سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
مدير عامل راه آهن ايران:
۲۵۰ كيلومتر از محور بافق- بندر عباس دو خطه مي شود
فارس: مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران از نهايي شدن اتصال شبكه ريلي كشور به خطوط راه آهن شيراز، رشت، كرمانشاه و زاهدان خبر داد و گفت: حدود ۲۵۰ كيلومتر از محور بافق - بندرعباس نيز دو خطه خواهد شد كه در آينده نزديك قرارداد آن نهايي مي شود.
محمد سعيد نژاد در مراسم امضاي قرارداد خريد ۵۰ دستگاه واگن مسافري دو طبقه از چين افزود: ايران در طي سالهاي اخير سياست اصلي خود در حمل و نقل را توسعه حمل و نقل ريلي قرار داده و به همين جهت در طي سالهاي اخير رشد و توسعه قابل توجهي را در اين بخش شاهد بوده ايم.
وي ادامه داد: تعداد واگنهاي موجود در شبكه ريلي كشور از ۱۵۰ دستگاه در طول ۲۳ سال گذشته به ۳۶۵ دستگاه واگن خواهد رسيد.
سعيد نژاد گفت:  تا پايان سال گذشته ۱۰۰ دستگاه واگن به جمع واگنهاي كشور افزوده شد كه امسال نيز ۲۶۵ واگن ديگر به اين تعداد اضافه خواهد شد. وي با بيان اينكه در سال جاري اعتبار مورد نياز براي خريد ۷۵۰ واگن جديد تامين و براي آن برنامه ريزي شده است، توضيح داد: از اين تعداد ۷۰۰ دستگاه توسط سه شركت داخلي ساخته مي شود.
وي همچنين به ساخت و تعمير لوكوموتيو با همكاري شركتهاي خارجي اشاره و عنوان كرد: ساخت ۲۰۰ دستگاه لوكوموتيو با همكاري اين شركتها در دستور كار راه آهن ايران قرار دارد كه اميدواريم تا پايان امسال اين قرارداد نهايي شود.
مدير عامل راه آهن ايران تاكيد كرد: با اجراي اين قراردادها در بخش توسعه شبكه ريلي كشور، در مجموع ۳۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر و ۵۰ ميليون تن كالا حمل خواهد  شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود پيگيري جدي حضور بخش خصوصي در بخش تعمير ناوگان ريلي كشور را يادآور شد و گفت: سرمايه گذاري بخش خصوصي با حمايت مالي دولت با استفاده از سيستم بانكي است.

در تازه ترين گزارش بانك جهاني اعلام شد:
ايران موفق ترين كشور خاورميانه در مبارزه با فقر
* فاصله مناطق شهري و روستايي ايران در دسترسي به خدمات عمومي ازبين رفته است
013524.jpg
گروه اقتصادي: حسين لطفي: بانك جهاني در گزارشي از سياست هاي فقرزدايي كشورهاي منطقه خاورميانه، ايران را موفق ترين كشور منطقه از لحاظ مبارزه با فقر اعلام كرد و سياست هاي ايران را در افزايش خدمات بهداشت و سلامت، الگويي براي ديگر كشورهاي منطقه خواند. بانك جهاني در اين گزارش همچنين موفق ترين بعد فقرزدايي در ايران را افزايش رفاه عمومي مناطق روستايي و كاهش فاصله سطح رفاه روستا نشينان و شهر نشينان عنوان كرد.
در گزارش بانك جهاني آمده است: ساكنان مناطق روستايي ايران به طور سنتي از كمترين مزايا و رفاه اقتصادي برخوردار بوده اند. روستايي نشينان ايران نه تنها از لحاظ درآمد و قدرت سياسي بلكه همچنين ازنظر دسترسي به خدمات عمومي اساسي ازجمله بهداشت و سلامت، نيز همواره فاصله زيادي با مناطق شهري داشته اند. بانك جهاني يكي از بزرگترين موفقيت هاي سياست عمومي در انقلاب اسلامي ايران را طي ۲۰ سال گذشته بهبود قابل توجه خدمات بهداشت عمومي در مناطق روستايي و رفع تقريبا كامل فاصله مناطق شهري و روستايي در دسترسي به خدمات عمومي مي داند و آورده است درحالي كه در دوران حكومت سابق ايران فاصله درآمدي ميان روستا نشينان و شهرنشينان بسيار چشمگير بود، سياست هاي موفقيت آميز دولت ايران طي ۲۰ سال گذشته تا حدود بسيار زيادي اين خلأ را پر نموده است. مثلا در سال ۱۹۷۴ نرخ مرگ و مير نوزادان در مناطق روستايي به ازاي هر هزار نفر ۱۲۰ نوزاد و در مناطق شهري ۶۲ نفر بود، اما در سال ۲۰۰۰ تفاوت ميان اين دو گروه كاهش زيادي يافته و نرخ مرگ و مير نوزادان در مناطق روستايي به ۳۰ و در مناطق شهري به ۲۸ نفر رسيده است. بانك جهاني معتقد است اين موفقيت بي نظير ايران در كاهش فاصله مناطق روستايي و شهري از لحاظ مرگ و مير نوزادان درنتيجه سه نوآوري قابل توجه دولت اين كشور در عرصه نظام بهداشتي عمومي پديد آمده است: ۱ _ ايجاد خانه هاي بهداشت در روستاهاي دورافتاده و كم جمعيت؛ ۲ _ استفاده از بهداشتياران موسوم به «بهورز» در اين خانه هاي بهداشت؛ و ۳ _ توسعه يك نظام اطلاعات سلامتي ساده اما جامع در كل كشور.
بانك جهاني در اين گزارش موفقيت ايران در امر فقرزدايي را درنتيجه عملكرد مطلوب دولت طي ۲۰ سال اخير مي داند. از ديدگاه بانك جهاني نسبت فقراي جامعه ايران طي دو دهه گذشته با كاهش دائمي روبه رو بوده است و ايران نخستين كشور خاورميانه اي بود كه توانست در سال ۱۹۹۸ شمار فقراي با سطح درآمدي كمتر از يك دلار در روز را به صفر برساند. همچنين شمار افراد با درآمد كمتر از ۲ دلار در روز در ايران از ۱۲ درصد در دهه هاي ۱۹۸۰ و اواسط دهه ۹۰ به ۷ درصد در سال هاي پاياني دهه ۱۹۹۰ و ۵/۳ درصد در سال ۲۰۰۵ كاهش يافت.
بر پايه گزارش بانك جهاني نسبت فقراي با درآمد كمتر از ۲ دلار در روز در ايران در سال ۲۰۰۵ تقريبا يك پنجم ميانگين خاورميانه بوده است.
در سطح كشورهاي خاورميانه به طور ميانگين ۲/۱۷ درصد جمعيت با درآمد كمتر از ۲ دلار در روز زندگي مي كنند. افزون بر اين بانك جهاني پيش بيني مي كند روند كاهش فقر در ايران طي سال هاي آينده نيز تداوم يابد و تا سال ۲۰۱۰ فقط ۵/۲ درصد و تا سال ۲۰۱۵ فقط ۵/۱ درصد جمعيت ايران با درآمد پايين تر از ۲ دلار در روز امرار معاش كنند.

كاهش بهاي نفت و طلا در بازارهاي جهاني
گروه اقتصادي : بهاي نفت در بازارهاي جهاني در اواسط روز دوشنبه با كاهشي نيم دلاري نسبت به روز جمعه مواجه شد. بهاي نفت خام در بازار معاملات نيويورك براي تحويل در ماه ژوئن با ۷۱ سنت كاهش (۹/۰ درصد) به هر بشكه ۷۴ دلار و ۴۶ سنت رسيد. بهاي نفت برنت درياي شمال در بورس لندن نيز با ۵۲ سنت كاهش به هر بشكه ۷۴ دلار و پنج سنت كاهش يافت. كارشناسان بازار نفت كاهش بهاي نفت در روز دوشنبه را امري طبيعي و در نتيجه متعادل تر شدن نيروهاي عرضه و تقاضا و همچنين تأكيد اوپك در عدم نياز بازار به عرضه اضافي نفت، مي دانند.
روز دوشنبه بهاي طلا در بازارهاي جهاني نيز با كاهش مواجه شد. هر اونس طلا در بورس لندن براي تحويل فوري با كاهشي ۶ دلاري به ۶۲۷ دلار و ۹۰ سنت رسيد. در بازار معاملات الكترونيكي نيويورك نيز بهاي هر اونس طلا براي تحويل در ماه ژوئن با ۲/۴ دلار كاهش به ۶۳۱ دلار و ۳۰ سنت رسيد.

مجري اپراتور دوم تلفن همراه
موظف به واگذاري سيمكارت تا پايان شهريور است
ايسنا: رئيس كميته مخابرات خبر داد: كنسرسيوم ايرانسل موظف است سيم كارت هاي تلفن همراه ۱۲۰ هزار توماني را به بازار عرضه كند.
رمضانعلي صادق زاده با اشاره به اخباري مبتني بر توزيع سيم كارتهاي ۱۲۰ هزار توماني در اواخر شهريورماه، گفت: چون قرارداد اوپراتور دوم كنسرسيوم ايرانسل از آذرماه ۱۳۸۴ اجرايي شده و ۹ ماه پس از اجرايي شدن قرارداد، بايد سيم كارت هايي با قيمت يك سوم سيم كارت اپراتور اول را واگذار كند، لذا اين زمان مطابق با اواخر تابستان است.
به گفته وي به اين دليل كه قبلا سيم كارت ۴۵۰ هزار تومان بوده، يك سوم آن برابر با ۱۵۰ هزار تومان مي شد، اما چون دولت خود سيم كارت ها را به ۳۶۰ هزار تومان تبديل كرد، لذا يك سوم آن قيمت معادل ۱۲۰ هزار تومان مي شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه اپراتور دوم، اواخر تابستان، سيم كارت ها را به قيمت ۱۲۰ هزار تومان واگذار كند.

رئيس پژوهشكده پولي و بانكي:
منابع بانكها با نرخ سود مورد توافق مبادله مي شود
فارس: رئيس پژوهشكده پولي و بانكي گفت: با تدوين آيين نامه مبادلات ريالي بين بانكي طي سه هفته آينده بانكها مي توانند منابع خود را با نرخ سود مورد توافق مبادله كنند.
احمد مجتهد در خصوص جديدترين دستور كار كميته بانكداري اسلامي اظهار داشت: آيين نامه مبادلات ريالي بين بانكها هم اكنون در دستور كار كميته بانكداري اسلامي قرار دارد.
وي توضيح داد: بانكها طي سالهاي قبل منابع مورد نياز خود را از طريق بانك مركزي و يا به طور رسمي از طريق يك ديگر تهيه مي كردند. وي خاطر نشان كرد: حدود ۳ سال قبل بانك مركزي براي اولين بار معاملات ارزي بين بانكي را راه اندازي كرد كه براساس آن بانكها مي توانند مازاد منابع ارزي و يا كمبود هاي ارزي خود را با كمك يكديگر برطرف كنند.
مجتهد افزود: اين روند سبب مي شود مشكلات ناشي از مازاد و يا كمبود منابع حل شود و همچنين نرخي بوجود آيد كه مبناي فعاليتهاي اقتصادي خواهد بود. رئيس پژوهشكده پولي و بانكي تصريح كرد: لازم است همانند ساير كشورها نظم و انضباطي براي مبادلات بين بانكي صورت پذيرد. براي اينكار از يك سال و نيم قبل طرحي را پژوهشكده پولي و بانكي ارائه داد كه آيين نامه آن در شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.

بيشترين كالاي غيراستاندارد از چين وارد ايران مي شود
مهر: مديركل بازرسي كالا و صادرات و واردات موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران گفت: مبادي توليد بيشتر كالاهاي غيراستانداردي كه وارد ايران مي شود ، كشور چين است .
اسدالله سياح افزود: پس از چين كشورهاي آسياي شرقي ، اروپا و آسياي ميانه بيشترين كالاهاي غير استاندارد را توليد و به ساير كشورها صادر مي كنند.
سياح افزود: سال گذشته در راستاي برخورد با واردات كالاهاي نامرغوب توسط بازرسي اين موسسه از ورود ۵/۱ ميليون دلار كالاي تقلبي و غير استاندارد به كشور جلوگيري شده است.
وي خاطر نشان كرد: بيشتر گواهي عدم انطباق با قوانين استاندارد در استان هاي هرمزگان ، تهران و گيلان صادر شده است و در واقع بيشترين كالاهاي غير استاندارد از اين مناطق وارد كشور مي شوند.
سياح با اشاره به مطابقت استانداردهاي ايران با استاندارهاي جهان يادآور شد: كيفيت كالاهايي كه گواهي عدم انطباق براي آنها صادر مي شود مورد تائيد استانداردهاي ايران نيست و به منظور صدور گواهي عدم انطباق دقت بسياري توسط كارشناسان صورت مي گيرد.
وي اظهار داشت : كالاهاي غيراستانداري كه سال گذشته اجازه ورود به كشور نيافتند شامل ۱۳ مورد كالاي برقي و مابقي غير برقي بوده است.

لايحه مديريت خدمات كشوري در صحن علني مجلس
ايسنا: لايحه مديريت خدمات كشوري طي ماه هاي آينده در صحن علني مجلس شوراي اسلامي بررسي مي شود.
محمدعلي دارياني معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درباره لايحه مديريت خدمات كشوري گفت:  لايحه مديريت خدمات كشوري سال گذشته از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم و در شور اول مجلس به تصويب رسيد.
در حال حاضر نيز در كميسيون مشتركي كه در مجلس تشكيل شده است تحت بررسي است.
به گفته او بسياري از فصول لايحه مديريت خدمات كشوري در كميسيون مشترك نهايي شده است و تا سه ماه آينده براي بحث در شور دوم به صحن علني تقديم مي شود.
وي با بيان اينكه تغييرات اساسي در لايحه مديريت خدمات كشوري ايجاد نشده است، تصريح كرد: مساله مورد بحث در مجلس نظام پرداخت حقوق و مزاياست كه هنوز روي آن جمع بندي نشده است.
دارياني در پاسخ به اين سوال كه آيا حذف آزمون استخدام ادواري در نظام استخدامي كشور اختلالي ايجاد مي كند؟ گفت: آزمون استخدام ادواري شيوه انتخاب همكاران و كارمندان دولت بوده است.
اصل آزمون استخدامي تخصص براي هر دستگاه دولتي پابرجاست كه به صورت دستگاهي برگزار مي شود.

لايحه متمم عمراني با هدف تامين ۳/۲ ميليارد دلار كسري
اعتبارات عمراني ارائه مي شود
گروه اقتصادي: پس از بررسي لايحه بودجه ۸۵ در مجلس شوراي اسلامي بودجه پروژه هاي عمراني از رقم ۱۸۰ هزار ميليارد ريالي مدنظر دولت به ۱۵۵ هزار ميليارد ريال كاهش يافت. با كاهش ۲۵ هزار ميليارد ريالي اعتبارات پروژه هاي عمراني مقرر گرديد تا درصورت جذب اعتبارات عمراني تخصيص يافته توسط دولت و براي تامين بيشتر اعتبارات اين پروژه ها، دولت لايحه متمم بودجه عمراني را به مجلس ارائه دهد.
با محمد كردبچه مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت پيرامون آثار، نتايج و ضرورت هاي ارائه لايحه متمم بودجه عمراني گفت وگو كرده ايم.
***
* چه ضرورت هايي براي ارائه لايحه متمم بودجه عمراني وجود دارد و اين لايحه تا چه زماني به مجلس ارائه مي شود؟
- با ارائه لايحه بودجه ۸۵ و اعتبارات عمراني پيش بيني شده در چارچوب اين لايحه بحث هايي در مجلس مطرح و دو ايراد توسط نمايندگان به بودجه پروژه هاي عمراني گرفته شد. برخي معتقد بودند از آنجا كه بخشي از اعتبارات اين پروژه ها از محل حساب ذخيره ارزي تامين مي شود اين موضوع ممكن است باعث تورم شود. ايراد ديگر نمايندگان آن بود كه دولت توان جذب ۱۸۰ هزار ميليارد ريال اعتبارات عمراني را ندارد چراكه اين اعتبارات از ۱۰۰ هزار ميليارد ريال در سال ۸۴ به ۱۸۰ هزار ميليارد ريال در سال جاري افزايش يافته بود.
اين درحالي است كه دولت معتقد بود اين توان را دارد. براين اساس مجلس بودجه پروژه هاي عمراني را كاهش داد و عنوان شد اگر دولت قادر به جذب اعتبارات تخصيص يافته بود مي تواند هر زمان كه نياز بود لايحه متمم بودجه عمراني را به مجلس ارائه كند و مجلس نيز به تصويب آن كمك خواهد كرد. زمان مشخصي براي ارائه لايحه متمم عمراني مدنظر قرار نگرفته است و هنوز معلوم نيست اين لايحه چه زماني اجرا خواهد شد. گرچه نظر رئيس جمهوري آن است كه اين لايحه هرچه سريعتر ارائه شود اما هنوز دولت تاريخ دقيقي براي ارائه اين لايحه مشخص نكرده است.
* برخي معتقدند ارائه لايحه متمم عمراني فشارهاي تورمي و افزايش نقدينگي را به دنبال خواهد داشت. نظر شما چيست؟
- ميزان آثار تورمي ارائه لايحه متمم عمراني به چگونگي فروش ارز بستگي دارد و اگر بانك مركزي قادر به فروش ارز در بازار باشد آثار تورمي نخواهد داشت چراكه هرآنچه از حساب ذخيره ارزي برداشت مي شود آثار تورمي نخواهد داشت و هر ميزان ارزي را كه بانك مركزي قادر به فروش در بازار نباشد آثار تورمي خواهد داشت. براي رفع اين مشكل از طريق تعامل با بانك مركزي راهكارهايي را براي كاهش آثار تورمي استفاده از حساب ذخيره ارزي در نظر خواهيم گرفت و تلاش مي كنيم تا ميزان ريالي را كه بانك مركزي مي خواهد از محل منابع خود تامين كند در حداقل ممكن باشد تا افزايش نقدينگي و تورم را به دنبال نداشته باشد. راه هاي مختلفي براي كاهش اين آثار وجود دارد و در برخي موارد كه پيمانكاران تمايل داشته باشند مي توان اعتبارات را به شرط آنكه تبديل به ريال نشود به صورت ارزي در اختيار آنها قرار داد و ممكن است خيلي از پيمانكاران تمايل به اين امر داشته باشند. حداكثر تلاش صورت مي گيرد تا اين اعتبارات ارزي تبديل به ريال شده و آثار تورمي لايحه متمم عمراني كاهش يابد.
* رقم پيشنهادي دولت در چارچوب لايحه متمم عمراني چه ميزان خواهد بود، آيا در اين لايحه ساير اعتبارات مورد نياز نيز در نظر گرفته مي شود؟
- برآورد دولت براي اعتبارات عمراني در لايحه بودجه ۸۵ ، ۱۸ هزار ميليارد تومان بوده اما مجلس استفاده دولت از حساب ذخيره ارزي براساس بند «و» تبصره ۲ را كه ۱۲۵ هزار ميليارد ريال يعني حدود ۱۴ ميليارد دلار بود را به ۱۰۰ هزار ميليارد ريال كاهش داد و با اين كار حدود ۳/۲ ميليارد دلار اعتبارات طرح هاي عمراني كاهش يافته است و اگر هم دولت متممي در اين زمينه ارائه دهد به همان ميزان ۳/۲ ميليارد دلاري خواهد بود كه كاهش يافته است و اين گونه نيست كه ۴ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان اختلاف قانون بودجه مصوب با لايحه دولت در چارچوب لايحه متمم عمراني پيشنهاد شود چراكه برخي از اين اعتبارات مربوط به ساير موارد بودجه بوده كه در مجلس كاهش يافته است. نگراني دولت از تامين ۳/۲ ميليارد دلار اعتبارات عمراني بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه است كه در مجلس كاهش يافته و بقيه موارد با نظراتي در مجلس اصلاح شده است. گرچه ممكن است برخي ديگر از اعتباراتي كه باعث نگراني دولت است در قالب لايحه متمم ارائه شود اما بحث اصلي لايحه متمم جبران كاهش اعتبار طرح هاي عمراني خواهد بود مگر اينكه ضرورت براي برخي موارد ديگر نيز وجود داشته باشد.
* با اين روند لايحه مذكور بايد تا چه زماني به مجلس ارائه شود تا اجراي پروژه ها با مشكل مواجه نشود؟
- مشكلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت چراكه براساس قانون، اعتبارات سال قبل تا تيرماه قابل مصرف است و مشكلي نيست تا با ارائه نشدن اين لايحه طرح ها متوقف شود. ضمن اينكه حداكثر ۳۰ درصد از اعتبارات طرح هاي عمراني در مجلس كاهش يافته و اينگونه نيست كه طرح ها متوقف شود. مي توان پروژه هاي عمراني را اجرا كرد و در حال اجرا لايحه متمم را ارائه كرد.

حميدرضا كاتوزيان
لغو قرارداد ال - ۹۰ خسارتي براي اقتصاد ايران ندارد
گروه اقتصادي: نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: لغو قرارداد ال _ ۹۰ خسارتي به اقتصاد ايران وارد نمي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، حميدرضا كاتوزيان در جريان بازديد از كارخانه توليد قطعات خودرو گفت: شركت رنو بايد ۴ شرط تعيين شده از سوي ايران به ويژه ضرورت صادرات ۲۰ درصد ال _ ۹۰ را بپذيرد در غير اين صورت قرارداد لغو مي شود.
وي با اشاره به اينكه، لغو قرارداد ال _ ،۹۰ خسارتي براي اقتصاد ايران در پي ندارد، افزود: ايران بازار بزرگي است و شركت هاي بزرگ هم علاقمند حضور در ايران هستند.

در نشست غيررسمي دوحه صورت گرفت
مخالفت اعضاي اوپك با افزايش توليد نفت
013527.jpg
گروه اقتصادي: اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت عصر ديروز در نشستي غيررسمي در حاشيه مجمع بين المللي انرژي در دوحه قطر بر حفظ سقف فعلي توليد اين سازمان تاكيد كردند. به گزارش خبرنگار همشهري «رافائل راميرز» وزير نفت ونزوئلا پس از نشست اعضاي اوپك به خبرنگاران گفت: به رغم فشار واردكنندگان نفت، اعضاي اوپك در اين جلسه بر عدم افزايش توليد، اتفاق نظر داشتند. ۱۱ عضو سازمان اوپك كه بالغ بر ۴۰ درصد نفت خام جهان را توليد مي كنند هم اكنون در بالاترين سطح طول تاريخ حيات خود نفت توليد مي كنند. سقف فعلي توليد اوپك ۲۸ ميليون بشكه در روز است. اعضاي اوپك طي ماههاي اخير مرتباً تاكيد كرده  اند كه تمام تلاش خود را براي تامين تقاضاي جهاني نفت انجام داده اند و مسئول قيمتهاي بالاي نفت نيستند، چرا كه عرضه و تقاضاي نفت در سطح متعادلي قرار دارد. نشست غيررسمي اعضاي اوپك پس از آن صورت گرفت كه قيمت نفت جمعه گذشته به هر بشكه ۷۵ دلار رسيد كه بالاترين سطح آن طي ۲۵ سال اخير محسوب مي شود. وزيران نفت اوپك پيش از اين اعلام كرده بودند كه مجمع بين المللي انرژي فرصت مناسبي براي تبادل نظريات توليدكنندگان و مصرف كنندگان در رابطه با قيمتهاي بالاي نفت است اما به تصميمات جديدي در رابطه با توليد اوپك منجر نخواهند شد.
ساموئل بورمن، وزير انرژي آمريكا نيز كه در مجمع بين  المللي انرژي حضور يافته بود بر اثرات ناگوار قيمتهاي بالاي نفت بر اقتصاد آمريكا و ساير نقاط جهان تاكيد كرده بود و خواستار افزايش توليد اوپك شده بود.
در مقابل وزير نفت عربستان سعودي بر عرضه كافي نفت در شرايط فعلي تاكيد كرد. علي النعيمي تصريح كرد كه بازار نفت با كمبود عرضه مواجه نيست و هر گونه افزايش توليد موجب اشباع بازار خواهدشد.
رئيس اوپك: كاهش منازعات تنها راه جلوگيري از افزايش نفت است
ادموند داكورو، رئيس اوپك نيز در پاسخ به فشارهاي كشورهاي مصرف كننده نفت براي افزايش توليد، اعلام كرد تنها راه كاهش قيمت نفت، كاستن از منازعات سياسي و بين المللي است.
داكورو كه در دهمين مجمع بين المللي انرژي در قطر سخن مي گفت، تاكيد كرد افزايش توليد نفت فقط موجب اشباع بيشتر بازار نفت خواهد شد چرا كه در شرايط كنوني نيز بازار نفت با كمبود عرضه مواجه نيست. داكورو پيش بيني كرد كه قيمت نفت در سطح كنوني ۷۵ دلاري باقي نخواهد ماند و در ميان مدت مابين ۵۰ تا ۶۰ دلار تثبيت خواهد شد.
وي به كشورهاي مصرف كننده وعده داد كه در صورت كاهش منازعات بين المللي، بهاي نفت قطعاً كاهش خواهد يافت.
وي همچنين بهاي فعلي ۷۵ دلاري نفت را براي اقتصاد جهاني، مخاطره آميز خواند و گفت كشورهاي معدودي در سطح جهان خواهند توانست طرحهاي تجاري بلندمدت خود را اجرا كنند و سطح فعلي قيمت نفت بسياري از اقتصادها را فلج خواهد كرد. رئيس اوپك همچنين در رابطه با تحريم احتمالي ايران و قطع صادرات نفت آن تصريح كرد تحريم نفت هيچ راه حل سريعي ندارد و بازار نفت با منازعات فعلي بيش از ۳ سال دوام نخواهد آورد.

بزرگترين كشتي اقيانوس پيماي كشور
امروز به ناوگان بازرگاني ملحق شد
فارس : بزرگترين كشتي تجاري فله بر و اقيانوس پيماي كشور با ظرفيت ۷۴ هزار تن، موسوم به خليج فارس امروز با حضور مديران ارشد كشتيراني جمهوري اسلامي ايران و شركت كشتي سازي جيانگنان در بندر شانگهاي به ناوگان بازرگاني ايران ملحق شد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني مانا، كشتي خليج فارس چهارمين كشتي از مجموع پنج فروند كشتي فله بر و پاناماكس ايران است كه در كشور چين ساخته شده است.
چهار فروند از اين پروژه كشتي سازي به نامهاي  ايران طبس - ايران بجنورد - ايران بيرجند و خليج فارس به ناوگان تجاري  تحويل گرديد و يك فروند باقيمانده به نام ايران بم در تيرماه سال جاري به ناوگان كشتيراني جمهوري اسلامي  ايران ملحق مي گردد.
بنا بر اين گزارش كشتي خليج فارس در واكنش به تلاش تعدادي از محافل مطبوعاتي خارجي براي تحريف و جعل نام تاريخي اين آبراه بين المللي نامگذاري شده است.
شايان ذكر است كشتي خليج فارس با ۲۲۵ متر طول، ۳۲ متر عرض و سرعت ۷/۱۴ گره دريايي با نظارت مهندسان و متخصصان ايراني زودتر از موعد مقرر تحويل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران شده است و پس از ترك چين نخستين سفر دريايي خود را با محصولات تجاري از كشور استراليا به مقصد بنادر بين المللي آغاز مي نمايد.

قيمت طلا و ارز
013530.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |