فارسي آموزش به صنفي نگاه
47-آمريكايي قضاوت
زندگي حاشيه
فارسي آموزش به صنفي نگاه
پاياني بخش
شاهرخينژاد محمدرضا:عكس
طولاني قاسم
كشورهاي ويژه به ديگرو كشورهاي به
فارسي تدريس رابراي كارشناس بتوانيمافراد ما اگر
دادهايم ممكنانجام نحو بهترين به را فرهنگيخود رسالت آنگاه كنيم اعزام اروپايي
آموزش داريم اطلاع ما.كرديد اشاره خارجي دانشگاههاي در فارسي آموزش وضعيت به شما *
زمينه در تخصصي هيچ كه ميگيرد صورت ايرانيهايي توسط عمدتا غربي دانشگاههاي در فارسي
انجام را كار اين بودن ايراني خاطر به صرفا و ندارند فارسي ادبيات حتي يا فارسي آموزش
.ميدهند
زمينه اين در ما آنكه دليل به و است شده فارسي گريبانگير كه است آفاتي از يكي اين
اصلي سياستگذار بايد ما.بيابيم آن براي راهحلي نتوانستهايم هنوز داشتهايم ، كمكاري
را خود فرهنگي رويكردهاي نظر مورد كتابهاي تدوين در و باشيم فارسي زبان آموزش زمينه در
فاقد افراد توسط زبان آموزش غربي كشورهاي بيشتر در حال هر بهدهيم قرار توجه مورد
اين زبان آموزش كارشناسان و فارسي ادبيات استادان ميان اختلاف و ميشود انجام صلاحيت
سوي از شده ارائه گزارشهاي به متاسفانه.است داده قرار خود تحتالشعاع را مسائل
فارغالتحصيلان عاقلانه روشهاي پيگيري با ميتوانيم ما.است نشده توجهي اعزامي استادان
كه كنيم اعزام خارجي دانشگاههاي به تدريس براي را غيرفارسيزبانان به فارسي زبان آموزش
به فارسي آموزش رشته بايد ما كه است اين بعدي مسئله است ، طرف دو نفع به اين
برطرف كنوني مشكلات از برخي تا كنيم داير دكترا مقطع در زودتر چه هر را غيرفارسيزبانان
.يابد افزايش رشته اين دانشآموختگان علمي سطح و شده
از برخي در ارشد كارشناسي مقطع در غيرفارسيزبانان به فارسي آموزش رشته كه است سالها *
شوند؟ كار بازار جذب توانستهاند رشته اين فارغالتحصيلان آيا.است شده داير دانشگاهها
داير از هدف.است شده داير دولتي دانشگاه چند در رشته اين كه هست سالي هشت هفت ، شايد
دوره در دانشجويان.ميشد احساس عرصه اين در كه بود نيازي به دادن پاسخ رشته اين كردن
عملي دورههاي در و ميشوند آشنا زبان آموزش متدهاي و زبانشناسي مباحث با خود تحصيل
بازنگري به نيز بخش اين در ديگر رشتههاي از بسياري همانند البتهميكنند شركت
.نيازمنديم
نهادهاي و سازمانها متاسفانه كه است اين دارد ، وجود ارتباط اين در كه ديگري مشكل
.نميدهند نشان خود از رشته اين فارغالتحصيلان جذب به توجهي هيچ دولتي
به فارسي آموزش كردن علمي نيز و مشكلات اين حل براي بهشتي شهيد دانشگاه در شما *
كردهايد؟ چه غيرفارسيزبانان
ميكنيم سعي ما.كردهايم داير بهشتي شهيد دانشگاه در را رشته اين ما كه است سالي چند
جهان سراسر در آن گسترش و فارسي زبان اعتلاي راه در بتوانند كه كنيم تربيت را افرادي
به فارسي زبان آموزش رشته فارغالتحصيلان تاكنون چند هر.شوند واقع موثر
توجه مورد فارسي آموزش متولي رسمي تشكيلات و سازمانها از يك هيچ در غيرفارسيزبانان
به توانستهاند انفرادي صورت به افراد اين از زيادي شمار اما نگرفتهاند ، قرار
تا كنيم سازماندهي را جوان كارشناسان اين نبايد ما چرايابند دست بسياري موفقيتهاي
جهان سراسر در فارسي فرهنگ و زبان گسترش راستاي در خود دانش و تخصص از بتوانند آنها
ببرند؟ بهره
دنيا سراسر در تقريبا غيرفارسيزبانان به فارسي زبان آموزش رشته دانشآموختگان امروز
متاسفانه اما يافتهاند ، دست خوبي موفقيتهاي به انفرادي صورت به آنها.شدهاند پراكنده
به نسبت ميدانند ، خارجيها به فارسي زبان آموزش متولي را خود كه ما دولتي دستگاههاي
اين كه حالي در ماندهاند بيتوجه زبان غيرفارسي به فارسي آموزش رشته فارغالتحصيلان
از كه بدانيم بايد.دارند خارجي زبان يك بهعنوان فارسي آموزش براي بيشتري صلاحيت افراد
بهترين به را اسلامي و ايراني فرهنگ ميتوان جهان سراسر در آن گسترش و فارسي آموزش طريق
با و شود گرفته نظر در امر اين براي ويژه مركزي بايد.داد گسترش جهان در ممكن شكل
بتوانيم ما اگر.بردارد گام مسير اين در خارجيها به فارسي آموزش كارشناسان از استفاده
اعزام اروپايي كشورهاي ويژه به و ديگر كشورهاي به فارسي تدريس براي را كارشناس افراد
.دادهايم انجام ممكن نحو بهترين به را خود فرهنگي رسالت آنگاه كنيم ،
هستيد؟ قائل تمايز فارسي زبان آموزش و فارسي ادبيات ميان شما بنابراين *
از نميتوانند فارسي آموزش اوليه مراحل طي بدون خارجي زبانآموزان.است طور همين بله
از استفاده با را فارسي زبان ابتدا در بايد ما بنابراين.ببرند بهره ما غني ادبيات
از داشت وجود علاقهاي اگر هم بعد.بدهيم آموزش آنها به فارسي زبان آموزش اساتيد
حال هر به.كنيم استفاده بالاتر سطوح در ادبيات آموزش براي ادبيات استادان
فارسي آموزش براي بيشتري صلاحيت غيرفارسيزبانان به فارسي آموزش رشته دانشآموختگان
.دارند خارجي زبان يك بهعنوان
خاص ويژگيهاي داراي بايد كنند فعاليت فارسي زبان آموزش زمينه در بايد كه افرادي پس *
باشد؟ كرده طي را فارسي زبان آموزش تخصصي دورههاي و باشند
چيز هر از بيش بايد ميشوند ، اعزام ديگر كشورهاي به فارسي زبان آموزش براي كه كساني
و فارسي زبان زمينه در ما هنوز.باشند آشنا زبان آموزش مدرن و علمي روشهاي با ديگر
فارسي خط زمينه در مثال بهعنوان.شود برطرف بايد كه داريم ، بسياري مشكلات آن آموزش
زمينه اين در هم فارسي زبان فرهنگستان و داريم كارشناسانه اصلاحات و بررسيها به نياز
:داريم نياز نويني روشهاي و ديدگاهها به نيز فارسي زبان آموزش شيوه در.ميكند فعاليت
اول باشند ، عمده ويژگي دو داراي بايد ميشوند اعزام فارسي زبان آموزش براي كه كساني
باشند آشنا اخص بهطور فارسي زبان آموزش و اعم طور به زبان آموزش مدرن روشهاي با بايد
اين غير در.باشند داشته تسلط جهان زنده زبانهاي از يكي به لااقل بايد آن كنار در و
.شد نخواهد حاصل موفقيتي هيچ صورت
را فارسي زبان آن نظاير يا دهخدا مانند مراكزي در خارجي زبانآموزان ميشود ، گفته *
درست زبان يك آموزش براي روش اين آيا.ميگيرند فرا ادبي كهن متون از استفاده با عمدتا
است؟
.داشت نخواهد همراه به را انتظار مورد نتايج و است نادرست كاملا علمي نظر از روش اين
.ندارد زبان آموزش با ارتباطي هيچ تدريس
.كند فعاليت فارسي زبان آموزش نوين روشهاي تدوين زمينه در كه دارد وجود مركزي آيا *
نظير زبانهايي براي جديدي آموزشي متدهاي ارائه شاهد همواره هستيد ، مستحضر كه همانطور
دو ميرود ، كار به فارسي زبان آموزش براي هماكنون كه كتابهايي اغلبهستيم انگليسي
عبارات اينكه يا است ، شده نوشته آن انگليسي معادل فارسي عبارات زير يعني.است زبانه
كه كسي نميكنيد ، فكر.است شده نگاشته آوانگاري بينالمللي الفباي از استفاده با فارسي
شود؟ روبهرو فارسي تنها و فارسي زبان با بايد ابتدا همان از بياموزد ، فارسي ميخواهد
باشد؟ فارسي زبان به فارسي آموزش كتاب نبايد چرا ديگر عبارت به
تخصصي كاملا امري به بيگانگان به زبان آموزش امروز جهان در كه نيست ترديدي اين در
فراوان توجه مورد خارجي زبان آموزش كارشناسان دنيا سراسر در رو اين از.است شده تبديل
براساس را آن بايد كنيم ، تهيه كتابي فارسي آموزش براي ميخواهيم اگر هم ما دارند ، قرار
با دوزبانه كتابهاي كرديد اشاره شما كه همانطور.كنيم تدوين علمي نوين روشهاي
برآورده را امروز نيازهاي ديگر است ، درآمده تحرير رشته به آوانوشت صورت به كه كتابهايي
كهنه روشها اين كه دارند نظر اتفاق باره اين در زبان آموزش كارشناسان تمام.نميكند
به بايد غيرفارسيزبانان براي فارسي زبان آموزش كتاباست رفته ميان از كلي به و شده
تعريف و مشخص اهداف بايد آموزشي كتابهاي.باشد شده نوشته فارسي زبان به كامل طور
را آموزشي اهداف شدن برآورده ميزان بتوان دوره هر پايان از پس و باشد داشته شدهاي
.است تخصصي كاملا امر يك خارجي فارسيآموزان براي كتاب تدوين بنابراين.سنجيد دقيقا
و فارسي زبان آموزش كارشناسان حضور با تخصصي سازمان يك كار اين انجام براي بايد
.شود تشكيل زبانشناسان همينطور و زبان آموزش نظريهپردازان
زبانآموزان بزرگ مشكلات از يكي.كرديد اشاره فارسي خط مسئله به خود سخنان در شما *
نشانه چند صدا يك براي فارسي خط در ميدانيد كه همانطور.است فارسي خط دشواري خارجي
را فارسي خط است ، بهتر نميكنيد فكر آيا.است عربي زبان و خط از برگرفته كه داريم مختلف
ايراني دانشآموزان براي هم و خارجي زبانآموزان براي هم فارسي آموزش كه كنيم سادهتر
شود؟ سادهتر
كارهايي فارسي خط اصلاح براي هم ما گذشتگان البته.است حساس بسيار مسئلهاي خط مسئله
و.است فعال زمينه اين در فارسي ادبيات و زبان فرهنگستان نيز حاضر حال در.كردهاند
بدان ما ادبي گنجينههاي كه است خطي فارسي امروز خطاست كرده ارائه نيز پيشنهادهايي
و فارسي خط اصلاح اما.است منتفي اصولا فارسي خط تغيير بنابرايناست شده نگاشته
.است داشته مشغول خود به را ما دانشمندان از بسياري كه است مسئلهاي آن كردن سادهتر
در مثلا.دارد مشكلاتي چنين دنيا زبانهاي از بسياري خط كه كنم اضافه بايد البته
آوايي ارزش واحد نشانه يك است ممكنهست مشكلات همان نيز فرانسه و انگليسي زبانهاي
.برعكس و باشد داشته مختلف
به و ميدانند خود انحصار در را فارسي زبان آموزش فارسي ادبيات استادان ميشود ، گفته*
.نميدهند را عرصه اين در اندام عرض اجازه زبانشناسان يا فارسي زبان آموزش كارشناسان
كه چراهستند ادبيات استادان خود حتي و فارسي زبان ميدان اين در واقعي بازنده آنكه حال
علاقهمندان شمار به صورت آن در شوند آشنا فارسي زبان با بيشتري غيرفارسيزبانان اگر
رشته در كه جواني نيروهاي هماكنون آيا.شد خواهد افزوده نيز فارسي ادبيات گرفتن فرا
اين در كه مييابند را امكان اين شدهاند ، فارغالتحصيل غيرفارسيزبانان به فارسي آموزش
.بپردازند فعاليت به رشته
با كه ارتباطي واسطه با من.داريم عديدهاي مشكلات ما عرصهها اين در من نظر به
به فارسي زبان آموزش فارسي ادبيات گروههاي كه ميدانم دارم ، بخش اين دستاندركاران
به فارسي آموزش كارشناسان كه درحالي.ميدانند خود بلامنازع حق را غيرفارسيزبانان
مراتب به كارآمدي از فارسي زبان آموزش در خود تخصصي دانش بر تكيه با غيرفارسيزبانان
به فارسي زبان آموزش البته.است همه نفع به اين و بود خواهند برخوردار بيشتري
استادان و زبان آموزش استادان ميان تنگاتنگ همكاري كه است مسئلهاي غيرفارسيزبانان
.ميطلبد را فارسي ادبيات
فارسي ادبيات و فارسي زبان آموزش ميان تمايزي نخست مرحله در كه است اين من پيشنهاد
.كنيم استفاده بخش آن با مرتبط كارشناسان از بخش هر براي و شويم قائل
يعني كيست؟ غيرفارسيزبانان به فارسي زبان آموزش اصلي متولي نفهميديم بالاخره ما *
دارد؟ عهده بر را مسئوليت اين نهادي چه رسما
اعزام مشخص طور به ولي.ميكنند كار بخش اين در رسمي طور به نهاد سه يا دو حاضر حال در
و تهران دانشگاه زمينه اين در كه است فناوري و تحقيقات علوم وزارت عهده بر استاد
.ميكنند همكاري زمينه اين در نيز ديگر دانشگاههاي
هستند؟ فارسي ادبيات استادان لابد هم اعزامي استادان *
.بودهاند فارسي ادبيات استادان ميان از عمدتا شدهاند ، اعزام تاكنون كه استاداني بله
.شدهاند اعزام زبانشناس استادان نيز گاهي البته
بودهاند؟ موفقتر گروه كدام *
.كردهاند عمل موفقتر زبانشناسان فارسي زبان آموزش زمينه در
در امكاني آيا گيرد ، فرا رسمي چارچوبهاي از خارج در را فارسي زبان بخواهد كسي اگر*
ويژهاي مراكز جهان كشورهاي از بسياري هستيد ، مستحضر كه گونه همان دارد؟ وجود زمينه اين
بخش نظر زير عمدتا مراكز اين كه كردهاند داير جهان سراسر در خود زبان آموزش براي
دارد؟ وجود پوششي چنين نيز فارسي براي آيا.ميكنند عمل سفارتخانهها فرهنگي
ميان از عمدتا را خود استادان البته كه دارد فعاليت زمينه اين در دهخدا موسسه فعلا
و دارد مركزي همچنين خميني امام دانشگاه.ميكند انتخاب فارسي ادبيات و زبان استادان
تشكيل معتبر دانشگاههاي از يكي در مركزي كه است اين من نظر.است داشته هم موفقيتهايي
را فارسي ترويج مسئوليت زبانشناسان و فارسي زبان آموزش كارشناسان از استفاده با و شود
در فارسي فراگيري به علاقهمندان تمام براي بايد مركز اين.گيرد عهده بر جهان سراسر در
در زبانآموزي نوين متدهاي و روشها با كه آورد فراهم را امكان اين كشور خارج و داخل
.گيرند فرا را فارسي زبان كوتاهي مدت
47-آمريكايي قضاوت
مقدماتي دادرسي جلسه
و متهم حضور با و علني صورت به مقدماتي دادرسي عالي ، منصفه هيات دادرسي جلسه برخلاف
ادله لور ، دادگاه قاضي يك مرحله ، اين در.ميشود برگزار دعوا ، طرف دو هر حاضر وكلاي
وجود كيفري اتهامات از حمايت براي كافي ادله آيا ببيند كه ميكند مرور را متهم پيگرد
.است موجه دليل وجود ادله ، سنجش معيار.دارد
جلسه آن مييابند ، حضور مقدماتي رسيدگي جلسه در متهم هم و تعقيبكننده هم كه رو آن از
به را پيگرد ادله كه دارد وكيلي متهم.ميشود گرفته نظر در خصومت فصل جلسه يك بهعنوان
بيابد ، موجهي دليل قاضي اگر.ميكند ارائه را ادلهاي متهم از نمايندگي به و ميكشد چالش
به نسبت عالي دادگاه كه محاكمهكننده دادگاه] تريال دادگاه به و برده جلوتر را پرونده
.ميكند ارسال [داده انجام را مقدماتي تحقيقات كه است لور دادگاه
احضار
دادگاه به گذشت مقدماتي دادرسي و عالي منصفه هيات نظر تجديد غربال از پرونده يك اگر
دفاع درخواست وي از و ميسازد مطلع اتهام از را متهم قاضي ، احضار ، در.ميرود تريال
اتهام رفع خويش از يا و نميكند يا ميكند مجرميت عدم يا مجرميت به اقرار متهم.ميكند
.(نميكند دفاع و جدال) نمينمايد
اينكه جز به دارد مجرميت به اقرار يك كه دارد را تاثير همان موجه عذر بدون دفاع عدم يك
را پرونده قاضي ، نكند ، جرم به اقرار متهم اگراست نشده پذيرفته رسمي صورت به مجرميت
.ميفرستد محاكمه براي
محاكمه از قبل درخواست
درخواست يك.بدهند درخواست ميتوانند دو هر متهم ، هم و تعقيبكننده هم محاكمه ، از پيش
كه سازد دسترسي قابل را متهم شاهد اينكه منظور به تعقيب براي است تقاضايي حقيقت شده كشف
هر كه است شده ملزم دادستان همچنينكند معرفي دادگاه در را او دارد قصد تعقيبكننده
يا] مدرك يعني) كند ارائه را است"او به انتسابي جرم از متهم مبراكننده" كه مدركي
(.كند اثبات را متهم بيگناهي است ممكن كه [شاهدي
يك مثلا) ادله و مدارك از برخي طرح از ممانعت براي است تقاضايي پيگرد منع درخواست يك
جريان در آن از استفاده به تمايل متهم يا تعقيبكننده كه (شده گرفته زور به كه اعتراف
.دارند محاكمه
محاكمه روند
مشخص حقوق اساسي قانون در ششم اصلاحي ماده
كار به كيفري محاكمات همه در كه را شهروندان
:ميكند تعيين ميرود
فوري محاكمه _
علني محاكمه _
منصفه هيات حضور با محاكمه _
اتهامات از متهم آگاهي _
مخالف شهود با مواجهه _
موافق شهود تهيه براي اجباري روند _
وكيل دستياري _
[اما] ميكند تضمين فدرال دولت به نسبت فقط را حقوق اين ششم اصلاحي ماده اينكه وجود با
اجرا فدرال دولت براي كه سان همان حقوق ، آن همه كه است كرده مقرر آمريكا ديوانعالي
.ميشوند اجرا نيز ايالتها براي ميشوند
دادرس حضور با محاكمه برابر در منصفه هيات حضور با محاكمه
تريال دادگاه يا محاكمهكننده دادگاه در حضور از بيش متهم شد گفته قبلا كه همانطور]
دادگاه يا پايينتر دادگاه اين در.مييابد حضور مقدماتي دادگاه يك در قاضي ، حضور با
دادگاه قاضي نظر زير كه لور دادگاه قاضي يعني دادرس حضور با يا منصفه هيات حضور با لور
با شدن محاكمه حق از ميتواند متهم.[ميشود انجام مقدماتي تحقيقات است ، محاكمهكننده
مرحله اين در كه باشد داشته را دادرس حضور با محاكمه و كرده صرفنظر منصفه هيات حضور
يا بيگناهي مورد در و ميكنند وظيفه انجام حقيقت يابنده بهعنوان قضات ، يا دادرسان
انتخاب را دادرس حضور با محاكمه است ممكن متهم.ميگيرند تصميم متهم به اتهام بودن وارد
تصميمگيري توانايي قاضي يك كه باشد معتقد (مرد يا زن) متهم آن كه صورتي در كند
در احساسي واكنشهاي شدن برانگيخته باعث اتهامات اگر مخصوصا دارد ، را بيطرفانهتري
ممكن مجازات يك زندان آن در كه كيفري موضوعات تمام در اما.شود منصفه هيات اعضاي ميان
با محاكمه حق متهم ،(باشد كوچك جرم يا جنبه يك از بالاتر كه چيزي هر تقريبا يعني) است
خاطر به را منصفه هيات حضور با محاكمه است ممكن متهم يك دارد ، را منصفه هيات حضور
سياسي فشارها اين از برخي.كند انتخاب متهم كردن محكوم براي قاضي بر وارده فشارهاي
در كه قاضي هر و كنند شركت مجدد انتخابات براي بايد قضات ايالتها ، از بسياري در.هستند
_ محاكمه از نوع كدام.ميشود تخريب او موقعيت سياسي لحاظ از باشد آسانگير جرم مقابل
برخي ميگيرند؟ كار به قضاوت در را عمومي مصالح نحو بهترين به _ قضات يا منصفه هيات
از بسياري امروزه كه ميدارند اظهار آنها.هستند منصفه هيات حضور با محاكمه لغو خواهان
متوسط شهروندان براي كه هستند تكنيكياي و قانوني پرسشهاي و ترديدها درگير دادگاهها
مجهزتر آن نتايج مورد در تصميمگيري براي قضات اينكه و است مشكل و پيچيده بسيار آن فهم
آن در كه را روشي درباره قضاوت منصفه ، هيات حضور با محاكمه حق ديگر عبارت به.ميشوند
به منصفه هيات حضور با محاكمه حق.ميكند منعكس شود پياده عدالت و اجرا براي قانون
آمريكا ديوانعالي.ميشود اعطا دولت ، توسط فشار اعمال از جلوگيري خاطر به جزايي ، متهمين
منصفهاي هيات توسط متهم محاكمه حق كردن مقرر":گفت (1968) "ولوئيزيانا دانكن" قانون در
برابر در متهم به را گرانبهايي فوقالعاده امنيت حس يك هستند خودش همتاي آن اعضاي كه
قضات ، نابهنجار رفتارهاي و سوگيريها شكايات ، مقابل در يا و دادستانها تعصب يا فساد
".ميبخشد
زندگي حاشيه
تهراني مشكوك ويروس *
.است كند آن در بهبودي كه شدهاند آنفلوانزاهايي و سرماخوردگي دچار بسياري روزها اين
مركز رئيس.ميبرد سر به استراليا در هماكنون شده شايع تهران در كه بيماري اين ويروس
وجود تهران در شده شايع ويروس نوع در ترديدي كه گفته بهداشت وزارت بيماريهاي مديريت
اين گفته همچنين او.يافت انتقال استراليا به ويروس اين شبهه رفع براي كه داشت
دانشگاه بهداشت دانشكده آزمايشگاه فقط هم كشور در و است پيچيده و تخصصي بسيار آزمايشها
بهداشت جهاني سازمان برابر در آزمايشگاه اين چون و است تشخيص مرجع تهران پزشكي علوم
البته.باشد دقيق بسيار بايد نتيجه لذا كند اعلام دنيا به بايد را نتيجه و است مسئول
احتمال.ميكنند طي را مراحل اين آزمايشها دقيق نتيجه اعلام براي دنيا كشورهاي اغلب
اعلام (يكشنبه) فردا تا ويروس نوع اما باشد آنفلوآنزا شده شايع ويروس ميرود زيادي
.شد خواهد
نادرست عملكرد *
گوشتهاي ماجراي در سازمان اين عملكرد از خود اخير جلسه در سيما و صدا بر نظارت هيات
محمدي آقا علي و دانشگاهي جهاد وزارت هماهنگي معاون هيات اين جلسه در.كرد انتقاد آلوده
اين در صداوسيما ادعاهاي درباره را خود توضيحات هريك داشتند حضور سيما و صدا مقام قائم
به سيما و صدا عملكرد دانستن نادرست با نظارت هيات نهايت در كه دادند ارائه زمينه
.پرداختند آن از انتقاد
ميماند باقي هوا آلودگي *
سازمانهاي يا شهرداري طريق از هوا آلودگي كاهش اجرايي كميته تصميمگيريهاي از بسياري
انجام روند به شهر شوراي انحلال دليل همين به.ميكند پيدا اجرايي ضمانت آن به وابسته
اعتبار كه است حالي در اين.ميكند وارد خدشه هوا آلودگي كاهش اجرايي كميته تصميمهاي
كميته تصميمگيريهاي شورا انحلال.كند تصويب بايد شهر شوراي نيز را طرح كليت و مالي
آلودگي كاهش اجرايي كميته تصميمات كه چرا.است كرده خدشهدار را هوا آلودگي كاهش اجرايي
هيات به نهايي تصميمگيري براي بررسي از پس و رفته شهر شوراي فرهنگي كميسيون به هوا
مواجه مشكل با حدي تا مورد اين در تصميمگيريها روند بنابراين ميشد ، ارجاع رئيسه
.است تهران هواي آلودگي ميماند باقي همچنان آنچه و
ميشود
|