سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
گزارش عملكردطرح ملي نرم افزارهاي آزاد‎/متن باز
013329.jpg
گروه دانش و فناوري: با توجه به تغييراتي در سطوح بالاي مراجع سياستگذار و تصميم گير فناوري اطلاعات كشور، مديريت طرح ملي نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز در مركز تحقيقاتي فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف گزارش خلاصه دستاوردها و فعاليت هاي طرح ملي نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز سه سال گذشته را به جهت شفاف سازي منتشر كرده است.
در اين گزارش كه از طريق بخش گزارش هاي درگاه طرح(www.foss.ir) قابل دسترسي است پس از پرداختن به تاريخچه، اهداف و اركان، طرح كلان (Master Plan)، اعتبارات هزينه شده، دستاوردها و فعاليت هاي ترويجي و فرهنگسازي طرح، تشريح شده است.
همچنين در اين گزارش، امنيت، استقلال و خوداتكايي در حوزه فناوري اطلاعات، ايجاد تنوع نرم افزاري و جلوگيري از مونوپولي و بومي سازي مطابق با نيازهاي محلي، انتقال فناوري و توسعه صنعت داخلي و در نهايت منافع مالي بلندمدت به دليل مسائل رعايت قانون كپي رايت و عضويت در سازمان تجارت جهاني(WTO) از مهمترين دلايل توجه به نرم افزارهاي متن باز در كشور اعلام شده است. در حال حاضر با توجه به برنامه كلان طرح (مصوب كار گروه راهبردي طرح)، ۸۵ درصد پيشرفت برنامه در حوزه پشتيباني از زبان فارسي در سيستم عامل لينوكس و ۲۱ درصد در حوزه ساير نرم افزارهاي متن باز مانند پروتالها، ترجمه واسطه هاي كاربري، نرم افزارهاي كار گروهي و غيره محقق شده است.
در بخش ديگري از اين گزارش پيش بيني شده است كه تا سال ۱۳۸۶ فعاليت هاي اصلي طرح يعني پشتيباني فني از زبان فارسي در سيستم عامل لينوكس در سمت كاربر نهايي(در صورت تأمين اعتبارات مورد نياز) پايان يابد و فعاليت هاي جنبي ترويجي، فرهنگسازي و به روزرساني خروجي پروژه ها به صورت بين المللي، همچنان ادامه پيدا كند.در سه سال گذشته حدود ۹۵۵ ميليون تومان براي اجراي ۳۴ پروژه از محل اعتبارات شوراي عالي انفورماتيك و شوراي عالي اطلاع رساني هزينه شده است.
در حال حاضر حداقل شش توزيع زنده يا قابل نصب از لينوكس فارسي توسط شركت ها و گروه هاي فعال بر مبناي بستر فني آماده شده در طرح توليد شده است كه عبارتند از شبديكس، لرنوكس(حاوي مقالات و اسلايد هاي آموزشي)، پارسيكس(توسط گروه كاربران ايراني لينوكس)، فارليكس، كارآمد(محصول شركت داده پردازي با استفاده از خروجي هاي طرح) و شريف لينوكس. توضيح اين كه هر شركت ديگر بر مبناي خروجي هاي طرح مي تواند محصول لينوكس فارسي توليد كند و به بازاريابي، فروش و ارائه خدمات بر مبناي آن در جهت رفع نيازهاي كشور اقدام كند.
همدلي در ميان همه نيروهاي خبره و علاقه مند كشور و به كارگيري توان آنان، شركت فعال در شبكه جهاني توليد دانش نرم افزارهاي آزاد ‎/متن باز، تهيه يك الگوي كاري موفق براي انجام پروژه هاي ملي بر مبناي همكاري، جذب و مشاركت دولت، دانشگاه و صنعت، تلاش براي بومي سازي فناوري اطلاعات و انتقال آن به عنوان يك عامل مهم در توسعه و استقلال نرم افزاري كشور، رفع مشكلات زبان فارسي در تمام توزيع هاي گنو‎/ لينوكس در درازمدت با ثبت بين المللي فعاليت هاي انجام گرفته در نسخه هاي مرجع هر پروژه، پشتيباني از خط و زبان فارسي در ابزارهاي كاربردي در سطوح مختلف سامانه عامل لينوكس در بخش هاي گرافيكي كتابخانه ها، ايجاد اعتبار و جايگاه بين المللي براي ايران در اين حوزه و به ويژه خاورميانه و تلاش در جهت فرهنگسازي، ظرفيت سازي و ترويج نرم افزارهاي آزاد‎/ متن باز در سطح جامعه از ديگر دستاوردهاي طرح در ۳ سال گذشته بوده است.

جشنواره مطبوعاتي زنان،IT، رسانه
گروه دانش و فناوري: جشنواره مطبوعاتي زنان،IT و رسانه هشتم و نهم آبان ماه امسال همزمان با همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم توسط دفتر امور زنان سپاه پاسداران و مراكز امور زنان كشوري برگزار مي شود.
با توجه به اهميت رسانه ها در رشد فرهنگ و بينش عمومي و تخصصي و لزوم توجه بيش از پيش به استفاده صحيح و كاربردي از فناوري اطلاعات توسط زنان اين جشنواره برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه اين همايش، فراهم كردن شرايط مناسب براي حضور زنان ايراني در اين عرصه، از دلايل برگزاري اين جشنواره است.
بنا بر اين گزارش، محورهاي جشنواره شامل خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه، عكس و گرافيك است. آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه همايش تا پانزدهم خرداد ماه امسال است و از صاحبان آثار برتر در روز برگزاري همايش تقدير خواهد شد.
علاقه مندان مطبوعاتي براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس اينترنتي WWW.wit.ir مراجعه كنند.

عرضه نگارش نهم اوپرا
013326.jpg
اوپرا نسخه آزمايشي نهمين نگارش از مرورگر اينترنتي خود را منتشر كرد. به گزارش نيوز فكتور، مرورگر اوپرا (Opera ) كه در ماه هاي اخير موفق شده همانند مرورگر فايرفاكس به يك رقيب جدي براي مرورگر غالب اينترنت اكسپلورر بدل شود، با پروتكل به اشتراك گذاري فايل بيت تورنت سازگار بوده و به قابليت مسدود كردن انواع تبليغات اينترنتي و همچنين قابليت هماهنگي با نرم افزارهاي كاربردي كوچك موسوم به ويجت مجهز شده است.
كارشناسان عقيده دارند سازگاري نگارش جديد اوپرا با شبكه به اشتراك گذاري فايل بيت تورنت مي تواند بسياري كاربران اكسپلورر و حتي فايرفاكس را به سوي اين مرورگر جذب كند. به كمك اين قابليت، كاربران اوپرا مي توانند به صورت مستقيم و بدون نياز به نصب و استفاده از نرم افزارهاي به اشتراك گذاري هارد ديسكها در اينترنت، همه نوع فايلهاي قابل دسترس درون شبكه بيت تورنت را دانلود كرده و ساير كاربران اين شبكه را نيز از فايلهاي موجود در هارد ديسك خود بهره مند سازند.
شركت اوپرا علاوه بر مرورگر اينترنتي ويژه استفاده در رايانه هاي شخصي، داراي يك مرورگر اينترنتي ديگر به نام اوپرا ميني ويژه استفاده در گوشي هاي موبايل است كه مورد استقبال بسيار گسترده اي قرار گرفته و هر چند مرورگر اصلي اين شركت در مقايسه با اكسپلورر و فايرفاكس از سهم بازار چنداني برخوردار نيست، اما مرورگر ويژه تلفنهاي همراه اوپرا ميني، هم اكنون به يكي از محبوب ترين مرورگرهاي مورد استفاده در موبايلها بدل شده است. علاقه مندان در حال حاضر مي توانند نسخه آزمايشي نگارش نهم مرورگر اوپرا براي رايانه هاي شخصي را به صورت رايگان از وب سايت اين شركت دانلود كنند.

پچ اصلاحي IE، كلاينت سيبل را از كار مي اندازد
013320.jpg
پي سي ورد ايران: شركت مايكروسافت تغييرات مهمي در فايل اصلاحي امنيتي خود جهت پردازش كنترل هاي Activex اعمال نموده كه اين امر مي تواند نرم افزار كلاينت سيبل ۷را از كار بيندازد.
مشكل سيبل يكي از مشكلات بيشماري است كه مايكروسافت را وادار مي سازد تا فايل اصلاحي سازگاري را در پي به روزرساني اين ماه ارائه نمايد تا تغييرات Activex را براي ۶۰ روز ديگر متوقف سازد.
تغييرات Activex در پاسخ به حكم دادگاه سال ۲۰۰۳ ارائه شده است. اين حكم بر اين اساس بود كه شركت مايكروسافت، حق مالكيت نرم افزاري را كه شركت Eolas Technology و دانشگاه كاليفرنيا تحت تصرف داشتند، نقض نموده است. مايكروسافت چند ماهي بود كه تغييرات و دگرگوني هايي را در اينترنت اكسپلورر اعمال نموده و آنها را به صورت فايل اصلاحي عرضه مي ساخت، ولي اكنون آنها را در مجموعه فايل اصلاحي امنيتي به نام MS06-،۰۱۳ و به صورت به روزرساني اجباري عرضه مي نمايد.
MS06-۰۱۳ روش پردازش هايActivex بر روي محتواي دايناميك را تغيير مي دهد و كاربران را مجبور مي كند تا پيش از اينكه قادر باشند فلش يا انيميشن Quick Time را اجرا نمايد، روي كليد Tool tip كليك كنند.
طبق گفته واين اسمايلي مدير عمليات شركت نرم افزار كوييست در ايالت كاليفرنيا، به نظر مي رسد كه اين برنامه بتواند كلاينت سيبل در داخل مرورگر IE اجرا شده و كنترل هاي Activex را مورد استفاده قرار مي دهد رااز كار بياندازد. وي  افزود:در اكثر موارد ،سيبل به شما چيز مناسبي را نشان مي دهد،كه در حقيقت نمي توانيد با آن كار كنيد؛گويي مقابل شما بي حركت و منجمد شده باشد. اسمايلي از اولين كساني است كه فايل اصلاحي جديد مايكروسافت را نصب كرده و مي گويد كه تاكنون مشكلي نداشته است ، اما باور دارد كه ممكن است كه كاربران سيبل ديگري باشند كه از مشكل Activex آگاه نباشند.
گري شير، مدير اداره توليد IE شركت مايكروسافت مي گويد:اگر چه گزارشاتي در مورد مشكلات اندكي با Eolas Activex در پي به روزرساني امنيتي موجود است، سيبل تنها موردي است كه به نظر مي رسد برايش مشكلات اساسي به وجود آمده است. شركت اوراكل حق مالكيت سيبل خود را ماه ژانويه امسال تكميل نمود و در نظر دارد تا فايل اصلاحي كه اين مشكل را حل مي كند، در ماه مه ارائه دهد.
براي كاربراني مثل اسمايلي آماده خواهد بود، چون انتظار مي رود فايل اصلاحي سازگار مايكروسافت تا ژوئن امسال در دسترس باشد. بر طبق گفته كاربران طرح اوراكل تنها يك ماه قبل از اينكه فرجه مايكروسافت پايان يابد، اين مشكل را حل مي كند.
يك مشاور تكنولوژي اطلاعات كه با كلاينتي كه ۳۲۰۰ كاربر دارد، كار مي كند، در اين باره مي گويد: اگر اوراكل به سرعت عمل نكند، فرصت ۶۰ روزه هم مشكل را حل نخواهد كرد. اين مشاور كه نمي خواهد بدون موافقت مشتري اش شناخته شود، ادامه مي دهد: نرم افزارهاي كاربردي مثل سيبل از آن نوع نيستند كه بتوانيد يكباره آنها را ارتقاء دهيد و بلافاصله مشكلات را حل كنيد. قبل از اينكه مشتري من بتواند فايل اصلاحي سيبل را در چرخه توليد خود قرار دهد، حداقل هفت روز كاري بايد آزمايش شود.

استاندارد انرژي براي سرورها
013323.jpg
پي سي ورد ايران: شركت سان ميكروسيستمز اعلام كرد كه جلسه اي را با سازمان حفاظت محيط زيست آمريكا و سازمان هاي ديگر ترتيب داده تا يك استاندارد انرژي را براي سرورها ايجاد كند. سان، از زمان معرفي جديدترين خط توليد سرورهاي خود، بر كارايي انرژي متمركز شده است. شركت اي ام دي توليدكننده چيپ برخي از سرورهاي سان و آزمايشگاه لاورنس بركلي نيز در اين جلسه شركت كردند ،اما هيچ اشاره اي به مشاركت رقباي سان نشد.
سان اعلام كرد كه اين گروه اميدوار است كه استاندارد رايجي را تعريف كند تا سازندگان سرور بتوانند براي نشان دادن كارايي انرژي سرورهاي خود از آن استفاده نمايند و مشتريان بتوانند محصولات را بر اساس مقايسه انتخاب نمايند. گروه اميدوار است كه اين استاندارد را در اواسط سال ۲۰۰۶ كامل و معرفي نمايد.
وقتي كه سان، سرورهاي T2000 مبتني بر پردازشگرهاي جاناتان شوارتز خود را در اواخر سال گذشته معرفي كرد، اين شركت بر مصرف كم انرژي اين محصولات تاكيد كرد. در آن زمان جاناتان شوارتز، مدير عامل و مدير اجرايي ارشد سان به آرزوي خود براي ساخت برنامه اي مثل برنامه اي كه امروزه معرفي شد، اشاره نمود.
وي تلاش احتمالي را با تلاش Energy Star در برنامه دولتي آمريكا مقايسه كرد كه به مدل هاي محصولات داراي كارايي انرژي اعم از كامپيوترها، مانيتورهاي داراي لوگوي Energy Star جايزه مي دهد و گاهي نيز به مشترياني كه اين محصولات را مي خرند، تخفيف ويژه مي دهد.

موتور جستجوي جديد گوگل
013317.jpg
ايرنا:گوگل در حال آزمايش طراحي جديدي براي نمايش نتايج جستجوها در موتور جستجوي خود است كه مي تواند در قسمت پايين لينك هاي مربوط به وب سايتهاي استخراج شده در هر جستجو، اطلاعات مفيد و جامعي را در مورد آن وب سايتها عرضه كند. به گزارش پي سي ورد، در حال حاضر اغلب موتورهاي جستجو از جمله گوگل در زير لينك هر وب سايت ارائه شده در صفحه مربوط به نتايج جستجو، يك يا دو سطر اطلاعات مربوط به آن لينك را درج مي كنند كه كاربران با مطالعه آنها نمي توانند از محتويات وب سايتها به اندازه كافي آگاه شده و مجبورند براي يافتن مطالب مورد نظر خود روي بسياري از اين لينكها كليك كرده و وب سايتها را به صورت كامل بازديد كنند. در طراحي جديد موتور جستجوي گوگل، در زير هر لينك متون كاملتري در رابطه با وب سايتها درج شده و در زير برخي لينكها تصاوير كوچكي نيز در رابطه با همان وب سايتها به نمايش درمي آيد. در اين طراحي جديد علاوه بر نمايش لينكهاي وب سايتهاي استخراج شده براي هر كليد واژه در خواستي كاربر، در ازاي هر كدام از اين وب سايتها نيز تعدادي لينك اضافي با موضوعاتي مشابه لينك اصلي ارائه مي شود.
برخي كارشناسان عقيده دارند گوگل براي نمايش اطلاعات اضافي در كنار نتايج اصلي جستجوها در طراحي جديد موتور جستجوي خود از فناوري جديدي به نام اوريون استفاده كرده است. الگوريتم جستجوي اينترنتي اوريون توسط يك دانشجو در استراليا ابداع شده و گوگل چندي پيش آن را براي تقويت موتور جستجوي خود خريداري كرد. اين الگوريتم علاوه بر توانايي افزايش دقت شناسايي وب سايتهاي مرتبط با كليد واژه هاي درخواستي كاربران، قادر است موضوعات نزديك به كليد واژه درخواستي كاربر را نيز به صورت هوشمندانه تعيين كرده و نتايج جستجوي آن موضوعات مشابه را نيز براي كاربر ارائه كند كه همين امر تاثير فراواني در افزايش سرعت يافتن اطلاعات مورد نيز در اينترنت خواهد داشت.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |