يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
۱۰۰ منطقه نمونه گردشگري، دستاورد دور اول سفرهاي رئيس جمهور به استان ها
صنعت گردشگري رونق مي يابد
000810.jpg
گروه علمي فرهنگي - حميد دهقان: در سال ۸۵ از محل اعتبارات عمراني، مبلغ ۱۰۷ميليارد تومان و از بخش جاري مبلغ ۳/۵۶ميليارد تومان به منظور توسعه و مرمت واحدهاي ميراث فرهنگي و گردشگري اختصاص يافته است.
بهزاد نادري نسب- مدير امور مجلس و هماهنگي استان هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- با بيان اين مطلب به همشهري گفت: علاوه بر اعتبارات فوق الذكر، امسال بر اساس مصوبه تبصره ۱۲ بودجه كه به توازن منطقه از آن ياد مي شود، حداقل ۱۰ درصد از اعتبارات توسعه استان ها به بخش هاي فرهنگي با ۱۳ عنوان اختصاص يافته كه هفت عنوان آن به امور ميراث فرهنگي و گردشگري تعلق دارد كه از اين بابت مبلغ ۴۵ميليارد تومان براي توسعه طرح هاي گردشگري ۳۰ استان منظور شده است.
وي خاطر نشان ساخت: اختصاص چنين ارقامي در اعتبارات عمراني و جاري و ساير موارد، نشان دهنده توجه كامل دولت و مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري به ضرورت ايجاد تحرك در بخش گردشگري است.
نادري نسب گفت: يكي از اولويت هاي برنامه هاي مديريت جديد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تهيه نقشه جامع باستان شناسي كشور است كه با تشكيل ستاد مركزي با رياست دكتر طه هاشمي- رئيس پژوهشگاه سازمان- و نيز ستاد هاي استان ها براي آماده ساختن يك اطلس بسيار دقيق فني، علمي و استاندارد كه نمودار كليه نكات باستان شناسي كشور خواهد بود، اقدام شده است.
وي در مورد انتصاب مديران استان ها پس از آغاز به كار مديريت جديد سازمان گفت: تغيير و انتصاب مديران استان ها با نظر كارشناسي و مشورتي كميته انتصابات سازمان و با تصميم رياست سازمان انجام مي شود كه تغييرات مديران، تاكنون بر اساس سه مرحله ابقا، جابه جايي و تغيير صورت پذيرفته و در نتيجه تعداد هشت تن از مديران سابق ابقا شده، تعداد ۱۰مدير تغيير يافته و وضعيت ۱۲ مدير در حال بررسي است كه تا آخر تيرماه جاري با روشن شدن موقعيت اين ۱۲ مدير، انتصابات مديران استان ها كامل خواهد شد.
نادري نسب  اظهار داشت: در هر يك از سفرهاي هيأت دولت به استان ها به رياست رئيس جمهوري، در هر استان چند منطقه نمونه گردشگري به ثبت مي رسد و بر اساس مصوبه هاي هيأت دولت، با تعيين منطقه نمونه و مشخص شدن كاربري گردشگري، با انجام مطالعات، رتبه طرح جامع براي تأمين زيرساخت هاي مورد نياز و فراهم ساختن امكانات رفاهي، جاده سازي و امنيت از محل اعتبارات استان ها و سازمان ميراث فرهنگي بودجه لازم اختصاص مي يابد.
وي افزود: با تعيين دو تا پنج منطقه نمونه در هر يك از سفرها، پيش بيني مي شود تا پايان دور اول سفرهاي رياست جمهوري، حدود ۱۰۰ منطقه نمونه گردشگري در ۳۰ استان كشور مورد تصويب قرار گيرد. در اين صورت، گام مهم و تأثيرگذاري در زمينه توسعه گردشگري استان ها برداشته خواهد شد.
مدير كل امور استان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به وضع فعلي گردشگري و برنامه هايي كه در چشم انداز ۲۰ساله كشور پيش بيني شده است، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد جهانگرداني كه به ايران سفر مي كنند، حدود ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده كه اين تعداد لازم است در پايان برنامه ۲۰ساله يعني در سال ۱۴۰۳ به ۲۰ميليون نفر برسد و درآمد ۰‎/۰۹درصدي آغاز برنامه در سال ۸۳ به مبلغ ۲۵ميليارد دلار افزايش يابد. وي برنامه تدوين شده تا پايان برنامه ۲۰ساله را بر مبناي ۳۰درصد افزايش در برنامه چهارم، ۲۰درصد در برنامه پنجم، ۱۵درصد در برنامه ششم و ۱۰درصد در برنامه هفتم عنوان كرد.

تازه ها
همه چيز در مجموعه تاريخ جهان
000807.jpg
انتشارات ققنوس در پي انتشار كتابهاي تاريخي در قالب مجموعه اي به نام «تاريخ جهان» اخيراً كتابهاي تاريخ برده داري، امپراتوري اينكا و انقلاب فرهنگي چين را به كتابهاي منتشر شده اين مجموعه افزوده است.
اين مجموعه كه تاكنون قريب به چهل جلد از آن منتشر شده است، مي كوشد چشم اندازي گسترده و ژرف از سير تاريخ، عرضه كند و با ارائه زمينه هاي فرهنگي رخدادهاي تاريخي، خواننده را مجذوب خود سازد.
«مجموعه تاريخ جهان» انديشه هاي سياسي، فرهنگي و فلسفي تأثيرگذار را در تمدن بشري از بين النهرين و مصر باستان به يونان، روم، اروپاي قرون وسطي و ديگر تمدن هاي جهان تا روزگار معاصر پي مي گيرد.
اين مجموعه نه تنها براي آشنايي خوانندگان با مباني تاريخ تدوين شده، بلكه در پي آگاه كردن آنها از اين واقعيت است كه زندگيشان بخشي از سرگذشت كلي انسان هاست. هرجلد از اين مجموعه با برداشتي جامع و روشن از يك دوره مهم تاريخي، خواننده را مجذوب خود مي سازد.
اين كتابها در قطع وزيري، با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و با جلد سخت به بازار نشر عرضه و قيمت هر جلد ۲۲۰۰ تومان تعيين شده است. مهدي حقيقت خواه، سهيل سمي، رضا ياسايي و فريد جواهركلام از مترجمان اين مجموعه كتاب هستند.
عناوين برخي ديگر از كتابهاي اين مجموعه عبارتند از: جنگ سرد، انقلاب كشاورزي، جنگ هاي صليبي، تاريخ پزشكي و تاريخ بلوك شرق.

خبر
بر اثر غفلت در تعيين حريم تنها شهر
هخامنشيان به آب سپرده مي شود
بخشي از تنها شهر باقي مانده از دوره  هخامنشي با ساخت سد زير آب مي رود.
مدير اداره  ميراث فرهنگي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان در اين باره گفت: محوطه  باستاني دهانه  غلامان يكي از آثار شاخص ايران از دوره  هخامنشيان و بعد از آن است كه متاسفانه هنوز تعيين حريم نشده است. از سوي ديگر، قرار است در آن منطقه سدي ساخته شود كه در صورت ساخت آن، ۳۰ درصد از اين محوطه  باستاني ارزشمند تخريب خواهد شد. حسنعلي شهركي با بيان اين كه تعيين نشدن حريم دهانه  غلامان به اين سرمايه  كشور خسارت مي زند، تاكيد كرد: مسئولان ساخت سد تاكنون از ارائه  مجوزها خودداري كرده اند. البته اقدامات لازم نيز براي تعيين حريم دهانه  غلامان در حال پيگيري است. هم چنين رييس دانشكده  هنر دانشگاه سيستان و بلوچستان نيز پيش از اين اعلام كرده بود كه دهانه  غلامان كه تنها سايت مهم دوره  هخامنشي در جبهه  شرق ايران است با حفر چاه از ميان مي رود.

سفير ايتاليا در گفت وگو با همشهري اعلام كرد:
حمايت ايتاليا از ترجمه كتاب به زبان فارسي
000804.jpg
گروه علمي فرهنگي - دولت ايتاليا از ترجمه كتاب هاي ايتاليايي در رشته هاي مختلف به زبان فارسي حمايت مي كند و سفارت ايتاليا در تهران با استقبال از ترجمه آثار ايتاليايي به زبان فارسي از مترجمان ارجمند قدرداني مي كند.
روبرتو توسكانو سفير ايتاليا در ايران در حاشيه بزرگداشت روز ملي كشور ايتاليا (دوم ژوئن- ۱۲ خرداد) با بيان اين مطلب به همشهري گفت: به عنوان ارج نهادن به تلاش مترجمان ايراني چندي پيش شب شعري در مدرسه ايتاليايي ها در تهران برگزار شد كه ضمن آن ترجمه آثار يك شاعر ايتاليايي توسط مترجمان ايراني به زبان فارسي مورد تحسين قرار گرفت.
وي افزود: ما از اين كه غالب آثار نويسندگان بزرگ ايتاليايي توسط مترجمان فرهيخته به فارسي ترجمه و به ايرانيان شناسانده مي شود بسيار خوشحال هستيم.
سفير ايتاليا با تأكيد بر اهميت آثار باستاني، تاريخي و فرهنگي ايران اظهار اميدواري كرد صنعت گردشگري ايران هر چه بيشتر توسعه يابد.
وي افزود: در كشورهايي مانند ايران و ايتاليا كه سابقه تمدن درخشاني دارند، جهانگردي و فرهنگ با هم عجين شده است و به همين دليل براي بسياري از جهانگردان كه به ايران سفر مي كنند آثار تاريخي و فرهنگي ارزشمند كشور از لحاظ جاذبه هاي سفر براي آنان اولويت دارد.سفير ايتاليا خاطرنشان ساخت، من اطمينان دارم هر جهانگردي كه به ايران سفر مي كند باز هم براي سفرهاي بعدي به اين كشور اشتياق فراوان خواهد داشت.

مديريت و رهبري -۲
بخش سي و دوم
پيامبر در صف نماز جماعت و در صف جنگ توجه داشت كه نظم و ترتيب رعايت شود، به طوري كه درگير و دار «جنگ بدر» خود شخصاً  صفوف لشكر را منظم مي ساخت. نظم و انضباط بر كارها حكمفرما بود و اصحاب نيز تحت تأثير نفوذ آن حضرت دقيقاً  انضباط را رعايت مي كردند.
گاهي رسول اكرم(ص) مصلحت مي ديد كه برخي تصميمات را مخفي نگه دارد كه مبادا دشمن از آن آگاه گردد. يارانش همه تصميمات رهبري را بدون چون و چرا به كار مي بستند. مثلاً  اگر فرمان مي داد كه آماده باشيد فردا حركت كنيم، همراه او روانه مي شدند، بدون آن كه از مقصد نهايي آگاه باشند و چه بسا در لحظات آخر آگاه مي شدند. گاه به عده اي دستور مي داد كه به طرفي حركت كنند و نامه اي به فرمانده آنها داده، مي فرمود بعد از چند روز كه به فلان نقطه رسيديد، نامه را باز كن و دستور را اجرا كن. آنها چنين مي كردند و پيش از رسيدن به آن نقطه نمي دانستند مقصد نهايي كجاست و براي چه مأموريتي مي روند و بدين ترتيب دشمن و جاسوس هاي دشمن را بي خبر مي گذاشت و احياناً  آنها را غافلگير مي كرد.
از ديگر خصايص رهبري رسول اكرم(ص)، علاقه شديد به سازمان و تشكيلات براي شكل دادن و انتظام به نيروهاي انساني بود. مي فرمودند: «اگر سه نفر با هم مسافرت مي كنيد، يك نفرتان را به عنوان رئيس و فرمانده انتخاب كنيد.»
در مدينه تشكيلات متعددي ترتيب دادند از آن جمله جمعي دبير به وجود آوردند كه به دسته هاي مختلف تقسيم  مي شدند و هر دسته اي كار مخصوص داشتند، برخي كاتب وحي بودند و قرآن را مي نوشتند، برخي متصدي نامه هاي خصوصي بودند، برخي عقود و معاملات مردم را ثبت مي كردند، برخي دفات صدقات و ماليات را مي نوشتند و برخي مسئول عهدنامه ها و پيمان نامه ها بودند.
خلاصه اين كه ايمان به رسالت، حسن خلق، تواضع و فروتني، وقار و متانت، آرامش و طمأنينه، سادگي و بي آلايشي، نظم و انضباط، حسن تشخيص، عدم ترديد و دودلي، شهامت، پيش بيني و دورانديشي، ظرفيت تحمل انتقادات،  شناخت افراد و توانايي هاي آنان و تفويض اختيارات در خور توانايي ها، نرمي در مسائل فردي و صلابت در مسائل اصولي، شخصيت دادن به پيروان و به حساب آوردن آنان و طرف مشورت قرار دادن آنها و بالا نبردن سطح زندگي خود از سطح زندگي فقيرترين افراد امت و پرورش استعدادهاي عقلي و عاطفي و عملي آنها، پرهيز از استبداد و عدم تمايل به اطاعت كوركورانه امت از او، علاقه شديد به سازمان و تشكيلات، همه و همه آن حضرت را كامل ترين و جامع ترين رهبران آسماني مي ساخت كه شأني از شئون رهبري بشريت را فاقد نبودند.
در عظمت قدرت رهبري آن بزرگوار همين بس كه در جهان آشفته آن روز كه همه ارزش هاي معنوي نفي مي شد، توانستند نظامي را براساس عدالت اجتماعي كه جامع جميع جهات عدالت بود، تشكيل دهند و عظيم ترين كاخ تمدن را با تشكيل اولين دولت عدل اسلامي و ساختن برترين مجتمع انساني در تاريخ بشريت بنيان نهند.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |