سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام
نيكي به پدر و مادر نشانه شناخت شايسته بنده نسبت به خداست؛ زيرا هيچ عبادتي زودتر انسان را به رضايت خدا نمي رساند مگر رعايت حرمت پدر و مادر مسلمان به خاطر خدا.
بحارالانوار، ج ۷۱ ص ۷۷
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
آه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
لايحه اصلاح قانون حق مؤلف در انتظار اصلاحات
توپ مؤلفان و مصنفان در زمين دولت است
در حال حاضر، تنها بازوي اجرايي وزارت ارشاد ، اداره حل اختلاف است كه در صورت بروز اختلاف ميان ناشر و مؤلف پادرمياني كرده و مسأله را معمولا با مسامحه حل مي كند
گروه ادب و هنر - كامران محمدي: مجلس شوراي اسلامي سرانجام پس از نزديك به دو سال، لايحه اصلاح قانون حق مؤلف را رد كرد.
قانون حق مؤلف مصوب سال ۱۳۴۸ به طور خلاصه مي گويد حق التأليف مؤلف تا ۳۰ سال پس از مرگ وي به وارثان قانوني اش تعلق مي گيرد و پس از آن، ناشران مجازند آثار را بدون دادن حق التحرير منتشر سازند. لايحه دولت، اين زمان ۳۰ ساله را مورد بازبيني قرار داده و پيشنهاد كرده بود در مورد آثاري كه از سرمايه هاي ملي و فاخر محسوب مي شوند، كميته اي تشكيل شود و زمان لازم را براي رعايت حق مؤلف تعيين كند. اما كميسيون فرهنگي مجلس، لايحه پيشنهادي دولت را مبهم تشخيص داده و قانون سال ۴۸ را نيازمند بازبيني كامل و كلي دانسته است، نه يك اصلاح مختصر.
اما آيا پس از گذشت ۳۷ سال از تنها قانون واقعي و جدي مربوط به حق مولف، تنها چند سال كم يا زياد كردن زماني كه وارثان آثار مي توانند از حق التأليف بهره مند شوند، كافي است؟
عبدالعلي دستغيب، مؤلف كهنه كار ادبيات و فلسفه مي گويد: «رابطه ناشر و مؤلف در ايران، اساساً رابطه خوبي نيست و غالبا ناشران يا به موقع و مطلوب آثار را چاپ نمي كنند يا از پرداخت به موقع و كامل  حق التحرير استنكاف مي كنند. به نظر من در مورد حق مؤلف اول بايد ضمانت اجرايي قوي تري مشخص شود.»
در حال حاضر، تنها بازوي اجرايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه به موارد مورد اشاره دستغيب مي پردازد، اداره حل اختلاف است كه در صورت بروز اختلاف ميان ناشر و مؤلف، پادرمياني كرده و مساله را معمولا با مسامحه حل مي كند. به اعتقاد دستغيب تنها اشكال موجود در رابطه مؤلف- ناشر _ مسئول و قانون سال ،۱۳۴۸ به جز ضمانت اجرايي، به زمان حيات مؤلف برمي گردد و بهتر است اين قانون، دست نخورده باقي بماند.
دستغيب مي گويد: «نويسنده در زمان حياتش حق التأليف مي گيرد و پس از او، ۳۰ سال هم ورثه اش از تجديد چاپ آثارش استفاده مي كنند. اين رويه با توجه به شرايط ايران، معقول به نظر مي رسد چرا كه در ايران كتاب به ندرت بعد از ۳۰ سال تجديد چاپ مي شود.»
دستغيب پيشنهاد مي كند در صورت اصلاح قانون، تنها زمان ۳۰ سال را به حداكثر ۵۰ سال افزايش دهند.
از سوي ديگر به نظر مي رسد قانون ايران، پيش و بيش از هر چيز ديگر، به تعريف «حق مؤلف» نياز داشته باشد، چرا كه آن چه در تنها قانون مربوط به اين موضوع و لايحه اصلاحي آن مدنظر قرار گرفته، مرگ مؤلف است و نه احقاق حق او در زمان حيات.
به هر حال حالا توپ در زمين دولت است و «سيدمحمود حسيني دولت آبادي» ، مخبر كميسيون فرهنگي كه مي گويد: «پس از رد لايحه دولت، مجلس منتظر ارائه پيشنهاد جديدي در اين زمينه از سوي وزارت ارشاد است.»
علاوه بر اين، دولت آبادي از اتحاديه ناشران هم دعوت مي كند كه اگر نظري براي اصلاح اين قانون دارند، ارائه دهند. مطابق قانون،  دولت مي تواند با اصلاح لايحه، آن را دوباره به مجلس ارائه دهد، ولي اگر اين حركت از جانب دولت يا اتحاديه ناشران انجام نشود، اين نمايندگان هستند كه مي  توانند طرحي را در اين زمينه تهيه كنند. اما زمان مجاز براي اين اقدام چه قدر است و افتخار حركت بعدي به كدام يك مي رسد؛ دولت، اتحاديه ناشران يا مجلس؟ دولت آبادي توضيحي نداده است.

با ترجمه مرحوم سيدحسن حسيني
گزيده آثار جبران خليل جبران به چاپ سوم رسيد
001236.jpg
گروه ادب و هنر- كتاب «حمام روح» گزيده اي از آثار «جبران خليل جبران» (شاعر، نويسنده و نقاش لبناني) را در بر دارد كه توسط مرحوم سيدحسن حسيني ترجمه شده است. به گزارش روابط عمومي نشر سوره مهر، اين كتاب كه به چاپ سوم رسيده است در قالب قصه ها، اشعار، حكايات و كلمات كوتاه و ديگر قطعات ادبي تنظيم و تمامي اين نسخه ها از عربي به فارسي ترجمه شده كه در موارد لزوم با متون انگليسي نيز مقايسه و تطبيق داده شده است.
مرحوم سيدحسن حسيني در مقدمه كتاب، جبران خليل جبران را چنين معرفي مي كند: در بررسي آثار جبران خليل جبران به عنوان نويسنده و شاعري ژرف نگر، گاه به آراء و عقايد گوناگون و بعضاً متناقض برمي خوريم، اما واقعيت اين است كه روح آثار جبران با تمام ويژگي هاي رمانتيك روزگارش روحي عارفانه و خداجوست و او در پرتو تشعشع اين روح گاه كم فروغ و گاه پرفروغ است. اين كتاب به كوشش مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و ۱۵۶ صفحه و ۱۵۰۰ تومان قيمت دارد.
تقدير حوزه هنري از آثار پرفروش ادبي
همچنين اين ناشر از پنج نويسنده برگزيده حوزه ادبيات داستاني به انتخاب وزارت ارشاد و پديدآورندگان پرفروش ترين آثار ادبي و دفاع مقدس در سه سال گذشته تقدير مي كند. كتابها و آثاري كه مورد تقدير قرار مي گيرند، در زمره آثار مكتوبي هستند كه بيش از چهار بار در گذشته انتشار يافته اند و برخي از آنها تا ده چاپ هم پيش رفته اند.
مدير اين انتشارات با تاكيد بر اين كه در بين آثار منتخب، آثاري نيز با موضوعات ملي و اعتقادي مانند دفاع مقدس وجود دارد، تصريح كرد: اين مراسم در مرداد ماه با حضور نويسندگان، ناشران و صاحبنظران فرهنگي كشور در تهران برگزار خواهد شد.
حمزه زاده در ادامه به اقدام ديگر نشر سوره مهر در راستاي حمايت از نويسندگان داخل و معرفي آثار برجسته ادبي به خارج از كشور اشاره كرد و يادآور شد: ترجمه ده رمان برتر ايراني براي علاقه مندان به ادبيات ايران در خارج از كشور از مدت ها قبل در سوره مهر آغاز شده كه چاپ و انتشار سفر به گراي ۲۷۰ درجه احمد دهقان به زبان انگليسي در آمريكا از جمله همين اقدامات است. وي افزود: نه رمان برجسته ديگر با زبانهاي انگليسي و عربي و با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نوبت انتشار قرار گرفته است.

تولد جايزه جهاني جمالزاده
001230.jpg
گروه ادب و هنر _ هيأت امناي چاپ آثار سيدمحمدعلي جمالزاده، پدر داستان كوتاه ايران، جايزه بين المللي اي را با نام اين نويسنده فقيد تعيين كردند.
اين جايزه هر پنج سال يك بار به نام و ياد جمالزاده، به يكي از فعالان فرهنگي داخلي يا خارجي تعلق خواهد گرفت.
كارهاي برجسته پژوهشي در زمينه ايرانشناسي، پژوهش مهم و تاثير گذار در زمينه ادبيات يا تاريخ ايران، رمان با مضمون و فضاي ايراني (براي نويسندگان غيرفارسي زبان) و كتاب در حوزه تحليل افكار يا نقد آثار جمالزاده، زمينه هايي هستند كه اين جايزه به آن ها تعلق مي گيرد.
گفتني است اعضاي هيأت امناي چاپ آثار جمالزاده را ايرج افشار، باستاني پاريزي، محمد شكرچي زاده و علي دهباشي تشكيل مي دهند.

شش كتاب در مرحله نهايي قلم زرين
فارس: فهرست كتاب هاي راه يافته به مرحله نهايي در بخش داستان چهارمين جايزه قلم زرين معرفي شدند.
«شما كه غريبه نيستيد» نوشته هوشنگ مرادي كرماني، «سه دختر گل فروش» تاليف مجيد قيصري، «پابرهنه» نوشته حسن خادم، «يك سكه در دو جيب» نوشته علي اصغر شيرزادي، «بازي آخر بانو» تاليف بلقيس سليماني و «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته حبيب احمدزاده آثار راه يافته به مرحله نهايي اين جايزه هستند.
مريم صباغ زاده دبير اين جشنواره درخصوص آثار راه يافته به اين مرحله گفت: بديهي است اين آثار در دور نهايي مورد نقد و بررسي مجدد قرار خواهند گرفت.
وي در مورد اعلام برگزيدگان بخش هاي رمان و داستان كوتاه نيز گفت: برگزيدگان اين بخش ها متعاقباً اعلام خواهند شد.

بهارستان
دو ركعت
در عشق دو ركعت است كه وضوي آن درست نيابد الا به خون. يك روز (شبلي) در مناجات گفت: بارخدايا دنيا و آخرت در كار من كن تا از دنيا لقمه اي سازم و دردهان سگي نهم و از آخرت لقمه اي سازم و در دهان جهودي نهم، هر دو حجابند از مقصود.
تذكرة الاولياء _ شيخ عطار

كوتاه از هفت هنر
جشنواره ادبي: پنجمين جشنواره شعر و داستان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، شهريورماه امسال در دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود. اين جشنواره هر سال در مهرماه برگزار مي شد، اما امسال به دليل تداخل با ماه مبارك رمضان، ۲۹ تا ۳۱ شهريور در تهران برگزار خواهد شد.
طنز: جلد اول مجموعه شعر طنز «در حلقه رندان» منتشر شد. اين كتاب شامل اشعار طنزي است كه در شب شعر «در حلقه رندان» قرائت شده است.
اكبر عبدي، كارگردان: «اكبر عبدي» نخستين تجربه كارگرداني و تهيه كنندگي خود را مردادماه در تالار سنگلج به صحنه مي برد. «عمه خانم» نوشته سيدعظيم موسوي يك كار ايراني صرفا كمدي است كه با بازي اكبر عبدي و تعدادي از بازيگران از دهم مرداد ماه در تالار سنگلج اجرا مي شود.
001227.jpg
نمايش عروسكي: مراسم بزرگداشت پيشكسوتان عرصه نمايش عروسكي به بهانه افتتاح آرشيو فيلم نمايش هاي عروسكي انجمن نمايشگران عروسكي خانه تئاتر در تالار صميمي مفخم دانشگاه تهران برگزار مي شود. افتتاح آرشيو فيلم نمايش هاي عروسكي با نمايش و بررسي آثار يكي از بزرگان نمايش عروسكي همراه خواهد بود و فيلم اين نمايش ها در تالار صميمي مفخم و سالن اجتماعات خانه تئاتر به نمايش درمي آيند.
«حريم» در تالار سنگلج: نمايش مذهبي «حريم» نوشته حسين مهكام با كارگرداني مشترك «محمد و حميد باباوند» در ايام فاطميه در تالار سنگلج اجرا مي شود. نمايش «حريم» درباره حضرت فاطمه (س) است كه در شيوه اجرايي خود تا حدودي از تكنيك هاي تعزيه و نمايشهاي مذهبي ايراني بهره گرفته است. اين نمايش همزمان با دهه فاطميه به صحنه مي رود و تا پايان ايام فاطميه ادامه دارد.
جايزه دوم پوستر: رضا عابديني جايزه دوم برگزيدگان بيستمين بي ينال جهاني پوستر ورشو را به ايران آورد. ۱۸ گرافيست ايراني به نمايشگاه بيستمين بي ينال جهاني پوستر ورشو و موزه بزرگ لهستان، راه يافته بودند كه از ميان آنها تنها يك نفر جزو برگزيدگان نهايي بود. پوسترهاي ايديولوژيك، فرهنگي و تبليغاتي محور و موضوع دوسالانه ياد شده اعلام شده بود.
جشنواره بانف: جشنواره فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني «بانف» در كشور كانادا گشايش يافت. اين رويداد هنري با حضور ستارگاني چون «پل  هاگيس» كارگردان اسكاري فيلم «مواجهه» افتتاح شد. وب سايت رسمي جشنواره فيلم «بانف» به آدرس اينترنتي: www.banff2006.com اين رويداد فرهنگي را پوشش خبري مي دهد.
ديپلم افتخار : نمايش «هشت لحظه» به كارگرداني زهرا صبري ديپلم افتخار بهترين نمايش فلسفي را از جشنواره نمايش عروسكي پراگ دريافت كرد. ۴۱ كشور جهان از جمله روسيه، پرتغال، انگليس، آلمان، بلژيك، كرواسي، لهستان و... در اين جشنواره شركت كرده بودند. «هشت لحظه» به عنوان يك نمايش عروسكي مخصوص بزرگسالان بسيار مورد استقبال تماشاگران و مسئولان جشنواره قرار گرفت.
انتخابات انجمن آهنگ سازان: مجمع عمومي انجمن آهنگسازان و نوازندگان و انجمن چهره پردازان خانه تئاتر روزهاي ۲۷ خرداد و سوم تيرماه برگزار مي شود. مجمع عمومي انجمن آهنگسازان و نوازندگان به منظور تصويب آيين نامه داخلي انجمن طبق اساسنامه خانه تئاتر و انتخابات اولين هيأت مديره اين انجمن روز شنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در تالار اجتماعات خانه تئاتر برگزار مي شود.

نشست علمي ايران و جامعه اطلاعاتي برگزار شد
گروه اجتماعي _ مينا شهني: نشست علمي «ايران و جامعه اطلاعاتي، با نگاهي به مصوبات اجلاس عالي تونس؛ فرصت ها و چالش ها» با سخنراني دكتر كاظم معتمدنژاد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست كه صبح ديروز در سالن كوثر ساختمان جام جم برگزار شد، دكتر معتمدنژاد پس از ذكر مختصري از تاريخ رسانه در جهان به توضيح نتايج اجلاس عالي تونس پرداخت.
وي با تأكيد بر اين كه در تونس دو سند مهم تعهد و دستور كار تونس به تصويب رسيد افزود: در اين اسناد به موضوع عدم تبعيض در انتقال تكنولوژي اطلاعات تأكيد شده است.
دكتر معتمدنژاد گفت: براساس اين اسناد همه دولت هاي عضو ازجمله دولت ايران ملزم هستند كه شرايط را براي تأسيس جامعه اطلاعاتي فراهم كنند.
وي با انتقاد از آنچه كه تاكنون در ايران انجام شده است افزود: آنچه در ايران انجام شده هماهنگ نيست به همين جهت ما طرح هايمان را در سطح دانشگاه ها مطرح مي كنيم، اما كافي نيست. ما بايد مثل بقيه كشورها وارد عمل شويم و اين عمل گرايي نيازمند    يك نهاد هماهنگ كننده است به همين جهت بايد اميدوار باشيم كه دولت و وزارت ارتباطات با همكاري سازمان صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهادهاي ذينفع در اين راه كوشش كنند.
پدر علم ارتباطات ايران با تأكيد بر اين كه صرف نظر از خوش بين يا بدبين بودن بايد تمامي تلاشمان را براي پيشرفت در اين زمينه به كار بريم گفت: يادآوري مي كنم كه تكنولوژي نبايد هدف باشد بلكه وسيله است.
پس از سخنراني دكتر معتمدنژاد ابتدا دكتر محسنيان راد و سپس دكتر شكرخواه، دكتر فرقاني و دكتر آشنا به توضيح ويژگي هاي علمي و شخصيتي استاد ممتاز روزنامه نگاري كشورمان پرداختند.
در پايان جلسه لوح تقديري به رسم يادبود از سوي مركز تحقيقات صدا و سيما كه برگزاركننده اين نشست علمي بود به پدر علم ارتباطات ايران اهدا شد.دكتر معتمدنژاد پس از دريافت لوح يادبود سكه هاي اهدايي اين مركز را براي استفاده دانشكده علوم ارتباطات در اختيار دكتر فرقاني رئيس اين دانشكده قرار داد.

برگي از تاريخ
امروز سه شنبه بيست و سوم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با شانزدهم جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري برابر است با سيزدهم ژوئن سال ۲۰۰۶ ميلادي. در چنين روزي:
* آيت الله ملا احمد نراقي در سال ۱۱۸۶ ه.ق در روستاي نراق از توابع كاشان به دنيا آمد. پدرش حاج ملا مهدي بن ابو ذر از استادان علوم اسلامي در روزگار خويش بوده است. ملا احمد پس از فراگيري مقدمات علوم نزد پدر، به سمت گسترش يافته هاي علمي خود پرداخت و در اين مسير از محضر بزرگاني چون علامه بحر العلوم، شيخ جعفر كاشف الغطاء، ميرزا مهدي شهرستاني و وحيد بهبهاني در نجف اشرف و كربلاي معلا بهره جست. او پس از دريافت درجه اجتهاد به زادگاه خويش بازگشت و به تدريس و تربيت شاگردان بسيار همت گمارد.
* در سال ۱۳۶۳ هجري شمسي حاجيه خانم امين معروف به بانوي مجتهده ايراني در سن نود و هفت سالگي دار فاني را وداع گفت. پدر آن بانوي مجتهده سيد محمد علي، امين التجار اصفهاني بود. بانو مجتهده امين پس از طي مقدمات علوم به تحصيل و فراگيري علوم صرف، نحو، بلاغت، تفسير، علم حديث، فقه، فلسفه و عرفان پرداخت و با وجود مشكلات متعدد، تحصيل علم را تا سطوح عاليه ادامه داد. مرتبت والاي علمي ايشان در چهل سالگي مورد تأييد علما و مراجع عظام تقليد روزگار قرار گرفت و در اين زمان بود كه وي به دريافت درجه اجتهاد نايل آمد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
مامور فداكار
ليدز: فداكاري يك مامور شهرداري باعث شد تا وي پاي خود را از دست بدهد. ماجرا از اين قرار بود كه اين كارگر فداكار به همراه همكارش مشغول خط كشي يك خيابان در پشت يك پيچ تند بودند كه راننده كاميوني عبوري بدون توجه به علائم هشدار دهنده وارد پيچ شد. كارگر فداكار كه شاهد ماجر بود با يك جهش بلند همكارش را از مسير حركت كاميون خارج كرد اما متاسفانه پايش زير چرخ كاميون له شد. وي هم اكنون در بيمارستان بستري است.
كيك هاي جام جهاني
001233.jpg
آمستردام: يك قناد علاقمند به رقابتهاي فوتبال اقدام به تهيه كيك هاي خامه اي كوچك ويژه جام جهاني كرده است. روي تمام اين كيك ها پرچم كشورهاي شركت كننده در جام جهاني به چشم مي خورد كه وي اين پرچم ها را با خامه تزيين كرده است. جالب اينكه شيريني هاي وي فروش غير قابل تصوري در آلمان داشته است. در تصوير كيك هاي خامه اي چند كشور از جمله ايران مشخص است.
تشابه اسمي
لندن: يك تاجر ۵۲ ساله انگليسي كه قصد داشت از لس آنجلس آمريكا به مقصد شهر منچستر انگليس سفر كند يك بليت هواپيما به ارزش ۱۸۵ پوند خريداري كرد. با توجه به اينكه ارزانترين بليت پرواز لس آنجلس به منچستر سه برابر مبلغ اشاره شده مي باشد وي بسيار هيجان زده شد كه يك بليت ارزان قيمت خريداري كرده است. اما هنگامي كه هواپيما در فرودگاه مقصد فرود آمد متوجه شد كه سرش كلاه رفته است. او در واقع بليت پرواز به شهر منچستر آمريكا را خريداري كرده بود كه همين تشابه اسمي باعث شد تا وي با طي كردن ۲۷۰۰ مايل و چند برابر هزينه به منچستر انگليس برسد.
رئيس بي رحم
بريستول: شركت پست بريستول صاحب يك تيم فوتبال است كه هر هفته تمرينات منظم انجام مي دهد. چندي پيش در جريان تمرينات اين تيم رئيس اداره پست يك تكل بسيار خشن روي پاي يكي از كاركنانش انجام داد كه اين پستچي به شدت مصدوم شد. به همين دليل وي به توصيه پزشك يك ماه در خانه استراحت كرد. هنگامي كه پستچي به محل كار خود بازگشت متوجه شد كه آقاي رئيس حكم اخراجش را صادر كرده است.
عاقبت چرخ بازي
منچستر: حتماً در فروشگاههاي زنجيره اي با چرخ دستي خريد مواجه شده ايد كه برخي از اين چرخ دستي ها دچار ايراد هستند و به صورت مستقيم حركت نمي كنند. دو روز قبل يك پيرمرد ۸۰ ساله در انگليس در حين شوخي با يكي از همين چرخ دستي ها جان خود را از دست داد. وي كه خريدش به اتمام رسيده بود تصميم گرفت اندكي چرخ دستي سواري كند به همين دليل روي يكي از چرخ دستي هاي فروشگاه پريد و از سراشيبي فروشگاه پايين آمد. در جريان اين بازي ناگهان مسير چرخ دستي تغيير كرد و پيرمرد به شدت به ديوار پاركينگ فروشگاه برخورد كرد و جان باخت.
آمارگيري در بزرگراه
دورست(انگليس): سه روز پيش در يكي از پر رفت و آمدترين بزرگراههاي كشور انگليس يك صف طولاني به طول ۲ كيلومتر به وجود آمد. به همين دليل افراد گرفتار در اين صف طويل حداقل نيم ساعت دير بر سر كارهايشان حاضر شدند. اما داستان از اين قرار بود كه ماموران شهرداري عامل اصلي به وجود آمدن اين ترافيك بودند. تعدادي از ماموران شهرداري براي انجام آمارگيري در بزرگراه مانع ايجاد كرده بودند تا اينكه از رانندگان عبوري سوال بپرسند آن هم در شلوغ ترين موقع روز.
۴ميليون لبخند
سنگاپور: كشور سنگاپور در آينده اي نزديك ميزبان اجلاس بانك جهاني است كه در اين اجلاس ۱۶ هزار نفر از ۱۸۰ كشور جهان حضور خواهند داشت. براي اينكه استقبال مردم از ميهمانان مطلوب باشد نخست وزير طرح ۴ ميليون لبخند را اجرا كرده است. در اين طرح نخست وزير از همه مردم اين كشور خواسته است تا لبخند زدن و برخورد خوب با مراجعه كنندگان را تمرين كنند. كشور سنگاپور حدود ۴ ميليون نفر جمعيت دارد.

گل و گياه
فروكاكتوس
001224.jpg
نام علمي:
Ferucactus Latispinus
خانواده:CACTACEAE
نيازها: جهت حفظ رنگ سوزن ها در تابستان بايد كنار پنجره هاي رو به جنوب و يا در يك مكان گرم و آفتابي و باغچه و در زمستان در يك محيط پرنور و خنك با دمايي حدود ۵ درجه سانتي گراد قرار گيرد. از آخر مهرماه تا اوايل بهار آبياري نشود و در بهار و تابستان در فاصله بين دو آبياري خاك خشك شود و در هواي خيلي گرم گياه به اسپري آب نياز دارد. (آبياري با آب بدون املاح) خاك مناسب مخلوطي از قسمت هاي مساوي خاكبرگ و ماسه و مقدار كمي پودر استخوان، به گياه مسن در خرداد تا مردادماه مخلوطي از يك گرم سوپر فسفات و يك گرم سولفات پتاسيم مي دهند.
ازدياد: كاشت بذر در اوايل بهار در دماي ۲۱ درجه سانتي گراد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |