سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
تحول در ناوگان حمل و نقل ريلي
واگن هاي دوطبقه چيني در راه ايران
گروه شهري- امير موسي كاظمي: با امضاي قرارداد ۴۷ ميليون يورويي خريد واگن هاي مسافري دو طبقه از شركت سيتيك چين، ۵۰ واگن از مجموع ۷۵۰ واگن مورد نياز شركت قطارهاي مسافري رجا تأمين و ۷۰۰ دستگاه ديگر نيز توسط سه شركت داخلي ساخته مي شود.
معاون وزير راه و ترابري و مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران در مراسم امضاي قرارداد ۵۰ دستگاه واگن مسافري دو طبقه از چين گفت: ايران طي سالهاي اخير سياست اصلي خود در حمل و نقل را توسعه حمل و نقل ريلي قرار داده و به همين جهت طي سال هاي اخير رشد و توسعه قابل توجهي در اين بخش شاهد بوده ايم.محمدسعيد نژاد افزود: تعداد واگن هاي موجود در شبكه ريلي كشور از ۱۵۰ دستگاه در طول ۲۳ سال گذشته به ۳۶۵ دستگاه خواهد رسيد.وي گفت: تا پايان سال گذشته ۱۰۰ دستگاه واگن به جمع واگن هاي كشور افزوده شد كه امسال نيز ۲۶۵ واگن ديگر به اين تعداد اضافه خواهد شد.معاون وزير راه و ترابري با بيان اين كه در سال جاري اعتبار مورد نياز براي خريد ۷۵۰ واگن جديد تأمين و براي آن برنامه ريزي شده است، توضيح داد: از اين تعداد ۷۰۰ دستگاه توسط سه شركت داخلي ساخته مي شود.
وي همچنين به ساخت و تعمير لوكوموتيو با همكاري شركت هاي خارجي اشاره و عنوان كرد: ساخت ۲۰۰ دستگاه لوكوموتيو با همكاري اين شركت ها در دستور كار راه آهن ايران قرار دارد كه اميدواريم تا پايان امسال اين قرارداد نهايي شود.
مدير عامل راه آهن ايران تأكيد كرد: با اجراي اين قرارداد ها در بخش توسعه شبكه ريلي كشور، در مجموع ۳۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر و ۵۰ ميليون تن كالا حمل خواهد شد.وي در ادامه به قرارداد خريد ۵۰ دستگاه واگن مسافري از چين اشاره كرد و افزود: منابع مالي اين پروژه از طريق فاينانس و توسط بانك ها و شركت هاي چين صورت مي گيرد كه اين امر نشان دهنده وجود زمينه هاي مناسب فعاليت ميان بانك ها و شركت هاي خارجي با طرف هاي ايراني است.
واگذاري كامل حمل و نقل بار به بخش خصوصي
معاون وزير راه و ترابري در بخش ديگري از سخنان خود پيگيري جدي حضور بخش خصوصي در بخش تعمير ناوگان ريلي كشور را يادآور شد و گفت: سرمايه گذاري بخش خصوصي با حمايت مالي دولت با استفاده از سيستم بانكي است.
سعيدنژاد در ادامه اظهار داشت: در آينده نزديك تمامي عمليات حمل بار به بخش خصوصي واگذار مي شود.وي اضافه كرد: در سال گذشته ۳۵۰۰ دستگاه واگن باري خريداري و وارد شبكه شد كه امسال نيز پيش بيني مي شود قرارداد ساخت همين تعداد به مرحله امضا برسد.
مدير عامل راه آهن ايران ارتقاي سيستم هاي علائم و عبور قطارها را نيز از برنامه هاي راه آهن نام برد و افزود: اين امر به منظور افزايش ظرفيت، ايمني و سرعت قطارها است.وي تصريح كرد: با سرمايه گذاري انجام شده به سرعت مشكلات احتمالي گلوگاه ها و ايستگاه هاي مهم كشور از جمله تهران و مشهد حل مي شود.
معاون وزير راه و ترابري افزايش سهم حمل و نقل ريلي از حمل و نقل كشور را از دلايل اين اقدامات و برنامه هاي راه آهن بيان كرد و افزود: پروژه هاي ساخت قطارهاي دو طبقه نيز در راستاي همين امر است. وي اظهار داشت: در سال جاري حدود ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار براي توسعه حمل و نقل هوايي، درون شهري و ريلي كشور اختصاص يافته است.
گسترش شبكه ريلي كشور
مدير عامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران همچنين از نهايي شدن اتصال شبكه ريلي كشور به خطوط راه آهن شيراز، رشت، كرمانشاه و زاهدان خبر داد و گفت: حدود ۲۵۰ كيلومتر از محور بافق- بندرعباس نيز دو خطه خواهد شد كه در آينده نزديك قرار داد آن نهايي مي شود. سعيد نژاد دو خطه كردن راه آهن اهواز به بندر امام را از ديگر برنامه هاي راه آهن در سال جاري خواند و افزود: مجموع حجم قراردادها براي حمل و نقل در پايان برنامه چهارم توسعه ۳۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر- مسافر و ۵۰ ميليون تن كالا است.
۱۱۰ نفر مسافر، ۱۶۰ كيلومتر سرعت
همچنين در اين مراسم مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجا گفت:  شركت رجا براساس سياستي كه براي توسعه حمل و نقل در شهرهاي بزرگ دارد در سال گذشته مناقصه بين المللي خريد ۵۰ دستگاه خريد واگن را برگزار كرد.دكتر محسن پورسيد آقايي ادامه داد: بر اساس اين مناقصه كه در شهريور سال ۸۴ با حضور شركت هاي معتبري از ايتاليا، كره جنوبي و چين برپا شد در نهايت با بررسي هايي دقيق و فني ،شركت «سيتيك» چين و زيمنس آلمان برنده شدند.

چشم انداز
013368.jpg
رسيدن به چشم انداز ناوگان حمل و نقل ريلي در پايان برنامه چهارم توسعه كه همانا ۳۳ ميليون و۶۰۰ هزار نفر مسافر و ۵۰ ميليون تن كالا در سال است، نخست نيازمند توسعه زيرساخت هاي شبكه راه آهن كشور و بعد تأمين واگذاري هاي مورد نياز براي بهره وري هرچه بيشتر از اين زيرساخت هاست؛ كاري كه با تأمين اعتبار براي خريد ۷۵۰ واگن مسافري در سال جاري آغاز شده تا افقي كه بر مبناي افزايش سهم بخش ريلي از مجموع ناوگان حمل و نقل عمومي كشور ترسيم شده، دور از دسترس نباشد.

مرمت پل ساساني دزفول در انتظار اعتبار
013365.jpg
ايسنا: تردد ماشين هاي باربري و سنگين از روي پل ساساني دزفول محدود شد.
مهدي محمدي زاده مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري دزفول با بيان اين مطلب افزود: گزارش مصور و پرونده اي براي درخواست اعتبارات لازم به منظور مرمت و بازسازي پل قديمي و تاريخي دزفول به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارسال شده است و منتظر دريافت اعتبارات لازم هستيم. وي گفت: رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پس از بازديد از پل تاريخي دزفول، قول ها و دستوراتي براي مرمت آن صادر كرد كه هنوز عملي نشده اند.
محمدي زاده اضافه كرد: پس از تخصيص اعتبارات لازم، پيمان كار معرفي و مرمت اين پل باستاني آغاز مي شود كه مسلماً با شروع عمليات مرمت و بازسازي، پل مسدود و تردد از روي آن ممنوع خواهد شد.
پل قديم دزفول از جمله  بناهاي ثبت شده در فهرست آثار ملي است كه با همكاري كارشناسان رومي در قرن چهارم ميلادي به فرمان شاپور اول پادشاه ساساني ساخته شده است.

افزايش ۳/۱۸ درصدي ميانگين شاخص اجاره مسكن مناطق شهري در سال۸۳
013353.jpg
فارس: ميانگين شاخص اجاره مسكن مناطق شهري در سال ۱۳۸۳ به رقم ۵/۳۳۵ رسيد كه نسبت به سال قبل ۳/۱۸ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، بيشترين افزايش شاخص اجاره مسكن شهري مربوط به استان هاي كردستان با ۲/۳۱ درصد و لرستان و مركزي هر يك با ۱/۲۷ درصد بوده است.
بر اساس اين گزارش، شاخص اجاره مسكن در استان تهران در سال ياد شده ۱۷ درصد، استان فارس ۵/۲۶ درصد، استان ايلام ۷/۲۴ درصد، استان اردبيل ۹/۲۲ درصد و استان كهگيلويه و بوير احمد
۴/۲۲ درصد بوده است.
گزارش بانك مركزي حاكي است: شاخص بهاي عمده فروشي كالاها در كشور در سال ياد شده نشان مي دهد كه ميانگين شاخص بهاي عمده فروشي كالا در ايران به عدد ۹/۲۴۱ رسيد كه در مقايسه با سال قبل معادل ۷/۱۴ درصد افزايش نشان مي دهد.
متوسط اين شاخص در كليه گروه هاي اصلي با افزايش همراه بوده است.
بنابراين گزارش، بيشترين افزايش قيمت مربوط به گروه كالاهاي ساخته شده بر حسب مواد اوليه، مواد شيميايي و پتروشيمي به ترتيب ۶/۲۵ درصد و ۳/۱۳ درصد بوده است.
اين گزارش حاكي است:  ميانگين شاخص بهاي توليد كننده در ايران در سال ياد شده به عدد ۳/۲۸۸ رسيده است كه در مقايسه با سال پيش از آن معادل ۸/۱۶ درصد افزايش داشته است.

عمليات ساماندهي اطراف ارگ بم آغاز شد
013359.jpg
مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم در گفت وگو با خبرگزاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين مطلب گفت: با تسطيح آوارهاي انباشته شده در بخش هاي غربي ارگ، كرت بندي محيط اطراف ارگ آغاز شد.
«مهندس مختاري» افزود: قصد داريم در محيط اطراف ارگ، فضاي سبز - مانند مزارعي كه در گذشته در اطراف ارگ وجود داشته است- ايجاد كنيم.
وي تصريح كرد: مرحله اول ساماندهي محيط اطراف ارگ بم ساخت پاركينگ در نبش جنوب شرقي ارگ بود كه طي يك ماه گذشته اين مرحله به پايان رسيد.
مدير پروژه نجات بخشي ارگ بم خاطرنشان كرد: آواربرداري در بخش هاي شمال و شرق ارگ و نيز ساماندهي خندق ارگ بم از ديگر اقداماتي است كه در اين راستا صورت گرفته است.
وي بزرگترين مشكل ساماندهي محيط اطراف ارگ بم را تملك اراضي اطراف ارگ دانست و اظهار داشت: از آنجا كه بسياري از اين املاك فاقد سند قانوني هستند به تملك درآوردن آنها با مشكل مواجه شده است.
مهندس مختاري تأكيد كرد: درصدد هستيم به كمك بخش حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مشكل تملك اراضي اطراف محيط ارگ را هرچه سريعتر برطرف كنيم.

حمام تاريخي حيدرآباد كرج در فهرست آثار ملي
013362.jpg
حمام تاريخي حيدرآباد شهرستان كرج به شماره ثبت ۱۲۵۴۲ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري، حمام تاريخي حيدرآباد از نظر ايستايي و استحكام، وضعيت بسيار خوبي دارد و با توجه به مصالح، فرم، نقشه بنا و قدمت آن به دوران قاجاريه بازمي گردد.
اين بنا تا سال ۷۵ داير بوده و بعد از آن تعطيل شده و به صورت متروك درآمده است.
مالكيت حمام به صورت بناهاي عمومي و عام المنفعه بوده و در حال حاضر زيرنظر هيأت امناي مسجد قائميه حيدرآباد اداره مي شود.
با وجود الحاقات و تغيير كاربري، اين بنا همچنان فضاهاي اصلي يك حمام سنتي را داراست و طاق، قوس، گنبدهاي آجري و پوشش هاي منحني ازجمله ويژگي هاي آن  است. اجزاي تشكيل دهنده آن شامل ورودي حمام، سربينه، ميان در، گرمخانه، خزينه آب گرم و سرد، نظافت خانه، تون يا آتشدان و انبار سوخت است.
محله حيدرآباد يكي از محله هاي قديمي شهرستان كرج و از ديرباز محل سكونت بوده است. در دوره هاي گذشته در حيدرآباد قلعه اي بزرگ وجود داشته كه پايه ها و ديوارهاي آن تا چند سال پيش مشخص بوده است، اما در اثر توسعه شهري و اجراي معابر تخريب شده و اين حمام درميان اين قلعه برجاي مانده است.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
اصفهان خاستگاه تمدن اسلامي ايران است
فارس: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شايسته اي است و فرصتي براي جلوگيري از هجوم تبليغات شرق و غرب است.
مهدي چمران در گفت وگو با فارس در اصفهان افزود: شهر اصفهان به عنوان يك شهر تاريخي و فرهنگي هم در دوران قبل و هم بعد از اسلام داراي اهميت ويژه اي بوده و هست.
وي گفت: اين امر به خصوص در دوران صفويه اوج بيشتري پيدا كرده و اصفهان به عنوان پايتخت ايران اهميت ويژه اي داشته است.
چمران افزود: در حال حاضر اين شهر به عنوان يكي از شهرهاي گردشگري در كل جهان به شمار مي رود.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، انتخاب اصفهان را به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، يكي از افتخارات ايران اسلامي دانست و گفت: در اين رابطه مقرر شده كه ۳۰ شهر و ۳۰ استان و همچنين كلانشهرها با بررسي مسائل مربوطه نشست هايي را در رابطه با هويت شهر و همچنين برنامه هايي كه در آن بايد برگزار شود ، برگزار كرده و بيشتر برنامه هاي بين المللي در اصفهان برگزار شود. وي افزود: انتخاب اصفهان به اين عنوان كاري است شايسته كه اين انتخاب بعد از شهر مكه صورت گرفته و اعتراف مي كنيم كه اصفهان خاستگاه تمدن اسلامي ايران است.
چمران گفت: اين فرصت به دست آمده را نبايد به آساني از دست دهيم چون اين فرصت گرانبها مانعي است براي جلوگيري از هجوم تبليغات كاذب شرق و غرب و شناساندن تمدن و فرهنگ اسلامي و ايراني به كشورهاي ديگر. وي در پايان گفت: خوشبختانه در بين كلانشهرها، اصفهان از جايگاه والايي برخوردار بوده و هميشه به صورت فعال عمل كرده است و شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز نقش والايي را در امور شهري داشته و دارد.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
توسعه حرم رضوي حاصل خلاقيت مديريت اسلامي است
مهر:نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: طرح توسعه فضاهاي جديد حرم مطهر حضرت رضا (ع) ، حاصل نبوغ و خلاقيت مديريت اسلامي است.
مهندس حسن بيادي در بازديد از پروژه طرح توسعه حرم رضوي افزود: آيت الله واعظ طبسي در برابر ايرادات ناآگاهانه و مقاومت هايي كه از سوي بعضي ها انجام مي شد ، محكم و استوار ايستاد تا اين امر مهم را به ثمر برساند و امروز ساخت اماكن تا آنجا پيش رفته است كه از افتخارات روحانيت در نظام جمهوري اسلامي به شمار مي رود.
وي ساخت بيش از ۸۰۰ هزار مترمربع فضاي زيارتي در طول سالهاي پس از انقلاب اسلامي در حرم مطهر حضرت رضا (ع) را از افتخارات جمهوري اسلامي ذكر كرد و گفت: مجموعه كارهاي انجام شده نشان دهنده همت والاي مهندسان و معماران ايراني است كه بدون دخالت حتي يك متخصص خارجي اين حجم كار عمراني را با به كارگيري بهترين تجهيزات و تخصص داخلي به ثمر رسانده اند. بيادي ، هنر معماري اسلامي به كار رفته در مجموعه اماكن متبركه را تحسين برانگيز دانست و گفت: يكي از مهمترين اقدامات صورت گرفته حفظ ميراث فرهنگي حرم مطهر است و در ساخت و سازهاي جديد ضمن به كاربردن فناوري علمي و فني كمترين خدشه اي بر آثار فرهنگي و مذهبي وارد نساخته است.
وي افزود: گرچه تردد تعداد كثير زائران در تمامي ساعات شبانه روز ، وجود سازه هاي قديمي و لزوم تحكيم و بازسازي آنها ، به طور بالقوه از عوامل كندي اجراي پروژه هاي عمراني حرم مطهر محسوب مي شود اما امروز در سايه عنايت امام رضا(ع) و با تلاش مسئولان و مهندسان آستان قدس رضوي ، بخش اعظمي از اين فضاها در اختيار زائران قرار گرفته است.

هشدار مسئولان حفاظت از محيط زيست:
شكار و صيد بي رويه؛ مشكل بزرگ تالاب گميشان
013356.jpg
ميراث خبر:گونه هاي نادر جانوري و گياهي تالاب گميشان كه چهار معيار تالاب هاي بين المللي را دارد، به دليل صيد و شكار بي رويه، در خطر انقراض قرار دارند.
تالاب بين المللي گميشان، زيستگاه بيش از ۲۰ نوع پرنده، ماهيان مختلف و انواع گونه هاي گياهي است كه در حال حاضر در معرض مشكلاتي چون صيد بي رويه ماهي و شكار بيش از حد مجاز پرندگان قرار گرفته است.
قربان شهرياري- مدير كل اداره حفاظت از محيط زيست استان گلستان-گفت: «تالاب گميشان يكي از مهمترين زيستگاه هاي استان گلستان و از زيباترين جاذبه هاي طبيعي اين استان به شمار مي رود» .
وي گفت: «راه داشتن اين تالاب به درياي خزر سبب شده كه ماهيگيران براي صيد ماهي از دريا، مسير تالاب را انتخاب كنند و اين مسئله باعث مي شود كه برخي از صيادان از تالاب نيز ماهي صيد كنند كه اين مسئله به حد غيرمجاز خود رسيده است.»
شهرياري با اشاره به اينكه تا كنون بيش از ۲۰ گونه ماهي در اين تالاب شناسايي شده است گفت: «كپور ماهيان (اين خانواده با دو جنس و سه گونه، متنوع ترين ماهيان اين تالاب هستند)، سه خار ماهيان، شيشه ماهيان، كفال ماهيان، سوف ماهيان و گاو ماهيان از جمله اين گونه ها هستند.»
وي گفت: «همچنين فك درياي خزر، روباه و شغال نيز از جمله گونه هاي پستاندار اين تالاب هستند.»
شكار بي رويه پرندگان
نوري- يكي از محيط بانان تالاب گميشان- با اشاره به مخاطرات شكار در اين تالاب مي گويد: «پرندگان اين تالاب عمدتا پرندگان مهاجر هستند كه با سردشدن هوا در بخش هاي روسيه، از آبان ماه وارد ايران مي شوند و تا اوايل فروردين در اينجا مي مانند.»
وي شكار بي رويه را از مهمترين مشكلات تالاب دانسته و مي افزايد: «در سال هاي گذشته با آغاز فصل پاييز كه فصل شكار است، دو روز در هفته اجازه شكار در اين محل به شكارچيان داده مي شود كه گاهي تعداد آنان به بيش از چهارهزارنفر مي رسد.»
اين محيط بان در مورد مجوز شكار مي گويد: «براي هر پروانه شكار در يك سال ۶هزار تومان مي گيريم و هر شكار چي با ورود به محوطه، تنها مي تواند ۶ پرنده شكار كند(۴ مرغابي و دو پرنده از انواع ديگر) ولي بارها ديده شده كه يك نفر، حتي در يك روز، چند بار از محوطه خارج و دوباره به آن وارد شده و از اين سهميه چندين بار استفاده كرده است. به علاوه، گاهي ما ۱۵۰ پرنده را هم از يك نفر در يك نوبت گرفته ايم.»
نوري خاطر نشان مي  سازد: «البته اگر شكارچي بيش از حد مجاز ( ۶ پرنده) شكار كند ما او را جريمه مي كنيم كه براي هر نوع پرنده جريمه مشخصي در نظر گرفته شده است.»
وي جريمه ها را شامل جريمه قو ۱۲۰ هزار تومان، فلامينگو ۱۲۰ هزار تومان، مرغابي۲۰ هزار تومان، كوكر ۲۰ هزار تومان(كوكر شبيه كبك است )، پرلا ۶هزار تومان(پرنده اي كاملاً سياه كه فقط سر آن سفيد است)، گيلانشاه ۶ هزار تومان ،آبچليك و ساير پرندگان نيز عموما همان ۶ هزار تومان ذكر مي كند .
وي مي گويد:به نظر من دولت بايد پروانه شكار را يكصد هزار تومان و بيشتر بكند؛ در اين صورت تعداد شكارچي كم مي شود. يعني يك راه، گران كردن پروانه و راه ديگر آن، بيشتركردن جريمه هاست كه شكارچيان بيشتر از مجوز داده شده، شكار نكنند و براي شكار برخي پرنده ها نيز مجازات هاي سنگين ديگري بگذارند.
وي بيان مي كند:« در اينجا پرنده هاي ديگري نيز وجود دارد نظير «بالابان» و «باز» كه تا ۱۰ ميليون تومان نيز خريد و فروش مي شوند و به كشور هاي خليج برده مي شوند.»
نوري خاطر نشان مي سازد:در سال جاري به دليل شيوع بيماري آنفلوآنزاي پرندگان، از تعداد شكارچيان كاسته شده است .
تالاب گميشان به لحاظ هم پيوندي با درياي خزر و گستردگي طولي آن، يك حاشيه بارز از اعتدال هواست. شرق و شمال شرقي تالاب به لحاظ گسترش وسيع اراضي مسطح، عدم ارتفاعات، دور بودن از جنگل هاي جنوبي، نزديكي به بيابان هاي تركمنستان و... تحت تاثير يك اقليم خشك و نيمه خشك است كه هرچه از جنوب به سمت مرز پيش برويم بر شدت اين نوع اقليم افزوده مي شود.
تالاب گميشان طبق بررسي هاي انجام شده، چهار معيار تالاب هاي بين المللي را داراست و به عنوان يك نمونه شاخص از يك تالاب طبيعي كه داراي صفت هاي ويژه مربوط به يك منطقه جغرافيايي زيستي است، شناخته شده است.
اين تالاب دربردارنده مجموعه اي از گونه ها و زيرگونه هاي نادر، آسيب پذير يا در خطر انقراض از گياهان و جانوران است و به طور منظم ۲۰هزار پرنده آبزي را در خود نگه مي دارد. همچنين اين تالاب به طور منظم يك درصد افراد جمعيت يك گونه يا زيرگونه پرندگان آبزي را حمايت و نگهداري مي كند.

هوا
013350.jpg
013341.jpg
013344.jpg
013347.jpg

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |