يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
توسط قوه قضائيه
۳۰ دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان
در كشور راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي _ نخستين گردهمايي مسئولان دفاتر حمايت از حقوق زنان و كودكان قوه قضائيه از امروز به مدت دو روز در استان اصفهان برگزار مي شود. هم زمان با آغاز اين گردهمايي ۳۰ دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان به وسيله قوه قضائيه تاسيس و راه اندازي مي شود.
براساس بخشنامه آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه كليه رؤساي كل دادگستري هاي استانها مكلف شدند دفتري با عنوان دفتر حمايت ازحقوق زنان و كودكان زير نظر مستقيم رئيس كل دادگستري هراستان تشكيل داده و اداره مركزي آن نيز در حوزه رياست قوه قضائيه و زير نظر مدير كل اجتماعي و فرهنگي قوه قضائيه خواهد بود.
مهدي ذاكري مدير كل اجتماعي و فرهنگي قوه قضائيه در گفت وگو با همشهري گفت: با تلاشي كه در اين زمينه صورت گرفت اين دفاتر ۳۰  گانه در سراسر كشور راه اندازي و نخستين گردهمايي مسئولان اين دفاتر در استان اصفهان به منظور بحث و بررسي و تبادل نظر و شناسايي مشكلات و نحوه خدمات رساني بهتر تشكيل شده است.
وي در ارتباط با نقش اين دفاتر گفت: وظيفه اصلي اين دفاتر حمايت از زنان و كودكان بزه ديده اي است كه قرباني جرائم و جنايات مي شوند و بطور طبيعي و به دلايل مشخص امكان دفاع لازم و كافي از خود را ندارند.
ذاكري همچنين گفت: برنامه ريزي براي ارتقاء سطح كيفي خدمات قضات محاكم اطفال از ديگر موضوعات مورد بررسي در اين همايش است.

درخواست توانير از مردم براي صرفه جويي در برق
ايرنا: با افزايش تدريجي گرما و بالا رفتن ميزان مصرف برق، شركت توانير در اطلاعيه اي از مردم تقاضا كرد به منظور كاهش احتمال خاموشي از مصرف غيرضروري وسايل برقي به ويژه در ساعتهاي اوليه شب پرهيز كنند.
به گزارش روابط عمومي توانير، با وجود ورود واحدهاي جديد نيروگاهي طي ماههاي اخير به شبكه برق كشور، رشد فزاينده مصرف برق در روز هاي گذشته و روند صعودي آن سبب شده نيروگاههاي كشور با تمام ظرفيت در مدار قرار گيرد و ضريب ذخيره انرژي نيز به حداقل ميزان كاهش يابد.
براساس اين گزارش همكاري مردم در كاهش مصارف غيرضرور و عدم بكارگيري وسايل برقي پرمصرف در ساعتهاي اوليه شب نقش تعيين كننده اي در تامين برق مورد نياز و كاهش احتمالي بروز خاموشي خواهد داشت.
اين گزارش حاكيست با توجه به برنامه هاي پخش بازيهاي فوتبال جام جهاني ۲۰۰۶ از شبكه هاي سيما، مردم با رعايت صرفه جويي در مصرف برق بويژه در زمان پخش بازيها امكان تماشاي اين رقابتها را براي تمام علاقه مندان در سراسر كشور فراهم كنند.

همزمان با اجراي طرح تابستاني راهنمايي و رانندگي از ۲۵ خرداد
تعداد نيروهاي كنترل نامحسوس در جاده هاافزايش مي يابد
000747.jpg
ايلنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، گفت: اجراي طرح تابستاني راهنمايي و رانندگي از ۲۵ خردادماه در كشور آغاز شده و تا پايان شهريورماه ادامه مي يابد.
سردار محمد رويانيان، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، گفت: امسال، در طرح تابستاني راهنمايي و رانندگي، تعداد ايستگاه هاي پليس در جاده ها افزايش مي يابد و گشتي هاي راهنمايي و رانندگي نيز فعال تر عمل خواهند كرد. وي افزود: با همكاري هلال  احمر، راهداري و اورژانس، طرح مشتركي تدوين شده كه اين طرح به تمامي نيروها و نهادهاي مسئول در اجراي طرح تابستاني ابلاغ مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي خاطرنشان كرد: پليس در طرح تابستاني امسال با آمادگي بيشتر وارد عمل مي شود و در جاده ها و درون شهرها، برنامه هاي ويژه اي را در جهت كنترل تصادفات اجرا مي كند.
به گفته رويانيان، در تابستان امسال، تعداد نيروهاي كنترل نامحسوس و پليس مخفي در جاده ها و بزرگراه ها افزايش مي يابد و افزايش اين نيروها، از مهمترين برنامه هاي تابستان امسال است.
وي تصريح كرد: وزارت راه و ترابري متعهد شده كه در محور تهران- قزوين و تهران- كاشان دوربين هاي كنترل سرعت را نصب كند و اميدواريم تا اواسط تابستان، اين دوربين ها راه اندازي شود؛ زيرا در شهريورماه با حجم بالايي از سفرها مواجه هستيم.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، با تاكيد بر اينكه مهم ترين عامل كاهش مرگ و مير و تصادفات، عامل انساني است، افزود: براي كنترل تصادفات، مردم با رعايت مقررات و سرعت مجاز مهمترين نقش را دارند و پليس، تنها عامل تاثيرگذار در اين زمينه نيست. وي با اشاره به اينكه پليس تنها در ۱۰درصد جاده ها حضور فعال دارد، افزود: حدود ۱۸۰ هزار كيلومتر جاده در كشور وجود دارد كه پليس در ۱۸هزار كيلومتر آن حضور فعال دارد و بنابراين حضور پليس در تمام جاده ها غيرممكن است.
رويانيان تصريح كرد: در سال گذشته، ۲۷ هزار نفر در تصادفات رانندگي جان خود را از دست دادند و ۲۷۰ هزار نفر نيز مجروح شدند. وي گفت: در تابستان سال ،۸۴ حدود ۸ هزار و ۷۰۰ نفر در جاده ها و در اثر تصادفات رانندگي كشته شدند و درصورت افزايش تعداد سفر و عدم توجه به مقررات، احتمال افزايش كشته ها وجود دارد. معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي افزود: ما با توجه به توان نيروها، براي مهار تصادفات اقدام مي كنيم، اما مردم با رعايت مقررات مهم ترين سهم را در كاهش تعداد كشته هاي ناشي از تصادفات دارند.

رئيس دفتر ايدز سازمان ملل:
هيچ نشانه اي از كاهش اپيدمي ايدز مشاهده نشده است
گروه اجتماعي- پيتر پايت، رييس دفتر ايدز سازمان ملل (UNAIDS)، خاطرنشان كرد هيچ نشانه اي از كاهش قابل توجه اپيدمي ايدز تا كنون مشاهده نشده است به طوري كه احتمال گسترش آن به هر گوشه اي از دنيا وجود دارد.
وي با ارايه گزارش اعلام كرددر حال حاضر پس از گذشت ۲۵ سال، بيماري ايدز ميليون ها تن را كشته و با حدود ۶۵ ميليون بيمار آلوده به ويروس ايدز، جان ميليون ها تن ديگر را نيز تهديد مي كند.
با وجود اين آمار هشدار دهنده، برنامه مشترك ايدز سازمان ملل در گزارش خود اعلام كرد كه پاسخ جهاني در هيچ يك از نقاط دنيا مناسب نبوده است.
در اين گزارشي آمده است كه ۵ سال پس از جلسه ويژه سازمان ملل و تعهد آن براي به نيمه رساندن خطر شيوع اين بيماري، تنها چندين كشور به اهداف اين جلسه دست  يافتند.
هند در حال حاضر بيشترين تعداد مبتلايان به ايدز را دارد كه از آفريقاي جنوبي جلو زده است.
به رغم وجود اين آمار ناراحت كننده در اين گزارش آمده است كه جهان در حال حاضر آمادگي بهتري براي مقابله با اين اپيدمي را دارد.
راهكارهاي پيشگيري آشكار به اجرا گذاشته شده اند، بودجه و داروهاي بيشتري براي درمان در دسترس است و اين تلاش ها هم اكنون تقريبا به حدي رسيده كه تمام مبتلايان بتوانند از اين امكانات استفاده كنند.
در عين حال مقامات اين سازمان تاكيد كردند كه برنامه هاي آموزشي و جلوگيري بايد براي گرو ه هايي كه بيشتر در معرض خطر هستند سريعتر قابل دسترسي باشند.
سازمان ملل اعلام كرد كه تا سال ۲۰۱۰ سالانه ۲۳ ميليارد دلار براي مبارزه با بيماري ايدز مورد نياز است. مقامات اين سازمان در بيانيه اي اعلام كردند كه واژه ها و عبارات جديدي بايد براي اعلام مبارزه با اين بيماري استفاده شود كه قوي تر و كارآمدتر از اظهارات گذشته باشد و در امر مقابله با اين بيماري موثرتر واقع شود.
استفاده صحيح تر و بهداشتي تر از وسايل پيشگيري از بارداري، فراهم آوردن امكان دسترسي جهاني به دارو و درمان و نيز استفاده از سوزن هاي تميز و بهداشتي همگي از موضوعات بحث برانگيز در بيانيه امسال مجمع عمومي جهاني بهداشت درباره بيماري ايدز بوده اند.

بودجه دفع زباله هاي بيمارستاني راه به جايي نمي برد
مهر: روزانه ۳۰ هزار تن زباله در كشور توليد مي  شود كه ۳۵۰ تن آن را زباله هاي بيمارستاني تشكيل مي دهد كه در صورت عدم دفع مناسب آنها ، سلامت شهروندان به خطر مي افتد .
با وجود اينكه هر سال وزارت بهداشت با كمبود بودجه مواجه مي شود ، قوانين تصويب شده به گونه اي است كه مسئوليت دفع زباله هاي بيمارستاني بر عهده توليدكنندگان،بيمارستان ها قرار داده شده ، به همين علت نبود دستگاههاي زباله سوز يا اتوكلاو در بيمارستان ها باعث مخلوط شدن آنها با زباله هاي عادي شده است.
وزير بهداشت در اين باره مي گويد: امسال مجلس ۳ ميليارد تومان اعتبار براي حل مشكل دفع زباله هاي بيمارستاني در نظر گرفته كه با كسر پيش بيني شده ، ۵/۲ ميليارد تومان بايد اختصاص  يابد اما برآورد وزارت بهداشت ۱۴۰ ميليارد تومان است ، بنابراين با ميزان در نظر گرفته شده فاصله زيادي دارد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد: به علت وجود مشكلات زياد در زمينه دفع زباله هاي بيمارستاني ، مجلس امسال اعتباري حدود ۳ ميليارد تومان براي ۱۰۰ بيمارستان دولتي كشور در نظر گرفت.حسين علي شهرياري مي افزايد: اين اعتبار فقط به بيمارستان هاي دولتي اختصاص مي يابد و بيمارستان هايي كه درآمد كافي دارند بايد خودشان دفع زباله ها را بر عهده گيرند.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت و شهرداري ها در مورد پذيرش مسئوليت دفع زباله هاي بيمارستاني مي گويد: به هر حال مسئولان شهرداري منتخب اعضاي شوراي شهر هستند و اين اعضا نيز خود توسط مردم انتخاب شده اند ، بنابراين سلامت مردم از وظايف آنها است.

۹۰ درصد معتادان ترك كرده دو باره به اعتياد باز مي گردند
با يك حركت ضربتي  مي توان همه معتادان را سم زدايي كرد
فارس: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: نبود حمايت هاي اجتماعي و مقاومت جامعه در پذيرش معتاداني كه اعتياد خود را ترك كرده اند باعث مي شود حدود ۹۰درصد افراد دوباره به دامان اعتياد باز  گردند.
ابوالحسن فقيه افزود: متاسفانه ضعف در آموزش معتادان و مهارت يابي آنها براي بازگشت به زندگي سالم و عدم پذيرش آنها در محيط هاي شغلي و اجتماعي در اكثر موارد دوباره معتادان درمان شده را به سمت مواد مخدر مي كشاند به همين علت نبايد با ارايه آمارهاي رويايي تصور كنيم درمان معتادان فقط با سم زدايي از آنان نتيجه بخش است.
وي ادامه داد: سم زدايي از هر معتاد طي ۳ روز انجام مي شود و در واقع مي  توان با يك حركت ضربتي همه معتادان كشور را طي مدت كوتاهي سم زدايي كرد.
فقيه افزود: در صورتي كه پس از سم زدايي برنامه اي نداشته باشيم و نتوانيم آموزش هاي لازم را در مورد مهارت هاي زندگي به آنها بدهيم و بستر مناسب را براي پذيرش آنها در جامعه و محيط هاي شغلي فراهم كنيم در واقع كار مهمي انجام نداده ايم زيرا معتادان پس از ترك براي اشتغال به مراكز كاري مراجعه مي كنند اما در اين مراكز با درخواست انواع چك و سفته و ضامن در مقابل آنها سنگ اندازي مي  كنند.
وي گفت: در زمان حاضر مراكز TC در مراكز استاني كشور به منظور آموزش مهارت هاي زندگي به معتادان زير نظر بهزيستي فعال شده است اما تعداد اين مراكز بسيار اندك است و تعداد زيادي از معتادان سم زدايي شده پشت نوبت استفاده از خدمات اين مراكز هستند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور ادامه داد: مسئله مهم ديگري كه عامل موفق نبودن ما در كنترل پديده اعتياد در جامعه است نداشتن آمار دقيق از تعداد معتادان است. زيرا تا زماني كه از تعداد معتادان در كشور، كيفيت اعتياد آنها و احيانا بيماري آنها اطلاع دقيق نداشته باشيم واقعا نمي توانيم برنامه درستي براي مقابله با اعتياد داشته باشيم.
وي ادامه داد: براي درمان معتادان نبايد آرماني فكر كنيم. اگر يك معتاد تزريقي به سمت مواد مخدر غير تزريقي رو آورد يا يك معتاد دايمي مصرف كننده تفنني مواد مخدر شود همين پيشرفت ها را مي  توانيم به منزله نوعي ترك اعتياد قلمداد كنيم.

وزارت بهداشت ۶۸ هزار پست خالي دارد
گروه اجتماعي- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ۶۸ هزار پست خالي و بلاتصدي در حوزه هاي مختلف بهداشتي، درماني، آموزشي و اداري دارد و اين كمبود نيرو سبب افت كيفيت خدمات و اجبار نيروهاي حاضر براي ماندن در شيفت هاي طولاني و اضافي مي شود.
رحمت الله حافظي، معاون توسعه منابع و مديريت وزارت بهداشت گفت: كمبود نيروي انساني در وزارت بهداشت موجب شده است كه بسياري از پرسنل به خصوص كادر درماني و به ويژه پرستاران مجبور باشند در دو يا سه شيفت اضافي و اجباري كار كنند و اين مسئله حتي اگر در كوتاه مدت قابل تحمل باشد در بلند مدت خستگي جسمي و روحي مزمن پرسنل را در پي دارد.
وي گفت: متاسفانه برخي از اعضاي كادر درماني به خصوص پرستاران با مشكلات زيادي مواجه هستند كه يك بعد مهم قضيه مسائل مالي و فشارهاي كاري است كه در تلاش هستيم با توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي بخشي از اين مشكلات را حل كنيم، اما تأمين منابع مالي يكي از مشكلات مهم ما در رسيدن به اين مقصود است.
وي به خبرگزاري فارس گفت: با پيشنهاد وزارت بهداشت و تصويب مجلس در سال گذشته قرار شد علاوه بر جايگزيني نيروهاي بازنشسته وزارت بهداشت سالانه ۶ هزار نيروي جديد نيز استخدام شود كه اولين آزمون پذيرش اين نيروها اسفند ماه گذشته برگزار شد و نتايج آن به زودي اعلام مي شود، با نتايج اين آزمون، نيروهاي جديد در بخش هاي مختلف وزارت بهداشت مشغول به كار مي شوند.

جديدترين روش هاي درماني بيماري هاي
شايع به پزشكان ارايه مي شود
گروه اجتماعي- بزرگترين همايش پزشكي كشور توسط سازمان نظام پزشكي با حضور صدها تن از اساتيد دانشگاههاي علوم پزشكي و با شركت هزاران نفر از پزشكان سراسر كشور در قالب برگزاري بيش از ۸۰ سمينار و كارگاه كوتاه مدت حرفه اي از روز ۲۴ خرداد ماه سال جاري به مدت ۵ روز در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي گردد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران محمدرضا نوروزي، معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشكي كشور طي گفت وگويي اعلام كرد:« در هفتمين همايش پزشكان عمومي سراسر كشور كه به منظور ارتقاي سطح علمي پزشكان و ارايه تازه ترين تحقيقات و يافته هاي دانش پزشكي و آخرين متدهاي تشخيصي و درماني به همكاران پزشك، طراحي شده، طي ۵ روز بالغ بر ۸۰ برنامه آموزش مداوم جامعه پزشكي در قالب كارگاه هاي كوتاه مدت حرفه اي در موضوعات متنوعي چون قلب و عروق، اطفال، جراحي، فوريت ها، طب ورزش، گوش و حلق و بيني، غدد، گوارش، بيماري هاي مغز و اعصاب و... برگزار مي گردد.
معاون آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشكي با اشاره به مصوبه مجلس شوراي اسلامي كه بر اساس آن كليه پزشكان موظفند همه ساله در برنامه هاي آموزش مداوم پزشكي شركت نمايند، اظهار داشت: با هماهنگي به عمل آمده بين معاونت آموزشي و پژوهشي سازمان نظام پزشكي و اداره كل آموزش مداوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، پزشكان در صورت شركت در سمينارها و كارگاه هاي آموزشي اين همايش و بهره برداري از مطالب و موضوعات مطرح شده، گواهي نامه امتياز مدون آموزش مداوم دريافت مي دارند كه به اين ترتيب مشكل بسياري از پزشكان جهت تمديد پروانه هاي مطب در سال جاري حل خواهد شد.
دكتر نوروزي افزود: در اين همايش آخرين دستاوردهاي پزشكي و روش هاي درماني جديد بيماري هاي شايع كشور به پزشكان عمومي شهرستان هاي مختلف كشور آموزش داده خواهد شد و پروتكل هاي رسمي درمان بيماري ها ارايه خواهد شد.

در آستانه روز جهاني اهداي خون(۲۴خرداد)
يك و نيم ميليون بيماربا ۴بار اهداي خون نجات مي يابند
000750.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري- اهداكنندگان مستمر، سالانه با چهار بار اهداي خون جان يك ميليون و ۵۰۰هزار بيمار را نجات مي دهند.
حسن ابوالقاسمي، رئيس سازمان انتقال خون ايران با اعلام اينكه، بيست و چهارم خرداد روز جهاني اهداكنندگان خون است افزود: در اين روز با هماهنگي صورت گرفته، اعضاي هيأت دولت در محل رياست جمهوري خون خود را اهدا مي كنند. وي بهترين خبر را براي اهداكنندگان، افزايش سالانه اهدا كنندگان مستمر و بهبود ضريب اين افراد ذكر كرد و گفت: اهداكنندگان مستمر،  در برنامه سالانه زندگي خود ۲ تا ۴بار اهداي خون را قرار داده اند و مطالعات نشان مي دهد كه اين افراد از ضريب سلامتي بالايي برخوردارند.
ابوالقاسمي گفت: سازمان انتقال خون ايران اكنون به مرحله حذف خون جايگزين در سراسر كشور رسيده است و سال گذشته يك ميليون و ۶۰۳ هزار واحد خون توليد كرد ولي ارتقاي سطح توليدات اين سازمان به خصوص ورود به صنعت پلاسما نيازمند حمايت هاي انساني مقامات رده اول كشور و تقبل بخشي از هزينه ها از سوي سازمان هاي بيمه گر است كه متأسفانه تاكنون چنين حمايت هايي نبوده است.
وي افزود: معمولاً متوسط رشد اهداي خون در كشور سالانه حدود ۵/۲درصد است اما در شش ماه دوم سال ۸۴ توانستيم اين رشد را به ۱۱درصد برسانيم، رشدي كه در ۳۰سال گذشته بي سابقه بوده است در نتيجه متوسط رشد اهداي خون در سال ،۸۴ به حدود ۵/۷ درصد رسيد كه تقريبا ۳برابر ميانگين رشد سالانه توليد خون در كشور است.
رئيس سازمان انتقال خون، در خصوص وضعيت تأمين خون در همه استان هاي كشور گفت: خون هايي كه اهدا مي شوند بيشتر از پنج هفته قابل نگهداري نيستند و اگر در اين مدت مصرف نشوند بايد دور ريخته شوند به همين خاطر از اهدا كنندگان خون مي خواهيم، اهداكننده دائم و مستمر باشند اگر به سمت اهداي مستمر خون گام برداريم هم از نظر سلامت خون و هم كامل بودن آن مشكلي نخواهيم داشت.
وي افزود: تهيه دستگاه ها و تجهيزات مورد نياز به عهده ماست ولي هزينه ست هاي مورد استفاده در اين دستگاه ها كه هر كدام ۱۱۰ دلار قيمت دارد را مانند همه جاي دنيا بيمه ها بايد پرداخت كنند.
براساس اساسنامه انتقال خون ما مي توانيم غير از خون كامل،  هزينه تهيه خون و فرآورده هاي خوني را از مردم و مراكز درماني بگيريم ولي از آنجايي كه بخش زيادي از هزينه هاي سلامت برعهده مردم است، تصميم گرفته ايم تا قبل از تعهد بيمه به پرداخت اين هزينه ها، اين كار را نكنيم.
ابوالقاسمي گفت: يكي از اقدامات زير بنايي نصب دستگاه هاي اتوماسيون براي خون گيري است كه خطاي انساني را كم مي كند، اما وقتي كه سالانه ۵۰۰ ميليون دلار بودجه انتقال خون را صرف شست وشوي خون مي كنيم كه وظيفه بيمارستان ها و بيمه هاست، طبيعي است كه بخشي از هزينه زيرساخت ها را صرف آن كرده ايم و از اقدامات زيربنايي باز مي مانيم.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
عمل قابل تحسين
تعمير پل هاي خيابان طالقاني- حافظ و انقلاب- حافظ توسط شهرداري تهران هم به لحاظ زمان بندي و هم كيفيت در خور تحسين است. بخصوص كه درگذشته براي چنين كاري نزديك به يك سال زمان صرف مي شد و حاصل كار، از كيفيت لازم برخوردار نبود.
علي كريمي- تهران
طرح پياده راه و پيامدها
طرح ايجاد پياده راه براي آمد و شد راحت شهرونداني كه علاقه مند به پياده روي مي باشند، شايسته قدرداني است، اما رعايت برخي مسائل حاشيه اي نيز ضروري مي باشد. براي اجراي اين طرح تمامي ورودي  و خروجي هاي خيابان باغ سپهسالار تهران مسدود شده است. واحدهاي چاپ و نشر اين خيابان كه بيش از نيم قرن سابقه فعاليت دارند، دچار مشكل شده اند.
اسكندري- تهران
آمار حوادث رانندگي
آمار حوادث رانندگي و تلفات ناشي از آن در كشور ما همچنان بالاست. رشد نگران كننده آمارها در اين زمينه ايجاب مي كند كه با مطالعات لازم و بررسي هاي دقيق براي كاهش حوادث رانندگي اقدام به عمل آيد. ظاهراً سرعت و بي احتياطي، هنوز مهم ترين عامل در بروز حوادث رانندگي در ايران است كه بايد مورد توجه مسئولان واقع شود.
عبدالحميد خورشيد
براي كمك به عابران پياده
دسترسي عابران پياده به بر شمالي خيابان جانبازان شرقي(گلبرگ) در تقاطع اين خيابان با اتوبان شهيد باقري، دشوار مي باشد و كودكان و كهنسالان بخصوص پس از عبور از پل عابر پياده براي عزيمت به پياده روي غربي خيابان با خطر روبه رو هستند. پيشنهاد مي شود در صورت امكان در اين خصوص چاره انديشي شود.
شادي- پ
خطر در كارگاه هاي ساختماني
در بعضي از كارگاه هاي ساختماني شهر تهران، پيمانكاران و دست اندركاران ساخت و ساز از وسايل استاندارد و مطمئن براي عمل مصالح ساختماني به طبقات بالادست استفاده نمي كنند. به عنوان مثال در يك كارگاه واقع در خيابان هاشمي، محدوده خيابان خاقاني در شرق تهران با فرغون و طناب، براي بالا بردن آجر استفاده مي شود كه خطرات بي شماري دارد. خوب است در اين مورد نظارت دقيق تري به عمل آيد.
يك شهروند از تهران
مواد اوليه را كنترل كنيد
ضمن تأييد پيام تلفني يكي از خوانندگان همشهري كه هفته پيش در ستون با مردم درج شده بود، يادآوري مي كنم كه در بعضي از واحدهاي توليدي صنايع غذايي بخصوص بيسكويت سازي ها، از مواد مانده و تاريخ مصرف گذشته استفاده مي شود و معيار تازگي كالا همان تاريخ توليد مي باشد كه بازرسي دقيق مأموران نظارت بر مواد غذايي و موسسه استاندارد را مي طلبد.
سليمي تبار- تهران
بازنشستگان و هزينه كفن و دفن
پس از فوت بازنشسته مشمول بيمه، اداره بيمه با عنايت به مدارك بايد با هماهنگي كانون بازنشستگان مبلغي به عنوان كمك براي هزينه هاي كفن و دفن به حساب بازنشسته واريز كند. در شهرستان مراغه، سرعت لازم در اين خصوص وجود ندارد كه واجد رسيدگي است.
كارمند بازنشسته از مراغه

نامه
در حاشيه ماشين سواري تفريحي جوانان
شهرونداني كه در ساعات بعد از ظهر و شامگاه در ترافيك بسيار سنگين خيابان وليعصر حد فاصل ميدان ونك- چهار راه چمران گرفتار مي شوند، با اندكي دقت متوجه مي شوند كه عامل اين سنگيني آمد و شد خودروها، در وهله نخست جواناني هستند كه محض تفنن و تفريح، در اين ساعات روز به «ماشين سواري» روي آورده اند. انبوه خودروهاي تك سرنشين يا با ۲ الي سه سرنشين با رانندگان و سرنشيناني كه به جاي دقت به جلو به اطراف سرك مي كشند، توجه ديگر رانندگاني را كه حسب نياز گذرشان به اين خيابان افتاده جلب مي كند. با نگاه اول متوجه مي شويم كه اين ماشين سواري تفريحي كه باري گران براي ترافيك بيمار تهران آن هم از يكي از پررفت و آمدترين خيابانهاي شهر محسوب مي شود، خود يكي از صدها مسأله عمده حمل و نقل شهري در تهران بزرگ است. همچنان كه بزرگراه آفريقا نيز بسياري از شب ها، توسط همين ماشين سواران دچار راهبندان هاي سنگين مي شود و در روزهاي جمعه كه ترافيك همه جاي شهر سبك  تر است، خيابان آفريقا (همان جردن سابق) همچنان داراي ترافيك سنگين و نفس گير مي باشد.
راه حل اين مسأله قطعاً  توصيه به پليس راهنمايي و رانندگي براي برخورد با رانندگان جوان اين خودروها و هدايت آنها به ديگر مسيرها نيست، يا حداقل نگارنده چنين پيشنهادي ندارد. بلكه اين «ماشين سواري» به صورت يك نياز در اين قشر از شهروندان جوان سر برآورده است. به طور يقين اگر ريشه ها شناخته شوند، مي توان به طريق اولي مسأله را حل كرد. با يك بررسي اجمالي چنين به نظر مي رسد كه كمبود امكانات تفريحي براي انبوه جوانان به اقتضاي طبيعت اين دوره سني كه  نيازمند آن مي باشند، يكي از دلايل روي آوري آنها به اين تفريح پردردسر و زيانبار باشد. تا چه اندازه مراكز بزرگ تفريحي با تجهيزات و امكانات كافي براي جذب جوانان در تهران داريم.تهران هر روز از لحاظ ساختمان فشرده تر مي شود، بي آنكه فضاهاي كافي براي ايجاد مراكز پيش گفته در نظر گرفته شود. اين مسأله متعلق به دوره كنوني نيست و ريشه در چند دهه دارد. با وجود اين، هنوز دستگاههاي ذيربط با كمك دولت مي توانند در معدود باغ هاي باقيمانده تهران و فضاهاي قديمي عنقريب به تيغه بولدوزرها سپرده خواهند شد، براي ايجاد اين قبيل فضاهاي تفريحي، با تعرفه هاي پايين براي استفاده وسيع جوانان اقدام كنند. اگر قرار است براي سلامت جسم و روان جمعيت جوان كشور سرمايه گذاري شود، اجراي طرح ، داراي اولويت حياتي است.
م. طيار
نوسازي بافت هاي شهري از نگاهي ديگر
هنگامي كه بحث نوسازي بافت هاي فرسوده يا به عبارت دقيق تر محله هاي قديمي تهران وارد مراحل جدي تري شده و بنا به خبرهاي درج شده در مطبوعات، حتي در بعضي نقاط عملاً نوسازي شروع شده، خواه ناخواه اين سؤال پيش مي آيد كه اين نوسازي ها تا چه اندازه متكي به برنامه و نقشه است، نيازهاي اوليه شهري در آنها در نظر گرفته شده و با اصول شهرسازي و محيط زيست شهري چه اندازه انطباق دارد؟ دست اندركاران ساخت وساز به خوبي مي دانند وقتي يك بناي قديمي تخريب شد و در محل گودبرداري شده، سازه هاي بتني يا اسكلت فلزي سربرآورد، ديگر كار از كار گذشته است.
اين همه تاكيد براي نوسازي بافت هاي قديمي شهر تهران علي القاعده بايد با ظرافت هاي مهندسي و آمايش شهري سازگار شود تا فردا در برابر عمل انجام شده قرار نگيريم. در صفحه سخنگاه خواندم كه يكي از خوانندگان روزنامه، چون بنده دغدغه شهر محل سكونتش را دارد و پيشنهاد كرده بود قبل از آنكه طرح هاي نوسازي به دست پيمانكاران سپرده شود، از ذخيره ارزشمند مهندسي كه در تهران به نحو احسن از آن برخورداريم براي طراحي واحدهاي جديد طبق اصول شهرسازي و معماري منطبق بر نيازهاي مردم و فضاهاي شهري استفاده به عمل آيد. اين پيشنهاد شامل نكته هايي مهم و حياتي است كه اميد است شهرداري تهران به آن عنايت كافي داشته باشد، اما منظور من بيشتر، توجه به ايمن سازي بناهاي جديد شهري در برابر زلزله است. تاكنون و در سال هاي اخير، شاهد بوده ايم كه تعدادي از بناهاي جديد در مرحله اجرا فرو ريخته و خساراتي به بار آورده اند، يا آنكه در بعضي مناطق، مردم روي ساختمان هاي نه چندان محكم يك طبقه كه روي زمين هاي خارج از محدوده سابق بنا كرده اند و بعدها سازمان ثبت اسناد طبق قانون به آنها سند داده است، طبقات جديد اضافه مي كنند. وقتي طبقه اول بدون محاسبات فني و پي كني مطمئن ساخته شده، افزودن طبقات ديگر، خطرات عمده اي دربردارد. در اين موارد، هرگونه ارفاقي به متقاضيان بايد در قالب كمك هاي فني و نظارت دقيق شهرداري براي بلندمرتبه سازي باشد، وگرنه همه كساني كه ناظر و مسئول بوده اند در برابر حوادث احتمالي آينده در اين ساختمان ها، بايد پاسخگو باشند، چرا كه: «خشت اول گر نهد معمار كج/ تا ثريا مي رود ديوار كج» .
حكمت اله سزاوار

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |