سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
شهروندان تهراني امسال خبرهاي خوشي در مورد توسعه فضاهاي فرهنگي خواهند شنيد
ساخت مجتمع سينمايي آزادي آغاز شد
013572.jpg
گروه شهري: پس از ۸ سال بررسي، مذاكره، تحقيق و طراحي سرانجام شهرداري تهران با همكاري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كار دوباره سازي مجتمع سينمايي آزادي تهران را تقبل كردند. اين مجتمع سينمايي برخوردار از ۵ سالن نمايش با ظرفيت ۱۵۰۰ تماشاگر است.
شهرداري تهران با نصب تابلوي روزشمار در كنار اين پروژه كار شمارش معكوس زمان بهره برداري از اين مجموعه سينمايي را از عدد ۶۵۹ آغاز كرد تا بدين وسيله شهروندان روزانه از روند پيشرفت كار و زمان دقيق بهره برداري از سينماي آزادي مطلع شوند.
به گزارش همشهري بعدازظهر ديروز با حضور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهندس بنيانيان رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و دهها هنرمند برجسته عرصه سينماي كشور كلنگ احداث مجتمع سينمايي آزادي كه از آن به عنوان يك پروژه ملي نام برده مي شود به زمين زده شد. اين مجتمع مجهز به آخرين دستاوردهاي فني و تجهيزات روزآمد صدا و تصوير است.
بنابراين گزارش همزمان با آغاز به كار عمليات احداث مجتمع سينمايي آزادي توسط شهرداري تهران از سوي مدير عامل خانه سينما كارت دايمي داوري آكادمي جشن خانه سينما تقديم قاليباف شهردار تهران شد.
در اين مراسم از سوي معاونت اجتماعي شهرداري تهران اعلام شد اين معاونت تمام قواي خود را در گسترش فضاهاي فرهنگي شهري جزم كرده به طوري كه امسال شهروندان تهران خبرهاي بسيار خوشي در اين باره خواهند شنيد. دكتر قاليباف در مراسم كلنگ زني سينما آزادي طي سخناني گفت: مديريت شهري علاوه بر علم و مهارت نيازمند هنر در اداره شهر تهران است.
وي اظهار داشت: در نشستي كه با هنرمندان در خانه سينما و جشنواره تئاتر داشتيم به اين مهم اشاره كردم اينقدر كه ما مديران نيازمند اصحاب هنر هستيم شما هنرمندان نيازمند مديريت شهري نيستيد بنابراين اقدامات در عرصه هاي هنري منتي بر شما ندارد بلكه يك ضرورت است در اداره شهري كه محل توليد فرهنگ و هنر و تمدن است.
شهردار تهران گفت: مديريت كلان شهري چون تهران نيازمند توسعه فرهنگ شهروندمداري در همه ابعاد است.
وي يكي از سهل الوصول ترين، ماندگارترين و اقتصادي ترين راه اداره شهر را استفاده از ظرفيتهاي سرمايه گذاري در عرصه توليد و عرضه محصولات فرهنگي و هنري در شهر تهران دانست.
بنابراين گزارش جعفري جلوه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم طي سخناني با اشاره به همت بلند شهرداري تهران و حوزه هنري در بازسازي مجتمع سينمايي آزادي اظهار اميدواري كرد با انرژي حاصل از چنين همت هاي بلندي شاهد گامهاي مؤثري در اوج گيري توليدات هنري و توانمندي سينماگران كشور باشيم.
بنيانيان رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي نيز از دوباره سازي مجتمع سينمايي آزادي به عنوان اتفاقي نام برد كه هزينه سنگيني براي شهرداري تهران به دنبال دارد.
رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي اظهار اميدواري كرد با همكاري شهرداري تهران در آينده در كليه مجتمع هاي مسكوني پرجمعيت شاهد احداث سالنهاي سينمايي باشيم تا شهروندان ناچار نباشند براي استفاده از محصولات سينمايي متحمل طي مسير طولاني و ترافيك سنگين به همراه تقبل هزينه زياد باشند.
بنابراين گزارش زمين مجتمع سينمايي آزادي ۸۰۰ مترمربع مساحت داشته و در آن ۴۰۰/۹ مترمربع بنا در ۸ طبقه مشتمل بر ۵ سالن سينما با ظرفيت ۱۵۰۰ نفر احداث خواهد شد. اين مجموعه همچنين برخوردار از فضاهاي فرهنگي جانبي به مساحت ۳۲۰۰ مترمربع است و زمان اجراي آن يك سال و نيم در نظر گرفته شده است. همچنين در جوار اين مجموعه پاركينگي با ظرفيت دست كم ۴۰۰ خودرو طراحي شده و علاوه بر آن در طراحي بناي اين مجموعه به گونه اي عمل شده تا شهروندان براي تهيه بليت نيازمند حضور در فضاي باز پياده روها نباشند و همه مراحل تهيه و استفاده از امكانات فرهنگي هنري در داخل مجتمع ساختماني صورت خواهد پذيرفت.

اعتراض مهندس چمران به محدوديت اختيارات شوراها
عكس : مسعود خامسي پور
013491.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با انتقاد از تلاش هاي مربوط به محدود كردن اختيارات و نقش شوراهاي شهر و روستا خواستار تقويت شوراها به عنوان تجربه موفق جهاني و نهادهاي برآمده از متن مردم شد.
به گزارش همشهري مهندس مهدي چمران ديروز در آستانه سالروز تأسيس شوراها در يك كنفرانس خبري بر لزوم تقويت شوراهاي شهر و روستا تأكيد كرد و گفت: بايد تمام قوانين و برنامه ها در جهت تقويت شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها باشد.
رئيس شوراي عالي استانها افزود: شرايط دنياي كنوني و كشور، حذف و محدوديت شوراها را بر نمي تابد.
چمران همچنين با اشاره به بحث هاي اخير درباره اصلاح قانون شوراها نيز گفت: متأسفانه مجلس شوراي اسلامي و وزارت كشور در اين زمينه هيچ گونه مشورتي با شوراي عالي استانها و شوراهاي شهر و روستا نداشته اند و خود اين بحث جاي گلايه شديد از دوستان دارد و شايسته است كه در اين گونه مسايل حداقل مشورت هايي از اعضاي شوراها گرفته شود.
وي گفت: جامعه ما آزاد و در مسير رشد و شكوفايي قرار گرفته و نمي شود جلوي آزادي را گرفت و شوراها را كه نماد حضور مردم و ارزش ها هستند، محدود كرد.چمران افزود: محدود كردن شوراها آسيب هاي زيادي در پي خواهد داشت.وي با اشاره به اينكه گويا در چند روز گذشته طرحي از سوي برخي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي محدود كردن بيشتر شوراها مطرح شده است گفت: واقعاً اين گونه بحث ها تعجب آور است و در شرايطي كه همه از مديريت واحد شهري سخن مي گويند، بخشي از دولت و مجلس به دنبال محدود كردن بيشتر شوراها هستند.
رئيس شوراي شهر تهران افزود: تبيين وظايف شوراها با تحديد وظايف اين نهاد مردمي فرق دارد زيرا تحديد وظايف به شوراها ضربه مي زند.
چمران گفت: برخي وزارتخانه ها فكر مي كنند كه مسئوليت شوراها در تقابل با مسئوليت آنهاست ولي اين بحث به هيچ وجه مطرح نيست.
وي با بيان اينكه، ۶ اصل قانوني اساسي مرتبط با شوراهاست و اين موضوع از محكمات قانون اساسي اعلام شده گفت: عملكرد چند سال گذشته شوراهاي اسلامي همه مبين اين است كه شوراها برآمده از مردم در راستاي حمايت و كاستن بار دولت حركت مي كنند.
چمران همچنين با اشاره به سفر چند روز پيش رئيس شوراي شهر بغداد به تهران گفت: براساس گزارش وي، قانون جديد شوراهاي شهر آن كشور، از هم اكنون بحث مديريت واحد شهري را بر عهده شوراها گذاشته است و به طور جدي به دنبال محقق كردن آن هستند.
وي افزود: با توجه به شرايط جهاني و چيزهايي كه از ديگر كشورها مي شنويم جاي تعجب است كه برخي دوستان به دنبال اين هستند كه از اختيارات شوراها بكاهند. گويا در كشورمان از شعار شوراها خوشمان مي آيد، ولي در عمل چندان به آن معتقد نيستيم.
رئيس شوراي عالي استانها همچنين گفت: اگر منصفانه قضاوت شود، شوراها در همين دوره كوتاه منشاء تحول بوده اند. چمران همچنين در پاسخ به سئوالي درباره برگزاري همزمان انتخابات شوراي شهر و مجلس خبرگان گفت: شوراي شهر در اين بحث مورد مشورت و هماهنگي قرار نگرفته است.
وي درباره مقايسه اعتراضات فرمانداري به مصوبات شوراي شهر در دولت فعلي و دولت خاتمي گفت: ميزان اعتراضات در ۲ دوره مشابه بوده است و همواره اعتراضاتي به مصوبه هاي شورا صورت گرفته و مي گيرد.
چمران درباره پروژه منوريل نيز گفت: اين پروژه هنوز وضعيت مشخصي ندارد زيرا سرمايه گذار اوليه توان مالي اجراي پروژه را نداشته و از سوي ديگر قرارداد اجرايي پروژه بايد با سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي منعقد شود.
وي افزود: سازمان مشاركت هاي مردمي، استانداردهاي بالايي را در انعقاد قرارداد مد نظر قرار مي دهد و اين پروژه هم اكنون پيشرفت فيزيكي ندارد.
چمران با اشاره به اينكه براساس نظر مشاوران، تهران نيازمند ۹۰ كيلومتر خطوط سبك ريلي است گفت: بايد در كنار شبكه مترو به عنوان خطوط سنگين ريلي، از خطوط سبك ريلي نيز استفاده شود.
وي در خصوص وضعيت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اهدايي رئيس جمهور به شهرداري تهران نيز گفت: در سال گذشته كه ما پيگيري كرديم اتوبوس ها دريافت نشده بود در سال جديد نيز فكر نمي كنم هنوز اتوبوسي به شركت واحد واگذار شده باشد.
رئيس شوراي شهر تهران همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر اختلاف شوراي شهر با دولت فعلي و انتخاب شهردار به عنوان رقيب انتخاباتي رئيس جمهوري گفت: هنگام انتخاب قاليباف به عنوان شهردار تهران به ايشان به عنوان رقيب احمدي نژاد توجه نشد زيرا مقام معظم رهبري پس از انتخابات عنوان كردند كه رقابت ها بايد به رفاقت تبديل شود.وي افزود:  بر همين اساس بود كه دكتر لاريجاني كه رقيب انتخاباتي رئيس جمهور بود نيز به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي انتخاب شد.

نصب بزرگترين تابلوي تبليغاتي در پايانه غرب
013476.jpg
سما: هفته گذشته بزرگترين تابلوي تبليغاتي با مساحت ۶۰ مترمربع در سالن پايانه غرب نصب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، تابلوي اقوام ملي ايران با هدف ايجاد تعامل فرهنگي و زيباسازي محيط داخل سالن اصلي در ضلع شرقي اين سالن به بهره برداري رسيد.
بنابراين گزارش، بر روي اين تابلو عكس هاي زيبا و متنوعي از جاذبه هاي تاريخي، باستاني و فرهنگي ايران ارائه شده است تا مسافران در زمان انتظار با جلوه هاي طبيعي كشور پهناور ايران آشنا شوند. براي ساخت و نصب اين تابلو حدود پنج ميليون تومان هزينه شده است.
در اين تابلوي بزرگ كه به ۱۰ بخش تقسيم شده امكان نصب ۹۶ تصوير از جاذبه هاي گردشگري و فرهنگي ايران و همچنين فضايي براي نصب هشت تصوير تبليغاتي در نظر گرفته شده است. عكسها و تبليغات اين تابلو هر سه ماه يكبار تعويض مي شوند، تعويض عكسها و هزينه نگهداري اين تابلو از درآمد حاصل از تبليغات آن تامين مي شود.

۳ ايستگاه جديد سنجش آلودگي هوا
013485.jpg
مهر: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از نصب ۳ ايستگاه جديد سنجش آلودگي هوا در سال جاري خبرداد و گفت : هم اكنون ۶ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در تهران فعال است كه تا پايان امسال تعداد آنها به ۹ ايستگاه خواهد رسيد . رشيدي افزود : اين ايستگاه ها با هدف تجزيه و تحليل وضعيت آلودگي هوا وآلاينده هاي موجود در آن راه اندازي شده و اين قابليت را دارد كه ميزان آلاينده ها را به طور مستمر ودر طول ۲۴ ساعت اندازه گيري كند. سنجش مداوم آلودگي هوا مي تواند ساكنان شهر تهران را از شرايط بسيار آلوده بحراني آگاه سازد زيرا هرگونه تصميم گيري مديريتي به منظور كاهش آلودگي هوا در نهايت بايد با بررسي اطلاعات مستمر و قابل اطمينان در زمينه وضعيت آلودگي ها در يك دوره طولاني مدت انجام پذيرد.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
013494.jpg
۵ تن از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران جهت بررسي و حل مشكلات شهروندان، فردا به مناطق ۲ ، ۹ ، ۱۸ و ۱۹ مي روند. منظر خير حبيب اللهي، نسرين سلطانخواه در منطقه ۲ و اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۹ به بررسي مشكلات شهروندان مي پردازند.
همچنين حبيب كاشاني در منطقه ۹ و مهنوش معتمدي آذري در منطقه ۱۸ به مشكلات شهروندان رسيدگي خواهند كرد.
شهروندان مناطق يادشده مي توانند براي ثبت نام ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي مناطق يادشده مراجعه كنند.

بالگرد آتش نشاني
013479.jpg
سما: يك فروند بالگرد امداد و نجات تا پايان امسال به ناوگان امداد هوايي سازمان آتش نشاني تهران افزوده مي شود. پرويز رزميان فر- معاون عمليات سازمان آتش نشاني- با اعلام اين خبر گفت: ناوگان امداد هوايي سازمان آتش نشاني در حال حاضر مجهز به يك فروند بالگرد است كه اين تعداد تا پايان امسال به دو فروند افزايش خواهد يافت.معاون عمليات سازمان آتش نشاني توضيح داد: بر اساس برنامه سازمان آتش نشاني تجهيزات ديگري نظير نردبان ، بالابر، تجهيزات هيدروليك امداد و نجات و تجهيزات حفاظت فردي كه داراي استانداردهاي لازم هستند نيز خريداري و به تجهيزات سازمان آتش نشاني افزوده مي شود.

برگزاري مراسم نكوداشت پدر متالورژي ايران
در دانشگاه تهران
ايسنا: دانشكده فني دانشگاه تهران، طي مراسمي از مقام و شخصيت علمي استاد رامز وقار به عنوان «پدر متالورژي ايران» تقدير مي كند.
در اين مراسم كه ششم ارديبهشت ماه در اين دانشكده برگزار مي شود، از بيش از پنجاه سال تلاش علمي پروفسور «رامز وقار» تقدير مي شود.
پروفسور وقار كه متولد ۱۳۱۰ تهران است، در سال ۱۳۳۲ فوق ليسانس مهندسي شيمي را از دانشگاه تهران اخذ كرده و در سال ۱۹۵۷ موفق به اخذ دكتراي علوم تجربي با گرايش متالورژي از دانشگاه بروكسل شد.
وي از آن تاريخ تاكنون به تحقيق و تدريس و تعليم دانشجويان و اساتيد اين رشته اشتغال دارد.
دكتر وقار همچنين در سال ۱۹۶۹ موفق به طي دوره كوتاه مدت متالورژي اورانيوم و مواد راديواكتيو از مركز تحقيقات اتمي فرانسه شده است.
علاوه بر سال ها تدريس و آموزش، از پدر علم متالورژي ايران،صدها مقاله و بيش از ۲۰ كتاب در زمينه متالورژي و مواد منتشر شده است كه جزو منابع مرجع در اين رشته به شمار مي رود.

نگراني از ويروس آنفلوآنزا در كشور ادامه دارد
ايرنا: شماري  از شهروندان  خراسان  شمالي  از فروش  جوجه هاي  يكروزه  توسط  دستفروشان در معابر و خيابانهاي  اين  استان  ابراز نگراني  كردند.
با توجه به  اعلام  ممنوعيت  فروش  طيور توسط  افراد متفرقه ، انتظار مي رود كه  مسوولان بهداشتي  با اين  اقدام  برخورد كنند.
«كوكب  روزخوش» يك  شهروندي  بجنوردي  گفت : چند روز پيش  فرزندم  از دستفروشي دوره گرد چند جوجه  يك روزه  خريده  بود كه  دو روز بيشتر زنده  نماندند.
وي  افزود: مراكز و نهادهاي  بهداشتي  مربوطه  بايد براي  آگاهي  بيشتر مردم از خطرات  احتمالي  خريد و فروش  پرندگان  اطلاع رساني  كرده  و تيمهاي  نظارتي خود براي  سركشي  از مراكز فروش  حتي  در معابر فرعي  را افزايش  دهند.
يك  شهروند ساكن آشخانه نيز گفت : همه  ساله  در اين  فصل  دوره گردها با راه افتادن  در سطح  شهرها اقدام  به  فروش  جوجه هاي  يكروزه  مي كنند.
«ابراهيم  كريمي» افزود: بيشتر اين  جوجه ها براي  مقابله  با بيماري هاي مختلف  مايه كوبي  نشده  و احتمال  پيدايش  امراض  توسط  آنها وجود دارد.
سميرا شرافتي نژاد از اسفراين  نيز گفت : عمده  اين  جوجه ها كه  واكسينه نشده اند بعد از گذشت  چند روز مي ميرند.
وي  به  مشكلات  و بيماريهايي  كه  ممكن  است  از ناحيه  تماس  با اين  پرندگان ايجاد شود اشاره  كرد و افزود: مردم  انتظار دارند كه  نهادها و مسوولان بهداشت  و دامپزشكي  با فروش  اين  پرندگان  مقابله  كنند.
اين درحالي است كه ويروس آنفلوآنزاي پرندگان ازماه ها پيش سراسر جهان را فرا گرفته است.
از سوي ديگر بيش  از ۴۰ هزار قطعه  مرغ  مشكوك  به  ويروس  آنفلوآنزاي  پرندگان از شش  مرغداري  در نزديكي  اسلام  آباد پايتخت  پاكستان جمع آوري  شده است.
مقامات  پاكستاني اولين  نمونه  از شيوع  ويروس  كشنده  آنفلوآنزاي  پرندگان را در ماه  فوريه گذشته  در دو مرغداري  در ايالت  سرحد يافتند و موارد ديگري  از اين  ويروس نيز هفته  گذشته  در تعدادي  از مرغداري هاي  نزديك  اسلام آباد شناسايي  شد.
اين  خبرگزاري  به  نقل  از دكتر افضل  مقام  مسوول  در وزارت  خواروبار و كشاورزي  پاكستان  گزارش  داد: چند مورد از ويروس  ضعيف  آنفلوآنزاي  پرندگان در دسته اي  از پرندگان  در شش  مرغداري  در سهاله ، تارلايي  و علي  پورفراش  درحوالي  اسلام آباد يافت  شده  است .
وي  افزود: نمونه برداري  از اين  مرغداري  انجام  شده  و اقدامات  سريع  در برابر هر مورد مشكوكي  صورت  خواهد گرفت .

مدير كل محيط زيست استان سيستان و بلوچستان:
بادهاي ۱۲۰ روزه زابل عمده ترين مشكل زيست
محيطي سيستان و بلوچستان است
ايلنا: بادهاي ۱۲۰ روزه سيستان كه از اواخر فروردين ماه شروع شده و تا اوايل تيرماه ادامه دارد، يكي از عمده  ترين مشكلات زيست محيطي استان سيستان و بلوچستان است.
مهندس پرويز آرامنش، مديركل محيط زيست استان سيستان و بلوچستان، گفت: خوشبختانه يا متاسفانه صنعت در استان سيستان و بلوچستان رشد چنداني نداشته، به نحوي كه ردپايي از صنايع بزرگ در اين استان به چشم نمي  خورد، اين در حالي است كه توجه بخش دولتي بايد بر گسترش حضور صنايع با رعايت استانداردهاي زيست محيطي در اين استان معطوف شود.
وي، با اشاره به حضور كم  رنگ بخش خصوصي در صنعت اين استان، افزود: برخي كارخانجات نظير سيمان خاش و نان قدس رضوي در اين استان فعاليت داشته، ضمن اينكه در منطقه چابهار نيز واحدهاي كنسروسازي و آب  بر وجود دارد؛ اما در مجموع اين استان از نظر آلاينده هاي زيست محيطي صنعتي مشكل خاصي ندارد.
آرامنش گفت: اخيرا دو تا سه كارخانه نظير سيمان زاهدان و سيمان زابل در حال احداث در سيستان و بلوچستان هستند كه با توجه به بررسي هاي صورت گرفته توسط سازمان حفاظت محيط زيست مشكل خاص آلايندگي نخواهند داشت، چرا كه زمين مورد نظر براي احداث كارخانجات اين صنايع از لحاظ شعاع قرارگيري استاندارد است.
وي تصريح كرد: در منطقه چابهار تعداد محدودي واحدهاي صنعتي حضور دارند كه عمدتا آب  برهاي صنايع كنسروسازي هستند كه مي توانند مشكل  زا شوند، اين در حالي است كه ماموران سازمان حفاظت محيط زيست به صورت مرتب از اين صنايع بازديد كرده و كنترل  هاي زيست محيطي را به عمل مي  آورند؛ البته اين واحدها به صورت مقطعي و فصلي كاركرده و به نوعي رعايت ضوابط زيست محيطي را در نظر دارند.
مديركل محيط زيست استان سيستان و بلوچستان، مهمترين آلاينده هاي زيست محيطي اين استان را آلاينده  هاي طبيعي ذكر كرد و گفت: خشكسالي بستر رودخانه هامون و نيز طوفان  هاي شن و بادهاي ۱۲۰ روزه زابل مهمترين آلاينده هاي زيست محيطي استان هستند.
آرامنش گفت: كشتارگاه  ها و مديريت زباله  هاي شهري نيز يكي از معضلات بزرگ زيست محيطي اين استان است كه علي  رغم راه  اندازي كارخانه كمپوست اين استان، هنوز در اين زمينه با مشكل مواجه هستيم.وي اظهار داشت: كمبود سرانه فضاي سبز نيز يكي ديگر از معضلات است كه در حال پيگيري براي ارتقاي اين وضعيت هستيم.

معاون فرهنگي و تبليغات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز
تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق دارو تكذيب شد
ايرنا: معاون فرهنگي و تبليغات ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق دارو را تكذيب كرد و گفت: تشكيل چنين ستادي نه ضروري و نه لازم است، ضمن آنكه در اين خصوص هيچ طرحي نيز ارايه نشده است.
به گزارش ستاد مبارز با قاچاق كالا و ارز، بهمن دري اظهار داشت: اگر قرار باشد تنها راهكار مبارزه با قاچاق هر كالايي تشكيل ستاد باشد، بنابراين بايد براي سوخت و چاي وبسياري از كالاهاي مهم و راهبردي نيز ستاد تشكيل داد.
وي تصريح كرد: برخورد همه جانبه با قاچاق دارو با تشكيل كار گروهي در ستاد قاچاق كالا و ارز در دست پيگيري است.
دري در خصوص انعكاس پيشنهاد تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق دارو در برخي مطبوعات، افزود: معضل قاچاق دارو همچون بسياري از كالاها مثل نفت، بنزين، گازوئيل، چاي، شكر، اسلحه، سيگار، منسوجات، عتيقه، خاويار، ارز و دهها كالاي ديگر براساس قانون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز مورد پيگيري قرار مي گيرد.
وي تصريح كرد: در زمان حاضر مبارزه همه جانبه با قاچاق كالا نمودهاي عيني وجود دارد و امسال نيز پرونده هاي مهمي  در حوزه مبارزه با قاچاق به نتيجه مي رسد و ترديدي نيست كه اين اقدامها علاوه بر خشنود كردن مردم ريسك قاچاق را در كشور افزايش مي دهد.
دري درباره اثرات قاچاق در اقتصاد كشور، گفت: قاچاق كالا نمايانگر ضعف توليد، بيكاري كارگران و كاهش صادرات است و پيامدهاي تلخ قاچاق سبب رشد بيكاري، ورشكستگي و تعطيلي صنايع توليدي مي شود.
معاون فرهنگي و تبليغات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تصريح كرد: اگر بپذيريم سالانه شش ميليارد دلار قاچاق كالا داريم به آن معنا است كه۶۰۰ هزار بيكار سال به سال به جمعيت بيكار كشور اضافه مي شود.
دري در پايان گفت: براي برخورد جدي و همه جانبه با قاچاق كالاهاي مهمي  نظير دارو، مشاركت سازمانهاي ذيصلاح از جمله نيروي انتظامي، قوه قضاييه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضروري است.

بزرگداشت بنيانگذار رشته ايمونولوژي آلرژي در ايران
ايسنا: مراسم بزرگداشت مرحوم دكتر ابوالحسن فرهودي استاد پيشكسوت دانشگاه علوم پزشكي تهران و بنيانگذار رشته فوق تخصصي ايمونولوژي در ايران، پنجم ارديبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۱ و ۳۰ دقيقه در مركز طبي كودكان برگزار مي شود.

حمام تاريخي حيدرآباد كرج در فهرست آثار ملي
حمام تاريخي حيدرآباد شهرستان كرج به شماره ثبت ۱۲۵۴۲ در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي و گردشگري حمام تاريخي حيدرآباد از نظر ايستايي و استحكام وضعيت بسيار خوبي دارد و با توجه به مصالح، فرم، نقشه بنا و قدمت آن به دوران قاجاريه بازمي گردد.
اين بنا تا سال ۷۵ داير بوده و بعد از آن تعطيل شده و به صورت متروك درآمده است. مالكيت حمام به صورت بناهاي عمومي و عام المنفعه بوده و در حال حاضر زيرنظر هيأت امناي مسجد قائميه حيدرآباد اداره مي شود.
با وجود الحاقات و تغيير كاربري، اين بنا همچنان فضاهاي اصلي يك حمام سنتي را داراست و طاق، قوس، گنبدهاي آجري و پوشش هاي منحني ازجمله ويژگي هاي آن  است. اجزاي تشكيل دهنده آن شامل ورودي حمام، سربينه، ميان در، گرمخانه، خزينه آب گرم و سرد، نظافت خانه، تون يا آتشدان و انبار سوخت است.

معاون فرهنگي وزير علوم:
سند توسعه فرهنگي در نظام آموزش عالي تدوين مي شود
ايسنا: سند توسعه فرهنگي در نظام آموزش عالي و الزامات سند چشم انداز ۲۰ ساله در حوزه فرهنگي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تدوين مي شود.
دكتر محمد باقر خرمشاد، معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر، اظهار كرد: سند توسعه فرهنگي در نظام آموزش عالي و الزامات سند چشم انداز بيست ساله در حوزه فرهنگي با تأكيد بر ارتقاي فرهنگ در دانشگاه ها در حوزه معاونت فرهنگي وزارت علوم در دست تهيه و تدوين است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر محققان مربوطه شناسايي و در حال انجام تحقيقات در اين رابطه هستند، تصريح كرد: محققان طرح اوليه خود را ارايه كرده اند و در حال بررسي بيشتر آن هستند تا پس از بررسي به كارشناسان وزارت علوم ارايه شود.
وي افزود: طرح تهيه و تدوين شده در نهايت براي تصويب نهايي به وزير علوم و ساير مراجع ذيربط ارجاع مي شود.
دكتر خرمشاد خاطرنشان كرد: در اين اسناد راهكارهايي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي و ارتقاي آن در دانشگاه ها انديشيده مي شود و همچنين براي برنامه هاي فرهنگي دانشگاه ها به صورت ساليانه برنامه ريزي مي شود.

كارگاه آموزشي و بين المللي آلودگي هوا
013482.jpg
ايسنا- كارگاه آموزشي و بين المللي آلودگي هوا برگزار مي شود.
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: آلودگي هوا در ۷ شهر صنعتي و پر جمعيت كشور، بسيار جدي و هشدار دهنده است.
اندازه گيري و پايش شرايط آلايندگي محيطي و تعيين فرآيند پخش آنها در مناطق مختلف شهري، يكي از روشهاي مؤثر در اجراي سيستم هشدار آلودگي و نتيجه آن افزايش توجه مديران و كارشناسان مربوطه به امر كاهش آلودگي هوا است.بر اين اساس به منظور ارائه روشهاي اندازه گيري آلاينده ها، كارگاه آموزشي بين المللي آلودگي هوا و ميزگرد تخصصي بررسي زمينه هاي همكاري، توسط سازمان هواشناسي كشور و دانشگاه اصفهان برگزار مي شود.آلودگي هواي مناطق شهري، روشهاي اندازه گيري آلودگي هوا، روشهاي كاهش آلودگي هوا، ارزيابي كيفيت هوا در شهرهاي بزرگ و فيزيك ابر و هوا زي ها از اهم موضوعاتي است كه در كارگاه آموزشي بين المللي آلودگي هوا و ميزگرد تخصصي بررسي زمينه هاي همكاري بين المللي بررسي مي شود.
گفتني است كارگاه آموزشي بين المللي آلودگي هوا در روزهاي ۳ و ۴ ارديبهشت ماه سال جاري در محل دانشگاه اصفهان و ميزگرد تخصصي بررسي زمينه هاي همكاري بين المللي روز ۶ ارديبهشت ماه سال جاري در پژوهشكده هواشناسي برگزار مي شود.

نگاه
013473.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |