شد عجين ما موسيقي با كلام
سمفونيك اركستر افسردگي
موسيقي حاشيه
بازتاب
شد عجين ما موسيقي با كلام
پاياني بخش _ ذوالفنون باجلال گفتوگو
نصيري آرش
ماندگار كه چيزي آن ماندهاند خاطر اين آثاربه از
خيلي است زياد موسيقي در نقشش كلام
است تصنيف است كلام مردمبيشتر نظر از
شده
را خواننده كه است اينطور دنيا جاي همه در.نيست اينجا مختص محوري خواننده البته *
حالا.است توجه مورد بيشتر بازيگر و است همينطور هم سينما در حتي ميشناسند ، بيشتر
كه است اين كنم عرض ميخواستم كه چيزي منتها.بكنند فكر ديگري طور است ممكن خواص
اينكه گو.درنميآيد جور سنتي موسيقي با زياد ساختاري لحاظ از نو شعر بگوييم نميخواهيم
شعرهاي در.است موسيقي در جديد تفكر نوعي آوردن بنده عرض.باشد داشته راهي بايد هم آن
حرفهايي.است كرده تغيير شاعر جهانبيني كه ميبينيم _ غزليات حتي _ معاصر شاعران
موسيقي در كمتر اين.غزل مثلا.است كلاسيك هم ساختارش و است روز حرفهاي كه ميزند
با يا و كمسوادي شما فرمايش قول به اينكه يا دارد ساختاري مشكل اين آيا.است آمده سنتي
است؟ تنبلي معذرت عرض
دنبال شنونده.است شنونده ذهن كمكاري و تنبلي از هم مقداري يك و است اين مقداري يك
.ميدهد رضايت بدهند ، او به كه چيزي هر.نيست موسيقي در تازه چيزهاي به دستيابي و انتقاد
همين به كند پيدا تكامل مقداري يك و كند تغيير بايد شنونده ذهنيت ميگوييم كه وقتي ما
درست ميفرماييد شما كه چيزهايي آن باشيد مطمئن باشد كار در انتقادي اگر.است جهت
...ميشود
كه ميدهد نشان اينطور را انتقادش شنوندهميدهد نشان عكسالعمل شنونده استاد *
تعامل اين ميكنم فكر.ميخرد پاپ موسيقي كاست ميرود بخرد را سنتي موسيقي كاست نميآيد
كه باشد آهنگساز بايد لزوما هم شروعكننده و بيايد وجود به آهنگساز و شنونده بين بايد
خودش در را تحول اين بيايد بايد آهنگساز يعني.است خواص اصطلاح به و باسوادتر قشر جزو
...بشود منتقل جامعه به تحول اين و كند ايجاد
تشنه كه داريم هنرمنداني موسيقي فضاي در ما مثلا.است پيوسته هم به كه است عواملي اين
هم ديگري عوامل بايد بگيرد عملي جنبه تحول اين اينكه براي اما.يكيش خودم بنده.تحولند
.هستيم ضعيف عوامل آن در ما.بگيرد قرار كنارش در
چيست؟ عوامل آن *
به مالي حمايت روي نميخواهم البته.جهت همه از ارگانها حمايت به است مربوط مقداري يك
مقدارش يك.شود هموار هنرمند و شنونده بين راه كه است اين منظوربگذارم انگشت خاصي شكل
.نيست هموار متاسفانه الان كه باشد هموار بايد راه.ميكند تضمين مالي مسائل را
نوع اين در و دارد مصداق كمتر فولكلور موسيقي مورد در كرديم عرض كه را مسائلي البته*
است؟ درست.دارد وجود صفا و صداقت آن هنوز موسيقي
.است نكرده پيدا تجاري جنبه هنوز آن گفتيم صحبتهايمان ابتداي در كه همانطور اينكه براي
...نميكنند تجارت هنوز فولكلور موسيقي با
...ميكنند هم تجارت الان البته.. *
نميكنند تجارت آوردند وجود به را فرهنگ اين كه كساني يعني آنها خود.ميكنند ديگران
.بله ديگران ولي
جمعي زندگي مولفههاي و عوامل از خيلي كه است اين فولكلور ، موسيقي برد عوامل از يكي *
موسيقي در يا ميشود مشخص زندگيشان نوع لري موسيقي در مثلا.است آمده موسيقيشان در
ديگر و بودن شاليكار ميگيرد قرار استفاده مورد ترانهها در كه اشعاري و مازندران
.نيست گونه اين سنتي موسيقي در اما ميكند پيدا نمود زندگي شئونات
.ميشد ديگري طور شايد نداشت پيوند شعر با ما موسيقي اگر حالا.است درست بله
آمده كتابها در اما است بداههنوازي روي ما تكيه بيشتر الان.گروهنوازي مورد در بعد *
به خوب ، گروهي كار چرا.داشتيم نفره بيست و صد اركستر ما ساسانيان دوره در مثلا كه است
ميگيرد؟ شكل ندرت
سال هفتاد شصت در حتي و فعلي شرايط در ولي داشت نقش زمان يك شايد كميت مسئله كنم عرض
را تصور اين غرب فرهنگ نفوذ مقداري يك شايدندارد ما موسيقي در چنداني نقش كميت گذشته ،
يعني.ندارد نقشي كه داده نشان عملا ولي دارد نقش ما موسيقي در كميت كه آورده وجود به
شد شروع خان درويش توسط اخوت انجمن از اخير سال هفتاد شصت اين در كه گروهي كارهاي تمام
پليفونيك و كوچك و بزرگ گروههاي و غيرايراني و ايراني سازهاي انواع از كه امروز به تا
موسيقي پاسخگوي هيچكدامش من نظر به شده ، استفاده آهنگسازي تكنيكهاي و تمهيدات انواع و
.است بداههپردازي بر اساسش كرديد اشاره هم شما كه همانطوري سنتي موسيقي.نبود سنتي
كار در كه حالي در دارد ، فردي جنبه فقط بداههپردازي كه ميكنند فكر بعضيها منتهي
پنج چهار گروه كه باشد حدي در نوازنده بايد منتهيكرد بداههپردازي ميشود هم گروهي
ميتواند هم گروه درآمد ، واحد يك صورت به گروه وقتي.كنند عمل واحد يك مثل نفره
ولي است سلول ميلياردها كه ميكند پيدا را زنده موجود يك حالت يعني.كند بداههپردازي
.كنند پيدا مختلف راههاي از بايد را پيوستگي آن منتهي.ميكند عمل واحد يك بهعنوان
كه است اين مستلزم بدهد ، انجام خوب سطح در گروهي كار بخواهد اگر ايراني موسيقيدان
پرورش و بينش و سواد لحاظ از متاسفانه داريم كه هنرمنداني الان.بسازد را خود شخصيت
به بعد نداريم ، الان كه باشد داشته بالا تكنيك كه است اين لازمهاش.نيستند قوي ذهني
بداند ، را اساطير و متافيزيك مسائل بداند ، روانشناسي باشد ، مسلط فارسي ادب و شعر
را اينها همه.بشناسد را خودش مملكت هنر تاريخ بشناسد ، را دنيا هنر بداند ، جامعهشناسي
از خيلي روي الان.نيستند قوي بابت اين از هنرمندانمان متاسفانه الان و بداند بايد
فرق مثلهستند هنرگر گذاشت ، نميشود را هنرمند عنوان هستند ، هنر فضاي در كه كساني
فلسفه به آنچنان ميدهد ، انجام كه را كاري كارگر كه است اين معنياش.كارمند و كارگر
ميدهند انجام هنري كار كه هستند كساني.هست مسئله اين هم هنر در.ندارد آشنايي كار اين
.ميگذاريم رويشان را هنرگر عنوان ما.نميدانند را هنري كار فلسفه ولي
...است نشده دروني آنها در هنر يعني*
...نشده دروني بله
واحد يك صورت به بايد اينكه.بود جالب خيلي كه كرديد اشاره گروه مورد در را نكته يك *
...و شيدا عارف ، گروههاي مثل نياوردند دوام خيلي كه داشتيم گروههايي ما.دربيايند
هم از خانواده.خانواده مثل باشد دروني بايد پيوند.نبود دروني پيوندشان اينكه براي
است ممكن.ندارد عموميت ولي بيفتد اتفاق اين است ممكن استثنايي خيلي شرايط در.نميپاشد
يك.ميشود برقرار پيوند دوباره.است ظاهري چيز يك اين ولي بكند قهر پدرش با بچه يك
جمع ساعت فلان كه بگذارند قرار و بزنند تلفن اينكه ازباشد خانواده مثل بايد هم گروه
به معمولا اين.است ظاهري پيوند يك خودشان كار پي بروند و كنند تمرين ساعت چهار و شوند
گروه ما و باشند داشته عميقتري و منسجم ارتباط بتوانند بايد.نميخورد كار اين درد
در كه هم را كنسرتي و دهيم انجام را كارهايي كه هستيم درصدد الان ما.نداشتيم اينطوري
بداهه صورت به را گروهي كار بار اولين براي ما.است همين براساس داشت خواهيم آينده سال
.هستيم نفر چهار ما.نيست زياد البته هم تعدادمان.ميدهيم انجام
كلام؟ با يا كلام بدون *
متداول حال به تا كه صورتي به يعني.دارد را خودش خاص شكل هم كلام.هست هم كلام نه
.است جديدي شكل.نيست بوده
دهيد؟ توضيح ميشود *
.جاها بعضي در باشد داشته دكلمه حالت هم جاها بعضي است ممكن.است همخواني مقداري بله
هست؟ كي *
.صفر و محرم ماه از بعد.خردادماه
داريد؟ شركت هم جشنواره در *
داشته برنامه بخش چهار آينده كنسرت در اگر منتها است گروه همان.هستيم هم جشنواره در
.است مختصرتر مقداري.است بخش دو مثلا اينجا باشيم
و خودتان ، مورد دربپرسم آخر ميخواهم ميپرسند ، صحبت اول در معمولا كه را سوالي*
.بفرماييد داريد دوست هرچه...و كارهايتان
بود هنري كه خانواده محيط تاثير تحت من.ديدهايد كنار و گوشه حتما كه مرا بيوگرافي
به بعدميزدم سالگي ده در و خانه در كه بود سازي هم من كار شروع.رفتم موسيقي سراغ
در.رفتم دانشگاه به بعد.ميزدم تار آنجا.گذشت هنرستان دوره سال هشت.رفتم هنرستان
مرحوم نظر تحت.كردم پيدا بيشتري آشنايي سنتي موسيقي كلا و موسيقي رديف با دانشگاه
از.بودند معروفي موسيخان و خالقي مرحوم هم هنرستان در.كردم كار صفوت دكتر و برومند
صبا مرحوم كه سهتاري نوارهاي مثلا.كردم استفاده غيرمستقيم صورت به هم مختلف مكاتب
هرمزي سعيد مثل درويشخان نسل باقيمانده شاگردان اواخر اين يا درگاهيزده آقاي يا زده
استفاده حضورشان از و ميكرديم كار ايشان با تلويزيون در كه اينها و فروتن يوسف و
آن خود ، جاي به كه عمومياش جنبههاي است ، من كار مورد در كه مسئلهاي منتها.ميكرديم
كتابهاي كه كردم فكر اولا كه است اين هستم راضي و كردم پيدا توجه آن به كه چيزي
تدوين جديد كتابهاي بنابراين داده ، دست از را كاربردش مقداري يك سال از 45 بعد آموزشي
ترجمه هم انگليسي به كه نوشتم ايراني موسيقي تحليل تجزيه به راجع هم كتابي يك بعد.كردم
موسيقي معرفي براي كشور از خارج دانشگاههاي براي و است انگليسي و فارسي هم خودش شده
نوازندگي خود در مثلا كردم كه ديگري كارهاي از و است مفيد آكادميك طور به ايراني
كنيم كشف را آنها بايد كه است سهتار ساز در تواناييهايي يك كردم احساس كه است سهتار
.كردم كار زمينه اين در مقداري بنابراين و
است؟ اساسي چه بر سهتارنوازيتان شيوه *
با كه آنكس.كند نگاه چطور كه دارد اين به بستگي ميدهد انجام كه كاري در هنرمند شيوه
ميكند نگاه هنري و فرهنگي ديد با كه كسي.ميشود يكطور سبكش ميكند نگاه تجاري ديد
جايي يك به كه من شاگردان از يكي.غيره و ميكند نگاه عرفاني هم يكيميشود ديگري طور
هم من روز يك ميشود آيا كه ميگفت من به روز يك است زده ساز هم سال هشت هفت و رسيده
.باشد فراهم شرايطش بايد منتها است شدني كاري هر.ميشود بله گفتم بزنم؟ ساز شما مثل
زندگي به هنرمند كه نگاهيبكني فكر من مثل كه است اين اولش شرط گفتم چيست؟ شرايطش گفت
.است تعيينكننده دارد
داشته فرق هم شيوههايشان بايد قاعدتا نميكنند ، فكر هم مثل هيچوقت نفر دو چون و *
.باشد
بكنند ، سفيد برداشت ميخواهند ولي دارند سياه انديشه كساني اگر كلي بهطور.بله
.ميكند سياه برداشت دارد ، سياه انديشه كه كسي.نميشود
موسيقي هم آن و كرديم صحبت آن به راجع قبلا هم كمي كه سوال يك به برگردم ميخواهم *
دخيل اثر يك بودن پاپ در را سازبندي برخي.ميكند تعريفي هركس پديده اين براي.است پاپ
شما صدبرگ گل كاست.است پاپ بگيرد قرار توجه مورد اثري يك اينكه ميگويند و نميدانند
خاص طرفداران هم هنوز و بود گرفته قرار توجه مورد بسيار بود آمده موسيقي بازار به وقتي
پاپ ميتواند گيرد قرار عامه توجه مورد اثري يك اينكه آيا شما نظر به.دارد را خود
شود؟ تلقي
موسيقي آن مقابل در كه است اين نظرم من ببينيد.ميكنم تاييد را شما آخر نظر همين من
رسانهها وقتي داشتند ، دسترسي آن به جامعه از قليلي درصد كه شد اشاره آن به كه اشرافي
.بود پاپ موسيقي شد اجرا رسانهها اين در كه هرچه تلويزيون ، دنبالش به و راديو آمدند ،
بتوانند عامه مردم كه ميشد استفاده موسيقي نوعي از بايد اينكه براي.بود ايراني پاپ
در پيش سال چهل از كه موسيقي نوع آن كه بگوئيم ميتوانيم مثال عنوان به.كنند هضم
اين.بود اشرافي و درباري و جدي موسيقي كه نيست قبل موسيقي مثل شد ، شروع ما رسانههاي
رسانه اين با هماهنگ كارشان كه ميكردند سعي اين براي.بود پاپ موسيقي آمد كه موسيقي
ميشنويم پاپي موسيقي ما اگرالان حالا.ميگرفت خود به پاپيولار رنگ خودبهخود باشد ،
زيادي مقدار پاپ اين كه است اين براي است زياد فاصلهاش ما سنتي موسيقي با كه
در شما مثلا.چيزها خيلي و سازبندي لحاظ از و ريتم لحاظ از.است غرب از الگوبرداري
بايد هم سنتي ساز با والا است غرب از برداشت كه پيداست.نميبينيد سنتي ساز پاپ موسيقي
.كرد اجرا پاپ بشود
آن سازبندي در كه _ بنان استاد كارهاي مثلا _ ما موسيقي ماندگار آثار از خيلي حالا *
ميشود؟ تلقي ژانري چه از است پيانو مثلا
عكسش.كرد اجرا ميشود را سنتي موسيقي غيرسنتي ، ساز با.ندارد زيادي نقش ساز ببينيد ،
.هست هم
...ميكنند زمزمه هم هنوز مردم و است مانده كه آثاري از خيلي بعد *
.ماندهاند خاطر اين به آثار از خيلي موسيقي ، كار در است زياد نقشش چون كلام.ببينيد
شايد موسيقي لحاظ از آنكه وجود با باشد مانده كه ميبينيد كمتر را بيكلام كار يك شما
كلام بيشتر مردم نظر از شده ماندگار كه چيزي آن.باشد رفته كار به هنر آن در هم خيلي
.ندارد نقش زياد ساز آهنگ ، سادگي هم مقداري و است كلام نقش بيشتر ايناست تصنيف.است
هم ربطي و ساختند چشمآذر ناصر آقاي كه عشق باران مثلا.نيست اينطور هميشه البته *
بههم را معادلات نوعي به و گرفت قرار عامه توجه مورد خيلي ندارد ، سنتي موسيقي به
.خريدند را كلام بدون كاست اين هم عوام حتي و ريخت
هشتاد باشيد مطمئن شما.است ميكرده تداعي را تصوير كلام جاي به ولي بوده كلام بدون
به آهنگ وسيله به و بودند ديده را فيلم كه بودند كساني خريدند را نوار كه كساني درصد
.ميافتادند تصوير ياد
و خاص فضاهاي خلق با يعني.باشد داشته تداوم هم سنتي موسيقي در نميتواند آيا كار اين *
شود؟ ايجاد تحول يك نوعي به انتزاعي هم شايد
رفتارهاي و اخلاقيات مثل.است زياد داريم لازم موسيقيمان براي كه چيزهايي ما ببينيد ،
و نيست سازنده و است بازدارنده ميدهيم تشخيص كه سنتهايي كه است اين منظورم.روزانه
جامعه امروز نيازهاي پاسخگوي كه ميبينيم اگر.كنيم تصحيح بايد را است اشتباه احتمالا
ايجاد تحول ميخواهند كه كساني منتهابدهيم انجام آن روي تجديدنظرهايي يك بايد نيست
.باشند داشته را لازم شرايط بايد كنند
در اعتراض حالت يك موارد اين اكثر در.باشم صحبتهايتان پاي چندجا داشتم افتخار من *
.بفرمائيد داريد هميشه تقريبا كه اعتراضي درباره ميشود آيا.ميشد مشاهده صحبتهايتان
كه است اين ميكنم احساس خودم كه چيزي و ندارم صورت آن به مشكلي تقريبا من نه ،
فرهنگي انتظارات فقط اعتراض گفت نميشود و است مسئله يك.ديگران به نسبت است كم اعتراضم
هنر ارائه آنكه ضمن كه است اين وظايفمان از يكي ما هنر فضاي در اينكه اولا.است
و بوده اوضاع آن كه قاجاريه دوره در مثلا.كنيم فكر آن به راجع هم مقداري يك ميدهيم
پيدا هم ميرزاعبدالله يك بالاخره ميگفتند ، طرب عمله ما نوازنده به خالقي مرحوم قول به
.آيندگان براي كنيم تدوين بايد را چيزي يك و داريم لازم رپرتوار يك ميگويد كه ميشود
فكر اين بكنيم ، فكر بخواهيم فعلي فضاي در اگر.هستند فرهنگ و هنر فضاي در هميشه اينها
به.بدهيم شكل خودمان نابساماني به بيائيم ما كه كرد عنوان ميتوان صورت اين به را
درستش است ريخته هم به خانه ميگوئيد شما كه است وقت يك.داد شكل ميشود هم نابساماني
را لازم جابهجاييهاي و ميكنيد پيدا آن از منطقي تصور يك و ميكنيد نگاه و كنيم
اينكه يا ببينيم ملموستري شكل يك به را خودمان نابساماني اينكه براي.ميدهيد انجام
مثل پيشرفته كشورهاي با بكنيم مقايسه را خودمان بيائيم داريم ، لازم چيزهايي چه ببينيم
خودمان موسيقي در را محور اين بيائيم و چيست موسيقي آن محور كه ببينيم اروپا ، كشورهاي
مكاتب اروپا ، موسيقي پشتوانههاي كه ميرسيم نتيجه اين به آناليز اين در.بكنيم پياده
نتيجه.كنارش در هم موسيقي كرد ، حركت آنجا در چهارصدسال حدود تقريبا كه است فرهنگي
و است گسترده خيلي الان كه است رپرتوار يك خودشان قول به يا مجموعه يك فرهنگي ، حركت اين
يك اوج نقطه ميگويند مثلا.است راحت خيلي ارزيابي فضا آن در بعد.ارزنده هم خيلي
يا بتهوون كنسرت يا كند ، اجرا خوب بتواند را مندرسون كنسرت كه است اين ويولن نوازنده
برگرديم.است راحت ارزيابي و است معلوم اوجش آهنگسازي در يا.كند اجرا خوب را چايكوفسكي
بتوانيم كه مدون مجموعه.داريم را چيزهايي چه ما آن مقابل در ببينيم خودمان ، فضاي به
از اما دارد ارزش علمي نظر از كه است رديف مقداريش.است ضعيف متاسفانه بكنيم تكيه آن به
مقداري يك.است قضيه از بخشي كه فولكلور موسيقي هم مقداري.ندارد ارزشي چندان هنري لحاظ
.ندارد هنري جنبه من نظر به اينها از هركدام اجراي.ساختند گذشته اساتيد كه قطعاتي هم
در دارد ، عملي و نظري بخش دو كه تجربي علوم برخلاف چون.باشد داشته است ممكن علمي جنبه
ميشود كنيم اجرا كه هم را موجود چيزهاي عينهنري عملي ، نظري ، :داريم بخش سه ما هنر
ما كه است زماني موسيقي هنر.نبود بيخود ميگفتند كه طرب عمله يعني.موسيقي عمل
اين.جديد حركت يك جديد ، شكل يك بياوريم ، جديدي پيام خودمان از و باشيم داشته خلاقيت
اشتباه هم عده يكاست اندك خيلي باشد داشته هنري خلاقيت جنبه كه كارما سوم قسمت
.هستند بزرگتري هنرمند بروند ، فرو رديف در بيشتر هرچه ميكنند فكر و گرفتند
مقايسه نداريم هم معيار و ندارد وجود موسيقي بهخصوص ما هنر در نقد فضاي كه آنجايي از *
كرد؟ درست را تقسيمبنديها اين ميشود چطور.نيست درست تقسيمبنديها و ارزيابي
يك ميتواند كرديم مطرح ما كه تقسيمبندي همين ميكنم فكر.كرد شروع بايد جايي يك از
.باشد شروع نقطه
بفرمائيد؟ بخواهيد كه است مانده چيزي *
.ميكنيم را خودمان تلاش زمينه اين در و هستيم آگاه شنونده دنبال به ما كه همين
سمفونيك اركستر افسردگي
ايران3 در كلاسيك موسيقي وضعيت
سامگيس بنفشه
اركستر فعلي مشكلات درباره تهران سمفونيك اركستر در ويولن نوازنده "مهآبادي بهمن"
:ميگويد
امروز ولي شده مختلفي نوسانهاي دچار سالها اين طول در تهران سمفونيك اركستر"
توان ضعف يا نوازنده كمبود است مواجه آن با تهران سمفونيك اركستر كه مشكلي بزرگترين
حفظ و موسيقي حفظ جهت در حمايتهايي حمايتي ، نوع هيچ كه است اين مشكل بلكه نيست اركستر
موسيقي آثار اجراي راه از اركستر نوازندگان درآمدهاي.ندارد وجود موزيسينها شغلي امنيت
و تدوين از اعم بپردازند مختلف كارهاي به هستند مجبور اغلب كه است پايين آنقدر سمفونيك
بتوانند اينكه براي هم آن بكنيد را فكرش كه هرچه كلاسيك ، ايراني ، پاپ ، مختلف ، آثار ضبط
تلويزيون به ظهر است ، تالار در صبح نوازندهاي وقتيبچرخانند همچنان را زندگي چرخه
پايين كار كيفيت خودبهخود ديگر ، اركستر يك به شب و ميرود ملي اركستر به عصر ميرود ،
من نظر به.دهد ادامه شب تا بتواند كه كند تقسيم طوري را خودش توان بايد حتي و ميآيد
اركستر به بايد ولي است قوي هم هنوز باشد ، خوب ميتواند همچنان تهران سمفونيك اركستر
ابتداييترين.ميبرد رنج افسردگي بيماري از امروز سمفونيك ، اركستر.بدهند بها سمفونيك
وسايل اين كه دارد نياز ساز يدكي وسايل به اركستر نوازنده يك.نميشود انجام اقدامات
معناي به دارد وجود برنامهها اجراي در ضعفي اگر.است گران آنها تهيه چون ندارد وجود
تنهايي به يك هر ميشناسم ، را اركستر نوازندگان كه آنجا تا من نيست تواناييها در ضعف
و جديد آثار و آمده ميهمان رهبر يك هرگاه آنكه ضمن بمانند باقي فرم در ميكنند سعي
كارهاي انتظار عادي شرايط در ولي.است قوي همچنان كه داده نشان اركستر كرده اجرا متفاوت
وجود متاسفانه كه ميطلبد هم را ويژهاي حمايتهاي ويژه ، كارهاي چون داشت نبايد ويژهاي
وين شهر به كنسرت اجراي براي پيش سال سه كمبودها ، و مشكلات همين با اركستر همين ".ندارد
پايتخت در تهران سمفونيك اركستر موفقيت از نوازندگان و اعضا اغلب بازگشت ، در.شد دعوت
اركستر و تهران سمفونيك اركستر مشترك اجراي كه مهآبادي.ميگفتند سخن جهان موسيقي
در":ميگويد اتريشي و ايراني نوازندگان تفاوتهاي از دارد ياد به را وين فيلارمونيك
چكناواريان ، آقاي رهبري به تهران در چه و وين در چه اتريشي نوازندگان با كه زماني
برداشتهاي و نوازندگي تكنيك بين اساسي فرقهاي كه دريافتيم كرديم اجرا كنسرتي
بسيار كه تفاوتي تنها.ندارد وجود تهران سمفونيك اركستر نوازندگان و آنها موزيكاليته
آرامش اين از ما بچههاي و بودند برخوردار خوبي بسيار آرامش از آنها اينكه بود مشهود
توان تمام زندگي اوليه و عادي نيازهاي تامين و بكشند زحمت بايد خيلي چون هستند محروم
ابتداييترين از و بوده مواجه مشكل با هميشه تهران سمفونيك اركستر.ميگيرد را آنها
هر ميتواند چطور است تومان هزار ويولنسل 50 نوازنده يك حقوق وقتي شده ، محروم نيازها
اين و دارد هزينه تومان هزار سه روزي تالار ، به رفت و آمد.ببرد و بياورد را سازش روز
بياييد تالار به كه صبح روز هر شما مشكلات ، همين وجود با.كنيم باور بايد را مسائل
كنند تمرين منزلشان در نميتوانند كه آنهايي.هستند تمرين حال در بچهها كه ميبينيد
حفظ را كلاسيك موسيقي اينكه براي اركستر اين.ميكنند تمرين و ميآيند ساعت 6 صبحها
و توپخانه ميدان در.كنيم اجرا سرود فقط بوديم مجبور زماني كشيده ، فراواني زحمت كند ،
اينكه از بعد.كرديم اجرا و رفتيم جنگ جبهههاي سراسر در كردهايم ، اجرا آزادي ميدان
".داشتيم اجرا هم آنجا و رفتيم ما كردند شيميايي بمباران را حلبچه
كلاسيك موسيقي فراز بر ابري آسمان
ايران در كلاسيك موسيقي فعلي وضعيت از دانشگاه ، مدرس و آهنگساز "روشنروان كامبيز"
صورت موسيقي نوع اين پيشرفت زمينه در صحيحي و جدي فعاليت هيچ وي ، نظر به و است گلهمند
:ميگويد موجود وضعيت از نارضايتي اعلام با وي.نميگيرد
كنسرتي چند معدود تعداد از غير به و نيست مطلوب چندان ما كشور در كلاسيك موسيقي وضعيت"
در جدي فعاليت عملا ميشود اجرا ايران در خارجي موسيقي گروههاي و اركسترها توسط كه
.نميشود مشاهده اركستري بخش در چه و آوازي بخش در چه كلاسيك ، موسيقي زمينه
فراموش نگران كه خاطر اين به.شدهاند اندوه دچار بسيار كلاسيك موسيقي دستاندركاران
توليدات به صرف تجاري نگرش بودن حاكم و موسيقي فعلي شرايط در.هستند موسيقي اين شدن
موسيقي روي پيش روشني آينده مجموع ، در دولتي ، بخش كمتوجهي و خصوصي بخش در موسيقي
كشور در كلاسيك موسيقي به علاقهمند افراد تعداد البته.ندارد وجود ما كشور در كلاسيك
كلاسيك موسيقي آثار فروش و توليد و دارد زيادي علاقهمندان كلاسيك موسيقي.نيستند كم ما
در موسيقي اين منتهي نشده متوقف هيچگاه و بوده برخوردار خوبي نسبتا دائمي روند از
.است نياورده دست به را خود واقعي جايگاه كشور موسيقي سياستگذاري
موسيقي حاشيه
هنري آثار خريد و خرداد دوم *
هنرمندان از تن چند با مجلس در هنري آثار خريد طرح درباره ايران دانشجويان خبرگزاري
.پرداختند مجلس نمايندگان از شديد انتقاد به آنها كه است داده انجام را گفتوگوهايي نقاش
دوم جناح":است گفته طرح اين درباره دانشگاه استاد و نقاش هنرمند نوروزيطلب عليرضا
كليه كه مجلسي در طرح اين شدن رد است ، شده مجلس وارد فرهنگي شعار با كه است جناحي خرداد
گفته همچنين وي."دارد شگفتي و سوال بسي جاي دادهاند راي آنها نمايندگان به هنرمندان
به معتقد افراد كه است چيزي حداقل هنرمند ، از مادي حمايت و آثار خريد به اعتقاد:است
خبرگزاري به نيز نقاش هنرمند جعفري ابراهيمباشند دارا بايد فرهنگ و فضيلت هنر ،
مدرسه ، از بايد اسلامي ، شوراي مجلس نمايندگان بگويم كه متاسفم:است گفته ايران دانشجويان
كلام:است افزوده وي.شوند آشنا هنري آثار خريد طرح ضرورت به دانشگاه و دبيرستان
خلاقيت":ميگويد كه است عقب مفاهيمي از سال چهل حدود كه كند متوجه را فردي نميتواند ،
خود بتواند تا است ملت يك نجات براي گام پيشروترين و عجيبترين بزرگترين ، هنر ، درك و
"چيست؟ مقدس دفاع بزرگترين" كه پرسش اين طرح با جعفري ".دهد نجات استثمار يوغ زير از را
تشويق براي ميگوييم وقتي حال و بود سوال اين به من پاسخ "خلاق نسل پرورش":است افزوده
اختصاص آثار اين خريد به دولت هزينه از قدري هنري آثار بيشتر خلق و ايجاد و هنرمندان
فضاي در خلاقيت و هنر روح داشتن جريان دليل به بلكه.نيست مكان يك تزيين دليل به يابد ،
اثر يك بدهد ياد نميتواند معلمي و كتاب هيچ كه را آنچه حقيقت در روستاست يك يا شهر يك
چنين كه نمايندهاي به ميتوان چگونه حالت اين دردهد آموزش ميتواند شايسته هنري
مشكل نقاش ، هنرمند شد؟اين يادآور سخن و كلمه با را امر اين ضرورت ندارد ، اعتقادي
:است گفته و دانسته مربوط افراد تحصيل دوران به را نامبرده طرح ضرورت نيافتن در اساسي
به توهيني اين البته و بازميگردد تحصيل دوران در هنر مفهوم نشناختن به مسائل اين تمامي
ميكنند فرض تزيين را هنري اثر كه هستند كار سرگرم آنقدر آنان ، واقع در.نيست نمايندگان
چيزي چه بشر براي كه است اين من سوال اما.دارد وجود مهمتري مسائل ميكنند فكر و
شده مجلس نمايندگان حضور با جلساتي برگزاري خواستار همچنين وي است؟ خلاقيت از واجبتر
يك:است گفته خود گفتوگوي ادامه در جعفري.شوند آشنا هنري آثار خريد ضرورت با آنها تا
شعر كه حالي در است شدن خوانده حال در هميشه كه است حافظ شعر مانند سويي از هنري اثر
اثر و نوشتار بزرگ فرق.نديد نميتوان را ميدان در مجسمه يك اما نخواند ميتوان را حافظ
در هنري اثر يك خلاقيت جريان اما.است لازم زمان نوشتار خواندن براي كه است اين در هنري
.ميكنند حس را جريان اين رهگذران و است سيال فضا
قاب در زنان *
عكسهاي كه است ايراني عكاسهاي ميزبان ديگر روز چند پاريس و بارسلون لندن ، گالريهاي
.كردهاند عرضه نمايشگاهها اين در زن موضوع با را خود
مهكامه.دارد حضور پاريس و لندن گالريهاي در قاجاري زن عكسهاي با قديريان شادي
به گالري همين در زن موضوع با را خود عكسهاي نيز عليدوستي شكوفه و طاهري گلناز پروانه ،
ميگيرند قرار ديد معرض در پاريس نمايشگاه در كه عكسهايي مجموعه گذاشتهاند ، نمايش
كنار در شدهاند ، معرفي نمايشگاه اين به ابريشم گالري طرف از كه است عكاساني كارهاي
از نيز رادپي غزل و نشاط شيرين عكسهاي ايران از اديم كوروش و قديريان شادي عكسهاي
.درميآيد نمايش به لندن در آمريكا
بازتاب
تصحيح و تغيير مورد دو رسيد چاپ به صفحه همين در دوشنبه روز كه صراف امير با گفتوگو در
.مييابد
.است صحيح گيللز سوم ستون از دوم خط در _ 1
.مييابد تغيير شكل اين به چهارم ستون از هفتم خط_ 2
.يافتهاند پرورش هم نبوغپرور زمينه در بودهاند نابغه اينكه ضمن موسيقي بزرگان
اين
|