يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
ماداگاسكار ، توليدكننده جديد نفت
شركت نفت «ماداگاسكار اويل» اعلام كرد كه توليد نفت از منابع اين كشور از سال آينده ميلادي (۲۰۰۷) شروع خواهد شد.
به گزارش شبكه خبري «آل آفريكا» ، مدير عامل شركت نفت «مادگاسكار اويل» ديروز (جمعه) گفت: «ميدان هاي نفتي قابل توجهي در ماداگاسكار وجود دارد و سرمايه گذاران خارجي براي شروع فعاليتشان در بخش نفت اين كشور و كمك به ماداگاسكار اويل ابراز آمادگي كرده اند.»وي افزود: «ماداگاسكار براي رسيدن به سطح توليد قابل قبول، يعني يك هزار بشكه در روز، به سرمايه گذاري معادل ۸۰ ميليون دلار نياز دارد.»
به گزارش شانا، افزايش قيمت جهاني نفت خام و تداوم آن در سطح بيش از ۶۰ دلار در هر بشكه، توليد نفت از منابع پراكنده و كوچك را كه پيش از اين از توجيه اقتصادي برخوردار نبود، اقتصادي ساخته و باعث ترغيب سرمايه گذاران براي توليد نفت از آنها شده است.

اعتراض شيعيان عراق به سكوت كشورهاي
عربي در برابر قتل زرقاوي
000942.jpg
گروه سياسي خارجي- در حالي كه مردم عراق به مناسبت قتل ابومصعب الزرقاوي رهبر القاعده عراق احساس شادماني مي كنند و در شرايطي كه بيشتر كشورهاي جهان اين واقعه را اتفاقي مثبت براي مردم عراق مي دانند اما تاكنون به غير از اردن هيچ كشور عربي موضعي در قبال كشته شدن زرقاوي اعلام نداشته است.بيشتر كشورهاي عربي اگرچه از زرقاوي حمايت رسمي نمي كردند اما نگرش وي درضديت با شيعيان عراق، وي تا حدودي با بيم كشورهاي عربي از اقتدار شيعيان در اين كشور سازگار بود.
از اين روي ديروز ائتلاف يكپارچه عراق به عنوان قدرتمندترين فراكسيون سياسي در اين كشور طي بيانيه اي از بي توجهي و بي تفاوتي برخي كشورهاي عربي به خبر كشته شدن زرقاوي انتقاد كرد.
ائتلاف شيعيان عراق در بيانيه خود با انتقاد از جنبش حماس فلسطين آورده است؛ از موضع حماس در قبال كشته شدن زرقاوي تعجب كرده و مايه تاسف ماست كه حماس بدون در نظر گرفتن احساس ملت عراق وي را مجاهد توصيف كرده است.به گزارش خبرگزاري ها در واكنش به قتل زرقاوي فقط در نوار غزه تظاهراتي به نفع وي برپا شد.
پيش تر در واكنش به بيانيه اي كه با نام حماس منتشر شده بود،سخنگوي حماس آن را بي ارتباط با اين جنبش اعلام كرده بود.
بيم عراق از اوج گيري خشونت ها
در پي قتل زرقاوي سركرده القاعده عراق، مردم اين كشور و مسئولان بغداد نگران افزايش مقطعي خشونت ها در اين كشور هستند.
در اين خصوص فرمانده نيروهاي امنيتي وابسته به وزارت كشور عراق ديروز گفت: طي روزهاي آينده بايد شاهد انتقام جويي القاعده بود. زلماي خليل زاد سفير آمريكا در بغداد نيز اظهار داشت اعضاي القاعده عراق از امنيت خود نگرانند و احتمال مي رود آنها در آينده نزديك عمليات انتقام جويانه انجام دهند.
در همين حال فاكس نيوز از بغداد اعلام كرد نيروهاي آمريكايي در تلاش براي جلوگيري از حملات جديد در پي كشته  شدن زرقاوي بيش از ۳۹عمليات در مناطق مختلف اجرا كردند.
بعضي از اين حملات بر اساس اطلاعاتي انجام شد كه نيروهاي آمريكايي در پي كشته  شدن زرقاوي به آنها دست يافته اند.
بيل كولدويل سخنگوي نظاميان آمريكا در عراق گفت نيروهاي آمريكايي در مخفيگاه زرقاوي تعدادي پاسپورت، كارت شناسايي، لباس نظاميان عراق و كمربند انتحاري و مهمات كشف كردند.
همچنين درگيري شديدي بين افراد مسلح و نيروهاي آمريكايي در شهر الرمادي عراق روي داد. نيروهاي آمريكايي و عراقي به چند محله شهر الرمادي يورش بردند. در اين حال نيروهاي آمريكايي با انفجار بمب، هدف حمله قرار گرفتند و يكي از خودروهاي آنها از كار افتاد و در پي آن درگيريها در اين شهر افزايش يافت.
در همين حال منابع امنيتي عراق ديروز اعلام كردند در درگيريها و انفجارهاي ديروز در مناطق مختلف اين كشور ده نفر كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، سه نفر از اين افراد در انفجاري در يك رستوران در بغداد و پنج نفر ديگر در حمله به يك فروشگاه در شمال عراق كشته شدند.

گزارش يك ختم
مترجم : نيلوفر قديري
بعد از نماز، صدها نفر در چادري كه براي برگزاري مراسم ختم ابومصعب زرقاوي در نزديكي منزل او در شهر زرقا در اردن برپا شده بود جمع شدند.در ميان آنها فرماندهان ارشد سازمان او در اردن حضور داشتند.همگي به سخنراني گوش مي كردند و با رهبر جديد و جانشين زرقاوي در سازمان القاعده عراق اعلام همبستگي مي نمودند.
اين مردان كه اكثرشان ريش هاي بلند داشتند و به شيوه افغان ها لباس پوشيده بودند از سراسر اردن آمده بودند.بعضي براي ضبط مراسم موبايل هايشان را فعال كرده بودند.
شيخ جراح القداح از رفقاي قديمي  زرقاوي در اين مراسم مي گويد، اگر يك مجاهد بميرد صدها تن ديگر جاي او را مي گيرند.ما به جهاد با كفار در همه جا در عراق، افغانستان و فلسطين ادامه مي دهيم.در ورودي چادر پارچه نوشته اي نصب شده با اين نوشته كه مراسم جشن ابومصعب زرقاوي.دو روز است كه مهمان ها به اين چادر مي آيند تا به خانواده زرقاوي تسليت بگويند.فضاي مراسم آكنده از غم و خشم بود. دو برادر زرقاوي كنار هم بر روي صندلي نشسته اند. محمد برادر كوچكتر لباس بلند عربي پوشيده و صندل به پا دارد.
سائل برادر بزرگتر شلوار سبز و بلوز آبي به تن دارد و غمگين تر به نظر مي رسد.
روبه روي برادرها پسرعموهاي زرقاوي نشسته اند و آنها هم به شيوه عرب ها لباس پوشيده اند و چفيه دارند.يك مرد جوان به مهمانان قهوه تلخ در فنجان هاي چيني تعارف مي كند. هرچند دقيقه يك بار سكوت مجلس با اين كلام جمع شكسته مي شود كه: خدا او را به بهشت ببرد و بيامرزد.بعضي مهمانان از افغانستان آمده اند. اكثر مهمان ها ماشين هايشان را بيرون چادر پارك كرده اند و اهالي محل از ديدن اين مهمانان غريبه متعجب شده اند.
كمي دورتر از محل برگزاري مراسم مسجدي است كه زرقاوي در آن براي اولين بار به جهاد گرويده بود.
در سال ۱۹۸۹ او به افغانستان رفت تا آموزش ببيند و مهارت جهاد پيدا كند و چند سال بعد با كوله باري از تجربه و ايدئولوژي به اردن بازگشت.
در اردن او به همراه چند تن ديگر كه آنها هم در افغانستان آموزش ديده بودند هسته اي را تشكيل داد.اما بلافاصله در جريان عمليات ناموفقي عليه اهداف اسرائيل توسط دولت اردن دستگير شد و روانه زندان شد.بسياري از دوستان زرقاوي بر اين باورند كه تحول او و تبديل شدن از يك مرد عرب معمولي به يك مبارز جهادي القاعده در زندان روي داده است.
جنگ عراق هم فرصتي را در اختيارش گذاشت كه مدت ها در انتظارش بود. يكي از برادران زرقاوي مي گويد بعد از جنگ،زرقاوي و ۱۷ تن ديگر در عراق شروع به سازماندهي خود و حملاتشان كردند. فقط با همين تعداد به چنين دستاوردهايي رسيدند.
در اطراف محل برگزاري مراسم نيروي پليس مخفي ديده مي شود. مهمانان هم مي دانند كه زير نظر نيروهاي امنيتي هستند.
اين مراسم برخلاف ميل دولت اردن برگزار شده بود. دولت،زرقاوي را تروريست خوانده و رسانه هاي اردن از مرگ او به عنوان يك پيروزي ابراز خشنودي كرده بودند.
به گفته مهمانان درون مراسم يك اردني محل اختفاي زرقاوي را فاش كرده نه عراقي ها.
برادر بزرگ زرقاوي با عصبانيت مي گويد: آن مرد را هرجا كه باشد دستگير مي كنيم و سرش را از تنش جدا مي كنيم.او در ادامه حرف هايش مي گويد زرقاوي در خاورميانه به الگو تبديل شده و افكار و انديشه هايش نمي ميرد.
كلاه سياه رنگي كه او به سر مي گذاشت اكنون در ميان جوانان عرب مد شده است.
خانواده زرقاوي خواستار بازگرداندن جسد او و دفن جسد با رعايت آداب اسلامي  هستند.
زرقاوي يك برنامه ريز و استراتژيست و همزمان يك فرمانده عملياتي بود.
آمريكايي ها او را مسئول همه اتفاقات و بدبياري هاي خود در عراق معرفي مي كردند،اما ماجرا پيچيده تر از اين بود.
ماهها بود كه نيروهاي عامل ناآرامي  در عراق از تكنيك هاي عملياتي زرقاوي گلايه داشتند.آنها از يك سو به كمك مالي و شبكه ارتباطي زرقاوي نياز داشتند و از سوي ديگر او را مسئول به خشم آمدن شيعياني مي دانستند كه در عمليات هاي جديد زرقاوي هدف قرار گرفته بودند.در عراق و اردن و ديگر كشورهاي عربي بسياري بر اين باور بودند كه زرقاوي كنترل همه امور و عمليات هاي ضد آمريكايي را به عهده ندارد و آمريكا بيش از حد همه اتفاقات را به او نسبت مي دهد.در پايان مراسم ختم زرقاوي در اردن مهمانان فرياد زدند: بن لادن ! نگران نباش ما همه زرقاوي هستيم.
گاردين ۱۰ژوئن

بوش:
مرگ زرقاوي پايان خشونت ها در عراق نيست
ايسنا: جورج بوش رئيس جمهور آمريكا، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با آندرس فوگ راسموسن نخست وزير دانمارك اظهار داشت: هر چند كه كشتن زرقاوي به معناي پايان سريع خشونت ها در عراق نيست، ولي به تلاش هايي كه جهت پايان جنگ در عراق صورت مي گيرد، كمك شاياني خواهد كرد.
وي افزود: آمريكا در انتظار آگاهي از توانايي ها و قدرت نيروهاي عراقي به ويژه در دولت جديد آن است و تعيين وزير دفاع اين فرصت را فراهم مي كند تا ما در جريان نيازها و توانايي هاي عراق قرار گيريم. بوش در ادامه ابراز اميدواري كرد كه وزارت دفاع عراق مستقل از عملكرد سياسي دولت عمل كند.
وي افزود: پيروزي ما در عراق زماني تحقق مي يابد كه اين كشور توانايي آن را داشته باشد كه به تنهايي امور خود را اداره كرده و نيازهايش را برطرف سازد. مي توان گفت كه پيشرفت هايي در اين زمينه حاصل شده است؛ ولي با اين وجود روزهاي سختي را در آينده  پيش رو داريم.
رئيس جمهور آمريكا هم چنين ضمن اعتراف به انتقال زندانيان و مظنونان تروريستي توسط سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، اين امر را جزو سياست هاي دولت هاي گذشته آمريكا دانست و افزود: اين تنها بخشي از سياست هاي دولت من نيست، بلكه دولت هاي قبلي آمريكا نيز جهت حمايت از مردم از اين روش استفاده مي كردند و علاوه بر آن اين اقدام موجب حمايت از حاكميت كشورهايي مي شد كه ما با آنها در ارتباط هستيم.
در همين حال روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي اعلام كرد: شانس كمي وجود دارد كه آمريكا بتواند همانطور كه پيش از اين وعده داده است، نظاميان خود را تا ماه دسامبر به ۱۰۰ هزار تن در عراق كاهش دهد.

درپي كشتار مردم توسط ارتش تل آويو
آتش بس ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي
پس از ۱۶ ماه شكست
گروه سياسي خارجي _ درپي كشته و مجروح شدن حدود ۶۰ نفر از فلسطينيان ساكن نوار غزه، حكومت خودگردان فلسطين سه روز عزاي عمومي اعلام كرد.
اين يورش كه از طريق قايق هاي توپ دار رژيم صهيونيستي به نوار غزه به وجود آمد موجب شهادت افزون بر ۲۰ فلسطيني و جراحت دهها فلسطيني ديگر شد.
در اين ميان به تصوير كشيده شدن دختر بچه اي معصوم كنار دريا درحالي كه در كنار جسد پدرش شيون مي كند و در عين حال اطرافش آماج راكت ها و موشك هاي تل آويو است، خشم بسياري از مردم جهان را دربرداشته است.
در واكنش به اين اقدام تل آويو، همه گروه هاي فلسطيني علي رغم اختلاف نظرهاي خود ضمن محكوم كردن اين جنايت خواهان توجه جامعه جهاني به آن شده و از جهانيان خواستند تا رژيم تل آويو را محكوم نمايند.در همين حال جنبش حماس با اعلام اينكه آتش بس ميان فلسطينيان و رژيم صهيونيستي به پايان رسيده اعلام داشت كه اقدام متقابل انجام خواهد داد. جنبش حماس در اطلاعيه خود آورده است: زمين لرزه در شهرهاي صهيونيستي مجددا آغاز مي شود. به اين ترتيب حماس عملا پايان آتش بس را كه از شانزده ماه پيش شروع شده بود اعلام داشت. متعاقب آن طي روزهاي جمعه و شنبه ۳۰ موشك از سوي نيروهاي مقاومت فلسطين به سمت سرزمين هاي اشغالي شليك شد.
محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين نيز كه هميشه خواهان گفت وگو با اسرائيل و پذيرش طرح به رسميت شناختن اين رژيم از سوي حماس بوده است طي اطلاعيه اي اظهارداشت: اقدام تل آويو قتل عام ملت فلسطين است.
وي از جهانيان خواست تا جلوي تجاوزات اسرائيل را بگيرند.

جزئيات حمله آمريكا به مقر زرقاوي
ايسنا: سخنگوي ارتش آمريكا اظهار داشت:  ابومصعب الزرقاوي، رهبر شبكه القاعده بعد از بمباران منزلي در بعقوبه، شمال شرقي بغداد، كه در آن مخفي شده بود، به مدت ۱۰ دقيقه بعد از ورود يگان هاي پليس عراق به محل زنده بوده است. ژنرال بيكل كالدويل، سخنگوي ارتش آمريكا گفت: يگان هاي پليس عراق كه بعد از بمباران هواپيماهاي آمريكايي وارد محل حادثه شدند زرقاوي را زنده يافتند اما او شديدا زخمي بود كه او را بر روي برانكار گذاشتند.
وي افزود: رهبر القاعده زير لب كلماتي را زمزمه كرد اما چيزي به طور واضح شنيده نمي شد، جملات بسيار كوتاه بودند و تشخيص آنها ممكن نبود.
سخنگوي ارتش آمريكا ادامه داد: زرقاوي سعي داشت از روي برانكار به زمين بيايد اما او را برگرداندند، سپس طولي نكشيد كه به دليل شدت جراحات جان باخت و تلاش آمريكايي ها و تيم پزشكي لهستان بي فايده ماند.

اورتگا آمريكا را به دخالت در نيكاراگوئه متهم كرد
ايسنا: رهبر ساندنيست هاي نيكاراگوئه گفت كه دولت هاي آمريكا و نيكاراگوئه با همكاري هم در تلاش هستند تا وي را در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر (آبان) رد صلاحيت كنند.
دانيل اورتگا، رئيس جمهور پيشين و رهبر انقلاب چپ گراي ساندنيست هاي نيكاراگوئه كه به دنبال بازگشت به قدرت است، در ماه هاي اخير با سفير آمريكا و احزاب اصلي راست گراي كشور درگير بوده است.
اورتگا پس از ديدار با ناظران سازمان كشورهاي آمريكايي گفت: ما شاهد يك اقدام هماهنگ بين دولت آمريكا و دولت رئيس جمهور انريكه بولانوس هستيم كه هر دو مي خواهند ساندنيستها را رد صلاحيت كنند.
سخنگوي سفارت آمريكا در ماناگوا، پايتخت نيكاراگوئه، و مقامات دولت نيكاراگوئه درباره سخنان اورتگا اظهارنظر نكردند. پائول تريولي، سفير آمريكا در نيكاراگوئه بارها از اورتگا انتقاد كرده است.
نتايج نظرسنجي هاي اخير حاكي از حمايت قاطع از ساندنيستها است. دولت ساندنيستها كه طرفدار شوروي سابق و مورد حمايت كوبا قرار داشت، در دهه  ۱۹۸۰ با شورشيان كونترا كه تحت حمايت مالي آمريكا بودند مبارزه كرد.

پليس انگليس بعد از شليك به يك مسلمان،
از مسلمانان عذرخواهي كرد
ايرنا: پليس انگليس كه با اشتياق يك مسلمان اين كشور را هدف گلوله قرار داده بود، از مسلمانان عذرخواهي كرد. پايگاه اينترنتي فايننشال تايمز روز شنبه نوشت: اين اقدام پليس در واكنش به دستگيري دو شهروند مسلمان انگليس كه يك هفته قبل، با حمله ۲۵۰نيروي پليس صورت گرفت و اعتراض وسيع نهادهاي مدني و اسلامي اين كشور را برانگيخت، انجام شد.
اين دو نفر عصر روز جمعه در لندن درحالي آزاد شدند كه يكي از آنان در جريان حمله پليس، از ناحيه شانه هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود و پس از يك هفته تفتيش، پليس موفق به يافتن مواد شيميايي يا سمي كه حدس زده مي شد مشغول به ساخت آن باشند، نشد. فايننشال تايمزبه نقل از راب بكلي مسئول هماهنگي عمليات ضد تروريستي بين انجمن افسران ارشد پليس و جامعه انگليس گفت: براي كسب حمايت از عمليات ضد تروريستي، روابط خوب با مسلمانان ضروري است.

۲۰ كشته در عمليات گسترده عليه شبه 
نظاميان در مرز پاكستان
گروه سياسي خارجي _ در حمله نيروهاي امنيتي پاكستان به محل اختفاي شبه نظاميان در نزديكي مرز افغانستان ۲۰ شبه نظامي كشته شدند.
به گزارش بي.بي.سي، در اين حمله كه يكي از گسترده ترين عمليات هاي نيروي امنيتي پاكستان در منطقه مرزي وزيرستان بود از موشك و هلي كوپتر براي نابودي پناهگاه هاي شبه نظاميان استفاده شد.منطقه مرزي وزيرستان مدت هاست كه در اثر عمليات شبه نظاميان نزديك به طالبان و القاعده ناآرام است. در هفته هاي گذشته شبه نظاميان از اين منطقه نظاميان و مقامات دولتي پاكستان را هدف حمله قرار مي دادند. منابع خبري نزديك به نيروهاي امنيتي پاكستان ديروز به خبرنگاران گفتند كه چند شبه نظامي خارجي در ميان تلفات عمليات وزيرستان هستند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |