نبود ماديات دنبال ما نسل
موسيقي تفسير
ناخوانده ميهمان پاپ موسيقي
هنر حاشيه
نبود ماديات دنبال ما نسل
پورتراب كمال مصطفي با گفتوگو
معطريان رضا:عكس
.ميداند معلم بيشتر را خود اما است ديده را آهنگسازي دورههاي عاليترين آنكه وجود با
بودند ، شاگردش مختلف دورههاي در روزگاري كه موسيقي كنوني استادان اسامي به است كافي
.است معلم چقدر است ، نوشته زيبا و محكم موسيقي چندين هرچند شويد متوجه تا كنيد نگاه
او ، "موسيقي تئوري" كتاب با موسيقي اهالي از نسل چند كه است كسي پورتراب كمال مصطفي
از هرچند است ، درس كلاس هم ايشان گفتوگوي خواندن.كردهاند آغاز را موسيقي آموزش
.شنيد خواهيد خودشان زبان از كه دارد گلايه بعضيها
نصيري آرش
درباره چيز هر از قبل.كردهاند كار خيلي كلاسيك موسيقي در كه هستيد كساني از شما *
چگونه؟ و شد ايران وارد كي از اينكه.بپرسم ايران در كلاسيك موسيقي تاريخچه
نخست.دارد مختلف مفاهيم كلاسيك موسيقي اصطلاح كه بگويم بايد سوال اين به پاسخ از قبل
سالهاي 1750 ميان و دارد (Homophonic) هوموفونيك بافتي كه موسيقي سبكهاي از يكي آنكه
نوعي كلاسيك موسيقي آنكه دوم.است كلاسيك سبك ميشده ، تصنيف مغربزمين در تا 1820
به نتنويسي از استفاده با را خود موسيقايي آثار زمين مغرب آهنگسازان كه است موسيقي
برده آهنگساز خواستههاي به پي زيادي حدود تا آثار آن نوازندگان كه مينوشتند مشخص شكلي
.نمايند اجرا او سليقه و خواسته مطابق را آنها و
و جاز محلي ، مردمپسند ، عاميانه ، موسيقي با.نيست معيني زمان به مربوط البته موسيقي اين
مطابقت كلاسيك موسيقي با كه نيست شكلي به موسيقي نوع اين نتنويسي زيرا دارد تفاوت غيره
آن در است ممكن كه دارد (Savant) عاميانه اصطلاح به نوعيموسيقي ملتي هر آنكه سومكند
اين.شود منتقل شاگرد به استاد از شفاهي صورت به و نشود استفاده نتنويسي از اصلا
شاگردان به اساتيد وسيله به قديم زمانهاي از و دارد نام سنتي موسيقي ما كشور در موسيقي
گوناگون مراحل هم علم كه آنجا از و دارد نام ايراني كلاسيك موسيقي نيز شد ، منتقل آنها
ريزهكاريهاي عوض در ولي ندارد نتنويسي اگر كه ميآيد شمار به علمي موسيقي نوعي دارد
سوال اين از شما منظور گمانم به.ميشود منتقل شنونده به گوش طريق از موسيقي اين دقيق
نوع اين كه بگويم بايد بنابراين.دارد مستقيم ارتباط نتنويسي با كه است دوم تعريف
نوازندگان از يكي) مينباشيان غلامحسين آمدن كار روي با شمسي سال 1316 حدود موسيقي
اركستر نخستين و شد شروع جدي صورت به موسيقي عالي هنرستان تشكيل و (ويولن برجسته
با بودند شده دعوت هنرستان در آن تدريس منظور به كه اروپايي استادان ورود با سمفونيك
در) رمانتيك و كاليك باروك ، دوران موسيقي از اعم بزرگشان آهنگسازان از آثاري اجراي
موسيقي نوع اين با را مردم (افكار پرورش نام به برنامهاي در تهران دارالفنون مدرسه
.ميكردند آشنا
موسيقي شدن مكتوب در اندازه چه به ايران به كلاسيك موسيقي ورود و نتنويسي مسئله *
بود؟ موثر ايراني
و ندارد را ريزهكاريها و ويژگيها كليه فراگيري قدرت موسيقيدانان حافظه كه آنجا از
حجم و دهند ارائه را خود محفوظات كليه نميتوانند موسيقيدانان كهولت سنين در علاوه به
به را هنري منابع حجم ميتواند نتنويسي كه است واضح مييابد ، تقليل تدريج به اطلاعات
.داريم شده نتنويسي موسيقي از عظيمي منابع سال صد طي كه طوري به درآورد ، مكتوب صورت
با صبا ابوالحسن چون كساني آشنايي مثلا.بپرسم ايران موسيقي بزرگان از بگذاريد *
داشت؟ ايشان جريانسازي در تاثيري چه كلاسيك موسيقي
به را خود محفوظات توانستند نتنويسي سيستم با آشنايي با ايراني برجسته موسيقيدانان
كه موسيقي به علاقهمند افراد به توانستند خود آثار چاپ با علاوه به.بياورند كاغذ روي
.دهند ارائه ارزندهاي خدمت كشور هنري فرهنگ به همچنين و نداشتند استادان به دسترسي
آن مكتوب شكل لزوما علمي موسيقي آيا.ميشود مطرح بار يك وقت هرچند علمي موسيقي بحث *
نميتواند است شده نقل سينه به سينه روش به كه ما سنتي ساختارمند موسيقي مثلا و است
باشد؟ علمي
كنجكاوي حس ارضاي بر علاوه كه است جهان موجودات شناختن به او طبيعي ميل بشر علم منشاء
مراحل علمميدهد ياري زندگي نيازهاي رفع در را انسان و ميكند رضايت ايجاد او براي
دوران از بعد.است كودكان شناخت يا علم شامل كه است حسي معرفت آن نخستين كه دارد مختلف
سطحي علم يا معرفت مرحله به و انداخته كار به را خود انديشه قدرت ميكند سعي بشر كودكي
دست آنها قوانين و واقعي علل به و كرد تجاوز امور حسي معرفت از انسان ذهن وقتيبرسد
به سينه و شفاهي موسيقي كه گفت نميتوان بنابراين.ميشود نائل علمي معرفت مقام به يافت
به كه ديگري قواعد و نتنويسي با موسيقيدانان آشنايي گفت ميتوان ولي نيست علمي سينه
به بزرگي كمك آنهاست تجربيات و تحقيقات نتيجه و شده تدوين جهان بزرگ اساتيد وسيله
.داشت خواهد جهان ملل سنتي و ملي موسيقي پيشرفت
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه ايران در را موسيقي علم پيشرفت وضعيت *
اگر ولي.است برخوردار خوبي موقعيت از بااستعداد جوانان به توجه با ما امروز موسيقي
مورد در بيشتري كنترل همچنين و موسيقي مدرسان تربيت براي فكري ارشاد وزارت مسئولان
مراتب به وضع بكنند ميكنند ، گمراه را جوانان و شده چاپ فراواني به كه موسيقي كتابهاي
.شد خواهد اين از بهتر
.ميگيرند قرار دسترس در خاصي كنترل بدون شايد و ميشوند چاپ وفور به موسيقي كتابهاي *
معاصر نويسندگان توسط موسيقي علوم باب در كه آثاري به نسبت پيشكسوت ، بهعنوان شما نظر
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه را آن تحولات و چيست ميشود نوشته ايراني
دارد تفاوت بسيار هم با متد ، يا كتاب نويسندگي صلاحيت و بودن نوازنده يا موسيقيدان
پيوند" مانند.است انگشتشمار بسيار موسيقي رشته در ارزنده كتابهاي گفت ميتوان ولي
.شد معرفي سال كتاب بهعنوان گذشته سال كه دهلوي استاد اثر "آوازي موسيقي و كلام
موسيقي؟ مولف و محقق يا ميدانيد آهنگساز را خودتان بيشتر شما *
تحصيل به موسيقي عالي هنرستان عالي دوره در سال نه مدت و است آهنگسازي من اصلي رشته
دو و آهنگسازي استاد بولانژه ، ناديا شاگرد پاريس در هم سال يك و بوده مشغول رشته اين
از ولي.كردهام تصنيف هم قطعاتي و كرده كار داويد كريستين توماس پروفسور نزد نيز سال
.ميكنم كار رشتهها اين در فعلا ميدارم دوست بيشتر را تحقيق معلمي حرفه كه آنجا
است؟ نشده اجرا اخير سالهاي در آثارتان از هيچكدام چرا پس *
دو حدود كه صهبايي منوچهر آقاي كه بهخصوص.پرسيد موسيقي زعماي از بايد را مطلب اين
كرده اجرا كشور از خارج در بار چندين ايراني كاپريس نام به مرا قطعات از يكي گذشته سال
تكثير ماهور هنري فرهنگي موسسه وسيله به هم ايران در ديسك اين و كرده ضبط ديسكي در و
براي را پيكر هفت سوئيت نام به من آثار از يكي نتهاي دريافت تقاضاي هم بار چندين شده ،
.است نشده داده اثر ترتيب او تقاضاي به ولي داشته وحدت تالار در ضبط و اجرا
موسيقي زمينه در چه.است بعدي دورههاي از برتر موسيقي گونههاي همه در شما نسل *
چيست؟ طلايي عصر آن عمده مشخصه ميكنيد فكر.غيره و كلاسيك و ملي چه و سنتي
مادي مسائل فكر به كمتر گذشته استاداناست جديد نسل ماديگرايي در تفاوت بزرگترين
را شاگرداني صحيح ، تربيت با ميكردند سعي و ميورزيدند عشق خود هنر به آنها.بودند
كه عشقي با صبا ابوالحسن استاد مثال بهعنوان باشند آنها جانشين كه دهند اجتماع تحويل
رحمتالله تجويدي ، علي پايور ، فرامرز صفوت ، داريوش دكتر مانند شاگرداني داشت تدريس به
امروز متاسفانه ولي كرد تربيت مادي چشمداشتي بدون را صاحبنام هنرمندان ديگر و بديعي
امروز زندگي وسايل كليه بتوانند تا بپيمايند را ساله صد ره شبه يك دارند انتظار اكثرا
هم را تدريس صلاحيت افراد اين اكثر كه بهخصوص.كنند تهيه خود شاگردان پرفتوت جيب از را
.ندارند
تلويزيون بهويژه رسانهها در كه برنامههايي ساير و تفريحي برنامههاي ديگر طرف از
و نداشته مطالعه و تمرين براي فرصتي آنها كه است شده باعث دارد وجود جوانان براي
.باشند نداشته است بوده تفريحي وسايل بودن كم علت به شايد كه را گذشته نسل سختكوشي
موسيقي تفسير
رسولي مرضيه
است تهران شمال در صدمتري آپارتمان يك قيمتكه تومان ميليون فقطسيصد وقتي
ميماند "شعبده" يك مثل جشنواره كندبرگزاري پيدا كشوراختصاص موسيقي به
فجر موسيقي گذشته سال جشنواره بولتن با وقتي _ ارشاد وزير هنري معاون _ كاظمي مرتضي
پژوهش وضعيت":اينكه هم آن و داد خبر هنر پژوهش اميدواركننده چشمانداز از ميكرد صحبت
به سال و دارد ارتقا به رو هنرمندان ، توسط چه و مسئول دستگاههاي توسط چه موسيقي ، در
نوشته "آوازي موسيقي و شعر پيوند" كتاب معرفي را قضيه اين شاهد و "ميشود بهتر سال
تاليف ايران سازهاي دايرالمعارف جلد نخستين انتشار و سال كتاب بهعنوان دهلوي حسين
كتاب ، دو اين به مربوط پژوهشهاي انجام براي كه حالي در.دانست درويشي محمدرضا
دهلوي حسين حتي نبردند ، بهره دولتي بودجه از و كردند فراهم را امكاناتي شخصا نويسندگان
دليل به ديگر پژوهشهاي از بسياري ميگفت و بود معترض مسئله اين به نسبت مصاحبههايش در
هيچ سال طول در ارشاد وزارت كه است اين حقيقتندارند انتشار امكان دولت حمايتهاي نبود
به فجر جشنواره برگزاري زمان در تنها و ندارد موسيقي پژوهش زمينه در ملموسي فعاليت
فجر موسيقي جشنواره در سال 1378 از پژوهش بخش.ميافتد بخش اين خواندن پراهميت تكاپوي
.يافتهاند شهرت پژوهشي سخنرانيهاي به كه سخنراني جلسه چند برگزاري با است ، شده گنجانده
اين در دولت كمكاريهاي و موسيقي نابساماني از انتقاد به بيشتر كه برنامهها اين در
طول در كه ميشود بازگو درددلهايي بلكه سخنرانان پژوهشي نتايج نه دارد ، اختصاص زمينه
كه ميآيد پيش كم و است غنيمت فرصت پس.ندارد وجود كردنشان مطرح براي مجالي سال
كه روست اين ازبگويند سخن خود زبان با كه ساز با نه مردم رودرروي موسيقيدانان
سال) جشنواره هفدهمين پژوهشي نشست نخستين در بايد كه _ ني نوازنده _ كيانينژاد محمدعلي
و است گلهمند موسيقي ناكافي بودجه از كند صحبت نوازندگي صحيح تكنيكهاي درباره (1380
است ، تهران شمال در صدمتري آپارتمان يك قيمت كه تومان ميليون سيصد فقط وقتي":ميگويد
توقع نبايد و ميماند "شعبده" يك مثل جشنواره برگزاري كند ، پيدا اختصاص كشور موسيقي به
درباره سخنراني به است قرار كه ناظري شهرام طور همين و ".داشت موجود وضع از زيادي
از بپردازد ، ايران امروز موسيقي در خواننده جايگاه و نقش و "آواز" از نوين برداشتهاي
راه يك فقط باشم ، مقلد نخواستم كه خوانندهاي بهعنوان من":ميگويد خود شخصي دغدغههاي
پژوهش بخش براي "نيست معلوم هم آن مقصد و است خودم مختص كه راهي.كردهام انتخاب را
از قبل روز چند.آن بخشهاي ديگر براي كه همچنان ندارد ، وجود برنامهريزي جشنواره ،
است موسيقي اجراي كار بيشتر كه تخصصشان برحسب و ميشوند انتخاب نفري چند برگزاري ،
بايد يعني باشد ، برعكس بايد كه حالي در.ميشود داده آنها به سخنراني براي موضوعاتي
كساني آنها حسب بر و شوند مشخص شده ، پرداخته آنها به پژوهش امر در كمتر كه موضوعهايي
اين كه است بهتر و شوند انتخاب سخنراني براي كردهاند ، پژوهشي كار زمينهها اين در كه
.ندارند هم با ارتباطي كه پراكنده موضوعهاي نه باشد ، هم راستاي در سخنرانيها سلسله
تئوريك بحثهاي و پژوهش اهل كمتر ما موسيقيدانان اينكه براي نميافتد ، اتفاقي چنين اما
.هستند
گروه در خواننده يا تكنواز بهعنوان كه كسي اطلاعات تمام":ميگويد فخرالديني فرهاد
.است شنيده ديگران از كه آنچه و گرفته ياد استاد از كه آنچه در ميشود خلاصه ميكند ، كار
هم مطالعه اهل حتي بلكه پژوهش اهل نه ما موسيقيدانان كه دارد آن از حكايت حرف اين "
مناسبي محل نيز دانشگاه و برنخاستهاند دانشگاه از آنها اغلب كه دليل اين به نيستند ،
جاي به ميروند دانشگاه به كه كساني.است نبوده موسيقي محقق و موسيقيدان پرورش براي
پيدا تبحر ساز سه يا دو نواختن در تنها شوند ، تبديل (موسيقي محقق) موزيكولوگ به اينكه
دانشكدههاي و نوازندهها تربيت براي كنسرواتوارها دنيا جاي همه در حاليكه در ميكنند ،
پژوهشهاي موسيقي اينكه ديگر مسئله و.ميكنند فعاليت موزيكولوگ پرورش براي موسيقي
پژوهش مورد موضوعات دنبال تنهايي به ميدهند ترجيح افراد ندارد ، پشتوانهاي و است فردي
بسياري كه ميبينيم دليل همين به.است افتاده اتفاق كمتر گروهي كار و بروند خود
:موحد آذين قول به و نميرود فراتر آنها دستهبندي و اطلاعات جمعآوري مرحله از پژوهشها
از گذشته.پرداختهايم خود موسيقي بررسي يا حفاظت به معاصر پژوهشهاي در غالبا ما"
من و است نشده متداول ايران موسيقي پژوهشهاي در تطبيقي تفكر هنوز معدود نمونههاي
انجام موسيقي زمينه در پويا تحقيقات جهانشمول ، و بازتر نگرش يك با آينده در اميدوارم
".يابيم دست جديد تزهاي يا نظريه به آن طريق از و بپردازيم موسيقي تفسير به دهيم ،
حداقل گذشته سال.ميكنيم پسرفت سال هر ما انگار (شانزدهم جشنواره بولتن با گفتوگو)
در زمزمهاي حتي امسال اما بود ، ميان در موسيقي پژوهشگاه يا پژوهش اتاق تشكيل از صحبت
.باشند راهگشاتر شخصي پژوهشهاي همان شايد نميشود ، شنيده باره اين
ناخوانده ميهمان پاپ موسيقي
ايران4 در كلاسيك موسيقي وضعيت
سامگيس بنفشه
كلاسيك موسيقي سمبل كه تهران سمفونيك اركستر حاضر حال در":ميافزايد كامبيزروشنروان
تعداد كمبود چون عديدهاي مشكلات از و ندارد خوبي وضعيت ميآيد ، حساب به ما كشور در
يدكي وسايل كمبود شده ، خارج رده از و كهنه سازهاي ساز ، تعداد متبحر ، و خوب نوازنده
است كشور سمفونيك اركستر تنها مجموعه اين كه حالي در.ميبرد رنج ناكافي بودجه و سازها
به.ميشناسند اركستر اين نام با و اركستر اين با را كلاسيك موسيقي افراد ، از بسياري و
جدي برنامهريزي و اساسي فكر اگر و است فروپاشي حال در تهران سمفونيك اركستر من ، اعتقاد
".داد خواهيم دست از را كشور اركستر بزرگترين و قديميترين زودي به نگيرد صورت آن براي
:ميگويد انقلاب از پس و قبل سالهاي در كلاسيك موسيقي به توجه ميزان مقايسه در وي
سوي از موسيقي نوع اين آموزش و كلاسيك موسيقي به انقلاب از پيش سالهاي در كه توجهي"
هنري موسيقي و علمي موسيقي كه آنجا از.بود امروز از بيش مراتب به ميشد ابراز مسئولان
حمايت اين كه زمان هر باشد ، دولت حمايت مورد و كند استفاده دولتي سوبسيد از بايد همواره
اين از چنانچه كه شد خواهد ايجاد ارائه و اجرا در ضعف هم نسبت همان به شود كم يا قطع
و اپرا اركستر زمان آن در كنيم مقايسه امروز با را انقلاب از پيش سالهاي وضعيت نظر ،
كه داشتيم اولي تراز سمفونيك اركستر و بود فعال ايران در خوبي بسيار مجلس اركستر
كوچك گروههاي و توانا بسيار سوليستهاي و كند رقابت دنيا بزرگ اركسترهاي با ميتوانست
كنسرتهاي و ميكردند اجرا برنامه اينجا در نوازندگان بهترين با كلاسيك موسيقي بزرگ و
وجود آنها از نشاني هيچ امروز ، كه ميشد اجرا سال طول در مستمر بهطور كلاسيك موسيقي
".ندارد
موسيقي دائمي وضعيت به نسبت آنكه ضمن دانشگاه مدرس و آهنگساز "فرهت شاهين" دكتر
پايه داراي را موسيقي نوع اين كه دليل اين به ميكند رضايت اظهار جهان سطح در كلاسيك
براي تهديدي را پاپ موسيقي توليد و رواج نيست ، وارد آن به گزندي هيچ كه ميداند مستحكمي
تا هم را كلاسيك موسيقي محبوبيت ميزان ميتواند راستا همين در كه ميشمارد ملل موسيقي
:ميدهد نظر چنين جهان در كلاسيك موسيقي فعلي وضعيت به راجع وي.برساند نزول به حدي
مثل معروف و بزرگ آهنگسازان آثار.است ثابت نسبتا جهان در كلاسيك موسيقي وضعيت"
اجرا اركستر رهبران و نوازندگان بهترين توسط چايكوفسكي و شوبرت برامس ، باخ ، بتهوون ،
زيادي ارج هنري ، و فرهنگي ميراث اين به زمين مغرب در كه ميدهد نشان روند اين و ميشود
نسل اوقات ، بعضي اما كرده حفظ هميشه را خود جايگاه كلاسيك موسيقي بنابراين.مينهند
اين از اقتصادي ، بحرانهاي يا جنگ دوران مثل مختلف حوادث و عوامل بروز اثر در جوان
تماس در اروپا با مستمر بهطور كه گذشته سال طي 15 من.است كرده استقبال كمتر موسيقي
از بيشتر بسيار گذشته سال در 10 كلاسيك موسيقي از مردم استقبال كه شدهام متوجه بودهام
كلاسيك موسيقي جايگزين موسيقي نوع چه اخير ، سال طي 10 كه ميكنيد فكر اما.بود امروز
رونق خيلي گذشته سال طي 10 بهخصوص كه است پاپ موسيقي از جديدي نوع موسيقي اين شده؟
داشته ملي ملوديك ريشه موسيقيشان كه پاپ موسيقي اجراكنندگان حتي كه بهطوري كرده پيدا
اين با نميتوانند هم شرقي اروپاي موسيقي يا ايتاليايي يا فرانسوي شانسونهاي مثل
دارند مشتركي فرهنگ موارد بعضي در كه انگليس و آمريكا از موسيقي اين.كنند رقابت موسيقي
ميلادي دهه 50 اوايل در بايد را موسيقي اين ريشه و است كرده پيدا اشاعه دنيا سراسر در
به تا شده تحول دچار سالها اين طي و ميشود آغاز راكاندرول موسيقي با كه كرد جستوجو
رسيده هم ايران به موسيقي اين موج طبعا كه رسيده راك و پاپ موسيقي انواع به كه امروز
بعد و ميشد كشور وارد قاچاق صورت به موسيقي اين توليدات پيش سال تا 8 ، 7.است
توليد موسيقياي چنين و نشوند كار به دست خودشان چرا كه كردند فكر ايراني توليدكنندگان
كه است عامهپسند موسيقي ميشود ، توليد ايران در امروز كه موسيقياي بنابراين نكنند؟
آنكه شرط به نيستم مخالف موسيقي نوع هيچ با و نيستم مخالف عامهپسند موسيقي با من البته
موسيقي جانشين ايران در كه آنچه اماباشد داشته اصيل رنگ و بگيرد قرار خودش جاي در
چيز هيچ ايران در را كلاسيك موسيقي البته.باشد نگرانكننده ميتواند شده ملي و ايراني
تهديد دنيا كجاي هيچ در.شود تهديد كه است اين از قويتر كلاسيك موسيقي.نميكند تهديد
هيچ از ايراني جوان كه برسد جايي به كار اينكه است نگراني باعث الان كه آنچهنميشود
همين ورود دليل به ايران در هم كلاسيك موسيقي.نكند استقبال پاپ كنسرت جز به كنسرتي
اتفاق ولي شده ، كم محبوبيتش نشده ، خطر دچار بگويم بهتر خطرشده ، دچار حدي تا موسيقي
ديگر كلاسيك موسيقي دوستداران از عدهاي كه است اين باشد نگراني موجب ميتواند كه ديگري
عادي ، شرايط در.نميبينند مناسب را موسيقي فضاي چون.نميروند تهران در موسيقي كنسرت به
موسيقي اين با ميخواهند كه افرادي:ميروند كلاسيك كنسرتهاي تماشاي به گروه دو
تجربه كه هستند كساني ديگر گروه و ببينند را آن زنده اجراي و شوند آشنا زنده بهطور
.كنند احساس را هنري فضاي در حضور و ببينند پيشرفتي تا ميروند كنسرت به و دارند بيشتري
دلشان ميروند كنسرت به وقتي كه گروهي.شدهاند نااميدي دچار گروه اين من نظر به
.كنند گوش بار اولين براي را كاري آهنگسازان آثار از ميخواهد
آخر ميزان
كه موجود مشكلاتندارد قرار كلاسيك موسيقي دوستداران روي پيش دلخواهي و روشن آينده
اجراي و توليد آموزش ، دستاندركاران بر ميتواند شد ، خواهد باعث هم را جديدتري موانع
لحظه ، اين.درآورد پاي از را آنان نقطهاي هر در راه ، ميانه در و گذاشته تاثير موسيقي
بيگناه هم كه هستند موسيقي دوستداران اين ، هميشه ، مثل اما.ميرسد فرا زود يا دير
.ميشوند رها بنبست در باشند ، داشته پيش در ديگري راه آنكه بدون هم و شدهاند قرباني
...ميرسد فرا زود يا دير لحظه ، اين
هنر حاشيه
امپرسيونيست ميلياردرهاي *
ميلياردرهاي علاقه مورد نقاشي آثار درباره گزارشي گذشته هفته ،"آسيا" اقتصادي روزنامه
و جهان فرد ثروتمندترين ساله ، گيتس 46 بيل":است آمده گزارش اين در.كرد منتشر دنيا
علاقهمندان از يكي و ميكند جمعآوري را آمريكا نوزدهم قرن نقاشيهاي كامپيوتر ، نابغه
"ليستر كدكس" نام به داوينچي يادداشتهاي در 1994 گيتس بيل.است داوينچي لئوناردو آثار
خريد با "گيتس بيل" پيش سال چهار.كرد خريداري حراجي يك در دلار ميليون مبلغ 31 به را
قيمت بيشترين دلار ميليون قيمت 36 به هومر وينسلو اثر "بزرگ بانكهاي به بازنده" تابلو
فردريش":است افزوده خود گزارش ادامه در روزنامه اين ".پرداخت نقاشي تابلوي يك براي را
دارايياش كه است "فليك" صنعتي امپراتوري صاحب و آلماني معروف سرمايهدار ساله 75"فليك
.دارد تعلق وي به "بنز" كارخانه از زيادي سهام و ميشود برآورد دلار ميليارد بر 5/5 بالغ
يك كه ساله 56"وسيس گوستاويس".دارد قديمي هنرمندان آثار جمعآوري به زيادي علاقه او
.است كرده جمعآوري را متنوع هنري آثار از فقره هزار سه تاكنون است ونزوئلايي ثروتمند
كه است كرده اشاره خود گزارش در آسيا روزنامه.دارد دارايي دلار ميليارد بر 2/5 بالغ او
ساله 93"برگ آنن والتر" ساله ، 66"كان آي كارل" نامهاي با آمريكايي ، معروف ميلياردر 3
همراه به كه "آلن پل".دارند "امپرسيونيستها" آثار به بسياري علاقه ساله 49"آلن پل" و
به است جهان ثروتمند فرد سومين و كرده بنيانگذاري را "مايكروسافت" شركت "گيتس بيل"
كانادايي ثروتمند "تامسون كنت" همچنين.دارد بسياري علاقه "گوگن" و "سزان" ،"مونه" آثار
علاقه رنسانس دوران و وسطي قرون هنري آثار به دارد سرمايه دلار ميليارد از 15 بيش كه
آثار است هاليوود برجستگان از كه ساله 59"گفن ديويد" "تامسون" برخلاف.دارد بسياري
صاحب 2/5 كه آمريكايي ساله 68"برود الي".ميكند جمعآوري را معاصر و مدرن هنري
در معاصر هنري موزه تاسيس در و دارد نقاشي تابلوي از 1100 بيش است ثروت دلار ميليارد
كه 3/4 است انگليسي هنردوست يك ساله 61"بري سينس ديويد"است داشته موثري نقش لسآنجلس
هنري مجموعههاي او آورده ، دست به خود "زنجيرهاي سوپرماركتهاي" طريق از دلار ميليارد
ساله 85"اوتكه اگوست رودلف".ميدهد قرار بريتانيا موزههاي اختيار در همواره را خود
.دارد قديمي هنري آثار جمعآوري به بسياري علاقه دارد ثروت دلار ميليارد كه 4
|