سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۸ - Apr 25, 2006
تدوين سياست ها براي ترويج فرهنگ ايثار
013410.jpg
ايسنا:بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام براي ترويج و تحكيم فرهنگ ايثار و جهاد و ساماندهي امور ايثارگران كه از جلسه قبل در مجمع مصلحت نظام شروع شده بود در قالب ۱۰ بند تدوين شد.
در جلسه اخير كه اكثريت اعضاي مجمع و سران سه قوه، فرماندهان و مسئولان ستاد كل نيروهاي مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي و فرماندهان نيروي انتظامي و بسيج، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و رؤساي كميسيون هاي اجتماعي و فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز حضور داشتند، پس از مطرح شدن موارد پيشنهادي و بحث و بررسي هاي مبسوط، موارد ذيل تصويب شد:
- تحقيق، شناسايي و ترويج مستمر عوامل تقويت كننده فرهنگ جهاد، ايثار و شهادت و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعيف آن.
- توانمندسازي فردي و جمعي و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمي، فني و فرهنگي ايثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش آفريني فعال و مؤثر در عرصه هاي مختلف و اولويت دادن به استفاده از ايثارگران در بخش هاي مديريتي در شرايط مساوي.
- اولويت قائل شدن براي ايثارگران در سياستگذاري ها، برنامه ها، قوانين و آيين نامه هاي كشور و نيز در تخصيص و توزيع امكانات و حمايت هاي دولتي و فعاليت ها در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي به تناسب ايثار و جهاد در راه آرمانهاي اسلام و اهداف انقلاب اسلامي.
- شناخت نيازهاي واقعي و ارائه خدمات مؤثر به ايثارگران و خانواده هاي آنان در ابعاد مختلف فرهنگي، علمي، آموزشي، اجتماعي، بهداشتي، درماني، بيمه، معيشتي، اشتغال، مسكن، حقوقي، اداري، رفاهي و استخدامي با حفظ اصول عزتمندي، عدالت و روحيه خوداتكايي و شئون ايثارگري - مناسب سازي بناها و مراكز خدمات عمومي، معابر شهري، مراكز اداري، تفريحي، ورزشي و وسائط نقليه عمومي با وضعيت جسمي جانبازان و ناتواني هاي جسمي و حركتي منطبق بر معيارهاي مطلوب
- اهتمام به تأمين تجهيزات و آموزش ها و مراقبت هاي لازم براي پيشگيري و كاهش آسيب هاي فردي و جمعي ناشي از جنگ و تهديدات.

تازه هاي انقلاب
نواب اسطوره مهر
013404.jpg
در تاريخ هر ملتي افراد انگشت شماري هستند كه براي تحقق عدالت و پياده شدن ارزش هاي انساني و اعتقادات ديني حاضر به فداي وجود خود شوند. از اين رو، در صورت ظهور چنين انسان هاي وارسته اي، دادن عنوان «انسان بزرگ» به آنها گزافه نيست. چنين افرادي به علت مهر و علاقه اي كه به هموطنان خود دارند، منحصر به فرد هستند. جمعيت فدائيان اسلام كه پس از فروپاشي خيمه  استبداد رضاشاهي تشكيل شد، تحت رهبري سيدمجتبي نواب صفوي در پي اجراي احكام اسلامي و احقاق حق هموطنان از استعمارگران و اقمار آنان برآمد. وجود نواب مالامال از مهر و محبت نسبت به هموطنان استثمار شده و رنج ديده از تازيانه استعمار بود و ايشان تنها راه رهايي از رنج ها را قطع دست اجانب از ثروت هاي اين كشور، اجراي احكام اسلامي و به ديگر سخن تشكيل حكومت اسلامي مي دانستند كه در واقع زمينه ساز و الهام بخش بسياري از مبارزان در نهضت امام خميني (ره) شد.
اين كتاب به طور خلاصه و با زباني ساده و روان به زندگاني شهيد نواب صفوي پرداخته است. اميد است كه در شناساندن زواياي گوناگون اين شخصيت فقيد مثمر ثمر باشد.
دستبوس (زندگي امير عباس هويدا)
013407.jpg
مطالعه و بررسي تاريخ معاصر ايران و به خصوص شناخت چهره هاي تاريخ ساز از جمله مباني و مقدماتي است كه نسل جوان امروز براي ساختن فردا به آن نيازي مبرم دارد، زيرا بدون شناخت افراد و افكاري كه ديروز و امروز جامعه  ما محصول و دست ساخته  آنهاست تغيير وضع موجود و حركت به سوي بهبود امور ممكن نمي نمايد.
اميرعباس هويدا از جمله مشهورترين رجال سياسي عصر پهلوي است كه نام او با عصر ۱۳ ساله  اقتدار و ثبات سلطنت محمدرضا پهلوي گره خورده و بسياري از تحولاتي كه در ادبيات سياسي از آنها با عنوان گرايش به سوي مدرنيسم ياد مي شود، در عصر نخست وزيري او رخ داده است.
هويدا چه به عنوان يك عنصر بوروكرات كه با توجهات سرويس هاي جاسوسي غربي مراتب ترقي در هرم قدرت را به سرعت طي كرد و چه به عنوان چهره  شاخصي از فرقه  بهائيت كه رشد ناگهاني خود در ساختار قدرت را مديون توجه خاص غربي ها به فرقه  بهائيت بوده و چه به عنوان درشت ترين مهره  سياسي عصر پهلوي كه به فرجام پرونده  سياه خود، معدوم شد، نقش ويژه اي در تحولات ۱۵ ساله  آخر عصر پهلوي ايفا نموده و هم در عصر نخست وزيري و هم پس از اعدام به وسيله  دادگاه انقلاب اسلامي، از شهرت بسزايي در رسانه ها و كتب و مقالات تاريخي برخوردار بوده است.
مركز اسناد انقلاب اسلامي با انتشار اثر حاضر سعي در روشن نمودن بخش هايي از چهره  اين مهره  كليدي بهايي و فراماسون دارد و پرداختن به زندگي او را بهانه اي براي آشنايي بيشتر نسل جوان جامعه با حقايق تلخ تاريخ معاصر مي داند.
سياست صدور انقلاب اسلامي
انقلاب اسلامي در فرايند استقرار خود مراحلي را پشت سر گذاشته كه تعمق در هر كدام از اين مراحل مستلزم مطالعات و تحقيقات فراواني است. يكي از پيامدهاي مهم انقلاب اسلامي، تاثير آن بر كشورهاي منطقه و آشنايي مسلمانان و مستضعفان جهان با اين انقلاب، تحت راهبرد «سياست صدور انقلاب اسلامي» بود. اين موضوع قاعدتا پس از پيروزي انقلاب اسلامي شكل گرفته و همانند ساير بخش ها فراز و نشيب خاص خود را طي كرده است. از آن جا كه انقلاب اسلامي با رهنمودهاي پيامبر گونه امام خميني، عزت و شكوه خود را در تحقير قدرتهاي فاسد جهاني و منطقه اي و آگاهي و بيداري همه مستضعفين، بويژه مسلمين در گستره جهان اسلام، دنبال مي كرد، سياست صدور انقلاب موضوعيت ويژه اي يافت.
اين فرايند گاه با كاميابي ها و گاه با ناكامي هايي روبرو بوده است؛ اما آنچه در عصر كنوني به رغم فشارهاي جهاني و منطقه اي بر جمهوري اسلامي ايران به عنوان ام القراي اسلام و بر مسلمانان طرفدار انقلاب در كشورهاي اسلامي شاهد آن هستيم، رشد اسلام گرايي در جوامع اسلامي و مخالفت هاي آشكار و جدي با سياست هاي سلطه جويانه قدرت هاي بزرگ جهاني است. تاثير اين رويكرد به گونه اي است كه توماس فريدمن يكي از نويسندگان آمريكايي معتقد است كه اگر مخالفت با آمريكا در كشورهاي اروپايي شكل يك سرگرمي است، ولي در جوامع اسلامي به عنوان يك وظيفه تلقي مي شود.
امروز مسلمانان جهان، بين اسلام ناب محمدي ارائه شده از سوي امام خميني(ره)و اسلام آمريكايي و اسلام تحجرمآبي تمايز قائلند و در صورت پديد آمدن شرايط مناسب، گرايش و علاقمندي خود را نسبت به اسلام سياسي آشكار كرده اند.
مركز اسناد انقلاب اسلامي در راستاي رسالت علمي خويش، اقدام به انتشار كتاب «سياست صدور انقلاب» كرده تا از اين رهگذر جامعه علمي كشور را با اين راهبرد جمهوري اسلامي آشنا سازد.
مساجد بازار تهران در نهضت امام خميني
013401.jpg
تاريخ شفاهي مساجد اطراف بازار، به بررسي نقش و عملكرد سه مسجد امام خميني، سيدعزيزالله و شيخ عبدالحسين در جريان شكل گيري مبارزات مردمي عليه حكومت پهلوي بويژه در مقاطع حساسي همچون كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هجري شمسي، نهضت حضرت امام خميني و قيام پانزده خرداد، تا پيروزي انقلاب اسلامي مي پردازد.
اين اثر در سه بخش تنظيم شده است؛ بخش اول، به مسجد شاه سابق اختصاص دارد كه شامل سه فصل «پيشينه  تاريخي و فعاليت هاي اجتماعي» ، «از مشروطه تا نهضت اسلامي» و «نهضت اسلامي» مي باشد. بخش دوم، به بررسي نقش و عملكرد مسجد سيد عزيزالله در نهضت اسلامي به رهبري حضرت امام مي پردازد. بخش سوم نيز به بررسي جايگاه و نقش مسجد شيخ عبدالحسين (مسجد آذربايجاني ها) اختصاص دارد. در پژوهش تاريخ شفاهي حاضر، نقش اين سه مسجد مهم در جريان نهضت، بويژه دوره  اول آن؛ از ۱۳۴۱ هجري شمسي، در پرتو خاطرات شفاهي و اسناد و منابع مكتوب بررسي شده است.
دولت بختيار و تحولات انقلاب اسلامي
013398.jpg
واپسين روزهاي حيات حكومت رژيم پهلوي، يكي از مهم ترين و حساس ترين مقاطع تاريخي انقلاب اسلامي به شمار مي رود. در اين ميان شاپور بختيار، يكي از چهره هاي جبهه ملي ايران، با مشاهده اين شرايط و ناتواني رژيم در كنترل اوضاع، دچار سراب شد و نخست وزيري رژيم شاه را پذيرفت. ملت غيور ايران به رهبري آگاهانه امام خميني با بختيار و كابينه اش همانند دولت هاي قبلي رفتار كردند. با ورود امام خميني به ايران، اساسي ترين چالش ميان جبهه  انقلاب و دولت بختيار و طرفداران او پديد آمد.
امام با ناديده انگاشتن دولت نامشروع بختيار، ضرباتي اساسي  را بر پيكر رژيم وارد آورد و دولت بختيار چون برف در مقابل آفتاب پر قدرت انقلاب ذوب شد.

دستاوردهاي ادبي و هنري انقلاب اسلامي در هند
013416.jpg
ايرنا: كتاب انقلاب و قدرت خلاقيت كه درباره دستاوردهاي ادبي، سينما و هنر ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است طي آيين خاصي به همت بنياد تحقيق آبزرور، در دهلي نو پايتخت هند رونمايي شد.
خانم دكتر كاپيلا واتسيان عضو پارلمان هند و رئيس سابق مركز بين المللي ايندرا گاندي هنر جديد دهلي نو، كتاب مذكور را كه توسط پروفسور آذرميدخت صفوي و پروفسور عبدالودود اظهر دهلوي به رشته تحرير در آمده است، رونمايي كرد.
اين كتاب نتيجه تلاش هاي تحقيقاتي اين دو استاد نامور هندي است كه درمورد شعر و ادبيات، هنر و سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي نوشته شده است.
در اين كتاب كه به زبان انگليسي نگاشته شده است، ابعاد مختلف ادبيات، هنر و سينماي ايران در دوره بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.
نويسندگان اين كتاب، از انقلاب مشروطه، جنبش دكتر محمد مصدق و انقلاب اسلامي ايران به عنوان سه پديده حائز اهميت در تاريخ معاصر ايران ياد كرده و يادآور شده اند: قيام مردم ايران عليه حكومت استبدادي خاندان پهلوي در اواخر دهه ۱۹۷۰به زودي ابعاد يك انقلاب به خود گرفت كه تحت رهبري آيت الله روح الله خميني (ره) به عنوان انقلاب اسلامي معروف شد.
اين انقلاب يكي از قويترين دولت هاي نظامي را سرنگون كرد و يك شبكه وسيع اطلاعاتي را ريشه كن و شاه را ساقط كرد.
نويسندگان اين كتاب، درمورد ادبيات ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نظر داده اند كه دوره بعد از انقلاب مي تواند به عنوان تجدد داستان هاي كوتاه ناميده شود زيرا آنها وسيله مطلوبي براي نويسندگان زن و مرد بود و اين داستان ها بيانگر تغييرات اجتماعي و فرهنگي حاصله در طول۲۵ سال گذشته بودند.درمورد ادبيات مذهبي دوره بعد از انقلاب نيز در اين كتاب آورده شده است: توجه به نويسندگان مذهبي در اين دوره ضروري است.
موفقيت فيلم هاي ايراني در جشنواره هاي بين المللي نيز مورد توجه خاصي در اين كتاب قرار گرفته است.
نويسندگان كتاب انقلاب و هنر خلاقيت در اين زمينه نوشته اند: سينماي ايران در طول ۲۵سال گذشته شاهد تحول عمده شده و به صورت يك شكل بسيار جدي از هنر در آمده است.
نويسندگان اين كتاب، از عباس كيارستمي، محسن مخملباف، سميرا مخملباف، تهمينه ميلاني و داريوش مهرجويي به عنوان فيلمسازان چيره دست ايراني ياد كرده و گفته اند كه فيلم هاي ساخت اين افراد مشكلات فرهنگي و اجتماعي ايران معاصر را به معرض نمايش مي گذارند و موضوع كار آنها به نحوي به جنگ، تبعيض جنسي، حكومت مذهبي و دموكراسي و مشكلات مذهبي و سنتي مردم اين كشور مربوط مي شود.
پروفسور آذرميدخت صفوي درباره ويژگي اين كتاب گفت: اين اولين كتابي است كه تمام بخش هاي خلاقيت را تحت بررسي قرار مي دهد.
به دنبال انقلاب اسلامي در ايران ادبيات و هنر نيز تحت تاثير قرار گرفت اما به زودي اين بخش راه پيشرفت خود را پيدا كرد و اكنون در همان مسير آزاد ادامه مي يابد.
وي افزود: ادبيات ايران به خصوص ادبيات نثري آن كشور مثل رمان، داستان كوتاه و ادبيات كودكان در سطح جهاني قرار دارد. اما وي با ابراز تاسف افزود: ادبيات شعري ايران كه پس از انقلاب به وجود آمد، همانند ادبيات شعري قبلي ايران در سطح جهاني قرار ندارد.
بلجيت كپور دبير نهاد پژوهشي آبزرور نيز گفت: در تاريخ جهان كشورهايي همچون هند و ايران وجود ندارند كه تا اين حد با يكديگر نزديك بوده باشند.
وي افزود: فرهنگ هند و ايران در بسياري از بخش هاي زندگي مشترك است و ما بايد به منظور حفظ اين فرهنگ گام هاي مناسب را برداريم.

فراخوان براي پژوهش درباره «عكس و انقلاب اسلامي»
013413.jpg
اولين اثر جامع و پژوهشي در زمينه عكس انقلاب اسلامي توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي تدوين مي شود.
به گفته سيد مجيد امامي، مدير دفتر هنر و ادبيات اين مركز، هدف از اين پژوهش كه در راستاي آثار قبلي مركز اسناد انقلاب اسلامي، در زمينه ادبيات داستاني، شعر و سينماي انقلاب اسلامي است،بررسي روابط و  نسبت تأثير هنر عكاسي به عنوان يكي از اجتماعي ترين هنرهاي مدرن با فرايند نهضت و پيروزي انقلاب اسلامي مي باشد.
وي اذعان داشت :«آثار و مجموعه هاي گران بهايي ازعكس هاي حاوي مضامين، وقايع و تحولات انقلاب اسلامي از اواسط دهه پنجاه شمسي تا پايان دفاع مقدس توسط عكاسان حرفه اي و غيرحرفه اي وجود دارد كه بايستي انتساب و مناسبات آنها با انقلاب اسلامي را ثبت كرد.»
به گفته مدير دفتر هنر و ادبيات انقلاب اسلامي، بخش عمده اي از اين پژوهش را مي توان با روش مصاحبه باز و نيز تحليل محتواي آثار به انجام رساند.
وي در همين زمينه به برخي فعالان عرصه عكس انقلاب اسلامي چون سعيد صادقي، رضا برجي، اكبر ناظمي و مرحوم كاوه گلستان اشاره داشت.
لازم به توضيح است پژوهشگران علاقمند و حايز شرايط مي توانند طرح هاي اوليه خود را جهت نگارش اين اثر به دفتر هنر و ادبيات اين مركز ارسال كنند.
پژوهشگران هنر انقلاب اسلامي مي توانند با تماس تلفني از طريق شماره ۲۲۲۱۱۱۷۳ (چهارشنبه ها و پنج شنبه ها) اطلاعات تكميلي دريافت كنند.

همايش راويان و خادمين شهدا
همايش راويان و خادمان شهدا و اختتاميه راهيان نور با حضور جمعي از مسئولان لشكري و كشوري، راويان و مسئولان كاروان هاي راهيان نور دانشجويي و طلاب علوم ديني در مجتمع فرهنگي امام خميني(ره) قم برگزار شد.در اين مراسم، سردار باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با ارائه گزارشي از فعاليت هاي راهيان نور و قدرداني از دولت در اين زمينه، بر اهميت توجه به فرهنگ دفاع مقدس و تبيين آن در جهت آشناسازي بيشتر نسل جوان و آيندگان با ايثارگري هاي رزمندگان اسلام تأكيد كرد.
در اين همايش همچنين، گزارشي از فعاليت دو ماه گذشته راهيان نور به همراه تلاش هاي ستاد مركزي راهيان نور در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس توسط محمدحسين يكتا، رئيس ستاد مركزي راهيان نور ارائه شد.

برگزاري ميزگرد انقلاب پژوهشي در ايران
از سوي انجمن جامعه شناسي ميزگرد «زمينه هاي مساعد و نامساعد انقلاب پژوهشي در ايران» ۱۳ ارديبهشت در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
از سوي انجمن جامعه شناسي ايران و همزمان با برگزاري همايش مسائل علوم اجتماعي در ايران ميزگرد جامعه شناسي انقلاب با موضوع «زمينه هاي مساعد و نامساعد انقلاب پژوهشي در ايران» با حضور دكتر علي محمد حاضري، دكترحميد رضايي جلايي پور، دكتر محمدباقر خرمشاد و دكتر محمد سالار كسرايي روز چهارشنبه ۱۳/۲/۸۵ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار مي شود.

تجليل از نويسندگان زن ايثارگر
نشر شاهد با ۲۰۰ اثر تاليفي جديد در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حضور مي يابد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ايثار ، دكتر عباس خامه يار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد افزود : نشر شاهد علاوه بر فعاليت در بخش عرضه كتاب، فعاليت جنبي شامل فعاليت هاي سرگرم كننده و جذاب براي بازديدكنندگان در نظر گرفته است.
وي به حضور نويسندگان صاحب نام حوزه ايثار و شهادت در محل غرفه فروش نشر شاهد در زمان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب اشاره كرد و حضور در سالن بازار جهاني با هدف تعامل با ناشران خارجي و ترجمه كتب نشر شاهد به زبانهاي خارجي و بالعكس را از ديگر برنامه هاي نشر شاهد در نمايشگاه كتاب اعلام كرد.

همايش شهيد مطهري برگزار مي شود
همايش مصلح بيدار همزمان با سالروز شهادت علامه مطهري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
همايش مصلح بيدار به منظور تبيين ابعاد شخصيتي علامه شهيد مرتضي مطهري همزمان با بيست وهفتمين سالگرد شهادت مطهري با حضور اساتيد و فرهيختگان دانشگاه تهران برگزار مي شود.
همچنين به همين مناسبت مراسمي در شهرستان فريمان، زادگاه شهيد مرتضي مطهري با همكاري بنياد شهيد استان خراسان رضوي و همايش انديشه هاي ناب در سالروز شهادت علامه مطهري در مدرسه دارالشفاي قم برگزار خواهد شد.

چاووش
موسيقي پس از انقلاب اسلامي
013422.jpg
علي پيرايش دانشجوي دكتراي پژوهش و نوازنده سه تار در مقاله اي به بررسي آماري توليدات موسيقي پس از انقلاب پرداخته است. او معتقد است كه دو دهه انقلاب اسلامي همواره از شكوفايي توليدات موسيقايي خبر مي دهد. موسيقي در كشور ما، جزو هنرهاي فطري و ذاتي مردم ايران زمين است چرا كه كشورمان در زمينه شعر يكي از قله هاي ادب كلاسيك جهان به شمار مي رود. مطرح كردن بحث شعر، موازي با مقوله موسيقي به دليل تفكيك اين گونه (موسيقي) است. چرا كه همواره موسيقي در طول تاريخ دو شاهراه عظيم را درنورديده است. شاهراه اول موسيقي بزميك بوده كه در بسياري از موارد به غير از فرم، محتواي چندان عميق و معناداري نداشته است. اگر چه كه موسيقي بزميك نيز گاهي به سوي محتوايي حماسي و مهيج رفته و بار معنوي خود را پر كرده است اما در بسياري از موارد اين موسيقي روند عادي خود را طي كرده و همواره خوراك بعضي از طبقات جامعه بوده است.
منظور از بعضي از طبقات جامعه گريز از يك موسيقي ملي، آوانگارد، ماندگار و جهاني است. به تعبيري تنها نوعي موسيقي مي تواند ماندگار بماند كه به لحاظ محتوايي عميق باشد و به لحاظ ساختاري نيز به جنبه هاي زير ساختي توجه كند و خوراك تمام طبقات جامعه باشد. بنابراين اگر چه كه دهه هاي ۳۰ و ۴۰ اوج ظهور ستارگان موسيقي سنتي ايران است اما دهه هاي ۶۰ و ،۷۰ عرصه درخشش موسيقي سنتي و شكوفايي اين هنر اصيل و گفتمان آن با شعر است. از اين رو چنين دهه هايي را مي توان اوج حركت در شاهراه موسيقي تفكر ناميد. در اين دهه ها موسيقي ايران نه تنها به لحاظ محتوايي به سوي پرمعناترين اشعار كلاسيك فارسي مي رود، بلكه به لحاظ تخصصي و اصول فرميك ملوديك نيز، جريان سازي هاي فراواني در دستگاه هاي موسيقي ايراني انجام مي گيرد. پس دهه هاي ۶۰ و ۷۰ نه تنها عرصه توليدات موسيقي بكر و اصيل است بلكه قلمرو بازتاب رسانه اي اين هنر در سطحي بين المللي نيز به شمار مي رود. تشكيل و حركت اركستر هاي ملي، تهران و. . .همواره نمادي از تداوم شاهراه موسيقي تفكر است.
در كنار اين، بسياري از گروه هاي موسيقي مانند شيدا، عارف كارمكارها، عندليبي ها و... در سطح ملي و بين المللي به معرفي هويت فرهنگي ايران پرداختند. البته در دهه هاي اوج درخشش نوابغ موسيقي ايران، استاد محمد رضا شجريان، در اين ميان يك تنه بار عظيم فرهنگ و هويت ايراني را در سطح جهان بر دوش كشيده و سواي ظهور ناظري، سراج، افتخاري، مختاباد و... همواره موسيقي ايران را به سمت فضايي چند صدايي هدايت كرده است. بنابراين ايران با شناسنامه تاريخي خود به عنوان يكي از كهن ترين تمدن هاي جهان در رديف كشورهاي تاثير گذار موسيقي، جاي دارد. وجود گونه هاي متفاوت موسيقي مانند دستگاه هاي رديفي، موسيقي مقامي، نواحي و موسيقي آييني، اين هنر را در ايران از ظرفيت ها و قابليت هاي فراواني برخوردار كرده است كه مي توان ضمن تعامل با ديگر حوزه هاي موسيقي جهاني، نيازمندي هاي رو به رشد مخاطبان خود را مرتفع ساخته و در جهت غناسازي موسيقي جهاني سهم بنيادين را ايفا كند.يكي از مهمترين رويكردهاي جدي موسيقي بعد از انقلاب، توجه به موسيقي نواحي، محلي و فولكلوريك در ايران است. بي  شك اين گونه نه تنها به لحاظ بررسي محض موسيقي جزو شاهكارهاي فرهنگي مناطق و محلات ايران هستند، بلكه همواره به لحاظ بررسي ديگر ابعاد فرهنگي از جمله، مردم شناسي، تيپ شناسي ،روان شناسي حائز اهميت بوده و از ثروت هاي فرهنگي به شمار مي روند. طي سالهاي ۱۳۸۳ - ۱۳۶۱ در مجموع ۱۸۳۵ ساعت، معادل ۴۳/۴۵ درصد از كل توليدات، موسيقي محلي و سنتي (۱۶۵ ساعت موسيقي دستگاهي اختصاص داده و۹۴۶ ساعت موسيقي سنتي تحول يافته، ۴۳۷ ساعت موسيقي محلي و ۲۸۷ ساعت نيزموسيقي مقامي يا نواحي) توليد شده است. بي شك اين آمار نسبت به دهه هاي گذشته از رشد چشمگيري خبر مي دهد؛رشدي كه بيش از ديگر گونه هاي موسيقايي از جمله پاپ، پاپ سنتي و پاپ مدرن به موسيقي اصيل ايراني توجه داشته است. بنابراين چنين سياست هايي از نوعي فشردگي تمركز خود مدارانه و در كل تبعيض جلوگيري مي كند. به تعبيري نه تنها موسيقي را در تمام اقشار و تيپ هاي اجتماعي ايران زنده مي كند، بلكه به آنها اين امكان را مي دهد كه به عنوان صاحبان و اصحاب جامعه موسيقي ايران، صادر كننده توليدات خود باشند.
اما يكي ديگر از گونه هاي مهم در حوزه موسيقي ايران، موسيقي كودك است. يكي از مهمترين عواملي كه در كودكان به لحاظ بعد روان شناختي فرهنگي حائز اهميت به شمار مي رود، عامل تخيل است. كودكان بنابراين عامل تخيل سنگ هاي زير بنايي نهادهايي از جمله خانواده، مدرسه، سازمان ها و ارگان هاي دولتي در كل جامعه را خواهند ساخت. بنابر نظر بسياري از دانشمندان حوزه روان شناختي و مردم شناسي، موسيقي و ادبيات از عوامل مهم در سازندگي تخيل كودكان است. اين در شرايطي است كه مخاطبان موسيقي كودك در كشورمان تعداد كثيري را در بر مي گيرند.
طبق آمارهاي دقيق از سال ۱۳۸۳ - ۱۳۶۱ در مجموع ۲۳۷ حلقه نوار كاست موسيقي كودك توليد شده است كه معادل ۸۶/۵ درصد كل توليدات است. با اين حال اگر چه با توجه به جمعيت زياد كودكان و نوجوانان به توليدات بيشتري نياز است اما با اين حال براساس آمار موجود، نزديك به ۱۸ ميليون نفر از سن ۳ سالگي تا نوجوانان مخاطب موسيقي كودك هستند كه خود اين رقم اميدوار كننده و قابل توجهي است.

نسل شقايق
روستاي آسماني قم
013395.jpg
در ميان كوه هاي سر به فلك كشيده منطقه جنوبي استان قم (۴۵ كيلومتري شهر قم) روستايي سرسبز و خرم، با آب و هواي ييلاقي، همچون ستاره اي مي درخشد و آن مكان جايي نيست مگر روستاي شهيد پرور و نمونه سالهاي دفاع مقدس؛ روستاي شهيد پرور فردو.
آري، همان روستايي كه در سال ،۱۳۴۲ وقتي اهالي غيور و دلاور آن نداي «هل من ناصر ينصرني» مولا و مراد، سرور و رهبر، مرجع عاليقدر و بزرگوار، خميني كبير(ره) را شنيدند، كفن پوشيده و براي ياري امام و مقتداي خويش رهسپار شهر خون و قيام قم شدند. بارها با مزدوران شاهنشاهي درگير شده تا جايي كه بعضي روزها، روستاي فردو، صحنه درگيري و زد و خورد بين مردم شجاع و دژخيمان پليد بود. تعدادي از جوانان عزيز اين روستا دستگير و روانه زندان و مورد ضرب و شتم و شكنجه قرار گرفتند، اما هر روز محكم و استوارتر از روزهاي قبل به مبارزات خود ادامه دادند.
آري از دامان پاك اين پدر و مادران، فرزنداني تربيت شد كه وفادار به رهبر و مولاي خود بودند و هرگز سستي به خود راه نداده و خون و جان خويش را كه تحفه اي الهي به امانت داشتند، تقديم حضرت دوست كردند. به گزارش ستاد يادواره سرداران و ۱۰۴ شهيد روستاي فردوي قم، وقتي در سال ۱۳۵۹ با شروع جنگ تحميلي نداي «هل من ناصر ينصرني» حسين زمان خود (همانند پدران خويش در سال ۱۳۴۲) را شنيدند با تمام توان به ياري رهبر خود شتافتند و شعار لبيك يا خميني(ره) سردادند؛ مردان غيورش، كمر همت بسته، لباس رزم پوشيدند و با حضور ۵۰۰ نفري خود به دفعات مكرر، همچون چراغي در جمع خط شكنان لشكر ۱۷ پياده علي بن ابي طالب(ع) نورافشاني كرده و در راه دفاع از اسلام و انقلاب و حفظ نظام جمهوري اسلامي كه به تعبير پير فرزانه «حفظ آن از نماز هم واجب تر است» ؛ تعداد ۱۰۴ شهيد، ۵ آزاده سرافراز و حدود ۲۰۰ جانباز تقديم نموده است كه در ميان شهداي آن خطه، سرداران بزرگي چون مالك اشتر خميني(ره)، سردار سرلشكر شهيد جعفر حيدريان(ره)، سردار سرلشكر شهيد محمد اويسي(ره)، سردار سرتيپ شهيد الياس فضل اللهي(ره)، سردار سرتيپ دوم شهيد عليرضا محمدي(ره)، سردار سرتيپ دوم شهيد غلامعلي محمدي(ره)، سردار سرتيپ دوم شهيد محمد جواد احمديان(ره) و... به چشم مي خورند و اين روستا هر ساله در ايام بهار پذيراي زائران شهدا در مراسمي باشكوه است كه مدال افتخار حضور مقام معظم رهبري حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي (مدظله العالي)، آيت ا... هاشمي رفسنجاني، حجت  الاسلام صديقي و سرداران سپاه اسلام، امير سپهبد شهيد صياد شيرازي، سردار بسيجي دكتر فيروزآبادي، سردار دكتر صفوي، دكتر محسن رضايي، سردار علائي (به عنوان سخنران مراسم در سال هاي گذشته) و... و خانواده هاي معظم و معزز شهدا، جانبازان و ايثارگران را در سينه دارد؛ همچنين يادآور مي شويم، امسال ۳ تن از شهداي گمنام، ميهمان ۱۰۴ شهيد روستاي فردو شده و در گلزار شهداي روستاي فردو به خاك سپرده شدند كه جو معنوي و زيبايي را به عظمت و شكوه اين روستا بخشيدند.
فردو باز برخود مي بالد كه پس از گذشت ۱۷ سال از دفاع مقدس در سال ۱۳۸۴ به عنوان روستاي نمونه كشوري معرفي شد.

تقويم انقلاب
شكست تجاوز نظامي آمريكا
013419.jpg
پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ توسط دانشجويان مسلمان پيرو خط امام و به اسارت گرفتن ۵۳ نفر از اتباع آمريكا، ضربه محكمي به حيثيت آمريكا زده شد و كاخ سفيد سعي داشت به هر نحو ممكن اين مسئله را حل كند.
به موازات كوشش هاي ديپلماتيك، تحريم هاي اقتصادي و... مسئله طرح تجاوز نظامي به جمهوري اسلامي در دستور كار قرار گرفت.
از همان روزهاي اول تسخير سفارت آمريكا در تهران، برنامه ريزي جهت نجات گروگان هاي آمريكايي شروع شد و نود نفر از كماندوهاي آمريكا به صحراي آريزوناي آمريكا اعزام شدند و بيش از ۵ ماه تعليمات پيچيده و فشرده اي را پشت سر گذاشتند و پس از ناكامي همه تلاش هاي آمريكا در جهت حل بحران، نوبت تجاوز نظامي فرا رسيد.
عمليات در غروب روز پنجشنبه ۴ ارديبهشت ۵۸ شروع شد و شش فروند هواپيماي۱۳۰-c و نود نفر از كماندوهاي آمريكا موسوم به نيروهاي دلتا، از قاهره به ناو هواپيمابر Nimitz در درياي عمان منتقل شدند.
طبق نقشه مي بايست هواپيماها به همراه ۸ فروند هلي كوپتر در صحراي طبس فرود آيند و سپس هلي كوپترها، كماندوها را به اطراف تهران منتقل كنند تا از آنجا با كاميون ها و خودروهايي كه از قبل توسط عمال داخلي و نفوذي آمريكا آماده شده بود به اطراف جاسوسخانه انتقال يابند.
اما يكي از هلي كوپترها پس از ورود به حريم ايران اسلامي دچار نقص فني شد و سرنشينان آن با هلي كوپتر ديگري خود را به ناو نيميتز رساندند و بدين ترتيب شش هواپيما و شش هلي كوپتر در صحراي طبس فرود آمد، اما در حال سوختگيري جهت انجام مرحله بعد عمليات يكي ديگر از هلي كوپترها دچار نقص فني شد و با به هم خوردن برنامه ها رئيس جمهور كارتر دستور توقف عمليات -كه عمليات پنجه عقاب نام گرفته بود - وعقب نشيني داد اما در هنگامي كه قصد بازگشت داشتند توفان شن برخاست و يك هواپيما و يك هلي كوپتر با هم برخورد كردند و هر دو آتش گرفته و ۸ تن از آمريكايي ها در آتش سوختند.
حادثه طبس مصداقي از امدادهاي غيبي الهي براي انقلاب اسلامي مردم ايران بود كه بار ديگر قدرت فائقه و مطلقه الهي و وهن و سستي كيد و مكر دشمنان خدا را آشكار ساخت.

انقلاب
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   انقلاب   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |