سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۰۸ - Jun 13, 2006
مقام معظم رهبري:
همكاري ايران و عربستان براي جهان اسلام مفيد خواهد بود
001242.jpg
ايرنا: سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان ،عصر ديروز در ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام ملك عبدالله پادشاه عربستان را تقديم ايشان كرد.
سعود الفيصل ضمن ابلاغ سلام پادشاه عربستان و تشكر وي از پيام چند ماه پيش حضرت آيت الله خامنه اي كه توسط دكتر ولايتي ابلاغ شد، گفت: ملك عبدالله خواستار گسترش بيش از پيش روابط تهران و رياض در زمينه هاي مختلف است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار با تشكر از پيام پادشاه عربستان تأكيد كردند: همكاري و روابط گسترده جمهوري اسلامي ايران و عربستان علاوه بر اينكه دربردارنده منافع كوتاه مدت و بلند مدت براي دو كشور است، براي جهان اسلام نيز بسيار مفيد خواهد بود.
ايشان تصريح كردند: ايران و عربستان بايد در جهت پايه گذاري يك همكاري راهبردي براي حل مسائل مختلف جهان اسلام و تلاش براي اتحاد مسلمانان گام بردارند.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اينكه اختلافات مسلمانان و ضعف آنان به سود قدرتهاي سلطه گر و دشمنان جهان اسلام است افزودند: تنها راه برطرف كردن مشكلات كنوني جهان اسلام و ايستادگي در برابر دشمنان، اتحاد، همدلي و همكاري است و جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب اسلامي به اين مسئله اعتقاد كامل داشته است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ظرفيت هاي فراوان همكاري دو كشور در زمينه هاي مختلف لزوم فعال تر شدن كميسيونهاي دو جانبه و عملي شدن توافق هاي قبلي را يادآور شدند.
مقام معظم رهبري، همكاري در مسائل منطقه را نيز از جمله زمينه هاي همكاري ايران و عربستان دانستند و افزودند: دو كشور مي توانند در مسئله عراق همكاري خوبي داشته باشند و مانع از تلاش دشمنان براي شعله ور كردن اختلافات شيعه و سني شوند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مسئله لبنان و سوريه را با توجه به توطئه هاي صهيونيستها، از ديگر زمينه هاي همكاري ايران و عربستان برشمردند و با اشاره به فشارهايي كه بر مردم و دولت فلسطين وارد مي شود خاطرنشان كردند: كشورهاي اسلامي بايد به دولت حماس در فلسطين كمك كنند زيرا اين دولت مي تواند منشأ خدمات بزرگي براي آينده فلسطين باشد.

مقامات عربستان، عراق، سوريه و فلسطين به ايران آمدند
تردد فشرده ديپلماتيك در تهران
لاريجاني ۳ ساعت با رئيس جمهوري الجزاير گفت وگو كرد
گروه سياسي - پس از ديدار معاون نخست وزير عراق با رئيس جمهوري و پايان سفر غيررسمي و اعلام نشده عادل المهدي از ايران، سيد عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز گذشته به تهران وارد شد تا ديدارهايي اعلام نشده با مقامات ايران داشته باشد.
ترافيك ديپلماتيك تهران درحالي شدت گرفت كه وزير خارجه عربستان نيز روز گذشته ديداري يك روزه با مقامات ايران داشت و به زودي رئيس جمهوري ايران راهي اجلاس شانگهاي مي شود.
هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا نيز به زودي و در جريان ديدار از كره شمالي، چين و روسيه به تهران مي آيد.
به گزارش ايرنا زمان حضور چاوز در ايران هنوز مشخص نشده است.
وزير دفاع سوريه نيز روز گذشته به تهران آمده و با رئيس جمهور و همتاي ايراني خود ديدار كرد.

رئيس جمهور: به مديراني با تفكر انقلابي نيازمنديم
001281.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهور در جلسه هيأت وزيران گفت: امروز بايد از مديراني با تفكر انقلابي كه با انگيزه الهي و تلاش پيگير حاضر نيستند در حفظ امانتي كه مردم به آنها سپرده اند، كوتاه بيايند، استفاده شود.
محمود احمدي نژاد در اين جلسه پس از ارائه گزارش وزير صنايع و معادن از وضع صنعت كشور بر لزوم حمايت وزارتخانه ها و دستگاه هاي مختلف از بخش صنعت تأكيد كرد و گفت: بايد حمايت هاي دولتي از بخش صنعت و معدن كشور به صورت پلكاني بوده و به مرور كم شود تا صنعت كشور قدرت ايستادن روي پاي خود و رقابت در عرصه جهاني را كسب كند.
رئيس جمهوري كشورمان همچنين يكشنبه شب و ديروز با وزير خارجه فلسطين، وزير دفاع سوريه و معاون رئيس جمهور عراق ديدار و گفت وگو كرد.وي در ديدار با محمود الزهار وزير امور خارجه فلسطين با اشاره به تغيير شرايط امروز منطقه و جهان به نفع ملت هاي مستقل و حق طلب گفت: بايد مقاومت و ايستادگي را به عنوان تنها عامل اصلي و تعيين كننده در مبارزه با زورگويان و قدرت هاي جعلي افزايش داد.
اهميت خاص همكاري با سوريه
رئيس جمهور همچنين در ديدار با سپهبد حسن تركماني وزير دفاع سوريه گفت: دشمنان تصور مي كنند با تحت فشار گذاشتن ايران و سوريه و حركت مقاومت مردم فلسطين مي توانند مشكلات رژيم صهيونيستي را حل كنند اما به لطف الهي وضع رژيم جعلي اشغالگر قدس روز به روز بدتر شده و اين رژيم به سمت اضمحلال پيش مي رود.
حفظ همدلي در راستاي عزت مردم
احمدي نژاد همچنين در ديدار با عادل عبدالمهدي معاون رئيس جمهور عراق افزود: پيشرفت هريك از كشورها متعلق به همه كشورهاي اسلامي و منطقه است. انتخاب و استقرار دولت مردمي در عراق و تلاش در جهت امنيت و پيشرفت آن، دستاوردي براي همه مسلمانان است.

افزايش فشارهابر آژانس براي تصويب قطعنامه عليه ايران
لاريجاني سه ساعت با رئيس جمهور الجزاير گفت وگو كرد
001278.jpg
گروه سياسي _ در وين و در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي و پس از سخنان دبيركل آژانس، سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان قطعنامه اي را آماده كرده و براي تصويب آن به رايزني مشغول هستند ضمن اين كه آمريكا نيز مشغول رايزني براي تصويب قطعنامه خود براي اعمال فشار بر ايران است. در فضاي رسانه اي فعلي و با اخبار جام جهاني فوتبال و يا سفرهاي ديپلماتيك به ايران و يا مقامات ايراني در ديگر كشورها، آژانس خالي از رايزني هاي شديد از سوي ايران است و درحالي كه ايرنا گزارش داده كه البرادعي گفته هنوز پرسش هاي زيادي در پرونده هسته اي ايران باقي مانده، نماينده ايران در آژانس گفته هاي وي را مثبت خوانده است. البرادعي در گزارش خود از ايران خواسته است كه همكاري هاي خود با آژانس را افزايش دهد و به پرسش هاي باقي مانده پاسخ دهد و در ضمن پيشنهاد مطرح شده توسط شش كشور را جدي بگيرد.
دبيركل آژانس هيچ موضعي درخصوص قطعنامه هاي درحال رايزني، نگرفته است. قطعنامه پيشنهادي آمريكا از ايران مي خواهد كه براي بازگشت به فضاي همكاري به تعليق بازگردد و به پيشنهادات شش كشور توجه جدي كند. در قطعنامه پيشنهادي اروپا نيز از شوراي امنيت خواسته شده به فشار خود به ايران براي پيشبرد گفت وگوها و مذاكرات ادامه دهد. سه كشور اروپايي نيز از ايران خواسته اند به تعليق بازگردد.تفاوت ميان اين دو بيانيه در بندهاي فشاراست و قطعنامه پيشنهادي آمريكا تاكيد زيادي بر عملكرد شوراي امنيت سازمان ملل دارد و قطعنامه پيشنهادي اروپا بر گفت وگو و تعليق فشار مي آورد.
در اين فضا، علي لاريجاني پس از پايان دادن به سفر خود از كشور مصر راهي الجزاير شد تا گفت وگو و مذاكراتي سازنده با عبدالعزيز بوتفليقه داشته باشد. رئيس جمهور الجزاير پس از پايان سه ساعت مذاكره با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران سياست ايران را در پرونده هسته اي منطقي خواند و بر حل آن از راه هاي ديپلماتيك تاكيد كرد.
علي لاريجاني ضمن تاكيد بر مواضع هسته اي كشور از الجزاير خواست تا با بخش هاي صنايع و مهندسي ايران وارد مشاركت شود كه با استقبال رئيس جمهور الجزاير همراه بود. كشورهاي عربي در راستاي تبليغات منفي و شديد آمريكا به اختلال مواضع رسيده اند و سفر مقامات عالي رتبه ايراني،براي حل فضاي يادشد مي باشد.

كوتاه از خانه ملت
ابوطالب: ادله بسياري براي زنده بودن چهار ديپلمات ايراني وجود دارد
ايسنا: سعيد ابوطالب در خصوص آخرين وضعيت پرونده امام موسي صدر و چهار ديپلمات ايراني اظهار داشت: خانواده امام موسي صدر و چهار ديپلمات شكايتي را به مجلس ارائه كردند كه در پي آن پرونده اي در كميسيون اصل نود در مورد پپگيري وضعيت آنها تشكيل شد.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اهميت موضوع دو پرونده مذكور، اظهار داشت: در هيچ كدام از دو پرونده امام موسي صدر و چهار ديپلمات ايراني هيچ نشانه متقني براي كشته شدن آنها وجود ندارد و به عكس، ادله بسياري براي زنده بودن آنها موجود است.
قرائت گزارش سقوط هواپيما
حسين سبحاني نيا درباره قرائت گزارش علل سقوط هواپيماي C130 در صحن علني مجلس گفت : اين گزارش به هيأت رئيسه ارائه شده و قرار است در فرصتي مناسب در صحن علني قرائت شود.عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين گزارش بناست در صحن علني مجلس قرائت شود در خصوص زمان آن گفت: قرائت اين گزارش در دستور كار اين هفته مجلس نيست، اما احتمالا طي چند روز آينده در دستور كار قرار مي گيرد.
بررسي طرح ساماندهي مد و لباس
شور دوم طرح ساماندهي مد و لباس در جلسه كميسيون فرهنگي مجلس با حضور نمايندگاني از دستگاههاي ذي ربط بررسي شد.حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني، با اعلام خبر فوق افزود: در اين جلسه نمايندگاني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، صدا و سيما، وزارت صنايع و وزارت بازرگاني حضور داشته و نظرات خود را راجع به اين طرح بيان كردند. همچنين پيشنهاد تبديل كميته پيگيري اين طرح به شورا داده شد.

باشگاه احزاب
ديدار با هاشمي براي انتخابات خبرگان نبود
جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي روز يكشنبه گذشته به ديدار هاشمي رفسنجاني رفتند ولي لطف الله فروزنده دبيركل اين جمعيت گفته است در مورد انتخابات خبرگان با آقاي هاشمي صحبتي نكرديم. فروزنده گفت: ديدار با هاشمي در راستاي ديدار با شخصيت هاي سياسي براي گفتگو در خصوص مسأله هسته اي، حفظ وحدت و همبستگي به منظور دفاع از منافع نظام بوده است.
انتخابات هيأت رئيسه جبهه پيروان خط امام و رهبري
پنجشنبه هفته جاري قرار است انتخابات هيأت رئيسه جبهه پيروان خط امام و رهبري براي انتخاب رئيس، دو نايب رئيس، منشي و سخنگوي جبهه برگزار شود. در حال حاضر عسگراولادي رياست اين جبهه را برعهده دارد.
احتمال ائتلاف كارگزاران با اصول گرايان
سيد رسول موسوي عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي احتمال داد حزب كارگزاران سازندگي كه از گروههاي جبهه اصلاحات است به سمت ائتلاف با جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم پيش رود. اين ائتلاف به دليل كانديداتوري هاشمي رفسنجاني خواهد بود.
تلاش مجدد براي خانه احزاب
عسگراولادي علت حل نشدن مسأله خانه احزاب را تعصب جرياني و عدم همكاري برخي از طرفين خواند. وي از احتمال برداشتن گام هاي جديد براي حل اين مسأله خبرداد.

مذاكرات وزير دفاع سوريه در تهران
ايسنا: نخستين دور مذاكرات وزراي دفاع جمهوري اسلامي ايران و سوريه با حضور مقامات عالي رتبه دفاعي و نظامي دو كشور روز گذشته برگزار شد.
در ملاقات سردار مصطفي محمد نجار و سپهبد حسن توركماني كه در محل ملاقات هاي بين المللي وزارت دفاع در تهران برگزار شد، طرفين مناسبات دفاعي و نظامي  ميان دو كشور را استراتژيك و به عنوان الگويي از همكاري هاي منطقه اي ارزيابي كردند.
وزير دفاع سوريه نيز با بيان اين كه حامل پيام همبستگي و حمايت هاي متقابل كشور سوريه است، از مواضع و حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران قدرداني كرد. وي راه حل پروژه هسته اي ايران را به رسميت شناختن حق هسته اي ايران دانست و بر حفظ امنيت دوطرفه تاكيد كرد.

وزير خارجه عربستان در ديدار با همتاي ايراني:
دوستان ما بيشتر از دشمنان ما هستند
گروه سياسي- وزير خارجه عربستان روز گذشته و در جريان سفري يك روزه در تهران با مقامات رسمي و عالي رتبه كشور ديدار كرد. سعودالفيصل اعلام كرد كه حامل پيامي از جانب پادشاه عربستان است و اين نامه پاسخ پيامي است كه پيش تر توسط علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري و از سوي ايشان به پادشاه عربستان تحويل شده بود. وزير خارجه عربستان در ديدار با مقام معظم رهبري، پيام مزبور را به ايشان داد.در نخستين ديدار رسمي، سعودالفيصل مذاكره اي با همتاي ايراني خود داشت و پس از آن در كنفرانس مطبوعاتي حاضر شد. وزير خارجه عربستان گفت: افتخار دارم كه با رهبر انقلاب ديدار و پيام پادشاه عربستان را تقديم ايشان كنم.وي مذاكرات خود با منوچهر متكي را خوب و سازنده خواند . به گزارش فارس وي  افزود كه مقامات جمهوري اسلامي مواضع خود را در مورد برنامه هسته اي تشريح كردند و عربستان حق همه كشورها در دستيابي به فناوري هسته اي بر اساس معاهدات بين المللي را تأييد مي كند و از موضع ايران در خصوص عدم دستيابي به سلاح هسته اي قدرداني كرد.وي در ادامه گفت: ما همگام با سياست كشورهاي عربي از خلع سلاح خاورميانه و خليج فارس از سلاح هاي كشتار جمعي حمايت مي كنيم و هرگونه تلاش بين المللي در اين زمينه نيز نبايد اسرائيل را مستثني بداند.فيصل در پاسخ به پرسشي درباره دشمن مشترك دو كشور گفت كه دوستان ما بيشتر از دشمنان ما هستند.منوچهر متكي در اين ديدار گفت وگوهاي خود با همتاي عربستاني را مثبت خواند و گفت: روند خوب مناسبات دو كشور با تبادل هيأت ها، ادامه مشورت هاي سياسي و برگزاري كميسيون اقتصادي مشترك دوره جديد خود را آغاز مي كند.
در اين گفت وگوي مطبوعاتي، دو طرف بر حفظ امنيت و ثبات در عراق تأكيد كردند. وزير خارجه عربستان ديروز همچنين با رئيس جمهور و رئيس مجمع تشخيص مصلحت ديدار كرد.

يادداشت
مرحله سوم در مناقشه هسته اي
كاظم جلالي - نماينده شاهرود
با سفر آقاي خاوير سولانا به تهران و ارائه بسته پيشنهادي كشورهاي اروپايي به جمهوري اسلامي ايران موضوع پرونده هسته اي كشورمان وارد مرحله تازه اي شده است. از زمان گشوده شدن اين پرونده در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بيش از سه سال مي گذرد و با فراز و فرودهاي بسياري روبه رو بوده است.در مرحله نخست با عنايت به شبهه سازي هاي قدرتهاي بزرگ در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران، رويكرد «تعامل و اعتماد سازي» در دستور كار مسئولين نظام جمهوري اسلامي قرار گرفت. مبتني بر اين منظر، با سفر وزراي خارجه فرانسه، آلمان و انگليس به تهران موافقتنامه سعدآباد به امضا رسيد و براساس آن، بخشي از فعاليت هاي هسته اي مرتبط با غني سازي تعليق شد. در گامي ديگر گزارش ۱۰۳۰ صفحه اي ارسال شد. ليكن عليرغم اين اقدامات مهم در سپتامبر ۲۰۰۴ شوراي حكام قطعنامه نسبتاً تندي صادر نموده و تا نوامبر همان سال ضرب الاجلي را جهت اقدامات اعتمادساز تعيين كرده بود. طي مذاكرات سپتامبر تا نوامبر و رد و برگشت بسته هاي پيشنهادي ايران و اروپا، نهايتاً موافقتنامه پاريس به امضاي طرفين رسيد كه مبتني بر آن، همه فعاليت هاي هسته اي مرتبط با غني سازي در ايران به شكل داوطلبانه، غيرحقوقي و غيرالزام آور به حالت تعليق درآمد. متأسفانه عكس العمل اروپا در مقابل اين اقدامات اعتمادساز داوطلبانه، بسيار نامناسب بود و عملاً آنان با زياده خواهي، تعليق را به تعطيل فعاليت هاي غني سازي هسته اي جمهوري اسلامي ايران تفسير نمودند و در تابستان گذشته با ارسال به اصطلاح، مشوق هايي به جمهوري اسلامي خواستار به فراموشي سپردن مقوله غني سازي شدند؛ خواسته اي كاملاً مغاير با قواعد بين المللي و NPT . در مرحله دوم با توجه به تخلف كشورهاي اروپايي از موافقتنامه پاريس به دليل تفسير تعليق به تعطيل و سرپيچي از NPT به دليل ناديده گرفتن حق كشورمان در بخش چرخه سوخت و غني سازي مبتني بر پيشنهادهاي ارائه شده از سوي اروپائيها، جمهوري اسلامي استمرار مذاكرات را منتج به نتيجه و در راستاي منافع ملي خود ندانست لذا به تعليق پايان داد. مجلس شوراي اسلامي هم در اين مدت دو قانون مهم را از تصويب گذراند يكي الزام دولت به استمرار فعاليت هاي هسته اي صلح آميز و ديگري الزام دولت به تعليق اقدامات داوطلبانه در صورت گزارش و يا ارجاع پرونده . در مقطع كنوني در مرحله سوم از پرونده هسته اي قرار داريم و آن امكان سنجي جهت بازگشت به «تعامل و اعتمادسازي» است. فرصتي پيش روي كشورهاي اروپايي قرار دارد تا از مرحله قبل مذاكرات، درسهاي جدي فراگيرند و اجازه ندهند محافظه كاران جديد در آمريكا با تندروي فضا را به سمت بن بست سوق دهند. جمهوري اسلامي همواره اعلام كرده است كه تعطيل فعاليت هاي غني سازي را برنخواهد تابيد. اگر دغدغه برخي از كشورهاي اروپايي حقيقتاً مسائل امنيتي باشد اين مسئله كاملاً قابل حل است. زيرا جمهوري اسلامي در چارچوب قواعد بين المللي، پذيراي همه نوع نظارت و اعطاي تضمين مي باشد كما اينكه تاكنون بيش از ۲۰۰۰ نفر روز بازرسان آژانس از تأسيسات هسته اي ايران بازديد داشتند. ليكن اگر مجدداً اروپائيها تحت تأثير زياده خواهي هاي برخي قدرتهاي بزرگ درصدد باشند مسير گذشته را تكرار نمايند بر اين طريق نيز فرجام نيكي متصور نيست.

سخنگوي دولت: ترميم كابينه دردستور كار دولت نيست
گروه سياسي-ياسر مرادي: سخنگوي دولت در نشست هفتگي با خبرنگاران درباره خبر روزهاي اخير رسانه ها مبني بر تغييرات در هيأت دولت گفت: بحثي در مورد ترميم كابينه نيست.
غلامحسين الهام در ابتداي اين جلسه و در واكنش به اظهارات رئيس ديوان محاسبات كه بازتاب هاي گسترده اي يافته است، اظهار داشت: آقاي احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري با شعاري آمد كه مورد گرايش مردم به وي شد؛ «احمدي نژاد مردي از جنس مردم» لذا آقاي احمدي نژاد يك زندگي كاملاً عادي مثل همه انسان ها دارد و نه از آسمان آمده و نه از عرش. البته آسماني انديشيدن و به مباني ديني توجه كردن، مبناي اصولي نظام ماست كه اين كار را آدم هاي معمولي انجام مي دهند. اين گونه تفكرات (اظهارات اخير رئيس ديوان محاسبات كشور) مورد قبول دولت نيست و دولت چنين ادعايي ندارد و اساساً احساسات افراد را نبايد به دولت وصل كرد.وي گفت: به هر حال مردم در شرايطي و در حالت احساساتي حرف هاي اغراق آميز و يا شاعرانه اي مي زنند ولي دولت با تملق و چاپلوسي موافق نيست و در موارد مختلفي جلوي زياده گويي ها با قدرت ايستاده و برخورد كرده است. بارها شاهد بودم كه آقاي احمدي نژاد در برابر تملق گويي ها ايستاده، برخورد كرده و حتي تو ذوق زده است. در حكومت داري معتقديم كه بايد توي دهن تملق گويان خاك پاشيد. الهام ادامه داد: ما همه نوكر و خدمتگزار مردم هستيم و رئيس جمهور نيز خود را اين چنين مي داند و در رفتارهاي عمومي  نيز قالب ها را شكسته و مانند مردم زندگي مي كند. اين حرف ها مورد تاييد ما نيست. ممكن است تمثيل و استعاره باشد يا احساسات شخصي ولي ربطي به دولت ندارد. دولت تحت تاثير اين حرف ها قرار نمي گيرد.
الهام در پاسخ به سؤالي مبني بر ترميم كابينه گفت: در دولت ستادي براي ترميم كابينه وجود ندارد. در هفته قبل برخي دوستان سؤال كردند و من توضيح دادم چنين ستادي تشكيل نشده و بحثي در مورد ترميم كابينه نيست، هر موقع دولت تصميم به تغيير و اصلاح داشته باشد، آن را با مردم مطرح مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
شهر تماشا
سلامت
شهري
علمي فرهنگي
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |