سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
۱۰ بناي قديمي در شهرهاي خراسان،
موزه مردم شناسي مي شود
طي سال جاري ۱۰ موزه مردم شناسي در اماكن قديمي و تاريخي شهرستانهاي خراسان رضوي احداث مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي با اعلام اين خبر گفت: موزه هاي مردم شناسي در حمام حاج رئيس تربت حيدريه، خانه مطهري فريمان، ساختمان شهرداري قوچان، موزه خيام و كاروانسراي نيشابور، مدرسه نجوميه گناباد، مدرسه اولياء فردوس، رباط فرامرزخان سبزوار و كاروانسراي تربت جام احداث خواهد شد.
موزه هاي مذكور با اعتباري بالغ بر ۶ ميليارد ريال احداث خواهد شد.

تشكيل سازمان غذا و دارو در مجلس تصويب شد
013335.jpg
گروه اجتماعي: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اعلام كرد:  طرح تشكيل سازمان غذا و داروي كشور در كميسيون بهداشت مجلس تصويب شد.
عوض  حيدرپور در گفت وگو با فارس، افزود: طرح تشكيل سازمان غذا و داروي كشور كه مباحث كارشناسي آن از هفته گذشته در كميسيون بهداشت مجلس مطرح شده بود در اين كميسيون تصويب شد و احتمالاً پس از اعلام نظر كميسيون برنامه و بودجه مجلس به عنوان كميسيون فرعي تا چند ماه آينده براي تصويب نهايي كليات آن به صحن علني مجلس مي آيد.
وي ادامه داد: نظر اكثر اعضاي كميسيون بهداشت اين است كه اين سازمان بايد در تابعيت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي باشد و اگرچه اكنون معاونت غذا و دارو در اين وزارتخانه وجود دارد اما اين معاونت اختيارات كافي ندارد در حالي كه سازمان غذا و دارو مي تواند به صورت ستادي تلفيقي از اختيارات دستگاههاي ديگر را نيز داشته باشد و بتواند با اختيارات كافي به استانداردسازي وضعيت غذا و داروي كشور بپردازد.
حيدرپور گفت: تشكيل سازمان غذا و داروي كشور ابتدا در دولت گذشته و دوره مجلس ششم به صورت لايحه مطرح شد و تاكنون به دلايل مختلف هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است.
حسينعلي شهرياري، عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان غذا و دارو بايد يك مجموعه قدرتمند زير نظر مستقيم رئيس جمهوري باشد تا بتواند اختيار كنترل همه ابعاد مرتبط با غذا را از مزرعه تا سفره و همه مسائل مرتبط با دارو از قبيل قاچاق دارو و توزيع نامناسب آن در مراكز غيرمجاز را بر عهده داشته باشد.
رسول ديناروند، معاون غذا و داروي وزارت بهداشت نيز در اين مورد گفت:  نظر وزارت بهداشت اين است كه سازمان غذا و دارو در زيرمجموعه اين وزارتخانه تشكيل شود و با توجه به اين كه وزارت بهداشت مسئول اصلي سلامت مردم است مديريت و نظارت بر امور غذا و دارو نيز بايد در اين مجموعه انجام شود.
وي ادامه داد: در زمان حاضر به علت پراكندگي و گستردگي مباحث مرتبط با غذا و دارو وزارت بهداشت اختيار كافي براي مديريت مسائل غذا و دارو را ندارد.
وي گفت: كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با تشكيل سازمان غذا و دارو در زيرمجموعه وزارت بهداشت موافق است و اميدواريم به زودي اين سازمان تحت مديريت وزارت بهداشت تا پايان امسال تشكيل شود.

تسهيل شرايط پذيرش دانشجو در دانشگاه پيام نور
مهر: دانشگاه پيام نور در دوره هاي فراگير سال جديد تبديل وضعيت از دانش پذيري به دانشجويي را تسهيل كرده است. همچنين اين دانشگاه كلاس هاي نيمه حضوري را براي دانش پذيران برگزار مي كند.
دكتر «عليرضا علي احمدي» افزود: كلاس هاي آموزشي غير حضوري براي اولين بار در دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور جهت رفع اشكال راه اندازي شده است و دانش پذيران در نيم سال اول مي توانند در صورت تمايل در اين كلاس ها شركت كنند.
وي در زمينه شرايط پذيرش دانشجوي فراگير در سال جاري گفت: ضوابط تبديل وضعيت دانش پذير به دانشجو نيز با هماهنگي وزارت علوم، تسهيل شده است. در گذشته معدل دبيرستان يا دوره ليسانس با ضريب ۴۰ درصد با معدل ترم دانش پذيري محاسبه مي شد اما در اين دوره تنها معدل بالا در پذيرش دانشجو تأثيرگذار است و معيار اصلي در تبديل وضعيت دانش پذير به دانشجو، موفقيت در آزمون نيم سال اول دانش پذيري است.
رئيس دانشگاه پيام نور ادامه داد: همچنين فردي كه در دانشگاه ديگري مشغول به تحصيل است مي تواند همزمان در صورت ورود به دوره دانشجويي دانشگاه پيام نور در دانشگاه تحصيل كند. همچنين دانشگاه پيام نور واحدهاي گذرانده شده دانشجويي كه در دانشگاه ديگري تحصيل مي كرده است را در صورت تطبيق با رشته پذيرش شده در دوره هاي فراگير پيام نور مي پذيرد.
وي به آزمون تبديل وضعيت دانش پذيري دوره دكتراي دانشگاه پيام نور اشاره كرد و گفت: اين آزمون در رشته هاي زبان شناسي تربيتي، حقوق بين الملل، ادبيات فارسي، جغرافيا، تربيت بدني و آموزش از راه دور كه قرار بود در ارديبهشت ماه برگزار شود، با توجه به برخي از مشكلات سازمان سنجش و تقاضاي برخي از دانش پذيران به تعويق افتاده و زمان قطعي برگزاري آن در حال حاضر مشخص نشده است.

معاون فرهنگي سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
كارفرمايان از بيمه كردن ۳۰ تا ۴۰ درصد
كارگران طفره مي روند
فارس: معاون فرهنگي اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي گفت: كارفرمايان از بيمه كردن ۳۰ تا ۴۰ درصد كارگران، طفره مي روند.
محمد بنائيان، گفت: اين دسته از كارگراني كه كارفرمايان، آنها را بيمه نمي كنند مي توانند به دفاتر بازرسي در تمام شعب تأمين اجتماعي در سراسر كشور مراجعه كنند يا با شماره تلفن ۱۴۲ تماس بگيرند تا بازرسان سازمان تأمين اجتماعي به محل كار آنها براي برقراري بيمه مراجعه كنند.
وي در ادامه گفت: پست صوتي مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي نيز براي انعكاس مشكلات كارگران فعال است كه شماره آن ۶۶۴۲۸۳۰۸و۶۶۴۲۸۳۰۳ است و ظرف مدت دو هفته پس از تماس افراد بازرسان جهت رفع مشكلات آنها اقدام مي كنند.
معاون فرهنگي اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي با بيان اينكه در حال حاضر ۵/۵ ميليون نفر كارگر تحت پوشش اين سازمان هستند اظهار داشت: در حال حاضر ميانگين كار كارگران ۵/۱۶ سال شده است چون تعدادي از اين كارگران يا بازنشسته پيش از موعد مي شوند يا در مشاغل سخت و زيان آور مشغول كار هستند.
بنائيان از چالش هاي موجود براي سازمان تأمين اجتماعي را وجود كارخانه هاي فرسوده و مواجه با بحران و ورود كالاهاي قاچاق عنوان كرد و گفت: بروز چنين مشكلاتي باعث مي شود كارگران بيكار شده و از بيمه بيكاري برخوردار شوند كه ضرر آن به طور مستقيم به تأمين اجتماعي وارد مي شود. وي ادامه داد: موضوع بيمه بيكاري در سالهاي آتي براي سازمان تأمين اجتماعي مشكل ساز خواهد بود چون اثبات بيكار بودن كارگران براي اين سازمان مشكل است و روز به روز بر تعداد بيكاران افزوده مي شود. معاون فرهنگي اجتماعي سازمان تأمين اجتماعي تصريح كرد: در حال حاضر به ازاي هر ۵/۶ نفر يك نفر از مستمري برخوردار مي شود كه در واقع مصارفي را به سازمان تحميل مي كند. بنائيان از گذر مصارف بر منابع سازمان تأمين اجتماعي خبر داد و گفت: در حال حاضر مصارف سازمان از نقطه سربه سري با منابع گذشته است و موضوع كاهش نرخ حق بيمه كه مطرح مي شود براي اين سازمان زيان آور است.
وي در خصوص شأن كارگران با توجه به نزديك شدن به هفته كار و كارگر گفت: بايد تعريف كارگر را از آنطوري كه در اذهان جا افتاده است تغيير دهيم چون برداشت عموم مردم از كارگران افرادي كم سواد با حقوق كم و با كارهاي سخت است در حاليكه كارگران از اقشار مختلف با تحصيلات متفاوت در عرصه هاي متنوع توليد هستند.

معاون سازمان سنجش و آموزش كشور اعلام كرد:
جزئيات نتايج و توزيع كارنامه داوطلبان
آزمون كارشناسي ارشد
مهر: سازمان سنجش و آموزش كشور اسامي افراد مجاز به انتخاب رشته كارشناسي ارشد را در تاريخ ۱۱ ارديبهشت اعلام مي كند و كارنامه ها نيز از ۱۴ارديبهشت ماه توزيع مي شود.
دكتر حسين توكلي با اعلام اين خبر افزود: بر اساس برنامه پيش بيني شده، سازمان سنجش و آموزش كشور نتيجه آزمون را در هفته آينده اعلام مي كند.
وي اظهار داشت: فهرست مجازين به انتخاب رشته در روز دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه بر روي سايت سازمان قرار مي گيرد. همچنين در روز ۱۳ ارديبهشت ماه نيز اسامي مجازين به صورت ويژه نامه منتشر مي شود.
معاون سازمان سنجش و آموزش كشور تصريح كرد: مجازين به انتخاب رشته مي توانند صبح پنج شنبه ۱۴ ارديبهشت از ساعت ۸ تا ۱۲ و بعدازظهر از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به همان حوزه اي كه كارت ورود به جلسه آزمون را دريافت كرده اند مراجعه و كارنامه، فرم انتخاب رشته تحصيلي، دفترچه راهنما، ويژه نامه حاوي رشته هاي داراي شرايط خاص را دريافت كنند.
وي اضافه كرد: داوطلبين بايد بر اساس مندرجات دفترچه رشته و گرايش هايي را كه مجاز هستند انتخاب و به ترتيب در فرم انتخاب رشته درج كنند. فرم تكميل شده را نيز بايد تا ساعت ۲۰ بعدازظهر روز شنبه ۱۶ ارديبهشت ماه به همان باجه اي كه كارنامه را دريافت كرده اند تحويل دهند. توكلي اضافه كرد: سازمان سنجش كارنامه غير مجازين را به آدرس پستي آنها از طريق پست سفارشي ارسال مي كند. ارائه اين كارنامه به داوطلبين ۷ يا ۸ روز پس از ارائه كارنامه هاي مجازين صورت مي گيرد.
وي در پايان گفت: سازمان سنجش در حال حاضر مراحل مختلف تصحيح اوراق و نمره سازي را در آزمون كارشناسي ارشد مي گذارند و طبق برنامه هاي پيش بيني شده در سال جاري با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش ظرفيت در دوره كارشناسي ارشد مواجه هستيم.

مراجعه۱۴۰هزار معتاد به مراكز ترك اعتياد در سال گذشته
ايسنا: معاون دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي اعلام كرد: بيش از ۱۴۰ هزار معتاد براي درمان اعتياد به مراكز وابسته به سازمان بهزيستي در سال گذشته مراجعه كردند.
محضري افزود: ۱۸ هزار معتاد به مراكز درمان اعتياد دولتي و ۱۱۸ هزار به مراكز خصوصي، يك هزار و ۵۰۰ نفر به مراكز درمان اجتماع مدار اعتياد (TC) و ۹ هزار نفر به مراكز خدمات سيار ترك اعتياد (DIC) مراجعه كرده اند. وي تصريح كرد: هم اكنون ۵۶۰ مركز درمان اعتياد سرپايي ۲۵ مركز بستري ۲۶ مركز درمان اجتماع درمان (TC) در كشور مشغول فعاليت هستند. محضري افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ تيم پيشگيري اجتماع محور اعتياد در سطح سلامت و محيط هاي شغلي و تحصيلي فعال هستند كه ۳۰۰ تيم محلي يعني براي هر استان ۱۰ تيم نيز در سال جاري ايجاد مي شوند.
وي همچنين از افزايش مراكز گذري ترك اعتياد به ۳۰ مركز در سطح كشور خبر داد و گفت: مراكز گذري ترك اعتياد (DIC) مراكزي هستند كه از طريق اعتمادسازي به جلب معتادين پرخطر و تزريقي و ارائه سرنگ رايگان و متادون به منظور ترك اعتياد مي پردازند. معاون دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي اعلام كرد: با اختصاص ۳۵۰ ميليون تومان اعتبار ۱۰ سرپناه براي معتادين در سطح كشور راه اندازي مي شود تا معتادين فاقد محل خواب و اقامت، شبها را در آنجا سپري كنند و از خدمات جانبي آن براي ترك اعتياد مانند متادون استفاده كنند.

نابينايان مشكلات خود را با مسئولان مطرح مي  كنند
ايلنا: رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان اعلام كرد:امروز، نابينايان مشكلات خود را با مسئولان مطرح مي  كنند.
علي  همت محمودنژاد، رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، گفت: يكي از شركت  هايي كه نرم  افزارهاي مورد نياز معلولان را تهيه مي  كند، يكسري تخلفات كرده و اين كار باعث نارضايتي نابينايان شده است.
وي افزود: برخي از نابينايان از شركت مذكور شكايت داشته و به رياست جمهوري اعتراضات خود را اعلام كرده  اند.
به گفته محمودنژاد، تخلفات مذكور نارضايتي  هاي نابينايان را به دنبال داشته و اين نارضايتي  ها به مسئولان سازمان بهزيستي نيز منتقل شده است. وي تصريح كرد: مسئولان سازمان بهزيستي و يكي از نمايندگان رئيس  جمهور، امروز در جمع نابينايان معترض حضور مي  يابند. وي يادآور شد: در اين روز در مركز رودكي جلسه  اي تشكيل شده و اعتراضات نابينايان اعلام مي  شود.

معرفي پيشكسوتان مامايي كشور
ايسنا: همزمان با «روز جهاني ماما» و به منظور تجليل از خدمات ارزشمند جامعه مامايي كشور جشنواره بزرگ معرفي و تقدير از پيشكسوتان مامايي كشور چهاردهم ارديبهشت ماه در تالار اجتماعات مركز قلب تهران برگزار مي شود.
دكتر سعيد ساعي معاون پشتيباني و مجلس سازمان نظام پزشكي با اعلام اين خبر اظهار كرد: به منظور گسترش اخلاق و معنويت در جامعه مامايي كشور و نيز قدرداني از خدمات شايان و شبانه روزي «ماماها» پيشكسوتان مامايي كشور معرفي و مورد تجليل قرار خواهند گرفت.
معاون پشتيباني و مجلس سازمان نظام پزشكي افزود: واقعي كردن تعرفه هاي خدمات مامايي، مسائل مربوط به ماليات، مشكلات قرارداد ماماها با سازمانهاي بيمه گر، مشكلات اشتغال فارغ التحصيلان مامايي، مسائل مربوط به هيات عالي و بدوي انتظامي، تشريح فعاليتهاي شوراي عالي و سازمان نظام پزشكي در زمينه ارائه خدمات و حل مشكلات جامعه مامايي كشور، اعلام برنامه هاي جديد نظام پزشكي براي ماماها از جمله مباحثي است كه در مراسم بزرگداشت روز جهاني ماما با حضور مسئولان نظام پزشكي، وزارت بهداشت،  ماماهاي منتخب هيات مديره نظام پزشكي هاي شهرستانهاي كشور و ماماهاي شاغل در بيمارستانها و مراكز درماني مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

تسهيلات ويژه به مؤسسان تعاونيهاي زود بازده زنان
مهر: مشاور استاندار تهران در امور زنان گفت: به منظور افزايش استفاده از سرمايه موجود در بانكها در راستاي اشتغالزايي و كارآفريني در سال جاري، تسهيلات ويژه اي به زنان متقاضي تأسيس تعاوني هاي زود بازده ارائه مي شود.
فاطمه قند فروش در مورد تسهيلاتي كه براي اشتغال زنان در نظر گرفته شده است، افزود: در سال جاري مجموع اعتباري كه به منظور ايجاد راهكارهاي اشتغالزايي در نظر گرفته شده، ۳۸۰ ميليارد تومان است كه زنان و مردان به طور يكسان از آن بهره مند مي شوند.وي خاطر نشان كرد: بر همين اساس تمامي طرحهاي اشتغالزايي در قالب تعاونيهاي زودبازده توسط زنان و مردان به استانداري ارائه شود مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.مشاور استاندار تهران در امور زنان گفت: همچنين دولت طي مصوبه اي اجازه داده تا در سال ۸۵ علاوه بر اختصاص اعتبار سال ۸۴ ، ۳۵ درصد از سرمايه موجود در بانكها كه سال گذشته ۲۰ درصد بود، صرف ارائه تسهيلات و وام بانكي براي اشتغال متقاضيان شود.
قندفروش از ارائه تسهيلات ويژه به منظور اشتغالزايي زنان در سال جاري خبر داد و افزود: امسال به بحث كارآفريني ، تشكيل تعاونيها ، ايجاد بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و اشتغال زنان، توجهي ويژه صورت گرفته است .

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي: خبري تحت عنوان «درمان، اولويت ستاد مبارزه با مواد مخدر» در صفحه ۶ روزنامه همشهري مورخ ۳/۲/۸۵ به نقل از روابط عمومي ستاد منتشر شد، كه تيتر صحيح آن به صورت زير تصحيح مي شود:«پيشگيري اولويت ستاد مبارزه با مواد مخدر است» .

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |