يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
نرم افزار مريخ پيماهاي ناسا به روز مي شود
000735.jpg
گروه علمي فرهنگي- ناسا نرم افزار مورد استفاده در مريخ پيماهاي روباتيك موجود روي سطح مريخ و همچنين فضاپيماهاي كاوشگر سياره مريخ خود را كه هم اكنون در مدار اين سياره قراردارند، به روزنگاري مي كند.
نرم افزار جديد به رايانه هاي روبات ها امكان مي دهد بهتر از گذشته ابرهاي مريخي و همچنين پديده موسوم به داست دويل را مطالعه كنند و براي تصويربرداري از َتغييرات ناگهاني سطح مريخ كمتر به دريافت دستور از مركز كنترل عمليات در زمين وابسته باشند.
با استفاده از الگوريتمهاي جديد، مريخ پيماهاي روح و فرصت مي توانند در ميان انبوه تصاويري كه از مريخ ثبت مي كنند، اين قبيل پديده ها را شناسايي كرده و تنها تصاوير مفيد و مربوط به همين پديده ها را به زمين ارسال كنند.
به گفته ربكا كاستانو از آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا، هم اكنون تنها بين ۸تا ۲۰درصد از داده هاي ارسالي از سوي مريخ پيماها شامل اطلاعات مورد نظر محققان است كه با نصب نرم افزار جديد در رايانه مريخ پيماها، اين مشكل برطرف شده و امكان بررسي تصاوير مفيد و متمايز شده مربوط به دوره هاي زماني طولاني تر، فراهم شده و در نتيجه امكان درك پديده هاي ابرهاي مريخي و همچنين داست دويل افزايش خواهد يافت.
ناسا علاوه بر مريخ پيماها، نرم افزار سفينه بدون سرنشين اوديسه را نيز كه از سال ۲۰۰۱در مدار سياره سرخ قرار دارد، تا پايان سال جاري به روزنگاري خواهد كرد. سفينه اوديسه با استفاده از نرم افزار جديد خود مي تواند در برابر تغييرات ناگهاني رخ داده روي سطح مريخ از خود واكنش نشان داده و آنها را ثبت كند.
به اين ترتيب كاوشگر اوديسه طوري تنظيم خواهد شد تا بتواند بدون نياز به دريافت دستور از مركز كنترل عمليات در زمين، تغييرات دمايي، بروز آتش فشانها، ظهور توفان هاي شن و ماسه و همچنين شكل گيري ابرهاي يخي را ثبت كند.

يادداشت
كاري بدون كارشناسي
عليرضا سزاوار
افزايش تعرفه ۶۰ درصدي واردات گوشي موبايل، مسئله اي نيست كه بتوان بدون توجيه علمي و منطقي، به راحتي از كنار آن گذشت. در حالي كه بسياري از صنايع داخلي از جمله نساجي، پوشاك، كيف و كفش و غيره به دليل عدم تعرفه مناسب براي محصولات وارداتي (به ويژه از كشور چين) در حال ورشكستگي هستند، هم اكنون براي كالايي، تعرفه سنگيني وضع شده است كه هيچگونه توليد داخلي ندارد. توليد گوشي تلفن همراه در ابتدا قرار است با استفاده از واردات قطعات الكترونيكي به صورت SKD و مونتاژ آنها انجام شود و ظرف مدت ۲ماه، برنامه اجرايي و عملياتي ساخت آن به طور انبوه آغاز شود. يعني باز هم صنعت كشور به سمت مونتاژ خواهد رفت . از سوي ديگر امروزه، كمپاني هاي بزرگ نيز نمي توانند در ظرف مدت ۲ ماه پروژه هاي جديد گوشي هاي همراه خود را به دليل افت كيفيت، به طور انبوه اجرايي و عملياتي كنند.
حال چگونه در ايران اين كار شدني است، خود جاي تعجب دارد. زيرا در كشور ايران زيرساخت ها غيرديناميك بوده و اصولاً صنايع  تك، هرگز به درستي پاي نمي گيرند. از سوي ديگر با افزايش شديد قيمت اين كالا، حق انتخاب شهروندان براي خريد به طور كل ناديده گرفته مي شود، درحالي كه در هيچ كجاي دنيا چنين تعرفه اي براي گوشي همراه وجود ندارد و بيشترين تعرفه در كشورهاي جهان سومي مانند برزيل و پاكستان فقط با ۳۰ درصد است.
از سوي ديگر مهم ترين دليل اين تعرفه را ايجاد اشتغال و حمايت از توليد داخل اعلام كرده اند، در حالي كه به دليل عدم توليد قطعات مهم الكترونيكي در داخل كشور، ايران بيش از پيش به قطعات توليدي كشورهاي ديگر وابسته خواهد شد و اگر هدف واقعاً ايجاد اشتغال بوده است، با سرمايه گذاري مربوط به توليد گوشي تلفن همراه (۲ هزار ميليارد توماني) به راحتي مي توانستند با همكاري كمپاني هاي بزرگ،  در اين كارخانجات توليد تراشه (IC) ايجاد نمايند و حداقل ۱۰۰ هزار موقعيت شغلي ايجاد مي شد و از همه مهم تر اينكه كشور ايران جزو كشورهاي دست يافته به تكنولوژي ساخت تراشه در جهان مي گشت و جالب تر اينكه سالانه ميليون ها دلار قطعات الكترونيكي با نام ايران به كشورهاي ديگر صادر مي كرد و زيرساخت مناسب براي بسياري از صنايع داخلي مرتبط و حتي سرمايه گذاري خارجي را فراهم مي نمود.
از سوي ديگر اعلام شده است كه تا پايان برنامه چهارم توسعه، ايران به صادركننده گوشي تلفن همراه تبديل خواهد شد، در حالي كه امروزه در عقب افتاده ترين كشورهاي جهان هم كمپاني هاي سرشناس توليد كننده گوشي تلفن همراه حضور دارند. ايران با كدامين فاكتور برتر خود به رقابت با اين غول هاي الكترونيكي خواهد رفت؟
در ضمن كمپاني هاي صاحب نام امروزي كه در عرضه، ساخت و توليد گوشي هاي موبايل، موفق هستند، ساليان دراز وقت و سرمايه خود را صرف پژوهش و برنامه ريزي و تحقيقات نموده اند و خود آنها توليد كننده قطعات پايه و مواد اوليه و طرح هايشان بوده اند و نه مونتاژ كار، تا امروزه به اينجا رسيده اند. شايد جالب باشد بدانيد كه بيش از ۹۰درصد قطعات اصلي به كار گرفته شده در گوشي هاي موبايل، ساخت كمپاني «تگزاس اينسترومنت» آمريكا و «ARM» انگلستان است و اگر اين دو كمپاني صاحب نام به هر دليلي اراده كرده قطعات خود را به ايران ندهند، صنعت توليد گوشي موبايل در ايران تعطيل است.
و در نهايت اينكه تنها راه حمايت از صنايع داخلي و عدم وابستگي كامل به صنايع خارجي براي مونتاژ در ايران، سرمايه گذاري در صنايع پايه اي و زيرساخت هاي مفيد و ارزش دادن به نيروي انساني است و نه تعرفه هاي سنگين و اشتغال زايي اندك و موقتي.

جست وجوي وبلاگ در موتور جست وجوي اسك
000741.jpg
گروه علمي فرهنگي- موتور جست وجوي اسك در آينده نزديك به قابليت جست وجوي درخواست هاي كاربران در ميان وبلاگ ها مجهز خواهد شد. به گزارش پي سي ورد، اسك پيش از اين خدماتي به نام بلاگ لاين داشت كه كابران مي توانند با استفاده از RSS، از به روز شدن وبلاگ هاي مورد علاقه خود آگاه شوند.
قابليت جديد موتور جست وجوي اسك به نام Blog&Feed Search امكان جست وجو در ميان ۱‎/۵ميليارد صفحه وبلاگ هاي مختلف را ممكن كرده  است.
مسئولان اسك مي گويند كه اطلاعات جمع آوري شده از خدمات بلاگ لاين اين شركت، امكان شناسايي دقيق وبلاگ هاي موجود در اينترنت را فراهم كرده و به همين علت موتور جست وجوي اين شركت در مقايسه با موتورهاي جست وجوي رقيب، با دقت بالاتري مي تواند به جست وجو در ميان وبلاگ هاي اينترنتي بپردازد. قابليت جديد Blog&Feed Search در ميان وبلاگ ها،RSS ها و سايت هاي خبري به جست وجوي درخواست هاي كاربران پرداخته و اطلاعات يافته شده را بر اساس ارتباط معنايي آنها با درخواست كاربر، مرتب مي كند.
با تركيب خدمات جديد اسك، كاربران اينترنت مي توانند در ميان وبلاگ ها به جست وجوي اطلاعات مورد نظر خود پرداخته، از به روزشدن وبلاگهاي مورد علاقه خود مطلع شده و حتي از به روزشدن وبلاگ هاي ناآشنا اما مرتبط با موضوع هاي مورد نظر آنها نيز اطلاع پيدا كرده و از آن وبلاگ ها بازديد كنند.

نخستين ويروس استارآفيس
000738.jpg
ايرنا:نخستين ويروس رايانه اي كه مجموعه برنامه هاي كاربردي استارآفيس را هدف قرار مي دهد شناسايي شد.
به گزارش پي سي ورد، كارشناسان كاسپرسكي اعلام كردند نگارنده اين ويروس احتمالا قصد آسيب رساندن به رايانه ها و ربودن اطلاعات كاربران را نداشته و تنها خواهان اثبات آسيب پذير بودن مجموعه استارآفيس بوده است.
مجموعه نرم افزاري استارآفيس يكي از مهمترين رقباي مجموعه نرم افزاري مايكروسافت آفيس است كه توسط سان مايكروسيستمز توليده شده است.
اين مجموعه داراي يك نرم افزار از نوع صفحه گسترده نظير اكسل و يك نرم افزار واژه پرداز نظير ورد است كه قادرند فايل هاي اكسل و ورد را نيز اجرا و يا ويرايش كنند.
ويروس جديد كه استارداست نام گرفته از ويژگي ماكروها براي اجراي خود استفاده مي كند. ماكرو به قابليتي براي اجراي خودكار برخي فعاليتها درون نرم افزارهايي كاربردي نظير ورد و اكسل گفته مي شود.
چنانچه يك كاربر فايل آلوده به ويروس استارداست را باز كند، تمامي فايل هاي نرم افزار واژه پرداز مجموعه استارآفيس با پسوند swx و همچنين تمامي فايل هاي نرم افزار صفحه گسترده اين مجموعه با پسوندي stw به همين ويروس آلوده مي شوند.
سپس هنگامي كه كاربر هركدام از اين فايلهاي آلوده شده را باز كند، تصاوير غيراخلاقي در صفحه نمايش رايانه كاربر ظاهر مي شوند.
كارشناسان عقيده دارند هرچند ويروس استارداست خطر جدي براي كاربران محسوب نشده و تنها اثباتي براي آسيب پذير بودن مجموعه استارآفيس است، اما هكرها مي توانند با تقويت كد اين ويروس، آن را به يك برنامه مخرب و خطرناك براي كامپيوتر ها تبديل كنند كه كاربران نرم افزارها و سيستم عامل هاي داراي كد باز را تهديد خواهد كرد.

دامنه هاي ir امنيت بالايي دارند
ايسنا:سياوش شهشهاني، مسئول ثبت دامنه هاي ir در ايران گفت كه امنيت دامنه هاي ir در حد مطلوبي است و تاكنون گزارشي مبني بر نفوذ يا تهاجم نداشته ايم.به گفته  وي دامنه هاي ir در مقايسه  با دامنه هايي مانندcom ، net و org از امنيت بالايي برخوردارند، حتي گاهي ديده شده كه برخي از اين دامنه ها مورد تهاجم قرار گرفته اند، اما درباره دامنه هاي ir، در چند سال اخير، تاكنون هيچ  مورد نفوذ يا تهاجمي  گزارش نشده است. شهشهاني با اشاره به اين كه تاكنون ۳۴ هزار و ۳۰۰ دامنه ir به ثبت رسيده است، گفت: از اين تعداد ۳۲ هزار و ۱۳۱ دامنه  لاتين هستند و ۲هزار و ۱۶۹ مورد آن نيز دامنه  فارسي با پسوند دات ايران را تشكيل مي دهند.

نخستين همايش ملي مديريت و رهبري سازماني
000744.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين همايش ملي مديريت و رهبري سازماني با هدف آگاهي مديران و رهبران سازماني كشورمان از  آخرين يافته ها و تجارب سازمان هاي پيشرو و موفق در سطح جهان و به كارگيري آنها در چارچوب منافع كلان ملي و بالندگي موفقيت سازمان ها، با حضور جمعي از مسئولان و مديران ارشد دستگاه ها و سازمان هاي خصوصي و دولتي، استادان دانشگاه هاي داخلي و خارجي، طي روزهاي۵ و ۶تيرماه امسال در سازمان ايراني مجامع بين المللي در تهران برگزار مي شود.
به گزارش همشهري،سيدمحمد عباس زادگان- استاد دانشگاه شهيد بهشتي و رئيس شوراي علمي نخستين همايش ملي مديريت و رهبري سازماني- با اعلام اين مطلب درباره محورهاي همايش گفت: آرا، افكار، نظريه ها و ديدگاه هاي سازماني، رهبري در موقعيت هاي خاص و تجارب رهبري در سازمان ها و شركت هاي موفق و پيشرو، سه محور اصلي اين همايش است. وي افزود: تاكنون ۲۷۰مقاله و تجربه به دبيرخانه همايش رسيده است كه از اين تعداد، ۱۰مقاله به صورت پوستر، حدود ۱۲مقاله و ۱۰ تجربه مديران موفق به صورت سخنراني ارائه خواهد شد.
استاد دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد: نارسايي در رهبري سازماني، موجب ازدست رفتن فرصت ها، تعويق پروژه هاي عملياتي، نارضايتي نسبي از سرويس دهي دستگاه هاي اجرايي و در نهايت، سرگرداني ارباب رجوع مي شود.
وي اضافه كرد: هدايت و رهبري نيروي انساني معاصر كه از سطح بالايي از مهارت، دانش، انگيزه و پيچيدگي برخوردار است، بدون پشتوانه رهبران آگاه آينده نگر، داراي بينش فلسفي و سازمان يافته و در عين حال شجاع، عملي نخواهد بود و بدين منظور، مديران و رهبران سازمان ها، علاوه بر وظايف و كاركردهاي خاص مديريتي، بايد با تجهيز به آخرين يافته ها و دستاوردهاي نظري و تجربي، سازمان هاي خود را در محيط متلاطم و پوياي جهان امروز به سمت كاميابي هدايت كنند. به گفته وي خلاصه مقالات و تجارب ارائه شده در اين همايش به صورت كتاب منتشر خواهد شد. همچنين حدود ۵۰ مقاله نيز پس از بررسي و انتخاب شوراي علمي، به صورت كتاب انتشار مي يابد. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به وب سايت www.iicic.com مراجعه كنند.

۶۰۰ ميليارد ريال براي اشتغال فارغ التحصيلان
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تخصيص ۶۰۰ ميليارد ريال براي ايجاد فرصتهاي شغلي جديد براي فارغ التحصيلان خبر داد.
محمدمهدي زاهدي گفت: با هماهنگي هاي به عمل آمده با وزراي كار و تعاون در مجموع ۶۰۰ ميليارد ريال، جهت ايجاد فرصت هاي شغلي جديد براي فارغ التحصيلان اختصاص يافته است. وي با بيان اين كه تعداد فارغ التحصيلان دوره كارشناسي دانشگاه ها متناسب با نياز بازار كار نيست، گفت:  در برخي از رشته ها به ويژه رشته هايي كه در دانشگاه آزاد تدريس مي شود، بازار كار بر اساس آمار وزارت كار به طور كامل اشباع شده است.

راه اندازي خبرگزاري دانشجويان مهندسي عمران
مهر: دبير سازمان علمي پژوهشي مهندسي عمران گفت: خبرگزاري دانشجويان مهندسي عمران به ابتكار سازمان علمي پژوهشي دانشجويان مهندسي عمران تا پايان تيرماه راه اندازي خواهد شد.
«احسان نبوتي» افزود: خبرگزاري دانشجويان مهندسي عمران در راستاي انعكاس فعاليت هاي انجمن هاي علمي دانشجويي و انجمن هاي تخصصي مهندسي عمران و انعكاس دستاوردهاي پروژه هاي ملي عمراني كشور و طرح هاي پژوهشي دانشگاه هاي كشور در خصوص مهندسي عمران راه اندازي مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |