يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
آلودگي هوا در تهران هر روز ۲۷ قرباني مي گيرد
ميزان جريمه آلايندگان هوا
000960.jpg
ايسنا: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اين كه بدن انسان سالانه توانايي خودپالايي ۲۳۵ گرم ذرات معلق را داراست، گفت: اين در حاليست كه مطالعات انجام شده نشان مي دهد هر تهراني سالانه بالغ بر ۵۰۰ گرم ذرات معلق كمتر از ۱۰ ميكرون قطر را وارد ريه خود مي كند.
دكتر فتح الله امي با تأكيد بر اين كه ذرات معلق يكي از مضرترين آلاينده هاست، افزود: اين آلاينده در ايجاد بيماري هايي مانند آسم و برونشيت، سل و ساير بيماري هاي ريوي و انواع سكته و سرطان نقش مهمي دارد. وي با اشاره به آمار بانك جهاني گفت: بر اين اساس خسارات سالانه ذرات معلق در تهران به طور متوسط برابر ۶۰۰ ميليون دلار و در هفت شهر بزرگ كشور برابر ۵/۱ ميليارد دلار است كه اين رقم برابر با ۲۶/۱ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور است.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران افزود: تخمين خسارات ناشي از برخي بيماري ها و مشكلات سلامتي مرتبط با ذرات معلق تهران در سال ۸۴ بر اساس اعلام بانك جهاني نيز نشان داد در اين سال هزينه اقامت در بيمارستان ۱۰ ميليارد ريال، ويزيت پزشك ۹۲ ميليارد ريال، مراجعه به اورژانس ۱۳۰ ميليارد ريال و خسارات روزهاي كاري از دست رفته با احتساب كار خانگي يكهزار و ۵۴۰ ميليارد ريال است.
وي گفت: ۹۹۰۰ نفر در تهران طي سال گذشته به دليل دو آلاينده NOX و PM10 فوت كردند كه بدين ترتيب اين دو آلاينده هوا روزانه باعث مرگ ۲۷ نفر شده است.
وي به خسارات اقتصادي مرگ و مير ناشي از آلاينده هاي NOX و PM10 در تهران طي سال ۸۴ اشاره كرد و گفت: آلاينده PM10 به تنهايي سال گذشته موجب مرگ ۶ هزار و ۲۰۰ نفر شده كه با احتساب ۳۴۳ ميليون تومان ارزش آماري حيات، خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير ۲ هزار و ۱۲۷ميليارد تومان و اين خسارت با استفاده از ارزش ديه ۲۱۷ ميليارد تومان بوده است. امي به مرگ ۳۷۰۰ نفر در تهران طي سال ۸۴ بر اثر آلاينده NOX اشاره كرد و گفت: بر اين اساس خسارت اقتصادي اين تعداد مرگ و مير با استفاده از ارزش آماري حيات يكهزار و ۲۷۰ ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه ۱۳۰ ميليارد تومان و در كل مي توان گفت كه خسارت اقتصادي مرگ ۹ هزار و ۹۰۰ نفر در تهران بر اثر دو آلاينده ياد شده با استفاده از ارزش آماري حيات ۳ هزار و ۳۹۷ ميليارد تومان و با استفاده از ارزش ديه ۳۴۷ ميليارد تومان بوده است.
وي به جرايم آلودگي هوا اشاره كرد و گفت: در مواقع اضطراري آلودگي هوا، افرادي كه محدوديت ها و ممنوعيت ها را رعايت نكنند، به حكم دادگاه به پرداخت جزاي نقدي از ۵ هزار تا ۱۰۰ هزار ريال (بنا به ميزان آلايندگي و تعداد دفعات تكرار آن) محكوم خواهند شد و از تردد وسايل نقليه آلاينده مذكور (تا رفع موقعيت آلودگي هوا) جلوگيري به عمل خواهد آمد.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تصريح كرد: صاحبان صنايع آلاينده مختلف به پرداخت جزاي نقدي از ۵۰۰ هزار تا يك ميليون ريال و در صورت تكرار به حبس تعزيري از ۲ تا ۶ ماه و جزاي نقدي از ۷۰۰ هزار تا دو ميليون ريال محكوم خواهند شد. علاوه بر آن، اين صنايع بنا به حكم دادگاه ملزم به پرداخت ضرر و زيان وارده به اشخاص حقيقي، حقوقي و محيط زيست خواهند شد.
وي با تأكيد بر اين كه سازمان محيط زيست به عنوان شاكي يا مدعي خصوصي خسارت وارده به محيط زيست عمل خواهد كرد،خاطرنشان كرد: اگر افراد اطلاعات و مدارك ناقص يا نادرست در اختيار مامورين سازمان قرار دهند، بر حسب مورد و اهميت موضوع به جزاي نقدي از ۵۰۰ هزار تا ۵ ميليون ريال و در صورت تكرار به حبس تعزيري از يك تا ۳ ماه به علاوه جزاي نقدي مذكور محكوم خواهند شد. مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تصريح كرد: در صورتي كه مامورين سازمان محيط زيست در اين جرايم همكاري داشته يا گزارش خلاف واقع ارائه كنند، علاوه بر محكوميت در هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري، به حداكثر مجازات، محكوم خواهند شد. همچنين صاحبان صنايع زباله سوزي متخلف، پس از هر بار اخطار از ۱۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ريال و در صورت تكرار از ۳۰۰ هزار ريال تا ۲ ميليون ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد.
وي گفت: مسؤولان آلودگي حاصل از منابع متفرقه و منابع خانگي و همچنين عاملين آلودگي صوتي به جزاي نقدي از ۳۰ هزار تا ۳۰۰ هزار ريال و در صورت تكرار از يكصدهزار ريال تا يك ميليون ريال محكوم خواهند شد.

با صدور بيانيه اي در اجلاس كميسيون هاي فرهنگي شوراهاي كلان شهرها صورت گرفت
تقدير از مجلس به خاطر سلب فوريت
از اصلاحيه قانون شوراها
گروه شهري- اجلاس كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي كلان شهرها و مراكز استان هاي كشور با صدور بيانيه اي از اقدام نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي سلب فوريت از لايحه اصلاح قانون شوراها تقدير كرد.به گزارش خبرنگار ما حاضران در اين اجلاس از نمايندگان مجلس خواستند بستر قانوني براي افزايش اختيارات و وظايف شوراهاي شهر و شهرداري ها و كاهش تصدي گري دولت در اين زمينه را فراهم كنند.
در اين بيانيه همچنين ذكر شده است كه شوراهاي اسلامي شهرها در جهت فراهم شدن زمينه مشاركت و حضور باانگيزه تر شهروندان در عرصه هاي مديريتي و بلوغ بيش از پيش نظام شورايي و اثرگذاري آن در آباداني و سرافرازي بيشتر كشور به آن نمايندگان محترم پيشنهاد مي نمايند كه:
۱- با توجه به سياست هاي عمومي كشور، چشم انداز بيست ساله، برنامه هاي پنج ساله سوم توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي (ماده ۱۳۶) و چهارم (ماده ۱۳۷) مبني بر واگذاري بيست و سه وظيفه از وظايف دولت به منظور كاهش تصدي گري دولت و تحقق مديريت واحد و جامع شهري، لازم است هرگونه تصميم گيري در حوزه وظايف و اختيارات شوراها از همخواني و هماهنگي لازم با سياست هاي كلان كشور برخوردار باشد. بديهي است تأخير موضوع و مقاومت بدنه دولت در واگذاري وظايف ياد شده نيز تاكنون هزينه هاي جدي را متوجه مديريت شهري و در واقع شهروندان گران قدر كشور نموده است كه جا دارد مجلس محترم شوراي اسلامي از جايگاه نظارت عاليه خود نسبت به پاسخگويي دولت در عدم توجه به قانون اقدامات شايسته را اعمال دارد.
۲- مجلس محترم شوراي اسلامي به منظور استفاده بهينه از فرصت موجود جهت بررسي برخي از مسائل شوراها در كشور با دعوت از نمايندگان شوراي عالي استانها، مجامع و ساير كميسيونهاي فعال شوراها در كميسيونهاي اصلي و تخصصي بررسي كننده لايحه مذكور به تفصيل در جريان مسائل، مشكلات، نظرات كارشناسي و پيشنهادهاي مسئولين اين نهاد مردمي به منظور هرگونه اعمال اصلاحيه در قانون شوراها قرار گيرند.

روز شمار شهرداري
تونل رسالت ۲۵ روز
000966.jpg
قطعا اين يكي از آرزوهاي همه كساني است كه وقت و بي وقت در ترافيك سنگين همت اسير مي شوند. بزرگراه رسالت تنها راهي است كه مي تواند در صورت تكميل بار ترافيك بزرگراه همت را سبك كند. نقطه اي كه بزرگراه رسالت در آن به بن بست رسيده است تونل رسالت است. باز كردن اين بن بست براساس روزشمار معكوس آن ۲۵ روز ديگر طول مي كشد. صرف نظر از اين كه دانستن باز شدن تونل رسالت پس از حدود يك ماه ديگر چقدر شيرين است، اين كه رانندگان و مسافران مسيرهاي شرق به غرب و بالعكس بدانند چند روز، ماه يا سال ديگر بايد دردسر عبور از همت را تحمل كنند حق آنهاست. پس تا ۲۵ روز ديگر.
مجموعه برج ميلاد ۴۶۷ روز
000963.jpg
لابد مي دانيد كه قرار نبود برج ميلاد تنها كارايي يك سازه مجسمه مانند را داشته باشد. ضمن اين كه مجموعه ميلاد تنها به برج عظيم آن ختم نمي شود. علاوه بر برج و سازه مخابراتي آن، چندين پروژه ديگر در اين مجموعه در حال ساخت است كه يكي از آنها مركز بزرگ همايش ها و جشنواره هاي تهران است.
برج و مجموعه ميلاد نيمه ساز بود كه آرام آرام به يكي از نمادهاي پايتخت تبديل شود، اما اين نماد همواره دچار نيمه كاره بودن، بلااستفاده ماندن و اسير شدن در ميان داربست ها و جرثقيل ها بوده است. روزشمار مجموعه ميلاد به عابراني كه از مقابل آن مي گذرند ۴۶۷ روز ديگر را وعده مي دهد، ۴۶۷ روز تا تكميل مجموعه ميلاد.
سينما آزادي ۶۱۲ روز
000957.jpg
وقتي چهارم ارديبهشت طلسم چاله به جا مانده از سينما آزادي شكست و كلنگ ساخت آن زمين زده شد، مديريت شهري با نصب تابلو روزنگار وعده داد كه علاقمندان مي توانند ۶۶۰ روز ديگر در سينما آزادي به تماشاي فيلم بنشينند.امروز با گذشت ۴۸ روز از آغاز ساخت دوباره سينما آزادي شمارشگر معكوس روزنگار عدد ۶۱۲ را نشان مي دهد.
۶۱۲ روز مانده به تولد دوباره  سينمايي كه نماد فيلم ديدن و سينما رفتن در پايتخت بود. براي كساني كه ۹ سال پس از سوختن اين سينما فقدان آن را تحمل كردند، زمان زيادي نيست.

با مركزيت ميدان ونك
منطقه نمونه ترافيكي تهران انتخاب شد
گروه شهري - به منظور رعايت كليه مسائل حمل و نقل و ترافيك شهري، منطقه نمونه ترافيكي از سوي شوراي ترافيك شهر تهران انتخاب شد.به گزارش سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ارائه الگوي علمي در زمينه هاي حمل و نقل و ترافيك و تسري اقدامات به كليه مناطق از ديگر اهداف منطقه نمونه ترافيك به شمار مي رود.بر اين اساس محدوده منطقه انتخابي شامل محدوده اي بين ميدان ونك، بزرگراه هاي ملاصدرا، كردستان و نيايش، تقاطع خيابان ولي عصر(عج)-چمران، و بزرگراه هاي آيت الله مدرس و شهيد حقاني است. اين منطقه ۶۶۵۳۸ نفر جمعيت، ۲۲۴۳۱ كيلومتر مربع بزرگراه، ۳۷ مسير و ۵۷ ايستگاه اتوبوس دارد.اين گزارش حاكي است وجود تنوع مدل هاي حمل و نقل عمومي و آمادگي نسبي از نظر فرهنگ ترافيك، عدم وجود پروژه هاي نيمه كاره و زمان بر در حوزه ترافيك، امكان سهولت تعميم تجربه به ساير مناطق و اعمال صحيح قوانين و مقررات از معيارهاي انتخاب منطقه نمونه ترافيكي محسوب مي شود.

ماشين هاي مكانيزه  جايگزين رفتگران در نظافت گاردريل بزرگراه ها
مهر: مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران اعلام كرد: نظافت مسير و شستشوي جداول و گاردريل هاي اطراف بزرگراهها و خيابانهاي شهر در ساعات اوليه صبح ، به دليل تاريكي هوا و امكان تصادف خودروها با رفتگران ، از اين پس با ماشين هاي مكانيزه انجام خواهد شد.
مصطفي سليمي افزود: علاوه بر جمع آوري زباله ، در بخش  رفت و روب ماشين هاي مكانيزه نقش رفتگران را نيز ايفا مي كند.
وي با اشاره به آمار بالاي مصدوميت و يا فوت كارگران خدمات شهري در تاريكي هوا به دليل تصادف با خودروها، تصريح كرد: پيش از اين آمار بالايي از مصدوميت و فوت رفتگران را هنگام نظافت بزرگراهها و شستشوي جداول و گاردريل هاي اطراف خيابانها داشتيم كه با اجراي روش مكانيزه جمع آوري زباله اين معضل به كلي منتفي شده است.

از امروز در بزرگراه چمران اجرا مي شود
ورود به خط ويژه بزرگراهي ۱۳ هزار تومان جريمه دارد
گروه شهري- باند سمت راست بزرگراه چمران از امروز فقط منحصر به تردد اتوبوس هاي شركت واحد بوده و ورود غيرمجاز خودروهاي شخصي به اين باند، ۱۳ هزار تومان جريمه دارد.
به گزارش خبرنگار ما خط ويژه بزرگراه چمران نخستين خط بزرگراهي تهران به شمار آمده و به زودي شاهد راه اندازي اين خط در بزرگراه هاي ديگر همچون مدرس و صدر خواهيم بود.
بر اساس اين گزارش سردار حسين ساجدي نيا در اين باره با اشاره به تكميل نصب علائم، تابلوها و دوربين هاي ثبت تخلفات در مسير خط ويژه بزرگراهي چمران، افزود: با استقرار نيروهاي راهنمايي و رانندگي خط ويژه بزرگراهي چمران، از فردا مورد كنترل و نظارت دقيق ماموران راهور قرار خواهد گرفت.

وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد:
وام ۳ ميليوني وديعه مسكن از هفته آينده پرداخت مي شود
گروه شهري _ وزير مسكن و شهرسازي گفت: وام ۳ ميليوني وديعه مسكن از هفته آينده به اقشار كم درآمد پرداخت مي شود.
به گزارش همشهري، مهندس سعيدي كيا، وزير مسكن و شهرسازي در جمع خبرنگاران درخصوص علت تأخير پرداخت اين وام گفت: زمان بازپرداخت اين وام ۳ سال تعيين شده بود كه با تلاش و پيگيري اين زمان به ۵ سال افزايش يافت و با تصويب اين تغيير در شوراي عالي اعتبار ديگر مشكلي براي پرداخت وام وجود ندارد و از هفته آينده به اقشاركم درآمد تحت پوشش كميته امداد، بهزيستي، صندوق هاي بازنشستگي، تأمين اجتماعي و ايثارگران تحت پوشش بنياد شهيد پرداخت مي شود.
وي وام خريد مسكن كوچك كه فهرست متقاضيان واجد شرايط آن از دو هفته قبل نهايي شده را سياستي در راستاي رونق مسكن ذكر كرد و افزود: وام ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن كوچك كه بنا به تصويب دولت هر سال متناسب با تورم افزايش مي يابد امسال با احتساب تورم، ۵/۱۱ ميليون تومان تعيين شده و به ۳۰ هزار متقاضي واجد شرايط پرداخت مي شود و با پرداخت اين وام، امسال مسكن از ركود چندساله خارج مي شود.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري مبني بر اينكه وزارت مسكن در ساماندهي سيماي نابسامان شهري چه سياستي را دنبال مي كند گفت: تاكنون در تهيه طرح هاي جامع و تفصيلي دوبعدي برخورد شده و تنها به طول و عرض و وسعت خيابان پرداخته شده و سيماي شهري در اين ميان مورد توجه قرار نگرفته است اما در حال  حاضر، مقوله سيماي شهري در شوراي عالي شهرسازي مطرح است و تلاش مي شود اين بعد فراموش شده در شهرسازي جايگاه خود را بازيابد. هرچند كه سيماي شهري نيازمند همكاري سازمان هاي متعدد و دست اندركار ساخت و ساز ازجمله شهرداري ها، ميراث فرهنگي و مشاوران است ضمن آن كه بايد در اين زمينه فرهنگ سازي شود.
سعيدي  كيا با اشاره به ۳۶ هزار هكتار بافت فرسوده در ۹۰ شهر كشور تصريح كرد: براي بازسازي اين طرح ها بايد ۵ ميليون واحد مسكوني ساخته شود كه اگر سرانه هر واحد را ۸۰ مترمربع در نظر بگيريم بايد ۴۰۰ ميليون مترمربع ساخت و ساز شود كه هزينه آن بر اساس قيمت سال ۸۴ ، رقمي معادل ۳۶۰ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.

نگاه
000954.jpg
داود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |