يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
حضرت امام زين العابدين عليه السلام
سه چيز نجات بخش مؤمن است: نگهداري زبان از غيبت كردن مردم، پرداختن به كارهايي كه براي آخرت سودمند است، گريه طولاني بر گناه خود.
تحف العقول ص ۲۹۰
امروز با حافظ
بازآيد و برهاندم از بند ملامت
يارب سببي ساز كه يارم به سلامت
تا چشم جهان بين كنمش جاي اقامت
خاك ره آن يار سفر كرده بياريد
اقدام بعدي براي انجام مطلوب مميزي كتاب چيست؟
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: پس از آن كه «محسن پرويز» ، نويسنده عرصه دفاع مقدس، دو روز مانده به افتتاح نوزدهمين نمايشگاه كتاب جمهوري اسلامي ايران به عنوان معاون فرهنگي وزارت ارشاد منصوب شد، مساله نظارت بر چاپ كتاب و بحث صدور مجوز پيش از انتشار، رونق بيشتري گرفت، اما از ميزان گله ها و گاه شايعات مربوط به سخت گيري هاي جديد در اين باره چيزي كاسته نشد.
محسن پرويز به فاصله نزديك به يك ماه پس از تصدي مهم ترين معاونت وزارت فرهنگ، در نخستين مصاحبه مطبوعاتي اش گفت: «نظام مند كردن پاسخگويي به مراجعات جزو برنامه هاي معاونت فرهنگي است و اكنون به طور متوسط ۵۰ درصد كتاب هاي ارجاع  شده براي دريافت مجوز، در مدت ۴۸ ساعت پس از تحويل ناشران، پاسخ خود را مي گيرند.» اما پرويز درباره زمان ۵۰ درصد باقي مانده توضيحي نداده است و مساله اصلي در همين جاست.
«احمد شاكري» داستان نويس در اين باره مي گويد: «به عنوان يك  ناظر بيروني، احساس مي كنم كه زمان بازبيني ها در دوره جديد طولاني تر شده است، ولي علت اين امر بيشتر به تشكيلات اداري وزارتخانه بازمي گردد. يعني اين كه بايد ديد دوستان جديد چه قدر توانسته اند افراد جديد همسو با خود را پيدا كنند.»
شاكري مي گويد: «طبيعي است كه اعمال اين حساسيت ها فقط به كتاب هاي امروز محدود نمي شود و مطابق قانون، مي توان به كتاب هايي كه در دوره پيش بررسي شده اند نيز پرداخت و تمام اين مسايل زمان بر است.»
در واقع به نظر مي رسد آن چه كه بيش از هر چيز ديگر، مورد توجه نويسندگان، ناشران و حتي خوانندگان آثار است، معيارهاي مجوز و زماني است كه هر كتاب بايد در انتظار صدور مجوز بماند؛ چراكه با فرض انجام مطلوب مميزي، به نظر نمي رسد اصل وجود آن چندان مورد بحث قرار گيرد. اما «انجام مطلوب مميزي» نيز همواره در دو بحث هميشگي معيارها و زمان انتظار خلاصه مي شود.
محسن پرويز مي گويد: «معيار ما آن چيزي است كه در آيين نامه و قانون تصريح شده است. آيين نامه تصريح دارد كه وزارت ارشاد بايد از انتشار آثاري كه از حدود قانوني پا را فراتر بگذارد جلوگيري كند و اين آيين نامه منجر به همين سيستمي شده است كه اداره كتاب سال ها است دارد آن را انجام مي دهد.»
اداره كتاب در زمينه زمان بررسي كتاب ها، طرح استفاده از ۲۰ مركز براي اعطاي مجوز را مطرح كرده است. حميدزاده، رئيس اداره كتاب و كتابخواني براي تمركززدايي و سرعت  بخشيدن به اين امر، طرح مذكور را پيشنهاد داد كه البته هنوز از اجراي آن خبري منتشر نشده است. اين طرح و نيز تغيير نام «اداره كتاب» به «اداره كتاب و كتابخواني» حكايت از اين دارد كه وزارت ارشاد وظايف اداره كتاب را بيش از انجام مميزي مي داند و انجام مميزي را نيز، بر خلاف بسياري از پيش فرض هاي مطرح  شده در هنگام انتخابات و پس از آن، امري انحصاري و بسته تعريف نكرده است. بنابراين، پس از اين اقدام، اقدام بعدي وزارت ارشاد كه مي تواند انقلاب اول ارشاد پس از انقلاب باشد، حذف مميزي نيست، بلكه بازبيني در قوانين و قواعد براي گريز از اعمال نظرهاي سليقه اي است. هرچند كه وزارتخانه بيش از هر چيز مجري قوانين است، اما طرح اين موضوع و نحوه تفسير قوانين و تعريف دقيق تر قواعد مميزي، قطعاً مي تواند از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد.

سرقت اثر هنري از روي ديوار
000948.jpg
ايسنا: طي هفته  گذشته نقش برجسته هاي ديواري مسعود عربشاهي از ديوارهاي  پارك طالقاني در بزرگراه حقاني تهران جدا شدند.
اين نقش برجسته را مسعود عربشاهي - هنرمند نقاش و نام آشناي معاصر ايران - ۱۰ سال پيش به سفارش شهرداري منطقه  ۳ تهران با تلاشي هفت ماهه ، برگرفته از هنر بنيادين ايران طراحي و اجرا كرد. تاكنون حدود پنج متر مربع از اين طرح كه در بزرگراه حقاني - مدرس، بر ديوارهاي پارك طالقاني نشسته،  طي روزهاي گذشته از ديوار جدا و مفقود شده است.
عربشاهي گفت: كه نمي داند چه كسي و به چه  دليلي اين اثر را تخريب كرده است؛ او آن قدر گلايه دارد و دلتنگ است كه ترجيح مي دهد سكوت كند. وي اظهار كرد، از ابتدا چنين مي انديشيده كه جريان سرقت مطرح است، اما حالا فكر مي كند تا يك هفته آينده ديگر نقشي بر ديوار نماند.
جمعه شب، سازمان زيباسازي شهر تهران با ابراز بي اطلاعي از اين اتفاق تأكيد كرد كه هيچ برنامه اي براي تغيير در اين منطقه، در شهرداري تهران مطرح نبوده است.
سيدمحمود شعيبي - رئيس اداره  نقاشي ديواري و گرافيك شهري شهرداري تهران - گفت كه شهردار شيفت منطقه، در جريان قرار گرفته و مأمور و نگهباني را به صورت مخفي در جنگل هاي اطراف ديوار و پارك مستقر كرده و طي شب گذشته، اتفاقي نيافتاده است. وي در بازديد از محل چنين استنباط كرده است كه جريان سرقت باشد.
به گمان اين مقام مسئول سازمان زيباسازي شهر تهران، كساني كه كار را كشف كرده اند، با ديدگاه نيمه تخصصي اقدام نكرده اند، بلكه شناختي نسبت به  اثر و موضوع داشته اند؛ والا از ديدگاه عمومي، بسياري اين كار و ارزش آن  را نمي شناسند و نمي دانند چه اهميتي دارد. كما اين كه ممكن است از سر بي اهميتي هم عده اي برنامه تخريب داشته باشند.
شعيبي اذعان داشت كه تخريب هايي كه از سوي شهرداري انجام مي شود، به اين صورت نيست.

لوح احترام پكا به نويسندگان برگزيده ارشاد
گروه ادب و هنر- محمدرضا بايرامي، احمد دهقان، داود غفارزادگان، مصطفي مستور و محسن مؤمني كه در نمايشگاه بين المللي كتاب امسال توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان پنج  نويسنده برگزيده معرفي شدند، از سوي شركت پخش و توسعه كتاب ايران، پكا، به نمايندگي از حدود يكصد ناشر پيشكسوت و فعال بخش خصوصي لوح احترام دريافت مي كنند.
در بخشي از اين لوح مي خوانيم: «شركت پخش و توسعه كتاب ايران (پكا) انتخاب جناب عالي را به عنوان يكي از نويسندگان برگزيده نخستين دوره اهداي جايزه ادبيات داستاني سال ۱۳۸۵ تبريك مي گويد و براي شما ماندگاري تأثيرگذار در عرصه ادب و فرهنگ ايران آرزومند است.»

برگي از تاريخ
امروز يكشنبه بيست ويكم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با چهاردهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با يازدهم ژوئن ۲۰۰۶ ميلادي در چنين روزي :
* در سال ۱۳۶۰ هجري شمسي عمليات «خميني روح خدا، فرمانده كل قوا» در دارخوين صورت گرفت. اين عمليات يك روز پس از عزل بني صدر صورت گرفت.
* در سال ۱۲۸۷ هجري شمسي ميرزا جهانگيرخان شيرازي از زعماي مشروطيت ايران كشته شد. ميرزا جهانگيرخان شيرازي مديرروزنامه صور اسرافيل بود. او در سال ۱۲۹۲ه ق در شيراز متولد و در تهران مقتول شد. او در زماني كه محمد علي شاه به مخالفت با مشروطه پرداخت به همراه چند تن از جمله دهخدا روزنامه صور اسرافيل را ايجاد كرد. پس از اشغال مجلس جهانگير خان به وسيله قزاقان دستگير و به باغشاه برده شد و سرانجام در سال ۱۲۸۷ هجري شمسي به دار آويخته شد. علامه دهخدا در رثاي جهانگيرخان صور اسرافيل شعر معروف و برانگيزنده ياد آر ز شمع مرده ياد آر را سرود.
* در سال ۱۸۴۶ ميلادي ريچارد اشتراوس موسيقيدان مشهور آلماني قدم به عرصه گيتي نهاد. «تيل اولنسپيل» عنوان مهمترين اثر اوست.

كوتاه از هفت هنر
زندان فرشته ها : فيلم سينمايي فرشته ها در زندان اثري اجتماعي در ژانر سينماي كودك و نوجوان است كه بهروز غريب پور به زودي توليد آن را در تهران و يك ندامتگاه آغاز مي كند. غريب پور در مورد داستان فرشته ها در زندان گفت: داستان فيلم درباره كودكان مستعد خباياني است كه اگر داراي زندگي خوب خانوادگي باشند مي توانند موفق شوند و به علت نداشتن شرايط بسامان خانوادگي جذب كارهاي حاشيه اي در خيابان مي شوند.
شرق و غرب سينما: گلچيني از فيلم هاي مستقل مركز و شرق اروپا ديروز ۲۰ خرداد ماه (۱۰ ژوئن) در شهر «پراها» جمهوري چك به روي پرده رفت. اين رويداد سينمايي كه به شكل رقابتي برگزار مي شود، تا پنج روز ديگر آثار برگزيده خود را مورد بررسي و نمايش قرار مي دهد.
بانوان ايراني در پاريس: گروه ترنم به سرپرستي آذرهاشمي و خوانندگي عبدالحسين مختاباد به مناسبت روز جهاني موسيقي در پاريس برنامه اجرا مي كنند. مختاباد اجراي موسيقي زنده را بهترين روش براي شناخت نفس فرهنگ و هنر ايران در خارج از مرزها دانست و گفت: در اين كنسرت قصد داريم بسته اي از ملودي ها و آثاري را كه شاكله موسيقي ايراني را به مخاطبان خارجي نشان مي دهد، ارائه دهيم.
تنديس نام امام علي(ع): مجسمه ورودي موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) توسط جعفر نجيبي ساخته مي شود. به گزارش خبرگزاري ميراث طبق قراردادي كه ميان سازمان فرهنگي - هنري شهرداري و اين هنرمند به امضا رسيده، قرار است مجسمه با استفاده از بتن ساخته شود، اما نجيبي معتقد است استفاده از برنز براي ساخت اين مجسمه بهتر است. هزينه ساخت اين مجسمه از برنز ۳۵ ميليون تومان و ساخت آن با بتن ۲۱ ميليون تومان است.
سخنراني محمدعلي مجاهدي : دومين نشست ادبي كند و كاوي پيرامون شعر نبوي در زبان فارسي عصر يكشنبه بيست و يكم خرداد ماه با حضور محمد علي مجاهدي پروانه در سالن شماره دو تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود. اين نشست در چارچوب سلسله نشست هاي ادبي، عرفاني است كه مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري يكشنبه ها (به صورت يك هفته در ميان) برگزار خواهد كرد.
آوارگان لهستاني در راديو فرهنگ: در ادامه رمان خواني هاي راديو فرهنگ، اين هفته داستان آوارگان نوشته «فلانري اوكانر» نويسنده آمريكايي بازخواني مي شود. رمان «آوارگان» از امشب بيستم لغايت پنج شنبه بيست و پنجم خرداد، ساعت ۲۲ در برنامه روايت شب راديو فرهنگ خوانده مي شود و شب جمعه نيز مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. سردبير اين برنامه محسن حكيم معاني است.

پس از برج جهان نما اتفاق افتاد
تخلف ۹ متري عليه بافت تاريخي يزد
گروه ادب و هنر- زهير توكلي: در مملكت ما جاي بعضي از چيزها عوض شده است. از جمله مصاديق اين وارونگي، دعوايي است كه هر چندگاه، بايد برپا شود تا حق اوليه  شاهكارهاي معماري كشورمان براي ادامه حيات به رسميت شناخته شود.
پس از ختم غائله «برج جهان نما» در اصفهان، حالا نوبت بافت تاريخي يزد رسيده است. به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي، به دنبال ساخت كتابخانه اي به ارتفاع ۱۸ متر در بلوار بسيج شهر يزد توسط سازمان مسكن و شهرسازي و شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به دليل نقض حريم و عرصه بافت تاريخي مركزي شهر يزد، حكم دادگاه مبني بر تعديل ارتفاع اين ساختمان به سازمان مسكن و شهرسازي داده شده است.
به گفته منيژه  جعفري مسئول حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري يزد، «ساخت چنين ساختماني با اين ارتفاع، جهاني شدن بافت تاريخي يزد را زير سؤال مي برد.» وي افزوده است: «اميدواريم سازمان مسكن و شهرسازي با تعديل ارتفاع اين ساختمان از ۱۸ متر به ۹ متر موافقت كند.» بافت تاريخي يزد، بكرترين بافت تاريخي كشور و دومين بافت خشتي جهان پس از ونيز محسوب مي شود.

بختيار نصرت، شاعر مردمي آذربايجان درگذشت
گروه ادب و هنر- بختيار نصرت، شاعر مردمي آذربايجان، ديروز در ۷۲ سالگي در تهران درگذشت.
نصرت كه در سال ۱۳۱۳ در روستاي بافتان سراب به دنيا آمد، از تحصيلات كلاسيك بهره اي نبرده بود و سرودن شعر را به صورت ذوقي و از سر علاقه آغاز كرده بود. وي از شاگردان مرحوم استاد حبيب ساهر در شعر تركي آذري و علي باباچاهي در شعر فارسي بود. شكوفايي ادبي بختيار نصرت در سال هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي به چشم آمد و در بيشتر نشريات ادبي تركي آذري و فارسي آن سال ها، آثار فراواني از وي به چاپ رسيد. از نصرت دو كتاب شعر تركي آذري به نام هاي «قيزيل قان» و «گونشيمين پنجره سي» منتشر شده است كه عمدتاً حاوي اشعار ليريك و تصاوير زيبايي است كه وي از صحنه هاي زندگي تصوير كرده است.
وي سركارگر بخش تعميرات كارخانه سيمان تهران بود كه در سال هاي آخر، دوران بازنشستگي خود را مي گذراند. پيكر بختيار نصرت، امروز صبح در بهشت زهرا آرام مي گيرد و مراسم ختم وي، فردا دوشنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۵ تا ۷ عصر در مسجد امام زمان(عج) واقع در خيابان ابوذر فلاح، خيابان شهيد بهبودي، كوچه شهداي جم برگزار مي شود.

مصائب مسيح جنجالي ترين فيلم تاريخ سينما شد
گروه ادب و هنر- فيلم «مصائب مسيح» كه صحنه هاي دهشتناكي از خيانت به مسيح و مصلوب كردن او دارد با اعتراض رهبران مذهبي جوامع يهودي اروپا و آمريكا مواجه و باعث شد كه اين فيلم جنجال بسياري را به وجود  آورد.
هفته نامه آمريكايي «اينترتينمنت» ، فيلم مذهبي «مصائب مسيح» به كارگرداني «مل گيبسون» را به عنوان جنجالي ترين فيلم تاريخ سينما معرفي كرد. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، هفته نامه «اينترتيمنت» اخيراً فهرستي از جنجالي ترين فيلم هاي تاريخ سينما منتشر كرده كه فيلم «مصائب مسيح» در صدر ۲۵ فيلم موجود در اين فهرست قرار دارد.
اين هفته نامه نوشت:صحنه هاي دهشتناكي كه «مل گيبسون» از خيانت به مسيح و مصلوب كردن او به تصوير كشيده است، يك طوفان آتش از يك جنگ فرهنگي است كه در تاريخ هاليوود بي نظير است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
قتل با سوسيس آلماني
فرانكفورت: پليس آلمان مرد ۵۰ ساله اي را به اتهام قتل يك خانم با سوسيس آلماني دستگير كرد. به گفته پليس اين مرد پيش از ورود به خانه اين خانم يك سوسيس آلماني بزرگ خريداري كرد و سپس مقتول را مجبور كرد كه سوسيس را ببلعد. بر اثر بلعيدن همين سوسيس خانم نگون بخت خفه شد و جان باخت.
تابوت  هاي زيبا
000951.jpg
اكرا: در كشور غنا مراسم تدفين متوفيان از اهميت بسيار زيادي نزد مردم برخوردار است و به همين دليل اين مراسم همواره با شكوه خاصي برگزار مي شود. اخيرا هنرمندان اين كشور دست به ابتكار جالبي زده اند و تابوت ها را به اشكال مختلف و رنگ هاي شاد و زيبا درآورده اند. در تصوير يكي از اين تابوت ها كه به شكل ماهي طراحي شده مشخص است.
شباهت عملكرد تحصيلي سه قلوها
نيويورك:  فردا سه قلوهايي كه در يك مدرسه به تحصيل پرداخته اند به صورت همزمان مدرك ديپلم خود را دريافت خواهند كرد. اما نكته جالب در مورد اين سه دانش آموز، شباهت نحوه عملكرد تحصيلي آنان است. به عنوان مثال معدل ديپلم آنها تنها ۲۵ صدم با يكديگر فاصله دارد و با آنكه در زمان برگزاري امتحانات با فاصله طولاني نسبت به يكديگر مي نشستند اما نمرات يكساني كسب مي كردند. و جالب تر اينكه همواره سوالاتي را كه يكي از آنها نمي توانست پاسخ بدهد و يا اينكه به اشتباه پاسخ مي داد دو خواهر ديگر نيز دقيقاً همين اشتباه را مرتكب مي شدند.
به عمل كار برآيد
ميشيگان: يك دانش آموز ۱۷ ساله در آمريكا در داخل آزمايشگاه مدرسه ماده منفجره تي ان تي ساخت! به همين دليل پليس مجبور به تخليه اين مدرسه و خنثي كردن اين ماده منفجره شد. داستان از اين قرار بود كه در جريان درس شيمي يكي از دانش آموزان مدعي شد كه قصد دارد داخل آزمايشگاه تي ان تي توليد كند كه معلم شيمي، ادعاي اين دانش آموز را جدي نگرفت و وي را به حال خود رها كرد. اما پس از گذشت مدت كوتاهي دانش آموز ادعاي خود را عملي كرد و تي ان تي ساخت.
غذاي تيمها در جام جهاني
برلين: بسياري از تيمهاي حاضر در رقابتهاي جام جهاني اهميت خاصي براي تغذيه بازيكنان خود قائل هستند و به همين دليل براي راضي كردن بازيكنان دست به اقدامات عجيبي مي زنند. اولين تيمي كه نسبت به غذاي خود اعتراض كرد كاروان تيم ملي جمهوري چك بود به همين دليل صاحب هتل محل اقامت اين تيم بلافاصله يك آشپز از چك استخدام كرد تا اينكه رضايت بازيكنان جلب بشود. سپس نوبت به تيم ملي فوتبال مكزيك رسيد. با توجه به اينكه بازيكنان اين تيم عاشق نان ذرت مكزيكي هستند و پخت اين نان در آلمان رواج ندارد به همين دليل يك محموله نان ذرت از مكزيك براي اين تيم ارسال شد و در حال حاضر بازيكنان تيم حريف ايران در بازي امروز در روز به مقدار زيادي نان ذرت مكزيكي ميل مي كنند.
اما ماجراي تيم ساحل عاج نيز در نوع خود بسيار جالب است. آنها به مادران خود سفارش كرده اند تا غذاي مورد علاقه شان را در خانه طبخ كنند كه اين غذاها هر دو روز يكبار با هواپيما به آلمان و محل اقامت اين تيم انتقال داده مي شود.
توپهاي تقلبي
مالت: ماموران گمرك در كشور مالت ۲۱ هزار توپ فوتبال را كه آرم فيفا روي آنها به چشم مي خورد ضبط كردند. اين توپ هاي فوتبال كه شباهت زيادي به توپهاي استفاده شده در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان داشت در ۶۰۰ كارتن بسته بندي شده و از شرق آسيا به مقصد مكزيك در حال حركت بودند. به گفته مسئولان گمرك مالت، تمام اين توپها تقلبي بوده و توليد كنندگان براي فريب مصرف كنندگان آرم فيفا را روي آنها چسبانده بودند.
علت كاهش جمعيت در ژاپن
توكيو: هر زن ژاپني به طور متوسط صاحب ۲/۱ فرزند در طول زندگي خود خواهد شد كه به اعتقاد كارشناسان مسائل اجتماعي براي اينكه رشد جمعيت در اين كشور مثبت شود رقم اشاره شده بايد حداقل به ۱/۲ برسد. نتايج يك نظر سنجي نشان مي دهد علت اصلي پايين بودن نرخ رشد جمعيت در ژاپن همكاري نكردن مردان ژاپني در نگهداري از نوزادان و كودكانشان مي باشد.

گل و گياه
ديفن باخيا ماكولاتا
000945.jpg
نام علمي:
Dieffenbachia maculata
خانواده:
ARACEAE
سطح برگهاي اين گونه به طور نامنظم به رنگهاي سفيد _ كرم و سبز است.
نيازها: مكان پرنور ولي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك معمول گلداني كه با مقدار زيادي خاك برگ، پيت ماس و يا خاكبرگ سوزني برگان مخلوط شده باشد و با آب ولرم و بدون املاح مرطوب نگهداشته شود ولي هيچگاه اجازه ندهيد در زيرگلدان آب جمع شود. رطوبت هوا بالاي ۶۰ درصد براي رشد آن مناسب است. در بهار و تابستان هر دو هفته يكبار خاك گلدان را تقويت كنيد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه سرشاخه و يا قطعات ساقه درون خاك با دماي ۲۵ درجه سانتيگراد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |