نوعي جهاد خواندند و با تبيين وظايف سه قوه و دستگاههاي مختلف افزودند: اگر همه مسئولان و دستگاهها همت كنند در 2 يا 3 سال آينده نشانه هاي محسوس و شوق آفرين اجراي سياستهاي كلي اصل 44 آشكار
مي شود و اميدواري به آينده روشنِ كشور افزايش مي يابد.
ايشان تغيير برخي ساختارها، قوانين و نقش هاي دستگاهها را لازمه اجراي سياستهاي كلي اصل 44 برشمردند و افزودند: تلاش براي ايجاد اين تغييرات از وظايف حتمي قواي سه گانه و همه دستگاههاي كشور است و همه فعاليتها و برنامه ريزيهاي اقتصادي بايد در چارچوب سياستهاي اصل 44 صورت گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي تحولات اقتصادي بوجود آمده پس از انقلاب را متناسب با تحولات بسيار عميق سياسي اجتماعي در كشور ندانستند و افزودند: البته در زمينه اقتصادي نيز كارهاي بسيار مهمي انجام شده، اما بايد با افزايش محسوس درآمد سرانه، رشد توليد ناخالص ملي ، حضور در رقابتهاي اقتصادي بين المللي ، رفع فقر و محروميت و برقراري عدالت، الگوي موفقي از اقتصاد به جهان عرضه مي كرديم و كارآمدي كشور در جهت رشد و رونق اقتصادي و تأمين عدالت را ، برجسته تر به دنيا نشان مي داديم.
رهبر معظم انقلاب افزايش ثروت ملي و برقراري عدالت اجتماعي را دو پايه اساسي اقتصاد اسلامي برشمردند و تأكيد كردند: هر روش، توصيه و نسخه اقتصادي كه اين دو هدف را تأمين كند مورد قبول است
بقيه از صفحه اول
و هر طرح و بحث ديگري كه به افزايش ثروت ملي و عدالت اجتماعي بي توجه باشد، به درد كشور و مردم نمي خورد.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اهميت و ضرورت اجراي سياستهاي كلي اصل 44، توليد ثروت را شرط لازم براي رفع فقر و محروميت دانستند و افزودند: براي افزايش ثروت ملي، بايد راه سرمايه گذاري و توليد اقتصادي براي همه مردم هموار شود و نيروهاي جوان تحصيل كرده و مديران لايق بتوانند در پرتو حمايتهاي دستگاههاي مختلف، طرحهاي بزرگ و ثروت آفرين را اجرا كنند.
ايشان، جهت گيري اقتصادي قانون اساسي را معتدل، هوشيارانه و منصفانه ارزيابي كردند و با اشاره به تقسيم فعاليتهاي اقتصادي كشور در اصل 44 به سه بخش دولتي - تعاوني و خصوصي افزودند: براساس شروط مندرج در ذيل اصل 44، مبناي معتبر بودن و هدف اصلي اين تقسيم بندي، رشد و رونق اقتصادي كشور است بنابراين در هر زماني، اين هدف اصلي بايد مورد توجه باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي ضرورتهاي جنگ تحميلي و اوضاع خاص دهه اول انقلاب را عامل گسترش بيش از حد مالكيت هاي دولتي در ده سال اول انقلاب برشمردند و خاطرنشان كردند: اين روند، در دهه هاي دوم و سوم نيز با افزايش فراوان شركتهاي دولتي و خودداري از واگذاري بنگاههاي دولتي به مردم ادامه يافت و در نتيجه مالكيتهاي دولتي برخلاف اصل 44 قانون اساسي، در عمل، روز به روز گسترده تر شد و درآمدهايي كه بايد در خدمت رونق توليد و گردش صحيح ثروت در كشور قرار مي گرفت، صرف كارهاي اسراف آميز و بيهوده شد و اقتصاد كشور لطمه ديد.
ايشان در ادامه تبيين ضرورت و اهميت اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي به لزوم سرمايه گذاري هاي عظيم براي تحقق اهداف سند چشم انداز اشاره كردند و افزودند: اينگونه سرمايه گذاريها از عهده دولت خارج است ضمن اينكه دولت در حوزه هاي راهبردي و فناوريهاي پيشرفته وظايف سنگيني برعهده دارد كه بخش خصوصي وارد آنها نمي شود و دولت بايد در اين حوزه ها تمركز كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به برخي دغدغه هاي موجود درباره تأمين عدالت اجتماعي افزودند: البته برخي بيگانگان در تبليغات آشكار يا تعاملات ديپلماتيك سعي مي كنند در شرايط فعلي دولت را مسئول اين وضع جلوه دهند اما اين مشكل در طول سالهاي گذشته به وجود آمده زيرا خط و روش غلط بوده و به اصل 44 قانون اساسي كم توجهي شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين اهداف اصلي اجراي سياستهاي كلي اصل 44 تأكيد كردند: آزاد شدن دولت از فعاليتهاي اقتصادي غير ضرور باز شدن حقيقي راه براي سرمايه گذاري در عرصه اقتصادي كشور، تكيه بر تعاون و گسترش چتر حمايتي شركتهاي تعاوني برروي قشرهاي ضعيف، پرداختن دولت به نقش حاكميتي، سياستگذاري و هدايت مشخص شدن چگونگي مصرف درآمدهاي ناشي از واگذاري بنگاههاي دولتي، و تأكيد بر الزامات دولت در امر واگذاري، اصلي ترين و مهمترين اهداف سياستهاي ابلاغي است.
ايشان با استقبال از طرح سهام عدالت و برخورداري دو دهك پايين جامعه از اين سهام خاطرنشان كردند: اجراي سياستهاي كلي اصل 44 به معناي چوب حراج زدن به ثروت عمومي كشور نيست بلكه به معناي تبديل دارايي كم بازده به ثروتي پراثر و پيش برنده اقتصاد كشور با جهت گيري به سمت قشرهاي محروم جامعه است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي توليد ثروت از راه قانوني و مشروع و بدون ايجاد فساد را از ديدگاه اسلام ممدوح و پسنديده دانستند و افزودند: توليد هر ثروتي به معناي ثروتمند شدن جامعه است و اگر اين توليد ثروت با قصد كارخير، كمك به پيشرفت كشور و كمك به محرومان باشد حسنه نيز محسوب مي شود بنابراين نبايد اينگونه القاء شود كه نظام اسلامي مخالف ثروت و توليد آن است.
رهبر انقلاب اسلامي، مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي را مكمل توليد ثروت از راه قانوني و مشروع خواندند و تصريح كردند: مبارزه با مفاسد اقتصادي زمينه ساز رقابت سالم اقتصادي و اجراي سياستهاي كلي اصل 44 است. ايشان در همين زمينه، شفاف سازي قوانين و اصلاح مقررات و روشها را از الزامات مبارزه با مفاسد اقتصادي دانستند و خاطرنشان كردند: بايد دولت، مجلس و قوه قضاييه به اين الزامات پايبند باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به مخالفان خارجي و داخلي اجراي سياستهاي كلي اصل 44، تلاش براي عملي شدن اين سياستها را نوعي جهاد برشمردند و افزودند: برخي به دليل مخالفت با شكوفايي اقتصادي و پيشرفت نظام اسلامي، با اجراي اين سياستها مخالفند، اين افراد كه عمدتاً از بيگانگان هستند تلاش مي كنند با ضعيف نگه داشتن اقتصاد ايران، در مواقع لزوم، با اهرم اقتصادي به نظام اسلامي فشار وارد كنند. ايشان با اشاره به مخالفان داخلي اجراي سياستهاي كلي اصل 44 خاطرنشان كردند: بيشتر اين مخالفان افرادي هستند كه با اجراي اين سياستها، منافعشان قطع و يا اختيارات مديريتي آنان محدود خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، پس از تبيين اهداف و اهميت تعيين كننده سياستهاي كلي اصل 44، به تشريح وظايف قواي سه گانه و دستگاههاي مختلف در اين زمينه پرداختند و تأكيد كردند: مطالعه ابعاد كار، مشورت با افراد صاحبنظر و پرهيز از شتاب زدگي مهم است اما به هر حال بايد روند اجراي سياستهاي كلي اصل 44 سرعت گيرد و مسئولان و مديران بخشهاي مختلف دولت، با جديت و تدوين برنامه زمان بندي شده، كار را پيگيري كنند.
ايشان تدوين و تصويب قوانين لازم در مجلس، حمايت كامل قضايي از مالكيتهاي قانوني و مشروع و تشكيل دادگاههاي تخصصي در اين زمينه، در نظر گرفتن توأمان بندهاي مختلف سياستهاي كلي اصل 44 به عنوان يك پيكره واحد، اطلاع رساني دقيق و كامل به مردم و فعالان بخش خصوصي و شفاف سازي مقررات براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده را از ديگر لوازم اساسي اجراي سياستهاي اصل 44 خواندند و در پايان سخنانشان تأكيد كردند: در پرتو همت رؤساي سه قوه و همه مسئولان، نشانه هاي محسوس اجراي سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي، در 2 يا 3 سال آينده آشكار و همه به آينده روشن كشور اميدوارتر خواهند شد.
در اين ديدار معاونان رئيس جمهوري، شماري از وزرا و مسئولان وزارتخانه ها، استانداران سراسر كشور، هيأت رئيسه مجلس، رؤساي كميسيونهاي مجلس و اعضاي كميسيون بررسي الزامات اجراي سياستهاي كلي اصلي 44 قانون اساسي مجلس و برخي از نمايندگان مجلس، معاون اول قوه قضاييه و مسئولان عالي قضايي، جمعي از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت، دبير شوراي عالي امنيت ملي،رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس و معاونان صدا و سيما، رئيس شوراي راهبردي سياست خارجي، شهردار تهران، جمعي از مسئولان بنياد شهيد و امور ايثارگران، بنياد مستضعفان، ستاد اجرايي فرمان امام،اتاق بازرگاني، اتاق تعاون، خانه كارگر،جامعه كارفرمايان، انجمن اسلامي اصناف، مؤسسه توسعه صنعت سرمايه گذاري ايران، آستان قدس رضوي و آستان عبدالعظيم حسني حضور داشتند.

لاريجاني امروز به وين مي رود
آخرين رايزني ها پيش از ارائه گزارش البرادعي
گروه سياسي- در حالي كه مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي از ارائه گزارش دبيركل آژانس به شوراي امنيت درباره واكنش ايران به قطعنامه 1737 ظرف فردا و يا جمعه خبر مي دهند، علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي امروز با دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ديدار مي كند.
علي اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس در گفت وگو با ايرنا در وين تصريح كرد: لاريجاني امروز (سه شنبه) در رأس هيأتي به اتريش سفر خواهد كرد تا با البرادعي ديدار و درباره روند پرونده هسته اي ايران گفت وگو كند. ايسنا نيز گزارش داد اين ديدار به درخواست البرادعي براي گفت وگو درباره ايده  وي مبني بر تعليق همزمان تحريم ها و غني سازي اورانيوم از سوي جامعه  بين المللي و ايران انجام مي گيرد.
اين مذاكره در حالي انجام مي شود كه فردا (چهارشنبه) ضرب الاجل قطعنامه  1737 شوراي امنيت مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم در ايران به پايان مي رسد و قرار است البرادعي درباره  پايبندي ايران به اين قطعنامه به 15 عضو شوراي امنيت و 35 عضو شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور موازي گزارش دهد.
در اين سفر لاريجاني علاوه بر ديدار با البرادعي با وزير خارجه بلژيك نيز در وين ملاقات خواهد كرد.البرادعي همچنين قرار است درباره گزارش خود با بان كي مون، دبيركل سازمان ملل كه روز جمعه در وين خواهد بود، گفت وگو كند.
در همين حال يكي از مسئولين مطبوعاتي آژانس در گفت وگو با ايرنا در وين تأكيد كرد: تلاش بر اين است كه گزارش تا فردا آماده شود اما چنانچه گزارش مذكور تا اين زمان آماده نشود ارايه آن به روز جمعه موكول خواهد شد. همچنين يك مقام در دفتر مارك گازدكي، سخنگو و مدير بخش اطلاعات آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در گفت وگو با خبرگزاري مهر ضمن تصريح بر اين كه گزارش البرادعي فردا يا جمعه منتشر خواهد شد درباره اين كه آيا آژانس پيشنهاد جديدي را براي حل برنامه هسته اي ايران از جمله طرح مربوط به سولانا دريافت كرده است، گفت: تاكنون هيچ اظهارنظري درباره ايران از جانب آژانس دريافت نشده است.
برخورد سرد با گزارش
در چنين شرايطي ديپلمات هاي سازمان ملل از احتمال برخورد سرد شوراي امنيت با گزارش البرادعي خبر مي دهند.سخنگوي هيأت نمايندگي آمريكا در سازمان ملل در اين رابطه گفت: احساس من اين است كه توقع زيادي از گزارش البرادعي در شوراي امنيت وجود ندارد.
بنيامين چانگ همچنين گفت: تلاش هاي آمريكا در حال حاضر بر روي اطمينان از اين امر متمركز شده است كه تحريم هاي قطعنامه 1737 به طور كامل اجرا شود. همچنين لي جونهوا، يكي از اعضاي هيأت چين در سازمان ملل نيز گفت: واكنش ابتدايي به گزارش البرادعي بر عهده پايتخت ها خواهد بود.
مخالفت آلمان با تشديد تحريم ها
فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان هم در گفت وگو با روزنامه هندلزبلات ضمن مخالفت با تشديد فشار تحريم ها بر ضد ايران تصريح كرد: دولت آلمان با هرگونه تشديد عجولانه تحريم ها  عليه ايران مخالف است، چراكه با ديپلماسي صبر در برابر ايران مي توان به نتيجه رسيد. اشتاين ماير كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد، افزود: آخرين قطعنامه شوراي امنيت هيچ گونه مكانيزمي را براي تشديد تحريم ها عليه ايران در صورت عدم اجراي قطعنامه پيش بيني نكرده است.

اخبار كوتاه
مجلس شوراي اسلامي: نخبگان سياسي و علمي تركيه در نشست صميمانه با رئيس مجلس شوراي اسلامي تقويت روابط تهران و آنكارا را به سود ثبات منطقه ارزيابي كردند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني خانه ملت، در پي سفر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي به تركيه جمعي از نخبگان سياسي، فرهنگي و علمي اين كشور در ديدار با حداد عادل با تاكيد بر نقش مهم ايران در منطقه و جهان، تقويت روابط تهران و آنكارا را به نفع ثبات و امنيت منطقه ارزيابي كردند. در اين نشست كه در آنكارا پايتخت اين كشور برگزار شد، در باره اشتراكات فرهنگي، تاريخي و سياسي دو كشور گفتگو و اعلام شد كه ايران و تركيه همانند هم از تحولات منطقه تاثير مي پذيرند.
شوراي نگهبان:آيت الله محمد يزدي گفت: وظيفه روحانيت در عصر غيبت، حفظ احكام و مدارك ديني، مبارزه با بدعتها و صيانت از احكام و حكومت اسلامي است. عضو فقهاي شوراي نگهبان اضافه كرد: روحانيت در مقايسه با ديگر قشرهاي جامعه بيشترين آمار شهدا را به خود اختصاص داده است.
مجلس شوراي اسلامي: مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام خبر ورود هياتي عاليرتبه از شوراي فدراسيون و دوماي روسيه به تهران اعلام كرد كه محور مذاكرات اين هيات با مقامات ايراني گسترش روابط پارلماني و همكاري هاي اقتصادي و بين المللي است. كاظم جلالي با اعلام اين خبر سفر اين هيات را بويژه در شفاف سازي مواضع هسته اي تهران موثر خواند.

معارفه وزير جديد دادگستري برگزار شد
نخستين توصيه رئيس قوه قضائيه به الهام
014748.jpg
گروه سياسي- رئيس قوه قضائيه روز گذشته به وزير جديد دادگستري توصيه كرد در دو محور مبارزه با مفاسد و حمايت از سرمايه گذاري سالم و حقوق اقتصادي مردم فعاليت كند. مراسم معارفه غلامحسين الهام، وزير دادگستري صبح ديروز با حضور رئيس قوه  قضائيه و رئيس جمهوري و تني چند از وزراي دولت، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان عالي قضائي در محل حوزه رياست قوه قضائيه برگزار شد.
آيت الله سيد محمود  هاشمي شاهرودي در آيين معارفه غلامحسين الهام وزير جديد دادگستري به دو محور مبارزه با مفاسد و حمايت از سرمايه گذاري سالم و حقوق اقتصادي مردم اشاره كرد و گفت: عدم توجه به محور مبارزه با مفاسد، مانع از رونق اقتصادي و تحقق رقابت هاي سالم اقتصادي مي شود و به گسترش بي عدالتي كمك مي كند.
به گزارش ايرنا، هاشمي  شاهرودي يكي از وظايف اصلي همه قوا و بخصوص قوه قضائيه را مبارزه با مفاسد دانست و گفت: محاكم و دادگستري ها با اختيارات ويژه اي كه دارند، بايد اين وظيفه را به گونه اي درست انجام دهند كه شيوه مبارزه با فساد، به فساد ديگري منجر نشود. رئيس قوه قضائيه با قدرداني از خدمات مرحوم جمال كريمي راد وزير فقيد دادگستري، گفت: وزير دادگستري در هماهنگي ميان قواي سه گانه و حل مشكلاتي كه نياز به تعامل سه قوه دارد، نقش اساسي ايفا مي كند.
 هاشمي شاهرودي گفت: تبديل اين سياست ها به لايحه، ساختار و مقررات از جمله وظايف اصلي وزير دادگستري است و بحث هايي چون بودجه از جمله موضوعات پشتيباني در وزارت دادگستري است.
به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام نيز در اين مراسم با گراميداشت ياد جمال كريمي راد وزير دادگستري پيشين، گفت: از حسن ظن و اعتماد ويژه  رئيس قوه  قضائيه، رئيس جمهوري و مجلس شوراي اسلامي بر خود احساس سنگيني مي كنم و ضمن سپاس از خداوند متعال براي انجام اين مسئوليت پاسخي درخور اين اعتماد استعانت مي جويم و به خدا پناه مي جويم، ان شاءالله خداوند توفيق دهد، شرمنده چنين شرايط و مسئوليتي نشوم.
وزير دادگستري در ادامه اظهار داشت: هر دو قوه قضائيه و مجريه در جهت مبارزه با مفسدان و استفاده از فرصت مردمي و اعتماد به مردم در همه عرصه ها حركت مي كنند و بحمدالله مجلس خصوصا كميسيون قضائي و اصل نود فرصت بيشتري را پيش روي ما قرار مي دهد. الهام تأكيد كرد: امروز به قطع مي دانم كه هر دستي را كه دست مفسدان را از چپاول اموال عمومي قطع كند با هزينه شرعي و مناسب دولت آن را طلا خواهد گرفت و دست قضاتي كه شجاعانه براي قطع فساد از زندگي مردم تلاش مي كنند خواهد بوسيد.

واكنش مثبت ايران به اظهارات رايس
پيگيري آزادي ديپلمات هاي ايراني
منوچهرمتكي، وزيرخارجه روز گذشته در جريان ديدار با اشرف جهانگير قاضي، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور عراق خواهان پيگيري جدي موضوع ديپلمات هاي ربوده شده ايراني در عراق از سوي دبيركل سازمان ملل و تلاش وي براي آزادي آنها شد.
گروه سياسي - وزير خارجه اظهارات رايس مبني بر ضرورت تغيير 180درجه اي سياست هاي آمريكا نسبت به ايران را مثبت و دردست بررسي خواند.
منوچهرمتكي روزگذشته درجريان نشست مطبوعاتي مشترك با همتاي عماني خود درتهران كه ايرنا خبرآن را منتشركرد بابيان اينكه اظهارات روزهاي اخير رايس به گونه اي كه دررسانه ها منعكس شده اظهارات و مواضع جديدي است، گفت: ما اين اظهارات را با نگاه مثبت دردست بررسي داريم و نتيجه بررسي ها را بعد ازدريافت دقيق مطالب اظهارشده اعلام خواهيم كرد. متكي همچنين درارتباط با آخرين تحولات پرونده هسته اي تصريح كرد: در ديدار هفته  گذشته  لاريجاني وسولانا در مونيخ، اين تفاهم به دست آمد كه گفتگوهاي طرفين از جايي كه قطع شده ازسرگرفته شود.
به گزارش مهر، وي درباره پيشنهاد موسوم به پيشنهاد سولانا براي حل مسئله هسته اي ايران كه متضمن حق غني سازي 4درصد براي تهران است، اظهار داشت: فكر مي كنيم در فضاي جديدي كه ايجاد شده و كشورهاي مختلف خواهان ازسرگيري مذاكرات هستند، اگر دخالت هاي سياسي مانع نشود، امكان اينكه مذاكراتي سازنده صورت گيرد و به نتايج مناسبي برسد وجود خواهد داشت. اين درحاليست كه 2روزقبل سيد محمدعلي حسيني، سخنگوي وزارت خارجه نيز ازاحياي مذاكرات لاريجاني و سولانا خبرداده بود.
ايسنا نيزگزارش داد در اين نشست خبري وزيرخارجه عمان ضمن حمايت از برنامه هسته اي ايران گفت: در شرايط فعلي بركسي پوشيده نيست كه برنامه هسته اي ايران صلح آميزاست و هيچ نشانه اي مبني برنظامي بودن آن وجود ندارد.
يوسف بن علوي با بيان اينكه ما به عملكرد برنامه هسته اي ايران اعتماد داريم تصريح كرد: روابط تاريخي ميان كشورهاي منطقه در دو سوي خليج فارس روابطي پيوسته و بسيار عميق تر از سياست هاي موسمي و گذرا است. وي افزود: تلاشهاي دشمنان براي اعمال فشارهاي سياسي نمي تواند مانع از پيوند كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و ايران شود، چرا كه هيچ اختلافي بين دو طرف وجود ندارد.
بن علوي در عين حال ضمن استقبال از بر قراري همكاري هاي هسته اي ميان ايران  و كشورهاي حاشيه خليج فارس تأكيدكرد: استفاده از فناوري هسته اي مورد نياز كشورهاي عربي و اسلامي است اما نكته اي كه بايد مورد توجه قرارگيرد، ايجاد اعتماد براساس
ان پي تي است.

در گفت وگوي همشهري با سيداحمد خاتمي عنوان شد
تركيب احتمالي هيأت رئيسه مجلس خبرگان
گروه سياسي - اولين اجلاس رسمي چهارمين دوره مجلس خبرگان امروز با پيام مقام معظم رهبري در محل سابق مجلس شوراي اسلامي آغاز به كار خواهد كرد.
آيت الله سيداحمد خاتمي عضو دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان در گفت وگو با همشهري ضمن اشاره به برگزاري انتخابات هيأت رئيسه اين مجلس پيش بيني كرد كه آيت الله مشكيني كماكان به عنوان رئيس باقي بماند و آقايان هاشمي رفسنجاني و محمد يزدي به عنوان نواب رئيس اول و دوم برگزيده شوند. وي تصريح كرد البته بايد منتظر ماند و ديد كه نمايندگان اين دوره چه تصميمي را در اين زمينه اتخاذ خواهند كرد.
عضو هيأت رئيسه دوره گذشته مجلس خبرگان ادامه داد: آيت الله يزدي ازجمله كانديداهاي نايب رئيس شدن مي باشند و باتوجه به داشتن پيشينه نمايندگي مجلس شوراي اسلامي، رياست قوه قضائيه و قبل از همه اينها پيشينه افتخارآميز همراهي با امام عظيم الشأن گزينه بسيار مناسبي براي نيابت رياست به شمار مي آيند.
وي افزود: همه دوره هاي مجلس خبرگان ازجمله دوره چهارم از اين جهت كه مجلس خبرگان رهبري مربوط به اساسي ترين ركن نظام است،  از اهميت ويژه اي برخوردار است ولي در دوره جديد به نظر مي رسد كه باتوجه به استقبال بسيار باشكوه و ارزشمند مردم عزيز ما از انتخابات خبرگان، اين دوره از توجه بيشتر مردم برخوردار است و ازاين رو منتخبان اين دوره خبرگان، حضور فعال تري در مرحله سياسي و فرهنگي كشور خواهند داشت.
خاتمي همچنين با اشاره به اين كه جلسه افتتاحيه با هيأت رئيسه سني شكل خواهد گرفت آيت الله مشكيني و آيت الله ميرمحمدي را رئيس و نايب رئيس ابتدايي جلسه افتتاحيه عنوان كرد و افزود: همانند دوره هاي گذشته پس از پيام مقام معظم رهبري، گزارش دبير محترم شوراي نگهبان را خواهيم داشت. همچنين كميته پنج نفره اي نيز براي تهيه بيانيه پاياني شكل خواهد گرفت و اعضاي كميسيون ها نيز در اين اجلاس انتخاب خواهند شد.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اين كه مقام معظم رهبري در بهترين وضعيت جسمي قرار دارند، شايعه بيماري ايشان را دقيقا برخاسته از راديوها و سايت هاي بيگانه براي ايجاد جنگ رواني دانست و عنوان كرد كه در حال حاضر اين توطئه خنثي شده است.
وي در پايان با اشاره به برخي تحليل ها درمورد فراكسيون بندي در مجلس خبرگان تصريح كرد: برخي از تحليلگران مجلس خبرگان را نشناخته اند و سخن از فراكسيون هاي مختلف در اين مجلس دارند كه اين امر ناشي از آن است كه آنان به اشتباه تركيب مجلس خبرگان را مانند برخي از مجامع حزبي مي دانند، درحالي كه تركيب خبرگان علمايي بوده و فراتر از برخي جريانات و فراكسيون بندي هاي خاص است.

انتقاد هاشمي رفسنجاني
از روسيه
ايرنا: آيت الله اكبر  هاشمي  رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تأخير روسيه در تكميل نيروگاه اتمي  بوشهر انتقاد كرد و گفت: قدرتهاي فرامنطقه اي با سيطره بر نهادهاي بين المللي تلاش دارند حق مسلم ايران را ناديده بگيرند و توقع از دوستان اين است كه مانع اين گونه اقدامات شوند.
هاشمي  رفسنجاني روز گذشته در ديدار مارگليف، رئيس كميسيون امور بين المللي شوراي فدراسيون روسيه، تلاش آمريكا را براي تك قطبي  كردن نظام بين الملل، محكوم به شكست دانست و همسويي  منافع جمهوري اسلامي  ايران و روسيه را در مسايل منطقه اي عاملي مهم براي گسترش روابط دو كشور عنوان كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار اميدواري كرد، سخنان اخير رئيس جمهوري روسيه در اجلاس امنيتي مونيخ، رويكردي جديد براي مقابله با سياست هاي توسعه طلبانه آمريكا در منطقه باشد.
وي تأكيد كرد: جمهوري اسلامي  ايران اعتقاد دارد كشورهاي حاضر در منطقه خود مي توانند سيستم امنيتي مناسبي براي حفظ آرامش ايجاد كنند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |