سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۱ - Feb 20, 2007
تعداد خريداران سهام مس، از 16 هزار نفر گذشت
گروه بورس- تعداد خريداران سهام شركت مس از ابتداي عرضه در بورس به مرز 16هزار و 500 نفر رسيد.
طبق آخرين آمار دريافتي، ارزش كل دادوستدهاي انجام شده بر سهام اين شركت، در طول دو هفته گذشته معادل يك هزار و 335 ميليارد ريال بوده است. به اين ترتيب شركت مس، تاكنون پرطرفدارترين سهام زمستاني بورس به حساب مي آيد. در اين مدت 343 ميليون سهم شركت مس در بورس تهران دادوستد شده است. پس از شركت مس، بانك پارسيان عنوان دوم را در رديف سهام پرطرفدار بورس در زمستان 85 به خود اختصاص داده است. تعداد خريداران سهام اين بانك در دو ماه گذشته به 12 هزار نفر رسيده و ارزش مبادلات سهام آن به 660 ميليارد ريال نزديك شده است. پس از اين دو و با فاصله زياد ايران خودرو سومين سهام پرطرفدار بورس تا پايان بهمن ماه بوده است. در طول دو ماه سپري شده از زمستان 4 هزار و 700 نفر 66 ميليارد ريال از نقدينگي شان را براي خريد 25 ميليون سهم ايران خودرو پرداخته اند.
سهام پرسود
در طول دو ماه اخير، بيشترين سود از محل رشد قيمت سهام نصيب سهامداران بانك اقتصاد نوين شده، ارزش سهام اين بانك در مدت يادشده 104 درصد بالا رفته است. نورد و لوله اهواز نيز با توجه به رشد 64 درصدي قيمت سهامش در رتبه دوم ايستاده است. از اول زمستان به اين سو، 93 هزار نفر در بورس تهران سرمايه گذاري كرده اند كه در اين ميان ارزش كل دادوستدها به 6 هزار و 700 ميليارد ريال رسيده است. تعداد سهام مبادله شده نيز يك هزار و 750 ميليارد ريال تخمين زده مي شود.

بازار سهام خودرو،گرم شد
014706.jpg
گروه بورس- زمستان بورس در حالي سپري مي شود كه بازار سهام خودرو در بورس تهران در حال گرم شدن است.
بر اساس اين گزارش، مبادلات روز گذشته بازار سهام در حالي رقم خورد كه توجه اغلب فعالان بازار به سوي سهام گروه خودرو معطوف بود؛ به طوري كه ايران خودرو با 197 خريدار به لحاظ بيشترين تعداد خريدار در صدر بورس ايستاد. شركت هاي ايران خودرو ديزل، سايپا آذين، سايپا، پارس خودرو و ليزينگ ايران نيز به ترتيب با 79، 71، 62، 51 و 38 خريدار رتبه بعدي جدول معاملات را از آن خود كردند. اين در حالي بود كه شركت هاي خودرويي بيشترين حجم معاملات را نيز از آن خود كردند؛ به طوري كه در مبادلات ديروز شركت هاي ايران خودرو و ليزينگ ايران با بيشترين حجم معاملات رتبه هاي اول و دوم را از آن خود كردند. در دادوستدهاي ديروز صف هاي خريد سهام پارسيان سنگين شده و بار ديگر از مرز 20 ميليون سهم فراتر رفت. ملي سرب و روي ايران و چادرملو نيز همچنان با صف هاي خريد سهامداران مواجه بودند. صف هاي خريد فارسيت درود نيز نسبت به روز گذشته افزايش يافت و 228 تقاضا براي خريد دو ميليون سهم اين شركت به ثبت رسيد.

عرضه سهام مپنا
به جاي فولاد .مباركه
گروه بورس برخلاف انتظار قبلي سهام شركت مپنا به جاي فولاد مباركه، در اولويت عرضه در بورس تهران قرار گرفت.
پيش از اين گفته مي شد، فولاد مباركه دومين شركت دولتي است كه در قالب سياستهاي راهبردي اصل 44، واگذار مي شود اما مسئولان سازمان خصوصي سازي اعلام كرده اند: امروز (سه شنبه)جلسه معرفي شركت مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) براي عرضه در بورس اوراق بهادار با حضور نمايندگان كارگزاري و شركت هاي سرمايه گذاري تشكيل مي شود. اسماعيل غلامي ـ معاون سازمان خصوصي سازي ـ در گفت وگو با ايسنا، در اين باره گفت: با توجه به انصراف شركت مپنا از افزايش سرمايه، شرايط عرضه سهام اين شركت مهيا شده كه با توجه به وضعيت عمومي بازار احتمالاً در نيمه اول اسفندماه سهام مپنا در بورس عرضه مي شود.
از طرف ديگر روابط عمومي بورس هم در گفت وگويي با مديرعامل مپنا از قول او نوشت: طبيعت گروه مپنا سرمايه گذاري درازمدت است و سرمايه گذاراني كه خواهان سرمايه گذاري درازمدت هستند بايد براي خريد سهام مپنا اقدام كنند. موسي رفان افزود: سهامداران آتي نبايد توقع بازده كوتاه مدت از شركت مپنا داشته باشند زيرا در سه سال آينده سودهايمان را به سرمايه گذاري و افزايش سرمايه اختصاص داده ايم و از سهامداران خواهيم خواست كه به طور نقدي در افزايش سرمايه شركت كنند.
در تركيب كنوني سهامداران، مپنا 51 درصد سهام به سبا (شركت سرمايه گذاري برق و آب)، 39 درصد به توانير و 10 درصد به سازمان گسترش اختصاص دارد.

روز صعود شاخص ها در بازار سهام
گروه بورس شاخص بورس تهران در مبادلات ديروز در نتيجه افزايش ارزش سهام گروه خودرو رشد كرد.
براساس اين گزارش، شاخص كل بورس تهران در مبادلات ديروز با 3 واحد افزايش به 9هزار و 940 رسيد.
شاخص هاي بازده بازار و صنعت نيز هر كدام به ترتيب 10 و 2 واحد افزايش يافتند. شاخص واسطه گري هاي مالي نيز با 20 واحد صعود به كار خود پايان داد.
مبادلات روز گذشته بورس تهران در حالي رقم خورد كه افزايش ارزش سهام شركت هاي خودروسازي شرايط رشد شاخص را فراهم كرد كه در اين ميان سهم ايران خودرو با 5/2واحد تاثير مثبت بر شاخص از ديگر شركت ها بيشتر بود. پس از ايران خودرو، شركت هاي ايران خودرو ديزل و پارس خودرو هر كدام به ترتيب با 5/1 و يك واحد تاثير مثبت بر شاخص در جايگاه بعدي قرار گرفتند، در حالي كه شركت ملي صنايع مس براي دومين روز متوالي با كاهش قيمت به كار خود پايان داد و اين نزول منجر به افت شاخص معادل 2 واحد شد. بانك پارسيان، سرمايه گذاري ساختمان و ملي سرب و روي از ديگر شركت هاي تاثيرگذار در صعود شاخص بودند.

روندها
لحظه به لحظه بازار سهام
ديروز بازار با روندي ملايم و متعادل حركت خود را آغاز كرد و بر همين اساس از شروع بازار، شاهد ارزش پايين معاملات بوديم به طوري كه ساعت 30/9 دقيقه ارزش معاملات به 6/12 ميليارد ريال رسيد. نبود معامله عمده يا بلوكي در اين روز كاهش ارزش بازار را به همراه آورد. طي معاملات اين روز شركت هاي مطرحي شامل: حق تقدم پتروشيمي فارابي به دليل تفاوت قيمت آن با سهام شركت، بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو به دليل رسيدن به سطح حمايت تكنيكي و حمايت تعدادي از سهامداران عمده، لوله تجهيزات سديد به دليل شايعه تعديل مثبت عايدي داروسازي كوثر و دارو اسوه به خاطر اعمال تعديل مثبت عايدي و توانايي شناسايي سود مناسب تا پايان سال مالي و ايران خودرو تحت تاثير حمايت بازارگردان شركت توانستند در رده سهام با روند مثبت بازار قرار گيرند. هم چنين شركت هاي ايران خودرو ليزينگ ايران به دليل نسبت قيمت به درآمد پايين، هپكو تحت تأثير تعديل مثبت عايدي، بانك كارآفرين و سرمايه گذاري رنا بيشترين حجم معاملات (تعداد سهام معامله شده) را به خود اختصاص دادند. شاخص كل در 30بهمن تاثير گرفته از شركتهاي ايران خودرو، ايران خودرو ديزل، بانك پارسيان، پارس خودرو، داروسازي سبحان و آبادگران ايران توانست با حركت مثبت به كار خود پايان دهد.
به نظر مي رسد اكثر سهامداران و سرمايه گذاران منتظر بهبود شرايط سياسي و تعيين تكليف نهايي پرونده هسته اي در مقطع كنوني و پس از پايان مهلت شوراي امنيت به ايران هستند. كاهش حجم معاملات حكايت از استراتژي انتظار توسط اكثر سرمايه گذاران بورس اوراق بهادار تهران دارد.
.IraTahlil.com

پايان پذيره نويسي سهام شركت بورس كالا
گروه بورس - پذيره نويسي كل سهام شركت بورس كالا در روز دوم پايان يافت.
به گزارش روابط عمومي بورس فلزات، سيد علي اكبر هاشميان دبير هيئت اجرايي تاسيس شركت سهامي بورس كالاي ايران ضمن اعلام اين خبر، افزود:32درصد از سهام اين شركت از روز شنبه 28 بهمن ماه به قيمت هر سهم 100 تومان جهت پذيره نويسي عموم از طريق شعب آن لاين بانك ملت در سراسر كشور عرضه شده بود. هاشميان گفت: سرمايه شركت بورس كالاي ايران 10ميليارد تومان منقسم به 100 ميليون سهم 100توماني با نام عادي است كه 6 ميليارد و 805 ميليون و 4 هزار و 500 تومان آن توسط موسسان پرداخت شده است و باقي سرمايه به ميزان 3 ميليارد و 194 ميليون و 995 هزارو 500 تومان از طريق پذيره نويسي اخير تامين شد. هاشميان در مورد زمان برگزاري اولين مجمع عمومي سهامداران شركت بورس كالاي ايران نيز گفت: به زودي در هيئت اجرايي در مورد زمان برگزاري اين مجمع تصميم گيري و به اطلاع عموم خواهد رسيد.

۲ شركت پيش بيني سودشان را
تغيير دادند
گروه بورس- شركت هاي حمل و نقل پتروشيمي و مس شهيد باهنر پيش بيني درآمد هر سهم خود را تغيير دادند.
بر اساس اين گزارش، شركت مس شهيد باهنر در تازه ترين اطلاعيه خود سود هر سهم خود را براي سال 85، 752 ريال اعلام كرد. اين شركت پيش از اين درآمد هر سهم خود را هزار و 150 ريال اعلام كرده بود. اين شركت دلايل كاهش سود خود را، كاهش توليد و فروش به علت كاهش نرخ مس و روي در بازارهاي جهاني اعلام كرده است. شركت حمل و نقل پتروشيمي نيز با صدور اطلاعيه اي سود هر سهم خود را براي سال جاري 2هزار و 293 ريال گزارش كرد. اين شركت در آذر ماه امسال سود هر سهم خود را دو هزار و 747 ريال اعلام كرده بود.

اخذ عوارض شهري از معاملات سهام منتفي شد
گروه بورس- سازمان بورس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد موضوع اخذ عوارض از معاملات سهام و كارگزاران بورس در سال 86 منتفي شده است.
طبق اطلاعيه اي كه ديروز در بورس تهران منتشر شد، دريافت عوارض معاملات سهام از كارگزاران بورس براي سال 86 به نحوي كه در ماده 2 مصوبه بهمن ماه شوراي اسلامي شهر تهران درج شده بود، منتفي است و تصميماتي كه بعداً  در اين زمينه با هماهنگي شوراي بورس اتخاذ خواهد شد، به اطلاع عموم خواهد رسيد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه آمده است: پيرو مصوبه 15 بهمن ماه سال جاري شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص دريافت عوارض از معاملات بازار سهام جلسه اي با حضور نمايندگان شوراي شهر و سازمان بورس تشكيل شد و با توجه به هماهنگي به عمل آمده قرار شد هرگونه عوارض معاملات اوراق بهادار صرفاً  با هماهنگي شوراي بورس و اوراق بهادار انجام شود.

تغييرات قيمت سهام
014673.jpg
014676.jpg
014679.jpg
014682.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |