يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
سخنگوي شوراي نگهبان خبر داد
اعضاي هيات نظارت بر انتخابات خبرگان معرفي شدند
گروه سياسي _ سخنگوي شوراي نگهبان پيش بيني كرد به احتمال زياد لايحه اصلاح قانون انتخابات شوراها، در شوراي نگهبان رد خواهد شد.
عباسعلي كدخدايي در كنفرانس مطبوعاتي اين هفته خود در پاسخ به سئوالي در مورد لايحه اصلاح قانون انتخابات شوراها ضمن تاكيد مجدد بر عدم تمايل به ورود اين نهاد به بحث نظارت بر انتخابات شوراها اظهارداشت: اين بار محكم تر مي گويم، با مشورتي كه با برخي از اعضا داشتم، آقايان گفتند به احتمال زياد اين لايحه با برخي اصول قانون اساسي مغايرت خواهد داشت و به احتمال زياد اگر لايحه پيشنهادي به اين شكل در مجلس تصويب شود در شوراي نگهبان رد خواهد شد.
وي با بيان اينكه براي بررسي صلاحيت كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري صلاحيت عمومي و علمي مورد بررسي قرار مي گيرد
تأكيد كرد: صلاحيت علمي اجتهاد تجزي است كه بر عهده فقهاي شوراي نگهبان است و آقايان فقها برگزاري امتحان را يكي از راه هاي مطلوب دانستند و معتقدند حرف و حديث آن كمتر است و تبعيضي روا داشته نمي شود؛ از اين منظر امتحان به عنوان يك راهكار درنظر گرفته شده و براي تشخيص اين صلاحيت آزمون برگزار خواهد شد.
كدخدايي با بيان اينكه در انتخابات مجلس هفتم و انتخابات نهم رياست جمهوري شمارش آرا به صورت رايانه اي انجام شد خاطرنشان كرد: در اين دوره انتخابات، وزارت كشور اظهار تمايل كرده و قرار است از اين روش استفاده شود، اگر بتوانيم تا چند ماه آينده به نتيجه برسيم؛ اميدواريم در اين دوره انتخابات بتوانيم شمارش رايانه اي داشته باشيم.
عباسعلي كدخدايي با بيان اين كه اعضاي مركزي نظارت بر انتخابات خبرگان رهبري انتخاب شدند و مراتب به وزارت كشور اعلام شده است، اظهار داشت: شوراي نگهبان درباره اقدامات اجرايي و عملياتي در خصوص انتخابات مجلس خبرگان از اول خرداد به مدت دو ماه فرصت دارد كه در اولين اقدام هيأت مركزي نظارت بر انتخابات خبرگان انتخاب شد.وي با بيان اينكه اعضاي اين هيأت بايد ۵ نفر از افراد مسلمان و مطلع بوده و حداقل يك نفر از اعضاي شوراي نگهبان باشد، خاطرنشان كرد: آيت الله جنتي به عنوان رئيس، بنده به عنوان نايب رئيس و سخنگو و عليزاده به عنوان دبير اين هيات انتخاب و حجت الاسلام صادق لاريجاني و مدرسي يزدي به عنوان ديگر اعضاي هيات انتخاب شدند.
سخنگوي شوراي نگهبان در جلسه روز گذشته همچنين از به تاييد نرسيدن طرح جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات و طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس توسط اين شورا خبر داد.

وزير خارجه خبر داد:
اصلاح بسته پيشنهادي ۱+۵ از سوي ايران
عكس: طاهركناره
000981.jpg
000978.jpg
رايزني لاريجاني در مصر
گروه سياسي _ دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته راهي مصر شد. علي لاريجاني پس از ورود به قاهره تأكيد كرد كه كشورهاي مسلمان حق توليد انرژي هسته اي با هدف صلح آميز را دارند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، لاريجاني تأكيد كرد كه بحث هسته اي مربوط به آينده همه كشورهاي مسلمان است. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در اين سفر دوروزه با مقامات مصري گفت وگو و رايزني مي كند. خبري رسمي از مقامات و افرادي كه با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ديدار مي كنند، منتشر نشده است. اين سفر درحالي انجام مي شود كه بحث ايران و پرونده هسته اي در كانون مسائل منطقه اي است و مقامات اسرائيلي فشار زيادي را بر سر اين موضوع به آمريكا وارد مي كنند. رايزني هاي انجام شده در مصر كه شايد در الجزاير نيز دنبال شود مقدمه آرام ساختن و اطمينان دادن به كشورهاي منطقه در فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران است.

گروه سياسي-كامبيز توانا: وزير خارجه ايران روز گذشته در واكنش رسمي به بسته پيشنهادي ۱+۵ به ايران اعلام كرد كه نه تنها بسته باز و بررسي هاي آن آغاز شده، كه ايران به احتمالات مختلف براي بررسي و پاسخ به آن مي انديشد. منوچهر متكي پس از ديدار با همتاي فلسطيني خود در گفت وگويي خبري اعلام كرد كه تلاش مي شود تا رسيدن به تفاهم در اين راه پيشنهادي مورد نظر قرار گيرد و ايران در نخستين فرصت مردم را از مطالب ارائه شده توسط اروپايي ها مطلع مي سازد. وزير خارجه ايران در خصوص تاكتيك مورد نظر ايران در خصوص پيشنهادهاي مطرح گفته كه ايران به اصلاح بسته پيشنهادي ۱+۵ مي پردازد.
به گزارش ايرنا، متكي گفت: ديپلماسي رفت و برگشت موجب مي شود تا پيشنهاد واقعي جمهوري اسلامي ايران كه ممكن است در قالب اصلاحيه و يا پكيج متقابل به طرف اروپايي ارسال شود. اميدواريم كه اروپايي ها نيز به دقت آن را بررسي  كنند.
از وزير خارجه ايران همچنين سئوال شده كه آيا در بسته ۱+۵ به تعليق غني سازي نيز اشاره شده است كه متكي پاسخ داد از آن جايي كه هنوز محتويات بسته اعلام نشده، به جزئيات  آن نيز نمي توان اشاره كرد. محمود الزهار، همتاي فلسطيني متكي نيز در اين ديدار از كمكهاي دولت جمهوري اسلامي به دولت و ملت فلسطين قدرداني كرد. محمود الزهار براي ديدار رسمي خود توسط ايران دعوت شده و با ديگر مقامات جمهوري اسلامي نيز ديدار خواهد داشت.
پرونده هسته اي ايران و بحث ۱+۵ در آمريكا نيز با جديت دنبال مي شود كه عجول ترين مقام در حال حاضر نماينده آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل است. جان بولتون كه پيشتر ادعا كرده بود كه در مسكو، سران روسيه در چگونگي تعامل با ايران دچار دودستگي  شده اند و روز گذشته با بيانيه شديد اللحن وزارت خارجه روسيه مواجه شد، بار ديگر ادعا كرد كه ايران مي تواند به پيشنهاد جواب مثبت دهد اما در آن تعلل مي كند. وي در ادامه گفت كه آمريكا هيچ تضميني نداده كه گزينه حمله نظامي را كنار گذاشته است و به خبرگزاري رويترز گفت كه گزينه نظامي مدنظر آمريكا در ميان ديگر گزينه ها است. وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي سخنان بولتون را تكذيب و اعلام كرده كه مكاشفات جان بولتون درباره تصميم گيري روسيه در پرونده هسته اي ايران غيرمنتظره و بي پايه است.
بولتون در ادامه و در خبري كه روزنامه فايننشال تايمز منتشر كرده، گفته كه آمريكا هنوز به گزينه هاي خاص خود يعني تغيير رژيم در ايران فكر مي كند چرا كه با اين كار مي توان خطر ايران هسته اي را به طور كامل كنار گذاشت. بولتون گفته كه اين ايران است كه به دنبال گفت وگو با آمريكا است و آمريكا هيچ تضمين امنيتي نيز به ايران ارائه نداده است. اين اظهارنظرها در تضاد با ديگر گفته هاي مقامات آمريكايي است كه غير از تاكيد بر چندپارگي كاخ سفيد در تصميم گيري حوزه سياست خارجي، نشان مي دهد كه برعكس مسكو، اين واشنگتن است كه نظر اجماعي ندارد و بولتون نيز قصد ندارد از حركت ديپلماتيك در پرونده ايران حمايت كند.
هرگونه نظر در پرونده هسته اي ايران و طرح حركت بعدي، منوط به اعلام نظر رسمي ايران به پيشنهادات است كه در حال حاضر از سوي ايران اعلام نشده است و طبق نظر دستگاه ديپلماسي ايران، در حال بررسي است.

يادداشت
ديپلماسي در برابر آمريكا
«به دستور من، كاندوليزا رايس به «جهان» اعلام كرد كه ما مي خواهيم مسأله هسته اي ايران را از طريق ديپلماتيك حل كنيم.»
اين عبارت جرج بوش كه در تاريخ سوم ژوئن بيان شد، از نظر شيوه كاربرد مفهوم «جهان» در آن، شايان توجه است. بدين سان ، دستگاه تبليغاتي دولت آمريكا تصوراتي كمابيش هدايت شده از تروريزم، شرارت، ضديت باثبات و... را در اذهان بسياري جا انداخته است. اما در رأس اين مفاهيم كه به مثابه ابزار سلطه به كار گرفته مي شوند، مفاهيمي همچون اجتماع بين المللي، جامعه جهاني و يا جهان قرار دارد. جامعه جهاني و يا اصطلاحي به مراتب كليدي تر از، مثلا تروريزم است زيرا داراي كليت، فحواي تحليلي غني تر و تداوم و ماندگاري بيشتري است. مفاهيمي از سنخ اجتماع بين الملل يا جهان، از پايان جنگ جهاني اول به اين سو، پياپي از سوي رؤساي دولت آمريكايي بكار رفت و اينك در دوران ما كار به جايي رسيد كه آمريكا انحصار مشروع كاربرد مفاهيم اخير را در دست خود گرفت. دستگاه ديپلماسي آمريكا در قالب كاربرد اين اصطلاحات در مقاولات و مواضع خود، به سادگي، وحدت منافع خود و منافع ديگر ملت هاي جهان را مفروض مي گرفت و گونه اي اين هماني ميان اراده خود و اراده هاي ذاتا متفاوت ملتهاي ديگر را نمايش مي داد.
در چنين فضايي اما، عبارت بالا يك نقطه عطف است. اگر مجددا به عبارت فوق بنگريم، روشن مي شود كه اين بار مفهوم جهان يا جامعه جهاني به جاي آنكه موضوع انحصار و مالكيت سياست خارجي آمريكا باشد، موضوع مبارزه است. به عبارت ديگر، نشان مي دهد كه اصطلاح جامعه جهاني به جاي آنكه موضوع انحصار باشد، به عرصه كشاكش اين دولت با ايران يا با بقيه جهان بدل شده است.
اين تغيير شيوه كاربرد مفهوم جهان در رتوريزم سياست خارجي آمريكا، اگر ادامه يابد حاكي از زوال بنيادين هژموني (قدرت بي پرسش) يك ابرقدرت خواهد بود.
امام خميني عملا ثابت كرده بود كه حقوق بشر يك ايدئولوژي (ابزار عقيدتي براي قدرت) و يا گفتمان (صورت بندي مفهومي قدرت) است و نه چيزي فراتر از آن .به همين طريق، اينك نيز بار ديگر بنظر مي رسد كه جمهوري اسلامي، آمريكا را به سوي عقب نشيني از مجموعه واژگان قدرتش سوق مي دهد.
اگر آمريكا از قدرت كلام آفريني اش بي بهره شود، در مثل همچون پاسباني خواهد بود كه فرامينش اعتبار و حرمت خود را از دست داده و او ناچار به استفاده از سلاح كمري اش مي باشد. در اين حال آغاز استفاده از ترور، پايان استفاده از اعتبار خواهد بود.

جلسه مجمع تشخيص درباره مبارزه با مواد مخدر
گروه سياسي- دومين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام در خصوص تشديد مبارزه با مواد مخدر و روان گردان، امروز با حضور اكثريت اعضا و مسئولان مربوطه از دولت، مجلس شوراي اسلامي و نيروي انتظامي پيگيري شد و با توجه به ابعاد خانمانسوز اين پديده شوم در جامعه، مباحث مبسوط و كارشناسي در اين خصوص به اطلاع اعضا رسيد.در اين جلسه، پس از تصويب كليات اين سياست ها، موارد پيشنهادي كميسيون خاص مجمع تشخيص و نظرات اصلاحي و الحاقي دبيرخانه ستاد و كميسيون مواد مخدر دبيرخانه مجمع مطرح و اعضاء و مسئولان مربوطه در خصوص موارد مطروحه به بحث و بررسي پرداختند.

امروز در مجلس:
هيأت رئيسه يازده كميسيون تعيين مي شوند
گروه سياسي-نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دنبال انتخابات اعضاي هيأت رئيسه مجلس در جلسه هفته گذشته، در جلسه امروز خود اعضاي هيأت رئيسه يازده كميسيون تخصصي را انتخاب خواهند كرد.به گزارش ايرنا، انتخابات هيأت رئيسه كميسيون هاي اقتصادي، برنامه و بودجه و محاسبات، اجتماعي، اصل نود، انرژي، آموزش و تحقيقات، كشاورزي، آب و منابع طبيعي، بهداشت و درمان، حقوقي و قضايي، عمران و فرهنگي امروز انجام مي شود.انتخابات هيأت رئيسه كميسيون هاي امنيت ملي و سياست خارجي و صنايع و معادن در دستور كار روز سه شنبه اين كميسيونها قرار گرفته است.بر اساس ماده ۲۹ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي كميسيون هاي تخصصي مجلس بنا به تشخيص هيأت رئيسه داراي حداقل نوزده و حداكثر بيست و سه عضو هستند.
از سوي ديگر ۹ وزير اين هفته با حضور در كميسيون هاي تخصصي مجلس، به سؤالات نمايندگان پاسخ خواهند داد.
به گزارش فارس، در هفته جاري وزراي خارجه، كشور، رفاه و تأمين اجتماعي، كار، نيرو، نفت، بهداشت و درمان، دادگستري و كشاورزي براي پاسخ به سؤال تعدادي از نمايندگان در كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي حاضر خواهند شد.
كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز روز سه شنبه ميزبان منوچهر متكي وزير امور خارجه است تا سؤال رضا طلائي نيك نماينده كبودرآهنگ و بهار را بررسي كند.مصطفي پورمحمدي نيز روز چهارشنبه با حضور در كميسيون امنيت ملي به سؤالات بايرام گلدي برمك نماينده كلاله و مينودشت، حشمت الله فلاحت پيشه نماينده اسلام آباد غرب و دالاهو، سيد محمود ابطحي نماينده خميني شهر، عبدالله كعبي نماينده آبادان، مظفري نماينده نيشابور و سؤال مشترك فلاحت پيشه، الهياري و اميني نمايندگان شهرهاي اسلام آباد غرب و كرمانشاه و همچنين سؤال اكبر اعلمي نماينده تبريز و محمد حسين نژاد فلاح نماينده ساوجبلاغ را پاسخ گويد.كميسيون قضايي و حقوقي روز سه شنبه ميزبان جمال كريمي راد وزير دادگستري است تا سؤال شهرياري نماينده زاهدان را بررسي كند.

اعتراض ايران به جنايات رژيم صهيونيستي
ايرنا: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه از سازمان ملل متحد خواست كه از ادامه جنايات رژيم صهيونيستي در كشتار مردم بي گناه فلسطين جلوگيري كند.
آصفي ضمن محكوم كردن جنايات سبعانه رژيم صهيونيستي در كشتار مردم بي گناه فلسطين، آن را استمرار جنايات سازمان يافته اين رژيم برشمرد.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: استمرار و تشديد جنايات رژيم صهيونيستي نشان مي دهد اين رژيم به هيچ يك از موازين و هنجارهاي بين المللي پايبند نيست و با سكوت شوراي امنيت هيچ مانع و رادعي را در برابر خود نمي بيند.

انتصاب نماينده ولي فقيه در امور
دانشجويان آسيا و اقيانوسيه
ايرنا: حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي نظام زاده به عنوان نماينده ولي فقيه در امور دانشجويان آسيا و اقيانوسيه منصوب شد.
روابط عمومي دفتر مقام معظم رهبري نيز انتصاب وي را تأييد كرد.

يك منبع آگاه در گفت وگو با همشهري تأييد كرد
سفر غيررسمي و اعلام نشده
معاون نخست وزير عراق به تهران
گروه سياسي _ شوراي عالي امنيت ملي ايران روز گذشته پذيراي ميهمان ويژه اي از سوي دولت عراق بود. عادل عبدالمهدي، معاون نخست وزير عراق در ديداري غيررسمي و اعلام نشده به تهران آمد و پيش از سفر علي لاريجاني با وي ديدار و گفت وگو كرد. يك منبع آگاه در گفت وگو با همشهري خبر داد كه عبدالمهدي در ديداري غيررسمي به تهران آمده و جريان اين سفر نيز از پيش اعلام نشده است.معاون نخست وزير عراق در حالي به تهران آمد كه علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران راهي قاهره بود تا با مقامات مصري گفت وگو كرده و از آن جا راهي الجزاير شود.
پيشتر خبرگزاري فرانسه چنين اعلام كرده بود كه با توجه به ديدار عبدالمهدي با سفراي فرانسه، انگليس و آلمان پيش از ورود به تهران، ممكن است بحث ميانجي گري عراق در پرونده هسته اي مطرح باشد كه اين خبر تأييد و يا تكذيب نشده است.
محمد مجيد الشيخ سفير عراق در تهران در گفت وگو با شبكه خبري العالم تاكيد كرد: مجلس اعلاي انقلاب اسلامي  عراق و دكتر عبدالمهدي با جمهوري اسلامي ايران و همچنين با آمريكا و اتحاديه اروپا روابط حسنه دارند كه مي توان با تكيه بر اين روابط، ديدگاههاي طرفهاي مختلف را به يكديگر نزديك كرد به ويژه در اين زمان كه اتحاديه اروپا بسته مشوقهايي را به ايران تقديم كرده است. وي افزود: عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي  عراق پيش از اين نيز از دو طرف ايراني و آمريكايي براي نشستن پاي ميز مذاكره دعوت كرده بود و گفته بودخوشحال خواهيم شد اگر اين گفت وگوها تحت نظارت دولت عراق صورت بگيرد. الشيخ با اعلام اين كه عبدالمهدي براي دعوت دوباره از ايران براي حضور در اين نشست به تهران آمده است، اظهار داشت: ما معتقديم به محض نشستن دو طرف پاي ميز مذاكره، اولين گام در راه حل مشكلات موجود برداشته مي شود.

باشگاه احزاب
پيش بيني دبيركل حزب مؤتلفه
محمد نبي حبيبي دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي پيش بيني كرد كه انتخابات خبرگان تنها دو ليست كانديداها را داشته باشد: ليست واحد اصول گرايان و ليست واحد اصلاح طلبان.نبي حبيبي در مورد احتمال قرار گرفتن نام هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي در يك ليست اظهار نظر نكرد.
كارگزاران در اول راه
محمد هاشمي عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي گفت: بحث انتخابات خبرگان در شوراي مركزي آغاز شده است. وي در مورد احتمال ائتلاف كارگزاران با گروههاي اصول گرا يا اصلاح طلب اظهارنظري نكرد.
هشدار جمعيت ايثارگران
جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي نسبت به احتمال بازگشت جبهه دوم خرداد به قدرت ابراز نگراني كرد.در اين بيانيه به اصولگرايان تذكر داده شده است كه جبهه دوم خرداد با هجمه به دولت نهم و اصولگرايان، با هدف گيري انتخابات سوم شوراها، سال ۸۵ را سال بازگشت به قدرت مي داند و اين نكته اي است كه نبايد از آن غفلت شود، چرا كه تداوم نهضت خدمت رساني به مردم را دچار اختلال جدي خواهد كرد.

شرودر: حق ايران قابل انكار نيست
مهر: صدراعظم سابق آلمان با مسلم خواندن حق ايران براي استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز خاطرنشان كرد كه اين حق بر هيچ كس پوشيده نيست.
به گزارش خبرگزاري آلمان، گرهارد شرودر كه در سوريه سخن مي گفت، همچنين تصريح كرد: گفتگو تنها راه دستيابي به شرايط بهتر در حل پرونده هسته اي ايران است.
وي در ادامه سخنان خود با بيان اين مطلب كه حق برخورداري ايران از فعاليت صلح آميز هسته اي بر كسي پوشيده نيست، اظهار داشت: اين در حالي است كه ايران بايد همچنان با تداوم همكاري هاي خود درباره متعارف بودن فعاليتهاي هسته اي خود تضمين دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |