سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم:
پدري كه با چشم مهر و محبت به فرزند خود مي نگرد و با نگاه گرم و پرعطوفت خويش او را شاد و مسرور مي نمايد، خداوند به آن پدر در مقابل اين عمل، اجر يك بنده آزادكردن خواهد داد.
المستدرك جلد ۲ ص ۶۲۶
امروز با حافظ
همراز عشق و هم نفس جام باده ايم
ما بيغمان مست دل از دست داده ايم
تا كار خود ز ابروي جانان گشاده ايم
بر ما بسي كمان ملامت كشيده اند
كتابهاي اخوان، منتشر و صداي او شنيده مي شود
برنامه قديمي «ادبيات ايران» با اجراي اين شاعر بار ديگر و به مناسبت شصت و ششمين سالگرد تاسيس راديو از اين رسانه شنيده مي شود
013515.jpg
گروه ادب و هنر: پس از تجديد چاپ چند مجموعه از مهدي اخوان ثالث، كليات اين شاعر به همراه مجموعه  آثار وي در قطع جيبي منتشر مي شود.
به گزارش ايسنا، بعد از نمايشگاه كتاب امسال، مجموعه آثار اين شاعر در دو جلد به نام «كليات مهدي اخوان ثالث» منتشر مي شوند و همچنين مجموعه هاي شعر او در قطع جيبي انتشار خواهد يافت.
به تازگي نيز چاپ دوم مجموعه شعر «سواحلي» - شعرهاي چاپ نشده اخوان، سروده شده در خوزستان كه خود او نام خوزيات را براي آن برگزيده بود -، منتشر شده است.
همچنين مجموعه سه كتاب، شامل مجموعه شعرهاي «در حياط كوچك پاييز» ، «دوزخ، اما سرد» و «زندگي مي گويد: اما باز بايد زيست ...» اين شاعر به چاپ يازدهم رسيده  است. مجموعه شعر «تو را اي كهن بوم و بر دوست دارم» - آخرين مجموعه اي كه اخوان ثالث منتشر كرد - به چاپ پنجم و «باغ بي برگي» نيز به چاپ سوم رسيده است.
اين آثار همگي توسط نشر زمستان تجديد چاپ شده اند و منتظر اعلام وصول هستند.
خبر ديگردرباره اخوان ثالث اين كه برنامه قديمي «ادبيات ايران» با اجراي اين شاعر بار ديگر و به مناسبت شصت و ششمين سالگرد تاسيس راديو از اين رسانه شنيده مي شود، به گزارش مهر، اين برنامه كه در دهل چهل شمسي با صدا و اجراي مهدي اخوان ثالث، شاعر معاصر از راديو پخش مي شد، امسال بار ديگر با عنوان ادبيات ايران يكشنبه شب ها شنيده مي شود.
اين برنامه به موضوعات گوناگون ادبي از قبيل: بررسي احوال شاعران، شعر نيما، تاثيرات شاعران پارسي گوي غيرايراني بر شعر فارسي، خاطرات شاعران و شعرخواني و ... مي پردازد.
ادبيات ايران يكشنبه ها از ساعت ۳۰/۲۲ الي ۲۳ از راديو فرهنگ پخش مي شود.

براي انتخاب ۱۰ بازيگر برتر سال ۸۵
نامزدهاي بهترين بازيگران تئاتر معرفي شدند
013518.jpg
مهر: از سوي انجمن بازيگران خانه تئاتر، نامزدهاي اوليه بازيگران برتر سال در طي سال ۱۳۸۴ معرفي شد.
به گزارش روابط عمومي خانه تئاتر، تاكنون از سوي داوران سومين جشن بازيگر، اسامي ۸۰ بازيگر تئاتر كه در سال گذشته روي صحنه رفته اند، به عنوان نامزد هاي اوليه اعلام شده است كه از اين تعداد ۲۰ نفر به عنوان نامزدهاي مرحله دوم انتخاب و در نهايت ۱۰ نفر به عنوان بهترين بازيگران تئاتر در سال گذشته در جشن بازيگر معرفي مي شوند.
اسامي برخي از نامزدهاي اوليه بازيگران زن و مرد به ترتيب حرف الفبا به اين شرح است: پانته آ پناهيها، رؤيا تيموريان، افسانه چهره آزاد، زنديش حمدي، فريبا خادمي، مريلا زارعي، فريده سپاه منصور، ريحانه سلامت، تارا سليماني، الهام شعباني، مژده شمسايي، پگاه طبسي نژاد، ترانه عليدوستي، شهين عليزاده، فروغ قجابگلي، مريم قلهكي، مرجان قمري، مريم كاظمي، صبا كالي، باران كوثري، آيدا كيخاني، مهتاب نصيرپور، سپيده نظري پور، حميدرضا آذرنگ، فرهاد آييش، حميدابراهيمي، پرويز پرستويي، محمد پورحسن، بهنام تشكر، رسول تقوي، محمدرضا جوزي، محمد حاتمي، كاظم بلوچي، پرويز پرستويي،مسعود حجازي مهر، شهرام حقيقت دوست، حبيب رضايي، علي زريني، لطف الله سيفي، ميكائيل شهرستاني، سياوش طهمورث، علي عمراني، امير غفارمنش، عزيز مالكي، رضا مختاري، حسن معجوني، احمد مهران فر، علي نصيريان، افشين هاشمي و هدايت هاشمي.
سومين جشن بازيگر در هفته جشن تئاتر از سوي انجمن بازيگران خانه تئاتر، شنبه نهم ارديبهشت ماه در تالار اصلي تئاتر شهر برگزار مي شود.

دفاع فرهنگي از نام خليج فارس
قلب آبي كانون پرورش فكري كودكان افتتاح شد
013521.jpg
مهر: كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با ارائه برنامه ها و آثار فرهنگي هنري، با موضوع دفاع از نام خليج فارس فعالتر برخورد خواهد كرد.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه در مراسم گشايش دوازدهمين جشنواره يك هفته با كانون با عنوان قلب آبي سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: «قلب آبي» تركيب دو واژه است كه به زيبايي به كار گرفته شده تا بتواند اهميت و موقعيت ممتاز و راهبردي خليج فارس براي مردم ايران كه جاي جاي آن از خون شهدا رنگين شده- را براي مردم دنيا آشكار سازد.
محسن چيني فروشان افزود: نگاه دشمنان ملت ايران همواره قلب آبي اين كشور يعني خليج فارس را نشانه گرفته و دفاع جانانه ساكنان اين منطقه نيز آن را به قلب قهرماني ها و مبارزات مردم ايران تبديل كرده است.
وي با اشاره به شرايط ويژه  اي كه مردم ايران در آن قرار گرفته اند و با توجه به تهديداتي كه از جانب دشمنان ملت صورت مي  گيرد ادامه داد: هدف بيشتر اين حركت ها به صورت عمده كودكان و نوجوانان است و آنها با حركات موذيانه فرهنگي تلاش مي  كنند بچه هاي ما را از هويت خود دور سازند و اين، مسئوليت ما را صد چندان مي  كند تا كودكان را براي ورود به آينده اي درخشان آماده سازيم.
به گفته مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سياست كانون همواره دوري از فعاليت هاي سياسي بوده كه گروه  ها و نحله  هاي مختلف فكري و سياسي درگير آن مي شوند، ولي در عين حال از كنار مسائلي كه جنبه ملي و دفاع از كشور و نظام را دارد هيچگاه كانون بي تفاوت عبور نكرده است.
چيني فروشان با اشاره به توطئه اي كه براي تغيير نام خليج فارس صورت گرفت، تقارن روز ملي خليج فارس (۱۰ارديبهشت) با جشنواره قلب آبي را مبارك دانست.
دوازدهمين جشنواره يك هفته با كانون با عنوان «قلب آبي» مجموعه اي از آثار فرهنگي، هنري، ادبي كودكان و نوجوانان عضو و مربيان مراكز كانون را كه اكنون شمار آنها در سراسر كشور به بيش از ۶۷۰ مركز مي  رسد، با موضوع خليج فارس در مركز آفرينشهاي فرهنگي و هنري كانون در خيابان حجاب به نمايش گذاشته است.

بهارستان
حج مقبول
كسي با بشر حافي مشاورت كرد كه دوهزار درم دارم حلال، مي خواهم كه به حج شوم. گفت: تو به تماشا مي روي. اگر براي رضاي خدا مي روي برو و وام كسي بگزار يا بده به تقسيم يا به مردي مقل حال كه آن راحت كه به مسلماني رسد از صد حج اسلام پسنديده تر باشد. گفت: رغبت حج بيشتر مي بينم. گفت: از آنكه اين مالها نه از وجه نيكو به دست آورده اي تا به نا وجوه خرج نكني قرار نگيري.
به نقل از ارزش ميراث صوفيه/دكتر عبدالحسين زرين كوب

سيمين دانشور اجازه چاپ «سنگي بر گوري» را داد
ايسنا: كتاب هاي جلال آل  احمد شامل ۱۰ عنوان از آثار اين نويسنده در يك مجموعه منتشر شدند. كتاب هاي «از رنجي كه مي بريم» ، «پنج داستان» ، «خسي در ميقات»، «ديد و بازديد» ، «زن زيادي» ، «سنگي بر گوري» ، «سه تار» ، «غرب زدگي»، «مدير مدرسه» و «نون والقلم»، آثاري هستند كه در اين مجموعه منتشر شده اند. از اين ميان، تنها «سنگي بر گوري» يك بار در اوايل انقلاب، توسط شمس آل احمد منتشر شده بود. ناشر در صحبت هايي كه با سيمين دانشور و شمس آل  احمد داشته، اجازه انتشار اين اثر را دريافت كرده است. پيش از اين، تك تك داستان هاي آل احمد در طي سال هاي مختلف، به چاپ رسيده بودند. به غير از «سنگي بر گوري» كه درشمارگان ۵۵۰۰ نسخه منتشر شده، سايركتاب ها در شمارگان۳۳۰۰ نسخه به چاپ رسيده اند.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
013566.jpg
حكايت آن جوان كي در اتول مبين خويش نشسته بود و پرسيدن آن دختر او را كي: «مستقيم؟» و پاسخ دادن پسر، اورا كي: «بلي» وسوارشدن دختر در اتول مبين و كج كردن پسر، راه را از طريق مستقيم به خواست آن دختر و در شرح اين معني كي: «در صراط المستقيم اي دل كسي گمراه نيست» و در بيان و جواب شناخت عشق حقيقي از عشق مجازي و لزوم پرهيز از روده درازي فرمايد

كوتاه از هفت هنر
پيامبرانه: صدا و سيما در سال پيامبر اعظم (ص) در كنار تخصيص ۲۰ درصد از زمان توليد و پخش برنامه هاي عادي خود در كليه شبكه ها، در نظر دارد مقدمات ساخت يك فيلم سينمايي بلند، ۳ مجموعه داستاني (سريال)، ۴ نماهنگ و ۱ مستند را فراهم كند. چاپ و انتشار ۳ عنوان كتاب، ساخت سمفوني پيامبر اعظم(ص)، توليد برنامه هاي راديويي و ساخت فيلم هاي انيميشن، برگزاري كنگره شعر نيز از فعاليت هاي جنبي اين سازمان در سال ۸۵ است.
پيام علي نصيريان :علي نصيريان هنرمند قديمي تئاتر در پيامي به مناسبت برگزاري نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران، تئاتر دانشگاهي را شاخه ارجمند و پرباري دانست كه حضورش موجب پيشرفت و رونق تئاتر مي شود. نصيريان با تاكيد بر اينكه تئاتر دانشجوئي ساختار شكن است و نوآور گفت: تئاتر دانشجوئي نفس تازه اي به كالبد تئاتر رايج مي دمد و فضاي معمول را مي شكند و افق هاي تازه اي پيش روي تماشاگر مي گشايد.
داوران جشنواره : مجيد مجيدي، رضا ميركرمي و جعفر صانعي مقدم به عنوان هيات داوران جشنواره فيلم خاص انتخاب شدند. جلب نظر مراجع دولتي و جوامع مختلف ملي به مسائل خاص درماني و اجتماعي بيماران خاص، ارتقاي آگاهي هاي علمي و اجتماعي، جاري  سازي رويكرد توانمندسازي نسبت به بيماران خاص، گسترش آموزش و فرهنگسازي براي پيشگيري از جمله اهداف اصلي برگزاري جشنواره فيلم خاص است.
فراهاني در صحنه : نمايش «موسيو ابراهيم و گل هاي آسماني» به كارگرداني عليرضا كوشك جلالي، كارگردان ايراني مقيم آلمان اوايل تير ماه روي صحنه مي رود. متن اين نمايشنامه بر اساس داستاني به همين نام اثر نويسنده فرانسوي اريك امانوئل اشميت نوشته شده و بهزاد فراهاني و هومن برق نورد در آن به ايفاي نقش مي پردازند.
013512.jpg
اكران به نام پدر : در آخرين جلسه شوراي صنفي نمايش كه صبح امروز در محل خانه سينما برگزار شد، قرارداد نمايش فيلم «به نام پدر» به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا بعد از نمايش فيلم «سوغات فرنگ» در گروه سينمايي قدس قطعي شد. در اين جلسه مقرر شد از صبح چهارشنبه اين هفته فيلم «آتش بس» به جاي فيلم «چهارشنبه سوري» به نمايش درآيد. همچنين قرارداد فيلم «سوغات فرنگ» به كارگرداني كامران قدكچيان براي نمايش بعد از فيلم «ازدواج به سبك ايراني» در گروه قدس قطعي شد.
كانون منتقدان خراسان: كانون منتقدان و نمايشنامه نويسان خراسان، در جلسه اي با حضور جمعي از نمايشنامه نويسان و منتقدين تئاتر در مشهد، با انتخاب رئيس و نائب رئيس، كار خود را شروع كرد. ساماندهي تئاتر و ايجاد بستر مناسب در راستاي جذب درام نويسان و منتقدان تئاتر در سطح خراسان رضوي از جمله اهداف اين كانون محسوب مي شود.
نمايش خياباني: ۳۵ نمايش ميداني توسط بازبينان بخش ميداني نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويان سراسر كشور مورد ارزيابي قرار گرفت. جشنواره تئاتر عروسكي فروردين ماه در تهران برگزار شد اما بخش خياباني اين جشنواره قرار است به صورت مجزا از ۱۷ تا ۲۲ ارديبهشت ماه در شيراز برگزار شود.
پنجره اي رو به آفتاب: فيلم مستند «پنجره اي رو به آفتاب» ساخته بيژن زمان پيرا به بخش مسابقه جشنواره بين المللي «فلاهرتي» روسيه راه يافت.ششمين جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند فلاهرتي از ۱۳ تا ۲۰ ارديبهشت ماه در روسيه برگزار مي شود.
زندگينامه سپيده كاشاني : شماره ۱۵ از مجموعه كتاب هاي مفاخر ملي _ مذهبي كه به زندگي نامه «سپيده كاشاني» اختصاص دارد،با عنوان «لاله كوير» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

برگي از تاريخ
شكست آمريكا در طبس
آمريكا پس از سرخوردگي در جريان گروگانگيري جاسوسانش در سفارت اين كشور از سوي دانشجويان مسلمان پيرو خط امام و نااميدي از پيروزي در اين جريان به وسيله فشار سياسي و تحريم اقتصادي، در صدد حل اين قضيه از طريق نظامي برآمد. دولت كارتر براساس نقشه اي بسيار محرمانه جهت آزادي گروگان ها، در ۵ ارديبهشت سال ۱۳۵۹ شمسي با تعدادي هواپيماي نظامي و ۲۰ هليكوپتر، حمله خويش را به ايران تازه از بند رهاشده آغاز كرد. اين هواپيماها و هليكوپترها كه حامل موتورسيكلت، جيپ نظامي، توپ، مسلسل و مهمات لازم بودند، در صحراي طبس فرود آمدند تا از آن مكان، عمليات آزادسازي گروگان ها را آغاز نمايند. با وجود تجهيزات فراوان، كماندوهاي ماهر و آموزش ديده، برنامه ريزي دقيق حمله، عدم وجود مانع و غفلت نيروهاي اطلاعاتي ايران، اين بار دست غيبي امداد الهي از آستين شن هاي صحراي طبس بيرون آمد و شكستي سخت و مفتضحانه را نصيب ابرهه صفتان آمريكايي كرد. ماجراي طبس يكي از رسواترين شكست هاي توطئه هاي امپرياليسم آمريكا عليه انقلاب اسلامي ايران است. بدون شك حادثه طبس و شكست مزدوران آمريكايي علي رغم مجهزبودن به پيشرفته ترين وسايل و تجهيزات روز، يكي از معجزات بزرگ قرن به شمار مي آيد. واقعه اين روز، نه تنها يك اتفاق ساده، زودگذر و فراموش شدني نبود، بلكه تمثيلي است ماندگار و هميشگي براي كساني كه با چشم دل خويش، جز آنچه هست مي بينند و تذكري است براي اثبات قدرت  تامه الهي و سستي كيد دشمنان خدا.
درگذشت اديب پاكستاني
دكتر محمدباقر از استادان برجسته زبان فارسي در كشور پاكستان، در سال ۱۲۹۰ شمسي در فيصل آباد پاكستان ديده به جهان گشود و در همان جا تحصيلات خود را در دانشكده هاي رسمي پاكستان در رشته علوم، فيزيك و شيمي به پايان رساند. وي سپس براي گذراندن دوره فوق ليسانس زبان و ادبيات فارسي، وارد دانشگاه پنجاب شد و در ادامه دكتراي زبان و ادبيات فارسي را از دانشگاه لندن گرفت. دكتر محمدباقر از بزرگ ترين مشوقان و معلمان زبان و ادبيات فارسي در پاكستان به شمار مي رفت. چنان كه در سال ۱۳۳۸ از دولت ايران نشان سپاس گرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دوبار به خدمت حضرت امام خميني(ره) رسيد. استاد محمدباقر، به زبان هاي اردو، پنجابي، عربي، هندي و انگليسي تسلط داشت و بيش از نيم قرن از عمر خود را در راه تعليم و تعلم زبان فارسي صرف كرد. از اين شخصيت برجسته بالغ بر ۱۲۰ مقاله و ۵۶ كتاب به جاي مانده است كه تاريخ ساسانيان، زبان فارس امروز، مخزن الغرائب در ۵ جلد و... از آن جمله اند. اين استاد توانا، با شعرا و نويسندگان بزرگ ايراني چون ملك الشعراي بهار، دكتر محمدمعين و استاد سعيد نفيسي، دوستي و مصاحبت نزديك داشت و بارها به ايران سفر كرده بود. اين استاد فارسي دوست، سرانجام در پنجم ارديبهشت ۱۳۷۲ در ۸۲ سالگي درگذشت.

بررسي چشم انداز ادبيات ديني با حضور مصطفي مستور
مهر: همايش «چشم انداز ادبيات ديني در جهان معاصر» با حضور مصطفي مستور نويسنده و مترجم ادبي در مشهد برگزار مي شود.مركز فعاليت هاي قرآني سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي مشهد با هدف برگزاري برنامه هاي تلفيقي ديني با رشته هاي هنري، اقدام به برگزاري نشست فرهنگي با نام بررسي چشم اندازهاي ادبيات ديني در جهان معاصر نموده است.در اين جلسه كتابهاي اخير مصطفي مستور و محوريت مضمون معنوي آنها مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.
همايش فرهنگي چشم انداز ادبيات ديني در جهان معاصر بيست و پنجم ارديبهشت ماه در تالار فردوسي مجتمع دكتر شريعتي جهاد دانشگاهي مشهد برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نشان
آسمان پر از پرواز پرنده هاي سپيد بود. با خود انديشيد: من با اين پروبال سياه بين اين همه سفيد چگونه و با چه رويي پرواز كنم؟!
تيري كه بر قلبش نشست نشان داد: مي تواند سري بين سرها درآورد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
اهانت به گروههاي مختلف آزاد
نيويورك: يك دادگاه تجديد نظر در آمريكا راي داد، دانش آموزان حق پوشيدن لباس هايي كه روي آنها شعارهاي اهانت آميز حك شده باشد، نخواهند داشت. در صورتي كه شعارهاي حك شده روي پيراهن ها به شخصيت، باورها و عقايد ساير شهروندان توهين بكند، دانش آموزان بايد از پوشيدن اين پيراهن ها پرهيز كنند. البته در پي انتشار اين خبر،گروههاي مختلف اين راي را نقض حقوق طبيعي شهروندان دانسته اند.
ازدواج در دوي ماراتن
لندن: يك زوج در انگليس در جريان رقابتهاي دوي ماراتن لندن با يكديگر ازدواج كردند. اين دو نفر در حالي كه لباس رسمي عروسي را بر تن داشتند پا به پاي ساير شركت كنندگان در اين مسابقه دويدند اما در اواسط مسير توقف كرده و به عقد يكديگر درآمدند. جالب اينكه خانواده داماد نيز در كنار عروس و داماد دويدند.
ربات باردار
لندن: يك ربات باردار به پزشكان و پرستاران اسكاتلندي نحوه مراقبت صحيح از خانم هاي باردار را در حين زايمان آموزش مي دهد. اين ربات ۱۱ هزار پوندي كه به وسيله يك لپ تاپ بي سيم از راه دور كنترل مي شود دقيقا مانند يك خانم باردار درد زايمان مي كشد و نوزاد به دنيا مي آورد. وي همچنين پس از به دنيا آوردن نوزاد با كمبود اكسيژن مواجه مي شود كه پرستاران و پزشكان بايد بلافاصله نيازهاي او را برطرف كنند.
ماشين عروس
لندن: يك خانم در انگليس كه قصد ازدواج داشت تصميم گرفت در روز عروسي خود با ارابه به محل برگزاري مراسم عقدش برود. به همين دليل وي يك ارابه با اسب كرايه كرد و همراه با پدرش روانه اين مراسم شد. اما اين پايان ماجرا نبود چون در طول مسير ناگهان اسبي كه ارابه را مي كشيد با پاره كردن افسارش پا به فرار گذاشت و ارابه را همراه با مسافرانش سرگردان در خيابانها رها كرد. با توجه به اينكه كنترل ارابه براي عروس خانم و پدرش غير ممكن بود به همين دليل پيش از رسيدن به يك چهارراه شلوغ خود را پايين انداختند كه در جريان اين سقوط عروس خانم مجروح و روانه بيمارستان شد. جالب اينكه وي پس از پانسمان زخم هايش با نيم ساعت تاخير به كليسا رسيد و مراسم عقد انجام شد.
بزرگترين سرقت منزل
منچستر: چند روز پيش سارقان به منزل يكي از ثروتمندان انگليس دستبرد زدند و تمام اشياء عتيقه موجود در منزل او را به سرقت بردند. در ابتدا پليس ارزش اشياي سرقتي را در حدود ۵۰ ميليون پوند تخمين زد اما بررسي هاي بعدي نشان داد كه ارزش اين سرقت بيش از ۸۰ ميليون پوند بوده است. اين سرقت بزرگترين سرقت خانگي تاريخ كشور انگليس به شمار مي آيد.
بقاي نوزاد ۴۰۰ گرمي
ليدز: ۱۰ ماه قبل يك خانم در انگليس دوقلو به دنيا آورد كه يكي از دوقلوها در حدود ۴۰۰ گرم و ديگري ۵/۱ كيلو گرم وزن داشت. در آن زمان پزشكان اعلام كردند احتمال زنده ماندن نوزاد ۴۰۰ گرمي تقريبا صفر است اما ديروز والدين اين نوزاد دهمين ماه تولدش را جشن گرفتند. با آنكه اين نوزاد نصف برادر دو قلوي خود وزن دارد اما در سلامت كامل بسر مي برد.
خودروي بكهام را هم دزديدند
مادريد: هر روز به طور متوسط ۵۰ دستگاه خودروي لوكس و تشريفاتي در خيابانهاي شهر مادريد به سرقت مي رود كه روز گذشته خودروي لوكس و مدرن ديويد بكهام بازيكن تيم رئال مادريد نيز به سرقت رفت. گفته مي شود سارقان اين خودرو را از يك پاركينگ زيرزميني به سرقت برده اند. خودروي سفارشي بكهام به گونه اي برنامه ريزي شده كه داراي حسگرهاي متعدد ضد سرقت است و تنها با يك كد الكترونيكي روشن مي شود. پليس مي گويد اخيرا گروهي از سارقان با هدف به سرقت بردن خودروهاي لوكس و پيچيده فعاليت خود را در شهر مادريد آغاز كرده اند.

گل و گياه
گل سوسن
013509.jpg
نام علمي: Lilium Tigrinum
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازدار با برگ هاي باريك و سرنيزه اي  شكل كه گلهاي آويخته آن با گلبرگ هاي لب برگشته به طول ۱۰-۷ سانتيمتر و رنگ صورتي و قرمز _ نارنجي با خال هاي ارغواني در فصل تابستان تا اول پاييز ظاهر مي شوند. روي هر ساقه تعداد ۱۰-۵ گل و گاهي بيشتر توليد مي گردند.
نيازها: مكان آفتابي، هر نوع خاك كه داراي زهكش خوب باشد، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز يا بهار، جداكردن فلس هاي پياز همراه با مقداري از ريشه و كاشت آن در فصل تابستان و يا جداكردن و كاشت پيازچه هاي توليدشده روي ساقه در محل اتصال برگ به ساقه در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |