يكشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۶ - Jun 11, 2006
نقش غذاها در درمان اختلالات عصبي
آرامش بعد از توفان
صدف كوه كن
000771.jpg
با توسعه شهرنشيني و بي تحركي ناشي از آن، استفاده از غذاهاي آماده و استرس، بيماريهاي اعصاب و روان رواج بسياري يافته است. از اين رو توصيه مي شود با استفاده از غذاهاي سالم و تازه، نوشيدن آب به حد كفايت در روز (حداقل 8 ليوان)، ورزش كردن و پرهيز از استرس و تنش به مبارزه با  آنها برخيزيد. در زير به انواعي از غذاهاي مفيد جهت پيشگيري و درمان برخي اختلالات عصبي رفتاري اشاره مي شود:
سوپ جو: خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به ميزان چشمگيري جلوگيري مي كند. البته اين اثر داراي پيش شرط هايي نيز هست از اين قرار كه حدود 50 گرم سيب زميني در تهيه سوپ به كار رفته باشد و شام سبك بوده و دير خورده نشده باشد.
جو دو سر: چه به صورت آرد شده يا به شكل حليم و آش، دارا بودن ساپونين، آلكالوئيدها، ويتامين هاي گروه B و
فلاو نوئيدها به افراد دچار ضعف حافظه كمك مي كند. همچنين اثر آن در درمان افسردگي به اثبات رسيده است.
نانهاي سبوس دار (سنگك و جو): به دليل دارا بودن ويتامينB1 نقش بسيار مهمي در كاهش اضطراب دارد. نقش ويتامين B1 در كاهش اضطراب به اثبات رسيده است به حدي كه مصرف مكمل هاي B1 (به شكل قرص) از يك هفته قبل از فعاليتهاي استرس زا (زايمان، كنكور، امتحان رانندگي...) به عنوان درمان مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين اين ويتامين در ارتقاي هوش و تمركز نقش چشمگيري دارد. استفاده از اين نانها به زناني كه تحت فشار دوره پيش از قاعدگي هستند(PMS) توصيه مي گردد.
دانه هاي كنجد، سويا و سبزيجات برگ سبز تيره: موارد ياد شده غني از چربي هاي امگا 6 بوده كه براي عملكرد صحيح سيستم عصبي و درمان خستگي زودرس كارآمد هستند.
روغن آفتابگردان و جوانه گندم: به دليل دارا بودن ويتامين E از صدمات اكسيداتيو ايجاد شده توسط بتاآميلوئيدها در ساختمان سلول حمايت مي كنند و كاهش هوش را بهبود مي بخشند. زناني كه دچار اختلالات پيش از قاعدگي هستند (PMS) با مصرف ويتامين E دچار تخفيف علائم شده اند.
مركبات: به دليل دارا بودن آنتي اكسيدان ها، ويتامين C، آلفا و بتا كاروتن از اعصاب در برابر آسيب هاي ناشي از راديكالهاي آزاد محافظت مي كنند و براي رهايي از فشارهاي روحي و اضطراب و بي خوابي مفيد هستند. همچنين حاوي اسيد فوليك بوده كه براي عملكرد صحيح دستگاه عصبي لازم است، در بسياري از موارد تنها نشانه كمبود اسيد فوليك احساس حزن است (اسفناج سرشار از اسيد فوليك است).
پوست پرتقال: پوست پرتقال موجود در بعضي خوراكيها و غذاها سرشار از منيزيم بوده و ضد استرس مي باشد.
شير كم  چرب يا بدون چربي: براي حفظ، رشد و ارتقاي سيستم عصبي بسيار سودمند است، همچنين به دليل دارا بودن ويتامين 6 Bدر بهبود عوارض ناشي از قاعدگي در خانمها و افسردگي و بدخلقي در مسن ترها مفيد است. داراي كلسيم است كه در توليد آنزيمهاي درگير در پروسه هاي عصبي شركت مي كند.
بوقلمون، مرغ و ماكيان: اين مواد از منابع مناسب پروتئيني به حساب مي آيند، غذاهاي پروتئيني در عرض چند دقيقه دوپامين و اپي نفرين را بالا مي برند و به دليل دارا بودن تريپتوفان كه پيش ساز سروتونين است قادر به افزايش سطح اين ماده در مغز هستند، كه سروتونين از عوامل آرامش به حساب مي آيد. اين مواد منابع مناسبي براي حفظ قند خون در محدوده مطلوب بوده، از افسردگي پيشگيري كرده و براي افراد مستعد ابتلا به بيماريهاي ناشي از تغيير فصل مفيد هستند.
ساردين، ماهيهاي چرب آبهاي عميق: فوايد آن شامل تامين اسيدهاي چرب ضروري است كه براي تكامل سيستم عصبي و براي سلامت مغز و اعصاب لازم است و براي زنان حامله و شيرده بسيار توصيه مي شود و تاثير آن در زمان افسردگي به اثبات رسيده است و همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 است .
روغن زيتون، بادام، گردو و آوكادو: روغن زيتون بهترين روغن براي آشپزي است و همچنين مغزه هاي بادام و گردو به شرط اينكه شور نباشند به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب امگا 3 و امگا۶ براي حفاظت از سيستم عصبي و بهبود افسردگي به خصوص در زنان باردار و شيرده توصيه مي شود. (باورهاي قديمي وجود دارد كه مغز ها به خصوص گندم بو داده مزه شير مادر را براي نوزاد مطلوب مي كند.)
گوشت  قرمز : گوشتي كه چربي مضر آن گرفته شده باشد در محافظت از سيستم عصبي كارآمد بوده و براي ساختن رشته هاي عصبي مفيد است، داراي ويتامين هاي B6 و B12 و سروتونين بوده و حاوي آهن است كه در درمان كم حافظه گي در كودكان و اختلال حواس در سالمندان بسيار كارآمد است. اين مواد تاثير چشمگيري در درمان افسردگي و مشكلات حافظه از قبيل فراموش كردن زودهنگام مطالب و ارتقاي حافظه كوتاه مدت دارند.
زردچوبه: نرخ ابتلاي به آلزايمر در هند كمتر از آمريكا است و اين به دليل استفاده بيشتر هندي ها از زردچوبه است. ماده موثر زردچوبه كوركومين است، اين ماده خاصيت آنتي اكسيداني و ضدالتهابي داشته و رسوبات چربي آميلوئيدي را در مغز به نصف كاهش مي دهد، اين رسوبات عامل ايجاد  آلزايمر هستند.
آب سالم و گوارا نه كلر زده: مصرف آب سالم و گوارا در موارد استفاده از غذاهاي اسيدي (محصولات حيواني، ماهي، پنير...)، غذاهاي بسته بندي شده، پخته شده با ماكروويو و... به سلولهاي مغز كمك مي كند كه استرس ناشي از ورود اين مواد به بدن را كاهش بدهند، بنابراين مصرف حداقل 8 – 7 ليوان آب در روز توصيه مي گردد كه در موارد استرس اين مقدار افزايش مي يابد.
عسل: عسل اين موهبت الهي خوش طعم و سرشار از خواص تغذيه اي، ماده غذايي است كه در دين اسلام نيز مصرف آن توصيه شده است و مصرف آن به جاي شكر خصوصا در درمان افسردگي بسيار مفيد است، همچنين عسل در ارتقاي حافظه نقش چشمگيري دارد.از آنجايي كه مواد غذايي هم وجود دارد كه اختلالاتي در بروز رفتارهاي عصبي به وجود مي آورد، بد نيست اشاره هم به مواد مضر داشته باشيم؛ موادي كه بايد از خوردن آنها اجتناب كرد يا مصرف آنها را به حداقل كاهش داد:
شكلات و پنيرهاي كهنه: سردردهاي ميگرني كه 10 درصد از جمعيت جهان را درگير كرده است و در زنها شايعتر از مردهاست، در اثر استفاده از شكلات و پنير هاي كهنه تشديد مي شود. اين مواد با دارا بودن آمينهاي وازواكتيو (فنيل اتيل آمين و تيرامين) اين اثر را دارا هستند، بنابراين افرادي كه به ميگرن دچار هستند بايد از مصرف آنها اجتناب كنند. شكلات همچنين حاوي ماده اي به نام تئوبرومين است كه محرك اعصاب به شمار مي آيد.
شكر و شيريني ها: كربوهيدارتهاي تصفيه شده مثل شكر و شيريني ها باعث يك آرامش فوري ولي مقطعي و موقتي مي شوند و در واقع قند خون را به سرعت بالا برده كه متعاقب آن انسولين بالا مي رود و ممكن است قندخون را خيلي پايين تر از مقدار طبيعي بياورد، كه باعث ملال و خستگي مي شود.
فراورده هاي لبني فرايند شده و غذاهاي فرايند شده آماده مصرف: اين مواد به دليل درگيري در پروسه فرايندسازي و افزوده شدن مواد نگهدارنده و ادويه جات، بسيار محرك سيستم عصبي بوده و سلامت دستگاه عصبي را به مخاطره مي اندازد، كاهش مصرف اين مواد و جايگزيني آنها با غذاهاي تازه بسيار توصيه مي شود.
آرد سفيد: آردهاي سفيد و تصفيه شده و بدون سبوس به دليل دارا بودن گلوتن با شدت گرفتن افسردگي در ارتباط است، بنابراين اگر حذف شود بهتر است.
چاقي: رژيم هاي كاهش وزن نادرست (بسيار كم چربي)  باعث مي شوند كه استفاده از پيش ساز سروتونين دچار اختلال شده و مقدار آن در بدن كاهش يابد كه زمينه ساز ابتلا به افسردگي است. همچنين افرادي كه از رژيم هاي غيراستاندارد استفاده مي كنند در به خاطر سپردن اطلاعات جديد دچار مشكل مي شوند بنابراين توصيه ما اين است كه اگر قصد كاهش وزن داريد حتما با يك متخصص در زمينه تغذيه مشورت كنيد.
چاي و قهوه: اين مواد حاوي كافئين هستند، كافئين هوشياري را افزايش داده و خستگي را كاهش مي دهد ولي مصرف كافئين خيلي زياد مي تواند منجر به اضطراب و عصبانيت خيلي شديد، تعريق، افزايش ضربان قلب و فشار خون بالا گردد. همچنين مي تواند باعث بالا رفتن ترس و تغيير رفتار اجتماعي و اختلال در خواب شود. توصيه مي شود كه دفعات مصرف نوشيدني هاي حاوي اين مواد (چاي، قهوه و نوشيدني هاي كولادار) به 7 – 6 ليوان رقيق در روز محدود شود. هرگونه كاهش در مصرف كافئين مي بايستي به تدريج صورت گيرد، تا خطرات ناشي از عدم مصرف آن تقليل يابد.
سوسيس و كالباس و غذاهاي چيني: اين مواد و ساير غذاهايي كه به آنها طعم دهنده هايي با طعم گوشت يا (MSG) مونوسديم گلوتامات، فلفل و ساير ادويه جات محركت افزوده مي شود و طي پروسه فرايندسازي، چربي هاي مضر به آنها افزوده مي  گردد، قادر به تشديد حملات ميگرني هستند. غذاهاي چيني از آن جهت ذكر شد كه سندرمي دقيقا با همين نام وجود دارد به نام سندرم رستوران چيني كه به دليل افزودن مونوسديم گلوتامات به غذاهاي چيني (چيزي كه طعمي شبيه به گوشت ايجاد مي كند) باعث ايجاد سردردهاي ميگرني مي گردد، بنابراين اين افراد با سابقه ميگرن بهتر است در مصرف غذاهاي اين چنين احتياط كنند.

دريچه
مصرف زياد ايبوپروفن براي قلب زيان آور است
000768.jpg
ايرنا: يافته هاي يك تحقيق علمي نشان مي دهد كه مصرف بيش از اندازه داروي مسكن ايبوپروفن در بلندمدت خطر حمله قلبي را دو برابر افزايش مي دهد. بر پايه نتايج اين تحقيق ايبوپروفن كه از پرمصرف ترين داروهاي ضددرد در جهان است، خطري براي افرادي كه به صورت موردي از آن استفاده مي كنند، ندارد. همچنين اعلام شد كه با توجه به فوايد اين دارو كه فروش آن آزاد است، كماكان افراد زيادي با استفاده از آن سعي در كاستن از سر درد، كمردرد و يا ناراحتي هاي ناشي از التهاب خواهند كرد. اين تحقيق نشان داد كه مصرف زياد و طولاني مدت داروي ديكلوفناك كه برخلاف ايبوپروفن فروش آن در انگليس تنها با تجويز پزشك انجام مي شود، نيز تاثير مشابهي در افزايش حملات قلبي دارد. تحقيق مذكور توسط دانشمندان دانشگاه هاي آكسفورد و رم، روي 140هزار بيمار مصرف كننده داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي(ان.اس.اي.دي) طي 138جلسه آزمايش انجام گرفته است.
قطع درمان، خطري براي هپاتيت C
ايرنا: يك متخصص بيماري هاي دستگاه گوارش و كبد گفت: امكان عود بيماري پس از قطع درمان، مبتلايان به بيماري هپاتيت C را تهديد مي كند.
دكتر علي اميني افزود: گرچه منفي شدن ويروس در خون يك جنبه مثبت براي بيمار تلقي شده اما به معناي ريشه كني ويروس از بدن نبوده و ويروس مي تواند در ديگر سلول ها(گلبول هاي سفيد) و يا سلول هاي كبد به صورت نهفته باقي مانده و به دلايل نامعلوم دوباره فعال شود.
تولد چهارقلوهاي همسان در هند
ايرنا: يك زن 26 ساله هندي در يك اتفاق بسيار نادر 4 قلوهاي دختر همسان به دنيا آورد با آنكه اين نوزادان 10 هفته زودتر از پايان بارداري متولد شده اند اما در سلامتي به سر مي برند و به سرعت وزن اضافه مي كنند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از دهلي نو، زايمان شروتي ويوكاناندان برنامه نويس رايانه، طبيعي انجام شده است واين نوزادان در هنگام تولد هر كدام 825 گرم تا 980 گرم وزن داشته اند.
افسردگي ناشي از شكست در جام جهاني
000774.jpg
ايرنا: وزارت بهداشت مكزيك روز جمعه به تماشاگران فوتبال هشدار داد، از ابراز احساسات شديد در جريان بازي هاي جام جهاني خودداري كنند زيرا نگراني، اضطراب و افسردگي مي تواند پيامد شكست تيم دلخواه باشد. وزارت بهداشت مكزيك روز پنج شنبه در بيانيه اي، اعلام كرد: از يك ديدگاه، ورزش مي تواند دامنه محدودي از بيماري هاي عصبي، نگراني، فشار و حتي ترس را كاهش دهد اما تغييرات شديد احساسي در جريان رقابت ها، زمينه ساز بروز بيماري هاي مزمن مانند ديابت و نارسايي هاي قلبي بين افراد مستعد است.
دكتر فرناندو كورونا از بيمارستان روانپزشكي فري برناردينو آلوارز گفت: در جريان مسابقات فوتبال، واكنش بدن در برابر وحشت ناگهاني، تعريق، بازتر شدن مردمك چشم و ضربان شديد قلب خواهد بود. وي افزود: اين امر در جريان ضربات پنالتي تشديد مي شود و لزوم تطبيق بدن براي جلوگيري از غيرقابل تحمل شدن فشار ناشي از اين بي تعادلي را طلب مي كند.
بر پايه اين گزارش، افراد احساسي تر بيشتر در معرض خطر قرار دارند و با شكست تيم مورد علاقه خود، در خطر افسردگي افزونتر خواهند بود.

نرمش و سلامتي
000783.jpg
با توجه به گسترش شهرنشيني و رواج زندگي ماشيني، روزبه روز از تحرك و فعاليتهاي بدن افراد كاسته مي شود. پشت ميز نشيني، شيوه هاي غلط ايستادن، نشستن، راه رفتن و... نيز مزيد بر علت شده است. از اين رو بر آن شديم تا به معرفي نرمش ها در كنار شيوه صحيح انجام كارها در ستوني با نام نرمش و سلامتي، راهكارهاي ساده اي را براي پيشگيري از بيماريهاي شهرنشيني معرفي كنيم.
* ستون فقرات
ستون فقرات مستقيم نبوده بلكه از 4 قوس به هم پيوسته تشكيل شده است. اين قوس ها باعث انعطاف پذيري فقرات شده و در عمل ضربه گيري به آن كمك مي كند.
* براي رفع وضعيت هايي كه فشار زيادي به ستون فقرات وارد مي كنند بعد از نشستن هاي طولاني يا خم شدن به جلو، به عقب خم شويد.
دكتر رضا قلمقاش

درمانگاه
مجوز فروش براي واكسن سرطان گردن رحم
000777.jpg
بي بي سي: دولت آمريكا به نخستين واكسني كه تاكنون براي جلوگيري از سرطان گردن رحم توليد شده مجوز فروش داده است. اين سرطان سالانه جان دست كم 290 هزار زن را در سراسر جهان مي گيرد. اين واكسن كه "گارداسيل" (Gardasil) نام دارد و توسط شركت "مِرك" ساخته شده براي دختران و زنان در فاصله سني 9 تا 26 سالگي تجويز خواهد شد. اندرو وان اشنباخ ، كميسر موقت سازمان دارو و مواد غذايي آمريكا گفت: اين واكسن پيشرفتي مهم در حفاظت از سلامت زنان است. هزينه اين واكسن كه بايد طي دوره اي شش ماهه تزريق شود در حدود 360 دلار خواهد بود.
سازمان دارو و مواد غذايي آمريكا (اف دي اِي)، گارداسيل را پس از انجام يك برنامه شش ماهه آزمايش هاي كلينيكي با شركت 21 هزار زن در سراسر جهان تاييد كرد.اين آزمايش ها نشان داد كه گارداسيل تقريبا 100 درصد در جلوگيري از ويروس پاپيلوماي انساني (اچ پي وي) كه مي تواند به سرطان گردن رحم منجر شود موثر است. اف دي    اي گفت كه اين واكسن عليه چهار نوع مختلف ويروس پاپيلوماي انساني موثر است.شركت داروسازي مِرك مي گويد واكسن ظرف چند هفته آينده عرضه خواهد شد كه بايد در سه نوبت تزريق شود و 360 دلار هزينه خواهد داشت.از پيامدهاي مهم اين واكسن ضد ويروس مي توان به پيشگيري از انتقال اين ويروس به نوزادان اشاره كرد. عفونت رحم از مادر به فرزند قابل انتقال است و نيمي از نوزاداني كه به آن آلوده هستند در صورت عدم دريافت داروهاي قوي و موثر جان مي سپارند.
تشخيص پيش آگهي سرطان سر و گردن
000765.jpg
پژوهشگران مركز تحقيقات گوش، حلق و بيني و سر و گردن بيمارستان رسول اكرم (ص) با بررسي گروهي از مبتلايان به انواع تومورهاي سر و گردن، كارايي روش آزمايش جلدي براي تشخيص پيش آگهي سرطان سر و گردن را بررسي كردند.
به گزارش هفته نامه اخبار پزشكي، دكتر
فرزاد ايزدي، جراح و متخصص گوش، حلق و بيني و متخصص بيماري هاي حنجره در خصوص تحقيقات انجام شده در زمينه بررسي پيش آگهي بيماراني كه دچار سرطان هاي سر و گردن شده اند، گفت: براساس يافته هاي اين بررسي استفاده از ماده دي نيتروكلروبنزن (DNCB)جهت آزمايش پوستي و اندازه گيري ميزان واكنش بدن نسبت به آن در تعيين پيش آگهي سرطان هاي سر و گردن بسيار موثر است.
در اين بررسي پس از استفاده از مادهDNCB، افرادي كه سيستم ايمني و دفاع بدني قوي تري داشتند، واكنش پوستي بيشتر و افرادي كه از سيستم ايمني ضعيف تري برخوردار بودند واكنش پوستي ضعيف تري نشان دادند.
وي با اشاره به اين آزمايش جلدي از انجام آزمايش هاي خوني از بيماران مذكور به عنوان آزمايشي براي تشخيص پيش آگهي ياد كرد و افزود: به طور كلي سرعت رشد تومورها در افرادي كه مقاومت بدني بيشتري دارند كمتر است و در نتيجه پيش آگهي بهتري نيز از سرطان خواهند داشت.

همايش
همايش فرآورده هاي زنبور عسل
000780.jpg
نخستين همايش زنبور عسل و نقش آن در سلامت جامعه و درمان بيماري ها پنج شنبه 18/3/85 آغاز به كار كرد.
در دومين روز اين همايش دكتر مهدي بلالي - عضو هيأت علمي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد- در زمينه اثرات درماني زهر زنبور عسل در بيماري هاي خود ايمن سخن گفت. وي افزود: زهر زنبورعسل مخلوطي از تركيبات پروتئيني دارد كه با توجه به نژادهاي گوناگون، عمر و شرايط تغذيه زنبور و همچنين فصول مختلف، قابل تغيير است.
همچنين زهر زنبور حاوي آنزيم هايي از قبيل فسفر فيپازA2، ايزو فسفوليپاز و هيولوروينداز است و از آن در درمان برخي از بيماري هاي لاعلاج استفاده مي شود كه بايد در مراكز درماني مجهز به لوازم و داروهاي مورد نياز و همچنين تحت نظارت پزشك انجام شود.
دكتر بهنام كاوياني وحيد-داروساز- نيز در دومين روز از اين همايش به كاربرد زهر زنبورعسل در درمان بيماري ها اشاره كرد و گفت: براساس مطالعات آماري كه توسط انجمن زنبور درماني آمريكا تاكنون به عمل آمده، مشخص شد كه درصد ابتلاي زنبورداران به امراضي مثل روماتيسم و سرطان برونش به مراتب كمتر از ديگر افراد است.
وي در ادامه ذكر كرد: مطالعات گذشته در زمينه زنبورعسل، حكايت از آن دارد كه اثرات درماني زهر زنبور عسل بيشتر در بيماري هايي كه به نوعي با اختلال سيستمي بدن همراه است، فوايد خود را نشان مي دهد.

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |