سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
احمدي نژاد خبر داد:
پيام تازه ايران براي رهبران كشورهاي بزرگ
عكس: مسعود خامسي پور
013569.jpg
گروه سياسي: رئيس جمهور گفت: به زودي براي سران چند قدرت مهم دنيا پيامي خواهم فرستاد.
به گزارش همشهري محمود احمدي نژاد كه ديروز در دومين نشست مطبوعاتي اش با خبرنگاران رسانه ها گفت وگو مي كرد، ادامه داد: براي حل بحران موجود در جهان و مهار تسليحات، آماده مذاكره هستيم.
وي افزود: به زودي پيامي خواهم فرستاد و با تشريح مسايل، رهبران كشورهاي مهم را به فرهنگ انبيا كه شعار امسال ملت ايران است دعوت مي كنم تا صلح و آرامش به دنيا بازگردد.
رئيس جمهور در آغاز كنفرانس خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به نامگذاري سال جاري به نام پيامبر اعظم (ص)، گفت: پيامبر اسلام وارث همه پيامبران و عصاره همه پيامبران است.
وي با يادآوري چهار شعار عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و پيشرفت و تعالي همه جانبه كشور در دولت نهم گفت: در طول قريب به ۸ ماه دولت در زمينه هاي گوناگون اقدامات خود را سازماندهي كرد.
وي افزود: براي تسهيل ازدواج، مسكن و اشتغال جوانان علاوه بر اينكه منابع قرض الحسنه اختصاص پيدا كرد، خوشبختانه صندوق مهر امام رضا (ع) تاسيس شد كه از روز ميلاد حضرت زهرا (س) در تمام كشور كار خود را آغاز مي كند و منابع خوبي را هم براي اين صندوق منظور كرده است كه در بخش اول براي حمايت از ازدواج جوانان، اشتغال و مسكن نيز منابعي اختصاص يابد.
سفرهاي استاني
رئيس جمهور سفرهاي استاني دولت را به عنوان يك حركت نو و براي توزيع توانمندي و اختيار و حضور و نظارت دولت به طور عادلانه در سطح كشور توصيف كرد و گفت: سال گذشته سفر به ۹ استان در دستور كار دولت بود و خوشبختانه انجام شد، مابقي استانها هم امسال انجام مي شود و اميدوارم بعد از يك وقفه سه هفته اي مجدد اين كار تكرار شود.
وي افزود: حدود يك ماه قبل از هر سفر گروههاي كارشناسي تمام تصميمات و مطالعات قبلي را بررسي مي كنند، با برنامه چهارم و جهت گيري هاي دولت و با قوانين كشور تطبيق مي دهند و در جلسه دولت تصويب مي كنند كه جنبه رسمي پيدا بكند، اما كارها قبلا در جلسه كارشناسي انجام مي شود.
مصرف بنزين
رئيس جمهوري افزود: در سال گذشته نزديك به ۱۰ ميليارد دلار ما فقط مصرف بنزين داشتيم. اين مصرف بالايي است. شايد سرانه مصرف بنزين ما در دنيا در رده هاي اول باشد. خوب اين بايد كاهش پيدا بكند. توسعه حمل و نقل عمومي در دستور كار دولت قرار گرفته است.
احمدي نژاد اظهار داشت: در تبصره يك بند سه بودجه يك مجموعه كامل سياست ها و برنامه ها براي كنترل مصرف بنزين و سوخت و كاهش آن  و نيز اصلاح سيستم هاي حمل و نقل عمومي در دستور كار قرار گرفت و مجلس شوراي اسلامي به طور كامل تبصره را تصويب كرد. آئين نامه آماده شده و به زودي كار آغاز خواهد شد. حمل و نقل ريلي و عمومي در دستور كار دولت است كه ظرف مدت ۴ سال بايد سامان يابد. جابجايي سوخت از بنزين به گاز در دستور كار دولت است.
رژيم غاصب
وي گفت: يك رژيم تاسيس شد و تا امروز هر روز مردم مظلوم و بي پناه را به خاك و خون مي كشد. آن كساني كه مدعي نجات بخشي بشريت بودند و آمدند در جنگ دوم جهاني مانع از كشتار شدند به خونخواهي كشتار جنگ دوم جهاني برخاستند در طول ۶۰ سال صدها هزار نفر را به خاك و خون كشيدند. مردم فلسطين چه نقشي در جنگ دوم جهاني داشتند؟ چرا بايد مردم فلسطين تقاص آن را پس بدهند؟
وي افزود: دشمنان ايران اسلامي كه داعيه دلسوزي براي يهوديان دارند، همزمان بعد از جنگ دوم جهاني جريان وسيع يهودي ستيزي در اروپا برپا كردند.
احمدي نژاد با طرح اين سئوال كه اگر شما طرفدار يهودي ها هستيد، پس ماجراي يهودي ستيزي چه بود، خطاب به غربي ها و اروپايي ها گفت: شما يهودي ها را مجبور كرديد كه در شرايط ناامن به سرزمين فلسطين پناه ببرند. چرا خيال مي كنيد كه آنها امروز در فلسطين در آرامش هستند. كساني كه وطن خودشان را به خاطر فشارهاي شما رها كردند. به خاطر يهودي ستيزي شما، يهوديان به سرزميني رفتند كه مال آنها نيست. اقليت هاي گوناگون از كشورهاي مختلف آمدند كنار هم. هر روز هم در فضاي ناامني زندگي مي كنند.
رئيس جمهوري اسلامي ايران خطاب به اروپايي ها ادامه داد: يك بار گفتم و باز هم مي گويم درهاي اين زندان بزرگ را باز كنيد. شما يهودي ستيزي را كنار بگذاريد، ما فكر مي كنيم يهودي ها هم به اندازه بشريت حق زندگي دارند. اجازه دهيد صلح و امنيت بر پايه عدالت و معنويت برپا شود كه اين صلح و امنيت پايدار است.
رئيس جمهوري ايران در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي تاكيد كرد: هميشه ملت ما دفع تجاوز كرده، هميشه دفاع كرده است. تاريخ ثبت نكرده كه ملت ايران ابتدا به ملتي تجاوز كرده باشد. در همين ۲۷ سال چه كرديد شما با ملت ايران؟ چرا با آزادي ملت ايران مخالفيد؟ چرا با اينكه جمهوري اسلامي باشد مخالفيد. چرا جنگ را تحميل كرديد. چرا صدام را حمايت كرديد؟ حالا انتظار داريد ملت ايران براي شما هورا بكشد. الان هم تجربه و عبرت نگرفتيد.
پرسش و پاسخ
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه انگليسي اينديپندنت در خصوص احتمال تحريم اقتصادي ايران توسط غرب در صورت ادامه غني سازي و اداره سيستم عدالت ورزي توسط دولت پس از اين تحريم احتمالي گفت: بعيد است آنقدر بي عقل باشند كه دست به چنين كاري بزنند.
وي افزود: البته دو سه كشور با فعاليت هسته اي ايران مخالف هستند و آنها هم عاقل تر از آن هستند كه دست به اين خطاي بزرگ بزنند چرا كه آنها به خوبي مي دانند از انجام هر نوع محدوديتي بيشتر خودشان ضرر مي كنند.
خبرنگار خبرگزاري فارس در ادامه كنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهوري ايران با خبرنگاران داخلي و خارجي از برخي ابهامات ميان عملكرد و مواضع رئيس جمهور همچون توجه ناكافي به مسائل فرهنگي سئوال كرد كه احمدي نژاد پاسخ داد: دولت نهم جهت گيري فرهنگي بسيار روشني دارد و وظيفه خود مبني بر تقويت خودباوري، اتكاء به نفس و بازسازي هويت جامعه را به خوبي ايفا مي كند.
رئيس جمهور در پاسخ به بخش ديگر سئوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا مواضع وي جنگ طلبانه است گفت: من فقط حقوق ملت را قاطعانه اعلام مي كنم و چون حرفمان درست است آن را محكم اعلام مي كنيم، اما در عين حال با ديگران نيز در حال گفتگو هستيم.
خبرنگار نيويورك تايمز از گفتگوي مستقيم ايران و آمريكا سئوال كرد كه رئيس جمهور در پاسخي كوتاه به اين مسئله اظهار داشت: ما با همه دنيا گفتگو مي كنيم اما اين گفتگو با هر كشور شرايط خاص خود را دارد مثلا با كشورهايي چون چين، روسيه، هند، پاكستان، عربستان و تركيه به عنوان كشورهاي نزديك خود گفتگو كرده ولي با آمريكا نيز اگر شرايط محقق شود اين گفتگو امكان پذير است.
خبرنگار آسوشيتدپرس در مورد طرح روسيه اطلاعات بيشتري از رئيس جمهور خواست و پرسيد آيا در صورت قبول غني سازي در روسيه، ايران فعاليت خود را به حالت تعليق در مي آورد كه رئيس جمهور پاسخ داد روسيه غني سازي دارد، ما هم داريم و همه جور همكاري هم مي كنيم. طرح در داخل خاك روسيه هم شش ماه از زمان آن مي گذرد و فضا بگونه اي دگر شده است.
خبرنگار CBS نيوز آمريكا از رئيس جمهور پرسيد آيا راهكاري وجود دارد كه جهان انجام دهد و ايران را مجاب كند كه دست از غني سازي بردارد. اگرچه اين حق ملت ايران است اما آيا امكان دارد كه جهان برنامه تشويقي سياسي اقتصادي ارائه دهد كه ايران از اين حق قانوني خود دست بردارد.
احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال از اين خبرنگار پرسيد آيا راهي هست كه جهانيان به شما بدهند كه شما دست از استقلال خود برداريد كه اين خبرنگار پاسخ داد البته ملتهاي زيادي حقوق بسياري در زمينه هاي مختلف دارند كه ترجيح مي دهند حقوقشان را اعمال نكنند.
خبرنگار نشريه كوريرا دلاسرا  از احمدي نژاد سئوال كرد چرا ايران با وجود منابع طبيعي غني به دنبال انرژي هسته اي رفته است و آيا شما با پنهان كاري به دنبال توليد سلاح هاي اتمي نيستيد كه رئيس جمهور پاسخ داد: وقتي كه ما علناً مي گوييم به چرخه سوخت هسته اي دسترسي پيدا كرده ايم نشانه اين است كه دليلي براي مخفي كاري وجود ندارد .
احمدي نژاد اضافه كرد: اينكه گفته مي شود ايران منابع طبيعي دارد و احتياجي به انرژي هسته اي ندارد غير منطقي ترين سخن و سئوال از يك ملت است؛ چرا كه هر ملتي خودش تصميم مي گيرد از چه استفاده كند و از چه استفاده نكند.
نماينده خبرگزاري دانشجويان در ادامه كنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهوري ايران در خصوص توجه دولت به دانشگاهها و همچنين مهاجرت مغزها به خارج از كشور سئوال كرد كه احمدي نژاد پاسخ داد: سهم تحقيقات در كشور طي سال جاري كاهش پيدا نكرده است و هم اكنون نيز بيش از ۹۰ درصد تحقيقات با بودجه دولت صورت مي گيرد.
وي افزود: اما تاكيد دولت بر انجام تحقيقاتي هدفمند و كاربردي است و سعي كرده ايم بودجه تحقيقاتي دستگاههاي اجرايي را كه در مواردي ديگر استفاده مي شد، به اين سمت سوق دهيم.
احمدي نژاد از خبرنگار روزنامه پول كه در ميان خبرنگاران نشسته بود خواست تا سئوال خود را مطرح كند كه وي از راهكارهاي دولت براي كنترل قيمت ها پرسيد.
رئيس جمهور پاسخ داد: دولت براي تامين نيازهاي مردم ابزارهاي متنوعي را در اختيار دارد كه كاهش هزينه هاي توليد، تنظيم بازار در طول سال و واردات از جمله اين راهكارهاست.
وي با تاكيد بر اينكه توليدكنندگان بايد سود توليد خود را ببرند، اظهار داشت: اما در اين ميان نبايد مردم متضرر شده و با قيمت هاي گزاف اقلام مورد نياز خود را تهيه كنند.
خبرنگار روزنامه شرق ديگر پرسشگر اين كنفرانس، با بيان اينكه بحث اصلي دولت شما آوردن نفت به سر سفره مردم بود چندي پيش شما طرحي را پيشنهاد كرديد كه نفت ارزان را به كشورهاي فقير بفروشيد، مي خواستم از شما بپرسم آيا در پروژه اول به نتيجه اي رسيديد كه اين پيشنهاد را مطرح كرديد كه رئيس جمهور پاسخ داد: من چنين شعاري را نداده بودم، روزنامه شرق از قول من نوشت كه من هم آن را تكذيب نكردم، تمام جهت گيري هاي دولت اين است كه منابع نفتي در بدنه مردم توزيع شود.
اينكه از حساب ذخيره ارزي براي استانها و توليد و سرمايه گذاري و خدمات و... اختصاص مي دهيم و عادلانه منابع را در كل كشور توزيع مي كنيم و سهام عدالت مي دهيم، معنايش همان است.
خبرنگاري از احمدي نژاد پرسيد آيا ممكن است ايران غني سازي را از سقف ۵ درصد افزايش دهد، لطفا جواب مثبت يا منفي بدهيد كه رئيس جمهور گفت: براي سوخت، غني سازي ۵/۳ تا ۵ درصد لازم است ما هم همين را لازم داريم و در برنامه توليدمان هم همين مقدار است و نياز ديگري هم نداريم.
خبرنگار روزنامه همشهري به بحث ترور احمدي نژاد توسط يكي از روزنامه هاي مطرح اسرائيلي اشاره كرد و خواستار واكنش احمدي نژاد به اين خبر شد كه رئيس جمهور پاسخ داد: رسماً اعلام مي كنند كه مي خواهيم ترور كنيم چون با مواضع آنها مخالفيم.
وي افزود: اما اگر آنها خيال كنند با ترور احمدي نژاد كار تمام مي شود خيلي اشتباه مي كنند.
من كوچكترين فرد ملت ايرانم، در بين ملت ايران ۷۰ ميليون احمدي نژاد است.
چرا وقتي رسماً مسئول يك كشور تهديد به ترور مي شود و اين خنده دار است كه نهادهاي بين المللي اصلا احساس نگراني نمي كنند.
خبرنگار دنياي اقتصاد در ادامه كنفرانس خبري رئيس جمهوري ايران با خبرنگاران داخلي و خارجي از نقدينگي بالا در جامعه به عنوان يك خطر ياد كرد و افزايش بي رويه قيمت سكه را دليلي بر اين مدعا دانست كه احمدي نژاد در پاسخ به اين مطلب اظهار داشت: در هفته گذشته شاهد اخباري بوديم كه برخي روزنامه ها خبر از قيمت بيش از دويست هزار تومان سكه داده بودند در حالي كه در همان روزها بانك كارگشايي سكه را به مبلغ ۱۶۵ هزار تومان فروخته بود.
رئيس شوراي عالي اقتصاد با ابراز تعجب از اينكه اين خريد و فروش سكه ۲۰۰ هزار توماني در كجا و توسط چه كساني صورت گرفته است، گفت: اقتصاد كشور از اين گونه مطالب آسيب نمي بيند، اما نبايد بي جهت آسيبي توليد كرد.
وي منتشركنندگان اينگونه خبرها را شامل عده اي بي توجه و عده اي ديگر دانست كه از روي عمد اقدام به چنين كارهايي مي كنند و اضافه كرد: چرا برخي سعي مي كنند تعريف نقدينگي و برخي هشدارها در اين خصوص را مبهم مطرح كنند.
درست است كه در مقاطع كوتاه نقدينگي در بخش هايي اثرگذار است اما دولت نيز سعي خواهد كرد اين تاثير نقدينگي را كنترل و محدود كند.
احمدي نژاد دليل اصلي بالا رفتن قيمت سكه را افزايش قيمت جهاني طلا اعلام كرد و گفت: دولت نمي خواهد قيمت سكه را كنترل كند چون مورد استفاده همه اقشار جامعه نيست.
وي همچنين در خصوص تلاش هاي دولت براي كاهش نرخ تورم نيز اظهار داشت: سعي مي كنيم از برنامه مدون جلوتر حركت كنيم كه به طور مثال امسال تلاش ما براي وجود نرخ تورمي به ميزان حدود ۱۱ درصد است كه يكسال از برنامه جلوتر است.
خبرنگار روزنامه «اعتماد ملي» با عنوان آخرين خبرنگار كنفرانس خبري دو ساعته احمدي نژاد با خبرنگاران داخلي و خارجي اقدام به طرح سئوال خود در زمينه انتصاب باجناق ها در دولت نهم كرد كه احمدي نژاد با لبخندي پاسخ داد: آنقدر دولت مهرورز است كه باجناق ها نيز با هم فاميل شده اند اما اگر در جايي نيز اين موضوع صحت داشته باشد آن را اصلاح خواهم كرد.

ديدگاه صاحبنظران در كنفرانس تحولات عراق
عملكرد نادرست نيروهاي خارجي اوضاع
را پيچيده تر كرده است
013575.jpg
گروه سياسي: روز گذشته كنفرانس تحولات عراق و چشم انداز امنيت منطقه اي در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد. در اين كنفرانس كه با حضور شخصيت هاي سياسي برجسته كشور همراه بود، مسئولان سياسي تحليل هاي خود را از اوضاع عراق ارائه كردند.
منوچهر متكي در سخنراني كه در جلسه اول كنفرانس بين المللي «عراق، چشم اندازهاي امنيت منطقه اي» ايراد شد، عملكرد امنيتي نادرست نيروهاي خارجي در عراق را عاملي براي پيچيده تر كردن شرايط اين كشور و ايجاد زمينه هاي لازم براي جذب گروه هاي تروريستي در عراق خواند و با بيان اين كه بايست روند شكل گيري نهادهاي نظامي امنيتي و انتظامي عراق تسريع شود، بر خروج نيروهاي بيگانه در حداقل زمان ممكن از اين كشور تأكيد كرد.
منوچهر متكي همچنين خبر داد: در نظر داريم بعد از تشكيل دولت دايمي در عراق نشست بعدي وزراي خارجه همسايه عراق را با هدف بررسي آخرين وضعيت اين كشور و اعلام موضع مشترك كشورهاي مذكور در قبال روند سياسي در عراق در تهران برگزار كنيم.
به گزارش ايسنا متكي گفت: اگر چه عراقي ها تاكنون دستاوردهاي بزرگي را در راستاي ايجاد عراقي نوين كسب نموده و اينك در مراحل پاياني روند سياسي و دوران گذار به سر مي برند، ولي اين كشور تا رسيدن به شرايط مطلوب و استقرار كامل، كماكان با موانع و چالش هاي مهمي در بخش سياسي و امنيتي مواجه است.
در بخش سياسي، نهايي شدن تشكيل دولت دايمي  و شروع به كار مجمع ملي عراق كه به موجب قانون اساسي اين كشور وظايف خطيري را در چهار سال آينده در زمينه هايي چون تكميل نهادهاي حكومتي، اصلاح قانون اساسي، مبحث فدراليسم و تعيين تكليف حضور نيروهاي خارجي در عراق برعهده خواهند داشت، مهمترين چالشي است كه از حدود چهار ماه قبل يعني از زمان برگزاري موفقيت آميز انتخابات پارلماني تا كنون پيش روي اين كشور است.
اين در حالي است كه مانع تراشي ها و اعمال نفوذ آمريكا و انگليس و همچنين زياده خواهي برخي گروه ها و جريانات عراقي ديگر، موجب بروز اختلال و توقف چند ماهه در روند سياسي اين كشور گرديد. توقفي كه در صورت استمرار، مي توانست دستاوردهاي ارزشمند ملت عراق در روند سياسي و همچنين ثبات، امنيت و يكپارچگي اين كشور و به تبع آن، آرامش و امنيت منطقه را در معرض تهديد جدي قرار دهد كه خوشبختانه با هوشياري، گذشت و تلاش گروه ها و رهبران سياسي و مذهبي اين كشور و توافق آنها در خصوص مناصب مهم حكومتي تحول مهمي طي هفته جاري حاصل شده است و ما اميدواريم اين امر سرآغازي براي تشكيل يك دولت منتخب، فراگيرو كارآمد و برقراري ثبات و امنيتي پايدار در اين كشور باشد.
جمهوري اسلامي ايران معتقد است احترام به خواست و اراده ملت عراق و پذيرش نتايج انتخابات ،به رسميت شناختن حقوق اكثريت همراه با رعايت حقوق اقليت ها و تلاش براي تشكيل دولتي فراگير مبتني بر آراي انتخاباتي و براساس مشاركت، گفت وگو و مفاهمه ميان گروه ها و نمايندگان جوامع مختلف شيعه و سني، كرد و عرب و ساير طوايف و اقوام و اقليت هاي عراقي، تنها راه برون رفت از شرايط بغرنج و دشوار كنوني است.
از اين رو ايران همواره با حمايت از وحدت ملي و تماميت ارضي عراق و تأكيد بر عدم مداخله بيگانگان در امور داخلي اين كشور و ضرورت تسريع در تشكيل دولت جديد از هر گونه تلاشي در راستاي تكميل روند سياسي و تشكيل هر چه سريع تر دولت دايمي  براساس خواست و اراده ملت عراق حمايت به عمل آورده است.
به اعتقاد ما عملكرد نادرست و رويكردهاي ناصواب امنيتي نيروهاي خارجي در عراق نه تنها كمكي به بهبود اوضاع امنيتي و برقراري ثبات و آرامش در اين كشور ننموده است، بلكه تداوم حضور اين نيروها، اوضاع موجود را پيچيده تر كرده و زمينه هاي لازم براي جذب گروه هاي تروريستي به اين كشور و همچنين تشديد آن را فراهم آورده است . از اين رو، جمهوري اسلامي ايران معتقد است بايستي با تسريع در روند شكل گيري نهادهاي نظامي امنيتي و انتظامي عراق و كمك به تجهيز و افزايش كارآمدي اين نيروها و انتقال امور امنيتي به آنها بسترهاي مناسب فراهم شود تا نيروهاي بيگانه در حداقل زمان ممكن اين كشور را ترك كنند.
روحاني: آمريكا بايد پاسخگو باشد
دكتر حسن روحاني، رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با سخنراني در اولين جلسه كنفرانس بين المللي «عراق و چشم انداز امنيت منطقه اي» آمريكا و اشغالگران عراق را مسئول بي ثباتي اين كشور توصيف و تصريح كرد: آمريكا بايد پاسخ دهد كه چرا از اقدامات ناامن كننده در عراق چشم پوشي نمي كند و در زمينه امنيت عراق گام برنمي دارد.
وي تصريح كرد: امنيت عراق با خروج اشغالگران و پايان دادن به دخالت آمريكا در عراق امكان پذير خواهد بود. البته كشورهاي منطقه نيز در صورت تمايل دولت اين كشور مي توانند به عراق كمك كنند.
روحاني همچنين با تأكيد بر اين كه «دخالت هاي آمريكا مانع كارآمدي دولت عراق است» اظهار داشت: اين مسأله كه برخي از كشورها در منطقه و جهان اصرار دارند كه عراق به جنگ داخلي وارد شده، حائز اهميت است. حال آن كه همه اينها مي دانند چنين نيست.
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي افزود:  آنها فكر مي كردند پس از اشغال عراق با تشكيل حكومت نظامي  و تبديل آن به حكومتي غيرنظامي  و در ماه هاي بعد با روي كار آوردن دست نشانده مورد نظرشان به طور كامل بر عراق مسلط شده و بر ثروت ملي و منابع زيرزميني اش استيلا خواهند يافت.
روحاني ادامه داد: آنها مي پنداشتند نهايتاً خاورميانه بزرگ را به تحقق مي رسانند و در اين راستا از پيش كشورهايي چون ايران، سوريه و لبنان را تحت فشار قرار دادند. آنها فكر مي كردند با تسلط بر خاورميانه رهبري شان بر جهان را تثبيت كرده و بر منابع اصلي نفت در منطقه سلطه يافته اند.
وي با بيان اين كه امروز آمريكا نه تنها در افكار عمومي  منطقه كه در درون كشور خويش نيز با چالش مواجه است، گفت: آمار نشان مي دهد كه تنها ۳۷ درصد از مردم آمريكا با تداوم حضور سربازان اين كشور در عراق موافقند و تنها ۲۷ درصد از مردم اين كشور به پيروزي آمريكا در عراق اعتقاد دارند.
وي همچنين افزود:  به قول يكي از مفسران بنام آمريكايي امروز آقاي بوش در آمريكا مورد نفرت دموكرات ها و مورد بي اعتنايي روز افزون جمهوري خواهان است.
دكتر روحاني افزود:  آمار نشان مي دهد كه در تمامي كشورهاي همسايه عراق بيش از ۷۰ درصد از مردم از حضور آمريكا در منطقه نفرت دارند، چرا كه اين حمله با دروغ و فريب آغاز شد.
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهار داشت:  آنگاه كه ده ها تن از شيعيان، كردها و ساير مردم عراق كشته مي شدند، براي آمريكايي ها اهميت نداشت و آنگاه كه اماكن ديني و مذهبي اين كشور تخريب مي شوند، براي آنها مسأله مهمي  به حساب نمي آيد. همچنين است هنگامي  كه افرادي از پليس تازه كار عراق كشته مي شوند.
روحاني تأكيد كرد:  مشكل اصلي براي امنيت عراق وجود اشغالگران در اين كشور است. عاملي كه به صورت يك انگيزه براي افرادي درآمده تا به خشونت در اين كشور دست بزنند. اعمال آمريكا در عراق سؤالات فراواني را به همراه دارد.
وي افزود: آنها به خوبي مي دانند كه چه كشورهايي به تروريست ها كمك مي كنند، به آنها پول مي دهند و حتي براي آنها نيرو اعزام مي كنند، اين كشورها رابطه اي صميمي  با آمريكا دارند و آمريكا بايد پاسخ دهد كه چرا از اين اقدامات آنها چشم پوشي و در زمينه امنيت عراق گام بر نمي دارند.
روحاني مسأله وحدت و انسجام ملي و تماميت ارضي در عراق را چالش دوم اين كشور دانست و گفت:  همه مي دانيم عراق از لحاظ قومي و مذهبي داراي تكثر است و براي اكثريت شيعيان و اقليت اهل سنت و كردها راهي جز تعامل براي برقراري ثبات در عراق و وحدت امكان پذير نيست.
روحاني افزود: آمريكايي ها فكر مي كنند داخل عراق گروه هاي مختلفي وجود دارد كه آنها مي توانند با ايجاد تفرقه و اختلاف بين آنها و اخذ امتياز از يكي و دادن امتياز به ديگري اوضاع را به نفع خويش رقم زنند. اين در حالي است كه كارآمدي دولت عراق تنها در سايه اجراي قانون اساسي اين كشور ممكن است.
روحاني خاطرنشان كرد:  ما در تمام زمينه ها در كنار ملت عراق بوده و عراق را دوست و همسايه و نزديك خود مي دانيم و تداوم كمك هاي مان به اين كشور را وظيفه انساني و ديني مان دانسته و همچنان به كمك به اين كشور ادامه خواهيم داد.

رئيس جمهوري:
حجاب اسلامي انتخاب تاريخي زنان ايراني است
ايرنا: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، حجاب اسلامي  را انتخاب تاريخي زنان ايراني و داراي ريشه چند هزار ساله عنوان كرد و گفت: بانوان ايراني بدليل عظمت روحي، فهم، بزرگواري و بزرگ منشي و ايمان و اعتقادات خود همواره بهترين ها از جمله پوشش و حجاب اسلامي  را انتخاب كرده اند و ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ما نيازي به برخوردهاي آمرانه ندارد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، رئيس جمهوري يكشنبه شب در جلسه هيات وزيران با بيان اينكه زنان و بانوان ايراني همواره در صحنه هاي مختلف تاريخي و بخصوص انقلاب اسلامي  پيشتاز بوده اند گفت: امروز نيز بار اصلي ترويج فرهنگ اسلامي و عفاف بر عهده مادران مومن و برومند ايراني است كه هزاران هزار انسان عالم، مومن، فداكار و ارزشمند را در دامان خود پرورانده و تربيت كرده اند.
دكتر احمدي نژاد با انتقاد از برخي سخنان سخيفي كه اخيرا به بهانه مبارزه با بدحجابي عنوان شده است گفت: حجاب و عفاف بسيار مهم و اصلي خدشه ناپذير و تضمين كننده سلامت حضور زنان در عرصه هاي اجتماعي است ولي اينكه هرگاه صحبت از فساد و ناهنجاري مي شود برخي منشاء و عامل آن را زنان عنوان مي كنند، نگرشي بسيار غلط و ظلم و جفايي بزرگ است.
رئيس جمهوري حضور زنان در عرصه هاي اجتماعي براساس معيارهاي اسلامي  را موجب ارتقاي سلامت اجتماعي دانست و گفت: نبايد رفتار عده اي قليل از آقايان و بانوان كه معيارها را ناديده مي گيرند مبناي داوري قرار گيرد و اين گروه اندك بايد دقت داشته باشند كه محيط اجتماعي، تاثيرگذار بر همه آحاد جامعه است و همه بايد به معيارهاي قانوني و اخلاقي اجتماع پايبند باشند.
دكتراحمدي نژاد تأكيد كرد: دستگاه هاي فرهنگي بخصوص سازمان صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  نبايد با اين پديده فرهنگي منفعل برخورد كنند و همه بايد از انديشمندان و صاحب نظران امين و آگاه به اصول مترقي اسلام براي تبيين صحيح مساله حجاب استفاده كنند.
وي افزود: برخي افراد بدون توجه به آرمان هاي امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري با استفاده از تريبون هاي عمومي  سخناني مطرح مي كنند كه ارتباطي با اسلام ناب ندارد و وانمود مي كنند كه جامعه اسلامي  و متدين ايران دست به گريبان مشكلي خانمان برانداز شده است.
رئيس جمهوري با يادآوري ناكارآمدي شيوه هايي كه درگذشته براي جلوگيري از بدحجابي به كار گرفته شده به تبعات منفي برخوردهاي مستقيم در مسايل فرهنگي اشاره كرد و گفت: مسايل فرهنگي يك شبه حل نمي شود و نبايد براساس جوسازيها و جنجالها، دستگاههاي فرهنگي و انتظامي  دچار انفعال شوند و در فضايي گرفتار شوند كه مشخص نيست مديريت آن بر عهده كيست و تنها برخي فرصت طلبها از آن بهره مي برند.
دكتر احمدي نژاد علاقه وافر و اعتقاد زنان و مردان ايراني به حجاب اسلامي  را خاطر نشان كرد و افزود: دستگاه هاي حكومتي و اجرايي بايد زمينه ها و بستر لازم، از جمله امكان عرضه لباسهاي متناسب با فرهنگ، دين، اخلاق و عرف جامعه و در عين حال تامين كننده ذائقه نوگرايي و تنوع خواهي جوانان را فراهم كنند بطوري كه افراد به راحتي قدرت انتخاب لباسهاي مناسب شأن زن و مرد مسلمان را داشته باشند.در اين جلسه هيأت  وزيران با تصويب آيين نامه اجرايي ماده (۴۳) قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت راه را براي تامين نيروي انساني طرح سرشماري سراسري سال جاري هموار كرد.
براساس ماده يك آيين نامه اجرايي ماده (۴۳) قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مركز آمار ايران كه انجام سرشماريها و طرحهاي آمارگيري را بر عهده دارد، مي تواند براي كليه مراحل اجراي آنها از خدمات كاركنان دولت استفاده نموده و حق الزحمه آنان را علاوه بر حقوق و مزاياي دريافتي براساس اين آيين نامه پرداخت كند. در اين جلسه همچنين تعدادي از پيشنهادهاي دستگاه هاي اجرايي به تصويب رسيد.

رئيس جمهوري ايران از همتاي سوداني خود استقبال كرد
ايرنا: «محمود احمدي  نژاد» رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  عصر ديروز به طور رسمي  از «عمر حسن البشير» همتاي  سوداني  خود در محل  نهاد رياست  جمهوري  در تهران  استقبال  كرد.
رئيس  جمهوري  سودان  ظهر ديروز در صدر يك  هيأت  عاليرتبه  سياسي  و اقتصادي  وارد تهران  شد و در فرودگاه  مهرآباد از سوي  محمدرضا اسكندري  وزير جهاد كشاورزي  مورد استقبال  قرار گرفت .
اولين  دور مذاكرات  دوجانبه  رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  و همتاي  سوداني  وي ، بلافاصله  پس  از انجام  مراسم  استقبال  رسمي  صورت  گرفت.

برژينسكي: حمله به ايران، حماقت سياسي است
گروه سياسي: زيبگنيف برژينسكي، مشاور امنيت ملي پيشين آمريكا، از جورج دبليوبوش خواست تا باب مذاكره مستقيم با تهران را بگشايد.
برژينسكي، كه ديدگاه هايش را در لس آنجلس تايمز نوشته بود با تاكيد بر اينكه «ايرانيان به برنامه هسته اي خود افتخار مي كنند» در مخالفت با تحريم ايران نوشت: چهار دليل  براي  مخالفت  با حمله  پيشگيرانه  به  تاسيسات  هسته اي  ايران  وجود دارد كه  عبارتند از نبود تهديد فوري  از سوي  ايران ، واكنش هاي  احتمالي ايران  عليه  نيروهاي  آمريكايي ، افزايش  قيمت  نفت  و سوء استفاده  تروريست ها از موقعيتي  كه  آمريكا پديد خواهد آورد.
وي  با اشاره  به  اينكه  هرگونه  حمله  آمريكا به  ايران  يك  اقدام  يك  جانبه تلقي  مي شود، نوشت : اگر دولت  آمريكا بدون  آنكه  كنگره  اين  كشور بطور رسمي اعلام  جنگ  نمايد، اقدام  به  حمله  نظامي كند، اين  حمله  نقض  قانون  اساسي  بوده  و رئيس  جمهوري  را مستحق  استيضاح  شدن  مي نمايد.
برژينسكي  افزود: همچنين  اگر آمريكا بدون  تحريم هاي  شوراي  امنيت  اقدام كند، اين  اقدام  آمريكا را به عنوان  ناقض  قوانين  بين المللي  معرفي  خواهدكرد.وي  حمله  نظامي به  ايران  را يك  حماقت  سياسي  دانست  كه  ممكن  است  باعث از بين  رفتن  برتري  آمريكا گردد.وي  نوشت : تهديد نظامي همچنين  ممكن  است  اين  ظن  بين المللي  را بوجود آورد كه  آمريكا ممكن  است  عمدا باعث  ناسازگاري  ايران  شده  باشد .مخالفت  آمريكا با شركت  در مذاكره  مستقيم  با ايران  نيز دليلي  بر همين  مساله  است .برژينسكي  تصريح  كرد: زمان  آن فرا رسيده  كه  دولت  آمريكا لفاظي هاي  خود عليه  ايران  را كاهش  دهد و با در نظر گرفتن  تاريخ  و منافع  ملي  خود تصميم گيري  كند.

لاريجاني: طرف مذاكره مهم نيست
ايسنا:علي لاريجاني در گفت وگو با يك روزنامه  آلماني اين سئوال را مطرح كرد كه اگر آمريكايي ها به واقع فقط به سلاح هسته اي يا پروتكل الحاقي توجه دارند، چرا عليه هند يا ديگران اقدامي نمي كنند؟
دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفتگو با روزنامه فرانكفورتر آلگماينه گفت: ما به اين قائل نيستيم كه اگر اروپايي ها وزن كافي داشته باشند تا مشكلات را حل كنند، آمريكايي ها لازم است كه به صورت مستقيم در مذاكرات شركت داشته باشند، اما شايد اروپايي ها خودشان با علاقه مي خواهند كه آمريكايي ها را در مذاكرات شركت دهند.
وي ادامه داد: براي ما مهم نيست كه با چه كسي صحبت مي كنيم. براي ما اين مهم است كه موضوع حل شود. دو طرف بايد در وضعيتي باشند كه بتوانند موضع شان را مشخص كنند.لاريجاني درباره مذاكره با آمريكا در حوزه عراق تاكيد كرد: زمان انجام مذاكرات مورد توافق قرار نگرفته است. هنوز هيچ پيش مذاكره اي انجام نشده است.مشخص هم نيست كه در چه سطح و كجا اين مذاكرات انجام پذيرد.

تدارك شوراي نگهبان براي انتخابات خبرگان
فارس: معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان اعلام كرد: در انتخابات مجلس خبرگان ۳۲۰ هزار ناظر داوطلب شوراي نگهبان از آراي مردم صيانت خواهند كرد.سيد علي علوي معاون اجرايي و امور انتخابات شوراي نگهبان در آيين معارفه سرپرست جديد دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان آذربايجان غربي با اعلام اين خبر از مردم خواست نسبت به توطئه هاي دشمنان و بد خواهان در انتخابات مجلس خبرگان رهبري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا هشيار باشند.

مذاكرات بروجردي در لندن
ايرنا: «علاءالدين  بروجردي» رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي  يكشنبه  شب  در لندن  با اقبال  ساكراني  دبير كل  شوراي  مسلمانان  بريتانيا (ام .سي .بي ) ديدار و مذاكره  كرد.رئيس  كميسيون  سياست  خارجي  مجلس  همچنين  با ذكر پيشينه  فعاليتهاي  صلح آميز ايران  در تحقيق  و توسعه  فن آوري  هسته اي ، اطلاع رساني  بموقع  و اثرگذار در ميان  مسلمانان  اروپا و بخصوص  بريتانيا را در اين باره  حائز اهميت  دانست .در اين  ديدار علاوه  بر مسئولان  شوراي  مسلمانان  بريتانيا كه  فراگيرترين  تشكيلات  مسلمانان  اين  كشور است ، محمد آشوري  نايب  رئيس  و اكبر اعلمي عضو كميسيون  سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي حضور داشتند.بر پايه  اين  گزارش ، ساكراني  با ابراز خرسندي  از تداوم  تماس  با مسئولان  جمهوري  اسلامي ، فعاليتهاي  شوراي  مسلمانان  بريتانيا را تشريح  و آن را متشكل  از ۴۰۰ گروه  و تشكل  اسلامي  و هماهنگ كننده  فعاليتهاي  مسلمانان  معرفي  كرد.رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  و هيات  همراه  روز يكشنبه  براي  انجام  ديدار رسمي  سه  روزه  وارد پايتخت  انگليس  شدند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
داخلي
شهرستان ها
شهري
انقلاب
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |