يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
ثبت خاطرات هشت سال پايداري
000828.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري: پنجمين دوره جشنواره «ره آورد سرزمين نور» با هدف ثبت و ضبط لحظه هاي به يادماندني سفر به مناطق عملياتي دوران دفاع مقدس در ۵ رشته خاطره، عكس، شعر، فيلم كوتاه و وبلاگ نويسي شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.
ارونقي، از مسئولين دبيرخانه جشنواره مي گويد: حتي كساني كه به جنوب كشور سفر نكرده اند، اما در مورد دفاع مقدس خاطره، شعر و به طور كلي هر مطلب مرتبط با موضوع جشنواره دارند مي توانند در اين رقابت شركت كنند كه البته در قسمت عكس و فيلم، حضور در مناطق جنگي شرط لازم است. فراخوان حضور در اين جشنواره از سوم بهمن ماه سال گذشته منتشر شد و به خاطر استقبال زيادي كه از آن صورت گرفته مهلت پاياني از سوم خرداد به ۱۵ مردادماه تغيير يافت.
اين رقابت به همت معاونت فرهنگي پرورشي نيروي مقاومت بسيج برگزار مي شود. اين معاونت سالهاست كه به عنوان متولي راهيان نور در ايام تعطيلات نوروز عده زيادي از علاقه مندان فرهنگ ايثار و شهادت را تحت عنوان كاروان هاي راهيان نور به مناطق عملياتي غرب و جنوب كشور اعزام مي كند. اين ايده تا به حال آثار گرانقدري را در راستاي احياي خاطره رشادت ها و جانباختگي رزمندگان اسلام به جاي گذاشته و هر ساله عده زيادي از داوطلبان به خصوص جوانان را جذب مي كند و ايده برگزاري مسابقه، ره آورد سرزمين نور نيز در كنار همين هدف شكل گرفته است.
اما شرايط آثار ارسالي به اين جشنواره چگونه است؟
در مورد فيلم هاي ارسالي به جشنواره محدوديتي وجود ندارد، فيلم هاي كوتاهي كه حتي با دوربين هاي هندي كم فيلمبرداري شده با مدت هاي كوتاه از ۵ دقيقه تا فيلم هايي كه توسط شبكه هاي سيما تهيه شده اند، يعني از آماتور تا حرفه اي مي توانند در اين رقابت  شركت كنند.
در بخش عكس، از دوربين هاي خانگي تا عكس هاي حرفه اي عكاسان مطبوعات و ...، آثار ارسالي بخش عكس را در ۴ دوره گذشته تشكيل داده اند.
بخش وبلاگ نويسي يعني جديدترين قسمت اين جشنواره از سال گذشته راه اندازي شده است. در اين بخش افرادي كه وبلاگ با موضوع دفاع مقدس دارند، مي توانند شركت كنند.
براي اين قسمت لازم است داوطلبان به آدرس اينترنتي rahavardnoor@Gmail.com مراجعه و ثبت نام كنند. داوران اين بخش با توجه به فرم و محتواي وبلاگ به لحاظ ارتباط با دفاع مقدس و همچنين به لحاظ فني از طريق بررسي تعداد لينك هاي مرتبط با موضوع دفاع مقدس و ... به هر وبلاگ امتياز مي دهند. سال گذشته در اين بخش ۴۵ نفر شركت كرده بودند كه البته امسال آثار ارسالي تا امروز بيشتر از اين تعداد بوده است.
داوري ها در هر رشته و گروه سني نوجوان، جوان و بزرگسال و رشته هاي خاطره، عكس، وبلاگ نويسي، شعر و فيلم كوتاه بطور جداگانه صورت مي گيرد.
داوران در هر گروه افراد متخصص هر رشته هستند اما تركيب هيأت داوران امسال تا به امروز هنوز مشخص نشده است. جوايزي كه براي برندگان هر رشته در نظر گرفته شده سكه بهار آزادي است كه تعداد آن براساس رتبه تعيين مي شود.
مراسم اهداي جوايز در همايش يك روزه اين جشنواره در شهريور برگزار مي شود كه در كنار آن يك بخش جنبي نمايش عكس هاي ارسالي برگزيده نيز وجود دارد.
در كنار جوايز برتر به دعوت شدگان به همايش، جوايز ديگري اهدا مي شود و البته براي تمامي شركت كنندگان و فرستندگان آثار، يك لوح شركت در جشنواره و يك كتاب از گزيده هاي رشته هاي مختلف در سال هاي گذشته ارسال مي شود.
افرادي كه مايل به شركت در اين جشنواره هستند تا ۱۵ مرداد ماه فرصت دارند آثار خود را به دبيرخانه جشنواره «ره آورد سرزمين نور» ارسال و يا با تلفن هاي ۶-۸۸۳۱۵۸۶۲ داخلي ۱۲۳ تماس بگيرند.

كتابخانه
وقتي جنگ تمام شود و ۱۳داستان ديگر
000831.jpg
* «وقتي جنگ تمام شود» عنوان مجموعه داستاني از ساسان ناطق است؛ مجموعه اي شامل ۱۴ داستان كوتاه كه در ۱۴۴ صفحه به كوشش مركز آفرينش هاي ادبي كارگاه قصه و رمان و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است.
«يكي شان شب به شب مي خواند. نمي فهمم چه مي گويد. چه حزن دلنشيني توي صداش است. سوت هم مي زند. سوت آوازي را كه مي خواند. اين يكي عاشق است يا از سر دلتنگي مي خواند. فكر مي كنم بعدي اش خود اين خواننده باشد. عاشق كه عقل درست و حسابي ندارد...» .
چند خط بالا گزيده اي از يكي از داستان هاي اين كتاب بود. به طور قطع با اين چند خط مي توانيد تصور كنيد سبك نوشتاري اين كتاب چگونه است.
«وقتي جنگ تمام شود» با قيمت ۱۳۰۰ تومان در اختيار علاقه مندان به مطالعه داستان هاي كوتاه است.
«شراره هاي آفتاب» رواياتي از دو شهيد
000825.jpg
* «شراره هاي آفتاب» عنوان مجموعه اي  است كه بر اساس رواياتي از زندگي دو شهيد، برادران شهيد محمد و مهدي اميرشاه كرمي نوشته شده است.
«شراره هاي آفتاب» در ۲۲بخش مستقل، همچون ۲۲داستان كوتاه، خاطراتي از اين دو برادر شهيد را آورده است؛ از دوران دبيرستان تا سال هاي مبارزه و آغاز پيروزي انقلاب اسلامي.
جليل امجدي براي نوشتن اين مجموعه، از كتاب هايي همچون «جنبش دانشجويي ايران از آغاز تا انقلاب اسلامي» و «ايران بين دو انقلاب» و... به عنوان منبع استفاده كرده و همچنين مصاحبه هايي با بستگان اين دو شهيد و هم رزمان آن دو انجام داده است.
«شراره  هاي آفتاب» در ۲۴۰ صفحه توسط نشر شاهد، با قيمت ۱۳۰۰تومان روانه بازار كتاب شده است.
«رو به سپيدي» با ۱۳ داستان
000834.jpg
«رو به سپيدي» مجموعه اي شامل ۱۳ داستان كوتاه است.
نويسنده اين كتاب در ابتداي آن، يادداشتي در ذم فرم گرايي آورده است؛ يادداشتي كه بهتر بود جاي خود را به يك معرفي كوتاه از نويسنده و سابقه او در داستان نويسي مي داد.«رو به سپيدي» نوشته زرين آرين توسط نشر مه به چاپ رسيده است.
«در تمام عمرم حرف هاي كس ديگري را كه در همين زيرزمين خانه ام زنداني بوده است، نوشته ام و به چاپ رسانده ام. امروز خبرنگاران به خانه ام مي آيند تا مرا كه نويسنده اي مشهور هستم از نزديك ببينند... .»
پاراگراف  بالا، چند خطي از داستان «زندگي» از مجموعه «رو به سپيدي» است. اين مجموعه با ۱۰۰ صفحه و قيمت ۱۱۰۰ تومان، در بازار كتاب موجود است.

فيلم
ادامه نمايش هاي فصلي
گروه ادب و هنر- موزه سينما در ادامه برنامه هاي هفتگي خود اين هفته را به نمايش فيلم هاي در جستجوي نورلند ساخته مارك فورستر محصول سال ۲۰۰۴ و كنترل ساخته نيمرود آنتال محصول سال ۲۰۰۳ اختصاص داده است.
فيلم هاي ياد شده رأس ساعت ۱۹ روزهاي دوشنبه، سه شنبه ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه به نمايش درمي آيد.

نوع تازه اي از اعتراض
000843.jpg
گروه ادب و هنر- چين سه هفته بعد از اكران عمومي «رمز داوينچي» آن را از پرده سينماها پايين كشيد.
علت توقف نمايش عمومي فيلم، اعتراض دست اندركاران صنعت سينماي چين بوده است.خبر توقف نمايش «رمز داوينچي» بازتاب وسيعي در سايت هاي مختلف اينترنتي داشته است. خبرنگار BBC هم گزارش مي دهد كه نمايش فيلم در شرايطي متوقف شد كه به يك فروش خوب ۷ ميليون دلاري دست پيدا كرده بود. با اين رقم فروش، «رمز داوينچي» مي رفت كه تبديل به پرفروش ترين فيلم خارجي نمايش داده شده در چين شود.
موفقيت عظيم فيلم در چين باعث كم توجهي تماشاگران به محصولات و فيلم هاي داخلي شد. همين نكته باعث نگراني شديد اهالي صنعت سينما در اين كشور شد. آنها در طول دو هفته گذشته از مسئولين رسمي خواستند كه جلوي ادامه نمايش عمومي فيلم را بگيرد تا فيلم هاي چيني در جدول گيشه فروش بيشتر از اين لطمه مالي نخورند. در حقيقت نوع اعتراض چيني ها با اكران عمومي «رمز داوينچي» كاملاً متفاوت از اعتراض ديگر كشورهاي جهان به اين فيلم جنجالي بود.
كليساي كاتوليك از مدت ها قبل اعتراض خود به نمايش «رمز داوينچي» را اعلام و به دليل مضمون ضد مسيحي آن خواستار توقيف اين فيلم شده بود. تام هنكس، آدري توتو، سريان مكلكن و ژان رنو بازيگران اين درام پررمز و راز هستند.

«۲۴» در راه سينما
000840.jpg
گروه ادب و هنر- نسخه سينمايي «۲۴» ساخته مي شود. با وجود آن كه تهيه كنندگان اين مجموعه تلويزيوني چراغ سبز توليد نسخه سينمايي آن را نداده اند، خالقان اصلي مجموعه فيلمنامه سينمايي آن را آماده مي كنند.
به نوشته سايت اينترنتي فيلم استو، رابرت كاچران و جوئل سارنو كه خالق كاراكترها و خط اصلي قصه مجموعه «۲۴» هستند، در يك گفت وگو اعلام كردند كه به زودي فيلمنامه نسخه سينمايي اين اثر پربيننده و موفق را در اختيار كمپاني فوكس قرن بيستم مي گذارند.
ماه قبل كيفر ساترلند بازيگر اصلي مجموعه گفت كه احتمال ساخت نسخه سينمايي «۲۴» بسيار زياد است. به دنبال پخش اين خبر كاچران و سارنو كار نگارش فيلمنامه را شروع كردند. اين دو در عين حال جزو تهيه كنندگان نسخه سينمايي هم خواهند بود. با وجود آن كه هنوز هيچ خبر رسمي منتشر نشده است، اما پيش بيني مي شود كليد فيلمبرداري فيلم اواخر پائيز زده شود.
ساترلند در نسخه سينمايي يك بار ديگر در نقش جك بائور پليس سرگشته نيويوركي ظاهر مي شود كه بايد يك معماي پليسي پررمز و راز را حل كند. «۲۴» به دو دليل مورد توجه تماشاگران تلويزيون قرار گرفت: اول اين كه زمان رخدادها با زمان واقعي يكي است و دوم اين كه صفحه تلويزيون با تقسيم شدن به ۴ قسمت موازي ۴ حادثه متفاوت قصه را به صورت همزمان نشان مي داد.

نقاش مطرح هند جلوي دوربين
000837.jpg
گروه ادب و هنر- شاجي كارون فيلم ساز غيرمتعارف هندي براي فيلم تازه اش به سراغ يك شخصيت واقعي مي رود. او قصد دارد قصه زندگي «راجا راوي وارما» را تبديل به يك فيلم سينمايي بكند.به نوشته سايت اينديا اف ام، راجا راوي وارما يكي از نقاشان برجسته و مطرح هند است كه تابلوهاي كلاسيك زيادي را خلق كرده است. قصه فيلم در باره فعاليت هاي هنري اين نقاش و الهام گيري اش از منبع الهام خود سوگوناباي است. سوگوناباي نقش مهمي در زندگي و كارهاي راوي وارما داشت.
كارون مي گويد: «از نظر حال و هوا اين فيلم شبيه آثاري مثل« آمادئوس» و« گويا » خواهد بود. قصه فيلم زندگي راجا راوي وارما و فعاليت هاي هنري او را دنبال مي كند. تأثير جامعه و سوگوناباي بر روي وارما و كارهايش بخش مهمي از قصه فيلم را تشكيل مي دهد.»
اين فيلم ساز براي ايفاي نقش خود نقاش قصد دارد از يك بازيگر ناشناخته استفاده كند. اما براي نقش سوگوناباي وي قصد دارد از مادوري ديكشيت بازيگر مطرح دهه هشتاد و نود كشورش ياري بگيرد. مادوري ديكشيت از سال ۲۰۰۰ كه ازدواج كرد تا به حال در هيچ فيلم سينمايي ظاهر نشده است. او هم اكنون مشغول مطالعه فيلمنامه فيلم است.
شاجي كارون كه در كارنامه اش فيلم هاي «خود من» ، «واناپراستام» و «نيشاد» را دارد، در سال ۱۹۸۸ براي فيلم «تولد» يكي از جوايز اصلي جشنواره فيلم فجر در بخش بين المللي را دريافت كرد.

جدول هاي اعداد
حل جدول شماره ۹۰
اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از سطرها و ستون ها و مربع هاي كوچك ۳ در ۳ طوري قرار دهيد كه فقط يك بار تكرار شود .پاسخ جدول را فردا در روزنامه ملاحظه خواهيد كرد.
000882.jpg
000885.jpg
000888.jpg

بازي
Piglet
سيستم:PC
سبك : اشاره _ كليك
000873.jpg
يكي از راه هاي يادگيري و تمرين زبان انگليسي، استفاده از بازي هاي كامپيوتري خصوصاً بازي هاي سبك ماجرايي است. در اين ميان چندي پيش بازي هاي سري Put - Put را معرفي كرديم كه مي توانند گزينه بسيار مناسبي براي يادگيري و تمرين زبان باشند.
بازي Piglet هم از اين جمله بازي هاست. Piglet ماجراهاي خوك كوچكي است كه از سري كارتوني والت ديزني به همين نام گرفته شده است. فضاي بازي درست مشابه Put -Put بوده و در هر مرحله شما در يك صفحه نقاشي مانند بايد مسير خود را با كليك بر روي جاده و يا اشياي مختلف انتخاب كنيد. گرافيك بازي از سري Put- Put جالب تر شده و بسيار شبيه كارتوني هاي نقاشي كار شده است.
با اشاره به هر جسم و يا شئ موجود در صفحه، جمله اي يا حتي گاهاً شعري در مورد آن خوانده مي شود. با كليك روي افراد مختلف در صفحه مي توانيد با آنها صحبت كرده و مقصد خود را با توجه به صحبت هاي آنان مشخص كنيد.
Piglet هم مثل سري Put - Put تجربه بسيار عالي براي تمرين زبان انگليسي است كه همگي به راحتي مي توانيد از آن استفاده كنند.
Shadow of Destiny
سيستم:PC/ PS2
سبك : ماجرايي شخص
000876.jpg
حركت در زمان ،يكي از آرزوهاي هميشگي بشر بوده است كه از روي اين موضوع تاكنون فيلم ها و داستان هاي زيادي ساخته شده است. اين بازي دقيقاً به همين موضوع مربوط مي شود. شما در نقش جواني ظاهر مي شويد كه در يك روز معمولي به قتل مي رسد و در اثر يك حادثه عجيب به لحظاتي قبل از مرگ خود باز مي گردد تا از اين حادثه جلوگيري كند.
بازي كاملاً سبك ماجرايي داشته و شما چندان اكشن خاصي را تا پايان بازي مشاهده نخواهيد كرد. بايد با رفتن به مكان هاي مختلف و صحبت كردن با اشخاص مختلف سر نخهايي را پيدا كرده و با يافتن ارتباط مختلفي بين آنها در هر مرحله به مقصد خود دست پيدا كنيد.
گرافيك بازي در حد خوب و قابل قبولي كار شده و باعث افزايش كيفيت بازي شده است (هر چند در حد بازي هاي نسل بعد نيست) .كنترل بازي و دوربين هم در هر صحنه به خوبي پوشش لازم را به شما مي دهند.
اما ايراد وارد بر بازي صحبت نكردن افراد و شخصيت ها در دموهاست. متأسفانه بايد به سبك بازي هاي RPG صحبت ها را از طريق زيرنويس نوشته شده دنبال كنيد و اين كمي كسل كننده به نظر مي رسد. اين بازي براي افرادي كه حوصله سر و كله زدن با يك عنوان ماجرايي مفصل را دارند گزينه بسيار مناسبي مي تواند باشد.
Blood omen 2
سيستم :PC/ PS2
سبك : اكشن - ماجرايي سوم شخص
000879.jpg
قسمت چهارم از سري داستان هاي ميراث كين۲، Blood omen است در اين بازي كه دومين قسمت از اين داستانBlood omen است شما نقش كين (Kain )     را بازي مي كنيد. سرگذشت اين خون آشام كه آخرين فرد باقيمانده از اين نسل است ماجراي جالبي است كه در اين قسمت شما آن را دنبال مي كنيد.
كين با قابليت هاي بسيار جالب مثل پرش هاي بلند، نفوذ بر فكر حريف و حتي پرواز در قسمت هاي مختلف شخصيت بسيار جالب توجهي را در بازي خلق مي كند. كنترل بازي يكي از بهترين مثالها از كنترل بسيار خوب در ميان بازيهاي PC است. تركيب ماوس و كليدهاي WASD در بازي به زيبايي بهترين كنترل را در هر لحظه براي شما فراهم مي آورد.
پس از مبارزه با هر رئيس، كين يك خصوصيت بارز حريف را دريافت مي كند و تا پايان بازي شما ليست بلندي از قابليت هاي جالب را در اختيار خواهيد داشت. بازي به لحاظ خشونت براي رده هاي سني بالاي ۱۸ سال مناسب است. كين در بازي علاوه بر ضربات پنجه مي تواند از سلاح هايي مثل شمشير، نيزه و تبر استفاده كند.
اما از همه جالب تر خط داستاني بازي است كه تا آخرين لحظه شما را در بازي ميخكوب خواهد كرد.۲ Blood omen اگر چه اكنون ديگر جزو عنوان هاي كمياب است اما براي علاقمندان اكشن سوم شخص خصوصاً روي PC بسيار مناسب خواهد بود.

نمايشگاه
بازخواني ميراث هنر ايراني
گروه ادب وهنر- يكي از مهمترين اهداف نمايشگاه مروري بر «هنرهاي تصويري زنديه، افشاريه و قاجاريه» ، احياي سنت هاي هنري و ايجاد يك منظر گسترده پژوهشي براي علاقمندان تاريخ تكوين و تكامل هنر ايراني است.
محسن زارع با بيان اين مطلب يادآور شد: نمايشگاه مروري بر هنرهاي تصويري سده هاي ۱۲و۱۳هجري، با حضور طيف متنوعي از گرايش هاي هنري آن دوران، فرصت، فضا و امكان خوبي در اختيار محققان و پژوهشگران ايراني خواهد گذاشت. اين نمايشگاه باتوجه به انقطاع آمرانه كه در اوايل قرن معاصرمان به دلايل سياسي بين سنت و تجدد اتفاق افتاد، مي تواند بسيار مهم باشد.
وي با اشاره به اهميت اين دوره تاريخي در آشنايي ايرانيان با هنر جهاني خاطر نشان كرد: نمايش تداوم «اصالت» ، «هويت» و «سنت» ايراني با وجود تأثيرپذيري نسبي از آثار هنرمندان اروپايي، يكي از اصلي ترين محورهاي اين نمايشگاه خواهد بود.اين نمايشگاه با رايزني و همكاري گسترده با موزه ها، مراكز فرهنگي و پژوهشي كشور و استفاده از گنجينه هاي تاريخي در هفته آخر خردادماه برگزار مي شود و آماده است تا امكانات تحقيقي وسيعي در اختيار محققان و پژوهشگران هنر اين دوره ها قرار دهد.
سيرسيمرغ
گروه ادب وهنر- نمايشگاه سير سيمرغ (با عطار در قاف آرزو) از ۲۱ خرداد تا ۵ تيرماه در فرهنگسراي طبيعت برگزار مي شود.
اين نمايشگاه با هدف شناخت بيشتر شيخ عطار نيشابوري به عنوان يكي از مشاهير ايران و بررسي او در زمينه عرفان با همكاري و مشاركت سازمان ملي جوانان فارس و كانون نگرش سبز در محل دائمي نمايشگاه هاي فرهنگسرا برگزار مي شود.
علاقمندان مي توانند براي بازديد از ساعت ۹ تا ۲۰ به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره مراجعه كنند.

فرهنگسرا
فرهنگسراي تفكر: هنرمندان و توليد كنندگان صنايع دستي كشور در بازارچه هنر ايراني گردهم مي آيند.
اين بازارچه در محوطه باز فرهنگسرا، ميزبان آفرينشگران و عرضه كنندگان هنرهاي دستي ايراني است.در غرفه هاي بازارچه هنر ايراني، انواع محصولات هنرمندان صنايع دستي، عرضه مي شود و علاقه مندان به ديدار از اين بازارچه، مي توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ،۲۱ به نشاني: شهرزيبا، شهران، بلوار شهران، نرسيده به فلكه دوم فرهنگسراي تفكر، مراجعه كنند.
با توجه به نزديك شدن فصل تابستان و رشد چشمگير مخاطبان مراكز فرهنگي و هنري، فرهنگسراي تفكر از تمامي هنرمندان و توليد كنندگان صنايع دستي دعوت كرده در صورت تمايل به عرضه محصولات خود در بازارچه هنر ايراني، به محل فرهنگسرا مراجعه و يا با شماره هاي ۹-۴۴۳۰۴۹۷۸ تماس بگيرند.
بازارچه هنر ايراني با هدف معرفي و ارائه آثار آفرينشگران هنرهاي دستي ايراني شكل گرفته و از هنرمندان اين عرصه حمايت مي كند.
فرهنگسراي بهمن: نمايش «بانوي بي نشان» به مناسبت ايام شهادت فاطمه زهرا(س) در اين فرهنگسرا روي صحنه مي رود. اين نمايش كاري از گروه تئاتر آيين به كارگرداني كوروش زارعي است كه از ۱۷ خرداد به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۸ در تالار شهيد آويني فرهنگسرا اجرا مي شود.
فرهنگسراي دختران: در روزهاي باقيمانده تا برگزاري كنكور سراسري، فرهنگسراي دختران تمام ظرفيت خود را به ايجاد شرايط مساعد براي مطالعه شركت كنندگان در كنكور اختصاص داده است.
رئيس فرهنگسراي دختران با اشاره به اجراي طرح نهضت مطالعه جوانان در فرهنگسراي دختران افزود: كتابخانه اين فرهنگسرا با افزايش نيروي انساني، فضا و صندلي مطالعه و با ايجاد محيطي آرام و سالم در روزهاي باقيمانده تا كنكور به صورت شبانه روزي ميزبان جوانان تهراني است.
اين كتابخانه در بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران واقع شده است.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |