سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
دومين موج بحران در بورس هاي عربي
گروه بورس: گويي بحران بورس هاي عربي خليج فارس را پاياني نيست. در روزهاي اخير، پس از مدتي آرامش، بار ديگر خط هاي خبري رسانه هاي معتبر دنيا براي مخابره اخبار سقوط شاخص بورس هاي آن سوي آب هاي خليج فارس اشغال شد.شبكه الجزيره سقوط شاخص ها را به پرونده هسته اي ايران ربط داد و اعلام كرد: به دنبال ادامه نزول بازار سهام در كشورهاي عربي كه تا حدي متاثر از پرونده هسته اي ايران است، بازار سهام عربستان در روز گذشته با ۷/۲درصد افت ارزش مواجه شد.
به گزارش الجزيره، بازار سهام كشورهاي واقع در حاشيه جنوبي خليج فارس طي روز گذشته نيز با افت شاخص مواجه شد. بازار سهام عربستان در اين روز با ۷/۲درصد افت شاخص مواجه شده و به ۱۲۷۶۵ واحد رسيد. اين بازار بدترين دوران خود را طي سال هاي اخير سپري مي كند. از اواخر ماه فوريه تاكنون (طي دو ماه گذشته) شاخص بازار عربستان بيش از ۴۰درصد كاهش يافته است. بر اساس اين گزارش، بازار سهام ديگر كشورهاي عربي واقع در حوزه خليج فارس نيز شديداً متاثر از بازار عربستان هستند و لذا اين بازار ها نيز همچنان روندي نزولي را طي مي كنند. بورس دوبي در روز گذشته به پايين ترين حد خود از آغاز سال ۲۰۰۶ رسيد. بورس ابوظبي نيز كمترين سطح شاخص خود طي ۱۳ماه گذشته را تجربه كرد. بازار سهام قطر نيز در روز گذشته با ۳درصد افت شاخص مواجه شد. بازار بحرين نيز با افت ۴۶/۱درصدي، بيشترين كاهش را از اواسط ماه مارس تاكنون تجربه كرد.
توفان در دوبي
از سوي ديگر خبر مي رسد كاهش شاخص سهام در بازارهاي مالي امارات همچنان ادامه دارد و روز يكشنبه خسارت وارده به بورس دوبي، به بيش از۲۳ ميليارد درهم رسيد. ميزان خسارت وارده به بورس دوبي، سرمايه گذاران را نااميد كرده است. ارزش معاملات دادوستد شده در بورس دوبي در روز گذشته از مرز يك ميليارد و۴۰۰ميليون درهم گذشت و شاخص سهام در بازارمالي دوبي  ۴/۳ درصد كاهش داشت. بازار مالي ابوظبي نيز با كاهش شاخص ها روبه رو بود كه مجموع معاملات دادوستد شده از مرز ۱۲۷ ميليون و ۱۷۸ هزار درهم گذشت. بر اساس گزارش مطبوعات امارات،
زياد الدباس- كارشناس مالي در بانك تجاري ابوظبي- در زمينه كاهش شاخص سهام در بازارهاي مالي امارات گفت: كاهش شاخص ها غيرمنطقي است و وجود سرمايه گذاران  كوچك، خريد و فروش عجولانه سرمايه گذاران و بخصوص سرمايه گذاران كوچك كه تعداد آنها نيز در بازارهاي مالي امارات زياد است باعث كاهش شاخص ها شده است.
بار ديگر دوبي
ايرنا هم در گزارشي از دوبي نوشت:  بازارهاي سهام و اوراق بهادار امارات عربي متحده به دليل اقدام سرمايه گذاران نگران براي فروش هرچه بيشتر سهام خود و كاهش ضرر و زيان ناشي از كاهش ارزش بازار، به پايين ترين سطح در يك سال اخير رسيد. سقوط پياپي و بي سابقه بازارهاي مالي منطقه از جمله عربستان و همچنين تحولات منطقه بر شتاب سهامداران خرد براي فروش سهام خود افزوده است.
بر اساس اين گزارش، با اينكه اكثر بازارهاي مالي منطقه در سال جاري ميلادي شاهد سقوط پياپي بوده اند، اما وضع بازارهاي مالي امارات در ميان آنها از همه بدتر بوده، به گونه اي كه بورس دوبي در سال جاري ۴۲درصد و بازار اوراق بهادار ابوظبي۲۶درصد كاهش نشان مي دهد.
بازار اوراق بهادار مسقط تنها بورس كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس است كه تاكنون توانسته در برابر اين روند منفي مقاومت كرده و در اين دوره۶، درصد رشد كند.

كارنامه بازار سرمايه جهاني در ۳ ماه گذشته
013455.jpg
گروه بورس: تازه ترين گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار از كاهش ۶۴ درصدي ارزش كل دادوستدها در بازار سهام تهران در زمستان گذشته (ژانويه تا مارس ۲۰۰۶) نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، حكايت دارد.
به گزارش همشهري، اين فدراسيون بين المللي اعلام كرد: در ۳ ماه نخست سال ۲۰۰۶ ميلادي در مجموع ارزش دادوستدهاي انجام گرفته در بورس تهران به ۸۸۰ ميليون دلار رسيده، در ماه مارس(اسفند و فروردين) در مجموع ۴۲۸ ميليون دلار نقدينگي به سوي سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران سرازير شد.
براساس گزارش فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار، بورس تهران از اين نظر ششمين بورس كوچك دنيا به حساب مي آيد به طوري كه در رتبه هاي پايين تر از بورس تهران، بورس هاي مالت، جزاير موريس، لوكزامبورگ و برمودا جاي گرفته اند.
بزرگترين بورس دنيا از نظر ارزش كل دادوستدها، بورس نيويورك است، ارزش مبادلات انجام شده در اين بورس ظرف ۳ ماه اول سال جاري ميلادي از ۵ هزار و ۳۰۰ ميليارد ريال فراتر رفته است .دومين بورس بزرگ دنيا نيز در ايالات متحده قرار دارد. بازار نزدك با ارزش مبادلاتي برابر ۳ هزار و ۱۰۰ ميليارد دلار رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. رتبه سوم نيز به بورس لندن اختصاص يافته، ارزش مبادلات انجام شده در اين بورس ظرف ۳ ماه نخست سال ۲۰۰۶ ميلادي به مرز دو هزار ميليارد دلار نزديك شده است. ارزش مبادلات بورس توكيو نيز به عنوان فعال ترين بورس آسيايي در اين مدت از يكهزار و ۶۰۰ ميليارد دلار فراتر رفته است.
آمار فدراسيون بين المللي بورس هاي اوراق بهادار نشان مي دهد؛ در ۳ ماه گذشته بيشتر بازارهاي سهام دنيا روندي رو به صعود را تجربه كرده اند اما در اين ميان بيشترين ميزان افت نصيب بورس تهران شده است، به طوري كه ارزش دادوستدهاي انجام شده در بورس تهران نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۴ درصد تنزل كرده، پس از تهران جاكارتا با افت ۳۴ درصدي مواجه شده و از اين لحاظ در جايگاه سوم قرار گرفته بورس لوكزامبورگ نيز نزولي ۳۳ درصدي را شاهد بوده و در رتبه سوم ايستاده است.ضمن اين كه بورس هاي ليوبليانا (پايتخت اسلوني)، تايلند، جاكارتا، مالزي و بوئنوس آيرس از ديگر بورس هاي جهان هستند كه سرمايه گذاران در آنها شاهد نزول بازار بوده اند.
اين آمار نشان مي دهد: ظرف ۳ ماه نخست سال ۲۰۰۶ ميلادي سرمايه گذاران در بازارهاي سرمايه جهاني در مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۰ميليارد دلار از نقدينگي خود را براي خريد سهام پرداخت كرده اند.

قيمت سهام ۷ شركت كاهش يافت
گروه بورس: قيمت سهام ۷ شركت بورس روز گذشته با كاهش دو درصدي مواجه شد، اما در مقابل سهام ۹ شركت ديروز رشد دو درصدي قيمت را تجربه كرد.
به گزارش «همشهري» در اين روز پتروشيمي اصفهان، معادن بافق، پتروشيمي آبادان و داده پردازي شركت هايي بودند كه براي سهام آنها صف خريد تشكيل شد.
۲۵۳ نفر روز گذشته برگه هاي دستور خريد مربوط به ۱/۱ ميليون سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۳/۶ ميليارد ريال را به كارگزاري ها تحويل دادند.
۸۰ نفر هم در مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي ۶۶۸ هزار سهم معادن بافق به ارزش ۷/۴ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.
حجم تقاضا براي خريد پتروشيمي آبادان ديروز به ۴۱۲ هزار و ۱۰۰ برگه سهم به ارزش ۴/۳ ميليارد ريال و براي خريد داده پردازي به ۷۷۳ هزار سهم به ارزش ۳/۳ ميليارد ريال رسيد.
كارگزاران بازارگردان نيز روز گذشته بيشترين حجم بازارگرداني را به روي سهام سرمايه گذاري غدير، سايپا، زامياد و سرمايه گذاري بانك ملي انجام دادند.
براساس اين گزارش ديروز نيز همچون روزهاي گذشته رتبه اول در جدول عرضه به سيمان فارس و خوزستان اختصاص يافت. ۷۳۹ نفر ديروز ۵/۲ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۱۲ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند.
در اين روز ۱۸۶ نفر ۵/۱ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱/۶ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند.
گاز لوله، سايپا، سيمان سپاهان، سامان گستر اصفهان، سيمان خاش، سرمايه گذاري توسعه صنعتي هم از جمله شركت هاي حاضر در جدول عرضه روز گذشته بودند.

كاهش ۵/۲ واحد شاخص كل قيمت سهام
013452.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام يك روز بيشتر نتوانست در مسير صعودي حركت كند و در پايان معاملات ديروز با ۵/۲ واحد افت خود را به مرز ۹ هزار و ۵۱۳ واحد رساند.
به گزارش همشهري ديروز شاخص عملكرد تالار اصلي ۴ واحد ديگر پايين آمد و به ۹ هزار و ۲۲۶ واحد بازگشت اما در مقابل شاخص عملكرد تالار فرعي ۳ واحد افزايش يافت تا به رقم ۹ هزار و ۷۷۲ واحد نزديك شود. در اين روز شاخص مالي و صنعت هر دو با توجه به عملكرد نامطلوب شركت هاي سرمايه گذاري و صنعت روندي نزولي در پيش گرفتند، به طوري كه در پايان معاملات اين روز شاخص مالي با ۱۸ واحد افت به ۲۰ هزار و ۸۷۶ واحد رسيد و شاخص صنعت با كاهش ۵/۱ واحدي رقم ۷ هزار و ۴۷۶ واحد را براي خود به ثبت رساند. در جريان داد و ستدهاي ديروز بورس تهران شاخص سهام كاني هاي فلزي دو واحد، شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۳ واحد و شاخص فلزات اساسي ۳ واحد رشد را تجربه كردند، اما شاخص گروه وسائل نقليه با كاهش ۳ واحدي مواجه شد.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۰.۳۴-
۳-
۸۸۳
آبسال
۰.۵۴-
۷-
۱,۲۸۳
آبگينه
۱.۹۴-
۱۶-
۸۰۷
آزمايش
۱.۲۳
۴۰
۳,۲۹۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۰۶
۲
۳,۳۷۵
الكتريك خودرو شرق
۲
۷۷
۳,۹۲۷
ايران ارقام
۱.۰۳-
۳۹-
۳,۷۴۳
ايران خودروديزل
۰.۴۷-
۴۷-
۹,۹۲۴
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰
۰
۲,۴۱۵
بانك اقتصادنوين
۰.۰۶
۱
۱,۵۴۵
بانك پارسيان
۰.۰۸
۱
۱,۲۲۷
بسته بندي ايران
۰
۰
۶۵۸
بهپاك
۰
۰
۴۴۱
پارس الكتريك
۰.۶۸
۱۱
۱,۶۳۰
پارس خودرو
۰.۰۶
۴
۶,۳۶۳
پارس دارو
۰.۱۷
۱۴
۸,۰۳۰
پتروشيمي آبادان
۰.۱۲
۱۲
۹,۹۵۰
پتروشيمي اراك
۰
۰
۵,۵۵۴
پتروشيمي اصفهان
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۵۴
پتروشيمي شيراز
۰.۷۲-
۵۵-
۷,۵۹۴
پتروشيمي فارابي
۱.۳۵-
۱۸۸-
۱۳,۷۴۰
تامين ماسه ريخته گري
۱.۷۲
۶۸
۴,۰۲۵
تراكتورسازي ايران
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۷۰
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰
۰
۶,۲۹۳
تولي پرس
۱.۲۵-
۱۲۱-
۹,۵۴۱
توليد سموم علف كش
۰
۱
۲۵,۰۴۲
توليدمواداوليه داروپخش
۰
۰
۱۰۰
حق تقدم رينگ سازي مشهد
۰.۱۴
۵
۳,۶۰۶
حق تقدم سيمان سپاهان
۰.۷۳
۵۵
۷,۶۲۱
حق تقدم سيمان شاهرود
۳.۹۶
۳۷
۹۷۱
حق تقدم موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۲۸
۱۹
۶,۸۹۸
حمل و نقل پتروشيمي
۱.۹۷-
۵۸-
۲,۸۸۳
حمل و نقل توكا
۰.۴۴
۳۳
۷,۵۳۳
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۹۸
۸۳
۴,۲۶۶
داده پردازي ايران
۱.۹۹
۱۴۶
۷,۴۸۴
داروسازي اسوه
۱.۰۵
۸۱
۷,۸۱۷
داروسازي جابرابن حيان
۰.۱۳
۱۰
۷,۸۳۲
دارويي رازك
۰.۳۱
۱۱
۳,۵۶۵
دارويي لقمان
۰.۰۹
۷
۷,۵۰۷
داملران
۱.۹۹-
۴۶-
۲,۲۷۰
رايان سايپا
۰.۲۳-
۳-
۱,۲۷۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۵۰
رينگ سازي مشهد
۰
۰
۸,۹۷۲
زامياد
۰
۰
۲,۷۵۵
سامان گستراصفهان
۰.۰۷-
۳-
۴,۱۰۸
سايپا
۰
۰
۱,۸۴۴
سايپاآذين
۰
۰
۵,۰۹۸
سايپاديزل
۰
۰
۱,۴۵۶
سرما آفرين
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۰۹
سرمايه گذاري بهمن
۰.۲۱-
۲-
۹۴۴
سرمايه گذاري بوعلي
۰
۰
۱,۹۹۴
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۸۱
۲۱
۲,۶۱۲
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۱-
۱-
۹۷۲
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۲۱
۴
۱,۹۳۱
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۰.۵۸
۲۴
۴,۱۹۱
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۴۶-
۸-
۱,۷۵۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۱,۸۹۹
صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰
۰
۲,۱۱۵
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰
۰
۹۱۵
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰.۱۹-
۲-
۱,۰۷۹
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۱۶-
۲-
۱,۲۲۸
سرمايه گذاري نيرو
۰
۰
۱۱,۲۰۰
سنگ آهن گل گهر
۰.۹-
۱۰۸-
۱۱,۹۴۶
سيمان بهبهان
۰.۰۳-
۲-
۷,۳۳۴
سيمان تهران
۰.۰۴-
۲-
۵,۶۵۶
سيمان سپاهان
۰.۴
۳۶
۹,۰۱۰
سيمان شاهرود
۰.۰۴-
۲-
۴,۹۴۶
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰.۲۴
۱۴
۵,۸۴۱
سينا دارو
۰.۰۳-
۱-
۳,۴۶۱
شاهد
۱.۶۱
۹۳
۵,۸۶۶
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۳۵-
۹-
۲,۵۸۸
شيشه همدان
۰.۲۶
۸
۳,۱۳۷
شيميايي سينا
۰.۱۶-
۱۱-
۶,۸۰۹
صنايع جوشكاب يزد
۰.۰۸
۷
۹,۱۹۴
صنايع ريخته گري ايران
۱.۹۶-
۵۱-
۲,۵۴۸
صنايع لاستيكي سهند
۰.۱۳-
۱-
۷۶۲
صنايع مخابراتي راه دورايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۵۰
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۵۱
۷
۱,۳۸۳
صنعتي آما
۰
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۰.۱-
۴-
۴,۰۰۳
عمران و توسعه فارس
۰
۰
۹۹۹
فارسيت اهواز
۱.۹۹
۳۲
۱,۶۳۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۱.۹۸-
۲۸-
۱,۳۸۶
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۰.۳۴
۱۰
۲,۹۷۱
فروسيليس ايران
۰.۱۷
۲
۱,۲۰۹
فنرسازي خاور
۱.۹۴
۳۰
۱,۵۷۶
فولاد كاويان
۰
۰
۹,۰۴۵
قند اصفهان
۱.۹۵
۳۰
۱,۵۷۱
قند پارس
۰
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۰.۲۱
۳
۱,۴۴۲
قند شيرين خراسان
۰.۱۳-
۲-
۱,۵۸۲
قند مرودشت
۱.۹۴
۳۵
۱,۸۴۳
كابل سازي ايران
۲-
۸۱-
۳,۹۷۱
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۵۱-
۸-
۱,۵۵۹
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۰۴
۱۲
۱,۱۶۶
كارخانه فارسيت درود
۱.۹۶
۵۲
۲,۷۱۱
كاشي اصفهان
۰.۱-
۲-
۱,۹۶۹
كربن ايران
۱.۳۵-
۱۷-
۱,۲۴۰
كف
۱.۵۲
۴۶
۳,۰۸۱
كمباين سازي ايران
۰.۰۳
۱
۳,۹۱۰
كيميدارو
۰.۰۴-
۱-
۲,۷۱۱
گازلوله
۰.۳۹-
۱۵-
۳,۸۴۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱.۶
۵۵
۳,۴۸۷
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۳۳
لاستيك البرز
۰.۱۴
۵
۳,۶۸۰
لبنيات كالبر
۰.۰۷-
۲-
۳,۰۳۲
لنت ترمز ايران
۰.۰۹-
۱-
۱,۱۵۸
لوله وماشين سازي ايران
۱.۹۵-
۲۹-
۱,۴۶۲
ليزينگ ايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۲۶۷
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۰۵
۱
۱,۹۸۹
مارگارين
۱.۹۸
۴۰
۲,۰۶۴
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۰.۴۹-
۹-
۱,۸۲۳
ماشين سازي نيرومحركه
۱۴.۴۴-
۴۶۴-
۲,۷۵۰
مجتمع صنايع لاستيك كرمان
۰.۶۳
۱۳
۲,۰۷۶
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۳۸
۷,۰۶۸
معادن بافق
۰.۴۷
۲۹
۶,۱۷۷
معدني و صنعتي چادرملو
۰.۲
۹
۴,۶۲۲
ملي سرب و روي ايران
۰.۷۷
۱۰
۱,۳۰۹
مهركام پارس
۱.۱-
۲۴-
۲,۱۶۶
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۰۲
۳
۱۳,۲۷۸
نفت بهران
۱.۹۶
۸۶
۴,۴۶۵
نورد آلومينيوم
۰.۳۴-
۲-
۵۸۹
نورد و لوله اهواز
۱۷.۸-
۴۳۱-
۱,۹۹۱
نوسازي وساختمان تهران
۰
۰
۱,۶۰۹
نيرو محركه

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |